FACTUM EST.

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Re: FACTUM EST.

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 8:15 am Yahweh invaderte planeten, Jorden, med sitt mannskap fordelt på mange romskip for tusener av år siden og gjennom genmanipulering skapte de homo sapiens, som er mennesker i sitt eget bilde. De kom fra en vannplanet som kretser i et solsystem kalt Sirius, åtte millioner lysår unna, og de er her ennå. Yahweh kan ikke vise seg for mennesket, for et menneske som har sett et romvesens ansikt kan ikke leve.

Sirianerne har i tusener av år forsøkt å plante sin moral og etikk inn i menneskets sinn og hjerte ved å lære dem opp i offertanken. Offertanken ble forsøkt plantet i utallige mennskesamfunn rundt om på planeten. Gjennom det stadige offer skulle offertanken gå i blodet på mennesket, men først i slavekolonien til faraoen i Egypt for over tre tusen år siden fikk offeridèen gjennomslag, og det etter at sirianerne hadde ført slavefolket ut fra deres fangenskap.
Disse sirianerne gjorde ting tungvinte og unødvendig kompliserte både for seg selv og for israelittene. Isteden for å konstruere en gigantisk blåsemaskin kunne de ganske enkelt tatt israelittene ombord i disse romskipene og fraktet dem over havet på et lite øyeblikk.

Eller var selve poenget at farao og hele hans hær skulle drukne?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tor jan 26, 2023 7:56 am
Fra din lenke:

" the documented spot where the Jews escaped Egypt,"

Så vidt jeg vet finnes det absolutt ingen dokumentasjon på at Moses har eksistert og på at israelittene noengang var i Egypt, langt mindre finnes det noen dokumentasjon på at de noengang utvandret fra Egypt der de aldri var.

Da kan det heller ikke finnes noen dokumentasjon som viser hvilket sted denne påståtte vandringen på sjøenbunnen fant sted. Blant historikere er det bred enighet om at Moses, israelittene i Egypt og utvandringen derfra bare er en myte, dikt og oppspinn.

Teknisk Ukeblad skriver også om dette. Om de tror på det, er en annen sak.

https://www.tu.no/artikler/slik-delte-m ... et/253003/

" the Jews escaped Egypt"

Fantes det noen jøder dengang? Dette skal jo ha skjedd før Moses fikk steintavlene med de ti bud og før Gud ga ham Moseloven. Før dette kan det logisk nok ikke ha eksistert noen jøder.

Jeg er helt sikker på at skribentene hadde en svært livlig fantasi der det satt og skrev ned og utbroderte gamle muntlige beretninger om ting som angivelig skulle ha skjedd flere hundre år før deres egen tid.
Kan du teknisk gå i mot forklaringen deres?
Du kan sikkert finne det på nettet, men kan du si ja eller nei faglig sett til det ene eller det andre?
Ja eller nei...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: tor jan 26, 2023 9:31 am
Karatel skrev: tor jan 26, 2023 7:56 am
Fra din lenke:

" the documented spot where the Jews escaped Egypt,"

Så vidt jeg vet finnes det absolutt ingen dokumentasjon på at Moses har eksistert og på at israelittene noengang var i Egypt, langt mindre finnes det noen dokumentasjon på at de noengang utvandret fra Egypt der de aldri var.

Da kan det heller ikke finnes noen dokumentasjon som viser hvilket sted denne påståtte vandringen på sjøenbunnen fant sted. Blant historikere er det bred enighet om at Moses, israelittene i Egypt og utvandringen derfra bare er en myte, dikt og oppspinn.

Teknisk Ukeblad skriver også om dette. Om de tror på det, er en annen sak.

https://www.tu.no/artikler/slik-delte-m ... et/253003/

" the Jews escaped Egypt"

Fantes det noen jøder dengang? Dette skal jo ha skjedd før Moses fikk steintavlene med de ti bud og før Gud ga ham Moseloven. Før dette kan det logisk nok ikke ha eksistert noen jøder.

Jeg er helt sikker på at skribentene hadde en svært livlig fantasi der det satt og skrev ned og utbroderte gamle muntlige beretninger om ting som angivelig skulle ha skjedd flere hundre år før deres egen tid.
Kan du teknisk gå i mot forklaringen deres?
Du kan sikkert finne det på nettet, men kan du si ja eller nei faglig sett til det ene eller det andre?
Ja eller nei...
Nei, jeg har ingen kompetanse til å motsi forklaringen deres. Men at de forklarer hvordan vannet kunne dele seg, betyr jo ikke at de tror at Moses og israelittene var i Egypt og at de gitt tørrskodd over Rødehavet.

De sier bare at de var mulig, ikke at de selv tror på historien.

Og om vinden virkelig kunne dele vannet, er selvfølgelig ikke det noen dokumentasjon på at Moses har eksistert og at israelittene var i Egypt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tor jan 26, 2023 9:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 8:15 am Yahweh invaderte planeten, Jorden, med sitt mannskap fordelt på mange romskip for tusener av år siden og gjennom genmanipulering skapte de homo sapiens, som er mennesker i sitt eget bilde. De kom fra en vannplanet som kretser i et solsystem kalt Sirius, åtte millioner lysår unna, og de er her ennå. Yahweh kan ikke vise seg for mennesket, for et menneske som har sett et romvesens ansikt kan ikke leve.

Sirianerne har i tusener av år forsøkt å plante sin moral og etikk inn i menneskets sinn og hjerte ved å lære dem opp i offertanken. Offertanken ble forsøkt plantet i utallige mennskesamfunn rundt om på planeten. Gjennom det stadige offer skulle offertanken gå i blodet på mennesket, men først i slavekolonien til faraoen i Egypt for over tre tusen år siden fikk offeridèen gjennomslag, og det etter at sirianerne hadde ført slavefolket ut fra deres fangenskap.
Disse sirianerne gjorde ting tungvinte og unødvendig kompliserte både for seg selv og for israelittene. Isteden for å konstruere en gigantisk blåsemaskin kunne de ganske enkelt tatt israelittene ombord i disse romskipene og fraktet dem over havet på et lite øyeblikk.

Eller var selve poenget at farao og hele hans hær skulle drukne?

Dårlig idè og ta dem ombord, tror jeg, for slavene var antagelig fulle av allslags bakterier som sirianerne ikke ville bli befengt med. Dessuten står det skrevet at jordboerne ikke kan leve hvis de har sett aliens ansikt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tor jan 26, 2023 7:56 am
return_of_drakkar skrev: tor jan 26, 2023 6:50 am
Karatel skrev: ons jan 25, 2023 10:15 pm

Det vil si at israelittene gikk på havbunnen i en motvind på 107 kmt eller mer, det er noe over 30 meter i sekundet, det er sterk storm på grensen til orkan. Er det mulig å gå så langt med så sterk vind mot seg?

Kan det forresten å blåse så kraftig i Arabia/Egypt?

Det med Paktens ark som et objekt med enorm energi og super-ultra-sonisk våpen lyder som noe fra Indiana Jones' verden.
Hør med russerne. Du kjenner jo språket?
Her er i alle fall en en notis på engelsk om det: https://www.upi.com/Science_News/2004/0 ... 074734806/

Ellers må du anklage skribentene for å lyve om at hvis man rørte ved den uten å være bemyndiget, så falt man sporens død om.
Det må da ellers bety at gud selv slo dem ned, eller at de, som noen hevder, fikk enormt støt eller liknende og falt død om.
De samme mener at det de som bar arken hadde en beskyttelsesdrakt a la slike som beskytter mot stråling osv (klønete uttrykt...).
Fra din lenke:

" the documented spot where the Jews escaped Egypt,"

Så vidt jeg vet finnes det absolutt ingen dokumentasjon på at Moses har eksistert og på at israelittene noengang var i Egypt, langt mindre finnes det noen dokumentasjon på at de noengang utvandret fra Egypt der de aldri var.

Da kan det heller ikke finnes noen dokumentasjon som viser hvilket sted denne påståtte vandringen på sjøenbunnen fant sted. Blant historikere er det bred enighet om at Moses, israelittene i Egypt og utvandringen derfra bare er en myte, dikt og oppspinn.

Teknisk Ukeblad skriver også om dette. Om de tror på det, er en annen sak.

https://www.tu.no/artikler/slik-delte-m ... et/253003/

" the Jews escaped Egypt"

Fantes det noen jøder dengang? Dette skal jo ha skjedd før Moses fikk steintavlene med de ti bud og før Gud ga ham Moseloven. Før dette kan det logisk nok ikke ha eksistert noen jøder.

Jeg er helt sikker på at skribentene hadde en svært livlig fantasi der det satt og skrev ned og utbroderte gamle muntlige beretninger om ting som angivelig skulle ha skjedd flere hundre år før deres egen tid.
Jeg forstår godt at du vil ha dokumentasjon på at det som står skrevet i bibelen er sant. Du hverken vil eller kan tro på det uten dokumentasjon, men jeg må spørre deg om du tror at du vil komme til en form for tro hvis du ble overbevist om at det som står i bibelen er sant. Og hva skulle du i så fall tro på? Kunne vært interessant å vite.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Kan det tenkes at Paktens ark inneholdt en atomdrevet maskin som produserte manna? Slavefolket vandret jo i førti år gjennom ørken på ørken. Hvordan klarte så mange mennesker å holde liv i seg? Ved jakt? Vanskelig å tro at jegerne i så fall klarte å nedlegge haugevis med villdyr i sin ørknferd. Ved dyrking av jorden? Umulig ettersom de beveget seg hele tiden. Nei, de fikk manna fra himmelen, et produkt som holdt dem i live fordi det inneholdt de næringstoffene som måtte til. Det kan ikke ha smakt så godt, for det står skrevet at folket knurret mot Moses og ba om bedre mat. Selvsagt kan det hende at sirianerne fløy over dem og strødde ut manna på deres ferd, men jeg tenker de var smartere enn som så, så de bygget en atomdrevet mannamaskin til dem som de bar med seg på sin ferd.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tor jan 26, 2023 7:56 am
Teknisk Ukeblad skriver også om dette. Om de tror på det, er en annen sak.

https://www.tu.no/artikler/slik-delte-m ... et/253003/

" the Jews escaped Egypt"

Jeg forstår godt at du vil ha dokumentasjon på at det som står skrevet i bibelen er sant. Du hverken vil eller kan tro på det uten dokumentasjon, men jeg må spørre deg om du tror at du vil komme til en form for tro hvis du ble overbevist om at det som står i bibelen er sant. Og hva skulle du i så fall tro på? Kunne vært interessant å vite.
1. Rødehavet
Det er lagd flere modeller rundt dette.
Det gjøres også for å finne det man kaller naturlige forklaringer på det (og andre mirakler).
Man er i modellene blant annet uenig om hvor overgang foregikk (skal ha foregått). Helt fra sør til nord.
Noe morsomt er at Exodus 14:21 sier at vinden kom fra øst, noe som tilsier at vannet også falt tilbake mot øst.
I modellene er det også litt forvirring om vindretningen.
Dessuten sies det at de gikk tørrskodde over, noe som ville bety at bunnen var tørr og at grunnvannet var undertrykt.
Så modellene tar seg nok visse friheter i forhold til teksten.

A ditt siste avsnitt:
Grekerne på den tid NT ble til snakket om en tro som de kalte "pistis".
"Pistis" er den troen NT snakker om.
Generelt da var denne troen hos dem bygd på vurderinger av informasjon / data - om hva enn man snakket om.
Dette var ikke den slags "tro" som mange anser som "bare en tro", altså ikke grunnfestet i noe.

Jeg forstår ikke det spørsmålet du stiller slik at jeg kan svare på det...

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 8:15 am
I tråden; Yahwhes trepunkts plan for menneskehetens frelse er fullført, finner du det du leter etter, og under her finner du mitt åpningsinnlegg.

Yahwehs trepunkts plan for menneskehetens frelse er fullført.

Her er de tre budene som omfatter trepunktsplanen.
1. Du skal elske Herren, din Gud, av hele ditt hjerte, av all din vilje og av all din makt.
2. Du skal elske din neste som deg selv.
3. Du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Yahweh invaderte planeten, Jorden, med sitt mannskap fordelt på mange romskip for tusener av år siden og gjennom genmanipulering skapte de homo sapiens, som er mennesker i sitt eget bilde. De kom fra en vannplanet som kretser i et solsystem kalt Sirius, åtte millioner lysår unna, og de er her ennå. Yahweh kan ikke vise seg for mennesket, for et menneske som har sett et romvesens ansikt kan ikke leve.

Sirianerne har i tusener av år forsøkt å plante sin moral og etikk inn i menneskets sinn og hjerte ved å lære dem opp i offertanken. Offertanken ble forsøkt plantet i utallige mennskesamfunn rundt om på planeten. Gjennom det stadige offer skulle offertanken gå i blodet på mennesket, men først i slavekolonien til faraoen i Egypt for over tre tusen år siden fikk offeridèen gjennomslag, og det etter at sirianerne hadde ført slavefolket ut fra deres fangenskap. Gjennom påbudet at folket ikke skulle ha andre guder enn dem og at de skulle følge de ti budene sirianerne påla dem, samt å følge det stadige offer av dyr, skulle offertanken grunnfestes i blodet over tid. Det utvalgte folk skulle først lære å elske sirianerne av hele sitt hjerte, av all sin vilje og av all sin makt. Siden skulle de lære å sidestille det første budet ved å elske sin neste som seg selv (slik de hadde lært å elske sirianerne), og til slutt skulle de elske sin neste høyere enn seg selv (slik sirianerne gjør).

I dag er vi, i sirianernes trepunktsplan for menneskets frelse, ved punkt tre. Bare dem som makter å leve opp til det tredje punktet vil bli frelst. Hvor vi befinner oss på denne frelsesskalaen er det bare sirianerne som vet.
Ok. Takk for infoen. Men dette er langt utenfor Bibelen, og den lære vi har fra Bibelens
profeter og apostler. Er du enig i det?
.
.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tor jan 26, 2023 3:45 pm
Karatel skrev: tor jan 26, 2023 7:56 am
Teknisk Ukeblad skriver også om dette. Om de tror på det, er en annen sak.

https://www.tu.no/artikler/slik-delte-m ... et/253003/

" the Jews escaped Egypt"

Jeg forstår godt at du vil ha dokumentasjon på at det som står skrevet i bibelen er sant. Du hverken vil eller kan tro på det uten dokumentasjon, men jeg må spørre deg om du tror at du vil komme til en form for tro hvis du ble overbevist om at det som står i bibelen er sant. Og hva skulle du i så fall tro på? Kunne vært interessant å vite.
1. Rødehavet
Det er lagd flere modeller rundt dette.
Det gjøres også for å finne det man kaller naturlige forklaringer på det (og andre mirakler).
Man er i modellene blant annet uenig om hvor overgang foregikk (skal ha foregått). Helt fra sør til nord.
Noe morsomt er at Exodus 14:21 sier at vinden kom fra øst, noe som tilsier at vannet også falt tilbake mot øst.
I modellene er det også litt forvirring om vindretningen.
Dessuten sies det at de gikk tørrskodde over, noe som ville bety at bunnen var tørr og at grunnvannet var undertrykt.
Så modellene tar seg nok visse friheter i forhold til teksten.

A ditt siste avsnitt:
Grekerne på den tid NT ble til snakket om en tro som de kalte "pistis".
"Pistis" er den troen NT snakker om.
Generelt da var denne troen hos dem bygd på vurderinger av informasjon / data - om hva enn man snakket om.
Dette var ikke den slags "tro" som mange anser som "bare en tro", altså ikke grunnfestet i noe.

Jeg forstår ikke det spørsmålet du stiller slik at jeg kan svare på det...
Du forstår det ikke fordi du tror at det er Karatel som spør deg, mens det i realiteten er jeg som spør Karatel om hans tro versus ikke tro.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 4:40 pm

Du forstår det ikke fordi du tror at det er Karatel som spør deg, mens det i realiteten er jeg som spør Karatel om hans tro versus ikke tro.
Likevel fikk han da litt mer rundt modeller for Rødehavet.
Og også en forklaring om mitt ståsted på spørsmål.

Men ok, du har rett.
All siteringen blir i blant et kaos... :oops:

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

return_of_drakkar skrev: tor jan 26, 2023 4:43 pm
Men ok, du har rett.
All siteringen blir i blant et kaos... :oops:
Ja, det er snart gjort med alle sitat-strekene som oppstår når en merker av for å sitere et
bestemt innlegg

Det er en fordel da å kjenne litt til html-programering. Det er jo slik at dess flere
(quote)
og
(/quote)

- man har, dess fler streker inn i hverandre får man (her brukt vanlig parantes for
å kunne illustrere det)

Når jeg siterer et innlegg sletter jeg alle (quote=...) og (/quote) som ikke angår det
jeg vil svare på.

På gamle VGD var det litt enklere å sitere et innlegg, for da merket man av akkurat
den teksten man ville svare på, og så kom denne teksten opp på et eget felt i overkant
av innlegget - slik det kommer fram på linken under her, og som ennå finnes lagret
på archive.org:
https://web.archive.org/web/20160601231 ... annen-naa
.
.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 10:09 am
Karatel skrev: tor jan 26, 2023 9:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 8:15 am Yahweh invaderte planeten, Jorden, med sitt mannskap fordelt på mange romskip for tusener av år siden og gjennom genmanipulering skapte de homo sapiens, som er mennesker i sitt eget bilde. De kom fra en vannplanet som kretser i et solsystem kalt Sirius, åtte millioner lysår unna, og de er her ennå. Yahweh kan ikke vise seg for mennesket, for et menneske som har sett et romvesens ansikt kan ikke leve.

Sirianerne har i tusener av år forsøkt å plante sin moral og etikk inn i menneskets sinn og hjerte ved å lære dem opp i offertanken. Offertanken ble forsøkt plantet i utallige mennskesamfunn rundt om på planeten. Gjennom det stadige offer skulle offertanken gå i blodet på mennesket, men først i slavekolonien til faraoen i Egypt for over tre tusen år siden fikk offeridèen gjennomslag, og det etter at sirianerne hadde ført slavefolket ut fra deres fangenskap.
Disse sirianerne gjorde ting tungvinte og unødvendig kompliserte både for seg selv og for israelittene. Isteden for å konstruere en gigantisk blåsemaskin kunne de ganske enkelt tatt israelittene ombord i disse romskipene og fraktet dem over havet på et lite øyeblikk.

Eller var selve poenget at farao og hele hans hær skulle drukne?

Dårlig idè og ta dem ombord, tror jeg, for slavene var antagelig fulle av allslags bakterier som sirianerne ikke ville bli befengt med. Dessuten står det skrevet at jordboerne ikke kan leve hvis de har sett aliens ansikt.
Nå forfalsker du skriften, i 2. Mos 33:20 står:

"Du kan ikke få se ansiktet mitt», sa han, «for et menneske kan ikke se meg og leve.»

Det står ingenting om aliens, dessuten skriver du ikke om bare én sirianer som var Jahwe, du skriver om sirianere i flertall. Hvis jordboerne ikke kunne leve hvis de så sirianernes ansikt, må alle sirianerne ha vært guder, og hvis du tror det, tror du ikke på én gud, da er du polyteist og tror på mange guder.

Siden disse sirianerne kom i mange romskip, kunne bare Jahwe holdt seg i et romskip for seg selv, da hadde ikke israelittene sett ham. Hva skulle forresten Jahwe med et romskip? Han må da kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske hjelpemidler.

Disse sirianerne var så teknisk avanserte at de kunne genmodifiere jordiske skapninger for å skape mennesker, og så kunne de ikke hamle opp med jordiske bakterier?

Disse sirianerne kom til jorda og skapte menneskene for å lære dem det høyeste bud: "elsk din neste høyere enn deg selv", og denne grenseløse kjærligheten til sin neste viste de ved å drukne farao og hans hær.

Sant å si er jeg i tvil om hvorvidt dette med siranere er alvorlig ment eller om det er et utslag av den humor jeg ser du har.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: tor jan 26, 2023 4:39 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 8:15 am
I tråden; Yahwhes trepunkts plan for menneskehetens frelse er fullført, finner du det du leter etter, og under her finner du mitt åpningsinnlegg.

Yahwehs trepunkts plan for menneskehetens frelse er fullført.

Her er de tre budene som omfatter trepunktsplanen.
1. Du skal elske Herren, din Gud, av hele ditt hjerte, av all din vilje og av all din makt.
2. Du skal elske din neste som deg selv.
3. Du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Yahweh invaderte planeten, Jorden, med sitt mannskap fordelt på mange romskip for tusener av år siden og gjennom genmanipulering skapte de homo sapiens, som er mennesker i sitt eget bilde. De kom fra en vannplanet som kretser i et solsystem kalt Sirius, åtte millioner lysår unna, og de er her ennå. Yahweh kan ikke vise seg for mennesket, for et menneske som har sett et romvesens ansikt kan ikke leve.

Sirianerne har i tusener av år forsøkt å plante sin moral og etikk inn i menneskets sinn og hjerte ved å lære dem opp i offertanken. Offertanken ble forsøkt plantet i utallige mennskesamfunn rundt om på planeten. Gjennom det stadige offer skulle offertanken gå i blodet på mennesket, men først i slavekolonien til faraoen i Egypt for over tre tusen år siden fikk offeridèen gjennomslag, og det etter at sirianerne hadde ført slavefolket ut fra deres fangenskap. Gjennom påbudet at folket ikke skulle ha andre guder enn dem og at de skulle følge de ti budene sirianerne påla dem, samt å følge det stadige offer av dyr, skulle offertanken grunnfestes i blodet over tid. Det utvalgte folk skulle først lære å elske sirianerne av hele sitt hjerte, av all sin vilje og av all sin makt. Siden skulle de lære å sidestille det første budet ved å elske sin neste som seg selv (slik de hadde lært å elske sirianerne), og til slutt skulle de elske sin neste høyere enn seg selv (slik sirianerne gjør).

I dag er vi, i sirianernes trepunktsplan for menneskets frelse, ved punkt tre. Bare dem som makter å leve opp til det tredje punktet vil bli frelst. Hvor vi befinner oss på denne frelsesskalaen er det bare sirianerne som vet.
Ok. Takk for infoen. Men dette er langt utenfor Bibelen, og den lære vi har fra Bibelens
profeter og apostler. Er du enig i det?
.
.

Før jeg svarer deg, Senior, så vil jeg benytte anledningen til å be om unnskyldning for at jeg i en heftig diskusjon med deg på VGD kom til å skrive at jeg mente du hadde tjent på å holde kjeft.

Når det er sagt, så er jeg uenig med deg i at min lære er langt utenfor bibelens lære. Tvert i mot, den er oppfyllelsen av bibelens profetier om Den nye pakt som Herren skal skrive inn i menneskets hjerte og sinn i endens tid. "Dager kommer, da jeg vil opprette en ny pakt med Israels hus og med Judas hus. Den skal ikke være som den pakten jeg opprettet med deres fedre på den dagen da jeg tok dem ved hånden og førte dem ut av landet Egypt, den pakten med meg som de brøt, enda jeg var deres ektemann, sier Herren. Men dette er den pakten jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerter.” (Jeremias 31: 31/34)

Jeg er Jesu talsmann, som er kommet for å forene jødedom og kristendom gjennom Guds kongstanke; at du skal elske din neste høyere enn deg selv, loven, som Herren i disse dager skal skrive inn i menneskets hjerte og sinn, loven, som for første gang så dagens lys i den nye pakts blod gjennom Jesu offerdød. «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange.” (Matt. ev.26:27)

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: fre jan 27, 2023 7:43 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 10:09 am
Karatel skrev: tor jan 26, 2023 9:07 am

Disse sirianerne gjorde ting tungvinte og unødvendig kompliserte både for seg selv og for israelittene. Isteden for å konstruere en gigantisk blåsemaskin kunne de ganske enkelt tatt israelittene ombord i disse romskipene og fraktet dem over havet på et lite øyeblikk.

Eller var selve poenget at farao og hele hans hær skulle drukne?

Dårlig idè og ta dem ombord, tror jeg, for slavene var antagelig fulle av allslags bakterier som sirianerne ikke ville bli befengt med. Dessuten står det skrevet at jordboerne ikke kan leve hvis de har sett aliens ansikt.
Nå forfalsker du skriften, i 2. Mos 33:20 står:

"Du kan ikke få se ansiktet mitt», sa han, «for et menneske kan ikke se meg og leve.»

Det står ingenting om aliens, dessuten skriver du ikke om bare én sirianer som var Jahwe, du skriver om sirianere i flertall. Hvis jordboerne ikke kunne leve hvis de så sirianernes ansikt, må alle sirianerne ha vært guder, og hvis du tror det, tror du ikke på én gud, da er du polyteist og tror på mange guder.

Siden disse sirianerne kom i mange romskip, kunne bare Jahwe holdt seg i et romskip for seg selv, da hadde ikke israelittene sett ham. Hva skulle forresten Jahwe med et romskip? Han må da kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske hjelpemidler.

Disse sirianerne var så teknisk avanserte at de kunne genmodifiere jordiske skapninger for å skape mennesker, og så kunne de ikke hamle opp med jordiske bakterier?

Disse sirianerne kom til jorda og skapte menneskene for å lære dem det høyeste bud: "elsk din neste høyere enn deg selv", og denne grenseløse kjærligheten til sin neste viste de ved å drukne farao og hans hær.

Sant å si er jeg i tvil om hvorvidt dette med siranere er alvorlig ment eller om det er et utslag av den humor jeg ser du har.
Hvor er forfalskningen av det som står skrevet i 2 Mosebok 33:20, Karatel, og min påstand om at en jordboer ikke kan leve hvis en har sett en aliens ansikt? Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt? Hvis ikke, hvordan kan du da hevde at jeg forfalsker teksten? Jeg forventer ikke et svar, for du har ikke et svar.

Og hvor har jeg uttalt at jeg bare tror på en gud? For jordboerne er alle sirianerne guder. Jeg forventer heller ikke her at du svarer, for det er vanskelig å forsvare tullprat.
Og når vi først er inne på tullprat. Jeg har tidligere skrevet at sirianerne kom med en armade av romskip, så hvor har du det fra at Yahwhe holdt til i et romskip for seg selv? Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig? Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i? Hva vet du om jordiske bakteriers farlighetsgrad for utenjordiske?

Når det gjelder den siste setningen din, så stiller du deg i rekken av ateister som anklager Gud for massemord m.m., fordi dere henviser til de kristnes påstand om at Gud er allmektig. Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet. Men sirianerne er ikke allmektig, bare mektig ovenfor jordboerne fordi de besitter en teknologi og en etisk morallære som overgår jordboerne.

I det hele tatt, Katarell. Jeg har lært deg å kjenne som en som er både humorist og lærd, men når det gjelder religion så er du ganske så på trynet.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skriver:
Ok. Takk for infoen. Men dette er langt utenfor Bibelen, og den lære vi har fra Bibelens
profeter og apostler. Er du enig i det?
.
.
[/quote]

Jeg svarer:

Var Jesus en sirianer?

Hvis vi tar i betraktning det som står skrevet om Jesus i DNT, så er det mye som tyder på at han kom fra en planet som kretser rundt tostjerners systemet Sirius A og Sirius B, bare 8,6 lysår fra vårt solsystem. Med en fart opp mot lysets hastighet tar det ikke mange årene (8,6 år eller mer)for sirianerne å reise frem og like lang tid for å reise tilbake mellom disse to solsystemene.

La oss begynne med begynnelsen.
Når vi leser at Jesus ble unnfanget av engelen Gabriel, så er det naturlig for meg å tro at siden engelen mest sannsynligvis var en sirianer, som var i besiddelse av medisinsk kunskap langt over den tids menneskehets kunskap, foretok kunstig befruktning ved å inseminere sæd fra seg selv (enten gjennom et rør, eller ved naturlig omgang med Maria) som det står skrevet ble lagt i søvn under operasjonen. Da er det vel Gabriel Jesus henviser til når han snakker om sin far, tenker jeg. Og at Gabriel blir omtalt som en engel er vel fordi han kom flyvende til jorden. Ikke med vinger på ryggen som ville brent opp i det han entret atmosfæren, men med et supermoderne romskip fra planeten sin der ute i Siriussystemet.

Tro det eller ei, men vi leser fra DNT i juleevangeliet noe som kan stadfeste denne teorien, ved at det kom vismenn på besøk da Jesus ble født. Disse fulgte etter en stjerne som etter deres eldgamle astrologiske opptegnelser skulle være denne verdens frelsers stjerne. Er det trolig at disse opptegnelsene (opplysningene) kom fra sirianere som på forhånd hadde lagt planer om å plassere en av sine egne blant jordboerne? Var stjernen kaldeerne (astrologer og den tids astronomer) fulgte; Sirius, den mest lyssterke stjernen på himmelen?

Jesus var sannsynligvis helt klar over hvilket opphav han hadde, og etter DNT å dømme så diskuterte ( i bibelen kalt, bønn) han jevnlig med sin far, Gabriel, om hvordan han skulle gå fram med evangeliet, som han kalte Guds rike. Ingen vet hva Guds rike består av, men jeg har grunn til å tro at han snakket bokstavlig om paradiset på hans planet, samtidig som det var en dobbelbetydning i begrepet; Guds rike, nemlig Guds kongstanke, den han var kommet til jorden for å plante som et frø som skulle vokse seg stort og modent i vår tid, tanken om å elske sin neste høyere enn seg selv, tanken som skulle skape evig fred på jord slik den allerede hadde skapt evig fred på hans egen planet.

I Getsemane, natten før henrettelsen, ba Jesus til sin far, Gabriel, om å bli spart for den enorme lidelsen han visste ville komme etter at han hadde sendt Judas til fariseerne for å angi ham. Men i det samme øyeblikk som han hadde bedt om det ombestemte han seg og ba om at Gabriel måtte la sin vilje skje, ikke hans egen. Lidelsen ville komme til å bli nesten ufattelig stor i en korsfestelse, men Jesus visste at hvis han trakk seg fra sin hovedoppgave på denne jord, å gå frivillig i døden for å vise all verdens ettertid at den har størst kjærlighet som gir sitt liv fredelig for sin neste, da ville budet, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, aldri se lyset.


Problemet for bibelen i dag er at den ikke er oppdatert. Den står i en hengemyr og er i ferd med å synke ned i et mørke som består av bastante og foreldede oppfatninger som tilsynelatende ikke lar seg rokke. Under opplysningstiden fikk bibelen et alvorlig skudd for baugen da det ble åpenlyst at vitenskapen rokket ved mange av dens grunnleggende påstander. Verdens kirker begynte å avfolkes fordi folket ikke lenger trodde på det som stod der. I dag er ikke lenger kirken et gudshus, men et hus for dåp, giftemål og begravelser og prestenes laaaange monologer, (som burde vært spilt inn på bånd og solgt som sovemedisin.) Dens eneste verdi holdes oppe (heldigvis for kirken sin del) av de mange frivillige kristelige organisasjonene verden over som har fokusert sin kristne tro på de svake i samfunnet.

Så jeg sier ikke at vi kunne vært foruten bibelen, men at den trenger en oppdatering i etikk og moral, og også en oppdatering som omfavner den moderne vitenskap, der i blant vitenskapen om universet. Et univers så ufattelig stort og vakkert at å tro at det ikke finnes liv der ute er det samme som ikke å tro at jorden er rund.

Min tro på bibelen er grunnfestet i at den formidler et sant budskap, det sanne budskap at dens eneste mening består i å lære mennesket at det skal elske sin neste høyere enn seg selv. Det vakreste av alle de vakreste bud som er fremsatt på denne jord, og som er det eneste budskap som kan frmme evig fred på jord.

At jeg bringer fram tanken om at denne lærdommen kommer fra alien fra en av vårt solsystems nærmeste naboer er egentlig ikke så fremmed hvis en tenker etter. Sirianerne ligger langt foran jordboerne i den materielle og psykologiske evolusjons utviklingsspiral, og hva er mer tenkelig at disse beveger seg utenfor sitt eget solsystem og søker etter lignende solsystem i nærheten av seg for å hjelpe til med å få fingeren ut fra gamle, nedslitte og trege utviklingssystemer både teknologiske og psykologiske og heller søke raskere metoder for å få fart i evolusjonsprosessen. Ikke minst gjelder det den etiske morallæren, den som på vårt nivå ligner på bråstopp, en bråstopp så ødeleggende at vi er i ferd med å utslette oss selv.

Kanskje kan vi lære av å tro på at sirianerne vil oss godt og at det ikke finnes en allmektig Gud i dette universet, men heller at det finnes mektige "guder" som har oppskriften på hva som er godt for oss og hva som er vondt for oss. Jeg tror bestemt at den allmektige Gud bare finnes "utenfor" det vidunderlige skaperverk som denne Skaperen har skapt, og denne allmektige venter på at skaperverket skal bli fullendt.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 12:18 pm
Hvis vi tar i betraktning det som står skrevet om Jesus i DNT, så er det mye som tyder på at han kom fra en planet som kretser rundt tostjerners systemet Sirius A og Sirius B, bare 8,6 lysår fra vårt solsystem. Med en fart opp mot lysets hastighet tar det ikke mange årene (8,6 år eller mer)for sirianerne å reise frem og like lang tid for å reise tilbake mellom disse to solsystemene.
Må jo ærlig innrømme at jeg i likhet med Karatel lurer på om du er helt seriøs når du legger
ut om dette med Sirius og sirianerne. Jeg tenker nok rett som det er - mener han dette i fullt
alvor, eller er det noe han skriver med et smil om munnen nærmest som ren underholdning?

Men det går vel opp for meg mer og mer at dette er noe du mener og som du selv virkelig tror på.
Det får så være. Enhver har jo frihet til å tro og mene hva de vil, så det er ikke det. Men å si at
det du skisserer er forenlig med Bibelen, det stemmer jo ikke.
Og det innrømmer du jo også når du sier at Bibelen 'står i en hengemyr' og at den må oppdateres.
Men der er vi nok helt uenige. Det er ikke Guds ord som må justeres etter våre tanker og teorier,
men våre tanker som må komme på linje med Guds ord.
Det er iallfall mitt syn her.
.
.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 8:34 am
Før jeg svarer deg, Senior, så vil jeg benytte anledningen til å be om unnskyldning for at jeg i en heftig diskusjon med deg på VGD kom til å skrive at jeg mente du hadde tjent på å holde kjeft.
Ok. Husker vi var uenige om ett eller annet, uten at jeg har tenkt noe særlig på det siden.
Ser jeg tilbake har jeg vært borti mange heftige diskusjoner opp gjennom årene, både på VGD
og på andre fora, uten at jeg av den grunn bærer nag til noen.
Prøver alltid å skille mellom sak og person, og har for lengst funnet ut at det går fint an
å være venner selv om man er uenige om saker og ting.
Men hvis du har hatt dårlig samvittighet for dette, så behøver du iallfall ikke ha det lenger ;)
.
.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 10:11 am
Karatel skrev: fre jan 27, 2023 7:43 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 26, 2023 10:09 am


Dårlig idè og ta dem ombord, tror jeg, for slavene var antagelig fulle av allslags bakterier som sirianerne ikke ville bli befengt med. Dessuten står det skrevet at jordboerne ikke kan leve hvis de har sett aliens ansikt.
Nå forfalsker du skriften, i 2. Mos 33:20 står:

"Du kan ikke få se ansiktet mitt», sa han, «for et menneske kan ikke se meg og leve.»

Det står ingenting om aliens, dessuten skriver du ikke om bare én sirianer som var Jahwe, du skriver om sirianere i flertall. Hvis jordboerne ikke kunne leve hvis de så sirianernes ansikt, må alle sirianerne ha vært guder, og hvis du tror det, tror du ikke på én gud, da er du polyteist og tror på mange guder.

Siden disse sirianerne kom i mange romskip, kunne bare Jahwe holdt seg i et romskip for seg selv, da hadde ikke israelittene sett ham. Hva skulle forresten Jahwe med et romskip? Han må da kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske hjelpemidler.

Disse sirianerne var så teknisk avanserte at de kunne genmodifiere jordiske skapninger for å skape mennesker, og så kunne de ikke hamle opp med jordiske bakterier?

Disse sirianerne kom til jorda og skapte menneskene for å lære dem det høyeste bud: "elsk din neste høyere enn deg selv", og denne grenseløse kjærligheten til sin neste viste de ved å drukne farao og hans hær.

Sant å si er jeg i tvil om hvorvidt dette med siranere er alvorlig ment eller om det er et utslag av den humor jeg ser du har.
Hvor er forfalskningen av det som står skrevet i 2 Mosebok 33:20, Karatel, og min påstand om at en jordboer ikke kan leve hvis en har sett en aliens ansikt? Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt? Hvis ikke, hvordan kan du da hevde at jeg forfalsker teksten? Jeg forventer ikke et svar, for du har ikke et svar.

Og hvor har jeg uttalt at jeg bare tror på en gud? For jordboerne er alle sirianerne guder. Jeg forventer heller ikke her at du svarer, for det er vanskelig å forsvare tullprat.
Og når vi først er inne på tullprat. Jeg har tidligere skrevet at sirianerne kom med en armade av romskip, så hvor har du det fra at Yahwhe holdt til i et romskip for seg selv? Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig? Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i? Hva vet du om jordiske bakteriers farlighetsgrad for utenjordiske?

Når det gjelder den siste setningen din, så stiller du deg i rekken av ateister som anklager Gud for massemord m.m., fordi dere henviser til de kristnes påstand om at Gud er allmektig. Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet. Men sirianerne er ikke allmektig, bare mektig ovenfor jordboerne fordi de besitter en teknologi og en etisk morallære som overgår jordboerne.

I det hele tatt, Katarell. Jeg har lært deg å kjenne som en som er både humorist og lærd, men når det gjelder religion så er du ganske så på trynet.
Forutsatt at du ikke spøker, men virkelig mener dette alvorlig, gjør du nå den samme feilen som så å si alle troende gjør, du sier til de ikke-troende at de ikke forstår, at de ikke vet noe, at de snakker tull.

I virkeligheten er det tvert imot, det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.

Du tror ikke på bare én gud? Sier ikke skriften uttrykkelig at det er bare én gud?

"Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en."

Sh'ma Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Eḥad

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד׃

5. Mos 6:4.

Hvis du tror på flere guder, bryter du det første av de ti bud.

"Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt?"

Om dette vet du og jeg like mye eller like lite.

"Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig?"

Det er et spørsmål som dette som får meg til å tro at alt dette med sirianerne og deres romskip er en spøk, for det er vanskelig å tro at ikke du selv ser at alt dette med Sirius og sirianere er påstander du tar rett ut av lufta.

"Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i?"

" Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet."

Dette er helt absurd, den ene setningen slår ihjel den andre: Gud er allmektig, men kan likevel ikke bevege seg i verdensrommet uten tekniske hjelpemidler.

Eller mener du at Yahwe og den allmektige Gud er to forskjellige guder?

Enten må du spøke eller du har lest for mye Erich von Däniken.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 12:18 pm
fulgte etter en stjerne som etter deres eldgamle astrologiske opptegnelser skulle være denne verdens frelsers stjerne.
Nå ser det ut til at du ikke vet forskjellen på astrologi og astronomi. Eller mener du at disse teknisk avanserte sirianerne navigerte etter astrologi istedenfor atronomi?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:34 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 12:18 pm
fulgte etter en stjerne som etter deres eldgamle astrologiske opptegnelser skulle være denne verdens frelsers stjerne.
Nå ser det ut til at du ikke vet forskjellen på astrologi og astronomi. Eller mener du at disse teknisk avanserte sirianerne navigerte etter astrologi istedenfor atronomi?

Hvem har sagt at fortellingen om de tre vise menn gjaldt sirianere? Nok en gang kommer d til kort fordi du ikke gidder å lese det jeg skriver, eller at du rett og slett bare tar noe ut av luften.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 28, 2023 9:42 am
Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:34 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 12:18 pm
fulgte etter en stjerne som etter deres eldgamle astrologiske opptegnelser skulle være denne verdens frelsers stjerne.
Nå ser det ut til at du ikke vet forskjellen på astrologi og astronomi. Eller mener du at disse teknisk avanserte sirianerne navigerte etter astrologi istedenfor atronomi?

Hvem har sagt at fortellingen om de tre vise menn gjaldt sirianere? Nok en gang kommer d til kort fordi du ikke gidder å lese det jeg skriver, eller at du rett og slett bare tar noe ut av luften.
Hva skriver du her da?

"Disse fulgte etter en stjerne som etter deres eldgamle astrologiske opptegnelser skulle være denne verdens frelsers stjerne. Er det trolig at disse opptegnelsene (opplysningene) kom fra sirianere som på forhånd hadde lagt planer om å plassere en av sine egne blant jordboerne?"

Du antyder sterkt at de vise menn hadde fått disse astrologiske opptegnelsene fra sirianerne.

Hva i all verden skriver du her?:

"de tre vise menn"

Dette er noe du tar rett ut av lufta, det står ingen steder noe om hvor mange vismenn det var.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Hvor er forfalskningen av det som står skrevet i 2 Mosebok 33:20, Karatel, og min påstand om at en jordboer ikke kan leve hvis en har sett en aliens ansikt? Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt? Hvis ikke, hvordan kan du da hevde at jeg forfalsker teksten? Jeg forventer ikke et svar, for du har ikke et svar.

Og hvor har jeg uttalt at jeg bare tror på en gud? For jordboerne er alle sirianerne guder. Jeg forventer heller ikke her at du svarer, for det er vanskelig å forsvare tullprat.
Og når vi først er inne på tullprat. Jeg har tidligere skrevet at sirianerne kom med en armade av romskip, så hvor har du det fra at Yahwhe holdt til i et romskip for seg selv? Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig? Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i? Hva vet du om jordiske bakteriers farlighetsgrad for utenjordiske?

Når det gjelder den siste setningen din, så stiller du deg i rekken av ateister som anklager Gud for massemord m.m., fordi dere henviser til de kristnes påstand om at Gud er allmektig. Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet. Men sirianerne er ikke allmektig, bare mektig ovenfor jordboerne fordi de besitter en teknologi og en etisk morallære som overgår jordboerne.

I det hele tatt, Katarell. Jeg har lært deg å kjenne som en som er både humorist og lærd, men når det gjelder religion så er du ganske så på trynet.
[/quote]

Forutsatt at du ikke spøker, men virkelig mener dette alvorlig, gjør du nå den samme feilen som så å si alle troende gjør, du sier til de ikke-troende at de ikke forstår, at de ikke vet noe, at de snakker tull.

I virkeligheten er det tvert imot, det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.

Du tror ikke på bare én gud? Sier ikke skriften uttrykkelig at det er bare én gud?

"Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en."

Sh'ma Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Eḥad

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד׃

5. Mos 6:4.

Hvis du tror på flere guder, bryter du det første av de ti bud.

"Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt?"

Om dette vet du og jeg like mye eller like lite.

"Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig?"

Det er et spørsmål som dette som får meg til å tro at alt dette med sirianerne og deres romskip er en spøk, for det er vanskelig å tro at ikke du selv ser at alt dette med Sirius og sirianere er påstander du tar rett ut av lufta.

"Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i?"

" Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet."

Dette er helt absurd, den ene setningen slår ihjel den andre: Gud er allmektig, men kan likevel ikke bevege seg i verdensrommet uten tekniske hjelpemidler.

Eller mener du at Yahwe og den allmektige Gud er to forskjellige guder?

Enten må du spøke eller du har lest for mye Erich von Däniken.
[/quote]

Karatel skriver:
.... det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.

Arne svarer:
Påstanden er i beste fall ensidig og uintelligent, og i verste fall ensidig og dum.

Karatel skriver:
Du tror ikke på bare én gud? Sier ikke skriften uttrykkelig at det er bare én gud?

"Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en."

Sh'ma Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Eḥad

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד׃

5. Mos 6:4.

Hvis du tror på flere guder, bryter du det første av de ti bud.

Arne svarer:
Nok et bevis på at du ikke forstår det du hevder å ha lest, her fra 5. Mos. 6:4. På den tiden hadde det utvalgte folk plenty av guder å velge mellom, derfor var det viktig for sirianerne å peile dem inn på at de bare skulle ha dem som de eneste å lytte til. Herren er en, betyr at folket bare skulle tilbe dem, og ikke en mengde andre guder.

Karatel skriver:
Eller mener du at Yahwe og den allmektige Gud er to forskjellige guder?

Arne svarer:
Nettopp, for det er to forskjellige guder. 1. Den allmektige, som skapte universet. 2. Den mektige, som er en del av det skapte universet.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:49 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 28, 2023 9:42 am
Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:34 am

Nå ser det ut til at du ikke vet forskjellen på astrologi og astronomi. Eller mener du at disse teknisk avanserte sirianerne navigerte etter astrologi istedenfor atronomi?

Hvem har sagt at fortellingen om de tre vise menn gjaldt sirianere? Nok en gang kommer d til kort fordi du ikke gidder å lese det jeg skriver, eller at du rett og slett bare tar noe ut av luften.
Hva skriver du her da?

"Disse fulgte etter en stjerne som etter deres eldgamle astrologiske opptegnelser skulle være denne verdens frelsers stjerne. Er det trolig at disse opptegnelsene (opplysningene) kom fra sirianere som på forhånd hadde lagt planer om å plassere en av sine egne blant jordboerne?"

Du antyder sterkt at de vise menn hadde fått disse astrologiske opptegnelsene fra sirianerne.

Hva i all verden skriver du her?:

"de tre vise menn"

Dette er noe du tar rett ut av lufta, det står ingen steder noe om hvor mange vismenn det var.
At vismennene er sirianere har jeg aldri påstått, bare at de har fått opplysninger fra sirianere om at frelserens stjerne er Sirius og at de skulle finne frelseren under den.
-Da de kom til Jerusalem fra østerland spurte de: "Hvor er jødenes konge som er født nå? Vi så hans stjerne i østen og er kommet for å tilbe ham. Videre står det skrevet; .... og se, stjernen som de hadde sett i østen, gikk foran dem og ble stående over stedet der barnet var.-

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skriver:

Hva i all verden skriver du her?:
"de tre vise menn"
Dette er noe du tar rett ut av lufta, det står ingen steder noe om hvor mange vismenn det var.
[/quote]

Arne svarer:
Om det var tre vise menn eller tretti, hvilken rolle spiller det? Skal du spikke fliser forslår jeg at du henvender deg til BE.no, han som driver flisespikkeriet øst for Nedre Slidre i Valdres.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 28, 2023 10:14 am Hvor er forfalskningen av det som står skrevet i 2 Mosebok 33:20, Karatel, og min påstand om at en jordboer ikke kan leve hvis en har sett en aliens ansikt? Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt? Hvis ikke, hvordan kan du da hevde at jeg forfalsker teksten? Jeg forventer ikke et svar, for du har ikke et svar.

Og hvor har jeg uttalt at jeg bare tror på en gud? For jordboerne er alle sirianerne guder. Jeg forventer heller ikke her at du svarer, for det er vanskelig å forsvare tullprat.
Og når vi først er inne på tullprat. Jeg har tidligere skrevet at sirianerne kom med en armade av romskip, så hvor har du det fra at Yahwhe holdt til i et romskip for seg selv? Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig? Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i? Hva vet du om jordiske bakteriers farlighetsgrad for utenjordiske?

Når det gjelder den siste setningen din, så stiller du deg i rekken av ateister som anklager Gud for massemord m.m., fordi dere henviser til de kristnes påstand om at Gud er allmektig. Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet. Men sirianerne er ikke allmektig, bare mektig ovenfor jordboerne fordi de besitter en teknologi og en etisk morallære som overgår jordboerne.

I det hele tatt, Katarell. Jeg har lært deg å kjenne som en som er både humorist og lærd, men når det gjelder religion så er du ganske så på trynet.
Forutsatt at du ikke spøker, men virkelig mener dette alvorlig, gjør du nå den samme feilen som så å si alle troende gjør, du sier til de ikke-troende at de ikke forstår, at de ikke vet noe, at de snakker tull.

I virkeligheten er det tvert imot, det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.

Du tror ikke på bare én gud? Sier ikke skriften uttrykkelig at det er bare én gud?

"Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en."

Sh'ma Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Eḥad

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד׃

5. Mos 6:4.

Hvis du tror på flere guder, bryter du det første av de ti bud.

"Vet du hva eller hvem den er som forteller Moses at han ikke kan få se dennes ansikt?"

Om dette vet du og jeg like mye eller like lite.

"Tar du bare påstander ut av luften uten å sjekke om de er riktig?"

Det er et spørsmål som dette som får meg til å tro at alt dette med sirianerne og deres romskip er en spøk, for det er vanskelig å tro at ikke du selv ser at alt dette med Sirius og sirianere er påstander du tar rett ut av lufta.

"Og når du skriver at Yahwe må kunne bevege seg fritt i verdensrommet uten tekniske helpemidler, må jeg spørre deg om hva du mener guden da beveger seg i?"

" Gud er allmektig, men da snakker vi om universets Gud, den som skapte universet."

Dette er helt absurd, den ene setningen slår ihjel den andre: Gud er allmektig, men kan likevel ikke bevege seg i verdensrommet uten tekniske hjelpemidler.

Eller mener du at Yahwe og den allmektige Gud er to forskjellige guder?

Enten må du spøke eller du har lest for mye Erich von Däniken.
[/quote]

Karatel skriver:
.... det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.

Arne svarer:
Påstanden er i beste fall ensidig og uintelligent, og i verste fall ensidig og dum.

Karatel skriver:
Du tror ikke på bare én gud? Sier ikke skriften uttrykkelig at det er bare én gud?

"Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en."

Sh'ma Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Eḥad

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד׃

5. Mos 6:4.

Hvis du tror på flere guder, bryter du det første av de ti bud.

Arne svarer:
Nok et bevis på at du ikke forstår det du hevder å ha lest, her fra 5. Mos. 6:4. På den tiden hadde det utvalgte folk plenty av guder å velge mellom, derfor var det viktig for sirianerne å peile dem inn på at de bare skulle ha dem som de eneste å lytte til. Herren er en, betyr at folket bare skulle tilbe dem, og ikke en mengde andre guder.

Karatel skriver:
Eller mener du at Yahwe og den allmektige Gud er to forskjellige guder?

Arne svarer:
Nettopp, for det er to forskjellige guder. 1. Den allmektige, som skapte universet. 2. Den mektige, som er en del av det skapte universet.
[/quote]

Hvis du mener alt dette alvorlig, utviser du nå en slett debattskikk: du har laget din egen private enmannsreligion som ingen andre har hørt om før og som ingen kjenner. Denne enmannsreligionen din baserer du på påstander som er tatt rett ut av lufta. og så kaller du andre uintelligente og dumme fordi de tviler på dine påstander og motsier deg.

Det er dårlig debattskikk.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 27, 2023 8:34 am
Jeg er Jesu talsmann, som er kommet for å forene jødedom og kristendom gjennom Guds kongstanke; at du skal elske din neste høyere enn deg selv, loven, som Herren i disse dager skal skrive inn i menneskets hjerte og sinn, loven, som for første gang så dagens lys i den nye pakts blod gjennom Jesu offerdød. «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange.” (Matt. ev.26:27)
Hvis jeg går inn på dine premisser, Arne - og det 'landskap' du beveger deg i (som for meg virker ganske sprøtt - beklager), så kunne det være interessant å høre nærmere om denne rolle som du mener deg å ha som Jesu talsmann.
Ser du på deg selv som en som er helt spesielt utvalgt til dette?

Du vet sikkert at ALLE kristne har fått oppdraget om å gå ut i all verden og forkynne evangeliet, slik det står bl.a. i Mark.16,15-18.
https://www.bible.com/no/bible/102/MRK.16.15-18.NB
Og dette har jo kristne gjort i ca.2000 år, og er noe som gjøres fremdeles.
ALLE kristne er således på en måte Jesu talsmenn, men du mener da antagelig
at du har en litt annen rolle enn dette? Stemmer det?
.
.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 28, 2023 10:57 am Karatel skriver:

Hva i all verden skriver du her?:
"de tre vise menn"
Dette er noe du tar rett ut av lufta, det står ingen steder noe om hvor mange vismenn det var.
Arne svarer:
Om det var tre vise menn eller tretti, hvilken rolle spiller det? Skal du spikke fliser forslår jeg at du henvender deg til BE.no, han som driver flisespikkeriet øst for Nedre Slidre i Valdres.
[/quote]

Nå tar du deg store friheter med skriften og dikter opp ting som ikke står der. Matteus sier ingenting om hvor mange "vismenn" det var, han sier heller ikke at de var vismenn eller vise menn, han sier at de var "magoi", "μάγοι". Dette er navnet på de zoroastiske prestene, hvorvidt de zoroastiske prestene var vise eller ikke, er et åpent spørsmål. Hvis vi tror at de var vise, må vi jo tro på Ahura Mazda, Angra Mainyu og Mithra. Hvis vi ikke tror på det de "vise" magoi trodde på, må enten vi eller disse magoi være dumme som brød.

Når vi først er innom zoroasterne, kommer vi ikke utenom den hellige ilden og ildtemplene, og det fører oss straks til din tolkning av Arne som ildsted og deg selv som Ildguden. Da har vi straks en direkte kobling mellom deg og zoroasterens helligdommer.

Dette åpner for interssante perspektiver som vi må se i et bibelsk lys:

" BE.no, han som driver flisespikkeriet øst for Nedre Slidre i Valdres."

BE spikker fliser i Slidre i Valdres. Han spikker disse flisene for å fyre opp kjelene hos Slidre Dampysteri der Emmanuell lager geitost som er urørt av menneskehender. Dette fører oss straks til Matteus 1;23.

"Se! Jomfruen vil unnfange et barn! Hun skal føde en sønn, og de skal kalle ham Immanuel , som betyr 'Gud er med oss.'"

Hvem er da egentlig denne Emmanuel som lager geitost i Slidre? Og hvorfor har Slidre Damysteri ansatt nettopp BE til å frembringen brensel til dampkjelene?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: lør jan 28, 2023 3:31 pm
... han sier heller ikke at de var vismenn eller vise menn, han sier at de var "magoi", "μάγοι". Dette er navnet på de zoroastiske prestene, hvorvidt de zoroastiske prestene var vise eller ikke, er et åpent spørsmål. Hvis vi tror at de var vise, må vi jo tro på Ahura Mazda, Angra Mainyu og Mithra. Hvis vi ikke tror på det de "vise" magoi trodde på, må enten vi eller disse magoi være dumme som brød.
Hva var egentlig en "magos"?
Det var faktisk en som var ansett å ha uvanlig god kunnskap om både religiøse og sekulære forhold.
Og det bruksområdet var på ting som: lærer, lege, falsk profet, trollmann, astrolog osv.

Louw and Nida forslår oversettelsen til: men of wisdom who studied the stars...
Det er en god oversettelse fordi vi ser i Mt 2:2 at de sier at de så hans (Jesu) stjerne.
"Aster" er stjerne.
Det stammer fra det proto-indo-europeisk (pie) ordet "hesh-" + "-ter".
"Hesh" betyr å brenne, så en stjerne her da var bokstavelig noe som brant, sett med menneskenes øyne.
Egentlig ikke dumt fordi lyset er et resultat av kjernefysisk fusjon...og så videre.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skriver:
.... det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.

Arne svarer:
Påstanden er i beste fall ensidig og uintelligent, og i verste fall ensidig og dum.


Karatell svarer:
Hvis du mener alt dette alvorlig, utviser du nå en slett debattskikk: du har laget din egen private enmannsreligion som ingen andre har hørt om før og som ingen kjenner. Denne enmannsreligionen din baserer du på påstander som er tatt rett ut av lufta. og så kaller du andre uintelligente og dumme fordi de tviler på dine påstander og motsier deg.

Det er dårlig debattskikk.

Arne svarer:
Jeg kaller ikke deg uintelligent og dum, Karatell, bare påstanden, en påstand som jeg ikke engang vet om er din. Så, min venn, om deg vil jeg si som BE sa til meg her inne for ikke så lenge siden: "Du er ikke direkte dum." Da tenkte jeg: "Om BE mener at jeg ikke er direkte dum, da må jeg være indirekte dum." Slik er det også med påstanden du kommer med, om at det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er, hvorpå jeg svarer at påstanden i beste fall er ensidig uintelligent, og i verste fall ensidig og dum.
Så, din påstand om at det er dårlig debattskikk jeg bedriver, er herved besvart.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:25 am I virkeligheten er det tvert imot, det er ateistene som best forstår og gjennomskuer alle religiøse tekster og all religion, fordi de kan se uhildet og objektivt på det hele og dermed se hva det virkelig er.
Ditt utsagn betyr at:
- ateister er født ateister
- religiøse er født religiøse
- subsidiært at religiøse har dårligere skjelneevne.

Ditt utsagn utelukker at religiøse, jeg holder meg til bibelen tar et bevisst standpunkt ut fra en informasjon / data.
Det er dette man på NT-tiden hos grekerne kalte for "pistis" - altså tro bygd på så mye visshet som mulig ut fra en granskning av forhold.

Så man kan si at teisten og ateisten tolker ting forskjellig.
Du sier at ateisten ser objektivt på det, men det betyr i så fall ikke annet enn at ateistens syn er annerledes.
Du hever følgelig at teisten er subjektiv og ikke uhildet, mens for ateisten er det motsatt, men...det kan også bety at ateisten av en eller flere grunner ikke ser de faktiske forhold, altså det stikk motsatte av ditt utsagn - når du først har sagt det slik.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»