Løp for livet.

Svar
Expekt

Re: Løp for livet.

Legg inn av Expekt »

Takk for tips!

Langintervaller liker jeg egentlig veldig godt, men jeg pleier sjelden å løpe dragene på lengre enn 10 minutter. Pleier å veksle mellom 5 x 8 min, 6 x 6 min og 4 x 10 min f. eks.
Løper som regel dragene etter puls. Starter litt lavere enn terskelpuls og avslutter øktene ca på terskel, noen ganger over. Og da blir farten litt lavere enn ønsket hm-fart.

Skal sies at pausene er på ett minutt og da står jeg helt i ro, så tror jeg bør ha litt aktive pauser de neste ukene frem til løpet, men aktive pauser er et ork på mølla.

Jeg tenker å kjøre noen drag på tre minutter når det nærmer seg løpsdagen, ja.. :D men er fortsatt i tenkeboksen på hva siste skikkelige hardøkt skal være og hvor mange dager i forkant jeg skal ta den.

Har du funnet deg et maraton? Når man ser på øktene dine, så tror jeg 3:15 kommer til å gå som en lek for deg.. så lenge du klarer å trene deg opp til distansen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: fre jan 20, 2023 11:42 am
Har du funnet deg et maraton? Når man ser på øktene dine, så tror jeg 3:15 kommer til å gå som en lek for deg.. så lenge du klarer å trene deg opp til distansen.
Ja, det blir å prøve det lokale i første omgang, det er det enkleste logistikkmessig. Det vil altså si Bergen City Maraton. Det er et mareritt av en løype, så det spørs med de 3:15, men takk skal du ha :-)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:24 pm Det vil altså si Bergen City Maraton. Det er et mareritt av en løype.
Sjekk den løypeprofilen. Jeg gleder meg til 25 km passeres!

Bilde

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:24 pm Ja, det blir å prøve det lokale i første omgang, det er det enkleste logistikkmessig. Det vil altså si Bergen City Maraton. Det er et mareritt av en løype, så det spørs med de 3:15, men takk skal du ha :-)
Aha.. da skjønner jeg mer av målsetningen. :D En skal være bra kjørt i beina etter 35 kilometer i den løypa der..

HarryH

Legg inn av HarryH »

Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:30 pm løypeprofilen
Det er vel bare Fjellveien? Kan sikkert være ganske seig på en maraton, men er jo ikke ekstremt bratt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 18 på en snau times tur 07:30 i dag. Supert underlag. Herlig når det knitrer i snøen ved hvert steg.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

HarryH skrev: fre jan 20, 2023 11:17 pm
Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:30 pm løypeprofilen
Det er vel bare Fjellveien? Kan sikkert være ganske seig på en maraton, men er jo ikke ekstremt bratt.
Det er bare Fjellveien, men jeg vil anta at det ikke er så bare-bare etter 25 km i 4:30-fart. Det er snaut 5 km med kontinuerlig stigning.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Det har du selvsagt helt rett i, Boccherini.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Bilde

Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: ons jan 25, 2023 2:36 pm Bilde
Er det treningsassistenten på klokka di som foreslår denne økten?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tormund skrev: ons jan 25, 2023 3:16 pm
Er det treningsassistenten på klokka di som foreslår denne økten?
Nei, jeg legger den inn selv på Garmin Connect på telefonen, så er det bare å hente den frem på klokken og dundre i vei.

Veldig greit med øreplugger, da får en beskjed om hva en skal gjøre, hvor lenge en skal holde på og om farten er for høy eller lav, samt tilbakemelding etter hvert drag med tidsbruk. Slipper altså å fikle med den rundetasten, noe som er en fordel når det drar seg til.

(Edit; en kan altså opprette egne økter i appen hvor en definerer lengde/fart på oppvarming, drag og nedvarming etter eget ønske, samt antall drag og hva farten skal være på dragene, m.m. Helt knall.)
Sist redigert av Boccherini den ons jan 25, 2023 3:27 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Salg på Hoka hos løpeshop.no nå!

Herlig trener dette:


Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: ons jan 25, 2023 3:23 pm
Tormund skrev: ons jan 25, 2023 3:16 pm
Er det treningsassistenten på klokka di som foreslår denne økten?
Nei, jeg legger den inn selv på Garmin Connect på telefonen, så er det bare å hente den frem på klokken og dundre i vei.

Veldig greit med øreplugger, da får en beskjed om hva en skal gjøre, hvor lenge en skal holde på og om farten er for høy eller lav, samt tilbakemelding etter hvert drag med tidsbruk. Slipper altså å fikle med den rundetasten, noe som er en fordel når det drar seg til.
Okey, selv bruker jeg Polar, så er ikke veldig kjent med Garmin sitt oppsett. Det høres bra ut det der, savner noe lignende hos Polar, jeg har en treningsassistent på klokka, som jeg så å si aldri følger. Bortsett fra når den ber meg om å kjøre intervaller, og det minner en del om det du beskrev nettopp, ikke fart og sånn, men hvilken pulssone jeg skal ligge i og hvor lenge.

Edit: Så din edit nå :) Det er jo en fin funksjon, tror ikke Polar har denne. Arrester meg gjerne her, andre Polar-brukere :)

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: ons jan 25, 2023 3:25 pm Salg på Hoka hos løpeshop.no nå!

Herlig trener dette:

Kunne vært Fritz Aanes det der :lol:

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter et par dager med ekkelt føre, så ert det i dag minus 5 grader og det har blitt en slik fin frosset hinne på underlaget og isen.
Har vært et ærende ute i dag, og denne hinna virket nesten som et slags lim under skoene, så det er fint føre.
Vel, det er knudrete mange steder, men det er ok - minner litt om i terrenget om sommeren.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Å fortsette der man slapp for 2022.
Det er med mottoet: En dag uten trening er en dag uten mening...
Det betyr at dersom det ikke er spesielle grunner så prøver man å få sin daglige tur, samt sin vanlige innetrening.

Det fikk meg til å mimre og gymnastiden en gang i oldtiden, da vi gutta stod og hang før skolen startet.
Det var en spesiell gymlærer som alltid kom joggende / løpende med ryggsekk på seg før dagens timer.
Noen ganger stoppet han ved oss - og nærmest med "provoserende" jogging på stedet med høye kneløft sigende: fin dag i dag for trening gutter...
At han hadde tilnavnet "Krangle" var ikke så helt vanskelig å forstå...

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

return_of_drakkar skrev: lør jan 28, 2023 8:51 am
Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Å fortsette der man slapp for 2022.
Det er med mottoet: En dag uten trening er en dag uten mening...
Det betyr at dersom det ikke er spesielle grunner så prøver man å få sin daglige tur, samt sin vanlige innetrening.

Det fikk meg til å mimre og gymnastiden en gang i oldtiden, da vi gutta stod og hang før skolen startet.
Det var en spesiell gymlærer som alltid kom joggende / løpende med ryggsekk på seg før dagens timer.
Noen ganger stoppet han ved oss - og nærmest med "provoserende" jogging på stedet med høye kneløft sigende: fin dag i dag for trening gutter...
At han hadde tilnavnet "Krangle" var ikke så helt vanskelig å forstå...
Litt for mye "galskap" blitt med tiden...denne treninga. Vi har vel for lite å ta oss til med mer fornuftige saker? Håper bare at "vi" alle løper i samme rettning,da?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

perchri skrev: lør jan 28, 2023 9:01 am
Litt for mye "galskap" blitt med tiden...denne treninga. Vi har vel for lite å ta oss til med mer fornuftige saker? Håper bare at "vi" alle løper i samme rettning,da?
Det er jo individuelt da.
Noen er bare slik, men andre er en annen slik.

Lezah

Legg inn av Lezah »

15km innendørs i dag, varierte tempoet. Kun andre eller tredje turen på 15km eller mer i 2023.

Etter nyttår har jeg forsøkt å steppe opp styrketrening litt, og det har gått litt på bekostning av lengre løpeturer. Merker, og dette overrasker meg, at "leg days" sitter i jævelsk lenge. Hadde tenkt det ikke skulle være sånn siden jeg gjennom løping og gåturer burde være sterkere i beina enn overkroppen og dermed tåle den type trening bedre...får forsøke å kanskje spre bein-øktene litt ut over uka for liker å kunne ta løpeturer regelmessig uten å være semi-forkrøplet i beina.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Lezah skrev: søn jan 29, 2023 1:17 am 15km innendørs i dag, varierte tempoet. Kun andre eller tredje turen på 15km eller mer i 2023.

Etter nyttår har jeg forsøkt å steppe opp styrketrening litt, og det har gått litt på bekostning av lengre løpeturer. Merker, og dette overrasker meg, at "leg days" sitter i jævelsk lenge. Hadde tenkt det ikke skulle være sånn siden jeg gjennom løping og gåturer burde være sterkere i beina enn overkroppen og dermed tåle den type trening bedre...får forsøke å kanskje spre bein-øktene litt ut over uka for liker å kunne ta løpeturer regelmessig uten å være semi-forkrøplet i beina.
Ville tro at det med bena hadde kommet seg ganske raskt, men vi mennesker er kanskje veldig forskjellige der. For min del, så var jeg veldig støl et par dager da jeg tok min første benøkt på to-tre måneder etter nyttår. Var fin igjen til neste økt, og siden har det bare vært good.

Veksler mellom ben og overkropp annenhver dag fire ganger i uken. Restitusjonsmessig helt ypperlig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Ohlaien skrev: søn jan 29, 2023 1:25 am Veksler mellom ben og overkropp annenhver dag fire ganger i uken. Restitusjonsmessig helt ypperlig.
Jau, det å få rutine på det er et prosjekt jeg snart får på plass. Planen er 4-5 økter totalt i uka, så må det samkjøres med livet ellers.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Expekt skrev: tor jan 19, 2023 7:17 pm Jeg skal løpe halvmaraton om en måneds tid. Er det noen som har tips til gode økter, målrettet mot halvmaraton, som jeg kan løpe før den tid? Gjerne noe spesifikke langturer. Tror jeg kommer til å bruke ca halvannen time.
Hadde en svært vellykket formtopping til halvmara sist høst. Tre fine økter som fikk meg i form:
-5x2000. Terskel. Vær ærlig på farten, hold litt igjen på første, øk eventuelt etterhvert.
-10k tempo (i cirka halvmarafart)
-5x1k progressivt, all out på siste, kjørte denne fem dager før.

Kort oppsummert: tren på det du skal bli god på, tren på målfart! Skvis ut form med et par harde siste 5-10 dager før løp.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Boccherini skrev: man jan 09, 2023 8:21 am Sub-3:15 på marathon & sub-1:25 på halvmarathon.
Beklager å blande meg, men jeg MÅ bare.
Løper du halv på 1.25, så er 3.15 på hel altfor passivt. Ser på øktene at du har cirka samme nivå som meg. Med litt maratonspesifikk trening (noen saftige langturer og en håndfull intervalløkter med drøyt volum) så er du (irriterende) nær 3 blank på en flat mara. ;)
Å plusse på 35sek per km er aaaaaaltfor mye. +15sek er nærmere en relaistisk målsetning.

Expekt

Legg inn av Expekt »

anbessa skrev: søn jan 29, 2023 10:04 am Hadde en svært vellykket formtopping til halvmara sist høst. Tre fine økter som fikk meg i form:
-5x2000. Terskel. Vær ærlig på farten, hold litt igjen på første, øk eventuelt etterhvert.
-10k tempo (i cirka halvmarafart)
-5x1k progressivt, all out på siste, kjørte denne fem dager før.

Kort oppsummert: tren på det du skal bli god på, tren på målfart! Skvis ut form med et par harde siste 5-10 dager før løp.
Mange, mange takk! Jeg elsker 5 x 2000m - sikkert en av øktene jeg løpt aller mest de siste par årene. Men hvor lang pauser bruker du? Jeg løper som regel disse rundt terskel og pleier å ha 1 min pause, eventuelt 200m rolig jogg. Og planen fremover er å kutte ut disse inaktive pausene hvor jeg står helt i ro, eller bare går litt.. men på mølla er det et ork med aktive pauser.

Jeg må vurdere den 5 x 1k økta 5-6 dager før løpet. Jeg vurderer også 10 x 3 min, med noen litt raskere drag på 1 minutt etterpå.

Men når det kommer til selve løpet. Hvor lenge klarer man egentlig å ligge over terskel når man løper? Hvis jeg åpner løpet på ca 4:15 fart, så er det ikke snakk om mange minuttene før jeg havner over terskelpulsen min, og klarer jeg da å holde dette tempoet i 90 minutter?

Expekt

Legg inn av Expekt »

Lezah skrev: søn jan 29, 2023 1:17 am 15km innendørs i dag, varierte tempoet.
Sånn av nysgjerrighet, siden du holder til i Trondheim.
Løp du innendørs som i på tredemølla eller var du inne i Ranheimshallen? (eller er det kanskje flere haller?)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Expekt skrev: søn jan 29, 2023 3:30 pm
Lezah skrev: søn jan 29, 2023 1:17 am 15km innendørs i dag, varierte tempoet.
Sånn av nysgjerrighet, siden du holder til i Trondheim.
Løp du innendørs som i på tredemølla eller var du inne i Ranheimshallen? (eller er det kanskje flere haller?)
Tredemølle, ja.

Aldri testet å løpe i noen av hallene her i byen, faktisk. kanskje en idé, men fordelen ved å løpe på tredemølle er at 1. nærmeste stedet treningskjeden jeg er medlem av ligger 5 min lett gange fra leiligheten min, og 2. når man først er der er det lett å bare hive på en liten økt med noko attåt når man først er på senteret.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Expekt skrev: søn jan 29, 2023 3:28 pm
anbessa skrev: søn jan 29, 2023 10:04 am Hadde en svært vellykket formtopping til halvmara sist høst. Tre fine økter som fikk meg i form:
-5x2000. Terskel. Vær ærlig på farten, hold litt igjen på første, øk eventuelt etterhvert.
-10k tempo (i cirka halvmarafart)
-5x1k progressivt, all out på siste, kjørte denne fem dager før.

Kort oppsummert: tren på det du skal bli god på, tren på målfart! Skvis ut form med et par harde siste 5-10 dager før løp.
Mange, mange takk! Jeg elsker 5 x 2000m - sikkert en av øktene jeg løpt aller mest de siste par årene. Men hvor lang pauser bruker du? Jeg løper som regel disse rundt terskel og pleier å ha 1 min pause, eventuelt 200m rolig jogg. Og planen fremover er å kutte ut disse inaktive pausene hvor jeg står helt i ro, eller bare går litt.. men på mølla er det et ork med aktive pauser.

Jeg må vurdere den 5 x 1k økta 5-6 dager før løpet. Jeg vurderer også 10 x 3 min, med noen litt raskere drag på 1 minutt etterpå.

Men når det kommer til selve løpet. Hvor lenge klarer man egentlig å ligge over terskel når man løper? Hvis jeg åpner løpet på ca 4:15 fart, så er det ikke snakk om mange minuttene før jeg havner over terskelpulsen min, og klarer jeg da å holde dette tempoet i 90 minutter?
Terskel skal være såpass kontrollert at 1min pause holder. På selve løpet ville jeg løpt med grei kontroll (ikke over terskel) første 15. De siste seks kilometerne er lange nok til at du får skvist ut det du har av krefter. Det sagt - terskel er et litt diffust begrep...
Men, klarer du f.eks å holde 4.15-fart på nevnte økt, og føler du har grei kontroll på siste drag og kunne tatt ett til, da er du på sporet.

På mølle foretrekker jeg å gå i pauser (4-6kmt). Står aldri i pauser, synes det er ubehagelig.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Lezah skrev: søn jan 29, 2023 3:33 pm Aldri testet å løpe i noen av hallene her i byen, faktisk. kanskje en idé, men fordelen ved å løpe på tredemølle er at 1. nærmeste stedet treningskjeden jeg er medlem av ligger 5 min lett gange fra leiligheten min, og 2. når man først er der er det lett å bare hive på en liten økt med noko attåt når man først er på senteret.
Ja, absolutt. Skulle gjerne bodd på Ranheim kun for hallen sin skyld. :mrgreen: Men ikke bare bare å få løpt der. Det er vel 1-2 timer tilgjengelig på kvelden på ukedagene, og litt mer i helgene.
anbessa skrev: søn jan 29, 2023 4:28 pm Terskel skal være såpass kontrollert at 1min pause holder. På selve løpet ville jeg løpt med grei kontroll (ikke over terskel) første 15. De siste seks kilometerne er lange nok til at du får skvist ut det du har av krefter. Det sagt - terskel er et litt diffust begrep...
Men, klarer du f.eks å holde 4.15-fart på nevnte økt, og føler du har grei kontroll på siste drag og kunne tatt ett til, da er du på sporet.

På mølle foretrekker jeg å gå i pauser (4-6kmt). Står aldri i pauser, synes det er ubehagelig.
1 min holder i massevis på terskeløktene, men jeg skal bli flinkere til å ha aktive pauser.. så fort jeg kommer meg ut på asfalten igjen.
Terskel er ikke et så diffust begrep om man snakker om terskelpuls. (tok en laktattest for 2 år tilbake) Men om man snakker om terskelfart, så kan det bli noe diffust.

Jeg kan utvilsomt holde 4.15-fart på nevnte økt og lett løpe flere enn 5 drag, selv om jeg da havner godt oppi både sone 4 og 5.

Gleder meg til å finne ut hva ståa er på halvmaraton.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Expekt skrev: søn jan 29, 2023 6:33 pm 1 min holder i massevis på terskeløktene, men jeg skal bli flinkere til å ha aktive pauser.. så fort jeg kommer meg ut på asfalten igjen.
Terskel er ikke et så diffust begrep om man snakker om terskelpuls. (tok en laktattest for 2 år tilbake) Men om man snakker om terskelfart, så kan det bli noe diffust.

Jeg kan utvilsomt holde 4.15-fart på nevnte økt og lett løpe flere enn 5 drag, selv om jeg da havner godt oppi både sone 4 og 5.

Gleder meg til å finne ut hva ståa er på halvmaraton.
Nå er dette veldig individuelt da, men jeg traff nok rimelig optimalt med løpsopplegget her i høst. Har lagt ved pulsgraf nedenfor.
Bilde

Jeg har ikke foretatt noen laktattest, men har terskelpuls på cirkum sarum 180. Planen var på forhånd å løpe kontrollert første 2/3, og økte markant innsatsen markant derfra.

Dvs at det først var på siste tredjedel at løpet begynte å bli vondt (dvs, jeg var såpass fornøyd den dagen at det var først siste 3km at det ble virkelig ubehagelig). :lol:

Når det kommer til soner er det mange ulike måter å gjøre dette på. Du er lagd av noe annet enn meg om du lett drar deg opp i sone 5 på trening. Der svipper jeg innom KUN i konkurranse.

Expekt

Legg inn av Expekt »

anbessa skrev: søn jan 29, 2023 7:45 pm Når det kommer til soner er det mange ulike måter å gjøre dette på. Du er lagd av noe annet enn meg om du lett drar deg opp i sone 5 på trening. Der svipper jeg innom KUN i konkurranse.
Drar meg selvfølgelig ikke lett inn i sone 5 :mrgreen: Som regel kun konkurranse her også, men er litt i lav sone 5 på de aller tøffeste øktene. Terskelen min var i overgangen mellom sone 3 og 4, men har lyst til å ta en ny test snart og se om den har blitt høyere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»