NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Re: NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nightwish skrev: søn des 11, 2022 8:12 pm Søndagsrevyen var glimrende i kveld. Flere dyptpløyende reportasjer.
Er du ironisk nå?

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

GiPazzini_85 skrev: søn des 11, 2022 8:18 pm
Nightwish skrev: søn des 11, 2022 8:12 pm Søndagsrevyen var glimrende i kveld. Flere dyptpløyende reportasjer.
Er du ironisk nå?
Nei. Bra reportasje fra Ukraina med hun norske frivillige. Eksil-Iranere i London som må beskyttes mot trolige drapsgrupper. Den modige journalisten fra Tyrkia som lever farlig etter regimekritikk. Fyren som ble valgt til å lede FIFAs etiske komite for å nevne noen reportasjer.

Jeg fant det i hvert fall interessant.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Interessert skrev: fre sep 17, 2021 11:38 pm Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.
NRK er oppsamlingplass av folk. Nå skal jo hele figuren være med...det holder med overdelen, og en person må da klare å lese alle nyheten ute vekselaktiviterer mellom to stykker?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 19, 2021 11:43 pm
DoktorS skrev: ons sep 15, 2021 8:33 pm
Det er ikke tvang å se Dagsrevyen. Men jeg følger litt med fordi jeg vil vite hva Norges største journalistmiljø og Norges viktigste nyhetssending prioriterer det norske folk. Det viser ganske mye av samfunnsutviklingen. I tillegg har jeg en jobb som innebærer at jeg også bør følge Dagsrevyen av og til.
"
Nja, det er nå en slags danningsmessig tvang i det selv om vi tidvis burde vite bedre. Og vi har da alle arbeid, og ikke minst liv, som gjør at vi bør holde oss oppdaterte.

Den stadig synkende nyhetsproduksjonen på NRK TV gjorde at jeg etter hvert ble mer og mer presset ut på NRK Alltid Nyheter og P2 hva gjaldt nyheter på NRK. Men så forplantet forråtnelsen seg inn i radioen også, slik at jeg like gjerne kan se på Dagsrevyen som å høre på Nyhetmorgen-pjattet og annet ræl som går på repeat gjennom hele døgnet.
...man blir bare sjuk av å holde seg løpende oppdatert...mest på ting man ikke kan gjøre noe med. Ta et 2 timers varmt bad i steden, så lever man bedre...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er jo der nettopp Dagsrevyen burde hatt sin misjon - ved å i større grad gå tilbake til å være en revy over det siste døgns viktigste hendelser. Det er man jo i stor grad gått bort fra. Nå skal det være live og direkte og aktuelt på timen.

Det er interessant at det innen medieverden faktisk er blitt en renessanse for type "nyhetsbrev", der det viktigste sakene faktisk blir oppdatert på daglig eller ukentlig basis. Rett og slett fordi det er for mye for veldig mange, særlig de som er på toppen og har mest å gjøre, ikke har tid til å skille ut det viktigste.

Kanskje kunne man laget en forkortet Dagsrevyen med bare viktige saker?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 19, 2021 11:38 pm
Interessert skrev: fre sep 17, 2021 11:38 pm Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.
Det ligger ute noen Dagsrevyen-sendinger fra 80-tallet på Youtube, mulig noen på harrunostasj-kanalen. Er helt vil å se hvor mye kvalitet som var i den Nyhetsavdelingen før i forhold til i dag. Og det var ordentlige nyheter til interesse for allmenheten og ikke så mye fjas og dill.
Ordet er rett ut, fjas og dill. Kvaliteten er sunket betraktelig, og det grunnet at man skal på liv og død ha forandringer. Behold det som er bra og virker. Men tiden er jo slik at allt må snus og vendes på, selv julesanger blir preparert med forandringer. Eller er det slik at design går føre fungsjonaliteten.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

perchri skrev: søn des 18, 2022 8:34 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 19, 2021 11:38 pm
Interessert skrev: fre sep 17, 2021 11:38 pm Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.
Det ligger ute noen Dagsrevyen-sendinger fra 80-tallet på Youtube, mulig noen på harrunostasj-kanalen. Er helt vil å se hvor mye kvalitet som var i den Nyhetsavdelingen før i forhold til i dag. Og det var ordentlige nyheter til interesse for allmenheten og ikke så mye fjas og dill.
Ordet er rett ut, fjas og dill. Kvaliteten er sunket betraktelig, og det grunnet at man skal på liv og død ha forandringer. Behold det som er bra og virker. Men tiden er jo slik at allt må snus og vendes på, selv julesanger blir preparert med forandringer. Eller er det slik at design går føre fungsjonaliteten.
Typisk for NRK er å hele tiden lete etter nye målgrupper uten å få det til samtidig som de fremmedgjør sine faste seere/ lyttere. Hans Wilhelm Steinfeld måtte ut fordi man ønsket at yngre krefter skulle komme til. Ingen klarte å plukke opp stafettpinnen der og det endte med at briljante Søndagsavisen gikk dukken. Så hadde P3 for mange gamle lyttere og man opprettet P13 for å flytte disse over dit og rekruttere yngre folk. Også et helt meningsløst forsøk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg lurer på om de som er ansatt i NRKs sportsredaksjon får 1000 kroner i bonus hver gang de klarer å nevne "Ingrid Flugstad Østberg"... synes jeg hører navnet hver eneste dag sporten står på med lav lyd før jeg noen ganger ser værmeldingen...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Trodde Dagsrevyen på nyttårsaften oppsummerte med nyttårsfeiring verden rundt - men, neida, nå kommer et innslag buss-drosje-slevkjørende i Oslo... Nok et innslag på dialekt, for øvrig...

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 7:19 pm Trodde Dagsrevyen på nyttårsaften oppsummerte med nyttårsfeiring verden rundt - men, neida, nå kommer et innslag buss-drosje-slevkjørende i Oslo... Nok et innslag på dialekt, for øvrig...
Måtte sjekke opp i dette, helt greit innslag
Dialekter finnes det mange av i Norge

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Ormen den lange skrev: ons sep 15, 2021 9:57 pm Jeg kan lite like påkledningen til nyhetsoppleserne på NRK TV om morgenen. Og i særdeleshet ikke, at de sitter med ryggen mot kamera. Så nedlatende og uforskammet.
..og alle som leser sin lille del av nyhetene. Er dette virkelig nødvendig? Nyheten er jo så korte at en kan vel klare å lese alle sammen? Eller er NRK en hønseplass? med alle dialektene prøver de å lage en ny dialekt,mon tro?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kunne ikke NRK med sitt store apparat med journalister laget en vri på "sykepleierindeksen" - det er jo en indeks som ikke handler om sykepleiere, men om boligpriser og hvor stor andel av boligene folk med en "god lønn", sykepleierlønn, på ca 640.000 kr i året kan kjøpe av bolig.....

Ser i kommentarfelt og andre steder at folk misforstår hele greiene. De tror det handler om sykepleiere - og det blir jo forsterket når NRK hver gang denne indeksen dras fram nettopp henter fram en sykepleier...

de kunne gjerne brukt indeksen - men de kunne jo vist litt kreativitet å trekke frem f.eks. en lavtlønnsgruppe i stedet - la oss si butikkansatte - her vil jo det vise seg umulig i veldig store deler av landets tettsteder for en enslig å kjøpe bolig i det hele tatt. Og det er jo noen hakk verre...

... til overmål kjører de samme greien fra studio som reportasjen fra Kristiansand. Og så må en "ekspert", lurer på om han var megler - forklare at årsaken til dette er at det er høyere kvadratmeterpriser noen steder enn andre steder...

Parodien komplett. Synes også minister Gjelsvik slapp lett unna i studio.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Morgenbladet er ikke nådig mot Dagsrevyen: Livsfarlig kreftjournalistikk!

Det handler om den unge dama som fikk feil/utilstekkelig livmorhalsprøve. Jeg stusset mest over at NRK kaster seg over en sak som er fra TV2...

Nå er jeg for tiden ikke abonnent på Morgenbladet, men det hele går på at NRK velger å ha denne unge dama i studio - samtidig så får en som har greie på det hele og kunne gi et fornuftig syn - ikke bare "personlig historie" - bare en "plakat med en uttalelse".

Det viser jo nok en gang hvordan Dagsrevyen har kommet helt på ville veier. Innslaget jeg kritiserte i går ser jeg har har fått haugevis av kommentarer. Vinklingen er også merkelig -

- at en helt nyutdannet sykepleier på 25 år faktisk kan ha råd til å kjøpe 25 prosent av boligene i Bergen viser jo faktisk at det ikke er vanskelig for en nyutdannet enslig sykepleier å kjøpe bolig i Bergen. Tvert imot, det er bare 75 prosent av boligene som er for dyre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og hva holder de på med nå da - fast rød stripe under SISTE - stort politioppbud i Sandvika etter hendelse på tog, melder VG...

Er det ikke nok push-varsler, som jeg stort sett oppfatter som nyhets-spam, hele døgnet, at man kan frita Dagsrevyen for denslags fjaserier?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Skrev dette i "Møl-tråden" under "TV-program":

"Og nok en gang skal man spys, pisses og drites ned med dette MGP-rælet. Det skal sendes så mange steder at det like gjerne kan injiseres ved tvang. Er ikke denne greia egentlig på vårparten en gang?"

Og så er det selvsagt en lengre sekvens om dette i Dagsrevyen med utgangspunkt i en snørr- og tårer-historie. Det er så jævla utspekulert.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Innslaget om trafikksikkerhet er greit nok, men det varer altfor lenge. De sliter virkelig med å få fylt sendetiden om dagen.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Interessert skrev: fre sep 17, 2021 11:38 pm Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.
De har for mye folk. Stadig nye ansikter som leser opp nyhetene..også to stykker skifter på i samme nyhetsforumet. Klarer ikke et menneske dette?? Alle bakgrundskaffekoppene de går rund med. Hønsefarm tror jeg NRK har blitt. Og de kakkler med så mange dialekter fra fjella bakom ,at me har vanskelig å få det med meg. Tidene forandrer seg...men om det er til det bedre, betviles.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Ka9nen skrev: lør sep 18, 2021 12:42 am Sidsel Wolds reportasjer fra Iran, der hun aldri er kritisk mot dette regimet som henger homofile fra kraner, er veldig problematiske på mange måter. Og hun har mange svært tvilsomme utspill som man skulle tro var håndskrevet av regimet selv, ut til mange intetanende nordmenn i beste sendetid. Det virker som hun har tatt parti med Iran i konflikten med USA og NRK finner det tydeligvis ikke problematisk i det hele tatt. Hun ble vel flyttet til Tyrkia etter at Trump gikk av som president, men jeg synes likevel det er temmelig sykt at dette ikke har fått mer oppmerksomhet og kritikk i norsk offentlighet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sidse ... 3423975197
Hvis hun "er" i Iran eller russland eller...... så skjønner jeg det hele. Man vakter sine ord, ellers før en vet ordet av det,er man satt fast, langt,langt under jorda hvor vannet drypper fra celleveggen.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 19, 2021 11:38 pm
Interessert skrev: fre sep 17, 2021 11:38 pm Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.
Det ligger ute noen Dagsrevyen-sendinger fra 80-tallet på Youtube, mulig noen på harrunostasj-kanalen. Er helt vil å se hvor mye kvalitet som var i den Nyhetsavdelingen før i forhold til i dag. Og det var ordentlige nyheter til interesse for allmenheten og ikke så mye fjas og dill.
Jeg kan bekrefte din påstander. Er født 1944, og når TV en kom i slutten av 1958 og oppover gledet hele familien seg til kveldens dagsrevy...med korte utenlandsnyheter,samt fredags krimmen, ukas eneste film. Det var bare en kanal på TV,en dengang. Noen fikk inn Sunne senderen i Sverige husker jeg..og ble noe mer beriket om verden rundt oss. Jaggu var det bra i forhiold til i dag. Man blir teppebombet med elendighet, og selvmord bare øker og øker, inkludert kriminaliteten. Folkens...dere går mot stupet alle som en. Er blitt 79 år i år og det stupet har jeg tittet over kanten på ...det er jævlig dypt..så dypt at jeg ennå ikke har hørt bunnen, når jeg slapp steinen. Trenger man egentlig noen "Revy" om resten av verden? Det gir jo bare ubehag, og slett ingen ro i sjela. Det du ikke vet har du ikke vondt av, gjelder fortsatt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det skal ikke mye til for å få uttale seg på Dagsrevyen dersom man er kjent. En patosfylt raljering av Lise Fjeldstad uten verken innsikt eller substans. Faen så mye dill de vier plass til. Det må nå for en faen være mulig å bruke noen folk som kan noe til å uttale seg mot Kjerkol?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 25, 2023 7:32 pm Det skal ikke mye til for å få uttale seg på Dagsrevyen dersom man er kjent. En patosfylt raljering av Lise Fjeldstad uten verken innsikt eller substans. Faen så mye dill de vier plass til. Det må nå for en faen være mulig å bruke noen folk som kan noe til å uttale seg mot Kjerkol?
Har hatt stor sans for Lise Fjeldstad - men dette var virkelig håpløst. Mulig det er alderen - men hun bør nesten beskyttes mot seg selv.

NRK kan også gå en runde med seg selv når de driver med skrekkpropaganda. De aller fleste får rimelig grei pleie. Noe er dårlig, i periodevis, men dette med dårlig eldreomsorg er jo noe man har holdt på med mediene, mer eller mindre med sensasjon, i mer enn 30 år nå. TV2 Nyhetene kalte vi internt i en jobb der vi jobber med nyheter TV2 Sykehjemskanalen - det er snart 20 år siden...

... denne sjult-kamera-greia med den demente dama er vel det de fleste har reagert på. Her var jo det slik at hun kom på sykehjem noen måneder etter, og at situasjonen var ekstraordinær pga covid. Det var tross alt et enkelttilfelle.

Fjeldstad kommer med stygge personangrep mot Kjerkhol hun ikke har grunnlag for. I tillegg kunne hun fint holde for seg selv at hun har tenkt å ta livet av seg om alt er svart.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: ons jan 25, 2023 9:05 pm
GiPazzini_85 skrev: ons jan 25, 2023 7:32 pm Det skal ikke mye til for å få uttale seg på Dagsrevyen dersom man er kjent. En patosfylt raljering av Lise Fjeldstad uten verken innsikt eller substans. Faen så mye dill de vier plass til. Det må nå for en faen være mulig å bruke noen folk som kan noe til å uttale seg mot Kjerkol?
Har hatt stor sans for Lise Fjeldstad - men dette var virkelig håpløst. Mulig det er alderen - men hun bør nesten beskyttes mot seg selv.

NRK kan også gå en runde med seg selv når de driver med skrekkpropaganda. De aller fleste får rimelig grei pleie. Noe er dårlig, i periodevis, men dette med dårlig eldreomsorg er jo noe man har holdt på med mediene, mer eller mindre med sensasjon, i mer enn 30 år nå. TV2 Nyhetene kalte vi internt i en jobb der vi jobber med nyheter TV2 Sykehjemskanalen - det er snart 20 år siden...

... denne sjult-kamera-greia med den demente dama er vel det de fleste har reagert på. Her var jo det slik at hun kom på sykehjem noen måneder etter, og at situasjonen var ekstraordinær pga covid. Det var tross alt et enkelttilfelle.

Fjeldstad kommer med stygge personangrep mot Kjerkhol hun ikke har grunnlag for. I tillegg kunne hun fint holde for seg selv at hun har tenkt å ta livet av seg om alt er svart.
Jeg må si at det er ganske så oppsiktsvekkende at dessert-, rømmegrøt-, riskrem-, marsipankake-, krem- og kransekake-i-hodet-og-ræva-generasjonen først nå reagerer på at fremtidens eldre faktisk må planlegge og ta mer ansvar for egen alderdom at det i en slik grad at man går til personangrep. Men en får bare unnskylde henne med at hun tilhører det temmelig nedsnødde teatermiljøet her til lands.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Spesiell farge på dressen til Herr.Bjurstrøm i dag.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

NRK Sørlandets Jon Gelius med en meget spesiell reportasje fra Bygland i Agder hvor det kommer frem at den kommunale viltforvalteren er en del av gaupejegerne i kommunen.Gelius fremstiller også disse gaupejegerne som en gjeng med "lyssky" gærninger som helst vil jakte i all hemmelighet. Også et merkelig intevju med Statsforvalteren i Agders viltforvalter.

Nei, dette var meget spesielt hele greia.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »


Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Stadig dårlig forhold mellom Norge og Kina.....
En sak om et kinesisk selskap som ikke fikk anbudet på deler av byggingen av Oslos nye vannforsyning.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skal de holde på med påståtte overgrep i Forsvaret hele kvelden? Det kunne vel være greit med en litt mer variert meny en lørdagskveld.... Tror ikke folk flest som setter på revyen ønsker å sitte å nistirre på noe man kan få summert ned på en artikkel og bruke et minutt eller to på...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og så var det Maren Lundby - før sporten...

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DoktorS skrev: lør feb 18, 2023 7:16 pm Skal de holde på med påståtte overgrep i Forsvaret hele kvelden? Det kunne vel være greit med en litt mer variert meny en lørdagskveld.... Tror ikke folk flest som setter på revyen ønsker å sitte å nistirre på noe man kan få summert ned på en artikkel og bruke et minutt eller to på...
For langt dette ja. I tillegg synd eller merkelig at ikke eventuelle motstemmer ville ta ordet ? Fikk i hvertfall med meg at de to anmeldelsene omgående ble henlagt av sivilt politi. Trakassering og voldtekter er selvfølgelig ikke greit, men hva er verbal trakassering ? At sex blir tema blant unge hormonelle menn på et øde sted som Bardufoss er vel ikke merkelig. I min tid i Forsvaret på 1990-tallet var det ingen kvinner i den avdelingen jeg tjenestegjorde i, og det var like greit. Hvorfor ikke dele troppene i rene herre og kvinnekropper ? Da vil vel mange av problemene med seksuell trakassering - som helt sikkert er et stort problem - bli løst. Det er selvfølgelig ikke politisk korrekt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

NRK har jo kjørt denne "kampanjen" lenge - noe av det var vel høyst relevant, men nå virker det som om de bare pøser ut saker.... Uten at jeg gadd se saken, ikke leste den på nett heller - tror forresten NRK.no har laget 4-5 ulike overskrifter i løpet av dagen, som "ble bedt om å suge" - "grudde seg til helgefylla" etc...

Når det er sagt - har heller ikke skjønt dette med at kjønnene skal blandes så tett sammen. Sex og denslags er jo en ting, men mye av det jeg husker fra min tjeneste (87-88) var jo kameratskapet - og det blir jo et annerledes samhold en om det skulle være 50-50 og selvsagt da rivalisering og sjalusi blandet inn...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»