VW ID.4

Svar
Jan

Re: VW ID.4

Legg inn av Jan »

Kent skrev: man okt 17, 2022 10:35 pm
Jan skrev: man okt 17, 2022 10:27 pm
Kent skrev: man okt 17, 2022 10:25 pm Forstått det slik at "Lane assist" må slåes av hver gang man setter seg i bilen?
Håper ikke det, skal finne det ut i morgen.
Jo, rimelig sikker på det. EU-krav eller noe. NCAP.
Du har rett. Det må gjører hver gang.

Someone

Legg inn av Someone »

Er lane assist på ID.4 så mye verre enn endre modeller? Har det på Passaten og kan ikke akkurat si det er plagsomt

Jan

Legg inn av Jan »

Someone skrev: tir okt 18, 2022 10:58 am Er lane assist på ID.4 så mye verre enn endre modeller? Har det på Passaten og kan ikke akkurat si det er plagsomt
Den river og sliter mer i rattet enn på Golfen min i hvert fall. Begge gjør det vanskelig å følge ideallinjen gjennom svinger. Den vil helst ha deg midt mellom oppmerkingene.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: tir okt 18, 2022 10:58 am Er lane assist på ID.4 så mye verre enn endre modeller? Har det på Passaten og kan ikke akkurat si det er plagsomt
Jeg har et ambivalent forhold til lane assist i Golf 8. På brukbart brede veier så er det greit. På smalere veier kan det være veldig irriterende.
Når kjørebanen er smal og det ikke er møtende trafikk er det naturlig å ligger nærmere midtlinjen enn ytterkanten. Det liker ikke line assist. At bilen forsøker å overta styringen er et irritasjonsmoment, at den i andre situasjoner piper og varsler "hold deg midt i kjørebanen" er minst like irreterende.

I trange tunneler har min bil flere ganger fått helt noia. Og når den piper og varsler kontinuerlig så er det ikke mulig å slå av får den stopper hysteriet.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Har ikke funnet ut hvordan jeg skrur den av på min bmw. Største problemet er at den er inkonsekvent. Noen ganger prøver den å korrigere når det er feil å korrigere, andre ganger korrigerer den ikke når jeg logisk ser at den burde korrigere. Kan velge ok spor gjennom svingen, men ikke kutte over gulstripen uten at det rister litt i rattet. Hadde den vært direkte plagsom hadde jeg funnet ut hvordan jeg skal skru den av. Må bruke litt mer muskler, men ingen alarmer. Største problemet er våt asfalt og hjulspor, da vil jeg ligge utenfor hjulsporene. Spent på hvordan den fikser snø.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: ons okt 19, 2022 10:37 pm Har ikke funnet ut hvordan jeg skrur den av på min bmw. Største problemet er at den er inkonsekvent. Noen ganger prøver den å korrigere når det er feil å korrigere, andre ganger korrigerer den ikke når jeg logisk ser at den burde korrigere. Kan velge ok spor gjennom svingen, men ikke kutte over gulstripen uten at det rister litt i rattet. Hadde den vært direkte plagsom hadde jeg funnet ut hvordan jeg skal skru den av. Må bruke litt mer muskler, men ingen alarmer. Største problemet er våt asfalt og hjulspor, da vil jeg ligge utenfor hjulsporene. Spent på hvordan den fikser snø.
På min er det nå en fysisk knapp som får deg direkte til alt av sikkerhetssystemer. Der har man en individuell funksjon som er linket opp mot nøkkelen/profilen, så den husker dermed innstillingene til hver gang uten at man må trykke på noe knapper eller liknende. Men BMW har vel garantert fjernet denne knappen også i i4'ern?

Jeg hadde egentlig ikke så mye i mot dette lane depature i BMW'en, men den taklet ikke alltid små bakketopper med sving like etter. Da rykket den til på en måte som gjorde at man ble ukomfortabel å kjøre med dette systemet på. Så det er nå permanent av.

Som alle andre GR Yaris-eiere, så skrur jeg det konsekvent av når jeg skal utfor byen. For systemet er mildt sagt dårlig i de fleste situasjonene, men på snødekte veier der veien synes i hjulsporene, der systemet helt ubrukelig. Heldigvis er det enkelt å skru det av, da knappen er på rattet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: tir okt 18, 2022 6:18 pm
Someone skrev: tir okt 18, 2022 10:58 am Er lane assist på ID.4 så mye verre enn endre modeller? Har det på Passaten og kan ikke akkurat si det er plagsomt
Den river og sliter mer i rattet enn på Golfen min i hvert fall. Begge gjør det vanskelig å følge ideallinjen gjennom svinger. Den vil helst ha deg midt mellom oppmerkingene.
..... mens vi kaller det 'følge ideallinjen' bruker andre uttrykket 'kutter svinger' med en sur mine.

Jeg er mindre begeistret for piping, være det seg fra biler, hvitevarer eller vekkerklokker.

henlie

Legg inn av henlie »

Jan skrev: tir okt 18, 2022 6:18 pm
Someone skrev: tir okt 18, 2022 10:58 am Er lane assist på ID.4 så mye verre enn endre modeller? Har det på Passaten og kan ikke akkurat si det er plagsomt
Den river og sliter mer i rattet enn på Golfen min i hvert fall. Begge gjør det vanskelig å følge ideallinjen gjennom svinger. Den vil helst ha deg midt mellom oppmerkingene.
Samme opplever faren min med sin Audi Q4, han må skru den av hver gang. Har ikke fått med meg noe om at dette har blitt et påbud gjennom EU, da har i så tilfelle alle nye biler lane assist?

Husker jeg opplevde det samme da jeg prøvekjørte flere biler i 2017 før jeg kjøpte C43'n. Samme med såkalt selvkjøring, fungerte i alle fall ikke på BMW 5-serie og Volvo V90. At noen har betalt masse penger for dette utstyret er for meg uforståelig. Sikkert nyere biler det fungerer litt bedre på, men jeg forstår at du med både lane assist og selvkjøring er avhengig av god oppmerking. Er glad jeg kun valgte adaptiv cruisecontrol på min.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: tor okt 20, 2022 7:59 am
Jan skrev: tir okt 18, 2022 6:18 pm
Someone skrev: tir okt 18, 2022 10:58 am Er lane assist på ID.4 så mye verre enn endre modeller? Har det på Passaten og kan ikke akkurat si det er plagsomt
Den river og sliter mer i rattet enn på Golfen min i hvert fall. Begge gjør det vanskelig å følge ideallinjen gjennom svinger. Den vil helst ha deg midt mellom oppmerkingene.
Samme opplever faren min med sin Audi Q4, han må skru den av hver gang. Har ikke fått med meg noe om at dette har blitt et påbud gjennom EU, da har i så tilfelle alle nye biler lane assist?

Husker jeg opplevde det samme da jeg prøvekjørte flere biler i 2017 før jeg kjøpte C43'n. Samme med såkalt selvkjøring, fungerte i alle fall ikke på BMW 5-serie og Volvo V90. At noen har betalt masse penger for dette utstyret er for meg uforståelig. Sikkert nyere biler det fungerer litt bedre på, men jeg forstår at du med både lane assist og selvkjøring er avhengig av god oppmerking. Er glad jeg kun valgte adaptiv cruisecontrol på min.
På EQE var det ihvertfall mer høflig lane assist.
Igrunn for meg lite vits i 'selvkjøring' da det forpurres av alt fra tunnelmørke på lyse sommerdager og insekter, sne og løv på radar/sensorer alt etter forhold.

Stadig med en stor disclaimer om at fører har ansvar, ikke systemene.

Ribba

Legg inn av Ribba »

henlie skrev: tor okt 20, 2022 7:59 am Har ikke fått med meg noe om at dette har blitt et påbud gjennom EU, da har i så tilfelle alle nye biler lane assist?
Det kom jo mange nye krav for biler fra og med 6. juli i år, deriblant krav om "Emergency Lane Keeping Systems". Dette er jo en benevnelse for systemer som både overvåker om du holder deg innenfor kjørefeltet ditt (LDWS), samt hjelper deg med å holde deg innenfor kjørefeltet ditt ved hjelp av automatiske korrigeringer (CDCF).

LDWS: Lane Departure Warning System
CDCF: Corrective Directional Control Function

Om det har vært noen krav om LDWS tidligere, det kjenner jeg ikke til.

Mer info om implementering om regelverket:
https://www.interregs.com/articles/spot ... hed-000229

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: tor okt 20, 2022 9:10 pm
henlie skrev: tor okt 20, 2022 7:59 am Har ikke fått med meg noe om at dette har blitt et påbud gjennom EU, da har i så tilfelle alle nye biler lane assist?
Det kom jo mange nye krav for biler fra og med 6. juli i år, deriblant krav om "Emergency Lane Keeping Systems". Dette er jo en benevnelse for systemer som både overvåker om du holder deg innenfor kjørefeltet ditt (LDWS), samt hjelper deg med å holde deg innenfor kjørefeltet ditt ved hjelp av automatiske korrigeringer (CDCF).

LDWS: Lane Departure Warning System
CDCF: Corrective Directional Control Function

Om det har vært noen krav om LDWS tidligere, det kjenner jeg ikke til.

Mer info om implementering om regelverket:
https://www.interregs.com/articles/spot ... hed-000229
Uff, nok en grunn til å holde seg til "gamle biler"... Jeg går inn i en bildepresjon snart..

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

henlie skrev: fre okt 21, 2022 10:13 am
Ribba skrev: tor okt 20, 2022 9:10 pm
henlie skrev: tor okt 20, 2022 7:59 am Har ikke fått med meg noe om at dette har blitt et påbud gjennom EU, da har i så tilfelle alle nye biler lane assist?
Det kom jo mange nye krav for biler fra og med 6. juli i år, deriblant krav om "Emergency Lane Keeping Systems". Dette er jo en benevnelse for systemer som både overvåker om du holder deg innenfor kjørefeltet ditt (LDWS), samt hjelper deg med å holde deg innenfor kjørefeltet ditt ved hjelp av automatiske korrigeringer (CDCF).

LDWS: Lane Departure Warning System
CDCF: Corrective Directional Control Function

Om det har vært noen krav om LDWS tidligere, det kjenner jeg ikke til.

Mer info om implementering om regelverket:
https://www.interregs.com/articles/spot ... hed-000229
Uff, nok en grunn til å holde seg til "gamle biler"... Jeg går inn i en bildepresjon snart..
Min Golf R som ble levert i september 2021 har begge deler (var standardutstyr).

CDCF er litt "morsom", den hjelper til å svinge både til høyre og venstre på svingete veier. Men det er lett å slå av begge del ved et tastetrykk ytterst på blinklyshendel.
LDWS slår bare inn når hastigheten er 60 eller høyere. ..

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: fre okt 21, 2022 1:42 pm
CDCF er litt "morsom", den hjelper til å svinge både til høyre og venstre på svingete veier. Men det er lett å slå av begge del ved et tastetrykk ytterst på blinklyshendel.
Det er jo også litt "morsomt" at bilprodusentene har i flere tiår prøvd å hindre at vibrasjoner og liknende forplanter seg fra veibanen og opp i rattet, det for å gjøre kjøreopplevelsen mer komfortabel og trygg. For ingen førere likte at du hadde ett ratt som rørte på seg uten at føreren selv ba om det.

Nå legger derimot bilprodusentene inn systemer som aktivt rører på rattet uten at føreren ber om det.

Jan

Legg inn av Jan »

Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
Et annet tulleproblem er at dørene låses når man setter i gang bilen. Når man så kommer frem til kunden, står de og river i dørene uten å få åpnet dem, og jeg må trykke på låseknappen for å slippe dem inn.
Ellers synes jeg bilen er en bra arbeidsplass. Lite støy i forhold til dieselbilene jeg har kjørt før. Gode seter, bra oversikt i alle retninger unntatt bakover. Bakruten er mer som et skyteskår.
Det ser ut som at rekkeviddeangsten jeg hadde på forhånd er ubegrunnet. Jeg starter om morgenen med fullt batteri og avslutter dagen med 35-40% igjen på batteriet. Da har jeg kjørt ca 250 km.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: fre okt 21, 2022 11:14 pm Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
Golf 8 (som har motor) oppfører seg annerledes. Men å gå ut av bilen med motoren i gang (eller bare åpne førerdøren) medfører hysterisk piping.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: fre okt 21, 2022 11:14 pm Et annet tulleproblem er at dørene låses når man setter i gang bilen. Når man så kommer frem til kunden, står de og river i dørene uten å få åpnet dem, og jeg må trykke på låseknappen for å slippe dem inn.
Dette kan man angivelig programmere om for ID.3 (hvis man tar sjansen), og siden ID.4 er samme plattform med samme type software, så kan det godt hende det er mulig der også, ref. denne tråden som beskriver hvordan man gjør det med 3. parts programvaren OBDeleven:
https://forum.obdeleven.com/thread/1395 ... s-autolock

Har du hørt med forhandler om det er mulig for de å endre på dette for deg? Evt. om det ligger inne som en planlagt fremtidig OTA-oppdatering? En av mulighetene med OTA-oppdateringer er jo det å kunne ta til seg tilbakemeldinger fra kundene og enkelt rulle ut mindre SW-endringer som er etterspurt.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Jan skrev: fre okt 21, 2022 11:14 pm Et annet tulleproblem er at dørene låses når man setter i gang bilen. Når man så kommer frem til kunden, står de og river i dørene uten å få åpnet dem, og jeg må trykke på låseknappen for å slippe dem inn.
Har virkelig VW fjernet funksjonen for å kunne slå av og på denne funksjonen? For det er jo litt paradoksalt at bilprodusentene har argumentert med at de kan få inn flere funksjoner ved å flytte funksjoner fra fysiske knapper til menyvalg inne i infotainmentsystemet, men så ender de opp med å fjerne flere og flere slike valgmuligheter.

Riktignok har slike funksjoner som å slå av eller på automatisk dørlåser vært en funksjon man måtte gått igjennom haugevis av menyer i lang tid, men fortsatt paradoksalt at de har fjernet denne muligheten.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: fre okt 21, 2022 11:14 pm Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
Du kan kanskje omgå det at bilen skrur seg av ved å klikke inn en "taxibeltespenne" før du går ut av bilen?
https://www.thansen.no/bil/utstyr/innve ... 312/pn9963

Ingen fullgod løsning selvfølgelig, men tar kanskje noe mindre tid enn å vente på at bilen starter opp igjen?

Det er ihvertfall det Tesla-Bjørn gjør i det første minuttet av denne videoen (fester setetbeltet i tomt sete) når han filmer interiørbildene samtidig som ID.Buzzen er på:

Jan

Legg inn av Jan »

Hollabaloo skrev: søn okt 23, 2022 10:30 am
Jan skrev: fre okt 21, 2022 11:14 pm Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
Du kan kanskje omgå det at bilen skrur seg av ved å klikke inn en "taxibeltespenne" før du går ut av bilen?
https://www.thansen.no/bil/utstyr/innve ... 312/pn9963

Ingen fullgod løsning selvfølgelig, men tar kanskje noe mindre tid enn å vente på at bilen starter opp igjen?

Det er ihvertfall det Tesla-Bjørn gjør i det første minuttet av denne videoen (fester setetbeltet i tomt sete) når han filmer interiørbildene samtidig som ID.Buzzen er på:
En sli har jeg allerede liggende et eller annet sted. Det er ikke aktuelt å bruke den. Tror ikke det sparer noe tid heller-

Jan

Legg inn av Jan »

I dag oppdaget jeg en ny og spennende funksjon på ID4. Jeg stoppet foran et opphøyd gangfelt for å slippe over noen fotgjengere. Da de var passert, og jeg skulle kjøre, bråstoppet bilen og alt mulig lyste rødt. Det var kollisjonsvarslingssystemet som trodde jeg skulle kollidere med gangfeltet. Høyst motvillig gikk den med på å kjøre over.

Someone

Legg inn av Someone »

Basert på tallene til elbilstatistikk.no, er nå ID.4 nå oppe på topp 10 plasseringen over de meste solgte elbilene i Norge med omtrent 19.000 registert totalt, og tar vel ila uken igjen Hyundai Kona på 9. plass

Jan

Legg inn av Jan »

Da er det på tide å komme med en rapport om id4 som taxi. Jeg har nå kjørt den i 3 mndr og 13.000 km.

Generelt trives jeg og kundene godt med bilen. Romslig, gode seter både foran å bak, og bra bagasjeplass. God åpning på dørene og enkelt inn- og utsteg. Med andre ord en god drosjebil.

Rekkeviddeangsten er overvunnet. jeg har ikke trengt å hurtiglade enda, Hjemmelading til 90-100% har holdt foreløbig, selv om det har vært nære på et par ganger. For sjefen må det være et sjokk å gå fra dieselutgifter på 6-7.000/mnd. til ca en tusenlapp i strøm.
Det er også deilig å komme til ferdig oppvarmet bil hver morgen. Jeg kan velge mellom faste avgangstider eller direkte oppvarming i appen

Noe negativt har jeg likevel å bemerke, mer irritasjon enn store problem. Det gjelder betjening. Touch knapper er noe dritt, spesielt når de står tett. Det samme gjelder betjening av cruisekontroll. Noen ganger regulerer den +/-10km/t og andre ganger +/- 1 km/t
Automatisk forutsigbarhet av fartsgrenser og veiens forløp er forlengst slått av for godt. Det reagerer på nedsatt fartsgrense langs avkjøringer på motorvei og bremser plutselig. Ved kjøring i tunneler tror den vi er oppå, og fantombremser for veikryss og rundkjøringer som er oppå tunnelen..

Det har ikke vært noen bugs eller andre feil på bilen, slik jeg ser mange andre klager på i Facebookgrupper. Men til min store overraskelse begynte de og komme knakkelyder fra forstillingen allerede ved 7.000 km. Tok en tur innom Møller og det viste seg å være et kjent problem, nemlig stabilisatorstagforinger. Fikk time etter 4 uker, så kommende mandag skal den inn.

Så til det avgjørende spørsmålet, har jeg blitt frelst og kunne tenkt meg denne eller en annen elbil som privatbil. Svaret er nja. id4 er for stor for garasjen. Får den inn, men får ikke åpnet døren for å komme ut. Trenger heller ikke så stor bil. På tur blir det for mye plunder med lading. Dyrt er det også, Ca kr 20/mil.
Det er hittil ikke kommet noen elbiler jeg kunne tenkt meg. Den som kunne vært aktuell, id3, vekker ingen kjøpelyst. Dermed velger jeg å avvente.

burkar

Legg inn av burkar »

Noen ganger regulerer den +/-10km/t og andre ganger +/- 1 km/t
Det der irriterer meg også

HarryH

Legg inn av HarryH »

Vet dere om disse overdrevne sikkerhetsfunksjonene på ID.4 også finnes på Skoda Enyaq?

Jan

Legg inn av Jan »

HarryH skrev: tor jan 26, 2023 8:23 pm Vet dere om disse overdrevne sikkerhetsfunksjonene på ID.4 også finnes på Skoda Enyaq?
Tror det er nokså likt. Bortsett fra at Enyaq har fysiske knapper.

Et annet irritasjonsmoment med id4 er at Lane assist må slås av for hver tur. På Golfen min kan jeg slå det av eller på en gang for alle, eller når jeg vil.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: tor jan 26, 2023 9:12 pm Et annet irritasjonsmoment med id4 er at Lane assist må slås av for hver tur. På Golfen min kan jeg slå det av eller på en gang for alle, eller når jeg vil.
På min Golf (8 R) må den slås av hver gang. Det det er til gjengjeld veldig enkelt og dessuten er den ikke aktiv før hastigheten overskrider 60.

henlie

Legg inn av henlie »

Jan skrev: tor jan 26, 2023 9:12 pm
HarryH skrev: tor jan 26, 2023 8:23 pm Vet dere om disse overdrevne sikkerhetsfunksjonene på ID.4 også finnes på Skoda Enyaq?
Tror det er nokså likt. Bortsett fra at Enyaq har fysiske knapper.

Et annet irritasjonsmoment med id4 er at Lane assist må slås av for hver tur. På Golfen min kan jeg slå det av eller på en gang for alle, eller når jeg vil.
Samme med Q4'n til faren min, men jeg har forstått at dette er noe EU-tull som gjelder alle nyere biler? Glad jeg kun har adaptiv cruisecontrol på min...

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Jan skrev: tor jan 26, 2023 7:46 pm På tur blir det for mye plunder med lading. Dyrt er det også, Ca kr 20/mil.
Dette er vel en maks. pris hvis du insisterer på å ikke bruke rabatter som er tilgjengelige, og velger dyreste leverandør.

Jan

Legg inn av Jan »

Shagalott skrev: fre jan 27, 2023 8:42 am
Jan skrev: tor jan 26, 2023 7:46 pm På tur blir det for mye plunder med lading. Dyrt er det også, Ca kr 20/mil.
Dette er vel en maks. pris hvis du insisterer på å ikke bruke rabatter som er tilgjengelige, og velger dyreste leverandør.
Klar over det. Med We charge kommer man ned i omtrent det halve på IONITY. Da må man ut med en fast månedspris i tillegg.
Har ikke satt meg så grundig inn i det, da det er sjefen som betaler, og har ikke hatt bruk for det til nå. Det ligger et kort i bilen som er aktivert for sikkerhets skyld.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: fre jan 27, 2023 10:54 am
Shagalott skrev: fre jan 27, 2023 8:42 am
Jan skrev: tor jan 26, 2023 7:46 pm På tur blir det for mye plunder med lading. Dyrt er det også, Ca kr 20/mil.
Dette er vel en maks. pris hvis du insisterer på å ikke bruke rabatter som er tilgjengelige, og velger dyreste leverandør.
Klar over det. Med We charge kommer man ned i omtrent det halve på IONITY. Da må man ut med en fast månedspris i tillegg.
Har ikke satt meg så grundig inn i det, da det er sjefen som betaler, og har ikke hatt bruk for det til nå. Det ligger et kort i bilen som er aktivert for sikkerhets skyld.
Hvordan fungerer det? Egen strømmåler/abonnement på hjemmelader? Er der Easee?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»