Brennpunkt: Omsorg bak lukkede dører

Svar
Centrist

Brennpunkt: Omsorg bak lukkede dører

Legg inn av Centrist »

Brennpunkt Dokumentar 2 episoder, hvor den første foksuerer på hjemmetjenesten. Tråden passer bedre her da den kan diskutere hjemmetjensten, sykehjem og generelt systemet i større kontekst. Episoden om sykehjemmene kommer neste uke.

Første episode, er som alle andre dokumentarer om temaet, hjerteskjærende. Både Lily og Sverre sin historie er utrolig og vanskelig å se på. Anbefaler alle å gå inn på NRK TV for å se på episoden. Det er ikke enestående personer, dessverre finner man igjen slike over hele landet. Spesielt i enkelte bydeler i Oslo og enkelte andre steder florerer det over med ufaglærte ansatte. Det er så krise på personell at man knapt trenger å ha gått på ungdomsskolen føles det før man skal pleie de eldre.

Det er dessuten veldig merkelig at en så høy andel av søknadene blir omgjort av Statsforvalteren. Var selv ikke klar over at det var en så høy prosentandel.

Jeg har sagt det i mange år: De som kan, men ikke sparer til privat sykehjem og privat sykepleier gjør et ekstremt dårlig valg.

Rent filosofisk er det også ekstremt merkelig at ikke debatten om aktiv dødshjelp blusser opp når man vet at antallet eldre som man ikke vil være i stand til å gi tilstrekkelig pleie kommer til å øke monumentalt de neste 10-20 årene.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Intet nytt under solen.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ble glemt av hjemmetjenesten - funnet død etter halvannen uke:

Den eldre bærumskvinnen falt ut av datasystemet til hjemmetjenesten etter et opphold på Stabekk helsehus. Da hjemmetjenesten oppdaget feilen etter ti dager, fant de henne død hjemme.

https://www.vg.no/nyheter/i/69BOjr/ble- ... vannen-uke

MadBum

Legg inn av MadBum »

Jeg håper jeg er død lenge før jeg er 70. Noe så uverdig som det greiene der er vanskelig å finne

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Har sagt det lenge. Jeg gruer meg ikke til å dø. Jeg gruer meg til å bli gammel.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

MadBum skrev: fre jan 20, 2023 10:02 pm Jeg håper jeg er død lenge før jeg er 70. Noe så uverdig som det greiene der er vanskelig å finne
Nå går jeg ut fra at du ikke er særlig skrøpelig av natur, og da er "lenge før 70" veldig ungt å havne på gamlehjem. Selv satser jeg på at jeg enten er sprek til jeg dør, eller at ting har ordnet seg den dagen jeg blir skrøpelig.

Investor

Legg inn av Investor »

Ser dokumentaren nå....skremmende.....
Har selv opplevd å ha pårørende som har hatt besøk av hjemmetjenesten i Oslo, og kan skrive under på at det kommer
et utall forskjellige pleiere hver dag.
Og min påstand er at de fleste som står for den dårligste pasientbehandlingen er av utenlandsk opprinnelse.
Dette er et faktum.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Investor skrev: tir jan 24, 2023 12:30 pm Ser dokumentaren nå....skremmende.....
Har selv opplevd å ha pårørende som har hatt besøk av hjemmetjenesten i Oslo, og kan skrive under på at det kommer
et utall forskjellige pleiere hver dag.
Og min påstand er at de fleste som står for den dårligste pasientbehandlingen er av utenlandsk opprinnelse.
Dette er et faktum.
Vel... hadde det ikke vært for disse utenlandske så hadde vi ikke hatt omsorg i det hele tatt... Stemmer ikke helt med mine erfaringer, men helsevesenet er skrapa til beinet, for få folk og for få ressurser.

Det største problemet er vel at nordmenn flest ikke evner å ta vare på sine egne slektninger når det gjelder de minste ting. Vi har mye å lære om nestekjærlighet

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: tir jan 24, 2023 12:36 pmDet største problemet er vel at nordmenn flest ikke evner å ta vare på sine egne slektninger når det gjelder de minste ting. Vi har mye å lære om nestekjærlighet
Et av verdens mest selvgode og kaldeste folkeslag, så ikke overraskende dessverre..

Everenga

Legg inn av Everenga »

Investor skrev: tir jan 24, 2023 12:30 pm
Og min påstand er at de fleste som står for den dårligste pasientbehandlingen er av utenlandsk opprinnelse.
Dette er et faktum.
Det var to underlige setninger. Begynner som påstand og ender som faktum.


Centrist

Legg inn av Centrist »

Noe forvirrende artikkel, men uansett: Skulle de mene at bruken av skjult kamera er "så" ulovlig som de skal ha det til forstår jeg de rett, får de gå til sak. Det er nokså åpenbart at enkelte av forholdende som er avdekket i både episode 1 og 2 ikke ville ha funnet sted uten skjult kamera nettopp fordi pleierne og sykehjemmene selvfølgelig og naturligvis hadde nektet det.

Episode 1 var verre å se på enn episode 2. Men han fra ledelsen i Alna bydel var 10x bedre enn vedkommende fra Larvik. Det var grusomt å høre på til tider.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Queenie skrev: tir jan 24, 2023 12:36 pm Det største problemet er vel at nordmenn flest ikke evner å ta vare på sine egne slektninger når det gjelder de minste ting. Vi har mye å lære om nestekjærlighet.
Det fremstår som en simplifisering av debatten ned til et nesten latterlig lavt nivå når det visstnok dreier seg om nestekjærlighet. Istedenfor er dette utslag av kulturelle differanser og velstand.

Først og fremst så er det kultur i andre europeiske land med generasjonsboliger. Dette er ikke det kultur for i Norge. Dessuten har foreldre i andre deler av Europa, samt USA, en mye større plass i barn-og ungdom sine liv enn i Norge. Skam Austin, den amerikanske versjonen, måtte eksempelvis endre dette når de skulle kopiere fra Skam. Man kapper simeplehten båndet tidligere i Norge enn andre land for å skape en større uavhengighetsfølelse. Derav skaper man ikke den samme "jeg tok vare på deg, du må derfor ta vare på meg"-følelsen i Norge som i andre land. Mange eldre vil jo nettopp ikke være til bry for sine voksne barn og barnebarn.

Forøvrig er det også fascinerende at man skal løse vår tids største utfordring sammen med klimaendringene basert på "nestekjærlighet." Hvordan nestekjærlighet og det å ta vare på egne slektninger skal løse eldrebølgen, venter jeg spent et svar på. Nestekjærlighet erstatter utrolig nok ikke fagkunnskap.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

@Centrist Uenig med deg når det gjelder at i statene så tar man bedre vare på de eldre. Faktisk er når de gamle blir svekket av dårligere helse og for eksempel blir senile, så havner de på sykehjem enten det er privat eller ikke. Og der får man som regel ikke noen særlig omsorg. De har den samme måten med å ansette færrest mulig for mest mulig profitt

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er jo ikke så mye nytt som kommer frem. Ting er satt på spissen og man ser de verste tilfellene. Det er vel åpenbart at ikke alle kan få tipptopp behandling hele tiden. Det er ikke så lenge jeg leste en sak om at noen eldre på insitutsjon savnet noen som kunne underholde dem...

Dette med dårlig eldreomsorg har jo vært et tema i over 30 år... Det er vanskelig å se, ut fra dokumentarene NRK har laget, at det har blitt verken verre eller bedre.

Det som kan tenkes er at den generasjonen som er i ferd med å bli gamle nå er bedre vant og stiller større krav. Det blir veldig svart-hvitt når man må ty til skjult kamera og finne ekstreme eksempler hvis man har som mål å ha en seriøs dokumentar om hvordan eldreomsorgen er.

Min erfaring fra de i slekten som har fått diverse omsorg, hjemme eller et annet sted, er at det er ekstremt store individuelle forskjeller mellom pleiere - noen er veldig dyktige og klarer å se alt, tross arbeidspress, andre gir mer eller mindre blaffen. Det er veldig populært å si at de er så flinke og tjener for lite. Det finnes virkelig folk i den bransjen som ikke gjøre jobben sin, også...

Aktiv dødshjelp er nevnt i første avsnitt. Det var vel noe av det Fjeldstad (kommentert under Dagsrevyen i Media) kom med på NRK også - at hun hadde samlet opp piller. For egen del ser jeg absolutt ingen mening i å bli pleietrengende i moden alder - det er ingen fremtid, og ikke minst er det en ekstrem belastning på samfunnet - ressursmessig og økonomisk som ikke er bærekraftig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Betimelig kommentar, som går mer på bruk av skjult kamera, men også en generell kommentar. Hva er egentlig sannheten om eldreomsorgen? Man er jo ikke i nærheten av å svare på det...

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-877210

William_S

Legg inn av William_S »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 7:35 am Det er jo ikke så mye nytt som kommer frem. Ting er satt på spissen og man ser de verste tilfellene. Det er vel åpenbart at ikke alle kan få tipptopp behandling hele tiden. Det er ikke så lenge jeg leste en sak om at noen eldre på insitutsjon savnet noen som kunne underholde dem...

Dette med dårlig eldreomsorg har jo vært et tema i over 30 år... Det er vanskelig å se, ut fra dokumentarene NRK har laget, at det har blitt verken verre eller bedre.

Det som kan tenkes er at den generasjonen som er i ferd med å bli gamle nå er bedre vant og stiller større krav. Det blir veldig svart-hvitt når man må ty til skjult kamera og finne ekstreme eksempler hvis man har som mål å ha en seriøs dokumentar om hvordan eldreomsorgen er.

Min erfaring fra de i slekten som har fått diverse omsorg, hjemme eller et annet sted, er at det er ekstremt store individuelle forskjeller mellom pleiere - noen er veldig dyktige og klarer å se alt, tross arbeidspress, andre gir mer eller mindre blaffen. Det er veldig populært å si at de er så flinke og tjener for lite. Det finnes virkelig folk i den bransjen som ikke gjøre jobben sin, også...

Aktiv dødshjelp er nevnt i første avsnitt. Det var vel noe av det Fjeldstad (kommentert under Dagsrevyen i Media) kom med på NRK også - at hun hadde samlet opp piller. For egen del ser jeg absolutt ingen mening i å bli pleietrengende i moden alder - det er ingen fremtid, og ikke minst er det en ekstrem belastning på samfunnet - ressursmessig og økonomisk som ikke er bærekraftig.
At noen folk ikke gjør jobben sin er jo en greie i alle typer bransjer. Vil alltids være arbeidstagere på nesten enhver arbeidsplass som ikke drar lasset helt som alle andre. Mye av problemet er stramme budsjett. Jeg jobbet med en nå pensjonert sykepleier som hadde vært avdelingsleder på et sykehjem i Oslo i mange år. Han sa at det har skjedd en stor endring siden han først begynte. Tidligere kunne folk gå inn på sykehjemme selv med kofferten og bli der i kanskje 5-10 år. Nå skal man nærmest være helt hjelpesløs for å få sykehjemsplass.

Hjemmesykepleien opererer nærmest med stoppeklokke hos enhver bruker. Også her er det veldig varierende hva man møter. Noen er egentlig sykehjemscaser og trenger hjelp med omtrent alt. Mens andre bare trenger noen som passer på medisiner eller gir Fragmin-injeksjoner etter operasjon (veldig vanlig å ta sprøyter i en måneds tid etter en del operasjoner) og man ikke ønsker å sette sprøyter på seg selv. Bruker man da litt mer tid enn de som står i stoppeklokkemanuset så går det utover resten av ruta. Men ja det er mye gjennomtrekk hos arbeidstagere på både sykehjem og hjemmesykepleie og det skjønner jeg jo i grunn veldig godt. Og de som holder ut lengst er gjerne sterke personligheter som har sterke meninger om at deres måte er akkurat den eneste rette å gjøre ting på. Og det blir fort veldig uhyggelig arbeidsmiljø av det.

Centrist

Legg inn av Centrist »

vadefugl skrev: tor jan 26, 2023 12:30 am @Centrist Uenig med deg når det gjelder at i statene så tar man bedre vare på de eldre. Faktisk er når de gamle blir svekket av dårligere helse og for eksempel blir senile, så havner de på sykehjem enten det er privat eller ikke. Og der får man som regel ikke noen særlig omsorg. De har den samme måten med å ansette færrest mulig for mest mulig profitt
Jeg sier jo ikke at statene tar bedre vare på de eldre. Da misforstår du. Det jeg poengterer er den kulturelle differansen med enkelte land i Europa, deler av USA og særs Sør-Amerika. De har generasjonsboliger eller har en forventing om at barna skal stille opp mye mer for foreldrene enn hva som er forventet her hjemme i Norge. Det er ikke tale om at de har mer nestekjærlighet, som en annen debattant poengterte. Om noe kan man argumentere for at nordmenn har mer nestekjærlighet for sine barn da foreldrene ikke vil være til bry. Det er mang en definisjon, og helt håpløs ordbruk i en slik debatt som denne.

USA forøvrig har elendig eldreomsorg, og på generelt grunnlag mye verre enn vår sin. Men vår velferdsstat skal ikke sammenlignes opp mot et ikke-fungerende USA.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Queenie skrev: tir jan 24, 2023 12:36 pm
Investor skrev: tir jan 24, 2023 12:30 pm Ser dokumentaren nå....skremmende.....
Har selv opplevd å ha pårørende som har hatt besøk av hjemmetjenesten i Oslo, og kan skrive under på at det kommer
et utall forskjellige pleiere hver dag.
Og min påstand er at de fleste som står for den dårligste pasientbehandlingen er av utenlandsk opprinnelse.
Dette er et faktum.
Vel... hadde det ikke vært for disse utenlandske så hadde vi ikke hatt omsorg i det hele tatt... Stemmer ikke helt med mine erfaringer, men helsevesenet er skrapa til beinet, for få folk og for få ressurser.

Det største problemet er vel at nordmenn flest ikke evner å ta vare på sine egne slektninger når det gjelder de minste ting. Vi har mye å lære om nestekjærlighet
Er helsevesenet skrapet til beinet ? Det jobber enormt mange i det norske helsevesenet. De gjør en svært viktig og med mine erfaringer god jobb for velferdsstaten, men de produserer ikke verdier. De er allerede en stor utgiftspost på statsbudsjettet. Norsk sykepleierforbund ved hun lederen nordfra som ser sinna ut sier at vi i 2035 trenger 35 000 nye sykepleiere. Alt fordi folk lever lengre og på grunn av de store etterkrigskullene som trenger hjemmehjelp eller sykehjemsplass. De blir færre i arbeidsfør alder som kan produsere verdier, og flere som trenger hjelp i alderdommen. Hvem skal tilby varme hender, og minst like viktig, hvem skal produsere verdier (skatteinntekter) i takt med at oljealderen fases ut ?

Min nå avdøde farmor bodde de siste årene av sitt liv på sykehjem med demens. Hun hadde den uvanen at hun stod opp og begynte å gå om natten. Det slet ut det fåtallige personellet på nattevakt. Jeg stilte det enkle spørsmål til en av sykepleierne om hvorfor de ikke ga min farmor innsovningstabeletter eller sovemedisin. Jeg fikk til svar at det ikke var tillatt. Hvorfor i himmelens navn er ikke det tillatt ? I årene fremover må det tas visse grep, om enn litt kyniske, hvis ikke går ikke dette regnestykket opp. Det verste er at min tiltro til politikere er nesten lik null. Helseministeren var i Dagsrevy studio i går. Jeg tror aldri jeg har hørt noen som i så liten grad ikke evner å besvare helt enkle spørsmål. Journalisten klarte selvfølgelig ikke sine oppfølgningsspørsmål.

Alfon

Legg inn av Alfon »

Mye utslitte folk,umotiverte,late og udugelige innen eldreomsorgen.
Og det er det i de fleste yrker men effekten av en udugelig pleier gjør
at din mor og bestemor osv ikke får grunleggende pleie, ikke får i seg
Medisiner eller får sosial kontakt. Sånn er det bare.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Crazy Horse skrev: tor jan 26, 2023 1:54 pm
Queenie skrev: tir jan 24, 2023 12:36 pm
Investor skrev: tir jan 24, 2023 12:30 pm Ser dokumentaren nå....skremmende.....
Har selv opplevd å ha pårørende som har hatt besøk av hjemmetjenesten i Oslo, og kan skrive under på at det kommer
et utall forskjellige pleiere hver dag.
Og min påstand er at de fleste som står for den dårligste pasientbehandlingen er av utenlandsk opprinnelse.
Dette er et faktum.
Vel... hadde det ikke vært for disse utenlandske så hadde vi ikke hatt omsorg i det hele tatt... Stemmer ikke helt med mine erfaringer, men helsevesenet er skrapa til beinet, for få folk og for få ressurser.

Det største problemet er vel at nordmenn flest ikke evner å ta vare på sine egne slektninger når det gjelder de minste ting. Vi har mye å lære om nestekjærlighet
Min nå avdøde farmor bodde de siste årene av sitt liv på sykehjem med demens. Hun hadde den uvanen at hun stod opp og begynte å gå om natten. Det slet ut det fåtallige personellet på nattevakt. Jeg stilte det enkle spørsmål til en av sykepleierne om hvorfor de ikke ga min farmor innsovningstabeletter eller sovemedisin. Jeg fikk til svar at det ikke var tillatt. Hvorfor i himmelens navn er ikke det tillatt ? I årene fremover må det tas visse grep, om enn litt kyniske, hvis ikke går ikke dette regnestykket opp. Det verste er at min tiltro til politikere er nesten lik null. Helseministeren var i Dagsrevy studio i går. Jeg tror aldri jeg har hørt noen som i så liten grad ikke evner å besvare helt enkle spørsmål. Journalisten klarte selvfølgelig ikke sine oppfølgningsspørsmål.
Selvfølgelig er det tillatt, men det (benzo ol) bør unngås til personer med demens eller alderdom pga bivirkningsprofil og stor fare for avhengighet. I tillegg så er demente folk som en kar som har gått på speed i fem døgn, de har ofte en enorm mental og motorisk uro som er vanskelig å bare dope ned (det er også helt feil), det er mer sannsynlig at de likevel vil opp, gå osv og med slike medisiner innabords er det lettere å snuble osv. Gamlinger er i de fleste tilfeller sterkt overmedisinert, det de trenger er mange hender, god omsorg, aktiv hverdag (sang og aktiviteter), god mat og alkohol med måte.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Crazy Horse skrev: tor jan 26, 2023 1:54 pm

Min nå avdøde farmor bodde de siste årene av sitt liv på sykehjem med demens. Hun hadde den uvanen at hun stod opp og begynte å gå om natten. Det slet ut det fåtallige personellet på nattevakt. Jeg stilte det enkle spørsmål til en av sykepleierne om hvorfor de ikke ga min farmor innsovningstabeletter eller sovemedisin. Jeg fikk til svar at det ikke var tillatt. Hvorfor i himmelens navn er ikke det tillatt ? I årene fremover må det tas visse grep, om enn litt kyniske, hvis ikke går ikke dette regnestykket opp. Det verste er at min tiltro til politikere er nesten lik null. Helseministeren var i Dagsrevy studio i går. Jeg tror aldri jeg har hørt noen som i så liten grad ikke evner å besvare helt enkle spørsmål. Journalisten klarte selvfølgelig ikke sine oppfølgningsspørsmål.
Ikkje tillatt betyr nok at ein lege har sagt at han ikkje vil gi den type medisin til pasienten. Veldig fornuftig av han. Slik medisin vil i dei aller fleste tilfeller gjere situasjonen verre når det gjeld ein pasient med demens. Pasientar med ein demens sjukdom er sterkt aukande og med den kunnskap vi har i dag så er det mest ikkje medikamentell behandling som er best.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: tor jan 26, 2023 7:22 pm Selvfølgelig er det tillatt, men det (benzo ol) bør unngås til personer med demens eller alderdom pga bivirkningsprofil og stor fare for avhengighet.
Definitivt da det allerede er sterkt avhengighetsskapenede for de av oss med sterke angstlidelser.

Det er mest ment for å brukes i perioder til å komme seg over de tøffeste kneikene..

William_S

Legg inn av William_S »

Et perspektiv som også slår meg her - hva med personvernet til den enkelte ansatt på sykehjemmene og hjemmetjenesten her? Jeg tror faktisk det er en del ansatte der ute som etter hvert vil kvie seg for å gå på jobb i frykt for å bli snikfilmet av NRK eller en annen tv stasjon. De har også krav på personvern.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

MRSA skrev: tor jan 26, 2023 8:54 pm
Crazy Horse skrev: tor jan 26, 2023 1:54 pm

Min nå avdøde farmor bodde de siste årene av sitt liv på sykehjem med demens. Hun hadde den uvanen at hun stod opp og begynte å gå om natten. Det slet ut det fåtallige personellet på nattevakt. Jeg stilte det enkle spørsmål til en av sykepleierne om hvorfor de ikke ga min farmor innsovningstabeletter eller sovemedisin. Jeg fikk til svar at det ikke var tillatt. Hvorfor i himmelens navn er ikke det tillatt ? I årene fremover må det tas visse grep, om enn litt kyniske, hvis ikke går ikke dette regnestykket opp. Det verste er at min tiltro til politikere er nesten lik null. Helseministeren var i Dagsrevy studio i går. Jeg tror aldri jeg har hørt noen som i så liten grad ikke evner å besvare helt enkle spørsmål. Journalisten klarte selvfølgelig ikke sine oppfølgningsspørsmål.
Ikkje tillatt betyr nok at ein lege har sagt at han ikkje vil gi den type medisin til pasienten. Veldig fornuftig av han. Slik medisin vil i dei aller fleste tilfeller gjere situasjonen verre når det gjeld ein pasient med demens. Pasientar med ein demens sjukdom er sterkt aukande og med den kunnskap vi har i dag så er det mest ikkje medikamentell behandling som er best.
Sikkert ikke ideelt med denne type medikamenter, men…. Det idelle hadde vel vært en sykepleier per pasient på sykehjem. Realøkonomisk er dette en umulighet. De store etterkrigskullene begynner nå å nærme seg 80 år, med pleiebehov hos mange. Folk i helsevesenet, særlig de som behandler eldre eller ikke produktive mennesker, bidrar ikke for verdiskapningen for AS Norge. De bidrar for velferdsstaten. Man må ta visse kyniske grep i bl a eldreomsorgen fremover. Hvis ikke vil Norge med en olje som fases ut få store økonomiske problemer. Skatte- og avgiftstrykket kan ikke økes. Om det er uheldig for bestemor at hun dopes ned om natta, kan det være heldig for AS Norge. Vi må tenke nytt. Den som sover synder ikke, men de lider heller ikke.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Crazy Horse skrev: fre jan 27, 2023 12:38 am Om det er uheldig for bestemor at hun dopes ned om natta, kan det være heldig for AS Norge. Vi må tenke nytt. Den som sover synder ikke, men de lider heller ikke.
Nei, nei nei. Eldre enten dei er demente eller ikkje skal ha eit verdig liv.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Man må allokere mer ressurser til eldreomsorg. Vi bruker bare dobbelt så mye på våre eldre som vi bruker på bistand. Bistanden kan halveres og pengene kan gå direkte inn i bedre eldreomsorg og bedre betingelser for sykepleiere som vi er i ferd med å få en ekstrem manko på.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Investor skrev: tir jan 24, 2023 12:30 pm Ser dokumentaren nå....skremmende.....
Har selv opplevd å ha pårørende som har hatt besøk av hjemmetjenesten i Oslo, og kan skrive under på at det kommer
et utall forskjellige pleiere hver dag.
Og min påstand er at de fleste som står for den dårligste pasientbehandlingen er av utenlandsk opprinnelse.
Dette er et faktum.
Å jobbe i eldreomsorgen er faktisk et hardt yrke. Veldig mange som er overarbeidet og ikke har sjans til å gi omsorgen de ønsker. Det mest skremmende med dokumentaren er vel at folk blir overvåket med skjult kamera på jobb, og ting blir tatt ut av sammenheng. Nrk brennpunkt er jo kjent for å lage sensasjons dokumentar uten å bry seg så veldig mye om sannheten.

Hadde jeg blitt overvåket med skjult kamera i min jobb, og det hadde blitt sendt på TV i beste sendetid, så hadde jeg saksøkt arbeidsgiver.

Som mange andre gruer jeg meg til å bli gammal og pleietrengende.

Først og fremst fordi eldreomsorgen her i landet er for dårlig, men det kan politikerne ta skylden for og ikke Kari Nordmann på 20 år som jobber livet av seg for å gi den omsorgen hun klarer å gi.

At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: fre jan 27, 2023 1:50 pm Man må allokere mer ressurser til eldreomsorg. Vi bruker bare dobbelt så mye på våre eldre som vi bruker på bistand. Bistanden kan halveres og pengene kan gå direkte inn i bedre eldreomsorg og bedre betingelser for sykepleiere som vi er i ferd med å få en ekstrem manko på.
Det fascinerende er jo at man ved bistand ikke vet om det fungerer etter sitt formål. Ihvertfall ikke opp mot de enorme midlene som blir gitt.

Allokerer man mer penger til eldreomsorg, er det høyst sannsynlig at ved f.eksmæ. høyere lønn vil flere bli værende og bemanningsproblemenene være mindre pressende. Allerede der har man løst en av hovedproblemene. Bistand i motsetning er altfor komplisert og vanskelig å drive etterprøvbar kontroll på.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det man burde gjort er å tilbudt disse gamle og mest syke en behagelig utgang ved assistert selvmord. Jeg vil tro at over halvparten av de gamle ville vært lykkelige for et slikt tilbud. Vennligst gi meg 3 Oxy ved en passende anledning. Da hadde man spart masse penger og ressurser og samtidig gitt disse individene det de selv ønsker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»