Kjetil Rolness tar oppgjør med latteremoji-rasshøla

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Kjetil Rolness tar oppgjør med latteremoji-rasshøla

Legg inn av Neptun »

.. som ødelegger FB og andre sosiale medier.

Fra Rolness' FB-side:
Ikke gjør deg selv til rasshøl. Ikke bruk latterfjeset på mine tråder.

Er du en av dem som trykker på "Haha"-emojien, når du leser en alvorlig ment kommentar på denne veggen? Eller kanskje før du engang har lest den, fordi du misliker avsenderen, og "vet" at det som blir sagt er dumt? Vel, SLUTT MED DET.

Latter-emojien skal du bruke til å le MED noen, ikke AV noen.

Det er selvsagt lov å mene at det noen sier, er latterlig. (Det er en rett jeg selv benytter meg av daglig.) Men da skal du gi uttrykk for det i en egen kommentar, der du begrunner oppfatningen. Fortrinnsvis saklig. Men om du vil - også spissformulert, ironisk, sarkastisk. Slike virkemidler er ikke uforenlig med sivilisert debatt, tvert imot.

Og har du ikke tilgang til å kommentere (fordi du ikke er FB-venn med meg), så lar du være å bruke latter-emojien. Fordi det ikke tilfører diskusjonen noe annet enn hån og spott fra tribunen.

***************************************************************************************************************************************************************************************************


- Jeg er svært enig i dette. Latterfjes fra troll som ikke eier folkeskikk ødelegger stort sett alle debatter og har medført at mange ikke kommenterer noen ting lengre.
Ikke nok med at rasshøla ødelegger kommentarfeltet, men de trykker latterfjes for å håne ofre for tragedier også. Ukrainere som blir bombet, syke folk osv.
Det forteller hvordan det står til med mentale egenskaper hos avsender.

Man kan undres på om det er en slags "jobb" for enkelte siden de bruker så mye tid på dette?
Det handler nok ofte om personer som rett og slett ikke kan diskutere, som ikke eier argumenter og heller ikke er i stand til å formulere setninger.
Nå de da trykker på latterfjes for å markere uenighet eller for å håne - synes de sett fra sitt ståsted at de "debatterer".

Egentlig synes jeg FB burde fjernet denne emojien da den i all hovedsak blir brukt for å håne folk og for å sabotere debatter.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Dette er noe som har irritert meg lenge. Ikke bare latterfjeset, men kommentarfeltet generelt. Dessverre trekkes jeg mot kommentarfeltene, selv om jeg vet at livet mitt hadde vært bedre hvis jeg ikke leste dem.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg tenker at livet i alt for stor grad dreier seg om fb og reaksjoner hvis dette er noe som er til irritasjon.
Sist redigert av Queenie den man feb 06, 2023 3:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Hvis debatten er viktig, at folk skriver saklige innlegg om Ukraina/Russland, så synes jeg latteremoji er tåpelig selv om man er uenig i sak. Så ja, i slike sammenhenger er jeg enig med Rolness.

Hvis folk blir fryktelig krenket fordi noe ikke liker Sophie Elise eller synes Kåss Furuseth er en slitsom programleder, så er det mer på sin plass.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Jeg er mest nysgjerrig på hvor mange som har besvart Rolness' FB-innlegg med latteremoji.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er hardt liv å være snowflake.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Det er klart, enkelte ganger forstår jeg at man bruker latterfjes. Det som irriterer meg er når det brukes på mer seriøse temaet. Handler saken om klima så er det garantert mange som bruker latterfjes. Innvandring likeså. Og politikere (uansett tilhørighet). Til og med saker om krigen i Ukraina får latterfjes.

Corvus

Legg inn av Corvus »

OrmenLange skrev: man feb 06, 2023 3:32 pm Jeg er mest nysgjerrig på hvor mange som har besvart Rolness' FB-innlegg med latteremoji.
Kommer an på om Greyserpent har vært mye der inne.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Her et et godt eksempel på hvordan kommentarfeltet er om dagen. TV2 nyhetene har på Facebook lagt ut linke til saken om at Norge over 5 år skal gi 75 milliarder kroner til Ukraina. Hva tenker kommentarfeltet om det? Ikke en eneste en av de kommentarene med mest likes er positive. Det hyles ut om at pengene heller må brukes i Norge, at Støre er en globalist, at han tenker bare på å få en jobb i utlandet etter at han er ferdig som statsminister, at man ikke tenker på det norske befolkningen osv, osv. Dette er et bilde jeg har sett lenge nå, kanskje spesielt det siste året etter at prisene økte.

Men også under Covid var det svært mange negative kommentarer og konspirasjonsteorier florerte. Men det er jo slik at det er dem som har sterkest mening om noe som skriver i kommentarfelter. Derfor blir det ofte skeivfordelt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn jan 29, 2023 8:13 pm .. som ødelegger FB og andre sosiale medier.

Fra Rolness' FB-side:
Ikke gjør deg selv til rasshøl. Ikke bruk latterfjeset på mine tråder.

Er du en av dem som trykker på "Haha"-emojien, når du leser en alvorlig ment kommentar på denne veggen? Eller kanskje før du engang har lest den, fordi du misliker avsenderen, og "vet" at det som blir sagt er dumt? Vel, SLUTT MED DET.

Latter-emojien skal du bruke til å le MED noen, ikke AV noen.

Det er selvsagt lov å mene at det noen sier, er latterlig. (Det er en rett jeg selv benytter meg av daglig.) Men da skal du gi uttrykk for det i en egen kommentar, der du begrunner oppfatningen. Fortrinnsvis saklig. Men om du vil - også spissformulert, ironisk, sarkastisk. Slike virkemidler er ikke uforenlig med sivilisert debatt, tvert imot.

Og har du ikke tilgang til å kommentere (fordi du ikke er FB-venn med meg), så lar du være å bruke latter-emojien. Fordi det ikke tilfører diskusjonen noe annet enn hån og spott fra tribunen.

***************************************************************************************************************************************************************************************************


- Jeg er svært enig i dette. Latterfjes fra troll som ikke eier folkeskikk ødelegger stort sett alle debatter og har medført at mange ikke kommenterer noen ting lengre.
Ikke nok med at rasshøla ødelegger kommentarfeltet, men de trykker latterfjes for å håne ofre for tragedier også. Ukrainere som blir bombet, syke folk osv.
Det forteller hvordan det står til med mentale egenskaper hos avsender.

Man kan undres på om det er en slags "jobb" for enkelte siden de bruker så mye tid på dette?
Det handler nok ofte om personer som rett og slett ikke kan diskutere, som ikke eier argumenter og heller ikke er i stand til å formulere setninger.
Nå de da trykker på latterfjes for å markere uenighet eller for å håne - synes de sett fra sitt ståsted at de "debatterer".

Egentlig synes jeg FB burde fjernet denne emojien da den i all hovedsak blir brukt for å håne folk og for å sabotere debatter.
Godt skrevet Neptun, og et bra tema.
Slikt er drepen for enhver debatt.

I tillegg vil jeg i tillegg fremheve alle de som kommer med grov hets og nedlatende kommentarer i kommentarfeltene på de samme sakene. Ofte er det grov sjikane og direkte drittslengig.
Det er drepen for en saklig og seriøs debatt.

Folk som holder på med dette må jo være skikkelig 'små' folk som i mangel av evne til å saklig argumentere, må rakke ned på andre for på den måten frevheve seg selv, og sette seg selv over andre ved å trykke andre ned på en nedverdigende måte.
Bra du tar det opp, for dette dreper debatt og frie ytringer, og skremmer nok vekk mange fra å delta i debatter om diverse tema.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

OrmenLange skrev: man feb 06, 2023 3:32 pm Jeg er mest nysgjerrig på hvor mange som har besvart Rolness' FB-innlegg med latteremoji.
Mange, selvsagt. Det er jo deres måte å markere uenighet på, samt å håne.

Virker som det er hovedbeskjeftigelsen i livet deres å trykke på rasshøl-emojien fra morgen til kveld. Svært sjelden den blir brukt til å le med noen, i nesten alle tilfeller er det av noen.

Det som er ille er at alle normale folk nå holder seg unna alle debatter på FB.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: man feb 06, 2023 4:43 pm
OrmenLange skrev: man feb 06, 2023 3:32 pm Jeg er mest nysgjerrig på hvor mange som har besvart Rolness' FB-innlegg med latteremoji.
Mange, selvsagt. Det er jo deres måte å markere uenighet på, samt å håne.

Virker som det er hovedbeskjeftigelsen i livet deres å trykke på rasshøl-emojien fra morgen til kveld. Svært sjelden den blir brukt til å le med noen, i nesten alle tilfeller er det av noen.

De som er ille er at alle normale folk nå holder seg unna alle debatter på FB.
Ille? Jeg ser ikke hva som er så ille med det, vil si at livet et vesentlig bedre uten.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

GoingKronos skrev: man feb 06, 2023 3:35 pm Det er hardt liv å være snowflake.
Skal dette tolkes som om du er én av latterfjes-folkene?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

JauKaninen skrev: man feb 06, 2023 3:28 pm Hvis debatten er viktig, at folk skriver saklige innlegg om Ukraina/Russland, så synes jeg latteremoji er tåpelig selv om man er uenig i sak. Så ja, i slike sammenhenger er jeg enig med Rolness.

Hvis folk blir fryktelig krenket fordi noe ikke liker Sophie Elise eller synes Kåss Furuseth er en slitsom programleder, så er det mer på sin plass.
Jeg har ikke noe behov for å kommentere slike kjendiser som du refererer til i det hele tatt.

Om jeg mot formodning ville gi uttrykk for noe i slike saker, så var det med egne ord - ikke et latterfjes for å håne noen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

trønderen skrev: man feb 06, 2023 3:16 pm Dette er noe som har irritert meg lenge. Ikke bare latterfjeset, men kommentarfeltet generelt. Dessverre trekkes jeg mot kommentarfeltene, selv om jeg vet at livet mitt hadde vært bedre hvis jeg ikke leste dem.
Digital mobbing og hetsing er ganske sjokkerende.
Men jeg tror omfanget lett kan bli farget av at normale mennesker har gitt opp sosiale medier for lenge siden og således overlatt arenaen til yrkes-hetsere, typisk latterfjes-folk.
Ellers står det virkelig ille til.

Samme greia på Instagram. Folk med anonyme profiler logger seg inn for å gyve løs på alskens kjendiser med masse påstander og grove nedsettende karakteristikker om deres utseende osv.
Tror de at folk har opprettet profiler der de deler bilder av seg selv og sitt liv (f.eks. idrettskjendiser) for at akkurat de skal kunne logge seg inn for å spy ut gørr? (antagelig av ren misunnelse)
Det er helt utrolig hva man kan lese.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er usikker på om jeg har holdt min sti helt ren, men jeg tror jeg stort sett å bruker disse emojiene for å le av meg sjøl eller som svar på andres spøker.

Men jeg har merket at det er i allefall én uten å nevne navn som bevisst bruker disse for å håne andres meninger her inne. Gang på gang på gang. Og det er med på å forsøple debatten.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: man feb 06, 2023 9:15 pm Jeg er usikker på om jeg har holdt min sti helt ren, men jeg tror jeg stort sett å bruker disse emojiene for å le av meg sjøl eller som svar på andres spøker.

Men jeg har merket at det er i allefall én uten å nevne navn som bevisst bruker disse for å håne andres meninger her inne. Gang på gang på gang. Og det er med på å forsøple debatten.
Det er akkurat det de er tiltenkt. Og det har man selvsagt gjort selv noen ganger for å understreke at noe er morsomt. Dog sjelden overfor andre enn dem jeg kjenner.

Men de som stadig benytter dem i stedet for egne ord på f.eks. FB gjør det i nesten alle tilfeller for å markere uenighet og for å håne. Da er det ikke greit, bare saboterende og ødeleggende.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: man feb 06, 2023 9:26 pm
PapaSmurf skrev: man feb 06, 2023 9:15 pm Jeg er usikker på om jeg har holdt min sti helt ren, men jeg tror jeg stort sett å bruker disse emojiene for å le av meg sjøl eller som svar på andres spøker.

Men jeg har merket at det er i allefall én uten å nevne navn som bevisst bruker disse for å håne andres meninger her inne. Gang på gang på gang. Og det er med på å forsøple debatten.
Det er akkurat det de er tiltenkt. Og det har man selvsagt gjort selv noen ganger for å understreke at noe er morsomt. Dog sjelden overfor andre enn dem jeg kjenner.

Men de som stadig benytter dem i stedet for egne ord på f.eks. FB gjør det i nesten alle tilfeller for å markere uenighet og for å håne. Da er det ikke greit, bare saboterende og ødeleggende.
Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:05 pm
Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.
Rolness er helt sjef :) Har ofte meninger jeg deler

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

JauKaninen skrev: man feb 06, 2023 3:28 pm Hvis debatten er viktig, at folk skriver saklige innlegg om Ukraina/Russland, så synes jeg latteremoji er tåpelig selv om man er uenig i sak. Så ja, i slike sammenhenger er jeg enig med Rolness.

Hvis folk blir fryktelig krenket fordi noe ikke liker Sophie Elise eller synes Kåss Furuseth er en slitsom programleder, så er det mer på sin plass.
Blir du fryktelig krenket av oss som simpelthen bare ELSKER Sophie Elise og de mer-eller-mindre nyopererte, fillers&botox-fylte lettkledte jentungene, påvirkerne? De er mer ærlige som påvirkere enn disse påvirkningselskapene som First House ol - er; de liker bedre å operere i det skjulte og sikkert også ved hjelp av bestikkelser.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

JauKaninen skrev: man feb 06, 2023 10:08 pm
Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:05 pm
Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.
Rolness er helt sjef :) Har ofte meninger jeg deler
Nettopp; det bare må være noe galt med den fyren!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Synes det er gøy når eldre bruker "ler så en griner fjes" til pårørende når td noen er død.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:05 pm
Neptun skrev: man feb 06, 2023 9:26 pm
PapaSmurf skrev: man feb 06, 2023 9:15 pm Jeg er usikker på om jeg har holdt min sti helt ren, men jeg tror jeg stort sett å bruker disse emojiene for å le av meg sjøl eller som svar på andres spøker.

Men jeg har merket at det er i allefall én uten å nevne navn som bevisst bruker disse for å håne andres meninger her inne. Gang på gang på gang. Og det er med på å forsøple debatten.
Det er akkurat det de er tiltenkt. Og det har man selvsagt gjort selv noen ganger for å understreke at noe er morsomt. Dog sjelden overfor andre enn dem jeg kjenner.

Men de som stadig benytter dem i stedet for egne ord på f.eks. FB gjør det i nesten alle tilfeller for å markere uenighet og for å håne. Da er det ikke greit, bare saboterende og ødeleggende.
Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.
Rolness er fra Harstad. Sikker på at du tenker på rett person?

Ellers så er det veldig stor takhøyde på siden hans. Eneste han ber om er at folk argumenterer med ord, ikke slike latter-emojier av nevnte årsaker.
Er det så mye forlangt?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:05 pm Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.
Rolness er en kverrulant, men er spot-on en del ganger. Og har helt rett ang dette. Denne latteremojien er en direkte idiotisk måte å debattere på. Det er så jævlig merkelig å se gamlinger i 60- og 70-åra bruke emojis over en lav sko på sosiale medier, spesielt Facebook. Det er ikke akkurat et kvalitetstegn.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

kytec skrev: man feb 06, 2023 10:18 pm Synes det er gøy når eldre bruker "ler så en griner fjes" til pårørende når td noen er død.
Er nok ofte misclick

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:09 pm
Blir du fryktelig krenket av oss som simpelthen bare ELSKER Sophie Elise og de mer-eller-mindre nyopererte, fillers&botox-fylte lettkledte jentungene, påvirkerne? De er mer ærlige som påvirkere enn disse påvirkningselskapene som First House ol - er; de liker bedre å operere i det skjulte og sikkert også ved hjelp av bestikkelser.
:lol: :lol: :lol:

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

kytec skrev: man feb 06, 2023 10:18 pm Synes det er gøy når eldre bruker "ler så en griner fjes" til pårørende når td noen er død.
Det er nok feilklikk.
Kan skje dersom man fomler med mobilen uten lesebriller. Eldre er ikke så flinke med små taster.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: man feb 06, 2023 10:25 pm
Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:05 pm
Neptun skrev: man feb 06, 2023 9:26 pm

Det er akkurat det de er tiltenkt. Og det har man selvsagt gjort selv noen ganger for å understreke at noe er morsomt. Dog sjelden overfor andre enn dem jeg kjenner.

Men de som stadig benytter dem i stedet for egne ord på f.eks. FB gjør det i nesten alle tilfeller for å markere uenighet og for å håne. Da er det ikke greit, bare saboterende og ødeleggende.
Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.
Rolness er fra Harstad. Sikker på at du tenker på rett person?

Ellers så er det veldig stor takhøyde på siden hans. Eneste han ber om er at folk argumenterer med ord, ikke slike latter-emojier av nevnte årsaker.
Er det så mye forlangt?
Har de fløttet Harstad?
Kopi nettet:
"Kjetil Rolness (født 13. juli 1961 på Voss) er en norsk sosiolog, musiker og skribent. Han er magister (mag. art) i sosiologi fra Universitetet i Oslo, og har arbeidet som amanuensis i markedsføring ved Høgskolen i Lillehammer, Høyskolen Kristiania og som prosjektleder ved Norsk Form."
Sist redigert av Fordomsfull den man feb 06, 2023 10:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: man feb 06, 2023 10:50 pm
kytec skrev: man feb 06, 2023 10:18 pm Synes det er gøy når eldre bruker "ler så en griner fjes" til pårørende når td noen er død.
Det er nok feilklikk.
Kan skje dersom man fomler med mobilen uten lesebriller. Eldre er ikke så flinke med små taster.
Trodde det var at de bare så at tårene sprutet så antok de at det = trist.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: man feb 06, 2023 10:28 pm
Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 10:05 pm Rolness er en jævvla grinaunge.Sjøl forlanger han at alle skal tolerere hans meninger og kommentarer, men noen latterlige/fjollete/teite tryner - det tåler han ikke, dakkars. Jeg har aldri sendt sånt smilefjes i mitt liv, men skulle gjerne sendt det bare for å irritere den Vossingen! Men jeg deltar heller ikke på Facebook, så da så.
Rolness er en kverrulant, men er spot-on en del ganger. Og har helt rett ang dette. Denne latteremojien er en direkte idiotisk måte å debattere på. Det er så jævlig merkelig å se gamlinger i 60- og 70-åra bruke emojis over en lav sko på sosiale medier, spesielt Facebook. Det er ikke akkurat et kvalitetstegn.
Jeg er imot aldersdiskriminering, jeg.
He-he, den kan du kontra ja!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»