Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
b0lle

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av b0lle »

DennisB skrev: fre jan 27, 2023 11:37 am
Jack_Daniels skrev: fre jan 27, 2023 11:16 am "Lead by example"

Polen har vært fantastiske under hele denne krigen.

Så har man prorusserne, som på den andre siden spekulerer i om Polen vil "ta" en del av Vest-Ukraina..
Man blir bare matt. Snakk om reinspikka idioti.
Ja hadde ambisjonene vært å annektere vest Ukraina er det jo litt dumt å styrke forsvaret ved å svekke sitt eget som de har gjort. Uansett så er det morsomt at russertroll bruker det som en forklaring. De tror virkelig at noen vestlige land vil bruke samme virkemiddel som dem når man ser hvilken fiasko det har vært.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Dette er noe jeg har sett før, men syntes jeg så et norsk flagg på fyren som fikk russeren ut av bilen. Kan dette være i Norge? Kult uansett.


DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: fre jan 27, 2023 12:53 pm Dette er noe jeg har sett før, men syntes jeg så et norsk flagg på fyren som fikk russeren ut av bilen. Kan dette være i Norge? Kult uansett.

Flagget er åpenbart norsk ja. Kanskje det er nær vår grense til Russland?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

DennisB skrev: fre jan 27, 2023 1:05 pm
Fernandovonarb skrev: fre jan 27, 2023 12:53 pm Dette er noe jeg har sett før, men syntes jeg så et norsk flagg på fyren som fikk russeren ut av bilen. Kan dette være i Norge? Kult uansett.
Flagget er åpenbart norsk ja. Kanskje det er nær vår grense til Russland?
Jeg er ikke 100 % sikker, men tviler sterkt på at det finnes trær i Øst-Finnmark på den størrelsen du ser i bakgrunnen der. Det står jo i tittelen at dette er i Kazakhstan, uten at det nødvendigvis stemmer av den grunn.
Det finnes klesmerker som bruker det norske flagget på sine klær feks, Napapijri.
Sist redigert av Jaauda den fre jan 27, 2023 1:24 pm, redigert 1 gang totalt.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Solvgutt1 skrev: fre jan 27, 2023 10:44 am
FjodorDVD skrev: fre jan 27, 2023 10:24 am
DennisB skrev: fre jan 27, 2023 10:01 am Steike, snakk om forskrudde svar. De har blitt servert verden største løgn, og svelger det hele med søkke og snøre.
Denne er verdt en titt, de som tror folket i Russland noen gang vil komme i opposisjon til Putin. Ikke rart denne krigen varer, og får støtte av folket i Russland.
Heldigvis er det også noen som forstår hva som skjer.

Denne youtube-kanalen har jeg fulgt gjennom hele krigen. Når det gjelder denne spesielle videoen så jeg den i morges. Har ikke fått med meg alt underveis, men det er i alle fall første gang jeg ser at kanalen profilerer en pro-russisk holdning. Kanalen oppfattet jeg tidligere som en av mange Putin-kritiske kanaler. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Heller nesten til å oppfatte stoffet som ironi.
Det er jo ikke kanalen som er pro-russisk her. Den viser bare for et vestlig publikum hva slags holdninger den jevne russer har.
I den videoen som her vises virker det å være en usannsynlig høy andel pro-putin. Det har jeg ikke sett før på 1420. Ironi eller har Putin tatt over redaksjonen for å sende propaganda?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Enda en video av russisk kanonføde som klager sin nød. Utdannet som enkle heimevern styrker, blir sendt rett til fronten som angrepsstyrker, må kjøpe alt selv, får ikke lønn osv. Dette luftslottet er dømt til å krasje.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Fernandovonarb skrev: fre jan 27, 2023 1:28 pm Enda en video av russisk kanonføde som klager sin nød. Utdannet som enkle heimevern styrker, blir sendt rett til fronten som angrepsstyrker, må kjøpe alt selv, får ikke lønn osv. Dette luftslottet er dømt til å krasje.
Det er mange ting man kan spekulere på når det gjelder russerne. Men en ting har jeg tenkt på lenge, og det er at soldatene selv må kjøpe mye av utstyret de trenger i krigen. Hvordan er egentlig det mulig? Det finnes altså utstyr å få tak i, men det har ikke hærstyrkene til å dele ut til sine egen soldater.
Heldigvis har "Vladimir på hjørnet" det som trengs.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Hmm skrev: fre jan 27, 2023 1:45 pm
Fernandovonarb skrev: fre jan 27, 2023 1:28 pm Enda en video av russisk kanonføde som klager sin nød. Utdannet som enkle heimevern styrker, blir sendt rett til fronten som angrepsstyrker, må kjøpe alt selv, får ikke lønn osv. Dette luftslottet er dømt til å krasje.
Det er mange ting man kan spekulere på når det gjelder russerne. Men en ting har jeg tenkt på lenge, og det er at soldatene selv må kjøpe mye av utstyret de trenger i krigen. Hvordan er egentlig det mulig? Det finnes altså utstyr å få tak i, men det har ikke hærstyrkene til å dele ut til sine egen soldater.
Heldigvis har "Vladimir på hjørnet" det som trengs.
frontene og mobiliseringen gjør at det ikke er mulig å utstyre alle soldatene tilstrekkelig. Noe av det samme gjelder for Ukraina også, flere hjelpeorganisasjoner bidrar.

Jack

Legg inn av Jack »

Fyfaen.


Svalbard

Legg inn av Svalbard »

Går ikke spesielt bra med russerne rundt Vuhledar sånn generelt. Meldt om 100+ døde bare der det siste døgnet.


Hetfield

Legg inn av Hetfield »

DennisB skrev: fre jan 27, 2023 10:01 am Steike, snakk om forskrudde svar. De har blitt servert verden største løgn, og svelger det hele med søkke og snøre.
Denne er verdt en titt, de som tror folket i Russland noen gang vil komme i opposisjon til Putin. Ikke rart denne krigen varer, og får støtte av folket i Russland.
Heldigvis er det også noen som forstår hva som skjer.

Putin har også rensket så ille opp at det er svært få i det hele tatt med et annet tankesett som kunne utfordret han.

Resten er like hjernevasket som f.eks Medvedev, så har ingen forhåpninger om at det blir noe bedre borti der når Putin dør.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jaauda skrev: fre jan 27, 2023 1:17 pm
DennisB skrev: fre jan 27, 2023 1:05 pm
Fernandovonarb skrev: fre jan 27, 2023 12:53 pm Dette er noe jeg har sett før, men syntes jeg så et norsk flagg på fyren som fikk russeren ut av bilen. Kan dette være i Norge? Kult uansett.
Flagget er åpenbart norsk ja. Kanskje det er nær vår grense til Russland?
Jeg er ikke 100 % sikker, men tviler sterkt på at det finnes trær i Øst-Finnmark på den størrelsen du ser i bakgrunnen der. Det står jo i tittelen at dette er i Kazakhstan, uten at det nødvendigvis stemmer av den grunn.
Det finnes klesmerker som bruker det norske flagget på sine klær feks, Napapijri.
Man ser på arkitekturen at det ikke er i Norge, språket er en indikasjon også.

Men det viser utvilsomt hvor frekke og jævlig folkeslag de er.

Kommer de til å være mer ydmyke og høflige nest gang man påtreffer dem i Syden?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:30 pm
Jaauda skrev: fre jan 27, 2023 1:17 pm
DennisB skrev: fre jan 27, 2023 1:05 pm

Flagget er åpenbart norsk ja. Kanskje det er nær vår grense til Russland?
Jeg er ikke 100 % sikker, men tviler sterkt på at det finnes trær i Øst-Finnmark på den størrelsen du ser i bakgrunnen der. Det står jo i tittelen at dette er i Kazakhstan, uten at det nødvendigvis stemmer av den grunn.
Det finnes klesmerker som bruker det norske flagget på sine klær feks, Napapijri.
Man ser på arkitekturen at det ikke er i Norge, språket er en indikasjon også.

Men det viser utvilsomt hvor frekke og jævlig folkeslag de er.

Kommer de til å være mer ydmyke og høflige nest gang man påtreffer dem i Syden?
De er ikke skapt til å være ydmyke. Selv i syden ser de på seg selv som herrefolket. Men de som sniker i buffetkøen når jeg er der får høre det.

Jeg er egentlig relativt lugn i slike sammenhenger, men folk som bare behandler andre som luft og som bare stiller seg foran små barn i køen uten skam slik russerne gjør får meg til å klikke. Da tar jeg frem utestemmen og ber dem pelle seg til pisis. Driter i om de kan engelsk eller ei.

Samme når man ha gått av flyet og står i passkø. Da kommer det alltid et russisk fly. Alltid. Og hver fuckings gang er det samme greia. Russerne begynner å jobbe seg fremover i køa. Skamløse og nedlatende mot andre.

Og det er egentlig det vi ser i denne krigen også. De har ikke respekt for andre mennesker. Finnes ikke.

Jeg misliker dem inderlig. Dypt og inderlig.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

PapaSmurf skrev: fre jan 27, 2023 4:40 pm
kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:30 pm
Jaauda skrev: fre jan 27, 2023 1:17 pm

Jeg er ikke 100 % sikker, men tviler sterkt på at det finnes trær i Øst-Finnmark på den størrelsen du ser i bakgrunnen der. Det står jo i tittelen at dette er i Kazakhstan, uten at det nødvendigvis stemmer av den grunn.
Det finnes klesmerker som bruker det norske flagget på sine klær feks, Napapijri.
Man ser på arkitekturen at det ikke er i Norge, språket er en indikasjon også.

Men det viser utvilsomt hvor frekke og jævlig folkeslag de er.

Kommer de til å være mer ydmyke og høflige nest gang man påtreffer dem i Syden?
De er ikke skapt til å være ydmyke. Selv i syden ser de på seg selv som herrefolket. Men de som sniker i buffetkøen når jeg er der får høre det.

Jeg er egentlig relativt lugn i slike sammenhenger, men folk som bare behandler andre som luft og som bare stiller seg foran små barn i køen uten skam slik russerne gjør får meg til å klikke. Da tar jeg frem utestemmen og ber dem pelle seg til pisis. Driter i om de kan engelsk eller ei.

Samme når man ha gått av flyet og står i passkø. Da kommer det alltid et russisk fly. Alltid. Og hver fuckings gang er det samme greia. De begynner å jobbe seg fremover i køa. Skamløse og nedlatende mot andre. Jeg misliker dem inderlig. Dypt og inderlig.
Det virker som om vi har vært på samme turene.
Ikke glem at etter at de har forsynt seg av buffeene og ferdige med å spise så står det et titalls tallerkener igjen på bordet der maten omtrent ikke er rørt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Håper søte og sympatiske Astrid innser at her har hun driti seg loddrett ut.

https://www.nrk.no/sport/deltok-pa-omst ... 1.16273571

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gorgi skrev: fre jan 27, 2023 4:44 pm
PapaSmurf skrev: fre jan 27, 2023 4:40 pm
kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:30 pm

Man ser på arkitekturen at det ikke er i Norge, språket er en indikasjon også.

Men det viser utvilsomt hvor frekke og jævlig folkeslag de er.

Kommer de til å være mer ydmyke og høflige nest gang man påtreffer dem i Syden?
De er ikke skapt til å være ydmyke. Selv i syden ser de på seg selv som herrefolket. Men de som sniker i buffetkøen når jeg er der får høre det.

Jeg er egentlig relativt lugn i slike sammenhenger, men folk som bare behandler andre som luft og som bare stiller seg foran små barn i køen uten skam slik russerne gjør får meg til å klikke. Da tar jeg frem utestemmen og ber dem pelle seg til pisis. Driter i om de kan engelsk eller ei.

Samme når man ha gått av flyet og står i passkø. Da kommer det alltid et russisk fly. Alltid. Og hver fuckings gang er det samme greia. De begynner å jobbe seg fremover i køa. Skamløse og nedlatende mot andre. Jeg misliker dem inderlig. Dypt og inderlig.
Det virker som om vi har vært på samme turene.
Ikke glem at etter at de har forsynt seg av buffeene og ferdige med å spise så står det et titalls tallerkener igjen på bordet der maten omtrent ikke er rørt.
Jeg kunne tatt opp mye mer enn køkultur i mine møter med russere på ferie, men det er egentlig akkurat det samme på alle områder. Det er dem først. De fjerner håndduker fra solsenger og velter seg nedpå.

Mannfolka så digre at ræva siger i bakken på solsenga. Der sitter de og nesepuster høyt mens de konstant burper en blanding mellom buffet og vodka.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DennisB skrev: fre jan 27, 2023 10:01 am Steike, snakk om forskrudde svar. De har blitt servert verden største løgn, og svelger det hele med søkke og snøre.
Denne er verdt en titt, de som tror folket i Russland noen gang vil komme i opposisjon til Putin. Ikke rart denne krigen varer, og får støtte av folket i Russland.
Heldigvis er det også noen som forstår hva som skjer.

Derfor er det helt nødvendig at Russland knuses i denne konflikten. Hjernevaskingen denne diktatoren fører gjør dem til et farlig folk. Et fåtall har egne meninger om noe som helst.
Ble rørt av et par av dem som ikke lot seg lure.

RvsB

Legg inn av RvsB »

kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:50 pm Håper søte og sympatiske Astrid innser at her har hun driti seg loddrett ut.

https://www.nrk.no/sport/deltok-pa-omst ... 1.16273571
Gode svar fra Skarstein. Er nok et åpent spørsmål om Astrid. Hun angrer nok sikkert, men er det i så fall fordi hun innser at hun var på bærtur, eller er det "jeg skulle holdt kjeft fordi alle er så slemme mot meg"?(...egentlig en veldig Russisk tenkemåte altså...) De første reaksjonene fra henne etter at dette sprakk i media tyder på sistnevnte, men selvfølgelig mulig at hun har endret mening i etterkant.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

greyserpent skrev: fre jan 27, 2023 4:52 pm
DennisB skrev: fre jan 27, 2023 10:01 am Steike, snakk om forskrudde svar. De har blitt servert verden største løgn, og svelger det hele med søkke og snøre.
Denne er verdt en titt, de som tror folket i Russland noen gang vil komme i opposisjon til Putin. Ikke rart denne krigen varer, og får støtte av folket i Russland.
Heldigvis er det også noen som forstår hva som skjer.

Derfor er det helt nødvendig at Russland knuses i denne konflikten. Hjernevaskingen denne diktatoren fører gjør dem til et farlig folk. Et fåtall har egne meninger om noe som helst.
Ble rørt av et par av dem som ikke lot seg lure.
De som ikke lar seg lure har i stor grad rømt landet nå, tidligere når de postet disse videoene var det flere som ikke lot seg lure, men de som ikke har latt seg lure har i stor grad gitt opp og reist til Georgia,Tyrkia etc. og gitt opp alt håp.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:50 pm Håper søte og sympatiske Astrid innser at her har hun driti seg loddrett ut.

https://www.nrk.no/sport/deltok-pa-omst ... 1.16273571
Hun har vel aldri vært spesielt søt, og i alle fall ikke spesielt sympatisk. Men her har hun virkelig pissa i buksa.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

nometalhorse skrev: fre jan 27, 2023 5:34 pm
kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:50 pm Håper søte og sympatiske Astrid innser at her har hun driti seg loddrett ut.

https://www.nrk.no/sport/deltok-pa-omst ... 1.16273571
Hun har vel aldri vært spesielt søt, og i alle fall ikke spesielt sympatisk. Men her har hun virkelig pissa i buksa.
Den skvetten varmet ikke lenge heller.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Bakhmut kan ikke holdes. Tapet av Soledar lot til å ha hatt en større sjokkeffekt enn antatt på ukrainerne som virker å ha fått kritisk personellmangel på feltet, de kopierte russernes taktikk fra våren-sommeren i omvendt rolle, på defensiven fremfor på offensiven med små infanteristyrker og størst satsing på artilleri. Russisk artilleri har blitt redusert til et minimum, men de brukes mer smartere i møte med ukrainerne som på mange steder fremdeles bruker sovjetisk doktrine. De mange visuelle fremvisninger avslørt at russerne avansert fram i så ekstraordinære løse formasjoner ned til mellom 15 og 25 mann om gang i et 150 x 150 m stort område, noen ganger det dobbelte, og dermed blir det vanskeligere å desimere dem med kun artilleri, ja selv mitraljøse. Angrepskraften er praktisk talt ikke-eksisterende; disse simpelt bet seg fast og bli værende for at de etterfølgende skal ta seg fram ved å hoppe fra det ene stedet til det andre, uten å bry seg om tapene. Hele angrepsformasjoner - 150 til 250 mann fordelt på ti separate grupperinger - var utslettet. Gang på gang.

På mange steder fant ikke russerne ukrainske soldater som pga. sambandsproblemer og sterk russisk dekkeild kunne ikke bli værende, og disse kunne ikke forene seg uten å bli lokalisert og desimert av russerne som lot til å ha langt færre sambandsproblemer. Ukrainerne har altfor få soldater på feltet i Bakhmut, altfor mange måtte holdes tilbake for trening, R&R og for å unngå unødvendig tap, etter hvert som det bli mindre og mindre dekning var det ikke lenge tilrådelig å bli værende. Ukrainerne trenger klaseammunisjon. Jeg husker meget godt debatten da Norge skulle kvitte seg med klaseammunisjon, jeg var helt mot dette som for meg virker ganske dumt. Det er ikke mulig å stoppe et slikt angrep selv med et batteri av M109! Enda verre fordi russerne bare simpelt sende enda flere ut over de døde som på mange steder bare destrueres istedenfor sankes inn.

I nord holdes russerne tilbake sør for Vasyukivka-Fedorivka området, men Blahodatne-Krasna Hora området mot vest er under direkte trussel av russerne som kan skjule menn og våpen i gruvene der. I sør har russerne tatt seg nordover og klart å ta Klishschiivka til tross for den omfattende flankeilden som desimert dem fra vest, og dermed kan true Ivanivske, som er nøkkelen for å kontrollere Bakhmut. Russerne har etter så lang tid lykte med å sette Bakhmut dels under omringning. Etter Bakhmut håper utvilsomt russerne på at de kan ta seg langs vegen mot Slovjansk og få hele fremspringet omkring Siversk til å kollapse. Dette vil da for godt stanse den ukrainske offensiven i Nordøstfronten som har blitt en gedigen katastrofe pga. det altfor milde vinterværet som nå avløses av vårløsningen i februar-mars. Det meget varme været er på Putins side.

I Søndre Donbass-fronten er det massevis av falske meldinger på russisk hold, Pavlivka holdes ikke lenges av ukrainerne som nå har bare midtetidige posisjoner der - som gjør det helt umulig for russerne å rykke gjennom dette området. Dermed konsentrere de seg mot Vuhledar fra sørøst gjennom Mykilske - et altfor trangt landområde for fremrykning, og altfor åpent med store åkerlapper som i Khersonfronten så motortransport er nødvendig der i kontrast til ved Bakhmut.

Som varslet har ikke NATO så mange stridsvogner som de kunne gi bort; altfor mange var nemlig solgt og produksjonstakten hadde blitt drastisk redusert til et minimum i den tiden Merkel var kansler i Tyskland. Dette skyldes Afghanistan-Irak disputten, den moralske omstridte okkupasjonen av Irak og den irakiske motstanden i 2003-2009 hadde fulgt til at mange NATO-land "rømte" til Afghanistan og samtidig for å beholde USAs støtte valgt å gå over til lette motoriserte utrykningsstyrker som er av NULL VERDI i en sann mellomstatlig krig. Danmark gav bort all artilleri de har fordi de var ment for utrykningstaktiske scenarioer med motoriserte styrker, som i 2020 var realisert å være en ganske dårlig ide. I Norge er det oppdaget under stridsvognutprøvelsen at det er mektige krefter som vil fortsette med utrykningsstyrkekonseptet - som må stoppes. I Storbritannia var det tidlig vedtatt at stridsvognvåpenet skulle bort, dette hadde man gått bort fra for øyeblikket. For bare ti år siden ville vi ha hatt hundrevis som kunne sendes til Ukraina, 100-tallet er dessverre det høyeste realistiske estimatet fordi man kan ikke svekke egne styrker og miste verdifull ekspertise.

Selv eldre Leo1 og AMX30 som M48/60 kunne være lettere å skaffe fram...

Ukraina har nå et kritisk mangel på fly. De trenger nye fly snarest mulig for innsats i sommeren. Om minst 50 F-16 fly kan leveres til Ukraina, vil det gjøre underverk fordi disse kan ha stand-off våpen som kunne treff mål titalls av mil vekk, og spesielt BVR-kapasitet for å skyte ned fly opptil 100 km vekk. Polen skal ha nye BVR-kapable kampfly fra Sør-Korea, og det er en sterk sannsynlighet at noen av disse flyene vil overføres til Ukraina. BVR-kapasiteten er veldig viktig i defensiv strategi i møte med russiske kampfly, ikke minst for å "renske" himmelen over feltet. Ukrainerne må bare først asfaltere deres flybasene for bruk av F-16. Forberedelsene skulle ha vært ordnet ved nyttåret for å ha funksjonsdyktige flystyrker senest i sommeren. Jeg hadde etterlyste det allerede i sommeren.

På russisk hold hersker vanviddet. Det blir bare verre og verre jo mer motgang Putin kom ut for. Russland har trolig aldri hatt ett så irrasjonelt regime i hele dets historie som Putins i dag. Det russiske folket har mistet meget mye sympati internasjonalt sett, dessverre er det sett at verden har blitt altfor korrupt og amoralsk i det siste. I Vesten virker det som man har innsett at Putin måtte ikke få vinne, av frykt for ringvirkninger, blant annet at atommakter kan bedrive rov på ikke-atommakter - som vil da gjør atomvåpen ganske attraktivt for mange stater.

I Russland ser man at russerne flest brydd ikke seg, og at disse nektet å realisere en gammel europeisk sannhet etablert så tidlig som i 1500-tallet under de religiøse krigene; båndet mellom makthaveren og hans undersåttene, som begge utfylle hverandre og begge er ansvarlig for hverandres handlinger. Det er sett i stigende grad at flere prøver å uskyldiggjøre det russiske folket for disses leders handling til tross for at de støtter ham. Uansvarlig, for i en nasjonalstat er makthaveren og hans folk uløselig knyttet sammen. Dette var regelen i 1648 til 2020.

Så lenge det russiske folket vil dø for Putin er det umulig for Ukraina å vinne, og det er bare Putin som drive fram krigen.

Jack

Legg inn av Jack »

Siden rashistene opererer fra flybaser i Belarus er det IMO rett og rimelig at Ukrainerne kan operere fra flybaser i Polen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jack_Daniels skrev: fre jan 27, 2023 5:47 pm Siden rashistene opererer fra flybaser i Belarus er det IMO rett og rimelig at Ukrainerne kan operere fra flybaser i Polen.
Jeg er enig med russerne i en ting. NATO er involvert i krigen. Så det er bare tullete å gjøre det halvvegs. Gå inn og dytt russerne ut.

Deila

Legg inn av Deila »

PapaSmurf skrev: fre jan 27, 2023 5:54 pm
Jack_Daniels skrev: fre jan 27, 2023 5:47 pm Siden rashistene opererer fra flybaser i Belarus er det IMO rett og rimelig at Ukrainerne kan operere fra flybaser i Polen.
Jeg er enig med russerne i en ting. NATO er involvert i krigen. Så det er bare tullete å gjøre det halvvegs. Gå inn og dytt russerne ut.
Nok er nok, og det for lenge siden. Tror dessverre det sitter fryktelig langt inne. Så jo bare hvor langt inne det satt å sende Abrams og Leopard for eksempel.. Tok jo 1 år før de i det hele tatt turte å sende skikkelige våpen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Varulv2468 skrev: fre jan 27, 2023 5:43 pm 100-tallet er dessverre det høyeste realistiske estimatet fordi man kan ikke svekke egne styrker og miste verdifull ekspertise.

Selv eldre Leo1 og AMX30 som M48/60 kunne være lettere å skaffe fram...

Ukraina har nå et kritisk mangel på fly. De trenger nye fly snarest mulig for innsats i sommeren. Om minst 50 F-16 fly kan leveres til Ukraina, vil det gjøre underverk fordi disse kan ha stand-off våpen som kunne treff mål titalls av mil vekk, og spesielt BVR-kapasitet for å skyte ned fly opptil 100 km vekk.
Sett at Ukrainia får 100 tanks. Hvor stor effekt vil det egentlig ha? Jeg skjønner at et angrep med 100 tanks vil bryte igjennom russiske forsvarslinjer og forårsake mye skade, men er det ikke nærliggende at disse tanksene vil bli møtt med store russiske luftstyrker?

Det er daglige nyhetsartikler om de ukrainiske planene så Russland vet opplagt hva som kommer. Et motangrep blir planlagt og de som holder på med det kan mye mer om militærstrategi enn jeg, men et alternativ som selv jeg kan tenke ut er 100 raketter mot Ukrainia (overvelde luftvernet) og så alle fly i lufta. I kamp mellom jagerfly og tanks vinner vel stort sett jagerflyet? Sånn sett skjønner jeg hvorfor du etterlyser F16 også.

Jack

Legg inn av Jack »

Orakelet skrev: fre jan 27, 2023 6:00 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 27, 2023 5:43 pm 100-tallet er dessverre det høyeste realistiske estimatet fordi man kan ikke svekke egne styrker og miste verdifull ekspertise.

Selv eldre Leo1 og AMX30 som M48/60 kunne være lettere å skaffe fram...

Ukraina har nå et kritisk mangel på fly. De trenger nye fly snarest mulig for innsats i sommeren. Om minst 50 F-16 fly kan leveres til Ukraina, vil det gjøre underverk fordi disse kan ha stand-off våpen som kunne treff mål titalls av mil vekk, og spesielt BVR-kapasitet for å skyte ned fly opptil 100 km vekk.
Sett at Ukrainia får 100 tanks. Hvor stor effekt vil det egentlig ha? Jeg skjønner at et angrep med 100 tanks vil bryte igjennom russiske forsvarslinjer og forårsake mye skade, men er det ikke nærliggende at disse tanksene vil bli møtt med store russiske luftstyrker?

Det er daglige nyhetsartikler om de ukrainiske planene så Russland vet opplagt hva som kommer. Et motangrep blir planlagt og de som holder på med det kan mye mer om militærstrategi enn jeg, men et alternativ som selv jeg kan tenke ut er 100 raketter mot Ukrainia (overvelde luftvernet) og så alle fly i lufta. I kamp mellom jagerfly og tanks vinner vel stort sett jagerflyet? Sånn sett skjønner jeg hvorfor du etterlyser F16 også.
Hvilke Ukrainske planer er det du tenker på her? Har du lyst til å dele noen av disse artiklene?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Orakelet skrev: fre jan 27, 2023 6:00 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 27, 2023 5:43 pm 100-tallet er dessverre det høyeste realistiske estimatet fordi man kan ikke svekke egne styrker og miste verdifull ekspertise.

Selv eldre Leo1 og AMX30 som M48/60 kunne være lettere å skaffe fram...

Ukraina har nå et kritisk mangel på fly. De trenger nye fly snarest mulig for innsats i sommeren. Om minst 50 F-16 fly kan leveres til Ukraina, vil det gjøre underverk fordi disse kan ha stand-off våpen som kunne treff mål titalls av mil vekk, og spesielt BVR-kapasitet for å skyte ned fly opptil 100 km vekk.
Sett at Ukrainia får 100 tanks. Hvor stor effekt vil det egentlig ha? Jeg skjønner at et angrep med 100 tanks vil bryte igjennom russiske forsvarslinjer og forårsake mye skade, men er det ikke nærliggende at disse tanksene vil bli møtt med store russiske luftstyrker?

Det er daglige nyhetsartikler om de ukrainiske planene så Russland vet opplagt hva som kommer. Et motangrep blir planlagt og de som holder på med det kan mye mer om militærstrategi enn jeg, men et alternativ som selv jeg kan tenke ut er 100 raketter mot Ukrainia (overvelde luftvernet) og så alle fly i lufta. I kamp mellom jagerfly og tanks vinner vel stort sett jagerflyet? Sånn sett skjønner jeg hvorfor du etterlyser F16 også.
Jagerflyet er å sikre luftrommet for tanksen. Russerne har gode ATGM våpensystemer som kan bli et stort problem, men stort sett bakkemonterte våpen fremfor helikoptermonterte. Det hadde vist seg under krigen at Ka-52 som spilt en viktig rolle for å ta ut det ukrainske forsvaret i sør, må hovere lenge nok for målsøking-lokalisering-låssetting før et angrep kan skje. Mange helikoptre var skutt ned på den måte. Su-25 er den eneste "mudderflytteren" russerne har, og man var ikke opptatt av presisjonsvåpenteknologi for disse flyene.

Hvis ukrainerne vil ha en blitzkrig, er det fremdeles tre områder hvor improviseringer må skje; for det første effektiv samband som kan motstå russisk jamming (og sabotasje som av Musk), for det andre logistisk transportkapasitet med tusener av lastekjøretøyer, for det tredje mange trente offiserer med høy kompetanseevne. De må ha samband for å rykke inn i fiendtlige territorier, tusener av liv og hundrevis av kjøretøyer gikk tapt pga. sambandsmangel; de må ha tung logistisk støtte - ukrainerne er altfor sløv og treg hver gang muligheter bryr seg - og de må ha mange offiserer som ikke er oppflasket på sovjetisk doktrine.

I dag innser ukrainerne at de hadde tatt feil av russerne på det groveste, og at deres tidlige optimisme ikke er holdbart; i starten ville man ha en våpenstillstand under ideen om at en politisk avklarering kunne oppnå; Putin punkterte dette med hans bisarre krav; i ettertiden ville man desimere russerne og vinne defensive seire, Putin ignorerte dette - deretter ville man oppnå sjokkeffekt ved å gjøre viktige erobringer; Putin besvart dette med annektering. Hele tiden hadde ukrainerne siktet på en seier ved å tvinge russerne til å gi seg som når en bryter under en brytekamp vil gi seg når det var blitt for ubehagelig for ham. Hva å gjøre om bryteren nekte å gi seg og slåss mer og mer i ignoranse for regler, maktatferd, logikk og sist overlevelse? Dommeren ville ha grepet inn, men det finnes ikke en dommer i dagens krig.

Det er hvorfor Zelenskyj ikke vil ha noe å gjøre med Putin, han simpelt forstår ikke hvor man har denne russeren som er bare få skritt fra å rable helt. Putin bare eskalere og eskalere som denne rotten han var så glad å snakke om. Så han trenger mer hjelp fra Vesten. Det siste håpet er å oppnå en avgjørende militær seier, men dette kan bli helt uoppnåelig. Så det er i det russiske folket krigen avgjøres; er de villig til å dø for Putin, å kaste bort deres barns fremtid? Putin har gjort ufattelige store skader på dem, og så langt ser det ut at de fleste ikke fattet det.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

nometalhorse skrev: fre jan 27, 2023 5:34 pm
kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:50 pm Håper søte og sympatiske Astrid innser at her har hun driti seg loddrett ut.

https://www.nrk.no/sport/deltok-pa-omst ... 1.16273571
Hun har vel aldri vært spesielt søt, og i alle fall ikke spesielt sympatisk. Men her har hun virkelig pissa i buksa.
Hun må jo være noe begrenset når hun presiserer at utøverkomiteen har konkludert med at de ikke er imot sanksjoner av staten Russland etter interne drøftelser. Som om denne komiteen har noe som helst med dette å gjøre. Det sier hun kun for å ufarliggjøre beslutningen om at russerne kan få delta. Det å nekte deltakelse pga pass er diskriminering og i strid med menneskerettighetene, sier hun videre. Vil anta at det samme gjelder all annen boikott av russere. Turistvisum, ballett, orkester, deltakelse i næringsliv&investeringer osv osv..

Vi ser hva som skjer i tennis med russisk deltakelse. I Australia Open sitter tilskuere på tribunen med det russiske flagg og bokstaven Z. Vil ikke se russiske dopere i Kollen eller på en norsk fotballbane.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Crazy Horse skrev: fre jan 27, 2023 6:25 pm
nometalhorse skrev: fre jan 27, 2023 5:34 pm
kytec skrev: fre jan 27, 2023 4:50 pm Håper søte og sympatiske Astrid innser at her har hun driti seg loddrett ut.

https://www.nrk.no/sport/deltok-pa-omst ... 1.16273571
Hun har vel aldri vært spesielt søt, og i alle fall ikke spesielt sympatisk. Men her har hun virkelig pissa i buksa.
Hun må jo være noe begrenset når hun presiserer at utøverkomiteen har konkludert med at de ikke er imot sanksjoner av staten Russland etter interne drøftelser. Som om denne komiteen har noe som helst med dette å gjøre. Det sier hun kun for å ufarliggjøre beslutningen om at russerne kan få delta. Det å nekte deltakelse pga pass er diskriminering og i strid med menneskerettighetene, sier hun videre. Vil anta at det samme gjelder all annen boikott av russere. Turistvisum, ballett, orkester, deltakelse i næringsliv&investeringer osv osv..

Vi ser hva som skjer i tennis med russisk deltakelse. I Australia Open sitter tilskuere på tribunen med det russiske flagg og bokstaven Z. Vil ikke se russiske dopere i Kollen eller på en norsk fotballbane.
Ja, å ikke blande inn politikk i idretten er en fin og edel holdning på papiret. Å møtes i "kamp" på en sportsbane kan bringe folk sammen og være en brobygger. Dette forutsetter dog at alle parter er enige i dette og støtter opp om det. Hvordan skal man kunne si at sport og politikk ikke har noe med hverandre å gjøre når russiske idrettshelter paraderes med fascismens og folkemordets merke på den store scenen i lag med Putin. Hvordan skal vi forholde oss til at skistjerner får militære grader i Putins "personlige" armè? Når idrettsarenaer blir steder for å synge propaganda og kamprop? Når OL de siste 12 årene har blitt brukt som dekke for å lansere angrep og invasjoner?

Russerne skriker om at vi bruker politikk som dekke for å straffe idrettsutøverne deres og ekskludere dem, men...er det virkelig "vi" som har gjort dette? For meg er det den reneste selvfølge at de ikke er velkomne. De har mye botsverk or reperasjoner å gjøre før de bør bli tatt inn i varmen igjen. Og som vanlig, de har bare seg selv å takke. Det er selvfølgelig synd for de av dem som er imot krigen og det som skjer som rammes, men som idrettsjerner som faktisk er internasjonale representanter for sitt land, så har faktisk de også et ansvar.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»