Fossilbiler forbys I Oslo fra 2027, ønsker Bymiljøetaten

Svar
erdetslik

Fossilbiler forbys I Oslo fra 2027, ønsker Bymiljøetaten

Legg inn av erdetslik »

MDG overtok makta i Oslo for snart 8 år siden. Og skulle få ned forurensningene i Oslo i løpet av få år.
De økte prisene i bomringen, fjernet parkeringsplasser, og ville stenge indre bykjerne for biler.
Etter en tid skjønte de at det måtte være mulig for utrykningskjøretøy måtte komme til overalt.
Men nå viser det seg at forurensningene i Oslo ikke har gått ned så veldig mye på åtte år med struping av bilismen.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 464aaf56ae
Så nå vil det totalitære regime MDG stenge Oslo innenfor Ring 2 for bensin. og dieseldrevne biler fra 2027, og vare- og lastebiler fra 2025 - og beboere fratas retten til å kjøre fossilt først i 2030. Dette er slikt vi ser i lande vi helst ikke vil sammenligne oss med.
Hva med biler som må kommer utenfra og må igjennom Oslo for å komme videre som f.eks E6 og E18 ?
Hva med trailere som kommer fra Sverige eller ferjer fra Danmark og skal ut av eller igjennom Oslo ?

Hvor mye vil forurensningen gå ned i Oslo med et slikt tiltak ?
El-biler er tyngre og sliter mer asfalt og gummiforurensning, 1/3 av forurensningen i Oslo skyldes vedfyring.
Og 1/3 skyldes havnetrafikken. Ca 5% skyldes bensin- og dieseldrevne personbiler og ca 15% skyldes tungtransport.
Og en liten detalj til: Så vidt jeg vet finnes det ingen sperrer som hindrer forurenset luft fra utenfor Oslo og sige inn til Oslo by.
Vil Oslo forby Danskebåten (Oslo - København) og Kielbåten å legge til ved Oslo Havn ?
Vil Oslo forby containerskip anløp i Oslo Havn og losse containere Sjursøya ?
Eller skal disse elektrifiseres - Skal ikke elektrifiserte cruiseskip nektes anløp i Oslo ?

Skal / Bør et politisk parti virkelig ha / få lov til å gjøre så store inngrep i innbyggernes liv - vel de er jo demokratisk valgt.
Oslo er, dessverre, et trafikalt knutepunkt i Norge. Langtransport på kryss og tvers må igjennom Oslo for å komme videre.
Kan virkelig Bymiljøetaten i Oslo gjøre slike vedtak som vil skape problem for all vare- / langtransport i Norge ?

Men nå skal det heldigvis et kommunevalg i mellom - men man vet jo aldri når det gjelder de nyinnflyttede oslofolk . . . . . .

Queenie

Legg inn av Queenie »

I Oslo har Rødt, MDG og SV samlet over 30 % av stemmene. Nesten utelukkende bare idioter igjen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:14 pm Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.
Du er nok ikke alene om å ikke se sammenhenger; Nå er vi inne i en periode med høye prisøkninger. Det meste av prisøkningene har bakgrunn i økte råvarepriser og økte transportpriser - det meste med bakgrunn i pandemien. Og om varetransporten i Norge = Oslo skal komplisere denne transporten og gjøre den dyrere, må prisene ytterligere opp. De fleste av trailere som kommer inn via Svinesund skal videre forbi / i gjennom Oslo og det samme med de som kommer fra Danmark. Hadde det vært gode omkjøringsveier utenfor Oslo - kunne de gjerne stengt ned hele Oslo for min del.
Og så lenge forurensning er luftbåren og fyker rundt med vær og vind - må nok også oslofolk leve med luftforurensning.
Men MDG går vel berømmelse ved å bli omtalt som den første hovedstad i verden med nullutslipp, - Det følger nok mye berømmelse for det - og hvorfor skal bry om sånne som skattebetalere som betaler for at MDG kan kose seg i lekegrinda si.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

TS har sikkert ikkje fått med seg at dette forslaget var oppe i AP sin program og nominasjonskomitet og dei har avvist forslaget. https://www.nrk.no/nyheter/oslo-ap_-ikk ... 1.16265803

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:14 pm Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.
Haha, men du må likevel innom hver eneste tråd som handler om Oslo. Og fortelle hvor lite interessant dette er for deg.
Hva er greia egentlig?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

MRSA skrev: tir jan 24, 2023 6:23 pm TS har sikkert ikkje fått med seg at dette forslaget var oppe i AP sin program og nominasjonskomitet og dei har avvist forslaget. https://www.nrk.no/nyheter/oslo-ap_-ikk ... 1.16265803
Da er det ikke bare jeg som ikke har fått med meg det - tydeligvis har heller ikke artikkelforfatteren heller fått med seg det.
Og det var da enda godt.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

erdetslik skrev: tir jan 24, 2023 4:59 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:14 pm Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.
Du er nok ikke alene om å ikke se sammenhenger; Nå er vi inne i en periode med høye prisøkninger. Det meste av prisøkningene har bakgrunn i økte råvarepriser og økte transportpriser - det meste med bakgrunn i pandemien. Og om varetransporten i Norge = Oslo skal komplisere denne transporten og gjøre den dyrere, må prisene ytterligere opp. De fleste av trailere som kommer inn via Svinesund skal videre forbi / i gjennom Oslo og det samme med de som kommer fra Danmark. Hadde det vært gode omkjøringsveier utenfor Oslo - kunne de gjerne stengt ned hele Oslo for min del.
Og så lenge forurensning er luftbåren og fyker rundt med vær og vind - må nok også oslofolk leve med luftforurensning.
Men MDG går vel berømmelse ved å bli omtalt som den første hovedstad i verden med nullutslipp, - Det følger nok mye berømmelse for det - og hvorfor skal bry om sånne som skattebetalere som betaler for at MDG kan kose seg i lekegrinda si.
Er nok ikke bare "Oslo" som ønsker tittelen "Første i verden" på ett eller annet. Vi er å blir verdensmestere..derfor synomeres vi med Ola Dunk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er vel ikke så unaturlig at dette skjer, selv om jeg føler at det er mye symbolpolitikk her. Den store effekten på noe som helst har det neppe. Og det er jo en del som har gamle biler og er avhengige av disse....

Annen symbolpolitikk er disse stengningene av gatene - det har blitt så populært - vi stenger den og den gaten, for da blir det så flott fotgjengere og for byen.

Men man glemmer behendig, og blir ikke spurt om av journalistene, hvilke gater og områder som da skal få biltrafikken som går i den gata som skal stenges. 95 prosent av bilene blir jo ikke borte, men må finne andre veier...

.... for å være nærsynt: Jeg kunne godt tenke meg å bli pensjonist i denne gata hvis man stengte gatene for busser. Men det går jo ikke - for folk må jo ut og inn av sentrum.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: tir jan 24, 2023 6:28 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:14 pm Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.
Haha, men du må likevel innom hver eneste tråd som handler om Oslo. Og fortelle hvor lite interessant dette er for deg.
Hva er greia egentlig?
At jeg bruker toget. Jeg skrev det i forrige innlegg som du siterer.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:14 pm Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.
Kanskje greit å se spørsmålet i en litt større sammenheng enn hva det betyr for deg personlig? Det blir veldig navlebeskuende å svare på alle politiske- og samfunnsspørsmål ut fra kun egen betydning?
Som mangeårig beboer i Oslo er jeg ikke i tvil om at det er bra for byen å få vekk fossilbiler. Både når det gjelder manges helse, men også trivsel er det soleklart at det er en bra ting å få vekk det. Men det siste forslaget er i all hovedsak semantikk og symbolpolitikk. Skiftet til elbiler er i full gang, og vil ytterlige forsterkes med at avgiftene etter 2025 vil gjøre at det er en ekstremt liten kjøpergruppe for nye fossilbiler. I all hovedsak kjøper de fleste elbil i dag, og fra 2026 vil i praksis all nybilsalg være el kjøretøy om avgiftene går til himmels på fossilkjøretøy som planlagt. Når utviklingen er slik, så går skiftet mer eller mindre av seg selv, og det virker helt overdrevet å skulle forby det stadig synkende tallet med fossilbiler.

I det hele tatt er utskiftingen av bilparken blitt en veldig symbolsak, mens skips-/havnetrafikken med særlig bruk av tungolje av en eller annen grunn er et ikke-tema. Containerskip med all for stor andel av varer vi egentlig ikke trenger forurenser veldig. Ekstremt når det gjelder SOx, men enorme tall når det gjelder NOx og CO2 også. Denne problemstillingen blir bestandig gjemt bak at det tross alt er bedre å sende varetransport til havs, enn med tungtransport på veiene. Svaret, og den reelle problemstillingen er så klart at det ikke er bærekraftig å produsere varer i lavkostland for så å transportere de jorden rundt. Skal det være et grønt skifte, så må denne transporten reduseres ned til nødvendig varetransport, og ikke artikler som vi egentlig ikke må ha.

For 2018 var tallene (ut fra normalforbruk):
1 containerskip på 2000 TEU:
Like mye SOx som omlag 100 millioner biler
Like mye NOx som omlag 3 millioner biler
Like mye CO2 som omlag 56 000 biler

Får understreke at jeg er veldig positiv til det skiftet til elbiler som foregår, er bare at det påfallende ofte er at bilene blir sett som versting, mens det knapt er kritisk søkelys på skipstrafikken, cruisetrafikken, industri og reiseliv.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Team Ingebrigtsen skrev: ons jan 25, 2023 9:19 am
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:14 pm Alltid mye interesse for oslo.
Men ikke for meg som ikke bor der.
Sjeldent jeg er i Oslo, men skal jeg dit bruker jeg tog.
Kanskje greit å se spørsmålet i en litt større sammenheng enn hva det betyr for deg personlig? Det blir veldig navlebeskuende å svare på alle politiske- og samfunnsspørsmål ut fra kun egen betydning?
Som mangeårig beboer i Oslo er jeg ikke i tvil om at det er bra for byen å få vekk fossilbiler. Både når det gjelder manges helse, men også trivsel er det soleklart at det er en bra ting å få vekk det. Men det siste forslaget er i all hovedsak semantikk og symbolpolitikk. Skiftet til elbiler er i full gang, og vil ytterlige forsterkes med at avgiftene etter 2025 vil gjøre at det er en ekstremt liten kjøpergruppe for nye fossilbiler. I all hovedsak kjøper de fleste elbil i dag, og fra 2026 vil i praksis all nybilsalg være el kjøretøy om avgiftene går til himmels på fossilkjøretøy som planlagt. Når utviklingen er slik, så går skiftet mer eller mindre av seg selv, og det virker helt overdrevet å skulle forby det stadig synkende tallet med fossilbiler.

I det hele tatt er utskiftingen av bilparken blitt en veldig symbolsak, mens skips-/havnetrafikken med særlig bruk av tungolje av en eller annen grunn er et ikke-tema. Containerskip med all for stor andel av varer vi egentlig ikke trenger forurenser veldig. Ekstremt når det gjelder SOx, men enorme tall når det gjelder NOx og CO2 også. Denne problemstillingen blir bestandig gjemt bak at det tross alt er bedre å sende varetransport til havs, enn med tungtransport på veiene. Svaret, og den reelle problemstillingen er så klart at det ikke er bærekraftig å produsere varer i lavkostland for så å transportere de jorden rundt. Skal det være et grønt skifte, så må denne transporten reduseres ned til nødvendig varetransport, og ikke artikler som vi egentlig ikke må ha.

For 2018 var tallene (ut fra normalforbruk):
1 containerskip på 2000 TEU:
Like mye SOx som omlag 100 millioner biler
Like mye NOx som omlag 3 millioner biler
Like mye CO2 som omlag 56 000 biler

Får understreke at jeg er veldig positiv til det skiftet til elbiler som foregår, er bare at det påfallende ofte er at bilene blir sett som versting, mens det knapt er kritisk søkelys på skipstrafikken, cruisetrafikken, industri og reiseliv.
Veldig gode poenger her. Utskiftingen av bilparken går som den skal, veldig lite å hente på denne utestengelsen i indre by, det er kun for å markere handlekraft og motstand mot bilen i byen. Det eneste man oppnår med dette er å skape mer motvilje i befolkningen.

Det er gjort veldig mye riktig i Oslo de siste 7-8 årene, men det betyr ikke at alt er riktig. Krigen mot bilen begynner å bli slitsom og dyr for mange. Det er kanskje på tide å gjøre noe med annen form for forurensing i byen også.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Et bilfritt sentrum er i seg selv ikke noen dårlig ide. Elbiler bråker jo også mindre enn diesel og bensinbiler, på generelt grunnlag.

Men å skulle tro at det å forby biler eller en spesifikk type bil skal fjerne biler fra sentrum, fremstår noe drømmetenkning. Såfremt det ikke er bygget opp mot andre alternativer vil bare bilene forflytte seg og ikke reduseres, som andre påpeker. Da vil heller ikke klimautslippene fra bilene reduseres i betraktelig grad. Ergo er det symbolpolitikk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Centrist skrev: ons jan 25, 2023 9:56 am Et bilfritt sentrum er i seg selv ikke noen dårlig ide. Elbiler bråker jo også mindre enn diesel og bensinbiler, på generelt grunnlag.

Men å skulle tro at det å forby biler eller en spesifikk type bil skal fjerne biler fra sentrum, fremstår noe drømmetenkning. Såfremt det ikke er bygget opp mot andre alternativer vil bare bilene forflytte seg og ikke reduseres, som andre påpeker. Da vil heller ikke klimautslippene fra bilene reduseres i betraktelig grad. Ergo er det symbolpolitikk.
Alternativer må satses på. Det gjelder også her i Fredrikstad. I likhet med i Oslo sentrum, har jeg her jeg bor også seks kilometer å gå til nærmeste busstopp.
Oslo kan ikke leve med å ha det slik i sentrum.
I stedet for å legge ned kollektivtrafikken, bør de utvide tilbudet.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... xStkPHqpgA

Uaktuelt, vennlig hilsen regjeringen

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

https://www.miljodirektoratet.no/klimag ... &sector=-2

Jeg har ikke funnet all verdens til tall ellers, jeg vil vel anta at samtlige som skal passere Oslo velger å kjøre Ring3 hvis de kommer fra Vestfold. Spørsmålet er jo uansett andelen av tungtrafikk som passerer kontra kjører inn/ut Oslo sentrum, og hvor stor den reelle effekten blir av å begrense utslipp innenfor ring 2.

Personlig må jeg jo innrømme at jeg oppfattet rapporten som søppel. https://www.klimaoslo.no/wp-content/upl ... oeaten.pdf

Jeg lo godt av denne:

Uten innføring av nullutslippssone viser modellberegningene at overgangen til elbiler vil medføre at det fossile trafikkarbeidet i 2030 vil reduseres til 23
prosent av nivået fra 2021
. Med innføring av en nullutslippssone med konsept 2 (fra gebyrsone til forbudssone innen Ring 2) er det forventet størst effekt, og konseptet gir at det fossile trafikkarbeidet i 2030 kan reduseres til 16 prosent av nivået fra 2021.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»