Hvor ble de av?

Svar
Someone

Re: Hvor ble de av?

Legg inn av Someone »

Av Big One likte jeg Hot'n Crunchy Mexican. Men den forsvant for ikke så lenge siden

Lezah

Legg inn av Lezah »

Når man snakker om pizzaer (orker ikke sjekke hele tråden), men det var en avlang pizza fra Sætre som jeg likte veldig da jeg var yngre, tror den er long gone.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

På tidlig nittitall da original Grandiosa var stort sett enerådende hadde Stabburet en pizza med sprøstekt løk. Mulig jeg har nevnt den før. Tror den het Magnifico eller noe. Den var knallgod.

Og så hadde Rimi noen billige margeritapizzaer kun i plastfolie som de solgte i 3-pk. Nærmeste en frossenpizza jeg har smakt har vært skikkelig italiensk pizza.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det ble mye Big One Hot Mexican en periode, husker jeg. Den er savnet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på om den allerede er blitt nevnt her, men som i en annen mat/godis relatert tråd her inne, tenkte jeg å etterlyse om noen har peiling på om denne fortsatt er i salg:
Bilde
Samtlige lokale Kiwier, Menyer og noen andre solgte denne frem til og med i våres, hvor spesielt Kiwi endelig (første gang på nesten 2 år) hadde den på tilbud til 34-35 kroner, som jo var en fin pris, ettersom disse boksene (mye mindre enn de med sukker) har jo ligget mellom 69-82 kroner, og ja, har ikke sett ei eneste av disse pakningene på en mindre "evighet".
Synd om den er ute for godt, da utvalget for folk som kanskje vil ha et alternativ til alle sukkerbombene, nå kun har tja, det er vel den enda mindre Vanilje utgaven til Diplom Is hos Rema 1000 uten sukker, samt noen rådyre og ikke spesielt imponerende papp-bokser i ulike caffe-sjoko smaker, men til mellom 60 og 80 kroner er det ikke mye å få igjen for penga.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er meget skeptisk til sukkerfritt godis etter at jeg gikk bananas i godtehylla i Sverige et år. Dette var i romjula. Hamstret masse sukkerfritt snop på Godtebiten Charlottenberg. Skulle være litt sunn.

Problemet med smågodt er jo at man ikke leser advarslene på boksene som forteller om lakserende effekt.

Jeg kom hjem. Pakket bacon, polarbrød og nötkött i skapet og satte meg ned med Mariestads folköl og en diger pose sukkerfritt snop.

Jeg skal la være å fortelle grafisk om de neste par dagenes opplevelser, men det jeg kan si er at jeg fikk en TJUKK bok med all verdens fotballstatistikker til jul det året. Og da jeg slapp fri fra ramma hadde jeg kommet til Ungarn.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: ons sep 14, 2022 4:49 pm Jeg er meget skeptisk til sukkerfritt godis etter at jeg gikk bananas i godtehylla i Sverige et år. Dette var i romjula. Hamstret masse sukkerfritt snop på Godtebiten Charlottenberg. Skulle være litt sunn.

Problemet med smågodt er jo at man ikke leser advarslene på boksene som forteller om lakserende effekt.

Jeg kom hjem. Pakket bacon, polarbrød og nötkött i skapet og satte meg ned med Mariestads folköl og en diger pose sukkerfritt snop.

Jeg skal la være å fortelle grafisk om de neste par dagenes opplevelser, men det jeg kan si er at jeg fikk en TJUKK bok med all verdens fotballstatistikker til jul det året. Og da jeg slapp fri fra ramma hadde jeg kommet til Ungarn.
Fantastisk :D og ja, helt klart, folk glemmer nok ofte å se litt nærmere på hva de dytter i seg. Men antar at for mange, så blir "sukkerfritt" raskt om til reine utskeielsene.

Denne tabben har jeg nok lært på den ganske så leie måten, litt for ofte, når en har dytta i seg større mengder "sunnere" Yoghurt og Protein-shaker/puddinger kun et par timer før trening utendørs. Og ja, så starter plutselig brumlingen, og da er det som regel ingen vei tilbake, og da er det ekstra kjekt å ha tilgang til et rent toalettsete i nærheten.

Likevel, folk reager nok forskjellig, for selv aldri hatt trøbbel med noen av de sukkerfri iskremene, men hadde jeg dytta i meg lignende mengder av de med sukker, da hadde det blitt noen hektiske dobesøk på rappen.
Sukkerfri drops, pastiller og tyggis derimot, de har en innsett at magen ikke liker for mye av, men det er lett å glemme seg, da noen av dem er jo veldig gode, og sjeldent en greier å holde igjen med kun 1 eller 2 av gangen. Så plutselig har en kasta i seg et par pastillesker, og ja, da er det best å bare holde seg mest mulig hjemme, til en har fått tømt seg skikkelig.

Edit:

Angående ubehagelige opplevelser og plutselig reaksjon på sukkerfri produkter, så tror jeg første gange en opplevde det, var under konfirmasjonen til en i familien, og husker at man spiste en ellers liten frokost. Så allerede på vei mot Oslo, kom sultfølelse inn for fullt, og køen på gamle Mosseveien sto bom stille. Dette var vel også på en tid der det meste av tyggis og pastiller var stappfulle med sukker (hvert fall de som ble retta mot barn og unge), de med sukker ala Hubba-Bubba og de mange Bugg variantene, men i dæsjbordet til pappa, fant jeg en haug med pastillesker som var uten sukker, og disse smakte jo veldig godt. Litt for godt, da en åt opp det som var, og vel, når vi kom frem til Rådhuset en stund senere, gikk jo alt helt okei. Men i det man skulle sette seg ned innafor de to brune geite ostene av noen bygninger, så slo magen seg fullstendig vrang, og nærmest løp folk ned for å komme meg på do, før uhellet slo ut i penbuksa.

Usikker på hvor lenge man satt limt fast til doskåla, men det føltes ut som en evighet, og en sånn type "rævfoss" har en aldri opplevd siden. Og kun flaks at en fikk sitte i fred og ro på Rådhusets flotte toaletter, trøkka og sto på, og var helt utslitt og svett etterpå. Positive var at matlysten kom for fullt utover dagen, og fikk kost seg med masser av god og fristende mat.
Var jo da kun gjest i denne konfirmasjonen, for det ville vært ganske så kjedelig om en var konfirmant.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: ons sep 14, 2022 4:49 pm Jeg er meget skeptisk til sukkerfritt godis etter at jeg gikk bananas i godtehylla i Sverige et år. Dette var i romjula. Hamstret masse sukkerfritt snop på Godtebiten Charlottenberg. Skulle være litt sunn.

Problemet med smågodt er jo at man ikke leser advarslene på boksene som forteller om lakserende effekt.

Jeg kom hjem. Pakket bacon, polarbrød og nötkött i skapet og satte meg ned med Mariestads folköl og en diger pose sukkerfritt snop.

Jeg skal la være å fortelle grafisk om de neste par dagenes opplevelser, men det jeg kan si er at jeg fikk en TJUKK bok med all verdens fotballstatistikker til jul det året. Og da jeg slapp fri fra ramma hadde jeg kommet til Ungarn.
La meg gjette, bokas innhold var alfabetisk sortert :lol:

Var det ellers mye lakris i posen din? Er jo kjent for å sette i gang systemet, det.

Forøvrig er jeg litt prinsipiell motstander av sukkerfri godis. Blir som med hamburgere og Taco, er ikke meningen at det skal være sunt. Selv om sistnevnte er sunnere enn sitt rykte, ref mye grønnsaker og kalorifattig salsa.

Sukkerfri brus, derimot, der er jeg slave 🙈

Someone

Legg inn av Someone »

Om ikke mat, men finnes det ikke lenger isbiteposer hvor man knyter selv, i stedet for denne kun halvveis fungerende selvlukkemekanismen som det virker som alle kommer med i dag?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Savner denne jeg fra Minde.
https://www.matvareguiden.no/Matvarebil ... sp?ID=9325
Juvelpletter

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

stc887 skrev: lør des 31, 2022 8:28 am Savner denne jeg fra Minde.
https://www.matvareguiden.no/Matvarebil ... sp?ID=9325
Juvelpletter
Smakte de litt annerledes enn vanlig sjokolade, disse? Mener de hadde en tendens til mer fett - nesten litt type iskonfekt... Men er usikker.

Det jeg tok meg i å savne mest her en dag var disse karamellene/fylte karamelldropsene med konjakk. Det har vel vært omtalt før her på tråden eller den gamle VGD-tråden - altså disse med temmelig hard karamell utenpå, som føltes som drops til å begynne med, men så merket man at det var veldig seig/hard karamell og så kunne de tygges, og så var det et slags fyll som smakte tydelig av alkohol.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 9:22 am
stc887 skrev: lør des 31, 2022 8:28 am Savner denne jeg fra Minde.
https://www.matvareguiden.no/Matvarebil ... sp?ID=9325
Juvelpletter
Smakte de litt annerledes enn vanlig sjokolade, disse? Mener de hadde en tendens til mer fett - nesten litt type iskonfekt... Men er usikker.

Det jeg tok meg i å savne mest her en dag var disse karamellene/fylte karamelldropsene med konjakk. Det har vel vært omtalt før her på tråden eller den gamle VGD-tråden - altså disse med temmelig hard karamell utenpå, som føltes som drops til å begynne med, men så merket man at det var veldig seig/hard karamell og så kunne de tygges, og så var det et slags fyll som smakte tydelig av alkohol.
Mulig de var noe mer fettete pga strøssel. Skal innrømme jeg er usikker også.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fant en artikkel i Dagbladet fra 2010 om et tidligere kjent kryddermerke gjenn 60 år.
https://www.dagbladet.no/nyheter/black- ... t/64534196

Sitat:
"— Noen vil helt sikkert stille spørsmål ved hvorfor vi i all verden velger å endre et så etablert merkenavn. Men vi vurderte argumenter for og imot og kom til at vi ikke ønsker et merke som i 2010 kan oppfattes som rasistisk, sier Mikalsen.
.....
- Eksotisk Krydderekspert og tidligere fabrikksjef Ulf Ertsås, som startet i selskapet som introduserte merket i Norge, H. Chr. Olsens Eftf., nekter for at det lå rasistiske undertoner bak da krydderet fikk sitt navn på 1950-tallet."

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Dette blir ikke akkurat retro, men noe jeg har merket ikke er mer på min lokale Rema. Sjeldent jeg kjøper slike ferdiggreier, men i frysedisken var det en blokk med reker i hummersaus med litt hvitløk og tomater. Bare å varme opp i kasserolle og så vende inn spaghetti, linguini, trenette o.l. pastatyper. Overraskende godt til å være frysevare.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg savner en rett fra samme serie som bildene jeg legger ved. Mener å huske at det var noe kinesiske greier, med blant annet appelsinmarinade, og man kunne bruke enten kylling eller svin. Appelsinmarinaden var helt nydelig - kun Toro kan vekke smaksløkene på den måten!

Vi snakker vel begynnelsen av 00-tallet. Flere som husker den?

Screenshot_20230127_234020_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20230127_233955_Samsung Internet.jpg

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»