FACTUM EST.

Svar
Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Re: FACTUM EST.

Legg inn av Senior »

Karatel skrev: man jan 23, 2023 9:17 am
Så selvsagt er også Brahma og Iluvatar herre over naturlovene. Hvordan skulle de ellers greid å skape himmel og jord?
Men det kan ikke vises til konkrete historiske hendelser som bevis, slik som i Bibelen
og de nevnte hendelsene. Det er mer en teoretisk påstand.

Dessuten ser jeg fra leksikon at Brahma er underlagt tid og rom, når det står følgende (sitat):
'Brahma har også en betydning i hindusimens lære om yuga, skapelsesperiodene. En skapelsesperiode, kalt mahayuga, varer 4 320 000 menneskeår.'
https://snl.no/Brahma

Bibelen derimot, er tydelig på at også tid og rom er skapt, og er altså en del av skaperverket.
Dette bekreftes vel også av relativitetsteorien. Tid og rom er ikke absolutte størrelser.

Min konklusjon:
Brahma er ikke allmektig og rett og slett litt for menneskelig - tydelig 'skapt'
i menneskers fantasi.
.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Senior skrev: man jan 23, 2023 11:36 pm
Karatel skrev: man jan 23, 2023 9:17 am
Så selvsagt er også Brahma og Iluvatar herre over naturlovene. Hvordan skulle de ellers greid å skape himmel og jord?
Men det kan ikke vises til konkrete historiske hendelser som bevis, slik som i Bibelen
og de nevnte hendelsene. Det er mer en teoretisk påstand.

Dessuten ser jeg fra leksikon at Brahma er underlagt tid og rom, når det står følgende (sitat):
'Brahma har også en betydning i hindusimens lære om yuga, skapelsesperiodene. En skapelsesperiode, kalt mahayuga, varer 4 320 000 menneskeår.'
https://snl.no/Brahma

Bibelen derimot, er tydelig på at også tid og rom er skapt, og er altså en del av skaperverket.
Dette bekreftes vel også av relativitetsteorien. Tid og rom er ikke absolutte størrelser.

Min konklusjon:
Brahma er ikke allmektig og rett og slett litt for menneskelig - tydelig 'skapt'
i menneskers fantasi.
.
Nå må jeg minne deg om hva du skrev litt lenger oppe i tråden.

"Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!"

Og nå bruker du SNL som argument for at Brahma er skapt i menneskers fantasi. Men du glemte helt å lese hva SNL skriver om Moses og israelittenes marsj over havbunnen.

"Fortellingen om Moses' fødsel og oppvekst har mange kjente trekk. Religionshistorikere peker for eksempel på at beretningen om hans fødsel minner sterkt om legenden som forteller om kong Sargon 1 av Akkads mirakuløse overlevelse. Spørsmålet om hvorvidt fortellingen om Moses og utvandringen fra Egypt er historisk i vår moderne betydning av ordet, er et aktuelt og omstridt forskningstema i dag.

Det er ikke funnet noen utenombibelske kilder til Mosebøkenes fortelling om utvandringen fra Egypt. Ingen egyptiske tekster forteller om en masseutvandring, og ingen spor etter leirplasser i Sinai er funnet. Dette utelukker likevel ikke at noen av de senere israelittene kan ha utvandret fra Egypt, kanskje under ledelse av en skikkelse som Moses, men det er i dag bred enighet om at Mosebøkenes beskrivelser er senere konstruerte fortellinger og en blanding av historie og litteratur."

"Andre godtar at Mosebøkenes fortellinger kanskje ikke er historiske, men mener at Moses-skikkelsen opp gjennom historien likevel har tjent som et eksempel på et menneske med lederevner og mot, som også var lærer, lovgiver og frigjører for det jødiske folket."

https://snl.no/Moses

Da er nok også Moses og vannet som sto som en mur på begge sider noe som bare er skapt i menneskers fantasi.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tir jan 24, 2023 10:09 am
Senior skrev: man jan 23, 2023 11:36 pm
Karatel skrev: man jan 23, 2023 9:17 am
Så selvsagt er også Brahma og Iluvatar herre over naturlovene. Hvordan skulle de ellers greid å skape himmel og jord?
Men det kan ikke vises til konkrete historiske hendelser som bevis, slik som i Bibelen
og de nevnte hendelsene. Det er mer en teoretisk påstand.

Dessuten ser jeg fra leksikon at Brahma er underlagt tid og rom, når det står følgende (sitat):
'Brahma har også en betydning i hindusimens lære om yuga, skapelsesperiodene. En skapelsesperiode, kalt mahayuga, varer 4 320 000 menneskeår.'
https://snl.no/Brahma

Bibelen derimot, er tydelig på at også tid og rom er skapt, og er altså en del av skaperverket.
Dette bekreftes vel også av relativitetsteorien. Tid og rom er ikke absolutte størrelser.

Min konklusjon:
Brahma er ikke allmektig og rett og slett litt for menneskelig - tydelig 'skapt'
i menneskers fantasi.
.
Nå må jeg minne deg om hva du skrev litt lenger oppe i tråden.

"Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!"

Og nå bruker du SNL som argument for at Brahma er skapt i menneskers fantasi. Men du glemte helt å lese hva SNL skriver om Moses og israelittenes marsj over havbunnen.

"Fortellingen om Moses' fødsel og oppvekst har mange kjente trekk. Religionshistorikere peker for eksempel på at beretningen om hans fødsel minner sterkt om legenden som forteller om kong Sargon 1 av Akkads mirakuløse overlevelse. Spørsmålet om hvorvidt fortellingen om Moses og utvandringen fra Egypt er historisk i vår moderne betydning av ordet, er et aktuelt og omstridt forskningstema i dag.

Det er ikke funnet noen utenombibelske kilder til Mosebøkenes fortelling om utvandringen fra Egypt. Ingen egyptiske tekster forteller om en masseutvandring, og ingen spor etter leirplasser i Sinai er funnet. Dette utelukker likevel ikke at noen av de senere israelittene kan ha utvandret fra Egypt, kanskje under ledelse av en skikkelse som Moses, men det er i dag bred enighet om at Mosebøkenes beskrivelser er senere konstruerte fortellinger og en blanding av historie og litteratur."

"Andre godtar at Mosebøkenes fortellinger kanskje ikke er historiske, men mener at Moses-skikkelsen opp gjennom historien likevel har tjent som et eksempel på et menneske med lederevner og mot, som også var lærer, lovgiver og frigjører for det jødiske folket."

https://snl.no/Moses

Da er nok også Moses og vannet som sto som en mur på begge sider noe som bare er skapt i menneskers fantasi.

Fantasi? Med kjennskap til moderne teknologi er det faktisk ikke umulig å tenke seg at en gigantisk blåsemaskin kan dele Rødehavet i to. Tenk deg bare at du står ovenfor en liten dam. Så bruker du dine lungers kraft til å blåse mot dammen. Da vil du se at dammen deler seg. Det er ikke noe problem for en intelligent kraft som nettopp hadde ført slavefolket i Egypt ut fra slaveriet med lignende krefter. Denne kraften, som var om en sky om dagen og en ild om natten, og som ledet slavene til frihet med krefter den tids mennesker ikke kunne forstå, kan i dag forstås. Er dette faktum så vanskelig å forstå? Sirianerne elsker mennesket.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 10:30 am
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 10:09 am
Senior skrev: man jan 23, 2023 11:36 pm

Men det kan ikke vises til konkrete historiske hendelser som bevis, slik som i Bibelen
og de nevnte hendelsene. Det er mer en teoretisk påstand.

Dessuten ser jeg fra leksikon at Brahma er underlagt tid og rom, når det står følgende (sitat):
'Brahma har også en betydning i hindusimens lære om yuga, skapelsesperiodene. En skapelsesperiode, kalt mahayuga, varer 4 320 000 menneskeår.'
https://snl.no/Brahma

Bibelen derimot, er tydelig på at også tid og rom er skapt, og er altså en del av skaperverket.
Dette bekreftes vel også av relativitetsteorien. Tid og rom er ikke absolutte størrelser.

Min konklusjon:
Brahma er ikke allmektig og rett og slett litt for menneskelig - tydelig 'skapt'
i menneskers fantasi.
.
Nå må jeg minne deg om hva du skrev litt lenger oppe i tråden.

"Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!"

Og nå bruker du SNL som argument for at Brahma er skapt i menneskers fantasi. Men du glemte helt å lese hva SNL skriver om Moses og israelittenes marsj over havbunnen.

"Fortellingen om Moses' fødsel og oppvekst har mange kjente trekk. Religionshistorikere peker for eksempel på at beretningen om hans fødsel minner sterkt om legenden som forteller om kong Sargon 1 av Akkads mirakuløse overlevelse. Spørsmålet om hvorvidt fortellingen om Moses og utvandringen fra Egypt er historisk i vår moderne betydning av ordet, er et aktuelt og omstridt forskningstema i dag.

Det er ikke funnet noen utenombibelske kilder til Mosebøkenes fortelling om utvandringen fra Egypt. Ingen egyptiske tekster forteller om en masseutvandring, og ingen spor etter leirplasser i Sinai er funnet. Dette utelukker likevel ikke at noen av de senere israelittene kan ha utvandret fra Egypt, kanskje under ledelse av en skikkelse som Moses, men det er i dag bred enighet om at Mosebøkenes beskrivelser er senere konstruerte fortellinger og en blanding av historie og litteratur."

"Andre godtar at Mosebøkenes fortellinger kanskje ikke er historiske, men mener at Moses-skikkelsen opp gjennom historien likevel har tjent som et eksempel på et menneske med lederevner og mot, som også var lærer, lovgiver og frigjører for det jødiske folket."

https://snl.no/Moses

Da er nok også Moses og vannet som sto som en mur på begge sider noe som bare er skapt i menneskers fantasi.

Fantasi? Med kjennskap til moderne teknologi er det faktisk ikke umulig å tenke seg at en gigantisk blåsemaskin kan dele Rødehavet i to. Tenk deg bare at du står ovenfor en liten dam. Så bruker du dine lungers kraft til å blåse mot dammen. Da vil du se at dammen deler seg. Det er ikke noe problem for en intelligent kraft som nettopp hadde ført slavefolket i Egypt ut fra slaveriet med lignende krefter. Denne kraften, som var om en sky om dagen og en ild om natten, og som ledet slavene til frihet med krefter den tids mennesker ikke kunne forstå, kan i dag forstås. Er dette faktum så vanskelig å forstå? Sirianerne elsker mennesket.
Det selvfølgelige spørsmål er nå:

Hvordan kunne Moses og israelittene gå over havbunnen mens denne gigantiske blåsemaskinen delte Rødehavet i to? Tilsier ikke alle naturlover at vinden fra denne gigantiske blåsemaskinen ville feie Moses og israelittene tvers over Den arabiske ørken og kanskje tvers over hele Asia?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 10:30 am Fantasi? Med kjennskap til moderne teknologi er det faktisk ikke umulig å tenke seg at en gigantisk blåsemaskin kan dele Rødehavet i to. Tenk deg bare at du står ovenfor en liten dam. Så bruker du dine lungers kraft til å blåse mot dammen. Da vil du se at dammen deler seg. Det er ikke noe problem for en intelligent kraft som nettopp hadde ført slavefolket i Egypt ut fra slaveriet med lignende krefter. Denne kraften, som var om en sky om dagen og en ild om natten, og som ledet slavene til frihet med krefter den tids mennesker ikke kunne forstå, kan i dag forstås. Er dette faktum så vanskelig å forstå? Sirianerne elsker mennesket.
En annen sak som jeg ikke vet så mye om, men som jeg likevel synes er en naturlig følge av denne gigantiske blåsemaskinen: ville ikke denne blåsemaskinen destabilisere alle vindsystemer her i verden?

Denne gigantiske blåsemaskinen står altså i Egypt og blåser østover med en kraft som er sterk nok til å dele vannet i Rødehavet og blottlegge havbunnen.

Vil ikke dette skape et ekstremt lavtrykk på den andre siden av blåsemaskinen, i vest? Over hele Nord-Afrika?

Da vil vel veldige mengder av luft fra alle kanter blåse mot dette lavtrykket.

Vil ikke resultatet av dette bli en gigantisk orkan som raser rundt hele verden?

Korriger meg om jeg tar feil.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Da er nok også Moses og vannet som sto som en mur på begge sider noe som bare er skapt i menneskers fantasi.
[/quote]


Fantasi? Med kjennskap til moderne teknologi er det faktisk ikke umulig å tenke seg at en gigantisk blåsemaskin kan dele Rødehavet i to. Tenk deg bare at du står ovenfor en liten dam. Så bruker du dine lungers kraft til å blåse mot dammen. Da vil du se at dammen deler seg. Det er ikke noe problem for en intelligent kraft som nettopp hadde ført slavefolket i Egypt ut fra slaveriet med lignende krefter. Denne kraften, som var om en sky om dagen og en ild om natten, og som ledet slavene til frihet med krefter den tids mennesker ikke kunne forstå, kan i dag forstås. Er dette faktum så vanskelig å forstå? Sirianerne elsker mennesket.
[/quote]

Det selvfølgelige spørsmål er nå:

Hvordan kunne Moses og israelittene gå over havbunnen mens denne gigantiske blåsemaskinen delte Rødehavet i to? Tilsier ikke alle naturlover at vinden fra denne gigantiske blåsemaskinen ville feie Moses og israelittene tvers over Den arabiske ørken og kanskje tvers over hele Asia?
[/quote]


Ha-ha-ha. Jeg liker veldig godt at humor trekkes inn i debatter, og jeg berømmer deg Karatel for at du bidrar i så måte.

Når det er sagt. Sirianerne hadde jo selvsagt et ansvar for at ikke Moses og hele gjengen hans blir forblåst, men med den teknologien vi må forvente at sirianerne besidder må vi anta at din antydning ikke er noe problem for dem. For å si det slik: Sirianernes veier er uransakelig. For hvis den egyptiske hæren var en fare for de flyktende slavenes liv og helse, så kunne sirianerne bare utslettet dem med en kraftig bombe. Når de heller velger å føre sitt utvalgte folk over Rødehavet ved å skille vannet, og lar den egyptiske hæren drukne sine sorger i vann, så er det lite vi i dag kan skjønne av det annet at sirianerne hadde en plan som gikk ut på at de utvalgte kvikkets mulig burde føres over Rødehavet, bare så de skulle slippe å slite ut sandalene sine ved å gå rundt på landsiden for å komme seg videre til landet som skulle flyte av melk og honning.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 12:06 pm
Beklager BE, min venn (som alltid leser meg rett), du vet, jeg er litt løs på avtrekkeren, men alle skal vite at jeg elsker deg (somJesus elsket Thomas).
Å, ikke no' bryderi for min skyld!

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 12:38 pm mine initialer, som er er skrevet inn i pentagrammet, betyr noe om min person?
Dessverre, arma. Dine initialer er IKKE skrevet inn i det pentagrammet som du så behendig framviste. Det er derimot

DIN

HØYST SUBJEKTIVE

FANTASI


som vil ha det det til det. Hva mer er - du vet det sjøl. Vel er du sjølopptatt og fanget av din egen overtro, men du er ikke direkte dum.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir jan 24, 2023 12:00 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 12:38 pm mine initialer, som er er skrevet inn i pentagrammet, betyr noe om min person?
Dessverre, arma. Dine initialer er IKKE skrevet inn i det pentagrammet som du så behendig framviste. Det er derimot

DIN

HØYST SUBJEKTIVE

FANTASI


som vil ha det det til det. Hva mer er - du vet det sjøl. Vel er du sjølopptatt og fanget av din egen overtro, men du er ikke direkte dum.

Mvh

BE
Finner du ikke AMAA i pentagrammet er det på tide å ta lesebrillene på, BE, for det nytter ikke selv om du driver det største flisespikikkeriet øst for nedre Slidre, og benekte faktum. Se her:

Bilde

PS. Du kunne spart deg for den siste kommentaren din. Ikke for min del, men for din egen del, for den viser at du er på defensiven.

Og siden vi er inne på dette med din påstand om at det jeg skriver i åpningsinnlegget er preget av min "høyst subjektive fantasi", så vil jeg spørre deg om min høyst subjektive fantasi også er til stede i min påstand om at mitt navn; Arne Magnus Aasen betyr; Sirius, som er latinsk for; glødende.
Videre ønsker jeg en kommentar vedrørene min e-post armag-aa@online.no. Minner den deg om armageddon?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 11:26 am Da er nok også Moses og vannet som sto som en mur på begge sider noe som bare er skapt i menneskers fantasi.

Fantasi? Med kjennskap til moderne teknologi er det faktisk ikke umulig å tenke seg at en gigantisk blåsemaskin kan dele Rødehavet i to. Tenk deg bare at du står ovenfor en liten dam. Så bruker du dine lungers kraft til å blåse mot dammen. Da vil du se at dammen deler seg. Det er ikke noe problem for en intelligent kraft som nettopp hadde ført slavefolket i Egypt ut fra slaveriet med lignende krefter. Denne kraften, som var om en sky om dagen og en ild om natten, og som ledet slavene til frihet med krefter den tids mennesker ikke kunne forstå, kan i dag forstås. Er dette faktum så vanskelig å forstå? Sirianerne elsker mennesket.
[/quote]

Det selvfølgelige spørsmål er nå:

Hvordan kunne Moses og israelittene gå over havbunnen mens denne gigantiske blåsemaskinen delte Rødehavet i to? Tilsier ikke alle naturlover at vinden fra denne gigantiske blåsemaskinen ville feie Moses og israelittene tvers over Den arabiske ørken og kanskje tvers over hele Asia?
[/quote]



Ha-ha-ha. Jeg liker veldig godt at humor trekkes inn i debatter, og jeg berømmer deg Karatel for at du bidrar i så måte.

Når det er sagt. Sirianerne hadde jo selvsagt et ansvar for at ikke Moses og hele gjengen hans blir forblåst, men med den teknologien vi må forvente at sirianerne besidder må vi anta at din antydning ikke er noe problem for dem. For å si det slik: Sirianernes veier er uransakelig. For hvis den egyptiske hæren var en fare for de flyktende slavenes liv og helse, så kunne sirianerne bare utslettet dem med en kraftig bombe. Når de heller velger å føre sitt utvalgte folk over Rødehavet ved å skille vannet, og lar den egyptiske hæren drukne sine sorger i vann, så er det lite vi i dag kan skjønne av det annet at sirianerne hadde en plan som gikk ut på at de utvalgte kvikkets mulig burde føres over Rødehavet, bare så de skulle slippe å slite ut sandalene sine ved å gå rundt på landsiden for å komme seg videre til landet som skulle flyte av melk og honning.
[/quote]

Hva sirianerne med sine høyteknologiske redskaper kan gjøre med vann, som kan omdannes til damp eller is, sannsynligvis på et øyeblikk, er også en mulig løsning på mysteriet; det utvalgte folks vandring på Rødehavets bunn.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 12:44 pm så vil jeg spørre deg om min høyst subjektive fantasi også er til stede i min påstand om at mitt navn; Arne Magnus Aasen betyr; Sirius, som er latinsk for; glødende.
Jeg synes du heller skal la ditt navn Arne Magnus Aasen bety "Den store ørneguden." Det er så mye mer schwung i det.

Som jeg har vist deg:

Arne= ørn
Magnus= stor
Aasen= guden

Sirius er forresten gresk, ikke latin. "Glødende" på latin er "Candens" og "Ardens".

Candens- Kandelaber- lyseholder, lysestake. Kandidat- etter de hvite og skinnende kappene de opprinnelig var kledd i.

Ardens. Aguardiente ( Agua-ardiente= glødende vann) er et spansk brennevin med alkoholprosent mellom 29 og 60.

Slik du tolker ditt navn Arne, er det latinske ordet "ardens" svært aktuelt for deg.

"Ardens" er presens partisipp av verbet "Ardeo"- brenne, stå i brann, gløde, være het. Hertil hører Ardor= brennende hete, varme.

Da ser du straks etymologien og sammenhengen med vårt norske "arne"= ildsted.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tir jan 24, 2023 2:24 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 12:44 pm så vil jeg spørre deg om min høyst subjektive fantasi også er til stede i min påstand om at mitt navn; Arne Magnus Aasen betyr; Sirius, som er latinsk for; glødende.
Jeg synes du heller skal la ditt navn Arne Magnus Aasen bety "Den store ørneguden." Det er så mye mer schwung i det.

Som jeg har vist deg:

Arne= ørn
Magnus= stor
Aasen= guden

Sirius er forresten gresk, ikke latin. "Glødende" på latin er "Candens" og "Ardens".

Candens- Kandelaber- lyseholder, lysestake. Kandidat- etter de hvite og skinnende kappene de opprinnelig var kledd i.

Ardens. Aguardiente ( Agua-ardiente= glødende vann) er et spansk brennevin med alkoholprosent mellom 29 og 60.

Slik du tolker ditt navn Arne, er det latinske ordet "ardens" svært aktuelt for deg.

"Ardens" er presens partisipp av verbet "Ardeo"- brenne, stå i brann, gløde, være het. Hertil hører Ardor= brennende hete, varme.

Da ser du straks etymologien og sammenhengen med vårt norske "arne"= ildsted.

Den store ildguden passer meg bedre, men jeg må innrømme; dette med navnebetydningen min er gått litt for langt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 4:56 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 2:24 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 12:44 pm så vil jeg spørre deg om min høyst subjektive fantasi også er til stede i min påstand om at mitt navn; Arne Magnus Aasen betyr; Sirius, som er latinsk for; glødende.
Jeg synes du heller skal la ditt navn Arne Magnus Aasen bety "Den store ørneguden." Det er så mye mer schwung i det.

Som jeg har vist deg:

Arne= ørn
Magnus= stor
Aasen= guden

Sirius er forresten gresk, ikke latin. "Glødende" på latin er "Candens" og "Ardens".

Candens- Kandelaber- lyseholder, lysestake. Kandidat- etter de hvite og skinnende kappene de opprinnelig var kledd i.

Ardens. Aguardiente ( Agua-ardiente= glødende vann) er et spansk brennevin med alkoholprosent mellom 29 og 60.

Slik du tolker ditt navn Arne, er det latinske ordet "ardens" svært aktuelt for deg.

"Ardens" er presens partisipp av verbet "Ardeo"- brenne, stå i brann, gløde, være het. Hertil hører Ardor= brennende hete, varme.

Da ser du straks etymologien og sammenhengen med vårt norske "arne"= ildsted.

Den store ildguden passer meg bedre, men jeg må innrømme; dette med navnebetydningen min er gått litt for langt.
For jeg er redd BE skal bli sjalu.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 4:56 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 2:24 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 12:44 pm så vil jeg spørre deg om min høyst subjektive fantasi også er til stede i min påstand om at mitt navn; Arne Magnus Aasen betyr; Sirius, som er latinsk for; glødende.
Jeg synes du heller skal la ditt navn Arne Magnus Aasen bety "Den store ørneguden." Det er så mye mer schwung i det.

Som jeg har vist deg:

Arne= ørn
Magnus= stor
Aasen= guden

Sirius er forresten gresk, ikke latin. "Glødende" på latin er "Candens" og "Ardens".

Candens- Kandelaber- lyseholder, lysestake. Kandidat- etter de hvite og skinnende kappene de opprinnelig var kledd i.

Ardens. Aguardiente ( Agua-ardiente= glødende vann) er et spansk brennevin med alkoholprosent mellom 29 og 60.

Slik du tolker ditt navn Arne, er det latinske ordet "ardens" svært aktuelt for deg.

"Ardens" er presens partisipp av verbet "Ardeo"- brenne, stå i brann, gløde, være het. Hertil hører Ardor= brennende hete, varme.

Da ser du straks etymologien og sammenhengen med vårt norske "arne"= ildsted.

Den store ildguden passer meg bedre, men jeg må innrømme; dette med navnebetydningen min er gått litt for langt.
Ja, dette med navnet ditt har gått vel langt nå, men det er jo du selv som har startet en tråd der du og ditt navn er tema. Det er ditt navn du vil diskutere, da bestemmer du selv når du vil ha slutt på debatt om ditt navn.

Men siden du sier at "Den store ildguden" passer deg bedre, fører det oss rett på Rigveda og ildguden Agni.

Her ser du noe uhyre interessant:

"अग्निर्होता कविक्रतुः सत्यश्चित्रश्रवस्तमः ।
देवो देवेभिरा गमत् ॥५॥

āgnir-ḥotā k͟havikratuh Satyaś-Citraśravastamah |
ḍevo ḍevebhir-āa ġamat

May Agni, the sacrificer, one who possesses immense wisdom, he who is true, has most distinguished fame, is divine, come hither with the gods"

ḥotā=the sacrificer. Dette ḥotā settes gjerne etymologisk sammen med vårt norske ord "Gud".

Sanskrit "hávate"- han anroper, påkaller. "hutáh"= den anropte, påkalte. Puruhutáh= den meget påkalte (guden Indrah).

Etter denne etymologien betyr Gud= den anropte, den påkalte.

Men siden rota for dette sanskritordet inneholder en såkalt laryngal, skulle man vente Gud med lang ord i germansk, og her er u kort.

Da er det en annen etymologi som setter Gud sammen med sanskrit "Juhóti"= han heller fett i ilden.Ofrer.

Agna ahuta= o Agni, den uthelte.

Begge disse etymologiene passer til Gud, han blir jo påkalt og anropt og i GT brente man dyr på ilden til hans ære og pris.

Disse etymologiene er ikke sikre, de er gode forslag.

Men nå vil du kanskje ikke har mer diskusjon om navn?

Nå venter jeg på å se hva Senior og drakkar har å si om din gigantiske vindmaskin

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 5:56 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 4:56 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 2:24 pm

Jeg synes du heller skal la ditt navn Arne Magnus Aasen bety "Den store ørneguden." Det er så mye mer schwung i det.

Som jeg har vist deg:

Arne= ørn
Magnus= stor
Aasen= guden

Sirius er forresten gresk, ikke latin. "Glødende" på latin er "Candens" og "Ardens".

Candens- Kandelaber- lyseholder, lysestake. Kandidat- etter de hvite og skinnende kappene de opprinnelig var kledd i.

Ardens. Aguardiente ( Agua-ardiente= glødende vann) er et spansk brennevin med alkoholprosent mellom 29 og 60.

Slik du tolker ditt navn Arne, er det latinske ordet "ardens" svært aktuelt for deg.

"Ardens" er presens partisipp av verbet "Ardeo"- brenne, stå i brann, gløde, være het. Hertil hører Ardor= brennende hete, varme.

Da ser du straks etymologien og sammenhengen med vårt norske "arne"= ildsted.

Den store ildguden passer meg bedre, men jeg må innrømme; dette med navnebetydningen min er gått litt for langt.
For jeg er redd BE skal bli sjalu.
Ja, jeg tenke på BE og hva han ville stille opp med dersom, du utlegger ditt navn som Den store ørnekongen.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 1:37 pm
Hva sirianerne med sine høyteknologiske redskaper kan gjøre med vann, som kan omdannes til damp eller is, sannsynligvis på et øyeblikk, er også en mulig løsning på mysteriet; det utvalgte folks vandring på Rødehavets bunn.
Hmm....vet ikke om jeg følger helt med her...
Jeg har jo ikke lest alt du har skrevet, Arne - så jeg er nok ikke helt orientert i ditt 'landskap'.
Hvor kommer 'sirianerne' inn, og hva har dette med Gud og Bibelen å gjøre?

.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 12:06 pm
BlackEagle skrev: fre jan 20, 2023 11:16 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 10:50 am
Hvordan skal jeg som innbitt ateist og troløs kommunist svare på dette?

BE satt i godstolen sin med pcèn i fanget, men han følte seg ikke bedre.
At jeg er troløs kommunist kan nok stemme. Men betegnelsen "ateist" er det DU som bruker - ikke jeg.

Mvh

BE
Beklager BE, min venn (som alltid leser meg rett), du vet, jeg er litt løs på avtrekkeren, men alle skal vite at jeg elsker deg (somJesus elsket Thomas).
Men men men - var ikke hr. Thomas -- også Tvileren?

Mvh

BE
som tviler på det meste; inkludert tidssignalet, så nå skal han narre seg sjøl og fyre opp en lakrisbit
(forresten stælt fra en kjenning i en av våre innlandsbyer)
(der ser du; ærlig er jeg også)
(som hedning)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 21, 2023 9:39 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 21, 2023 8:35 am INGEN VET; HVEM ER JEG. = Uyf yyi ues ruøugjygutfb uycriøouæp zk6r iyvouy
Eller; Yuoyi r6kz pæuoøircyu bftugyguøur seu iyy fyu

Som betyr; Ingenting, eller ingen vet.
"Ingen ting, ingen ting, ingen verdens ting,
han babler slik i timesvis og sier ingen ting
"
(Tramteateret - om Carl I. Hagen)

M alltid vh

BE
som er fornøyd med lite, han, men ...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: søn jan 22, 2023 4:27 pm
Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
... og derav kan vi slutte at når guden man ofte refererer til ikke fikk det som den ville - jf. sitatet fra deg ovenfor - og jf. at den etter sigende begikk folkemord i frustrasjon da menneskene ikke oppførte seg som den hadde bestemt - enten er skyldig i folkemord - eller: at den ikke har skapt hverken himmel, jord eller no' særlig annet.

Q. E. D. - skulle jeg mene.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: tir jan 24, 2023 10:37 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 1:37 pm
Hva sirianerne med sine høyteknologiske redskaper kan gjøre med vann, som kan omdannes til damp eller is, sannsynligvis på et øyeblikk, er også en mulig løsning på mysteriet; det utvalgte folks vandring på Rødehavets bunn.
Hmm....vet ikke om jeg følger helt med her...
Jeg har jo ikke lest alt du har skrevet, Arne - så jeg er nok ikke helt orientert i ditt 'landskap'.
Hvor kommer 'sirianerne' inn, og hva har dette med Gud og Bibelen å gjøre?

.


Hei Senior.
Jeg er redd du vil ta avstand fra meg når du har lest dette svaret fra meg til deg, men ikke døm meg for hardt, er du snill.

Når det gjelder sirianerne, så ber jeg deg om å lese Ezekiel kap. 10 vers 9-22. Når du har gjort det ber jeg om en vurdering.

Bilde

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir jan 24, 2023 11:00 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 12:06 pm
BlackEagle skrev: fre jan 20, 2023 11:16 am

At jeg er troløs kommunist kan nok stemme. Men betegnelsen "ateist" er det DU som bruker - ikke jeg.

Mvh

BE
Beklager BE, min venn (som alltid leser meg rett), du vet, jeg er litt løs på avtrekkeren, men alle skal vite at jeg elsker deg (somJesus elsket Thomas).
Men men men - var ikke hr. Thomas -- også Tvileren?

Mvh

BE
som tviler på det meste; inkludert tidssignalet, så nå skal han narre seg sjøl og fyre opp en lakrisbit
(forresten stælt fra en kjenning i en av våre innlandsbyer)
(der ser du; ærlig er jeg også)
(som hedning)
Nettopp. Thomas; tvileren.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

«Dommedagsklokka» er skrudd fram 10 sekunder: 90 sekunder til midnatt.

...... hva skal tegnet være på ditt komme og på verdens ende?

..... dette evangeliet om riket skal bli forkynt over hele jorden til et vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.

Om dommedagsklokken sier at det er 90 sekunder til midnatt, så betyr det at "evangeliet om riket", som er Guds kongstanke, at du skal elske din neste høyere en deg selv, først skal forkynnes for alle folkeslag før enden kommer. Det betyr at det nye bud har begynt å spire og at det vil springe ut i full blomst på rekordtid.

Den store ildguden maner derfor til det største offer som et menneske kan gi; seg selv.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

I 1980 kom en kristen palestiner til Bergen fra Israel. Han hadde hatt en drøm om Bergen så sterk at han brukte alle sparepengene sine til reise til Bergen. Han stilte seg opp på Torgalmenningen og stoppet tilfeldige som kom forbi og fortalte dem om drømmen sin. Ingen tok notis av ham inntil det kom en pastor forbi. Han tok mannen med seg til menigheten sin hvor han fortalte om drømmen sin, og like etter ble en artikkel skrevet om dette underlige fenomenet i Bergens Tidende.
Han drømte at han stod foran et verdenskart. En ild brant på et sted på kartet, og da han så nøyere etter så han at det brant i øyet på noe som lignet en liggende løve. Han så at under ilden stod det et navn; Bergen. Han så videre at landet het Norge. Nå så han at ilden spredte seg til andre byer i Norge og videre spredte brannen seg til hele verdenskartet.
Hva betyr dette? At noe stort skal starte i Bergen og spre seg til hele verden?

Er det nå denne drømmen skal gå i oppfyllelse. Jeg ser for meg to scenarier i så måte.
1.
Det nye bud brer sitt flammende budskap over hele verden på rekordtid.
2.
Brann vinner serien i år og tar verden med storm etter å ha vunnet Champions league.

På dagen, hundre dager før tusenårsskiftet, skrev jeg en annonse i avisen Dagen i Bergen som jeg kalte; Hundredagerstiftelsen, hvor jeg inviterte alle kristne menigheter til en stiftelse. Stiftelsen skulle arbeide for å tenne et bål på hvert av de sju fjellene på tusenårsdagen, og slik skulle Bergen fremstå for all verden som en gigantisk Menora. Ingen meldte seg til meg, men noen stjal ideen og samlet menigheter i Bergen til å gå sammen i felleskap for å tenne et bål på hvert av de sju fjellene. Det ble dårlig vær på tusenårsdagen med regn og sterk vind, men bålene ble tent. Menighetene forsatte med dette i tre år til, men så omkom en gutt i forbindelse med byggingen av et av bålene og prosjektet fikk så stor kritikk at det ble avsluttet.
Bergen; det nye Jerusalem?

Her ser vi Den store ildguden i arbeid.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 25, 2023 9:35 am
Senior skrev: tir jan 24, 2023 10:37 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jan 24, 2023 1:37 pm
Hva sirianerne med sine høyteknologiske redskaper kan gjøre med vann, som kan omdannes til damp eller is, sannsynligvis på et øyeblikk, er også en mulig løsning på mysteriet; det utvalgte folks vandring på Rødehavets bunn.
Hmm....vet ikke om jeg følger helt med her...
Jeg har jo ikke lest alt du har skrevet, Arne - så jeg er nok ikke helt orientert i ditt 'landskap'.
Hvor kommer 'sirianerne' inn, og hva har dette med Gud og Bibelen å gjøre?

.


Hei Senior.
Jeg er redd du vil ta avstand fra meg når du har lest dette svaret fra meg til deg, men ikke døm meg for hardt, er du snill.

Når det gjelder sirianerne, så ber jeg deg om å lese Ezekiel kap. 10 vers 9-22. Når du har gjort det ber jeg om en vurdering.

Bilde
Tar jeg ikke feil, så etterspurte Senior DIN forklaring.

Mvh

BE

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tir jan 24, 2023 8:07 pm
Nå venter jeg på å se hva Senior og drakkar har å si om din gigantiske vindmaskin
Jeg har ikke satt meg inn i hans vindmaskinsteori.
Men russiske forskere, av alle, har estimert at en vindstyrke på 107 kmt fra øst ville kunne vannet til å dele seg som beskrevet.
Ved Instituttet for oseanologi i St. Petersburg mente man at Rødehavet lå mye nærmere overflaten i bibelsk tid.

Teknologer, som ikke avskriver aliens, mener seg å se Paktens Ark som et objekt med enorm energi som kunne brukes til mye.
Blant annet som en super-ultra-sonisk våpen for å knekke Jerikos murer.
Og det er jo i en slik sammenheng interessant å se at dersom uvedkommende kom bort i arken så døde de momentant.
Mens de som skulle bære skulle spesielle ting på seg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: ons jan 25, 2023 9:36 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 8:07 pm
Nå venter jeg på å se hva Senior og drakkar har å si om din gigantiske vindmaskin
Jeg har ikke satt meg inn i hans vindmaskinsteori.
Men russiske forskere, av alle, har estimert at en vindstyrke på 107 kmt fra øst ville kunne vannet til å dele seg som beskrevet.
Ved Instituttet for oseanologi i St. Petersburg mente man at Rødehavet lå mye nærmere overflaten i bibelsk tid.

Teknologer, som ikke avskriver aliens, mener seg å se Paktens Ark som et objekt med enorm energi som kunne brukes til mye.
Blant annet som en super-ultra-sonisk våpen for å knekke Jerikos murer.
Og det er jo i en slik sammenheng interessant å se at dersom uvedkommende kom bort i arken så døde de momentant.
Mens de som skulle bære skulle spesielle ting på seg.
Det vil si at israelittene gikk på havbunnen i en motvind på 107 kmt eller mer, det er noe over 30 meter i sekundet, det er sterk storm på grensen til orkan. Er det mulig å gå så langt med så sterk vind mot seg?

Kan det forresten å blåse så kraftig i Arabia/Egypt?

Det med Paktens ark som et objekt med enorm energi og super-ultra-sonisk våpen lyder som noe fra Indiana Jones' verden.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 25, 2023 9:35 am

Når det gjelder sirianerne, så ber jeg deg om å lese Ezekiel kap. 10 vers 9-22. Når du har gjort det ber jeg om en vurdering.
Ja, nå har jeg lest Esekiel kap.10, som vel handler om et syn profeten får (jmf.8,1).
Her beskriver han ganske detaljert hva han ser - noe som utvilsomt er noen merkelige
skapninger - eller livsvesener, som han kaller dem (v.15). Så er det noen kjeruber (engler)
og en mann kledd i linklær som vandrer inn og mellom diverse hjul etc
https://www.bible.com/no/bible/102/EZK.10.NB

Alt dette er nok symbolske uttrykk for åndelige sannheter, vil jeg tro - uten at jeg skal gi meg
i kast med å legge ut om hva dette måtte bety.

Men det står jo ingenting om 'sirianere' i denne teksten - så jeg skjønner fremdeles ikke
hvor dette kommer inn i bildet (?)

Nei, jeg er ikke ute etter å fordømme verken deg eller noen andre, så bare slapp av ;)
.
.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: ons jan 25, 2023 10:15 pm
return_of_drakkar skrev: ons jan 25, 2023 9:36 pm


Jeg har ikke satt meg inn i hans vindmaskinsteori.
Men russiske forskere, av alle, har estimert at en vindstyrke på 107 kmt fra øst ville kunne vannet til å dele seg som beskrevet.
Ved Instituttet for oseanologi i St. Petersburg mente man at Rødehavet lå mye nærmere overflaten i bibelsk tid.

Teknologer, som ikke avskriver aliens, mener seg å se Paktens Ark som et objekt med enorm energi som kunne brukes til mye.
Blant annet som en super-ultra-sonisk våpen for å knekke Jerikos murer.
Og det er jo i en slik sammenheng interessant å se at dersom uvedkommende kom bort i arken så døde de momentant.
Mens de som skulle bære skulle spesielle ting på seg.


Det vil si at israelittene gikk på havbunnen i en motvind på 107 kmt eller mer, det er noe over 30 meter i sekundet, det er sterk storm på grensen til orkan. Er det mulig å gå så langt med så sterk vind mot seg?

Kan det forresten å blåse så kraftig i Arabia/Egypt?

Det med Paktens ark som et objekt med enorm energi og super-ultra-sonisk våpen lyder som noe fra Indiana Jones' verden.
Hør med russerne. Du kjenner jo språket?
Her er i alle fall en en notis på engelsk om det: https://www.upi.com/Science_News/2004/0 ... 074734806/

Ellers må du anklage skribentene for å lyve om at hvis man rørte ved den uten å være bemyndiget, så falt man sporens død om.
Det må da ellers bety at gud selv slo dem ned, eller at de, som noen hevder, fikk enormt støt eller liknende og falt død om.
De samme mener at det de som bar arken hadde en beskyttelsesdrakt a la slike som beskytter mot stråling osv (klønete uttrykt...).

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: tor jan 26, 2023 6:50 am
Karatel skrev: ons jan 25, 2023 10:15 pm


Det vil si at israelittene gikk på havbunnen i en motvind på 107 kmt eller mer, det er noe over 30 meter i sekundet, det er sterk storm på grensen til orkan. Er det mulig å gå så langt med så sterk vind mot seg?

Kan det forresten å blåse så kraftig i Arabia/Egypt?

Det med Paktens ark som et objekt med enorm energi og super-ultra-sonisk våpen lyder som noe fra Indiana Jones' verden.
Hør med russerne. Du kjenner jo språket?
Her er i alle fall en en notis på engelsk om det: https://www.upi.com/Science_News/2004/0 ... 074734806/

Ellers må du anklage skribentene for å lyve om at hvis man rørte ved den uten å være bemyndiget, så falt man sporens død om.
Det må da ellers bety at gud selv slo dem ned, eller at de, som noen hevder, fikk enormt støt eller liknende og falt død om.
De samme mener at det de som bar arken hadde en beskyttelsesdrakt a la slike som beskytter mot stråling osv (klønete uttrykt...).
Fra din lenke:

" the documented spot where the Jews escaped Egypt,"

Så vidt jeg vet finnes det absolutt ingen dokumentasjon på at Moses har eksistert og på at israelittene noengang var i Egypt, langt mindre finnes det noen dokumentasjon på at de noengang utvandret fra Egypt der de aldri var.

Da kan det heller ikke finnes noen dokumentasjon som viser hvilket sted denne påståtte vandringen på sjøenbunnen fant sted. Blant historikere er det bred enighet om at Moses, israelittene i Egypt og utvandringen derfra bare er en myte, dikt og oppspinn.

Teknisk Ukeblad skriver også om dette. Om de tror på det, er en annen sak.

https://www.tu.no/artikler/slik-delte-m ... et/253003/

" the Jews escaped Egypt"

Fantes det noen jøder dengang? Dette skal jo ha skjedd før Moses fikk steintavlene med de ti bud og før Gud ga ham Moseloven. Før dette kan det logisk nok ikke ha eksistert noen jøder.

Jeg er helt sikker på at skribentene hadde en svært livlig fantasi der det satt og skrev ned og utbroderte gamle muntlige beretninger om ting som angivelig skulle ha skjedd flere hundre år før deres egen tid.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: tor jan 26, 2023 3:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 25, 2023 9:35 am

Når det gjelder sirianerne, så ber jeg deg om å lese Ezekiel kap. 10 vers 9-22. Når du har gjort det ber jeg om en vurdering.
Ja, nå har jeg lest Esekiel kap.10, som vel handler om et syn profeten får (jmf.8,1).
Her beskriver han ganske detaljert hva han ser - noe som utvilsomt er noen merkelige
skapninger - eller livsvesener, som han kaller dem (v.15). Så er det noen kjeruber (engler)
og en mann kledd i linklær som vandrer inn og mellom diverse hjul etc
https://www.bible.com/no/bible/102/EZK.10.NB

Alt dette er nok symbolske uttrykk for åndelige sannheter, vil jeg tro - uten at jeg skal gi meg
i kast med å legge ut om hva dette måtte bety.

Men det står jo ingenting om 'sirianere' i denne teksten - så jeg skjønner fremdeles ikke
hvor dette kommer inn i bildet (?)

Nei, jeg er ikke ute etter å fordømme verken deg eller noen andre, så bare slapp av ;)
.
.
I tråden; Yahwhes trepunkts plan for menneskehetens frelse er fullført, finner du det du leter etter, og under her finner du mitt åpningsinnlegg.

Yahwehs trepunkts plan for menneskehetens frelse er fullført.

Her er de tre budene som omfatter trepunktsplanen.
1. Du skal elske Herren, din Gud, av hele ditt hjerte, av all din vilje og av all din makt.
2. Du skal elske din neste som deg selv.
3. Du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Yahweh invaderte planeten, Jorden, med sitt mannskap fordelt på mange romskip for tusener av år siden og gjennom genmanipulering skapte de homo sapiens, som er mennesker i sitt eget bilde. De kom fra en vannplanet som kretser i et solsystem kalt Sirius, åtte millioner lysår unna, og de er her ennå. Yahweh kan ikke vise seg for mennesket, for et menneske som har sett et romvesens ansikt kan ikke leve.

Sirianerne har i tusener av år forsøkt å plante sin moral og etikk inn i menneskets sinn og hjerte ved å lære dem opp i offertanken. Offertanken ble forsøkt plantet i utallige mennskesamfunn rundt om på planeten. Gjennom det stadige offer skulle offertanken gå i blodet på mennesket, men først i slavekolonien til faraoen i Egypt for over tre tusen år siden fikk offeridèen gjennomslag, og det etter at sirianerne hadde ført slavefolket ut fra deres fangenskap. Gjennom påbudet at folket ikke skulle ha andre guder enn dem og at de skulle følge de ti budene sirianerne påla dem, samt å følge det stadige offer av dyr, skulle offertanken grunnfestes i blodet over tid. Det utvalgte folk skulle først lære å elske sirianerne av hele sitt hjerte, av all sin vilje og av all sin makt. Siden skulle de lære å sidestille det første budet ved å elske sin neste som seg selv (slik de hadde lært å elske sirianerne), og til slutt skulle de elske sin neste høyere enn seg selv (slik sirianerne gjør).

I dag er vi, i sirianernes trepunktsplan for menneskets frelse, ved punkt tre. Bare dem som makter å leve opp til det tredje punktet vil bli frelst. Hvor vi befinner oss på denne frelsesskalaen er det bare sirianerne som vet.



Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»