Langrennssesongen 2022/23

Svar
tartaglia2

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av tartaglia2 »

Tullete kritikk. Normalt får jo alle lag lov til å fullføre NM-stafetten, men denne gangen måtte man innføre et unntak slik at herrestafetten kunne avholdes.

I damenes stafett fikk lag som ble tatt igjen lov å fullføre. Der var det færre lag og dermed skapte ikke lag som ble tatt igjen noen problemer. Var nok også enklere å holde oversikten i damerennet siden løperne bare gikk 2 runder i stedet for 4.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

tartaglia2 skrev: ons jan 25, 2023 12:13 pm I damenes stafett fikk lag som ble tatt igjen lov å fullføre.
"Herre-diskriminering" 🤪

Neida: helt på sin plass å ta ut lagene som blir "lappet"- slik man gjør i større renn som f.eks WC-stafetter i skiskyting!
Var vel endel reaksjoner når man tok ut lag på denne måten for noen år siden: en praksis man ser ut til å ha gått bort fra: bortsett fra når det blir et slikt unntakstilfelle som man fikk i helgen!

Man visste forutsetningene når man stilte på startstrek nå på søndag, dermed helt tullete å grine om dette i ettertid når alle disse hobby-lagene fra NTNUI som forventet blir tatt igjen med en runde!...

...NM på ski som nesten også fremstår som et årlig NM i grining over alle disse beste løperne som "bare" stiller opp på 1 distanse- ja i år var endel av dem "respektløse" da de gikk NM i sprint på torsdag- for så å gå WC-sprint på lørdagen (!)


I akkurat den forbindelsen ble det ekstra kostelig at det ikke ble gått NM-løp denne nevnte lørdag 😁

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

JODDEMM skrev: ons jan 25, 2023 1:16 pm
tartaglia2 skrev: ons jan 25, 2023 12:13 pm I damenes stafett fikk lag som ble tatt igjen lov å fullføre.
Man visste forutsetningene når man stilte på startstrek nå på søndag, dermed helt tullete å grine om dette i ettertid når alle disse hobby-lagene fra NTNUI som forventet blir tatt igjen med en runde!...
Til sutrernes forsvar kan man si at de ikke visste forutsetningene når de meldte på lag og planla reise og opphold til NM.

lund

Legg inn av lund »

IOC ser ut til å gå inn for at russere kan delta under nøytralt flagg i OL i 2024 og 2026. Hmm ....

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: ons jan 25, 2023 11:48 pm IOC ser ut til å gå inn for at russere kan delta under nøytralt flagg i OL i 2024 og 2026. Hmm ....
Allternativet er vel at de bytter til andre land, så om de konkurrerer for Israel, Moldova, Korea, Kasakhstan eller under nøytralt flagg spiller ikke så stor rolle.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

VM-arrangøren har endelig publisert løypekartene for VM.

Ser ut til at sprintløypa er den samme som fra WC i desember 2019.

De har valgt en litt merkelig løsning for herrenes 15 km. De går først en runde og deretter 2 runder i en annen løype. Det gjør det mulig å danne noen tog mot slutten av løpet.

For fellesstartene tror jeg det hadde vært bedre om de hadde gått sløyfene i motsatt rekkefølge. Altså avsluttet med den rød 3,75 km-løypa. Den har et lengre sammenhengende motbakkeparti før stadion og i stedet for det vanlige med motbakker i starten av sløyfa og nedoverbakker inn mot stadion.

Stafetten gås med 5 km-runder med samme runde på hver etappe. I praksis er dette 2 ulike runder på 2,5 km.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 9:43 am VM-arrangøren har endelig publisert løypekartene for VM.

Ser ut til at sprintløypa er den samme som fra WC i desember 2019.
Den gang gikk herrene og kvinnene akkurat samme løype, noe man bør holde seg for god til i mesterskap. La sprint være sprint, også for kvinnene. Løpstida bør være tilnærmet lik for begge klasser, ikke lengden på løypa - det er nå min klare holdning til det. Misforstått likestilling satt i system det der...

Ellers er jo traseene nitrist. Det heter fortsatt "Cross country", men om dette fortsetter bør man endre et slikt misvisende navn. Her forlater man knapt stadionområdet, selv på 5-mila.

dorian

Legg inn av dorian »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 9:43 am Stafetten gås med 5 km-runder med samme runde på hver etappe. I praksis er dette 2 ulike runder på 2,5 km.
Ser jo ut som den 5km-runden har to km sammenhengende motbakke, så det kan jo bli interessant. Ikke minst på damestafetten.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

dorian skrev: tor jan 26, 2023 10:35 am
tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 9:43 am Stafetten gås med 5 km-runder med samme runde på hver etappe. I praksis er dette 2 ulike runder på 2,5 km.
Ser jo ut som den 5km-runden har to km sammenhengende motbakke, så det kan jo bli interessant. Ikke minst på damestafetten.
Ja, et slikt sammenhengende motbakkeparti er noe jeg har savnet. Blir spennende å se hvordan det slår ut.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Er litt bråk i den svenske langrennsleiren nå. Anna Dyvik som i utgangspunkter kjemper om en av Sveriges 5 sprintplasser i VM ble tatt ut til rennene i Les Rousses, men ikke til sprinten. Den ble Ebba Andersson tatt ut til i stedet og Dyvik ble tatt ut til 10 km fri. Det gidder ikke Dyvik og hun har derfor bestemt seg for å forberede seg til SM i stedet for å gp WC i Les Rousses.

Er også noen rykter om at flere de svenske damesprinterne vil stå over 10 km fristil på fredag for å forberede seg til lørdagens sprint. Spekuleres i at bare Andersson, Lundgren og Rönnlung kommer til å gå fredagens renn.

dorian

Legg inn av dorian »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 2:14 pm Anna Dyvik som i utgangspunkter kjemper om en av Sveriges 5 sprintplasser i VM ble tatt ut til rennene i Les Rousses, men ikke til sprinten. Den ble Ebba Andersson tatt ut til i stedet og Dyvik ble tatt ut til 10 km fri.
Det var jo et merkelig uttak. Kan ikke se for meg annen grunn til dette enn at de ville vise at hun er uaktuell for VM-sprinten.

janesaj

Legg inn av janesaj »

tartaglia2 skrev: ons jan 25, 2023 10:41 am Junior- og U23-VM starter til helgen. Trenger vi egen tråd for mesterskapet eller skal vi ta diskusjonene i denne?
Kan muligens lage en kjapp tråd på kveldstid i morgen. Blir nok i så fall noe lignende som den jeg laget for mesterskapet i fjor, altså ikke det helt store. I kveld har jeg mer enn nok med å bli ferdig med Les Rousses :)

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 2:14 pm Er litt bråk i den svenske langrennsleiren nå. Anna Dyvik som i utgangspunkter kjemper om en av Sveriges 5 sprintplasser i VM ble tatt ut til rennene i Les Rousses, men ikke til sprinten. Den ble Ebba Andersson tatt ut til i stedet og Dyvik ble tatt ut til 10 km fri. Det gidder ikke Dyvik og hun har derfor bestemt seg for å forberede seg til SM i stedet for å gp WC i Les Rousses.

Er også noen rykter om at flere de svenske damesprinterne vil stå over 10 km fristil på fredag for å forberede seg til lørdagens sprint. Spekuleres i at bare Andersson, Lundgren og Rönnlung kommer til å gå fredagens renn.
Akkurat det forstår jeg i så fall veldig godt. Noe av det mest meningsløse jeg har sett på lang tid.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: tor jan 26, 2023 3:25 pm
tartaglia2 skrev: ons jan 25, 2023 10:41 am Junior- og U23-VM starter til helgen. Trenger vi egen tråd for mesterskapet eller skal vi ta diskusjonene i denne?
Kan muligens lage en kjapp tråd på kveldstid i morgen. Blir nok i så fall noe lignende som den jeg laget for mesterskapet i fjor, altså ikke det helt store. I kveld har jeg mer enn nok med å bli ferdig med Les Rousses :)
Om du ikke får tid eller heller vil gjøre noe annet kan jeg også lage en tråd. Det viktigste for disse mesterskapene er vel egentlig å få opp programmet og sendeskjema. Erfaringsmessig er det ikke så lett å spå hvem som vil gjøre det bra, spesielt blant juniorene.

En fordel med årets mesterskap er at rennene går på kvelden og sånn sett er enkle å følge med på.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

dorian skrev: tor jan 26, 2023 2:30 pm Det var jo et merkelig uttak. Kan ikke se for meg annen grunn til dette enn at de ville vise at hun er uaktuell for VM-sprinten.

Johanna Hagström er nok mer aktuell som 5.deltager på Sveriges sprintlag enn Anna Dyvik.

Men Sverige har litt utfordring på distanse. Bak Frida og Ebba er det tynt. Jonna Sundling gikk noen riktig bra distanser i fjor, men jeg ser ikke for meg at hun kommer til å gå 15 km med skibytte i VM midt mellom to sprintkonkurranser. Så de ønsket kanskje teste om Anna Dyvik kan brukes til noe annet enn sprint (som hun allikevel ikke få gå i VM).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 3:53 pm Johanna Hagström er nok mer aktuell som 5.deltager på Sveriges sprintlag enn Anna Dyvik.

Men Sverige har litt utfordring på distanse. Bak Frida og Ebba er det tynt. Jonna Sundling gikk noen riktig bra distanser i fjor, men jeg ser ikke for meg at hun kommer til å gå 15 km med skibytte i VM midt mellom to sprintkonkurranser. Så de ønsket kanskje teste om Anna Dyvik kan brukes til noe annet enn sprint (som hun allikevel ikke få gå i VM).
Hagström er allerede tatt ut til VM. Den siste sprintplassen stod mellom Svahn, Dyvik og Lundgren. Svahn er den soleklart beste av disse, men det er nesten 2 år siden hun har gått en klassisksprint på øverste nivå og må derfor levere resultater i WC før hun blir tatt ut til VM-sprinten.

Dyvik har vist ganske mange ganger at hun er en svak distanseløper, spesielt i fristil. I klassisk kan hun på en god dag være i nærheten av topp 10-

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 4:12 pm Dyvik har vist ganske mange ganger at hun er en svak distanseløper, spesielt i fristil. I klassisk kan hun på en god dag være i nærheten av topp 10-
Da ender vel Sverige med 2 veldig gode og 2 meget middelmådige på 15 km med skibytte. Moa Ilar (tidl. Olsson) her heller ikke imponert.

lund

Legg inn av lund »

Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287

Dette er ille. Skjønner hun ikke hvorfor de ikke får delta?
Det er ikke for å straffe utøverne, men for å sanksjonere en terrorstat som begår krigsforbrytelser og folkemord mot uskyldige.
Nasjonen Russland er målet for sanksjonene, de skal føle på kroppen at det de gjør fordømmes på det aller sterkeste.

Nå er det vanskelig å si at Norge fordømmer dem.
Tipper mange norske utøvere ikke er enig i dette.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287

Dette er ille. Skjønner hun ikke hvorfor de ikke får delta?
Det er ikke for å straffe utøverne, men for å sanksjonere en terrorstat som begår krigsforbrytelser og folkemord mot uskyldige.
Nasjonen Russland er målet for sanksjonene, de skal føle på kroppen at det de gjør fordømmes på det aller sterkeste.

Nå er det vanskelig å si at Norge fordømmer dem.
Tipper mange norske utøvere ikke er enig i dette.
Hva faen...
Nei, hold svina vekk i hvert fall frem til hver eneste er kjeppjaget ut av Ukraina, eller sendt hjem i kiste.
Fullstendig uaktuelt.

Blir full boikott om det gjøres.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: tor jan 26, 2023 5:26 pm Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.
Tror du virkelig at det norske skipublikummet er så usiviliserte?
Hvorfor er det verre for Bolsjunov og Stepanova å delta?

jomps

Legg inn av jomps »

Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 5:02 pm
tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 4:12 pm Dyvik har vist ganske mange ganger at hun er en svak distanseløper, spesielt i fristil. I klassisk kan hun på en god dag være i nærheten av topp 10-
Da ender vel Sverige med 2 veldig gode og 2 meget middelmådige på 15 km med skibytte. Moa Ilar (tidl. Olsson) her heller ikke imponert.
Moa Ilar är väldigt beroende av form för att prestera. Hon var sexa på 20km i Lillehammer. Men saknar stabilitet så nästa stund är hon knappt topp.30. Hon är ganska kraftigt byggd om man jämför med många andra distansåkare, så mycket handlar nog om att hon blir sliten muskulärt. Lite grann som sprinters som bara klarar av att åka bra distanslopp på mästerskap behöver hon en bra uppladdningsperiod. Det får hon nu så det ska bli intressant vad för form hon kommer med till Toblach.

En eller två sprinters som inte får åka teamsprint åker nog skiathlon på VM. Ribom och Svahn är möjliga åkare där. 10km är mer osäkert eftersom det är fristil men Sundling är tänkbar. Stafett och 30km borde vara Karlsson, Andersson, Sundling och Svahn om alla är i form.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

netrebske skrev: tor jan 26, 2023 7:09 pm
lund skrev: tor jan 26, 2023 5:26 pm Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.
Tror du virkelig at det norske skipublikummet er så usiviliserte?
Hvorfor er det verre for Bolsjunov og Stepanova å delta?
Jeg skal glatt stille opp og slenge så mye dritt jeg bare greier. Det burde organiseres så de utøverne man vet støtter regimet ikke får gå en meter uten hets.

dorian

Legg inn av dorian »

PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 8:01 pm Jeg skal glatt stille opp og slenge så mye dritt jeg bare greier. Det burde organiseres så de utøverne man vet støtter regimet ikke får gå en meter uten hets.
Da vil det jo være mer effektivt å rette seg mot eventuelle sponsorer og utstyrsleverandører.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dorian skrev: tor jan 26, 2023 8:05 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 8:01 pm Jeg skal glatt stille opp og slenge så mye dritt jeg bare greier. Det burde organiseres så de utøverne man vet støtter regimet ikke får gå en meter uten hets.
Da vil det jo være mer effektivt å rette seg mot eventuelle sponsorer og utstyrsleverandører.
Jeg mener man må sette sponsorer under enormt press. Coop har vært tydelige på at de trekker seg som sponsor om russere får gå verdenscup. Og det må vi ha mer av.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

jomps skrev: tor jan 26, 2023 7:58 pm Moa Ilar är väldigt beroende av form för att prestera. Hon var sexa på 20km i Lillehammer. Men saknar stabilitet så nästa stund är hon knappt topp.30. Hon är ganska kraftigt byggd om man jämför med många andra distansåkare, så mycket handlar nog om att hon blir sliten muskulärt. Lite grann som sprinters som bara klarar av att åka bra distanslopp på mästerskap behöver hon en bra uppladdningsperiod. Det får hon nu så det ska bli intressant vad för form hon kommer med till Toblach.

En eller två sprinters som inte får åka teamsprint åker nog skiathlon på VM. Ribom och Svahn är möjliga åkare där. 10km är mer osäkert eftersom det är fristil men Sundling är tänkbar. Stafett och 30km borde vara Karlsson, Andersson, Sundling och Svahn om alla är i form.
Fellesstarten på Lillehammer var i en veldig lett løype og er nok ikke riktig løp for å bedømme en løpers nivå. Ilar har gjort noen ok løp utenom og bør få starte en distanse i VM siden det egentlig ikke er noen andre aktuelle løpere som har gjort det særlig bedre.

Om jeg var svensk landslagssjef ville jeg nok latt 4 ulike løpere få de ledige distanseplassene ved siden av Karlsson og Andersson på de innledende VM-distansene for å sjekke hvem som er i distanseform og hvem som ikke er det. Er tvilsomt om noen av de andre løperne er gode nok til en toppplassering ut fra formen de har vist så langt i år og derfor bør de heller prioritere å finne riktig stafettlag. Tenker Ilar, Lundgren, Ribom og Sundling er de mest aktuelle til å prøve seg på en VM-distanse. Sundling kunne gått to, men bør brukes på sprintstafetten i stedet for skiathlon.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: tor jan 26, 2023 7:09 pm
lund skrev: tor jan 26, 2023 5:26 pm Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.
Tror du virkelig at det norske skipublikummet er så usiviliserte?
Hvorfor er det verre for Bolsjunov og Stepanova å delta?
Fordi Bolshunov har deltatt på propagandashow for Putin. Stepanova sier vel tilnærmet seg selv med alle uttalelsene hun har hatt til støtte for Putin.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287
Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 9:39 pm
Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287
Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.
Det har hun slett ikke uttalt. Ting er sjelden svart-hvitt selv om journalister ofte vil ha det slik https://www.tv2.no/sport/vintersport/ja ... /15459304/

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Kenrojo skrev: tor jan 26, 2023 11:14 pm
Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 9:39 pm
Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287
Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.
Det har hun slett ikke uttalt. Ting er sjelden svart-hvitt selv om journalister ofte vil ha det slik https://www.tv2.no/sport/vintersport/ja ... /15459304/
Prinsipielt (og helt utopisk) er det mulig å skille mellom personer med russisk pass og nasjonen Russland, og la disse utøverne delta under nøytralt flagg. Men AUJ burde være smart nok til å se at det ikke fungerer i praksis. Vi så jo dette i fjor, hvordan russiske utøverne som hadde tatt medaljer i OL under nøytralt flagg var en helt naturlig del av krigspropagandamaskinen. Åpnes det opp for russiske uttøvere vil det samme skje igjen. Så de praktiske konsekvense av AUJ uttalelser er akkurat det NRK har rapport selv om hun forsøker å pakke det inn penere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»