Alpint 2022/23

Svar
Puttemans
Innlegg: 2460

Re: Alpint 2022/23

Legg inn av Puttemans »

Moltzan også glimrende.

janesaj

Legg inn av janesaj »

For øvrig tar Rasmus Bakkevig et nytt sølv i EYOF i dag, denne gangen i super-G. Han var sure fire hundredeler unna gullet, som faktisk tas av en ungarer ved navn Attila Banyai. Magnus Brevik nummer fire, 26 hundredeler bak. Fredrik Andersen ble 9 og Peder Lunder 10, så god norsk laginnsats der.

Madeleine Sylvester-Davik beste norske på 7. plass på jentesiden.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Wendy paller.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Solid av Duerr

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Shiffrin mot Dürr. Blir det 85?

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Beste tid fra startnummer 30, ok form

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Shriffrin kjører helt sykt!

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Nå synes jeg Shiffrin kan stoppe , så slipper Stenmark å spenne på seg Elan-skiene igjen

BioDex

Legg inn av BioDex »

Shiffrin er bare helt fantastisk. Best i begge omganger, bedre kan det ikke gjøres. Vi er heldige som får se dette unikumet i alpint for tiden. Kommer til å bli første alpinist som vinner 100 seire, bare spørsmål om tid før det skjer.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

CrazyHorse skrev: lør jan 28, 2023 1:22 pm Nå synes jeg Shiffrin kan stoppe , så slipper Stenmark å spenne på seg Elan-skiene igjen
Stenmark er lugn, så han tar det med knusende ro: https://www.svt.se/sport/alpint/ingemar ... rekordjakt

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Shiffrin likt med Stenmark i seire i WC-renn + mesterskapsgull kombinert, med 93. Oppe i 80 WC-seire, parallellrenn trukket fra, to bak Vonn på den statistikken. Og selvfølgelig, oppe i 85 rennseire i WC totalt.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

I morgen er det forøvrig 10 år siden Lena Dürr tok sin eneste verdenscupseier i Moskva. Tipper hun er rimelig fornøyd med andreplassen i dag, jeg. Så god som dette har hun nok aldri vært. Det er bare det at Shiffrin er helt unik.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 1:28 pm Shiffrin likt med Stenmark i seire i WC-renn + mesterskapsgull kombinert, med 93. Oppe i 80 WC-seire, parallellrenn trukket fra, to bak Vonn på den statistikken. Og selvfølgelig, oppe i 85 rennseire i WC totalt.
Feil. Stenmark har 5 gull fra OL(2) og VM(3), og dermed 91 totalt. Shiffrin har 8 gull fra OL(2) og VM(6), og da 93 totalt.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

BioDex skrev: lør jan 28, 2023 1:41 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 1:28 pm Shiffrin likt med Stenmark i seire i WC-renn + mesterskapsgull kombinert, med 93. Oppe i 80 WC-seire, parallellrenn trukket fra, to bak Vonn på den statistikken. Og selvfølgelig, oppe i 85 rennseire i WC totalt.
Feil. Stenmark har 5 gull fra OL(2) og VM(3), og dermed 91 totalt. Shiffrin har 8 gull fra OL(2) og VM(6), og da 93 totalt.
Offisielt har jeg rett, for OL i 1980 telte også som VM. Men jeg er enig med deg i at det er voldsomt å telle dobbelt, så "moralsk" sett er jeg enig i at Stenmark bare har 5 mesterskapsgull.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 1:55 pm
BioDex skrev: lør jan 28, 2023 1:41 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 1:28 pm Shiffrin likt med Stenmark i seire i WC-renn + mesterskapsgull kombinert, med 93. Oppe i 80 WC-seire, parallellrenn trukket fra, to bak Vonn på den statistikken. Og selvfølgelig, oppe i 85 rennseire i WC totalt.
Feil. Stenmark har 5 gull fra OL(2) og VM(3), og dermed 91 totalt. Shiffrin har 8 gull fra OL(2) og VM(6), og da 93 totalt.
Offisielt har jeg rett, for OL i 1980 telte også som VM. Men jeg er enig med deg i at det er voldsomt å telle dobbelt, så "moralsk" sett er jeg enig i at Stenmark bare har 5 mesterskapsgull.
Kan jo godt doble de siden det var vanlig VM bare hvert fjerde år mens Sten ark var på sitt beste 😀

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skal bli tøft å slå Sveits på medaljestatistikken i VM.

De har Odermatt, som er gullfavoritt i storslalåm, SG, og klar medaljekandidat i utfor.
De har Meillard, som er gullfavoritt i kombinasjonen og klar medaljekandidat i slalåm, storslalåm, samt utfordrer i SG.
De har Yule, som er klar medaljekandidat i slalåm.
De har Zenhäusern, som er klar medaljekandidat i slalåm.
De har Hintermann, som er klar medaljekandidat i utfor.
De har Caviezel, som er utfordrer til medalje i storslalåm og SG.
De har Rogentin, som er utfordrer til medalje i SG.

Og det er bare herrene. På damesida har de Lara Gut-Behrami, Corinne Suter, Michelle Gisin og Wendy Holdener, som alle kan ta gull og flere medaljer. For en alpintnasjon!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

CrazyHorse skrev: lør jan 28, 2023 1:22 pm Nå synes jeg Shiffrin kan stoppe , så slipper Stenmark å spenne på seg Elan-skiene igjen
Enig, vil helst ha rekorden i (stor)familien ;)

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Puttemans skrev: lør jan 28, 2023 12:47 pmRead 7.
Da kommer inn blant de 30 første startende i morgen, i likhet med Schwarz og Sarrazin. Feirstein som ble 6 i dag er nr 36 på rankingen nå, men 5 av de foran er ikke med av uøike grunner, men om Ganong som ikke startet i dag melder avbud før nummertrekningen er også han inne i TV-ruta i morgen. De øvrrige som er foran som ikke er med er Feuz, Mayer og M. Caviezel som har lagt opp, Bailet som er skadet og McGrath som droppet denne.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: lør jan 28, 2023 2:34 pm
Puttemans skrev: lør jan 28, 2023 12:47 pmRead 7.
Da kommer inn blant de 30 første startende i morgen, i likhet med Schwarz og Sarrazin. Feirstein som ble 6 i dag er nr 36 på rankingen nå, men 5 av de foran er ikke med av uøike grunner, men om Ganong som ikke startet i dag melder avbud før nummertrekningen er også han inne i TV-ruta i morgen. De øvrrige som er foran som ikke er med er Feuz, Mayer og M. Caviezel som har lagt opp, Bailet som er skadet og McGrath som droppet denne.
Feurstein for øvrig født 2001. Så et greit talent der!

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

netrebske skrev: lør jan 28, 2023 2:18 pm
CrazyHorse skrev: lør jan 28, 2023 1:22 pm Nå synes jeg Shiffrin kan stoppe , så slipper Stenmark å spenne på seg Elan-skiene igjen
Enig, vil helst ha rekorden i (stor)familien ;)
Du også? Vel, er ikke i familie, men han hadde slekt i nabohuset til min oldefar, og var der på besøk (dog ikke mens jeg var der).

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

sexxes skrev: lør jan 28, 2023 2:37 pm
netrebske skrev: lør jan 28, 2023 2:18 pm
CrazyHorse skrev: lør jan 28, 2023 1:22 pm Nå synes jeg Shiffrin kan stoppe , så slipper Stenmark å spenne på seg Elan-skiene igjen
Enig, vil helst ha rekorden i (stor)familien ;)
Du også? Vel, er ikke i familie, men han hadde slekt i nabohuset til min oldefar, og var der på besøk (dog ikke mens jeg var der).
Ja, men ganske fjernt. For å si det sånn, han har ikke vært på besøk hos meg :P

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Litt utvalgt statistikk fra verdenscupen for herrer inneværende sesong, duellen mellom Sveits og Norge:

Seire: 12-10 i favør Norge (av totalt 26 renn)
Seier i 4/4 disipliner: Norge (Sveits med 3/4, og pallplasser i 4/4)
Seire, Odermatt vs Kilde: 7-7 (begge har tangert sine personlige rekorder, satt i fjor)
Utøvere med minst 3 seire: 2-1 i favør Norge
Utøvere med minst 2 seire: 3-2 i favør Norge
Samme utøver med seier i 2 disipliner: 2-1 i favør Norge
Pallplasser: 25-24 i favør Sveits
Pallplasser, Odermatt vs Kilde: 14-10 (Kilde med personlig rekord, forbedring fra de 9 han hadde sist sesong)
Forskjellige utøvere på pallen: 7-4 i favør Sveits
Forskjellige utøvere på pallen minst to ganger: 3-3
Samme utøver med minst 7 pallplasser: 2-1 i favør Norge
Samme utøver med minst 6 pallplasser: 3-1 i favør Norge
Samme utøver med minst 5 pallplasser: 3-2 i favør Norge
Samme utøver på pallen i tre disipliner: 2-1 i favør Sveits
WC sammenlagt, foreløpige topp 10-plasseringer: Sveits 1, Norge 2, Norge 3, Sveits 5, Norge 6
Ledelse i disiplincuper: 2-2
Topp 2-plasseringer i disiplincuper, foreløpig: 5-3 i favør Norge
Topp 3-plasseringer i disiplincuper, foreløpig: 5-4 i favør Norge
Ulike utøvere plassert minst topp 3 i en disiplin: 3-2 i favør Norge

Ellers verdt å merke seg at Sveits har momentum nå, med 3 seire siden forrige norske seier, fordelt på tre ulike utøvere, i tre ulike disipliner (5 ulike sveitsere på pallen i de nevnte rennene). Tar vi med forrige utforrenn, så har Sveits 6 ulike løpere på pallen, fordelt på siste arrangerte renn i hver av de 4 disiplinene).

13 verdenscuprenn igjen i årets sesong, fordelt på 7 i fart og 6 i teknikk.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 2:54 pm Litt utvalgt statistikk fra verdenscupen for herrer inneværende sesong, duellen mellom Sveits og Norge:

Seire: 12-10 i favør Norge (av totalt 26 renn)
Seier i 4/4 disipliner: Norge (Sveits med 3/4, og pallplasser i 4/4)
Seire, Odermatt vs Kilde: 7-7 (begge har tangert sine personlige rekorder, satt i fjor)
Utøvere med minst 3 seire: 2-1 i favør Norge
Utøvere med minst 2 seire: 3-2 i favør Norge
Samme utøver med seier i 2 disipliner: 2-1 i favør Norge
Pallplasser: 25-24 i favør Sveits
Pallplasser, Odermatt vs Kilde: 14-10 (Kilde med personlig rekord, forbedring fra de 9 han hadde sist sesong)
Forskjellige utøvere på pallen: 7-4 i favør Sveits
Forskjellige utøvere på pallen minst to ganger: 3-3
Samme utøver med minst 7 pallplasser: 2-1 i favør Norge
Samme utøver med minst 6 pallplasser: 3-1 i favør Norge
Samme utøver med minst 5 pallplasser: 3-2 i favør Norge
Samme utøver på pallen i tre disipliner: 2-1 i favør Sveits
WC sammenlagt, foreløpige topp 10-plasseringer: Sveits 1, Norge 2, Norge 3, Sveits 5, Norge 6
Ledelse i disiplincuper: 2-2
Topp 2-plasseringer i disiplincuper, foreløpig: 5-3 i favør Norge
Topp 3-plasseringer i disiplincuper, foreløpig: 5-4 i favør Norge
Ulike utøvere plassert minst topp 3 i en disiplin: 3-2 i favør Norge

Ellers verdt å merke seg at Sveits har momentum nå, med 3 seire siden forrige norske seier, fordelt på tre ulike utøvere, i tre ulike disipliner (5 ulike sveitsere på pallen i de nevnte rennene). Tar vi med forrige utforrenn, så har Sveits 6 ulike løpere på pallen, fordelt på siste arrangerte renn i hver av de 4 disiplinene).

13 verdenscuprenn igjen i årets sesong.
Men Sveits leder veldig klart i nasjonscupen, med 4325 - 3508 i poeng. Det tror jeg ikke Norge kommer til å ta igjen, og i morgen kommer nok sveitserne til å øke ytterligere.

Så er det et poeng utover herrestatistikken at Sveits også leder nasjonscupen for damer og er helt overlegne sammenlagt. Der, altså kombinert for herrer og kvinner, ligger for øvrig Østerrike klart på 2. plass, mens Norge ligger på 3. plass. Herrene står for brorparten av de poengene for Norge, og kvinnene har tatt greit med poeng mest på grunn av Mowinckel.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: lør jan 28, 2023 3:12 pm
Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 2:54 pm Litt utvalgt statistikk fra verdenscupen for herrer inneværende sesong, duellen mellom Sveits og Norge:

Seire: 12-10 i favør Norge (av totalt 26 renn)
Seier i 4/4 disipliner: Norge (Sveits med 3/4, og pallplasser i 4/4)
Seire, Odermatt vs Kilde: 7-7 (begge har tangert sine personlige rekorder, satt i fjor)
Utøvere med minst 3 seire: 2-1 i favør Norge
Utøvere med minst 2 seire: 3-2 i favør Norge
Samme utøver med seier i 2 disipliner: 2-1 i favør Norge
Pallplasser: 25-24 i favør Sveits
Pallplasser, Odermatt vs Kilde: 14-10 (Kilde med personlig rekord, forbedring fra de 9 han hadde sist sesong)
Forskjellige utøvere på pallen: 7-4 i favør Sveits
Forskjellige utøvere på pallen minst to ganger: 3-3
Samme utøver med minst 7 pallplasser: 2-1 i favør Norge
Samme utøver med minst 6 pallplasser: 3-1 i favør Norge
Samme utøver med minst 5 pallplasser: 3-2 i favør Norge
Samme utøver på pallen i tre disipliner: 2-1 i favør Sveits
WC sammenlagt, foreløpige topp 10-plasseringer: Sveits 1, Norge 2, Norge 3, Sveits 5, Norge 6
Ledelse i disiplincuper: 2-2
Topp 2-plasseringer i disiplincuper, foreløpig: 5-3 i favør Norge
Topp 3-plasseringer i disiplincuper, foreløpig: 5-4 i favør Norge
Ulike utøvere plassert minst topp 3 i en disiplin: 3-2 i favør Norge

Ellers verdt å merke seg at Sveits har momentum nå, med 3 seire siden forrige norske seier, fordelt på tre ulike utøvere, i tre ulike disipliner (5 ulike sveitsere på pallen i de nevnte rennene). Tar vi med forrige utforrenn, så har Sveits 6 ulike løpere på pallen, fordelt på siste arrangerte renn i hver av de 4 disiplinene).

13 verdenscuprenn igjen i årets sesong.
Men Sveits leder veldig klart i nasjonscupen, med 4325 - 3508 i poeng. Det tror jeg ikke Norge kommer til å ta igjen, og i morgen kommer nok sveitserne til å øke ytterligere.

Så er det et poeng utover herrestatistikken at Sveits også leder nasjonscupen for damer og er helt overlegne sammenlagt. Der, altså kombinert for herrer og kvinner, ligger for øvrig Østerrike klart på 2. plass, mens Norge ligger på 3. plass. Herrene står for brorparten av de poengene for Norge, og kvinnene har tatt greit med poeng mest på grunn av Mowinckel.
Norge har vel aldri vunnet nasjonscupen for herrer (ikke engang vits i å prate om de øvrige nasjonscupene for Norges del)? For svak bredde bak toppene, så det er alltid minst ett av alpelandene som, naturlig nok, har for mange poengsankere i bredden (i tillegg til toppene) gjennom sesongen til at vi klarer å lure oss til topps, uansett hvor mange seire og pallplasser vi tar. Har personlig aldri interessert meg noe særlig for nasjonscupene i noen av skiverdenscupene, men klart, all statistikk er interessant statistikk :)

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Atom Vinter skrev: lør jan 28, 2023 2:54 pm Litt utvalgt statistikk fra verdenscupen for herrer inneværende sesong, duellen mellom Sveits og Norge:

Samme utøver på pallen i tre disipliner: 2-1 i favør Sveits
Korrigerer meg selv her, dette skal være 2-0 i favør Sveits. Vi har ingen utøvere som har pallet i både fart og teknikk (selv om et par unggutter har vist frem potensialet sitt), mens Sveits har Odermatt og Meillard.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Kenrojo skrev: lør jan 28, 2023 10:53 am
Fritz_ skrev: lør jan 28, 2023 10:49 am Oj...skal Odermatt stille i dag? Var ikke det litt tidlig? Håper ikke at han føler seg presset til å delta for å beholde ledelsen i verdenscupen. Trist om han skulle skade seg mer.
Skal han ta Super-G-kula så må han jo det. Har jo bare 28 poengs ledelse til Kilde og etter Cortina gjenstår bare 1 renn - verdenscupfinalen.
Må rette meg selv litt her. De skal jo selvsagt kjøre Super-G i Aspen også, så etter morgendagens renn vil det fortsatt gjenstå 2 renn å gjøre det på for Kilde. Så selv om Odermatt skulle øke ytterligere i morgen vil ingenting være kjørt. Også kan jo Kilde slå tilbake i morgen da. Vil håpe de kommer i en litt endret trasé i morgen som gagner vår mann bedre…

Får forresten ikke sett rennet live i morgen, da jeg befinner meg på E6 på det tidspunktet. Sender NRK på radio? Hørte de hadde sendt langrenn i dag, men NRK bruker jo ikke prioritere Alpint like godt…

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Shiffrin kjører guddommelig.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Ganske avslørende å ta rumpebilde av Lena Duerr for åpent kamera :D

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Puttemans skrev: søn jan 29, 2023 9:24 am Shiffrin kjører guddommelig.
Ikke god å slå hun der nei :-)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Shiffrin kan tangere Stenmark i dag og ta en liten ferie etter VM, kanskje dra til USA, chille litt der og se litt på Kilde, så tar hun rekorden i verdenscupavslutninga i Soldeu, eventuelt i Åre hvis hun ikke vil ha litt kortere ferie. Uansett kommer hun til å vinne verdenscupen sammenlagt. Er ikke trua i slalåmcupen heller, med mindre hun kjører ut i dag.

Hun er rett og slett altfor overlegen i slalåm når Vlhova ikke er helt i form, og så har hun jo vært strålende i storslalåm også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»