Sverige og Finland inn i NATO

Svar
PapaSmurf

Re: Sverige og Finland inn i NATO

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: tir jan 24, 2023 4:03 pm Håper Biden snart plukker opp telefonen og gir Erdogan en så solid dose voksenkjeft som han aldri har sett maken til.
Jeg sier som Finlands utenriksminister. Pust med magen og la ting så sin gang. Så er det i orden til sommeren.
Sist redigert av PapaSmurf den tir jan 24, 2023 4:33 pm, redigert 1 gang totalt.

TWU

Legg inn av TWU »

Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Da er spørsmålet: Hvem er viktigst for NATO å ha som medlem? Tyrkia eller Sverige/Finland?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: tir jan 24, 2023 4:33 pm
TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Da er spørsmålet: Hvem er viktigst for NATO å ha som medlem? Tyrkia eller Sverige/Finland?
Jeg tror det er Tyrkia.

Det er det mange grunner til. Men hovedgrunnen er at Sverige og Finland er stabile land man ikke trenger å frykte skal finne på noe tull.

Tyrkia bør man holde knyttet til NATO for enhver pris. Da har man en alliert. En rampete og uforutsigbar alliert, men man vil absolutt ikke ha Tyrkia på den andre siden i en eventuell strid. De har en stor, veltrent og velutstyrt hær og en veldig strategisk geografisk plassering.

La Tyrkia få rase fra seg og la dem avholde valg. Så ordner det seg.
Sist redigert av PapaSmurf den tir jan 24, 2023 4:39 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Erdogan har kjørt landet såpass ned i gjørma nå at han er deperat. Men fyren er stormannsgal, og SKAL beholde makten.
Derfor må han nå satse alt på støtte fra de mektige islamistene i Tyrkia.
Men tro meg....dersom han vinner valget, kan han ikke gjøre kuvending. Derfor vil ikke Sverige bli behandlet vennlig i fremtiden uansett.
Sverige stenger sin ambassade i Ankara, og det syns jeg personlig er et passelig svar.
Jeg regner også med at investorer vil fortsette å være lunkne, og jeg ser ikke bort fra at enda fler vil trekke seg og heller investere i andre land.
Det som er trist, er at hjernedøde europeiske turister fremdeles reiser til Tyrkia på grunn av at det er så billi der.
Jeg kommer aldri til å sette min fot i Tyrkia, og heller ikke fly med Turkish.
Nytt nå er at jeg også skal bestrebe meg etter å unngå tyrkiske varer og unngå firmaer med virksomhet i Tyrkia så godt det lar seg gjøre.
Heng med, alle sammen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 4:38 pm
TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Erdogan har kjørt landet såpass ned i gjørma nå at han er deperat. Men fyren er stormannsgal, og SKAL beholde makten.
Derfor må han nå satse alt på støtte fra de mektige islamistene i Tyrkia.
Men tro meg....dersom han vinner valget, kan han ikke gjøre kuvending. Derfor vil ikke Sverige bli behandlet vennlig i fremtiden uansett.
Sverige stenger sin ambassade i Ankara, og det syns jeg personlig er et passelig svar.
Jeg regner også med at investorer vil fortsette å være lunkne, og jeg ser ikke bort fra at enda fler vil trekke seg og heller investere i andre land.
Det som er trist, er at hjernedøde europeiske turister fremdeles reiser til Tyrkia på grunn av at det er så billi der.
Jeg kommer aldri til å sette min fot i Tyrkia, og heller ikke fly med Turkish.
Nytt nå er at jeg også skal bestrebe meg etter å unngå tyrkiske varer og unngå firmaer med virksomhet i Tyrkia så godt det lar seg gjøre.
Heng med, alle sammen.
Sverige stenger sin ambassade i 1 dag. På grunn av en demonstrasjon utenfor.

Og Erdogan gjør glatt en kuvending etter valget. Finnene er sikre på NATO-medlemskap til sommeren. Og jeg tror de har rett.

Slike vareboikotter orker jeg ikke. Kanskje med unntak av noe russisk. Men hva det skulle vært vet jeg ikke.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 4:35 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 4:33 pm
TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Da er spørsmålet: Hvem er viktigst for NATO å ha som medlem? Tyrkia eller Sverige/Finland?
Jeg tror det er Tyrkia.

Det er det mange grunner til. Men hovedgrunnen er at Sverige og Finland er stabile land man ikke trenger å frykte skal finne på noe tull.

Tyrkia bør man holde knyttet til NATO for enhver pris. Da har man en alliert. En rampete og uforutsigbar alliert, men man vil absolutt ikke ha Tyrkia på den andre siden i en eventuell strid. De har en stor, veltrent og velutstyrt hær og en veldig strategisk geografisk plassering.

La Tyrkia få rase fra seg og la dem avholde valg. Så ordner det seg.
Jeg tror også at Tyrkia er mye viktigere for NATO enn det Sverige og Finland er, og jeg tror at i valget mellom Tyrkia og Sverige/Finland vil NATO velge Tyrkia.

Med Tyrkia inne rekker NATO til Kaukasus og Midtøsten, det er områder som vel må være viktigere enn Østersjøen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 4:41 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 4:38 pm
TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Erdogan har kjørt landet såpass ned i gjørma nå at han er deperat. Men fyren er stormannsgal, og SKAL beholde makten.
Derfor må han nå satse alt på støtte fra de mektige islamistene i Tyrkia.
Men tro meg....dersom han vinner valget, kan han ikke gjøre kuvending. Derfor vil ikke Sverige bli behandlet vennlig i fremtiden uansett.
Sverige stenger sin ambassade i Ankara, og det syns jeg personlig er et passelig svar.
Jeg regner også med at investorer vil fortsette å være lunkne, og jeg ser ikke bort fra at enda fler vil trekke seg og heller investere i andre land.
Det som er trist, er at hjernedøde europeiske turister fremdeles reiser til Tyrkia på grunn av at det er så billi der.
Jeg kommer aldri til å sette min fot i Tyrkia, og heller ikke fly med Turkish.
Nytt nå er at jeg også skal bestrebe meg etter å unngå tyrkiske varer og unngå firmaer med virksomhet i Tyrkia så godt det lar seg gjøre.
Heng med, alle sammen.
Sverige stenger sin ambassade i 1 dag. På grunn av en demonstrasjon utenfor.

Og Erdogan gjør glatt en kuvending etter valget. Finnene er sikre på NATO-medlemskap til sommeren. Og jeg tror de har rett.

Slike vareboikotter orker jeg ikke. Kanskje med unntak av noe russisk. Men hva det skulle vært vet jeg ikke.
I EN dag???? Det så jeg ikke når jeg leste "Breaking News"- oppslaget.
Jajja. Vareboykott av Tyrkia? Vi har vel ikke spesielt mye derfra, kanskje noe frukt eller grønt visse tider av året? Jeg har uansett en vane med å alltid sjekke opprinnelsesland.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 4:46 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 4:41 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 4:38 pm

Erdogan har kjørt landet såpass ned i gjørma nå at han er deperat. Men fyren er stormannsgal, og SKAL beholde makten.
Derfor må han nå satse alt på støtte fra de mektige islamistene i Tyrkia.
Men tro meg....dersom han vinner valget, kan han ikke gjøre kuvending. Derfor vil ikke Sverige bli behandlet vennlig i fremtiden uansett.
Sverige stenger sin ambassade i Ankara, og det syns jeg personlig er et passelig svar.
Jeg regner også med at investorer vil fortsette å være lunkne, og jeg ser ikke bort fra at enda fler vil trekke seg og heller investere i andre land.
Det som er trist, er at hjernedøde europeiske turister fremdeles reiser til Tyrkia på grunn av at det er så billi der.
Jeg kommer aldri til å sette min fot i Tyrkia, og heller ikke fly med Turkish.
Nytt nå er at jeg også skal bestrebe meg etter å unngå tyrkiske varer og unngå firmaer med virksomhet i Tyrkia så godt det lar seg gjøre.
Heng med, alle sammen.
Sverige stenger sin ambassade i 1 dag. På grunn av en demonstrasjon utenfor.

Og Erdogan gjør glatt en kuvending etter valget. Finnene er sikre på NATO-medlemskap til sommeren. Og jeg tror de har rett.

Slike vareboikotter orker jeg ikke. Kanskje med unntak av noe russisk. Men hva det skulle vært vet jeg ikke.
I EN dag???? Det så jeg ikke når jeg leste "Breaking News"- oppslaget.
Jajja. Vareboykott av Tyrkia? Vi har vel ikke spesielt mye derfra, kanskje noe frukt eller grønt visse tider av året? Jeg har uansett en vane med å alltid sjekke opprinnelsesland.
Jeg blir ofte lurt av overskrifter sjøl. De vil jo vi skal trykke. Og de lyver ikke, de bare skjuler det minst dramatiske.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Spiste for et par timer siden en Kebab fra Instanbul kebab. Så hvis det har vært en vareboikott så har jeg vel allerede brutt den.

Men fra spøk til alvor: Hvis jeg skulle boikottet Tyrkia for noe så må det være deres rolle i kurderspørsmålet. Deres kjekling med Sverige og Finland bryr meg ikke så veldig, og jeg tror disse to uansett ikke er hovedsaken for dem. USA sin støtte til YPG i Syria derimot. Da snakker man tråkk med cowboy-støvelen på den tyrkiske liktåa.
Sist redigert av Folk_flesk den tir jan 24, 2023 6:28 pm, redigert 4 ganger totalt.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Minner om at Erdogan gjør avtaler med Kreml, som sender missiler inn i boligblokker i Ukraina, og han utelukker ikke møte med selveste Assad. Noen som husker han? Tønnebomber, kjemisk angrep og massakre i hundretusentall på egen befolkning.

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Erdogan er bare enda en maktsjuk jævel, men som sagt lengre fremme her, dette er i boks til sommeren. Men jeg tipper både Jens og joe er rimelig pissed på denne figuren nå…

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Det er ingen på FD som synes dette er spesielt dramatisk, men Sveriges statsminister Uffe Kristersson er dog ikke enig

"Det är allvar på riktigt"
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tur ... nerat-mote

Og så sier han at det er krefter som ikke vil ha Sverige i NATO. Javel, mener han Putin eller Erdogan? Det kan jo tolkes som kritikk av Erdogan, og hvis noe kan tolkes som kritikk av Erdogan - ja, da kan man banne på at Tyrkias sterke mann vil tolke det slik.

Så hva vil Kristersson her oppnå? Vil han få sitt eget folk til å våkne eller vil han prøve å yppe mot Erdogan?

Troygirl

Legg inn av Troygirl »



VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hvor er SIAN når vi trenger dem?
Kanskje alle NATO-land skal brenne koranen for å støtte Sverige!!??

Bakkus

Legg inn av Bakkus »

Hvorfor tror så mange her at Russland vil invadere Finland og Sverige? Virker mer som skremselspropaganda. Det at det ble gjort med Ukraina og derfor kan dem finne på å gjøre det samme der er så skråplansargument som det kan få blitt. Russland og Ukraina var samme land for så lite som 32 år siden. De har delt historie i 1000+ år, 20% av befolkningen der anser seg selv som russere, hele Ukrainas befolkning forstår russisk, og sist men ikke minst så er det store områder i Ukraina som har vært i stor konflikt i haugevis av år før denne krigen brøt ut grunnet den store andelen russere i landet. Ingenting av dette eller lignende er tilfellet for verken Finland eller Sverige der sistnevnte ikke engang grenser til Russland.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bakkus skrev: ons jan 25, 2023 12:30 am Hvorfor tror så mange her at Russland vil invadere Finland og Sverige? Virker mer som skremselspropaganda. Det at det ble gjort med Ukraina og derfor kan dem finne på å gjøre det samme der er så skråplansargument som det kan få blitt. Russland og Ukraina var samme land for så lite som 32 år siden. De har delt historie i 1000+ år, 20% av befolkningen der anser seg selv som russere, hele Ukrainas befolkning forstår russisk, og sist men ikke minst så er det store områder i Ukraina som har vært i stor konflikt i haugevis av år før denne krigen brøt ut grunnet den store andelen russere i landet. Ingenting av dette eller lignende er tilfellet for verken Finland eller Sverige der sistnevnte ikke engang grenser til Russland.
Russland truet Sverige og Finland både med retorikk og de begynte å fly inn i landenes territorium. Det gikk så langt at Svenskene sendte soldater for å forsvare Gotland.

Er det en ting som er sikkert er det at russisk imperialisme ikke kjenner noen grenser. Finland vet jo hvordan det er å være invadert av russerne.

Med de to landene inn i NATO får man et fryktelig slagkraftig nord-område. Russland vingeklippes og stenges helt av i sin vestre del.

Nå er det slutt på å se mellom fingrene på stadige russiske trusler. Dette har jeg ventet lenge på. Det er bare så synd at man ikke hjelper Ukraina enda mer og får jaget russerne bort før de får spredd mer av ondskapen sin.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Troygirl skrev: tir jan 24, 2023 9:30 pm
Det var Paludan som brant koranen utenfor Tyrkias ambassade i Stockholm, men EGENTLIG var han bare en marionett for en tilsvarende høyreekstrem grautskalle med storpolitisk konsekvens-tenkning rundt Erdogans reaksjoner? Den må man bare kjøpe.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Bakkus skrev: ons jan 25, 2023 12:30 am Hvorfor tror så mange her at Russland vil invadere Finland og Sverige? Virker mer som skremselspropaganda. Det at det ble gjort med Ukraina og derfor kan dem finne på å gjøre det samme der er så skråplansargument som det kan få blitt. Russland og Ukraina var samme land for så lite som 32 år siden. De har delt historie i 1000+ år, 20% av befolkningen der anser seg selv som russere, hele Ukrainas befolkning forstår russisk, og sist men ikke minst så er det store områder i Ukraina som har vært i stor konflikt i haugevis av år før denne krigen brøt ut grunnet den store andelen russere i landet. Ingenting av dette eller lignende er tilfellet for verken Finland eller Sverige der sistnevnte ikke engang grenser til Russland.
Ett ord; Gotland

Helloween

Legg inn av Helloween »

På tide at de dumme svenskene prioriterer seg selv, gir f i kurdere og kommer seg inn i NATO

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Dette er en tyrkisk kilde som underbygger at russerne var og trakk i trådene rundt koranbrenningen. Klovnene i øst fortsetter med splitt og hersk som vanlig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Helloween skrev: ons jan 25, 2023 4:30 pm På tide at de dumme svenskene prioriterer seg selv, gir f i kurdere og kommer seg inn i NATO
På tide at Sverige skyller sin troverdighet som ansvarlig rettsstat ned i dass, mener du? Kristersson og disse høyre-politikerne som styrer landet ønsker sikkert å utlevere kurdere til den store gullmedaljen, men de vet at store deler av den svenske opinionen ikke vil ta lett på en slik knehøne-oppførsel.

Ellers er det ganske utrolig at noen tror at Paludan og andre høyreradikale idioter er en avgjørende brikke i dette. Det er selvsagt kurder-spørsmålet som gjør at Tyrkia ikke vil vike - mot Sverige og ikke minst YPG-støttende USA.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 4:35 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 4:33 pm
TWU skrev: tir jan 24, 2023 4:29 pm Kan ikke noen bare foreslå en avstemming på om Nato-landene vil ha Tyrkia som medlem, eller om de vil ha Sverige/Finland? Tyrkerne har vel utspilt sin rolle i denne organisasjonen.
Da er spørsmålet: Hvem er viktigst for NATO å ha som medlem? Tyrkia eller Sverige/Finland?
Jeg tror det er Tyrkia.

Det er det mange grunner til. Men hovedgrunnen er at Sverige og Finland er stabile land man ikke trenger å frykte skal finne på noe tull.

Tyrkia bør man holde knyttet til NATO for enhver pris. Da har man en alliert. En rampete og uforutsigbar alliert, men man vil absolutt ikke ha Tyrkia på den andre siden i en eventuell strid. De har en stor, veltrent og velutstyrt hær og en veldig strategisk geografisk plassering.

La Tyrkia få rase fra seg og la dem avholde valg. Så ordner det seg.
Jeg forstår argumentene dine, og er tildels enig i disse, men synes uansett det er hinsides idiotisk at Tyrkia som eneste NATO-land skal kunne blokkere et svensk medlemskap. Satt på spissen kan man si at Sveriges medlemskap holdes som gissel, og at gisseltakeren (Erdogan) stiller urimelige krav for å "løslate gisselet". Krav som i praksis ikke har direkte relevans til et svensk NATO-medlemskap. Inkludert et krav som jeg tipper Erdogan godt vet ikke lar seg realisere, all den tid Sverige naturligvis ikke vil utlevere svenske statsborgere. Et poeng både Dax18 og SVT P3 nyhetene har belyst.

Hvilket igjen leder til en rimelig plausibel teori om at dette egentlig styres fra russisk hold.

Og de av dere som er optimistiske på svenskenes vegne, aka snakker om medlemsskap allerede til sommeren, så rimer det dårlig med hva svenske styresmakter selv tror. Det er faktisk snakk om at det kan gå mange år før dette avklares.

Med mindre Tyrkia blir presset hardt på ulike måter av andre NATO-land, ev selv blir tuppet ut av det gode selskap.

Akkurat det sistnevnte scenariet tviler jeg på at selv en maktsyk hothead som Erdogan er spesielt glad for. Greit at de har en godt rustet militær styrke, men målt opp i mot 30 NATO-land skal de få problemer med å bite hardt nok fra seg.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

SirJames skrev: ons jan 25, 2023 5:22 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 4:35 pm
Karatel skrev: tir jan 24, 2023 4:33 pm

Da er spørsmålet: Hvem er viktigst for NATO å ha som medlem? Tyrkia eller Sverige/Finland?
Jeg tror det er Tyrkia.

Det er det mange grunner til. Men hovedgrunnen er at Sverige og Finland er stabile land man ikke trenger å frykte skal finne på noe tull.

Tyrkia bør man holde knyttet til NATO for enhver pris. Da har man en alliert. En rampete og uforutsigbar alliert, men man vil absolutt ikke ha Tyrkia på den andre siden i en eventuell strid. De har en stor, veltrent og velutstyrt hær og en veldig strategisk geografisk plassering.

La Tyrkia få rase fra seg og la dem avholde valg. Så ordner det seg.
Jeg forstår argumentene dine, og er tildels enig i disse, men synes uansett det er hinsides idiotisk at Tyrkia som eneste NATO-land skal kunne blokkere et svensk medlemskap. Satt på spissen kan man si at Sveriges medlemskap holdes som gissel, og at gisseltakeren (Erdogan) stiller urimelige krav for å "løslate gisselet". Krav som i praksis ikke har direkte relevans til et svensk NATO-medlemskap. Inkludert et krav som jeg tipper Erdogan godt vet ikke lar seg realisere, all den tid Sverige naturligvis ikke vil utlevere svenske statsborgere. Et poeng både Dax18 og SVT P3 nyhetene har belyst.

Hvilket igjen leder til en rimelig plausibel teori om at dette egentlig styres fra russisk hold.
En rimelig blåst teori. Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at det sentrale her er kurder-spørsmålet, ikke minst USAs støtte til YPG i Syria?

Virker som noen her har null kunnskap om hvor eksistensielt Tyrkia ser på kurder-spørsmålet. Altså Tyrkia, ikke bare Erdogan.

Tyrkia vil ikke bli en samarbeidsvillig stat i NATO før USA og andre stater dropper støtten til kurdiske partier og militser i Midtøsten. Dette er faktisk en "no-brainer".

SirJames

Legg inn av SirJames »

Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:30 pm
SirJames skrev: ons jan 25, 2023 5:22 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 4:35 pm

Jeg tror det er Tyrkia.

Det er det mange grunner til. Men hovedgrunnen er at Sverige og Finland er stabile land man ikke trenger å frykte skal finne på noe tull.

Tyrkia bør man holde knyttet til NATO for enhver pris. Da har man en alliert. En rampete og uforutsigbar alliert, men man vil absolutt ikke ha Tyrkia på den andre siden i en eventuell strid. De har en stor, veltrent og velutstyrt hær og en veldig strategisk geografisk plassering.

La Tyrkia få rase fra seg og la dem avholde valg. Så ordner det seg.
Jeg forstår argumentene dine, og er tildels enig i disse, men synes uansett det er hinsides idiotisk at Tyrkia som eneste NATO-land skal kunne blokkere et svensk medlemskap. Satt på spissen kan man si at Sveriges medlemskap holdes som gissel, og at gisseltakeren (Erdogan) stiller urimelige krav for å "løslate gisselet". Krav som i praksis ikke har direkte relevans til et svensk NATO-medlemskap. Inkludert et krav som jeg tipper Erdogan godt vet ikke lar seg realisere, all den tid Sverige naturligvis ikke vil utlevere svenske statsborgere. Et poeng både Dax18 og SVT P3 nyhetene har belyst.

Hvilket igjen leder til en rimelig plausibel teori om at dette egentlig styres fra russisk hold.
En rimelig blåst teori. Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at det sentrale her er kurder-spørsmålet, ikke minst USAs støtte til YPG i Syria?

Virker som noen her har null kunnskap om hvor eksistensielt Tyrkia ser på kurder-spørsmålet. Altså Tyrkia, ikke bare Erdogan.

Tyrkia vil ikke bli en samarbeidsvillig stat i NATO før USA og andre stater dropper støtten til kurdiske partier og militser i Midtøsten. Dette er faktisk en "no-brainer".
Vel, det er mange som har luftet den "blåste" teorien, for å si det sånn. Rimelig naivt å avfeie slikt helt uten videre.

Og igjen, Sverige kommer aldri til å utlevere kurdere som er svenske statsborgere. Med bakgrunn i PKK's handlinger, har jeg forståelse for Erdogans (og Tyrkias) krav, men hvis nevnte krav er en dealbreaker for Erdogan (og Tyrkia) blir det jo nettopp det, en dealbreaker. Så allerede nå er vi jo i en stalemate situasjon som det ikke er enkelt å se en løsning på.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

SirJames skrev: ons jan 25, 2023 5:42 pm
Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:30 pm
SirJames skrev: ons jan 25, 2023 5:22 pm

Jeg forstår argumentene dine, og er tildels enig i disse, men synes uansett det er hinsides idiotisk at Tyrkia som eneste NATO-land skal kunne blokkere et svensk medlemskap. Satt på spissen kan man si at Sveriges medlemskap holdes som gissel, og at gisseltakeren (Erdogan) stiller urimelige krav for å "løslate gisselet". Krav som i praksis ikke har direkte relevans til et svensk NATO-medlemskap. Inkludert et krav som jeg tipper Erdogan godt vet ikke lar seg realisere, all den tid Sverige naturligvis ikke vil utlevere svenske statsborgere. Et poeng både Dax18 og SVT P3 nyhetene har belyst.

Hvilket igjen leder til en rimelig plausibel teori om at dette egentlig styres fra russisk hold.
En rimelig blåst teori. Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at det sentrale her er kurder-spørsmålet, ikke minst USAs støtte til YPG i Syria?

Virker som noen her har null kunnskap om hvor eksistensielt Tyrkia ser på kurder-spørsmålet. Altså Tyrkia, ikke bare Erdogan.

Tyrkia vil ikke bli en samarbeidsvillig stat i NATO før USA og andre stater dropper støtten til kurdiske partier og militser i Midtøsten. Dette er faktisk en "no-brainer".
Vel, det er mange som har luftet den "blåste" teorien, for å si det sånn. Rimelig naivt å avfeie slikt helt uten videre.

Og igjen, Sverige kommer aldri til å utlevere kurdere som er svenske statsborgere. Med bakgrunn i PKK's handlinger, har jeg forståelse for Erdogans (og Tyrkias) krav, men hvis nevnte krav er en dealbreaker for Erdogan (og Tyrkia) blir det jo nettopp det, en dealbreaker. Så allerede nå er vi jo i en stalemate situasjon som det ikke er enkelt å se en løsning på.
Det blir mer og mer åpenbart at en del folk her begynte å lese seg opp på Tyrkia og kurderspørsmålet i går. Hvis de i det hele tatt begynte å lese seg opp. Har du i det hele tatt hørt om YPG, Syria, USAs støtte til kurdiske grupper i Midtøsten samt utviklingen i forholdet mellom Tyrkia og USA?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:51 pm
SirJames skrev: ons jan 25, 2023 5:42 pm
Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:30 pm

En rimelig blåst teori. Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at det sentrale her er kurder-spørsmålet, ikke minst USAs støtte til YPG i Syria?

Virker som noen her har null kunnskap om hvor eksistensielt Tyrkia ser på kurder-spørsmålet. Altså Tyrkia, ikke bare Erdogan.

Tyrkia vil ikke bli en samarbeidsvillig stat i NATO før USA og andre stater dropper støtten til kurdiske partier og militser i Midtøsten. Dette er faktisk en "no-brainer".
Vel, det er mange som har luftet den "blåste" teorien, for å si det sånn. Rimelig naivt å avfeie slikt helt uten videre.

Og igjen, Sverige kommer aldri til å utlevere kurdere som er svenske statsborgere. Med bakgrunn i PKK's handlinger, har jeg forståelse for Erdogans (og Tyrkias) krav, men hvis nevnte krav er en dealbreaker for Erdogan (og Tyrkia) blir det jo nettopp det, en dealbreaker. Så allerede nå er vi jo i en stalemate situasjon som det ikke er enkelt å se en løsning på.
Det blir mer og mer åpenbart at en del folk her begynte å lese seg opp på Tyrkia og kurderspørsmålet i går. Hvis de i det hele tatt begynte å lese seg opp. Har du i det hele tatt hørt om YPG, Syria, USAs støtte til kurdiske grupper i Midtøsten samt utviklingen i forholdet mellom Tyrkia og USA?
Hvis du kutter ut slike barnslige hersketeknikker, så kan vi kanskje få en fruktbar debatt ut av dette.

Men jeg holder ikke pusten, mtp din sedvanlige M.O

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:30 pm .
Tyrkia vil ikke bli en samarbeidsvillig stat i NATO før USA og andre stater dropper støtten til kurdiske partier og militser i Midtøsten. Dette er faktisk en "no-brainer".
Kurderne er en langt viktigere sak å kjempe for enn palestinerne, de deler våre verdier og ønsker å leve i fred. Kurderne fortjener en egen stat, Kurdistan.

Tyrkia under Erdogan er et møkkaland som egentlig ikke hører hjemme i NATO.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

JauKaninen skrev: ons jan 25, 2023 5:56 pm
Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:30 pm .
Tyrkia vil ikke bli en samarbeidsvillig stat i NATO før USA og andre stater dropper støtten til kurdiske partier og militser i Midtøsten. Dette er faktisk en "no-brainer".
Kurderne er en langt viktigere sak å kjempe for enn palestinerne, de deler våre verdier og ønsker å leve i fred. Kurderne fortjener en egen stat, Kurdistan.

Tyrkia under Erdogan er et møkkaland som egentlig ikke hører hjemme i NATO.
Både kurderne og palestinerne burde få sine egne stater, moralsk sett. Men da må både Israel og Tyrkia bli tvunget til å ofre noe. Og det er Vesten i begge tilfeller for feige til å kreve.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:00 pm
Helloween skrev: ons jan 25, 2023 4:30 pm På tide at de dumme svenskene prioriterer seg selv, gir f i kurdere og kommer seg inn i NATO
På tide at Sverige skyller sin troverdighet som ansvarlig rettsstat ned i dass, mener du? Kristersson og disse høyre-politikerne som styrer landet ønsker sikkert å utlevere kurdere til den store gullmedaljen, men de vet at store deler av den svenske opinionen ikke vil ta lett på en slik knehøne-oppførsel.

Ellers er det ganske utrolig at noen tror at Paludan og andre høyreradikale idioter er en avgjørende brikke i dette. Det er selvsagt kurder-spørsmålet som gjør at Tyrkia ikke vil vike - mot Sverige og ikke minst YPG-støttende USA.
Hvis det svenske folk kan velge mellom en russisk invasjon eller å miste troverdighet for noe bare den vestlige elite er opptatt av, hva tror du resultatet blir ?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»