Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Varulv2468

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Varulv2468 »

Garindan skrev: ons jan 25, 2023 1:06 am
Fernandovonarb skrev: tir jan 24, 2023 10:31 pm Godt observert. Battle of 73 easting under gulfkrigen vil være sammenlignbart.
► Show Spoiler
At det allierte mannskapet var svært godt trent og det irakiske mannskapet var dårlig trent har sikkert ingenting med saken å gjøre.
De arabiske militære har dårligere kompetanse og disiplin enn resten av verden, men de er de beste når det gjelder organisering og opptrening der man bokstavelig talt fulgt læreboka fra bokstav til bokstav helt bokstavelig talt! Disse irakiske stridsvognbesetningene i 1991 var nemlig bedre trent, bedre organisert og bedre ledet enn de sovjetiske den gang, amerikanerne stadig støttet på perfekte oppstillinger, perfekte taktiske forberedelser og perfekte stridsplaner. Men hver gang oppdaget de at arabernes største problem er mangel på oppfinnsomhet, tilpasning og reaksjonsevne når en plan måtte improviseres. Ingen plan overleve kontakt med fienden. Og de allierte stridsvognbesetningene var trent etter meget forskjellige prinsipper som gav dem et enormt overtak - å handle på stedet uten nøling.

Gang på gang oppdaget de allierte den gang at T-72 ikke var å spøke med, men at ammunisjonen den bruker, var ineffektiv og at de til dels betydelige restriksjonene påtvunget besetningen i en slik stridsvogn begrenset potensialiteten - vestlig konsept bak en stridsvogn er bruksvennlighet som har vært vektlagt helt siden det tyske tremannstårnet var oppfunnet i 1930-tallet. Dette er de sovjetiskdesignerte stridsvognenes største svakhet ved siden av ammunisjonslagringsproblemet. For å være ærlig, T-64, T-72, T-80 og T-90 er alle feilslåtte design ved å være basert på dimensjonene fra en mellomvekts stridsvogn som T-34/85 med et altfor stort og klumpete skyts med større bakstykk enn det som finnes i vestlige stridsvogner og altfor sterke vektbegrensninger og altfor svak motorytelse slik at panserbeskyttelsen måtte optimaliseres - stort sett bare i fronten og på tårnfronten, sammen med tilleggspansring.

T-72 er i realiteten bare en rullende kanon på belter i sammenligning med en vestlig stridsvogn som Leo2 og Abrams.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Varulv2468 skrev: ons jan 25, 2023 7:35 am De arabiske militære har dårligere kompetanse og disiplin enn resten av verden, men de er de beste når det gjelder organisering og opptrening der man bokstavelig talt fulgt læreboka fra bokstav til bokstav helt bokstavelig talt! Disse irakiske stridsvognbesetningene i 1991 var nemlig bedre trent, bedre organisert og bedre ledet enn de sovjetiske den gang, amerikanerne stadig støttet på perfekte oppstillinger, perfekte taktiske forberedelser og perfekte stridsplaner. Men hver gang oppdaget de at arabernes største problem er mangel på oppfinnsomhet, tilpasning og reaksjonsevne når en plan måtte improviseres. Ingen plan overleve kontakt med fienden. Og de allierte stridsvognbesetningene var trent etter meget forskjellige prinsipper som gav dem et enormt overtak - å handle på stedet uten nøling.
Det er vel dette som er problemet for både arabere og russere: en rigid og fastlåst struktur der alt bestemmes ovenfra og alt skal gjøres slik det står i boka uten det minste avvik. En kultur som dyrker det kollektive og undertrykker individualisme, og der personlig initiativ, nytenking, oppfinnsomhet, improvisasjonsevne, selvstendig tenkning og selvstendige avgjørelser blir ansett som en forbrytelse.

Da blir både det militære og det sivile samfunn så lammet at alt går i stå og ikke fungerer slik det skal.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Sukk ...
Russisk nynazist vil deukrainifisere Ukraina og tillintetgjøre folket.
https://sol.no/video/det-ukrainske-folk ... s/eCuf6EdZ

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Ville ikke forundret meg dersom dette er noe av grunnen til at Tyskland (det engang så stolte landet) er redd for å sende tanks. 


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Albania skrev: ons jan 25, 2023 10:40 am Ville ikke forundret meg dersom dette er noe av grunnen til at Tyskland (det engang så stolte landet) er redd for å sende tanks. 

Skal man begynne å bli redd de programmene der har man behov for sobril eller noe :)

Men russisk TV er et godt eksempel på hva slags folkeferd russerne er. Hadde vært utenkelig for oss at politikere og TV-debattanter ropte om bombing av av hovedsteder, anklager om nazisme og satsnisme og selv sagt atombombetrusler.

Så er det mange som tror dårlig om russernes intelligens også. De som sier folket blir lurt av sine egne.

Blir man lurt av det der så blir man lurt av at folk tar nesen din og stikker tommelen mellom peke og langfinger som bevis.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Solvgutt1 skrev: tir jan 24, 2023 9:18 pm
Orakelet skrev: tir jan 24, 2023 9:16 pm
greyserpent skrev: tir jan 24, 2023 8:36 pm Han mente jo også at USA og NATO driver proxy-krig i Ukraina, og at USA og NATO ønsker at krigen skal dra ut.


Det er opplagt riktig, men i denne tråden er det vel "pro-russisk" å kalle en spade for en spade.
Han kritiserer USA og NATO for å ikke involvere seg direkte knuse Russland i Ukraina med en gang. Er det opplagt riktig?
Det er vanskelig å vite hva som til enhver tid er rett å gjøre. Men sett i etteritd så burde NATO absolutt rykket inn høsten/vinter 21, på invitasjon. I etterpåklokskapens lys kan vi anta at krigen da ville vært unngått, minus de allerede okkuperte områdene fra 2014. Kanskje kunne freden da vært forhandlinger som resulterte i varige løsninger.

Jeg tenker at det vil komme til et punkt der NATO muligens må rykke inn, og det må vi alle være forberedt på. Hvis Ukraina ønsker det selvfølgelig. Hva Russland mener er i utgangspunktet mindre viktig, ønsker de å krige mot NATO er det lite vi kan gjøre med det.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Caputo skrev: ons jan 25, 2023 6:12 am
Jeg begynner å like han jeg

Jack

Legg inn av Jack »

Gratulerer med dagen til Volodymyr Zelenskyy!

Tyskland bekrefter 14 stk Leopard 2.

Spania melder om 20 stk som er klare nokså umiddelbart, med 33 til som kan være aktuelle etter å ha blitt satt i stand.



Hvor lang tid tar opptreningen på dette, tro?

Jack

Legg inn av Jack »

20230125_120529.jpg

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Hmm skrev: ons jan 25, 2023 11:10 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 24, 2023 9:18 pm
Orakelet skrev: tir jan 24, 2023 9:16 pm



Det er opplagt riktig, men i denne tråden er det vel "pro-russisk" å kalle en spade for en spade.
Han kritiserer USA og NATO for å ikke involvere seg direkte knuse Russland i Ukraina med en gang. Er det opplagt riktig?
Det er vanskelig å vite hva som til enhver tid er rett å gjøre. Men sett i etteritd så burde NATO absolutt rykket inn høsten/vinter 21, på invitasjon. I etterpåklokskapens lys kan vi anta at krigen da ville vært unngått, minus de allerede okkuperte områdene fra 2014. Kanskje kunne freden da vært forhandlinger som resulterte i varige løsninger.

Jeg tenker at det vil komme til et punkt der NATO muligens må rykke inn, og det må vi alle være forberedt på. Hvis Ukraina ønsker det selvfølgelig. Hva Russland mener er i utgangspunktet mindre viktig, ønsker de å krige mot NATO er det lite vi kan gjøre med det.
Man burde gjort mer i 2014 allerede.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Det blir hevdet at mange i det kinesiske topp-sjiktet anser Putin som riv ruskende gal.

DennisB

Legg inn av DennisB »

JauKaninen skrev: ons jan 25, 2023 11:12 am
Caputo skrev: ons jan 25, 2023 6:12 am
Jeg begynner å like han jeg
Me three. Biden var aldri min mann, for å si det forsiktig. Ikke motsatsen hans heller, skal vite.
Men i denne krigen står jeg opp og saluterer den gamle snøvleren. Vel fortjent, handling sier så mye mer enn ord.

Mia

Legg inn av Mia »

PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 10:48 am
Albania skrev: ons jan 25, 2023 10:40 am Ville ikke forundret meg dersom dette er noe av grunnen til at Tyskland (det engang så stolte landet) er redd for å sende tanks. 

Skal man begynne å bli redd de programmene der har man behov for sobril eller noe :)

Men russisk TV er et godt eksempel på hva slags folkeferd russerne er. Hadde vært utenkelig for oss at politikere og TV-debattanter ropte om bombing av av hovedsteder, anklager om nazisme og satsnisme og selv sagt atombombetrusler.

Så er det mange som tror dårlig om russernes intelligens også. De som sier folket blir lurt av sine egne.

Blir man lurt av det der så blir man lurt av at folk tar nesen din og stikker tommelen mellom peke og langfinger som bevis.
Både og angående russisk TV. Mange av disse programmene blir også latterliggjort, spesielt av dem yngre. Mange yngre går rundt å tuller angående disse skrike greiene på TV.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Så får man håpe at de forskjellige tanksene kan vedlikeholdes, og holdes i drift, så de ikke blir stående på slagmarken. Det blir nok en logistisk utfordring rundt det, men det løses sikkert.

Tyskland nå med offisielt ja til å sende egne Leopard 2. De har en del av dem som er oppgradert, som Russland skal få slite med.

Flere gode nyheter om dagen!

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Sitter på kanten av stolen og holder pusten!


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Mia skrev: ons jan 25, 2023 12:30 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 10:48 am
Albania skrev: ons jan 25, 2023 10:40 am Ville ikke forundret meg dersom dette er noe av grunnen til at Tyskland (det engang så stolte landet) er redd for å sende tanks. 

Skal man begynne å bli redd de programmene der har man behov for sobril eller noe :)

Men russisk TV er et godt eksempel på hva slags folkeferd russerne er. Hadde vært utenkelig for oss at politikere og TV-debattanter ropte om bombing av av hovedsteder, anklager om nazisme og satsnisme og selv sagt atombombetrusler.

Så er det mange som tror dårlig om russernes intelligens også. De som sier folket blir lurt av sine egne.

Blir man lurt av det der så blir man lurt av at folk tar nesen din og stikker tommelen mellom peke og langfinger som bevis.
Både og angående russisk TV. Mange av disse programmene blir også latterliggjort, spesielt av dem yngre. Mange yngre går rundt å tuller angående disse skrike greiene på TV.
Synd de er så feige at de kun gjør det i smug.

DennisB

Legg inn av DennisB »

-De vil brenne

Russland tar tilsynelatende lett på beslutningen om å sende stridsvogner til Ukraina og hevder at de vil bli bombet sønder og sammen på slagmarken.

– Rent teknologisk så er dette en feilslått plan. Man overvurderer hvilket potensial dette vil tilføre den ukrainske hæren, sier president Vladimir Putins talsmann Dmitrij Peskov.


Ja, vi får nå se da. Russland skal nok få det hett rundt ørene nå. De må i hvertfall beskyttes under transporten til fronten, så de kommer fram hele.
Det er en uttalt plan fra russisk side, å finne en måte å avskjære transporten på.
Sist redigert av DennisB den ons jan 25, 2023 12:43 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Mia skrev: ons jan 25, 2023 12:30 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 10:48 am
Albania skrev: ons jan 25, 2023 10:40 am Ville ikke forundret meg dersom dette er noe av grunnen til at Tyskland (det engang så stolte landet) er redd for å sende tanks. 

Skal man begynne å bli redd de programmene der har man behov for sobril eller noe :)

Men russisk TV er et godt eksempel på hva slags folkeferd russerne er. Hadde vært utenkelig for oss at politikere og TV-debattanter ropte om bombing av av hovedsteder, anklager om nazisme og satsnisme og selv sagt atombombetrusler.

Så er det mange som tror dårlig om russernes intelligens også. De som sier folket blir lurt av sine egne.

Blir man lurt av det der så blir man lurt av at folk tar nesen din og stikker tommelen mellom peke og langfinger som bevis.
Både og angående russisk TV. Mange av disse programmene blir også latterliggjort, spesielt av dem yngre. Mange yngre går rundt å tuller angående disse skrike greiene på TV.
Bra. Jeg ser egentlig for meg at det er de gamle sovjeterne som nikker anerkjennende til programmene.

Jack

Legg inn av Jack »


Hetfield

Legg inn av Hetfield »

DennisB skrev: ons jan 25, 2023 12:25 pm Me three. Biden var aldri min mann, for å si det forsiktig. Ikke motsatsen hans heller, skal vite.
Men i denne krigen står jeg opp og saluterer den gamle snøvleren. Vel fortjent, handling sier så mye mer enn ord.
Fordel med en type ved roret som har faktisk politisk erfaring og ikke bare er opptatt av egen-promotering og penger.

Big Orange hadde latt Ukraina i stikka..
PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 12:40 pm Bra. Jeg ser egentlig for meg at det er de gamle sovjeterne som nikker anerkjennende til programmene.
I et langtidsperspektiv er russerne fucked, nettopp pga. av at det er stort sett halvgamlinger som holder landet gående.

Putler i sin anti-vestlige paranoia og stormannsgalskap satset mesteparten av sine unge på denne ene invasjonen, og nå vil den etniske russiske populasjon dø ut enda fortere..



Og ja, ukrainerne er nå homofile demoner ifølge Kreml..
Sist redigert av Hetfield den ons jan 25, 2023 12:54 pm, redigert 4 ganger totalt.

Mia

Legg inn av Mia »

PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 12:40 pm
Mia skrev: ons jan 25, 2023 12:30 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 10:48 am

Skal man begynne å bli redd de programmene der har man behov for sobril eller noe :)

Men russisk TV er et godt eksempel på hva slags folkeferd russerne er. Hadde vært utenkelig for oss at politikere og TV-debattanter ropte om bombing av av hovedsteder, anklager om nazisme og satsnisme og selv sagt atombombetrusler.

Så er det mange som tror dårlig om russernes intelligens også. De som sier folket blir lurt av sine egne.

Blir man lurt av det der så blir man lurt av at folk tar nesen din og stikker tommelen mellom peke og langfinger som bevis.
Både og angående russisk TV. Mange av disse programmene blir også latterliggjort, spesielt av dem yngre. Mange yngre går rundt å tuller angående disse skrike greiene på TV.
Bra. Jeg ser egentlig for meg at det er de gamle sovjeterne som nikker anerkjennende til programmene.
Ikke så langt unna sannheten det. Dem er vant til at ting som sies på TV og radio er sant. Dem yngre er selvfølgelig litt mer skeptisk til ting.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hetfield skrev: ons jan 25, 2023 12:43 pm
DennisB skrev: ons jan 25, 2023 12:25 pm Me three. Biden var aldri min mann, for å si det forsiktig. Ikke motsatsen hans heller, skal vite.
Men i denne krigen står jeg opp og saluterer den gamle snøvleren. Vel fortjent, handling sier så mye mer enn ord.
Fordel med en type ved rorer som har faktisk politisk erfaring og ikke bare er opptatt av egen-promotering og penger.

Big Orange hadde latt Ukraina i stikka..
Personlig er jeg så sykt skuffa over hvilken linje de fleste republikanere har lagt seg på i denne krigen. Den ene klovnen trumfer den andre. Trump selv er en løs kanon, gudene vet hvilken katastrofe han hadde vært for Europa i denne krigen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Mia skrev: ons jan 25, 2023 12:44 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 12:40 pm
Mia skrev: ons jan 25, 2023 12:30 pm

Både og angående russisk TV. Mange av disse programmene blir også latterliggjort, spesielt av dem yngre. Mange yngre går rundt å tuller angående disse skrike greiene på TV.
Bra. Jeg ser egentlig for meg at det er de gamle sovjeterne som nikker anerkjennende til programmene.
Ikke så langt unna sannheten det. Dem er vant til at ting som sies på TV og radio er sant. Dem yngre er selvfølgelig litt mer skeptisk til ting.
Jo, men det er altfor mange av de unge som tar beitet allikevel. Det har du jo selv opplevd. Dine venner vil jo ikke se vår sannhet, slik vi ser den. Unge russere ser også på krigen med helt andre øyne enn vesten. Moder Russland får støtte av svært mange unge også.

Hmm

Legg inn av Hmm »

DennisB skrev: ons jan 25, 2023 12:34 pm Så får man håpe at de forskjellige tanksene kan vedlikeholdes, og holdes i drift, så de ikke blir stående på slagmarken. Det blir nok en logistisk utfordring rundt det, men det løses sikkert.

Tyskland nå med offisielt ja til å sende egne Leopard 2. De har en del av dem som er oppgradert, som Russland skal få slite med.

Flere gode nyheter om dagen!
De vil slite med logistikk og vedlikehold, det gjør de allerede på mye annet de har fått. Men så lenge de får materiellet vekk fra fronten så er løsningen på det mer ustyr, så de kan rullere oftere og sette inn "nytt" i stedet for å reparere på stedet etc, i alle fall i starten. Det fordrer mange store semitrailere, for å si det slik.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hetfield skrev: ons jan 25, 2023 12:43 pm
I et langtidsperspektiv er russerne fucked, nettopp pga. av at det er stort sett halvgamlinger som holder landet gående.

Putler i sin anti-vestlige paranoia og stormannsgalskap satset mesteparten av sine unge på denne ene invasjonen, og nå vil den etniske russiske populasjon dø ut enda fortere..



Og ja, ukrainerne er nå homofile demoner ifølge Kreml..
Som han sier Ukrainas president er i følge russisk propaganda en homofil nazistjødedemon.

Som jeg har sagt før. Folk unnskylder russerne alt for mye. De sitter og ser på at broderfolket terorriseres av eget land under de mest absurde påskudd. Og likevel trekker de å skuldrene.

Mia

Legg inn av Mia »

DennisB skrev: ons jan 25, 2023 12:51 pm
Mia skrev: ons jan 25, 2023 12:44 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 12:40 pm

Bra. Jeg ser egentlig for meg at det er de gamle sovjeterne som nikker anerkjennende til programmene.
Ikke så langt unna sannheten det. Dem er vant til at ting som sies på TV og radio er sant. Dem yngre er selvfølgelig litt mer skeptisk til ting.
Jo, men det er altfor mange av de unge som tar beitet allikevel. Det har du jo selv opplevd. Dine venner vil jo ikke se vår sannhet, slik vi ser den. Unge russere ser også på krigen med helt andre øyne enn vesten. Moder Russland får støtte av svært mange unge også.
Selvfølgelig, det er også sant. Er veldig vanskelig å se om dem yngre eller eldre støtter opp i dette. Dem er rett og slett delt. Men på en annen side så er det mange som mener krigen ikke er heldig i det hele tatt. Også flere av mine venner nå som faktisk har sagt det. Men sitter veldig langt inne hos folk å innrømme det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

NRK opplyser at ukrainerne er ute av Soledar, punktum.
At Wagner-gruppen med titusener av fengselsfugler er satt inn i kampene for at Wagner-sjef Yevgeny Prigozhin,
skal imponere Putin. De tok Soledar men mistet flesteparten av både Wagner- gruppen og fengselsfuglene.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: ons jan 25, 2023 1:04 pm
Hetfield skrev: ons jan 25, 2023 12:43 pm
I et langtidsperspektiv er russerne fucked, nettopp pga. av at det er stort sett halvgamlinger som holder landet gående.

Putler i sin anti-vestlige paranoia og stormannsgalskap satset mesteparten av sine unge på denne ene invasjonen, og nå vil den etniske russiske populasjon dø ut enda fortere..



Og ja, ukrainerne er nå homofile demoner ifølge Kreml..
Som han sier Ukrainas president er i følge russisk propaganda en homofil nazistjødedemon.

Som jeg har sagt før. Folk unnskylder russerne alt for mye. De sitter og ser på at broderfolket terorriseres av eget land under de mest absurde påskudd. Og likevel trekker de å skuldrene.
Ja, det er ganske absurd. Begrepet hjernevask kan ikke passe bedre enn her.

Sier man mange nok ganger i offentligheten at ukrainerne er nazier og homser og hva som verre er, så snikes det etterhvert inn som en sannhet. Det er det som har skjedd i Russland. Mange tror faktisk på dette.
Sist redigert av DennisB den ons jan 25, 2023 1:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

Big George skrev: ons jan 25, 2023 1:07 pm NRK opplyser at ukrainerne er ute av Soledar, punktum.
At Wagner-gruppen med titusener av fengselsfugler er satt inn i kampene for at Wagner-sjef Yevgeny Prigozhin,
skal imponere Putin. De tok Soledar men mistet flesteparten av både Wagner- gruppen og fengselsfuglene.
NRK opplyser at Ukraina bekrefter at de trekker seg ut av Soledar og har inntatt forberedte defensive posisjoner i utkanten av området rundt Soledar.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Caputo skrev: ons jan 25, 2023 6:12 am
Pussig hvordan det i forrige uke ble avfeid å sende Abrams på grunn av at høye krav til logistikk og opplæring gjorde den uegnet i Ukraina. At de nå vil sende Abrams likevel viser jo bare at dette argumentet var bullshit. :lol:

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»