Retrofotballens uhøytidelige bildetråd

Svar
Amitamin

Re: Retrofotballens uhøytidelige bildetråd

Legg inn av Amitamin »

Jeg våger meg frempå med et aldri så lite videoklipp i denne bildetråden:



Bjarte Flem med for mye moment i kastet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Apropos å kaste ballen i eget mål. Liverpool - Leeds i 1967 og det gjorde da Gary Sprake, Leeds.keeperen.

https://www.liverpoolecho.co.uk/sport/f ... d-12051727

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Utrolig nok kom jeg over et bilde av selveste: Sotvalla...
Det stemmer det som fotografen sier, at gresset ble brent vekk ja. Det var en 11'er bane som ble brukt til trening og en del bedriftsfotball etter det jeg vet. Dette er da i Hedmark, cirka 10 km øst for Flisa inn mot Sverige.
Se bildet nr 2: Skansen

Sot... inspirert da av dette; https://naob.no/ordbok/sot
Valla... inspirert av svensk (Solvalla, Tingvalla, Stora Valla (Degerfors)).
► Show Spoiler

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

jakral skrev: man jul 04, 2022 5:47 pm
mikemodano skrev: man jul 04, 2022 5:11 pm https://images.app.goo.gl/cwxyiTapJb3bAw3a6 Et stadion man kanskje ikke tenker så ofte over lenger, med mindre man er verftsarbeider øst i London, kanskje, er Millwalls for lengst forlatte Cold Blow Lane. Ingen yndet utebane å besøke for persilleblader der ute, vil jeg anta.
Bilde

Nydelig bilde. Stort pluss for høye gjerder med piggtrådrull(?) på toppen og blandet takkonstruksjon med ulik høyde, som er midt i blinken for de av oss som hater symmetri. Den lille familietribunen i bakgrunnen var neppe godt besatt på den tiden. Det er vel en grunn til at den var liten. :)
Stadion het vel The Den og lå ved Cold Blow Lane. Ble omdøpt til The Old Den når Millwall flyttet til nåværende The Den.

Forøvrig artig å tenke på at de klarte å presse inn over 48.000 tusen på The Old Den i sin tid.

startelver

Legg inn av startelver »

Det var en norsk keeper som kastet ballen i eget mål, husker ikke navnet i farten, men var i en 1. divisjonskamp tror jeg. Mulig det skjedde på 90-tallet. Sogndal? Var ihvertfall filmet.

Edit:
Fant klippet, det var Bjarte Flem som greide kunststykket !


Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Når man først er innom selvmål så kan vi ta med Andres Escobar sitt selvmål i VM 94 mot USA. 10 dager etter kampen ble han skutt og drept pga. målet


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

9013d552-6220-486d-9c79-c6af9776e3c6-2060x1236.jpeg.jpg
Rijkaards udødelige spyttklyse.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Til og med Arsenals bane er å minne, Highbury kalt

jakral

Legg inn av jakral »

Bilde

En gang i tiden kunne Everton fylle på med mye nyerobret sølvtøy når lagbildet til en ny sesong skulle knipses. Her poserer stallen foran sesongstart 1985-86. I tillegg til pokalene er klubben også styrket på topp med Gary Lineker fra Leicester.

Pokalen helt til venstre er for PFA Årets Spiller tildelt Peter Reid. Så følger Charity Shield, det nylanserte Canon League troféet og Cupvinnercupen etter seieren mot Rapid Wien. Everton misset jo trippelen etter tap i FA Cup finalen mot Man United.

Men mitt spørsmål er.. Hvilken pokal står ytterst til høyre på bildet? Jeg vet ikke.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: ons sep 07, 2022 6:36 pm Bilde

En gang i tiden kunne Everton fylle på med mye nyerobret sølvtøy når lagbildet til en ny sesong skulle knipses. Her poserer stallen foran sesongstart 1985-86. I tillegg til pokalene er klubben også styrket på topp med Gary Lineker fra Leicester.

Pokalen helt til venstre er for PFA Årets Spiller tildelt Peter Reid. Så følger Charity Shield, det nylanserte Canon League troféet og Cupvinnercupen etter seieren mot Rapid Wien. Everton misset jo trippelen etter tap i FA Cup finalen mot Man United.

Men mitt spørsmål er.. Hvilken pokal står ytterst til høyre på bildet? Jeg vet ikke.
Det er Howard Kendalls trofé som årets trener. Everton fikk også "European team of the year"-trofé, samt at Neville Southall ble årets spiller (ikke PFA).

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: ons sep 07, 2022 11:02 pm Det er Howard Kendalls trofé som årets trener.
Det stemmer, ja. Den burde jeg tatt. Fant bildebevis på det nå. En noe større versjon av pokalen.

Bilde

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: ons sep 07, 2022 11:23 pm
GiPazzini_85 skrev: ons sep 07, 2022 11:02 pm Det er Howard Kendalls trofé som årets trener.
Det stemmer, ja. Den burde jeg tatt. Fant bildebevis på det nå. En noe større versjon av pokalen.

Bilde
Jeg måtte gå inn i Everton sine egne historiearkiv for å finne ut av det. Har aldri interessert meg videre for hvordan trofeer ser ut.

Amitamin

Legg inn av Amitamin »



Dette var vel sent i 2003, EM-kvalik mot Spania på Ullevaal, og vi ble utspilt, etter å ha vært gode i Spania. Husker Espen Johnsen storspilte i Spania, men ble skadet tidlig i hjemmekampen, og ropte av smerte for hvert eneste utspill fra mål. Etter hvert måtte Frode Olsen inn. Husker Raúl og Joaquín herjet fullstendig med oss i denne kampen, og så kom denne seansen helt på slutten av kampen. Frode Olsen tar på seg luen til tilskueren, Collina blåser, og Olsen må gi luen til linjedommer.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Amitamin skrev: ons okt 05, 2022 11:14 pm

Dette var vel sent i 2003, EM-kvalik mot Spania på Ullevaal, og vi ble utspilt, etter å ha vært gode i Spania. Husker Espen Johnsen storspilte i Spania, men ble skadet tidlig i hjemmekampen, og ropte av smerte for hvert eneste utspill fra mål. Etter hvert måtte Frode Olsen inn. Husker Raúl og Joaquín herjet fullstendig med oss i denne kampen, og så kom denne seansen helt på slutten av kampen. Frode Olsen tar på seg luen til tilskueren, Collina blåser, og Olsen må gi luen til linjedommer.
Den er fin. Var det ikke også en norsk keeper som huket tak i en naken(!) streaker og løftet han av banen også? Hvem og hvor var dette?

jakral

Legg inn av jakral »

Bilde

Sånn skal et skikkelig antrekk se ut for VM-dommere, spør du meg.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Bilde

Bildet viser den brasilianske landslagsangriperen Mirandinha, for Newcastle, tett opp mot avspark på Carrow Road i Norwich 1.september 1987. Han var den første brasilianer i Football League, og skulle bryne seg på en Geordie ved navn Steve Bruce på midtstopperplass hos vertskapet. 28 år var han her, og han sto registrert med fire landskamper. Scoringen i 1-1-kampen på Wembley i mai det året var nok ikke helt uten betydning for at han endte opp i engelsk fotball. Den matchen hadde vært angriperens debut for Seleção.

Scoring ble det ikke i debuten i England, men han skulle til gjengjeld putte to ganger da Newcastle spilte 2-2 mot Man United på Old Trafford 12.september, i det som var Mirandinhas tredje kamp for nordøstklubben. Hjemmedebuten hadde kommet 5.september, da Wimbledon spolerte for et feststemt og sombrerokledd (!) publikum på Tyneside gjennom å vinne 2-1.

Totalt sett ble nok ikke Mirandinha helt hva Geordie-folket hadde håpet på, men han leverte en habil førstesesong med 11 scoringer på 26 kamper. Etter ni på 28 sesongen etter ble han til slutt skipet tilbake dit han kom fra, nemlig Palmeiras i São Paulo. Han rakk også å lære seg noen gloser fra den rebelske unge midtbanespilleren ved navn Paul Gascoigne før han forlot byen.

En liten artikkel.

jakral

Legg inn av jakral »

Interessant utvikling på fotballstøvlene i VM-historien.

José Nasazzi (Uruguay 1930)
Bilde

Andre spillere i det første VM 1930 brukte disse:

Bilde

Allerede på 1950-tallet må støvlene fra før krigen ha skapt inntrykk av å være en museumsgjenstand fra veldig fjern fortid.

Just Fontaine (Frankrike 1958)

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Har nettopp sett Brighton slå ut Liverpool med 2-1 i FA-Cupen.
Det minnet meg Brightons tidligere ærverdige arena: Goldstone Ground (forøvrig den eneste bana jeg har vært i England utenom Wembley).
https://www.youtube.com/watch?v=uG6bPyftGYk

I dag er plassen hjemmebane for en Lidl-butikk.
https://www.sussexlive.co.uk/news/susse ... ll-5386416

jakral

Legg inn av jakral »

Slagmarken på Heysel. 38 år siden i dag.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»