Voldelig pågripelse i Aalesund - døde like etterpå

Svar
Ostemanden

Re: Voldelig pågripelse i Aalesund - døde like etterpå

Legg inn av Ostemanden »

Håper alle fire får kjørt seg i retten selvom spesialenheten allerede har ladd stempelputen til henlagt..
Og to privatfolk som skal leke hverdagshelter, var det sånn at de kjente igjen disse "sivilie" politimennene?... Gi alle sammen dommen kroppskrenkelse med døden til følge

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

VivaLV skrev: tir jan 31, 2023 12:13 am
Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:10 am
Corvus skrev: man jan 30, 2023 9:53 pm

Det var da voldsomt hvor fort du tok den parallellen? Ingenting som foreløpig tilsier at politiet har noe med dødsfallet å gjøre.
Ja for her er det sannelig ikke mange likhetstrekk. Bortsett fra 1.politi 2. som pågriper en mann 3. som kjemper for å holde mannen og 4 mannen ender opp død.
Er vel et mer naturlig spørsmål hva som IKKE minnet om Floyd-pågripelsen; at det var i Norge?
Da burde du se Flodvideon igjen og hvor mange minutter de holt kneet mot halsen.
Her klarer jeg ikke å se ett eneste slag eller noe sånt. Mulig det er en arm/albue som i kortere tid er på halsen, men var jo ganske kaotisk pågripelse.
Videoen er ikke så tydelig og hvordan se om noen er blå i ansiktet på en video i svart-hvitt? Imidlertid er det vitnet som var tilstede og sier han holdt beina til den nå døde personen, Olsvik Ålesund - som sier dette.
Likhetstrekket var blå i ansiktet. Men om dette varte veldig kort og mannen er blå i ansiktet, må de kanskje ha skadet/knust strupehodet på han?
Her
https://www.smp.no/nyheter/i/0Qok12/se- ... e-seg-unna
- ser det ut til den mørke fyren som først står til venstre og så går over mot høyre, slår - straks videoen begynner. Men det er utydelig og de VG-videoene viser minst/mindre.
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 12:38 am, redigert 2 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er ekle bilder.

Jeg vil verken forhåndsdømme eller frikjenne politiet før mer informasjon om hendelsesforløpet kommer.

Men det ser ikke bra ut basert på videoen. Virkelig ikke. Jeg har sett den flere ganger, men all sladdingen gjør at det er vanskelig å se hva slags «teknikker» politiet bruker.

Vitnene sier politiet ikke virket å bruke unødvendig makt.

Her vil jo obduksjonen fortelle mye om hva som skjer videre.
Sist redigert av PapaSmurf den tir jan 31, 2023 12:35 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:25 am
VivaLV skrev: tir jan 31, 2023 12:13 am
Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:10 am
Ja for her er det sannelig ikke mange likhetstrekk. Bortsett fra 1.politi 2. som pågriper en mann 3. som kjemper for å holde mannen og 4 mannen ender opp død.
Er vel et mer naturlig spørsmål hva som IKKE minnet om Floyd-pågripelsen; at det var i Norge?
Da burde du se Flodvideon igjen og hvor mange minutter de holt kneet mot halsen.
Her klarer jeg ikke å se ett eneste slag eller noe sånt. Mulig det er en arm/albue som i kortere tid er på halsen, men var jo ganske kaotisk pågripelse.
Videoen er ikke så tydelig og hvordan se om noen er blå i ansiktet på en video i svart-hvitt? Imidlertid er det vitnet som var tilstede og sier han holdt beina til den nå døde personen, Olsvik Ålesund - som sier dette.
Likhetstrekket var blå i ansiktet. Men om dette varte veldig kort og mannen er blå i ansiktet, må de kanskje ha skadet/knust strupehodet på han?
Her
https://www.smp.no/nyheter/i/0Qok12/se- ... e-seg-unna
- ser det ut til den mørke fyren som først står til venstre og så går over mot høyre, slår straks videoen begynner. Men det er utydelig.
Nettopp det jeg syns jeg ser også.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Pressemelding fra Spesenheten.
30. januar 2023


Spesialenheten er i dag orientert fra Møre og Romsdal politidistrikt om at en person som politiet anholdt i Ålesund sentrum om morgenen 28. januar 2023 døde etter kort tid. Spesialenheten har nå besluttet å iverksette etterforsking for å avklare omstendighetene rundt hendelsen, og mulig årsakssammenheng mellom politiets opptreden og dødsfallet. Avdøde vil bli obdusert, og Spesialenheten vil sikre mulige bevis i saken så raskt som mulig. Siden saken er i oppstartsfasen har ikke Spesialenheten ytterligere informasjon å gi i dag.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 12:27 am Dette er ekle bilder.

Jeg vil verken forhåndsdømme eller frikjenne politiet før mer informasjon om hendelsesforløpet kommer.

Men det ser ikke bra ut basert på videoen. Virkelig ikke. Jeg har sett den flere ganger, men all sladdingen gjør at det er vanskelig å se hva slags «teknikker» politiet bruker.

Vitnene sier politiet ikke virket å bruke unødvendig makt.

Her vil jo obduksjonen fortelle mye om hva som skjer videre.
Vitnet;
"De var borti halsen med knærne så vidt jeg kunne se, og mannen ble blå i ansiktet og bevisstløs. På et tidspunkt trodde jeg han var død, men så kom det noen lyder, og han våknet til live igjen, forteller Olsvik Ålesund.
https://www.smp.no/nyheter/i/5Bjw4e/han ... i-ansiktet

Bliss

Legg inn av Bliss »

Ser også ut som et slag med venstre hånd fra han som ligger oppå avdøde omtrent 4-5 sekunder uti videoen til smp.

Avdøde ble forøvrig lagt i bakken 09:40 og i ambulanse 09:53, så dette pågikk en stund.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:23 pm Ikke bruk narkotika, da slipper man å bli drept av politiet.

Hva politihatere og narkotikaforkjempere (pussig at dette går hånd i hånd..) kommer med her finner jeg revnende likegyldig, vitnene som uttalte seg til VG forteller en annen historie enn ISKALDT POLITIDRAP.
Du mener at det er helt greit at bruk av andre rusmidler enn statsdopet kan føre til dødstraff?

Strider

Legg inn av Strider »

Er det ikke bare å bruke sånn elektrosjokkvåpen istedenfor at flere folk skal ligge oppå han? Trodde det var hensikten med å ha et slikt våpen.

Ellers kunne man hatt et slags garn man skjøt på en person som slynger seg rundt dem og man kan deretter dytte personen overende.

Bedøvelse pil for mennesker?

Downlight

Legg inn av Downlight »

Ostemanden skrev: tir jan 31, 2023 12:20 am Håper alle fire får kjørt seg i retten selvom spesialenheten allerede har ladd stempelputen til henlagt..
Og to privatfolk som skal leke hverdagshelter, var det sånn at de kjente igjen disse "sivilie" politimennene?... Gi alle sammen dommen kroppskrenkelse med døden til følge
At privatfolk blander seg inn og bruker makt (tvinge til ro ved å sette seg på bena) mot mannen er mildt sagt oppsiktsvekkende.
Var dette noe politiet bad om eller er dette personer som liker litt action? Regner med at den rollen de har i situasjonen vil bli nærmere belyst av Spesialenheten.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Sodajr skrev: man jan 30, 2023 10:25 pm
12dd skrev: man jan 30, 2023 10:19 pm Noen som vet dødsårsaken her ?
Nå skal Spesialenheten for politisaker undersøke politiets rolle i saken.
Veldig betryggende at de har saken på sitt bord, så vi får en snarlig henleggelse.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs. Helsehjelp har de ihvertfall ikke peiling på. Er jo ikke lenge siden de gunnet ned og drepte en mann i en hjullaster som de også skulle bidra med helsehjelp til.

Vi får begynne å dra lærdom ut av dette. Hvis man ser noen som er forvirret og man mener trenger akutt helsehjelp så IKKE RING politiet. Det kan ende fatalt.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Er politifolkene som var involvert i dette tatt ut av tjeneste inntil videre, eller kan de toge på å gjøre det samme i dag?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Her er anti-gjengen igjen på tastaturet ser jeg. Fyren ble ikke pågrepet, men forsøkt tatt vare om for å redde hans liv. Han er barføtt, og kun kledd i en shorts og en T-skjorte i kalde Ålesund. I forkant av basketaket fikk politiet inn meldinger om en blodig mann i veibanen. Han var altså hardt skadet, og kanskje han var i sjokk eller hadde påført seg skadene selv. Det sier seg selv at politiet må hjelpe fyren, man kan jo ikke ha en fyr som skjærer over håndleddene sine og flyr rundt i rushtrafikken og viser frem sin egen død eller hva? Eller om noen er hardt skadet og virrer rundt i trafikken - skal man bare la de hele seg selv og fly rundt i ørska?

Nå får dere faen meg skjerpe dere. Det er vel ikke galt om noen sivile hjelper politiet hvis det er et bolehue full av amfetamin som er umulig for to-tre vanlige politifolk å få i bakken? Det gjør vi fordi det er det mest humane i stedet for å skyte han slik man kanskje hadde gjort i USA.

Så slutt å syt, jævla anarkister.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

B.O.B. skrev: tir jan 31, 2023 7:02 am Fyren ble ikke pågrepet, men forsøkt tatt vare om for å redde hans liv.
Ja, og det gikk ikke særlig bra som vi nå har sett.

De skulle bare gi helsehjelp til en mann i en hjullaster for kun noen uker siden også. Det gikk heller ikke så bra. Politiet er tydeligvis ikke så god på å redde liv. Faktisk så er det nok lurt å IKKE RINGE politiet hvis man ser en man mener trenger helsehjelp tenker jeg.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jhinx skrev: man jan 30, 2023 11:48 pm Jeg har sagt dette lenge. Snart vil norsk politi starte å drepe folk slik som i USA. Nå er det minst et drap eller en skyting fra politiet pr måned. Hvis ikke oftere.
Jeg trodde det var bevæpningen som var årsaken.
Men nå banker de opp folk til døde.
Norsk politi begynner å bli livsfarlige. Bokstavelig talt.
Når det gjelder dette med bevæpning av politiet, kommer det til å bli verre.

Men jeg tok en rask kikk på videoen som diskuteres. Jeg så ikke noe kne mot hals. Derimot ble det en kort stund lagt press på halsen med fremre delen av armen til han ene politimannen. Videre er det slik at mageleie kan ta livet av fysisk svake personer, men det er vanskelig å få satt håndjern på noen som gjør motstand uten den posisjonen.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 8:15 am
Jhinx skrev: man jan 30, 2023 11:48 pm Jeg har sagt dette lenge. Snart vil norsk politi starte å drepe folk slik som i USA. Nå er det minst et drap eller en skyting fra politiet pr måned. Hvis ikke oftere.
Jeg trodde det var bevæpningen som var årsaken.
Men nå banker de opp folk til døde.
Norsk politi begynner å bli livsfarlige. Bokstavelig talt.
Når det gjelder dette med bevæpning av politiet, kommer det til å bli verre.

Men jeg tok en rask kikk på videoen som diskuteres. Jeg så ikke noe kne mot hals. Derimot ble det en kort stund lagt press på halsen med fremre delen av armen til han ene politimannen. Videre er det slik at mageleie kan ta livet av fysisk svake personer, men det er vanskelig å få satt håndjern på noen som gjør motstand uten den posisjonen.
Det er vitnet som sier det med knær mot halsen og det er han i linken her,
https://www.smp.no/nyheter/i/5Bjw4e/han ... i-ansiktet
som og blander seg inn og forsøker å holde beina til nå avdøde, som en ser i videoen. Han som blandet seg inn i pågripelsen i linken, sier der at da han kom hjem og leste om hendelsen på nettet, ser han at det ikke nevnes noe om et basketak og da tar han kontakt med advokat, se link over.
Men les den tragikomiske forklaringen til politiet i linken her
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- at de ikke var involvert i å legge mannen i bakken og kun ytte helsehjelp, kopi

"– Hvorfor sier politiet at dere kun har bistått med akutt helsehjelp og korrigerer Sunnmørspostens opplysninger om at mannen blir pågrepet og lagt i bakken?

– Pågripelse er et straffeprosessuelt tvangsmiddel som kan anvendes på visse vilkår der det er mistanke om straffbare forhold. Vedkommende i denne saken har ikke blitt pågrepet av politiet. Politiet ble tilkalt til en situasjon hvor de møtte en person som utagerte og åpenbart trengte hjelp. Han responderte ikke på tilsnakk, og politiet vurderte det slik at han var til fare for seg selv og andre. Den første politipatruljen som kom til stedet var ikke uniformert. Det var viktig å få kontroll på personen. Når han motsetter seg og utagerer, må politiet bruke mer makt enn det han bruker for å få kontroll på han. Vi forstår at slik maktanvendelse kan oppleves som voldsom for de som ser på, svarer Steen Mikalsen.

– Hvorfor opplyser politiet at dere kun har bistått med akutt førstehjelp i hendelsen?

– Vedrørerende hendelsesforløpet vises til spørsmålet over. Formålet med oppdraget var å avklare situasjonen og gi den nødvendige hjelp, idet situasjonen fremsto slik at han var til fare for seg selv og/eller andre.

– Er det riktig at Politiet i Møre og Romsdal skal etterforske saken, når flere av deres betjenter er involvert i forkant av behovet for akutt helsehjelp?

– Politiet var ikke involvert før det var behov for helsehjelp. Vi har så langt ikke opplysninger i saken som tilsier noe annet enn at vi skal etterforske denne saken på lik linje med tilsvarende saker. Dette er en fortløpende vurdering."
------
Altså, politiet skulle bare hjelpe mannen og ikke pågripe han og derfor sier politiet at de kun ytte hjelp. Basketaket som vi ser på videoen er hjelp og ikke pågripelse. Kampen for å få håndjern på mannen, er hjelp - for å holde mannen i ro. Siden politiet kun ytte hjelp, var det ikke nødvendig å kontakte spesialenheten. Å yte hjelp, selv om det ender med at den som får 'hjelpen' dør, er altså ikke rapporteringspliktig til spesialenheten.

Finnens det flere slike hull i vel en plikt for politiet til å rapportere dødsfall under 'hjelp'/pågripelse - som må tettes?
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 9:31 am, redigert 1 gang totalt.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 9:20 am @Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.
De lærer om halsgrep ja,
De lærer at det ikke skal brukes!

cochise-

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
På hvilken måte var han rabiat? Han motsatte seg arrest, men gjorde han noe annet rabiat? Angrep han noen? Utøvde han skadeverk? Eller var han et mindre irritasjonsmoment?

Var det så akutt at mannen måtte pågripes med voldsom makt her?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 9:20 am @Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.
Kne mot halsen er lov men blir sett på som usportslig i bjj, er mer brukt av catch wrestling-folk. Fungerer best til å gjøre motparten forbannet, og ikke så mye annet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

TylerDurdenNorway skrev: tir jan 31, 2023 3:44 am Er det ikke bare å bruke sånn elektrosjokkvåpen istedenfor at flere folk skal ligge oppå han? Trodde det var hensikten med å ha et slikt våpen.

Ellers kunne man hatt et slags garn man skjøt på en person som slynger seg rundt dem og man kan deretter dytte personen overende.

Bedøvelse pil for mennesker?
Enig, de har da slikt for ville dyr og må da kunne bruke lignende på mennesker som er i ubalanse. Det har jo skjedd flere dødsfall når de har lagt pågrepne eller 'slike som de skal yte hjelp', for å ta med politiets skille her, se linken
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- i mageleie og satt seg på vedkommende
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/b ... -1.7672105

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Texas_John skrev: tir jan 31, 2023 9:52 am
Bantor skrev: tir jan 31, 2023 9:20 am @Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.
Kne mot halsen er lov men blir sett på som usportslig i bjj, er mer brukt av catch wrestling-folk. Fungerer best til å gjøre motparten forbannet, og ikke så mye annet.
Kanskje politimannen har en eller annen opplæring i grise- grappling, Krav Maga eller noe?

Queenie

Legg inn av Queenie »

FranciscoM skrev: tir jan 31, 2023 2:04 am
Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:23 pm Ikke bruk narkotika, da slipper man å bli drept av politiet.

Hva politihatere og narkotikaforkjempere (pussig at dette går hånd i hånd..) kommer med her finner jeg revnende likegyldig, vitnene som uttalte seg til VG forteller en annen historie enn ISKALDT POLITIDRAP.
Du mener at det er helt greit at bruk av andre rusmidler enn statsdopet kan føre til dødstraff?
Det var en slags spøk.

Ingenting fortjener dødsstraff, vil ikke påstå at dette var det heller.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 9:44 am
Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
På hvilken måte var han rabiat? Han motsatte seg arrest, men gjorde han noe annet rabiat? Angrep han noen? Utøvde han skadeverk? Eller var han et mindre irritasjonsmoment?

Var det så akutt at mannen måtte pågripes med voldsom makt her?
Det var ikke arrest/pågripelse, sier politiet - men politiet ytte hjelp til mannen, se link under. Og fordi mannen sluttet å puste mens politiet ytte mannen livgivende hjelp, tilkalte de ambulansen. Altså, se linken under og kopi;

"Vedkommende i denne saken har ikke blitt pågrepet av politiet. Politiet ble tilkalt til en situasjon hvor de møtte en person som utagerte og åpenbart trengte hjelp. Han responderte ikke på tilsnakk, og politiet vurderte det slik at han var til fare for seg selv og andre. Den første politipatruljen som kom til stedet var ikke uniformert. Det var viktig å få kontroll på personen. Når han motsetter seg og utagerer, må politiet bruke mer makt enn det han bruker for å få kontroll på han. Vi forstår at slik maktanvendelse kan oppleves som voldsom for de som ser på, svarer Steen Mikalsen.

– Hvorfor opplyser politiet at dere kun har bistått med akutt førstehjelp i hendelsen?

– Vedrørerende hendelsesforløpet vises til spørsmålet over. Formålet med oppdraget var å avklare situasjonen og gi den nødvendige hjelp, idet situasjonen fremsto slik at han var til fare for seg selv og/eller andre."

Når politiet yter hjelp og den de yter hjelp til slutter å puste og dør, da er den saken avsluttet og politiet slipper, slik jeg oppfatter politiets poeng i linken her
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- å rapportere dødsfallet til spesialenheten.
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 11:32 am, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Du har jo i alle år proklamert hvor trygt det er å ferdes i Norges gater. Begynt å bli engstelig og mørkredd på dine *kremt* gamle dager?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Er du redd for politiet?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 11:12 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 9:44 am
Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
På hvilken måte var han rabiat? Han motsatte seg arrest, men gjorde han noe annet rabiat? Angrep han noen? Utøvde han skadeverk? Eller var han et mindre irritasjonsmoment?

Var det så akutt at mannen måtte pågripes med voldsom makt her?
Det var ikke arrest/pågripelse, sier politiet - men politiet ytte hjelp til mannen, se link under. Og fordi mannen sluttet å puste mens politiet ytte mannen livgivende hjelp, tilkalte de ambulansen. Altså, se linken under og kopi;

"Vedkommende i denne saken har ikke blitt pågrepet av politiet. Politiet ble tilkalt til en situasjon hvor de møtte en person som utagerte og åpenbart trengte hjelp. Han responderte ikke på tilsnakk, og politiet vurderte det slik at han var til fare for seg selv og andre. Den første politipatruljen som kom til stedet var ikke uniformert. Det var viktig å få kontroll på personen. Når han motsetter seg og utagerer, må politiet bruke mer makt enn det han bruker for å få kontroll på han. Vi forstår at slik maktanvendelse kan oppleves som voldsom for de som ser på, svarer Steen Mikalsen.

– Hvorfor opplyser politiet at dere kun har bistått med akutt førstehjelp i hendelsen?

– Vedrørerende hendelsesforløpet vises til spørsmålet over. Formålet med oppdraget var å avklare situasjonen og gi den nødvendige hjelp, idet situasjonen fremsto slik at han var til fare for seg selv og/eller andre."

Når politiet yter hjelp og den de yter hjelp til slutter å puste og dør, da er den saken avsluttet og politiet slipper, slik jeg oppfatter politiets poeng i linken her
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- å rapportere dødsfallet til spesialenheten.
Det må være deilig å selv kunne bestemme hvorvidt ens handlinger i det hele tatt skal etterforskes eller ei. Hadde det vært sivile som ga en person helsehjelp på denne måten, med påfølgende dødsfall, så ville politiet aldri lagt bort saken bare fordi de involverte sa at de ikke hadde gjort noe galt.

Jeg vet ikke om disse betjentene har gjort noe straffbart, men det burde vært selvsagt at slike saker automatisk sendes Spesialenheten så de kunne henlegge den.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

- Det IKKE lov å sette kneet på hals/nakke. Dette har aldri blitt undervist på Politihøyskolen.
- Å holde rundt nakken ble fjernet tidlig på 1980-tallet.
- Polititjenestemenn/kvinner kan ikke bruke andre teknikker under tjeneste enn de som er godkjendt (og lært på Politihøyskolen.


("hjelp" fra sivile personer uten utdannelse er ikke å anbefale!)

Det å kontrollere en "krakilsk" og over snittet sterk person er absolutt ikke enkelt...... men det er jo dette som er ett av målene ved undervisningen som politiet gis i løpet av utdannelsen. Det burde jo absolutt være interessant å se på hva de faktisk lærer og hvordan de blir uteksaminert i faget "politigrep". Minst like interessant er det å se hvordan det enkelte politikammer vedlikeholder ferdighetene i de årene de er i aktiv tjeneste.

Nullen

Legg inn av Nullen »

Knaberaps skrev: tir jan 31, 2023 11:26 am
Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Du har jo i alle år proklamert hvor trygt det er å ferdes i Norges gater. Begynt å bli engstelig og mørkredd på dine *kremt* gamle dager?
For min del ble jeg nervøs (med rette!) for politiet etter at de fikk permanent bevæpning. Og hvis det stemmer det som er kommet frem nå kan man også frykte å bli kvelt ihjel av politiet under en pågripelse og at politiet lyver om det etterpå… Håper virkelig at denne nye saken er feil fremstilt!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»