Alpint 2022/23

Svar
janesaj

Re: Alpint 2022/23

Legg inn av janesaj »

e-lectron skrev: fre jan 27, 2023 12:53 pm Veldig oppmuntrende 2.plass av Bianca Bakke Westhoff i Europacupen i dag etter en knallsterk andreomgang, hvor hun bl.a. passerte 5 (!) svenske kvinneløpere. Men franske Doriane Escané var i en egen klasse. Forøvrig også en veldig fin 5.plass for Andrine Mårstøl i dag.
Westhoffs første pallplass i EC, og karrierebeste for Mårstøl i slalåm (har også en femteplass i storslalåm fra før, men det er tre sesonger siden). Flott å se at det skjer litt bak WC-laget også på damesiden, endelig.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Rasmus Bakkevig med sølv i storslalåm i EYOF, halvsekundet bak slovenske Miha Oserban som tok gullet. Magnus Brevik nummer 9 og Peder Lunder 13.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

janesaj skrev: fre jan 27, 2023 1:39 pm Rasmus Bakkevig med sølv i storslalåm i EYOF, halvsekundet bak slovenske Miha Oserban som tok gullet. Magnus Brevik nummer 9 og Peder Lunder 13.
Meget bra, men Norge står altså fremdeles uten gull i EYOF. Vi var bare nummer 16 på medaljefordelingen sist jeg sjekket. Tipper langrennsutøverne våre kunne gjort noe med den saken, men de deltar altså ikke.

janesaj

Legg inn av janesaj »

e-lectron skrev: fre jan 27, 2023 1:44 pm
janesaj skrev: fre jan 27, 2023 1:39 pm Rasmus Bakkevig med sølv i storslalåm i EYOF, halvsekundet bak slovenske Miha Oserban som tok gullet. Magnus Brevik nummer 9 og Peder Lunder 13.
Meget bra, men Norge står altså fremdeles uten gull i EYOF. Vi var bare nummer 16 på medaljefordelingen sist jeg sjekket. Tipper langrennsutøverne våre kunne gjort noe med den saken, men de deltar altså ikke.
Merkelige greier, egentlig. Er vel kun Milla Andreassen, Jørgen Nordhagen og Lars Heggen av 05/06-modellene som skal til junior-VM. Tipper mange andre hadde vært gira på å gå EYOF. Men det greier altså ikke verdens mest ressurssterke skinasjon å få til.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

janesaj skrev: tor jan 26, 2023 5:13 pm
e-lectron skrev: tor jan 26, 2023 4:55 pm
janesaj skrev: tor jan 26, 2023 2:16 pm

Dette er pirking, men heter vel egentlig EYOF. Ungdoms-OL er vel noe annet som arrangeres hvert fjerde år, og vel igjen arrangeres neste år i koreanske Gangwon :)
Du har selvsagt rett, men har sett at bl.a. Norges Skøyteforbund og andre særforbund også omtaler European Youth Olympics Festival som "Ungdoms-OL", så da tror jeg det er greit for min del også!
Den er grei, men disse forbundene tar vel i så fall teknisk sett feil. Er vel mer som et ungdoms-EM, siden det kun er europeiske nasjoner med :) Selv bruker jeg (og ganske mange med meg, blant annet diverse særforbund) bare EYOF - enkelt nok å huske på, det! Men man ha et særnorsk uttrykk, ville jeg vel foretrukket ungdoms-EM. Men folk får gjøre som de vil, selv om jeg personlig synes det er nok med ett ungdoms-OL ;)
Ungdoms EM er det vel ikke riktig å kalle det, heller ungdoms-EL.

janesaj

Legg inn av janesaj »

netrebske skrev: fre jan 27, 2023 1:58 pm
janesaj skrev: tor jan 26, 2023 5:13 pm
e-lectron skrev: tor jan 26, 2023 4:55 pm

Du har selvsagt rett, men har sett at bl.a. Norges Skøyteforbund og andre særforbund også omtaler European Youth Olympics Festival som "Ungdoms-OL", så da tror jeg det er greit for min del også!
Den er grei, men disse forbundene tar vel i så fall teknisk sett feil. Er vel mer som et ungdoms-EM, siden det kun er europeiske nasjoner med :) Selv bruker jeg (og ganske mange med meg, blant annet diverse særforbund) bare EYOF - enkelt nok å huske på, det! Men man ha et særnorsk uttrykk, ville jeg vel foretrukket ungdoms-EM. Men folk får gjøre som de vil, selv om jeg personlig synes det er nok med ett ungdoms-OL ;)
Ungdoms EM er det vel ikke riktig å kalle det, heller ungdoms-EL.
Ja, det er kanskje enda bedre/riktigere uttrykk på norsk. Men personlig holder jeg meg nok fortsatt til EYOF.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

janesaj skrev: fre jan 27, 2023 1:59 pm
netrebske skrev: fre jan 27, 2023 1:58 pm
janesaj skrev: tor jan 26, 2023 5:13 pm

Den er grei, men disse forbundene tar vel i så fall teknisk sett feil. Er vel mer som et ungdoms-EM, siden det kun er europeiske nasjoner med :) Selv bruker jeg (og ganske mange med meg, blant annet diverse særforbund) bare EYOF - enkelt nok å huske på, det! Men man ha et særnorsk uttrykk, ville jeg vel foretrukket ungdoms-EM. Men folk får gjøre som de vil, selv om jeg personlig synes det er nok med ett ungdoms-OL ;)
Ungdoms EM er det vel ikke riktig å kalle det, heller ungdoms-EL.
Ja, det er kanskje enda bedre/riktigere uttrykk på norsk. Men personlig holder jeg meg nok fortsatt til EYOF.
Ja så klart. Ser at i årets Europaleker som går i Krakow i slutten av junk, så har de for første gang kommet med en vintersport på programmet, ikke overraskende er det skihopping som jo er så populært i Polen.
Blir off topic dette, men ser f.eks. at friidrettsøvelser er økt fra 10 til 37 øvelser. Spent på deltakelsen når mesterskapet kommer mer inn i sentraleuropa, mot tidligere litt obskure steder i Baku og Minsk.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Om noen var i tvil: Odermatt står på startlista i morgendagens Super-G i Cortina.
Favorittene kommer på 10, 12 og 14…
https://medias1.fis-ski.com/pdf/2023/AL ... 24SLR0.pdf

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Han var i utgpkt på startlista i Schladming også så tror man skal vente til imorgen for å være helt sikre

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Artig å se publikumsinteressen for alpint nærmest uansett hvor man arrangerer renn. Topp stemning også i Tsjekkia:-)

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tviberg hekter! Typisk!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Som forventet av Lysdahl. Dessverre ikke bra nok.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

janesaj skrev: fre jan 27, 2023 1:37 pm
e-lectron skrev: fre jan 27, 2023 12:53 pm Veldig oppmuntrende 2.plass av Bianca Bakke Westhoff i Europacupen i dag etter en knallsterk andreomgang, hvor hun bl.a. passerte 5 (!) svenske kvinneløpere. Men franske Doriane Escané var i en egen klasse. Forøvrig også en veldig fin 5.plass for Andrine Mårstøl i dag.
Westhoffs første pallplass i EC, og karrierebeste for Mårstøl i slalåm (har også en femteplass i storslalåm fra før, men det er tre sesonger siden). Flott å se at det skjer litt bak WC-laget også på damesiden, endelig.
Oppmuntrende tendenser i dag også. Begge ligger an til pallplass etter førsteomgangen. Kun svenske Öhlund som ligger foran våre to. To av de beste på dette nivået, Sola og Escané, tett bak, ellers relativt mye vann mellom båtene, så her kan man tillate seg å forvente gode plasseringer etter andreomgangen også.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Spennende med Cortina. Har herrene kjørt WC her tidligere? Kan ikke huske…

Var jo VM her da i 2021 og der var det vel Kriechmayr som stakk av med seieren…
Sist redigert av Kenrojo den lør jan 28, 2023 10:52 am, redigert 1 gang totalt.

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Oj...skal Odermatt stille i dag? Var ikke det litt tidlig? Håper ikke at han føler seg presset til å delta for å beholde ledelsen i verdenscupen. Trist om han skulle skade seg mer.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Kenrojo skrev: lør jan 28, 2023 10:49 am Spennende med Cortina. Har herrene kjørt WC her tidligere? Kan ikke huske…
Sist 3. og 4. februar 90.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Fritz_ skrev: lør jan 28, 2023 10:49 am Oj...skal Odermatt stille i dag? Var ikke det litt tidlig? Håper ikke at han føler seg presset til å delta for å beholde ledelsen i verdenscupen. Trist om han skulle skade seg mer.
Skal han ta Super-G-kula så må han jo det. Har jo bare 28 poengs ledelse til Kilde og etter Cortina gjenstår bare 1 renn - verdenscupfinalen.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Puttemans skrev: lør jan 28, 2023 10:52 am
Kenrojo skrev: lør jan 28, 2023 10:49 am Spennende med Cortina. Har herrene kjørt WC her tidligere? Kan ikke huske…
Sist 3. og 4. februar 90.
Neppe de samme som kjører i dag.

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Kenrojo skrev: lør jan 28, 2023 10:53 am
Fritz_ skrev: lør jan 28, 2023 10:49 am Oj...skal Odermatt stille i dag? Var ikke det litt tidlig? Håper ikke at han føler seg presset til å delta for å beholde ledelsen i verdenscupen. Trist om han skulle skade seg mer.
Skal han ta Super-G-kula så må han jo det. Har jo bare 28 poengs ledelse til Kilde og etter Cortina gjenstår bare 1 renn - verdenscupfinalen.
Vi får håpe de har tatt en beslutning basert på hvor bra kneet hans faktisk her. Det blir ikke noe Super-G kule dersom kneet ryker skikkelig i dag. Men ja, skjønner at han er under press og vil ta sjansen på det.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Mye sving i denne løypa…

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Meillard og Hemetsberger ut på samme punkt.

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Tror dere at Odermatt kommer til å skli kontrollert gjennom løypa for å ta en del poeng, eller går han inn for dette 100%?

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Blir spennende å se hvordan Meillards 1.05,79 på siste mellomtid vil stå seg. Var på vei mot topplassering sveitseren.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Fritz_ skrev: lør jan 28, 2023 11:21 am Tror dere at Odermatt kommer til å skli kontrollert gjennom løypa for å ta en del poeng, eller går han inn for dette 100%?
Tror han vil gi fullt.

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Puttemans skrev: lør jan 28, 2023 11:27 am
Fritz_ skrev: lør jan 28, 2023 11:21 am Tror dere at Odermatt kommer til å skli kontrollert gjennom løypa for å ta en del poeng, eller går han inn for dette 100%?
Tror han vil gi fullt.
Ikke ofte jeg kjenner på slik spenning i alpint. Jeg er virkelig engasjert på vegner av Kilde. Men også litt redsel for at Odermatt kan gjøre det ekstremt bra eller bli skadet. Hater å se skader. Spesielt på kne..

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Fy flate.....

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Kilde leverer

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Ikke perfekt øverst. Men du verden som han dro på nederst.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Herlig, Kilde! (For øvrig 0,26 bak Meillard på siste mellomtid).

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Litt redd for tapet i den tredje sektoren. Der var Meillard 0,40 raskere…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»