Talenter som aldri ble noe av

Svar
Salihovic91

Re: Talenter som aldri ble noe av

Legg inn av Salihovic91 »

Lezah skrev: ons jan 18, 2023 1:41 pm
Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 12:28 pm
Man har jo Salif Diao og El-Hadji Diouf i Pool-trøya som aldri helt levde opp til forventningene.

Også har man jo han her, en man trodde skulle bære midtbanen til United i mange år da han ble signert og prestert veldig bra i VM02.
Men da begynner diskusjonen om når man slutter å defineres som et "talent". Kleberson var vel 24 da han kom til oss. Diao 25 da han dro til Pool.

For vår del er Anderson med prislapp og hype fra U-VM en som i større grad underpresterte i forhold til hva han KUNNE Blitt, selv om United-karrieren totalt sett ikke ble en fiasko. Han hadde perioder hvor han var enorm, men nøt også godt av gode medspillere og kunne blitt myyyye bedre.
Anderson kom vel med skade eller var skada straks etter han kom noe som gjorde at karrieren ikke ble så god som den burde blitt

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 12:39 pm Når man først er inne på FM så har jo de hatt sin skyld i at mange enkelte unggutter har blitt hypet opp veldig.

Eder Balanta, Gaston Gil Romero, Lucas Romero osv er spillere man bare satt å ventet på at skulle ta steget, men de har vel aldri forlatt Sør-Amerika.

Chelsea har også hatt sine unggutter opp igjennom. Lucas Piazon, Marco van Ginkel. Marko Marin var jo en spiller det var en del hype rundt da han dro til England, der han falt helt igjennom.

Vil også bare nevne Davide Santon. Han fikk absolutt en godkjent karriere, men da han debuterte i 2009 som 18-åring i Champions League med å kle av Ronaldo på venstrebacken, så kom hyllesten med en gang i Milano. «Den neste Javier Zanetti».

Karrieren gikk så videre til blant annet Roma og Newcastle, før knærne sa stopp.

Hva han kunne blitt.
Du må gjerne mene at Eder Balanta ikke har tatt steget, men han spiller nå vitterlig for Club Brugge i Belgia og det er nå ikke i Sør-Amerika :)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Salihovic91 skrev: ons jan 18, 2023 2:39 pm
Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 12:39 pm Når man først er inne på FM så har jo de hatt sin skyld i at mange enkelte unggutter har blitt hypet opp veldig.

Eder Balanta, Gaston Gil Romero, Lucas Romero osv er spillere man bare satt å ventet på at skulle ta steget, men de har vel aldri forlatt Sør-Amerika.

Chelsea har også hatt sine unggutter opp igjennom. Lucas Piazon, Marco van Ginkel. Marko Marin var jo en spiller det var en del hype rundt da han dro til England, der han falt helt igjennom.

Vil også bare nevne Davide Santon. Han fikk absolutt en godkjent karriere, men da han debuterte i 2009 som 18-åring i Champions League med å kle av Ronaldo på venstrebacken, så kom hyllesten med en gang i Milano. «Den neste Javier Zanetti».

Karrieren gikk så videre til blant annet Roma og Newcastle, før knærne sa stopp.

Hva han kunne blitt.
Du må gjerne mene at Eder Balanta ikke har tatt steget, men han spiller nå vitterlig for Club Brugge i Belgia og det er nå ikke i Sør-Amerika :)
Haha, det verste var at jeg dobbeltsjekket det en time før jeg skrev innlegget, men det glemte jeg igjen med en gang :oops: :oops:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lezah skrev: ons jan 18, 2023 1:41 pm
Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 12:28 pm
Man har jo Salif Diao og El-Hadji Diouf i Pool-trøya som aldri helt levde opp til forventningene.

Også har man jo han her, en man trodde skulle bære midtbanen til United i mange år da han ble signert og prestert veldig bra i VM02.
Men da begynner diskusjonen om når man slutter å defineres som et "talent". Kleberson var vel 24 da han kom til oss. Diao 25 da han dro til Pool.

For vår del er Anderson med prislapp og hype fra U-VM en som i større grad underpresterte i forhold til hva han KUNNE Blitt, selv om United-karrieren totalt sett ikke ble en fiasko. Han hadde perioder hvor han var enorm, men nøt også godt av gode medspillere og kunne blitt myyyye bedre.
Absolutt, tenkte så mye rundt hypen rundt disse, men enig i at de faller utenfor trådens tema mtp alder. Selv om man før var talenter til man var 23, eller 28 her i Norge :lol:

Lezah

Legg inn av Lezah »

Salihovic91 skrev: ons jan 18, 2023 2:38 pm
Anderson kom vel med skade eller var skada straks etter han kom noe som gjorde at karrieren ikke ble så god som den burde blitt
Nei. han ble stygt skadet i Porto før han kom til oss. De to første sesongene etter, da hos oss, var blant hans desidert beste som United-spiller. Særlig 07-08. 07-08 og 08-09 var også de sesongene han spilte mest i for oss. Så begynte det å gå nedover støtt og stadig. Skader her og der, javisst, men også slette holdninger og direkte overvekt rett som det var.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Mehell skrev: ons jan 18, 2023 12:06 am “If I could go back in time I would change 90 per cent of my life.”

“The boy had a good heart. He was just beaten by his background.”

‘He was brilliant. He was confident. He nutmegged Nemanja Vidic three times in the space of a minute in one training game.
‘But he struggled with lifestyle and his environment which was sad for him.
‘I saw Paul Pogba come through, Jesse Lingard, all these players and he was better than any of them by a country mile.

Spilleren det er snakk om er selvfølgelig Ravel Morrison. Spilleren som i følge sir Alex er det aller største talentet han noensinne har sett, og det sier jo alt. Mannen som har fått opp Giggs, Neville, Beckham, Scholes med mange flere, som har hatt Rooney, Ronaldo m.fl i stallen fra tenåringsalder og som har hatt mange av verdens beste spillere fra sin tid under sine vinger mener altså at Ravel hadde et større talent enn samtlige.

Historiene om ham er mange, og til dels triste. Han har blitt offer for dårlige venner, dårlige valg og for manglende vilje til å jobbe for å bli den beste versjonen av seg selv. Han var i klammeri med loven, ble arrestert flere ganger, og fikk vel også noen mindre domfellelser etter hva jeg husker.

Hans livshistorie ville sikkert blitt en veldig god og interessant bok.
Everton hadde en tilsvarende kar i Billy Kenny. Man of the match som tenåring i byderby, den nye Gazza osv på midten av 90 tallet før det ble skade, enormt ruskonsum og det bare skled ut. Han hadde en lengre historie i FourFourTwo og måten klubben håmdterte unge spillere på er sjokkerende i dag. Vi hadde faktisk en hel bøtte med store talenter som det ikke helt ville seg for. Danny Cadamarteri som hadde en hel haug nasjonaliteter men aldri fikk A landskamper for noen av dem, Tony Grant som dessverre hadde bein lagd av mariekjeks og Michael Ball som faktisk fikk noen landskamper for England.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Her var det mange morsomme navn som jeg hadde glemt. Tråden spør etter talenter som det ikke ble noe av, og det er jo et definisjonsspørsmål. Mange av dem som nevnes har jo hatt brukbare karrierer, så det har jo blitt noe av talentet, bare ikke like mye som man trodde. Så også med noen av spillerne jeg vil nevne:

Theo Walcott og Jack Wilshere - der trodde jeg virkelig at Arsenal hadde to gullkalver. Ingen av dem har hatt elendige karrierer, men jeg trodde at de skulle bli mye bedre.

Dele Alli - jeg synes nesten at han må nevnes, selv om han fortsatt er relativt ung. Jeg tror dessverre at han aldri vil komme tilbake til det nivået han var på på sitt beste. Men at det aldri ble noe ut av talentet blir kanskje feil også her.

Alexandre Pato - Hadde noen fine sesonger i Milan før skadene tok han og ting gikk nedover.

Michael Johnson - Trekkes alltid frem når dette temaet diskuteres, og det med god grunn. Dessverre ødela alkoholproblemer, depresjon og skader alt for han.

Adel Taarabt - Jeg tror nok det er mange Tottenhamsupportere som vil nevne han som et av de største talentene i klubben i nyere tid. Har riktig nok noen landskaper og spilte en periode fast for Benfica, men det ble aldri den helt store karrieren.

Hatem Ben Arfa - Samme historie som fleste andre på min liste. God på sitt beste, fikk en brukbar karriere, men langt i fra så god som mange hadde trodd.

Mario Balotelli - Hvordan hadde egentlig karrieren hans sett ut hvis han var litt mer seriøs? Kanskje er han som Carew var, at det hadde bare gjort han til en dårlige fotballspiller?

peraleks

Legg inn av peraleks »

trønderen skrev: ons jan 18, 2023 8:55 pm Her var det mange morsomme navn som jeg hadde glemt. Tråden spør etter talenter som det ikke ble noe av, og det er jo et definisjonsspørsmål. Mange av dem som nevnes har jo hatt brukbare karrierer, så det har jo blitt noe av talentet, bare ikke like mye som man trodde. Så også med noen av spillerne jeg vil nevne:

Theo Walcott og Jack Wilshere - der trodde jeg virkelig at Arsenal hadde to gullkalver. Ingen av dem har hatt elendige karrierer, men jeg trodde at de skulle bli mye bedre.

Dele Alli - jeg synes nesten at han må nevnes, selv om han fortsatt er relativt ung. Jeg tror dessverre at han aldri vil komme tilbake til det nivået han var på på sitt beste. Men at det aldri ble noe ut av talentet blir kanskje feil også her.

Alexandre Pato - Hadde noen fine sesonger i Milan før skadene tok han og ting gikk nedover.

Michael Johnson - Trekkes alltid frem når dette temaet diskuteres, og det med god grunn. Dessverre ødela alkoholproblemer, depresjon og skader alt for han.

Adel Taarabt - Jeg tror nok det er mange Tottenhamsupportere som vil nevne han som et av de største talentene i klubben i nyere tid. Har riktig nok noen landskaper og spilte en periode fast for Benfica, men det ble aldri den helt store karrieren.

Hatem Ben Arfa - Samme historie som fleste andre på min liste. God på sitt beste, fikk en brukbar karriere, men langt i fra så god som mange hadde trodd.

Mario Balotelli - Hvordan hadde egentlig karrieren hans sett ut hvis han var litt mer seriøs? Kanskje er han som Carew var, at det hadde bare gjort han til en dårlige fotballspiller?
Syns Dele Alli er et godt eksempel, også en type som har skint mest mens han var i tenårene/starten av 20-årene før det har vært noen begredelige år og altså vondt blir nok verre framover, Besiktas ønsker å kansellere låneoppholdet mens Everton igjen ikke vil ha han tilbake. Jeg tipper han roter ett eller annet sted nede i første divisjon i god tid før 30-årene.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Ganso

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

trønderen skrev: ons jan 18, 2023 8:55 pm Her var det mange morsomme navn som jeg hadde glemt. Tråden spør etter talenter som det ikke ble noe av, og det er jo et definisjonsspørsmål. Mange av dem som nevnes har jo hatt brukbare karrierer, så det har jo blitt noe av talentet, bare ikke like mye som man trodde. Så også med noen av spillerne jeg vil nevne:

Michael Johnson - Trekkes alltid frem når dette temaet diskuteres, og det med god grunn. Dessverre ødela alkoholproblemer, depresjon og skader alt for han.
Når man først er inne på denne generasjonen hos City, må vel Micah Richards også nevnes. Skulle jo være det Rio var for Man Utd i mange år, før skadene tok overhånd.

Skinner som pundit nå, riktignok.

FabrizioMiccoli

Legg inn av FabrizioMiccoli »

Saviola ja. Lurer på om CM (00-01?) hadde litt av skylda for den hypen. Hvem kjøpte ikke han og Riquelme til laget sitt der?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nok en gang: trådtittelen er om talenter som det aldri ble noe av. Saviola, Johnson, Richards, Ganso og alle de der ble det jo noe av.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Var en spiller på Kolbotn som herjet i Norway Cup. Spilte finale i en av de yngste klassene (7er) mot et brasiliansk lag. Selv om brassene vant var han den suverent beste og mest tekniske spilleren. Fikk en del oppmerksomhet i media. To år etter var han benkesliter på 11er lag, og innhoppet viste hvorfor han var der. Hørte aldri noe mer til han. Mener han het Magnus, eller annet vanlig navn på M.
Litt ungt i forhold til andre nevnte her, men har virkelig fantastisk den gangen.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

For Barcelona har man i hvert fall følgende:

Bojan Krkic
Giovani dos Santos
Sergi Samper
Haruna Babangida
Samuel Okunowo
Gai Assulin
Fran Merida
Isaac Cuenca
Marc Muniesa

Her synes jeg det er verdt å fremheve Samuel Okunowo. I en alder av 19-20 år konkurrerte han mot Michael Reiziger om en startsplass på Barcelona. Han startet blant annet 5 av 6 CL-kamper den sesongen. 8 år senere fikk han avslag etter å ha vært på prøvespill for Bryne.
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... -til-bryne

Her er historien hans: https://thesefootballtimes.co/2018/10/2 ... am-forest/

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

sexxes skrev: søn jan 22, 2023 6:19 pm Var en spiller på Kolbotn som herjet i Norway Cup. Spilte finale i en av de yngste klassene (7er) mot et brasiliansk lag.
Dette er vel å dra talentbegrepet litt langt 😊

Jeg tenker umiddelbart på Josh McEachran og Ravel Morrison, men ser at disse er nevnt. Bojan Krkić klarte aldri å leve opp til forventningene, men har mange sesonger bak seg i de beste ligaene.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Hva med Jean Marie Dongou? Skulle liksom være den neste Etoo og ta Barcelona med storm, det ble scoring i debuten pgså ble det ikke så mye mer. Per nå er han klubbløs etter et opphold i Honka i Finland, noen måneder i Zamora og sist 3 mnd i 2.nivå i Hellas

I 2009 så var det vm for u17. Med spillere som Neymar, Isco, Son-Heung MIn tenker du kanskje hvem av de ble kåra til den beste spelleren og hvem vant toppscorer? Vel. Det ble Sani Emmanuel det. Det ble ikke 20 seniorkamper på han engang før han la opp grunnet skader og hans siste klubb på seniornivå var på svensk tredjenivå det. Han la opp da i 2015 i en alder av 23

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

chelsea8 skrev: ons jan 25, 2023 10:46 pm
sexxes skrev: søn jan 22, 2023 6:19 pm Var en spiller på Kolbotn som herjet i Norway Cup. Spilte finale i en av de yngste klassene (7er) mot et brasiliansk lag.
Dette er vel å dra talentbegrepet litt langt 😊

Du måtte nok sett han for å forstå det.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jay Emmanuel-Thomas er jo en som ofte nevnes i forbindelse med Arsenal. Var jo regnet som vel så lovende som Wilshere en periode der, men fikk det aldri helt til på seniornivå. Loket rundt i det engelske ligasystemet, før han var noen år i Skotland. Nå er han i India. Man kan ikke si at Wilshere levde opp til potensialet sitt, men han kom langt lengre enn godeste Jay.

En annen er Daniel Crowly som vi plukket fra Aston Villa sitt akademi, og nå 25 år, virker å ende opp med en lignende karriere som Jay.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Sam Byram og Tom Lees

Lezah

Legg inn av Lezah »

Maxim Tsigalko skulle jo etter noens vurderinger bli tidenes beste fotballspiller.

Først nå je gser han gik bort i 2020, trist. Legende for alle som spilte gamle CM/FM.

Lezah

Legg inn av Lezah »

En som jeg vet det var hype omkring i virkeligheten også, og ikke kun på CM/FM, var Cherno Samba. Skulle bli det neste store. Var innom Eik Tønsberg i stedet. Slet visst mye mentalt og forsøkte som ung mann å ta livet sitt.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Patrick Crutone

anbessa

Legg inn av anbessa »

FabrizioMiccoli skrev: tor jan 19, 2023 2:28 pm Saviola ja. Lurer på om CM (00-01?) hadde litt av skylda for den hypen. Hvem kjøpte ikke han og Riquelme til laget sitt der?
Saviola herjet for River Plate i argentinsk serie. Og startet jo også bra i Barcelona (17 mål første sesong ser jeg på Wiki, noe som må være akseptabelt av en 20-åring). Så, en meget god karriere, selv om han ikke ble BEST slik noen nok trodde.
For øvrig har jeg en Barcelona-skjorta med Saviola på liggende et sted langt inni et skap. :lol:

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Rexwiller skrev: tor jan 26, 2023 9:07 pm Patrick Crutone
Han har fader meg klart å bli 25 år allerede ja. Føles ut som han "nettopp" slo igjennom, men det er jo 6 år siden nå..

Lezah

Legg inn av Lezah »

Macheda. Svært lovende på aldersbestemte lag, og som 17-åring debuterte han med denne



Husker jeg ikke feil ble han matchvinner også i sitt neste liga-innhopp, da mot Sunderland. Alt lå til rette for at United endelig hadde klart å produsere en klassespiss igjen, men det ble mildt sagt med drømmen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Faller ikke 100% innen trådens tema, men en spiller man jaggu kan spørre seg om hva hvis?

Satt å leste meg litt opp på Samir Nasri, og jaggu har gutten forfalt fort. Herjet jo til tider for Arsenal og Manchester City, men holdningene har jo alltid vært særdeles franske, hvis man skal være litt grei. Dopingdommen er jo ett eget kapittel.

Han har fortsatt en karriere som de aller fleste ville vært fornøyde med, men tenk hvor langt han kunne nådd med hodet litt mer på plass.

En måned etter at han la opp i 2021 hadde livsstilen tydeligvis fort gjort sitt;

Bilde

Bilde

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Alle som ikke er fjortiser husker fortsatt Lee Sharpe. Riktignok 193 kamper for United, men "den nye George Best"? Vet ikke hvor Best spilte da han var 31, men det var vel neppe Grindavik i islandsk andredivisjon.

Edit: Måtte sjekke svaret og det var Los Angeles Aztecs. Ikke så mye bedre mao.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Lezah skrev: tor jan 26, 2023 9:05 pm En som jeg vet det var hype omkring i virkeligheten også, og ikke kun på CM/FM, var Cherno Samba. Skulle bli det neste store. Var innom Eik Tønsberg i stedet. Slet visst mye mentalt og forsøkte som ung mann å ta livet sitt.
Jeg så Tønsberg-Nybergsund på Gressbanen. Kampen endte 1-0. Samba straffe. Må være minst 10-12 år siden.

CliffC

Legg inn av CliffC »

Liverpool skjøt vel gullfuglen da de signerte megatalentet Adam Pepper foran nesa på andre storklubber.

Ellers fikk vel Robert Prosinechi ikke helt den karrieren som mange trodde han ville få, selv om han fikk noen storklubber på cv'en.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Everton har jo hatt noen.

Cadamateri ble aldri det han så ut til å kunne bli.

Billy Kenny rota det jo skikkelig til, av flere regnet som et av de største talentene i England i sin tid og the Guardian omtalte hans fall som "one of the biggest wastes of talent in modern times". (NB: "Fall" betyr her drikking, kokain, skader og idiotoppførsel...)

James Vaughan fikk alt i alt en kanskje ok karriere på lavere nivå, men hypen rundt ham tilsa at det skulle bli bedre. Ble PLs yngste målsccorer og mange tenkte man hadde funnet Rooneys erstatter (tror flere fikk den merkelappen). Hadde en spinnvill sesong i Bury i 16-17, da.

Jack Rodwell siklet jeg etter da han dukket opp. Det gikk over. Blir jo feil å si at det ikke ble noe av ham, men her tror jeg vi var mange som så konturene av en spiller som kunne dominere både PL og på landslaget. Bare 31 men farter rundt i australsk fotball nå.

Francis Jeffers, omtalt i en artikkel som "Rooney før Rooney". Som Rodwell ikke i nærheten av å følge opp potensialet og starten på karrieren. Etter at han gikk til Arsenal som et av landets mest spennende talenter gikk det unna, i feil retning. Pluss i boka for å ha spilt i maltesisk liga.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»