Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Svar
perchri
Innlegg: 659

Re: Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Legg inn av perchri »

Bantor skrev: fre feb 25, 2022 11:02 am Blir vi angrepet, så blir vi sannsynligvis angrepet av russerne.

Jeg har ikke tenkt å bli en kollaboratør i tilfelle vi blir okkupert. Samtidig er det jo slik at en sannsynligvis ikke risikerer for mye hvis en ikke stikker hodet fram.
Det beste er nok å være krokodille..bare øye aover vann. Ellers vil det vel gå som før ,vil jeg anta....bortsett å lære seg Russisk..greit det bare 16 kasus.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

perchri skrev: man des 26, 2022 8:06 pm
Bantor skrev: fre feb 25, 2022 11:02 am Blir vi angrepet, så blir vi sannsynligvis angrepet av russerne.

Jeg har ikke tenkt å bli en kollaboratør i tilfelle vi blir okkupert. Samtidig er det jo slik at en sannsynligvis ikke risikerer for mye hvis en ikke stikker hodet fram.
Det beste er nok å være krokodille..bare øye aover vann. Ellers vil det vel gå som før ,vil jeg anta....bortsett å lære seg Russisk..greit det bare 16 kasus.
Ærlig talt, når det gjelder sånne motstands ting. Så er det slik, at når det gjelder sabotasje og slikt, så kan man med moderne teknologi klare seg med en 10-12 mann i et norsk fylke. Det er mange som sier hvor tøffe de skal være hvis russerne invaderer på nett. Men, hvis du ikke har tildelt en rolle av det norske forsvaret på forhånd, er det lite sannsynlig at du blir involvert i det hele tatt.

Klang

Legg inn av Klang »

Vi kan godt ta til oss en del, men det skulle vært midlertidig opphold, for eksempel 6 mnd av gangen, og så sendes tilbake når krigen er over, dit det er noe å sende dem til mtp hvor rasert Ukraina er.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

perchri skrev: man des 26, 2022 8:06 pmbortsett å lære seg Russisk..greit det bare 16 kasus.
Trekk fra ti, så treffer du: Russisk har seks kasus, kun to mer enn tysk. Russisk grammatikk er helt klart kompleks, men det finnes langt større utfordringer enn å sette seg inn i kasusbruken. Å ha en viss kjennskap til tysk vil likevel være nyttig i forhold til forståelsen av de russiske kasusene, som teller instrumentalis og lokativ i tillegg til de fire man også finner i tysk grammatikk (nominativ, akkusativ, genitiv og dativ). Søker du virkelige utfordringer, går du inn i materien på aspektbruken i russisk.

(Beklager digresjonen)

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Så mange kvinner og barn vi kan, og vi skal være generøse og hjelpsomme mot alle som kommer. Menn skal forsvare landet sitt, men vi og NATO skal gjøre alt i vår makt for å hjelpe de, og det kan vi faktisk ikke si at vi gjør nå.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Skal vi forberede oss på invasjon fra Russland? Der har vi ikke mye å stå imot med. De vil få lett match, det er bare å grue seg. Ukraina greier ikke å stå imot russerne. Da må de ha mye mer våpen støtte. Er det uaktuelt for Ukraina og bombe Russland?

William_S

Legg inn av William_S »

mikemodano skrev: ons jan 25, 2023 4:18 am
perchri skrev: man des 26, 2022 8:06 pmbortsett å lære seg Russisk..greit det bare 16 kasus.
Trekk fra ti, så treffer du: Russisk har seks kasus, kun to mer enn tysk. Russisk grammatikk er helt klart kompleks, men det finnes langt større utfordringer enn å sette seg inn i kasusbruken. Å ha en viss kjennskap til tysk vil likevel være nyttig i forhold til forståelsen av de russiske kasusene, som teller instrumentalis og lokativ i tillegg til de fire man også finner i tysk grammatikk (nominativ, akkusativ, genitiv og dativ). Søker du virkelige utfordringer, går du inn i materien på aspektbruken i russisk.

(Beklager digresjonen)
Aspektbruken i russisk er vel til og med noe de med russisk som morsmål sliter med

Pernille

Legg inn av Pernille »

Nettoinnvandringen til Norge i 2022 var på svimlende 57,939 personer. Det er nesten like mange som hele Kristiansand og er det høyeste antallet som noen gang er registrert her i landet. Av disse var omlag halvparten fra Ukraina, som på rekordkort tid har rukket å bli Norges 4. største innvandrergruppe. En får nesten bare håpe at disse er lettere å integrere enn visse andre grupper for ellers vil Norge få en enda vanskeligere tid fremover.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innva ... nnvandring

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: man mar 06, 2023 3:48 pm Nettoinnvandringen til Norge i 2022 var på svimlende 57,939 personer. Det er nesten like mange som hele Kristiansand og er det høyeste antallet som noen gang er registrert her i landet. Av disse var omlag halvparten fra Ukraina, som på rekordkort tid har rukket å bli Norges 4. største innvandrergruppe. En får nesten bare håpe at disse er lettere å integrere enn visse andre grupper for ellers vil Norge få en enda vanskeligere tid fremover.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innva ... nnvandring
Meningen er jo at de ukrainske flyktningen skal dra tilbake til Ukraina, nå krigen engang er over. Hvis Russland vinner krigen og underlegger seg Ukraina, kan vi regne med at få ukrainske flyktninger vil dra hjem igjen. Nå er det vel undersøkelser som viser at mange av disse ukrainerne ønsker å bli her i Vesten, selv om Ukraina vinner krigen.

"Rapporten viser først og fremst at ukrainere er godt fornøyde med mottakelsen i Norge. Kun 26 prosent svarte at de ønsker å returnere til Ukraina så snart krigen er over."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-733028

At de ikke ønsker returnere "så snart" krigen er over, betyr jo ikke nødvendigvis at de aldri vil reise tilbake, men dess lenger de blir her, dess mer gror de fast her.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Pernille skrev: man mar 06, 2023 3:48 pm Nettoinnvandringen til Norge i 2022 var på svimlende 57,939 personer. Det er nesten like mange som hele Kristiansand og er det høyeste antallet som noen gang er registrert her i landet. Av disse var omlag halvparten fra Ukraina, som på rekordkort tid har rukket å bli Norges 4. største innvandrergruppe. En får nesten bare håpe at disse er lettere å integrere enn visse andre grupper for ellers vil Norge få en enda vanskeligere tid fremover.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innva ... nnvandring
De fleste ukrainere kommer ferdig integrert. Byråkratiet i Norge er litt håpløst dog, kan være fryktelig tungvint for de som kommer hit med kompetanse og ønsker å bidra. Ting tar laaang tid her.

Pernille

Legg inn av Pernille »

JauKaninen skrev: man mar 06, 2023 4:19 pm
Pernille skrev: man mar 06, 2023 3:48 pm Nettoinnvandringen til Norge i 2022 var på svimlende 57,939 personer. Det er nesten like mange som hele Kristiansand og er det høyeste antallet som noen gang er registrert her i landet. Av disse var omlag halvparten fra Ukraina, som på rekordkort tid har rukket å bli Norges 4. største innvandrergruppe. En får nesten bare håpe at disse er lettere å integrere enn visse andre grupper for ellers vil Norge få en enda vanskeligere tid fremover.

https://www.ssb.no/innvandring-og-innva ... nnvandring
De fleste ukrainere kommer ferdig integrert. Byråkratiet i Norge er litt håpløst dog, kan være fryktelig tungvint for de som kommer hit med kompetanse og ønsker å bidra. Ting tar laaang tid her.
Jeg er enig i at utsiktene for at ukrainere er enklere å integrere enn andre grupper er til stede, men at de kommer ferdig integrerte er å være litt vel optimistisk synes jeg. Jeg tipper ganske mange kommer med psykiske krigstraumer i varierende grad, deretter må språket på plass og sikkert en god porsjon med positiv kulturell assimilering også (jeg har faktisk jobbet en del med ukrainere og vet at de ofte kan ha et litt annet syn på ting enn det vi vanligvis har her i landet). Uansett er nesten 60,000 personer på ett år j.... mange, selv om halvparten hadde sklidd rett inn i samfunnet.

Det beste ville vært om de reiste tilbake når krigen er over, men som Karatel sier, kun 1 av 4 sier de har noe ønske om det og vi vet fra tidligere at de færreste som får opphold her i landet flytter frivillig tilbake.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det er litt skummelt med så mange som vil bosette seg fast. De kommer fra et dog eat dog samfunn og vi nordmenn er litt for naive i møte med mennesker som er vant til å tøye alle grenser.

Jeg kjenner ikke reglene, men når krigen er over bør de dra hjem og bygge opp Ukraina igjen.

Jeg støtter helhjertet opp om at vi skal ta i mot så mange som mulig mens krigen pågår, men etterpå må vi hjelpe dem hjem igjen.

Jeg har kun gode erfaringer med de ukrainerne jeg har møtt, men fremtiden når støvet legger seg og bombene er en saga blott vil bli en annen enn den vi er inne i nå. Nå er det unntakstilstand.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Dette viser at asylinstituttet er en migrasjonsordning. Det er slik det alltid blir, de som støtter masseinnvandring sier ubegrenset antall asylsøkere må få komme hit, for de skal jo returnere senere lurer de alle naive med. Men når de først kommer hit så blir de her. Dette nytter ikke å holde på sånn, vi må få asyl til å være asyl, midlertidig opphold til forholdene i hjemlandet har normalisert seg.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Med dagens regjering Ingen !! Null!!

For de gjør ikke det som må gjøres i en slik situasjon . ! Folk flest må ha trygghet for sine familier. Støre er en fare for folk flest.

Men saklig sett så kan Norge ta imot 100 000 mennesker spredt utover landet. For her er det mange unge mennesker som Norge trenger.
Og de kommer fra en kultur som er litt mer konservativ enn vår men fra samme kristne kulturbakgrunn. Men vi skal huske på at de bærer på en historie som glorifiserer Stor Polen og Russland. Ukraina har knapt nok være selvstendig i historisk tid.

Skal vi ta imot de så må det bygges ut brakke landsbyer. Problemet med slike mennesker er at mange av de er vokst opp i storbyer og kan bli fort få psykiske vanskeligheter ved å bli bosatt på landsbygda så de må bli bosatt i byer.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Vi føder jo for få barn så.. jeg tenker de aller fleste som har lyst til å bli får bli etter krigen. Ukrainere er ikke russere

Pernille

Legg inn av Pernille »

PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 12:18 am Det er litt skummelt med så mange som vil bosette seg fast. De kommer fra et dog eat dog samfunn og vi nordmenn er litt for naive i møte med mennesker som er vant til å tøye alle grenser.

Jeg kjenner ikke reglene, men når krigen er over bør de dra hjem og bygge opp Ukraina igjen.

Jeg støtter helhjertet opp om at vi skal ta i mot så mange som mulig mens krigen pågår, men etterpå må vi hjelpe dem hjem igjen.

Jeg har kun gode erfaringer med de ukrainerne jeg har møtt, men fremtiden når støvet legger seg og bombene er en saga blott vil bli en annen enn den vi er inne i nå. Nå er det unntakstilstand.
Som Ehall også er inne på, det finnes egentlig ingen mekanismer for å returnere folk som har fått asyl. Det beste vi kan håpe på er at de selv velger å reise tilbake frivillig, men de som da ikke gjør det, vel, de får bli. Det er dette som er det virkelig store problemet med dagens asylordning. Her er det kun snakk om rett til opphold under en konflikt men ingenting om hva som skal skje etter at konflikten er over. Det er heller ingen internasjonal vilje til å gjøre noe som helst med dette regelverket, antakelig fordi mange land har en egeninteresse av å etablere og opprettholde sine egne diasporaer i andre land på grunn av remittanseoverføringer (som for f.eks. Somalias del utgjør omlag 25% av deres BNP) og at de har nok av folk fra før.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

JauKaninen skrev: man mar 06, 2023 4:19 pm De fleste ukrainere kommer ferdig integrert. Byråkratiet i Norge er litt håpløst dog, kan være fryktelig tungvint for de som kommer hit med kompetanse og ønsker å bidra. Ting tar laaang tid her.
De fleste kan vel ikke engang engelsk?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Pernille skrev: tor mar 09, 2023 11:53 am
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 12:18 am Det er litt skummelt med så mange som vil bosette seg fast. De kommer fra et dog eat dog samfunn og vi nordmenn er litt for naive i møte med mennesker som er vant til å tøye alle grenser.

Jeg kjenner ikke reglene, men når krigen er over bør de dra hjem og bygge opp Ukraina igjen.

Jeg støtter helhjertet opp om at vi skal ta i mot så mange som mulig mens krigen pågår, men etterpå må vi hjelpe dem hjem igjen.

Jeg har kun gode erfaringer med de ukrainerne jeg har møtt, men fremtiden når støvet legger seg og bombene er en saga blott vil bli en annen enn den vi er inne i nå. Nå er det unntakstilstand.
Som Ehall også er inne på, det finnes egentlig ingen mekanismer for å returnere folk som har fått asyl. Det beste vi kan håpe på er at de selv velger å reise tilbake frivillig, men de som da ikke gjør det, vel, de får bli. Det er dette som er det virkelig store problemet med dagens asylordning. Her er det kun snakk om rett til opphold under en konflikt men ingenting om hva som skal skje etter at konflikten er over. Det er heller ingen internasjonal vilje til å gjøre noe som helst med dette regelverket, antakelig fordi mange land har en egeninteresse av å etablere og opprettholde sine egne diasporaer i andre land på grunn av remittanseoverføringer (som for f.eks. Somalias del utgjør omlag 25% av deres BNP) og at de har nok av folk fra før.
Viktigste er at Ukraina vinner krigen som dere har skrevet, med russisk seier tror jeg svært få returnerer.
Jeg tror at når Ukraina gjenbygges så vil veldig mange tilbake til fødelandet og være med på reisingen av landet igjen, mulig det blir en større spilt på hvor tidlig de returnerer i forhold på takten på gjenoppbyggingen, og når de er kommet langt nok til at det er boliger til de som ønsker å returnere igjen.
Men at Ukraina vil blomstre økonomisk når landet gjenoppbygges/er gjenoppbygget og det vil være attraktivt å flytte tilbake, det tror jeg.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Texas_John skrev: tor mar 09, 2023 12:01 pm
De fleste kan vel ikke engang engelsk?
De jeg kjenner kan norsk dog. Lenge siden de lærte det også, relativt sett.

Pernille

Legg inn av Pernille »

JauKaninen skrev: ons mar 08, 2023 3:29 pm Vi føder jo for få barn så.. jeg tenker de aller fleste som har lyst til å bli får bli etter krigen. Ukrainere er ikke russere
Da risikerer man at det også skal gjelde nesten gang det smeller i Midtøsten eller Afrika, og Europa på nytt "forplikter" seg til å ta mot millioner av folk derfra. Da er det nok bedre å være prinsipiell og si at asyl ikke skal brukes til erstatningsmigrasjon, uansett hvem det måtte gjelde.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Pernille skrev: tor mar 09, 2023 12:37 pm
Da risikerer man at det også skal gjelde nesten gang det smeller i Midtøsten eller Afrika, og Europa på nytt "forplikter" seg til å ta mot millioner av folk derfra. Da er det nok bedre å være prinsipiell og si at asyl ikke skal brukes til erstatningsmigrasjon, uansett hvem det måtte gjelde.
Nei, om det smeller i midtøsten eller afrika så forventer jeg at nabolandene stiller opp slik vi naboland nå stiller opp for Ukraina. At folk i hovedsak skal flykte til Europa hver gang det er krig eller jævelskap noe sted har jeg aldri signert på. Så kan man selvsagt alltids hjelpe til, slik Saudi Arabia har sendt pengebeløp til ikke-militære formål til Ukraina.

Men jeg har notert meg at folk som Egeland m.fl sier det ja.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Pernille skrev: tor mar 09, 2023 12:37 pm
Da risikerer man at det også skal gjelde nesten gang det smeller i Midtøsten eller Afrika, og Europa på nytt "forplikter" seg til å ta mot millioner av folk derfra. Da er det nok bedre å være prinsipiell og si at asyl ikke skal brukes til erstatningsmigrasjon, uansett hvem det måtte gjelde.
Jeg vil få tilføye, om det skal være noe som helst troverdighet bak frasen "vi bør hjelpe i nærområdene" så må jo Europa virkelig sette et eksempel med hvordan vi tar vare på ukrainere nå. Og det mener jeg vi gjør, selv om ting ikke er perfekt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

JauKaninen skrev: tor mar 09, 2023 10:11 pm
Pernille skrev: tor mar 09, 2023 12:37 pm
Da risikerer man at det også skal gjelde nesten gang det smeller i Midtøsten eller Afrika, og Europa på nytt "forplikter" seg til å ta mot millioner av folk derfra. Da er det nok bedre å være prinsipiell og si at asyl ikke skal brukes til erstatningsmigrasjon, uansett hvem det måtte gjelde.
Jeg vil få tilføye, om det skal være noe som helst troverdighet bak frasen "vi bør hjelpe i nærområdene" så må jo Europa virkelig sette et eksempel med hvordan vi tar vare på ukrainere nå. Og det mener jeg vi gjør, selv om ting ikke er perfekt.
Det gjør vi da også. Alltid. Det er krig og hele Europa stiller opp, akkurat slik vi gjorde da det brant som verst i Midtøsten. Ifølge Jan Egeland og andre asylaktivister skulle vi til og med gå rundt med dårlig samvittighet for at de nærmeste nabolandene til Syria hadde tatt i mot flere syrere enn Norge og at vi dermed var moralsk forpliktet til å sette døra enda mer på gap.

Men asyl bør aldri brukes til å gi permanent opphold i et land (gjenbosetting) eller som en inngangsport for lovlig migrasjon uansett hvem som kommer. Det var aldri hensikten med asyl. Asyl er per definisjon midlertidig nødhjelp for en periode, nettopp for å unngå en opphopning av migranter som i ytterste konsekvens kan endre demografien i mottakslandet og som dermed vil svekke hele asylsystemet. Dette i tillegg til at asylinnvandring er den vanskeligste formen for innvandring å håndtere for et mottaksland. Kostnadene er svært høye, vi har liten kontroll på hvem som kommer og det kommer ofte veldig mange på en gang hvilket setter et enormt press på mottakssystemet, helsevesenet, andre offentlige tjenester og videre integrasjon.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Pernille skrev: fre mar 10, 2023 7:37 am
Det gjør vi da også. Alltid. Det er krig og hele Europa stiller opp, akkurat slik vi gjorde da det brant som verst i Midtøsten. Ifølge Jan Egeland og andre asylaktivister skulle vi til og med gå rundt med dårlig samvittighet for at de nærmeste nabolandene til Syria hadde tatt i mot flere syrere enn Norge og at vi dermed var moralsk forpliktet til å sette døra enda mer på gap.

Men asyl bør aldri brukes til å gi permanent opphold i et land (gjenbosetting) eller som en inngangsport for lovlig migrasjon uansett hvem som kommer. Det var aldri hensikten med asyl. Asyl er per definisjon midlertidig nødhjelp for en periode, nettopp for å unngå en opphopning av migranter som i ytterste konsekvens kan endre demografien i mottakslandet og som dermed vil svekke hele asylsystemet. Dette i tillegg til at asylinnvandring er den vanskeligste formen for innvandring å håndtere for et mottaksland. Kostnadene er svært høye, vi har liten kontroll på hvem som kommer og det kommer ofte veldig mange på en gang hvilket setter et enormt press på mottakssystemet, helsevesenet, andre offentlige tjenester og videre integrasjon.
Helt enig i det første.

Når det gjelder det andre så gir det lite mening å gi folk langvarige norsk-kurs og etterutdanning som skal til for å kunne bruke kompetansen sin i Norge for så å sende de hjem igjen kort tid etterpå mot sin vilje. Så jeg tror og personlig håper mange får bli.

Av det jeg har sett så jobbes det med ukrainerne som om de skal bli her lenge.

Pernille

Legg inn av Pernille »

JauKaninen skrev: fre mar 10, 2023 3:42 pm Når det gjelder det andre så gir det lite mening å gi folk langvarige norsk-kurs og etterutdanning som skal til for å kunne bruke kompetansen sin i Norge for så å sende de hjem igjen kort tid etterpå mot sin vilje. Så jeg tror og personlig håper mange får bli.
Men da antar jeg du mener at det samme også skal gjelde for folk fra Midtøsten og Afrika? Hvis ikke, hvordan vil du argumentere for at ukrainere skal få permanent opphold mens folk fra Syria eller Libya ikke får det? De blir jo også sendt på norsk-kurs og etterutdanning og vil mest sannsynlig heller ikke reise hjem frivillig.

Hvis du tenker at vi skal skille på hva som er nærområde eller ikke så vil det isåfall kreve et helt nytt asyllovverk som neppe vil være på plass på denne siden av vårt århundre. Ett av grunnprinsippene i asylretten er at man skal ha rett til å søke asyl uavhengig av hvor man befinner seg i verden.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Vi bør ikke ta innså mange når vi ikke har boliger til de. Men når krigen snart er slutt så kan de flytte hjem. Hvis ikke Russland vinner da.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Pernille skrev: fre mar 10, 2023 5:36 pm
Men da antar jeg du mener at det samme også skal gjelde for folk fra Midtøsten og Afrika? Hvis ikke, hvordan vil du argumentere for at ukrainere skal få permanent opphold mens folk fra Syria eller Libya ikke får det? De blir jo også sendt på norsk-kurs og etterutdanning og vil mest sannsynlig heller ikke reise hjem frivillig.

Hvis du tenker at vi skal skille på hva som er nærområde eller ikke så vil det isåfall kreve et helt nytt asyllovverk som neppe vil være på plass på denne siden av vårt århundre. Ett av grunnprinsippene i asylretten er at man skal ha rett til å søke asyl uavhengig av hvor man befinner seg i verden.
Når de først har kommet hit så har de selvsagt samme rettigheter som ukrainere. Jeg mener systemet skal være slik at man får hjelp i hovedsak i land i nærområdene eller nærmeste mulige land. At alle skal flykte til Europa hver gang det er krig eller krise et sted i verden er uansett ikke noen levedyktig modell i det lange løp.

Du skjønner vel at det ligger i kortene at folk kan få bli når vi bruker flere år på å utdanne de for norske arbeidsforhold? Her sitter selvsagt politikerne og ser at de kan benytte seg av kompetansen ukrainere tilbyr. F.eks er det legemangel i Norge og det har flyktet ukrainske leger hit. Da ønsker vi at de blir, det samme gjelder nok mange andre felt også.

Jeg tror og håper at ukrainere i stor grad bør få bli, så er det nok mange som vil tilbake også.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

JauKaninen skrev: fre mar 10, 2023 6:18 pm Her sitter selvsagt politikerne og ser at de kan benytte seg av kompetansen ukrainere tilbyr. F.eks er det legemangel i Norge og det har flyktet ukrainske leger hit. Da ønsker vi at de blir, det samme gjelder nok mange andre felt også.
Er du en av de som også trodde det kom høyt udannede fra Syria? Alle menn er igjen for å krige, de fleste som kommer hit er deres familier. Ser ikke for meg at det er disse som er høyt utdannede. Alt dette er bare unnskyldinger og bortforklaringer for å ha størst mulig innvandring til Norge.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

ehall skrev: fre mar 10, 2023 6:51 pm
Alt dette er bare unnskyldinger og bortforklaringer for å ha størst mulig innvandring til Norge.
Krigen til Putin er bare en unnskyldning for å ha størst mulig innvandring til Norge?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Altså, gir det ikke flere en dårlig smak i munnen at ukrainere vinner en krig mot vår hovedmotstander og så er det "takk og farvel" uten videre omtanke for de ukrainere som er her? "Nå er det hjem til ruinene, dere klarer dere sikkert fint". Ufattelig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»