Hvilken film så du sist?

Svar
ElGuaje

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av ElGuaje »

Skal se den på fredag. Gleder meg!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

ElGuaje skrev: ons des 21, 2022 3:13 pm Project Iceman







Fikk gleden av dra på denne dokumentaren på Vika kino på mandag. En film jeg hadde gledet meg til å se i en god stund nå.

I løpet av lockdown i 2020 kom jeg over Youtube-kanalen Yes Theory (og ekstrakanalen Seek Discomfort) som senere har blitt en av mine favorittkanaler på Youtube. Kom da over en av deres videoer fra 2019 hvor man møter danske Anders Hofman, en danske som hadde et mål om å være den første i verden til å gjennomføre et triatlon på Antarktis. Yes Theory hjalp med å sponse turen hans, og siste året/halvannet har de samarbeidet om å lage ferdig denne dokumentaren.

Først og fremst en helt sinnssyk idé å ha i utgangspunktet, og man får være med på en ekstrem reise her. Mildt sagt inspirerende å se det Anders Hofman har klart å gjennomføre her. Også det produksjonsnivået denne dokumentaren ligger på når den kun er finansiert gjennom fundraising er intet mindre enn imponerende.

Håper at den får flere visninger i Norge i løpet av det neste året, sånn at folk får mulighet til å se den.

Anbefales virkelig hvis dere finner en mulighet.
Filmen får nye visninger i Oslo og Bergen 14 og 15. februar.

Anbefaler alle som har muligheten til å ta turen.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Elgen skrev: tir jan 24, 2023 9:37 pm The Banshees of Inisherin (2022)
► Show Spoiler
I rollene Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon og Barry Keoghan bl.a Regi: Martin McDonagh

Var på førpremiere på denne i kveld, der Irish Honorary Consulate in Bergen, Norway sa noen ord før filmen. Gavin Collins som han heter er oppvokst på en av øyene filmen er spilt inn. Det var en flott bonus jeg ikke hadde regnet med. Filmen ble også nominert til en rekke Oscar's i dag så timingen til Bergen kino var ypperlig. Først og fremst var det litt uvant å sitte i en full kinosal igjen, har ikke gjort det siden jeg så Ford vs Ferrari i 2020 tenker jeg. Men det gir jo en ekstra dimensjon der folk ler og ellers reagerer med det som skjer på lerretet.

Handlingen er lagt til en irsk øy på 1920-tallet og det er vått og kaldt (ikke ulikt Bergen i kveld) Humoren er lun og litt ellevill i starten men så roer det seg litt med humor og blir mer alvor og tragedie. Skal ikke røpe for mye for det er vel ikke så mange som har sett denne. Farrell og Gleeson er vidunderlig å se i aksjon. Regissøren står også bak In Bruges som de nevnte herrer spilte i.
Jeg setter en foreløpig karakter på 9/10 - en meget god film!
Den var helt fantastisk! Det visuelle språket i den er noe av det vakreste jeg har sett på veldig lenge.

«Are ye rowin’?»

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

A merry christmas Miracle (Skyshowtime) - rating 1/10.
Imdb rating 5.1.
Altslå, ante jo at den ville være dårlig med den ratingen, så min egen feil. For en møkkafilm.
Skjønner ikke at Robin Williams spiller i denne, den er ikke morsom eller engasjerende en plass. STYR UNNA.

The Lost City (Skyshowtime) - rating 4/10.
Imdb rating 6.1.
Skjønner ikke ratingen på denne filmen, enten elsker folk Sandra Bullock eller så er det Channing Tatum som er årsaken for dette var dølle greier. Kanskje morsomt i 2 min med få sekvensene med Brad Pitt, men ellers kunne jeg spart meg filmen.

Jerry and Marge go large (Skyshowtime) - rating 6/10.
Imdb 6.9.
Bryan Cranston og Anette Benning er skjønne i denne hjertevarme filmen, som er basert på en sann historie om et ektepar som begynner å vinne i lotto og bruker pengene for å skape liv i den lille byen sin.

My Salinger Year (Skyshowtime) - rating 3/10.
Imdb 6.5,
The Devil wears Prada kopi av en film. Liker jo godt Sigourney Weaver, men dette var snork, såvidt jeg klarte å se filmen ferdig.

Whiskey, Tango, Foxtrot (Skyshowtime) - rating 6/10.
Imdb 6.6.
Ganske grei film om krigsjournalisme, basert på en bok av journalisten som fremstilles i filmen visstnok.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Winnowill skrev: ons jan 25, 2023 3:55 pm A merry christmas Miracle (Skyshowtime) - rating 1/10.
Imdb rating 5.1.
Altslå, ante jo at den ville være dårlig med den ratingen, så min egen feil. For en møkkafilm.
Skjønner ikke at Robin Williams spiller i denne, den er ikke morsom eller engasjerende en plass. STYR UNNA.
Denne svei man unna 159 kroner på, når den var ny på DVD, og ja, ingen stor film, tvert i mot.
Artworken forsøkte å selge den som ei "hjertevarm" komedie, hjerterå ville vært mer passende, for den gikk kjapt i søpla dagen derpå.
Dessverre rota jo Robin Williams seg bort i mye skit på slutten, og denne kom vel faktisk ut etter at han var død, om en husker riktig.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Batman Begins
Denne har jeg sett noen ganger, men den har aldri vært så bra som nå. I mine øyne gruser denne alle Marvel-filmene selv om jeg også liker dem. Den beste tegneserie-baserte filmen i historien, bare slått av oppfølgeren The Dark Knight.

eppaen

Legg inn av eppaen »

LondoMollari skrev: ons jan 25, 2023 6:08 pm Batman Begins
Denne har jeg sett noen ganger, men den har aldri vært så bra som nå. I mine øyne gruser denne alle Marvel-filmene selv om jeg også liker dem. Den beste tegneserie-baserte filmen i historien, bare slått av oppfølgeren The Dark Knight.
Det er en helt genuin stemning i den filmen. En av mine desiderte favorittfilmer uavhengig av sjanger.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

eppaen skrev: ons jan 25, 2023 6:12 pm
LondoMollari skrev: ons jan 25, 2023 6:08 pm Batman Begins
Denne har jeg sett noen ganger, men den har aldri vært så bra som nå. I mine øyne gruser denne alle Marvel-filmene selv om jeg også liker dem. Den beste tegneserie-baserte filmen i historien, bare slått av oppfølgeren The Dark Knight.
Det er en helt genuin stemning i den filmen. En av mine desiderte favorittfilmer uavhengig av sjanger.
Det som i mine øyne faktisk gjør Dark Knight enda bedre er at Joker er mye tøffere enn Scarecrow. Men uansett, begge er mesterverk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Wagons East! (1994) av Peter Markle

En gruppe sterkt misfornøyde beboere som har slått seg ned i ville vesten, får ei åpenbaring om at de heller burde dra tilbake til gamle og trygge øst, fremfor å bli værende i deres miserable livssituasjon. Men får å guide dem i trygg havn, må de ha hjelp fra en vognmester (John Candy), som tilfeldigvis ramler inn i den lokale puben, dritings og fullstendig uten særlig til interesse for å ta på seg jobben.

Gjensyn med det som dessverre kom til å bli den aller siste filmen John Candy medvirket i, og døde under innspillingen, så usikker på hvor mye som måtte filmes om igjen, og ble siden utført av ei stuntdobbel. Men filmen har ofte hatt et trøblete ry, i likhet med Canadian Bacon (1995), men selv synes jeg begge disse har vært langt mer artige og underholdende, og med den fæle Going Berserk (1983) friskt i minne, fremstår plutselig Wagons East som ei slettes ikke horribel western komedie.

Likevel, spilletiden på oppunder 1 time og 50 minutter, den kunne fin ha vært nedjustert minst 15-20 minutter, men sett før, og tror den ville ha passet godt i hop med siste Chris Farley filmen, der også var ei wester-komedie i Almost Heroes (1998), og skulle bli Farleys siste film.

5/10

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

The Banshees of Inisherin

Likte denne veldig godt. Martin McDonagh fortsetter å levere i alt han gjør. Strålende prestasjoner av Brendan Gleeson, Colin Farell, Barry Keoghan og Kerry Condon.

Gleder meg til å se den på nytt uten folk som ikke klarer å være stille i en kinosal.

SirJames

Legg inn av SirJames »

ElGuaje skrev: fre jan 27, 2023 10:13 pm The Banshees of Inisherin

Likte denne veldig godt. Martin McDonagh fortsetter å levere i alt han gjør. Strålende prestasjoner av Brendan Gleeson, Colin Farell, Barry Keoghan og Kerry Condon.

Gleder meg til å se den på nytt uten folk som ikke klarer å være stille i en kinosal.
Det er så jævlig irriterende at nettopp dette har tatt fra meg gleden ved å gå på kino.

Synd at det ikke er en ordning hvor slike fehoder blir kastet ut av salen.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Har heldigvis muligheten til å gå på kino tidlig på hverdager siden jeg jobber turnus som inkluderer dagvakter/kveldsvakter/friperioder. Så særlig under friperiodene(og noen ganger før kveldsvakt) prøver jeg å få sett filmer på kino rundt 12.00-1300 på dagen. Da får man salen nesten alene hver gang. Kanskje fem stk totalt i salen i gjennomsnitt, hvor de fleste har gått alene(ergo ingen å prate med)

SirJames

Legg inn av SirJames »

ElGuaje skrev: lør jan 28, 2023 12:13 am Har heldigvis muligheten til å gå på kino tidlig på hverdager siden jeg jobber turnus som inkluderer dagvakter/kveldsvakter/friperioder. Så særlig under friperiodene(og noen ganger før kveldsvakt) prøver jeg å få sett filmer på kino rundt 12.00-1300 på dagen. Da får man salen nesten alene hver gang. Kanskje fem stk totalt i salen i gjennomsnitt, hvor de fleste har gått alene(ergo ingen å prate med)
Dette hadde nok jeg også gjort, hadde jeg bodd i en by hvor de viser filmer på den tiden. Husker fra endel kinobesøk i USA hvor DIGG det er å være tilnærmet alene i salen. Vi var da tre stk, pluss kanskje 5-6 andre i hele salen.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

SirJames skrev: lør jan 28, 2023 12:19 am
ElGuaje skrev: lør jan 28, 2023 12:13 am Har heldigvis muligheten til å gå på kino tidlig på hverdager siden jeg jobber turnus som inkluderer dagvakter/kveldsvakter/friperioder. Så særlig under friperiodene(og noen ganger før kveldsvakt) prøver jeg å få sett filmer på kino rundt 12.00-1300 på dagen. Da får man salen nesten alene hver gang. Kanskje fem stk totalt i salen i gjennomsnitt, hvor de fleste har gått alene(ergo ingen å prate med)
Dette hadde nok jeg også gjort, hadde jeg bodd i en by hvor de viser filmer på den tiden. Husker fra endel kinobesøk i USA hvor DIGG det er å være tilnærmet alene i salen. Vi var da tre stk, pluss kanskje 5-6 andre i hele salen.
Oslo er heldigvis gode på den fronten

Poke

Legg inn av Poke »

Freaky 7/10 (Netflix)

Fornøyelig skrekkomedie med bl.a. Vince Vaughn

SirJames

Legg inn av SirJames »

M3GAN (2022)

Hva får man hvis man blander Toro tomatsuppe med 20 dl vann istedetfor 10 dl? Jo, tynn suppe.

4.5/10

kibby

Legg inn av kibby »

Enola Holmes 2 (Netflix, 2022)

Ikke like fengende som eneren, men Millie Bobby Brown imponerer som alltid. Også litt for lang, når den bikket to timer.

6/10

kibby

Legg inn av kibby »

SirJames skrev: lør jan 28, 2023 12:19 am
ElGuaje skrev: lør jan 28, 2023 12:13 am Har heldigvis muligheten til å gå på kino tidlig på hverdager siden jeg jobber turnus som inkluderer dagvakter/kveldsvakter/friperioder. Så særlig under friperiodene(og noen ganger før kveldsvakt) prøver jeg å få sett filmer på kino rundt 12.00-1300 på dagen. Da får man salen nesten alene hver gang. Kanskje fem stk totalt i salen i gjennomsnitt, hvor de fleste har gått alene(ergo ingen å prate med)
Dette hadde nok jeg også gjort, hadde jeg bodd i en by hvor de viser filmer på den tiden. Husker fra endel kinobesøk i USA hvor DIGG det er å være tilnærmet alene i salen. Vi var da tre stk, pluss kanskje 5-6 andre i hele salen.
Mhm. Det er amazing. Koser meg alltid på kino i USA. Mye spennende snacks/drikke også. Men kaldt med aircon - husk genser!!

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

The Menu. Knallbra film!

SirJames

Legg inn av SirJames »

kibby skrev: lør jan 28, 2023 10:38 pm
SirJames skrev: lør jan 28, 2023 12:19 am
ElGuaje skrev: lør jan 28, 2023 12:13 am Har heldigvis muligheten til å gå på kino tidlig på hverdager siden jeg jobber turnus som inkluderer dagvakter/kveldsvakter/friperioder. Så særlig under friperiodene(og noen ganger før kveldsvakt) prøver jeg å få sett filmer på kino rundt 12.00-1300 på dagen. Da får man salen nesten alene hver gang. Kanskje fem stk totalt i salen i gjennomsnitt, hvor de fleste har gått alene(ergo ingen å prate med)
Dette hadde nok jeg også gjort, hadde jeg bodd i en by hvor de viser filmer på den tiden. Husker fra endel kinobesøk i USA hvor DIGG det er å være tilnærmet alene i salen. Vi var da tre stk, pluss kanskje 5-6 andre i hele salen.
Mhm. Det er amazing. Koser meg alltid på kino i USA. Mye spennende snacks/drikke også.
Jah, litt for mye, faktisk :D

Poke

Legg inn av Poke »

Halloween (1978) 9/10 (Prime Video)

La ragazza nella nebbia (The Girl in the Fog) 7/10 (Prime Video)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Chef

Kommer alltid til å være en guilty pleasure for meg, denne her.

Og så blir man så sulten og gira på å lage noe digg.

Nei, sikker vinner denne.

Poke

Legg inn av Poke »

Old Henry 8/10 (Viaplay)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Maze Runner (2014)

Gravde frem ei 3-disk utgave til rundt 30 kroner fra filmboden. Sikkert noe man raska med seg helt på tampen av ei bruktsjappe impulsivhandel, for et par år tilbake.
Sleit med å komme meg gjennom førstefilmen, og nei, usikker på om en greier å motivere seg til å se de to andre.

4/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

Faen, hvorfor gidder jeg å kaste bort mer tid på dette.

3/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tir jan 31, 2023 10:39 pm Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

Faen, hvorfor gidder jeg å kaste bort mer tid på dette.

3/10
:lol: :lol:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The Fabelmans (2022)
► Show Spoiler
I rollene Michelle Williams, Paul Dano, Gabriel LaBelle og Judd Hirsch bl.a Regi: Steven Spielberg

Jeg har vært på kino igjen og det var hyggelig av Bergen kino å spandere brownies og sjokolade på vi som skulle se denne filmen. Vi fikk også en liten hilsen fra Spielberg på lerretet rett før filmen startet, der han sa at filmen var veldig personlig og takket oss for å se den på "the big screen"
Slike ekstra-ting gjør at jeg får lyst til å gå enda oftere på kino.

Men altså, filmen handler om familien Fabelmans (Spielbergs) og hvordan lille Sammy (Steven) blir først skremt av film men etter hvert mer interessert i å lage film. Litt vanskelig å sette fingeren på hva jeg tenker etter å sett denne, men alt i alt ble jeg litt skuffet. Seth Rogen har en liten rolle og jeg kan ikke fordra den fyren -men det er først og fremst historien jeg sliter med. Kunne kanskje fått litt mer innblikk i hva som driver (eller drev) unge Steven Spielberg. Med en spillelengde på 2 timer og 31 minutter burde vi fått vite mer. Men det var kanskje ikke den filmen Spielberg ville lage om seg selv?

Godt håndverk og ingenting å si på skuespillet (unntatt Rogen) så jeg gir den en 7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Refrigerator (1991) av Nicholas Jacobs

Et naiv ungt ektepar, flytter inn i et noe tvilsomt borettslag, men får i det minste et eldre kjøleskap med på kjøpet av leiligheten.
Problemet er at dette skapet, er egentlig et ondskapsfullt monster, som ikke bare er veldig sulten, men i stand til å overføre tankekontroll over sine potensielle bytter. Klarer de nye eierne å motstå ondskapen, eller blir de også fortært og sendt til helvete?


Bilde
Ei meget tåpelig skrekkfilm, men ikke noe sjokk akkurat. Åpner lovende, og innehar noen småkomiske biter utover, men det er for langt unna hverandre, og ville ha fungert bedre om den hadde blitt gjort om som ei del av en skrekkfilm antologi på ei 25-30 minutter.

4/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir jan 31, 2023 10:52 pm
Frank.N.Steen skrev: tir jan 31, 2023 10:39 pm Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

Faen, hvorfor gidder jeg å kaste bort mer tid på dette.

3/10
:lol: :lol:
Om det bare hadde vært så "moro" å lide seg gjennom disse oppunder 4 timene med generisk crap, en ble lurt på av min kjære lillebror.
Han mente nok godt, for vi deler en viss smak innen sci-fi/action og skrekk, men skjønte en satt forgjeves å håpet på noe ala The Running Man (1987) møter The Truman Show (1998), men ja, det skal noe skikkelig annerledes og bra til, dersom en makter å holde ut tredjefilmen også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The White Buffalo (1977) av J. Lee Thompson

Ei tidvis interessant og velspilt western-eventyrfilm med litt skrekkbidrag, der tar for seg fortellingen om en monstrøs hvit kjempebøffel, der virker å hjemsøke vår antihelt Charles Bronson, som setter ut på ei livsfarlig ferd, dypt inn i villmarka. Men han finner snart ut at han er ikke alene om å forsøke å innhente og nedkjempe dette tilsynelatende ustoppelige beistet.

En av de sene 70-talls Bronson filmene man lenge har hatt på vent, og fikk omsider med seg i natt. Ville så gjerne få mer utbytte av den, men føltes ut som ei spennende og interessant vinkling på den sikkert da, godt oppbrukte westernfilmen. Med ei slags Moby Dick/Jaws monsterfilm om menneskets besettelse og grådighet, satt uti villmarka fremfor det store blå havet.

Bronson gjør en solid innsats, tøff som alltids men på ingen måte helt uovervinnelig, der det er kjekt å ha gode og trofaste venner, spesielt i slike hardføre omgivelser.

Musikken er av John Barry og flere steder ut for man litt hint av og til, om ting som skal komme mye senere, i hans langt mer kjente bidrag til Dances with Wolves (1990), samt at enkelte scener også virker å ha kanskje hatt ei ørliten innflytelse på nevnte Oscar vinner. For Bronsons karakter har en lengre alvorstale med sin store indianervenn Will Sampson, og der sistnevnte tror at det stadig er mulig å overvinne den hvite mann, men Bronson forklarer at det slaget er for lengst tapt, da den hvite mann vil bare komme i hopetalls, uke etter uke, år etter år, alt mens våpnene og grådigheten deres blir større.

Ellers mange kjentfolk som dukker opp i større og mindre roller, deriblant Ed Lauter, Martin Kove, Kim Novak, John Carradine, Slim Pickens og selvsagt Jack Warden.

Ei sånn film man mulig vil se igjen senere, og kanskje sprette opp et ørlite hakk, men inntil da stopper det på ei godkjent:

6,5/10

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»