Man kan si mye om Tesla... del 2

Svar
Forfun

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Legg inn av Forfun »

Ribba skrev: man jan 30, 2023 9:16 pm
FredPerry^2 skrev: man jan 30, 2023 8:05 pm Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.
Eventuelt at de har skjønt at det å hente inspirasjon fra flyverden, for å få bilene til å framstå som kule biler, kanskje ikke var verdens beste utgangspunkt. For det å erstatte rattet med en yoke, det er en veldig dårlig ide i dagens personbiler.

Så nå, i et forsøk på å få bilene til åframstå som kule biler, har de kanskje hentet inspirasjon fra racingverden. For de har helt sikker sett at i racingbiler, så kan rattet tas av.
Kommer en softwareoppdatering som muliggjør å sette på rattet igjen. Nå er det bare halvveis til racing.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: man jan 30, 2023 11:15 pm
► Show Spoiler
Kommer en softwareoppdatering som muliggjør å sette på rattet igjen. Nå er det bare halvveis til racing.
Ja, det er vel ingenting Tesla ikke kan fikse med en software-oppdatering. Men nå har det jo blitt mer og mer vanlig med abonnementsløsninger for å få diverse funksjoner tilgjengelig for bruk i bilene. Så kanskje det å ta av rattet er gratis funksjon, men det å sette på rattet igjen er noe som kun er tilgjengelig ved å signere et abonnement.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

107 Plaid-selgere nå. Selv Teslas norske forhandlernett har noen liggende og de er priset godt under det de mest håpefulle ønsker seg. De to billigste på finn.no er fra Tesla selv, de andre må nok justere ned og gi opp håpet om god fortjeneste.

https://www.finn.no/car/used/search.htm ... ISHED_DESC

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg kunne faktisk vurdert en plaid for 1-1,1 mill, men egentlig hadde jeg blitt mer fornøyd med en nyere brukt Taycan turbo som strengt tatt er mer enn kjapp nok.
Og i virkeligheten har en slik bil ingen bruksverdi for meg. De er for trange som bruksbiler og for kjipe å kjøre i lengden som entusiastbiler.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Prøvekjørte en ny Model S LR i dag. 2023 modell. Med yoke.

Positivt:
Bilen har blitt utrolig mye bedre. Og Long Range oppfattes som ekstremt sprek, hvor mye raskere plaid da må være er ganske uvirkelig.
Komforten har blitt meget god. Ganske god fjæring på små ujevnheter og over fartshumper. Bilen tar de fleste dumper og hull meget bra. Man hører dog noe lyd fra demperne jobbe. Men dette er absolutt godkjent og overraskende positivt.
Støydempingen er ikke pp nivå med iX, men den er ikke sp langt unna heller. F eks er det minst på nivå med I-pace kanskje enda litt bedre.
Swtene har blitt mye bedre og er nå ganske akseptable. Ikke de beste jeg har sittet i, men ikke slik at jeg ville klaget over noe.
Rekkevidde, ytelser, 4wd system og sånt er helt på topp.
Meget bra respons i skjermen og navigasjonen må vel være blant markedets beste. Touch-giret på skjermen var overraskende enkelt og ikke så negativt som jeg trodde det skulle være.
Hengerfeste har kommet (1600kg).
Baksetene var tidligere en kirkebenk, nå er de faktisk helt greie. Man har fått trådløs lading foran og bak og smarte midtkonsoll-løsninger. Rommi dørene. Alle tingene som var negativt før virker å være rettet opp. Materialkvaliteten var nå betydelig bedre.

Negativt:
Bilen er ikke like sportslig som f eks en Taycan, den er litt «stor og klossete amcar» når den presses litt hardere, men den er absolutt kompetent nok. Og jeg ville ikke savnet det, så dette er ikke så avgjørende.
Bilen mangler head up og soft close -dette burde den ha.

Yoke er bilens store negative tullete greie. Maken til tulleball. Knapper for blinklysene som aldri er der du tror fordi rattet svinger jo i svingene. Man må fysisk lete og trykke riktig, mens man delvis sliter med grepet på det halve rattet. Og vindusviskerknappen er også på rattet, det er helt greit, men kunne godt vært en spak med hastighet.
Man får den med ratt også, men knappene for blinklys ser ut til å være de samme…

Prisen er faktisk ikke ille opp kot hva man får. Jeg liker nye Model S, den soleklart beste Teslaen jeg har kjørt - første Tesla jeg virkelig liker, foruten det idiotiske yoke rattet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nok en god og ned-på-jorden Kompressoromtale.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Litt overraskende positiv kompressor Tesla test altså. Forøvrig enig om rattet, og synes det er litt merkelig det er lov. Synd Musk har blitt en tulling fordi det innskrenker valgmulighetene mine. Tullinger får ikke pengene mine😁

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Fernandovonarb skrev: tir feb 07, 2023 8:16 am Litt overraskende positiv kompressor Tesla test altså. Forøvrig enig om rattet, og synes det er litt merkelig det er lov. Synd Musk har blitt en tulling fordi det innskrenker valgmulighetene mine. Tullinger får ikke pengene mine😁
For meg ble Musk «en tulling» i det øyeblikket han sa at han har lansert Tesla for å utslette eksosbilene.
Altså han truer med å fjerne noe av det ieg liker best med biler, nemlig motorer og motorlyd.
Hysteriet mot å måtte utslette bensinbiler har jeg aldri forstått, jeg mener det fint er plass for både elbiler (bruksbiler) og bensinbiler (entusiastbiler) i denne verden. Ingen av bilene er spesielt miljøvennlige i det store regnestykket uansett.

Men bilene han lager er bare helt middels, dog er denne nye utgaven av Model S ganske så god. Slik burde den vært fra starten, bare med vanlig ratt og spaker.

Someone

Legg inn av Someone »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Betalingsmur. Kort fortalt?

burkar

Legg inn av burkar »

Fernandovonarb skrev: ons feb 08, 2023 12:13 pm Betalingsmur. Kort fortalt?
- Jeg trodde at det var et dødt dyr. Jeg lå og snuste i alle åpninger i garasjen og tenkte: «Hvor ligger denne døde musa?», sier han.

Etter at sønnen hans fortalte om den sterke lukten, gikk Rasmussen ut for å lete. Han så gjennom alle kriker og kroker uten hell, og ettersom dagene gikk begynte lukten å trenge inn i huset.

- Det kjentes ut som at stanken kom fra bilen. Da jeg gikk inn luktet det bare verre, så jeg løftet opp panseret og kikket på batteriet, forteller han.

Kort tid senere kontaktet han kundesenteret til Tesla. Dette var ikke noe de hadde hørt om før.

- Jeg fikk trillet ut bilen før jeg kasta opp. Jeg måtte bare få den ut fort, for den kunne ikke stå i garasjen og lukte. Det luktet til slutt dødt dyr i både første og andre etasje, sier

Giftig gass fra batteri

Kvelden før leverandøren kom og hentet bilen, følte Rasmussen seg veldig dårlig. Han fortsatte å kaste opp og hadde diaré hele natten. Da han heller ikke følte seg bedre neste dag, bestemte han seg for å ringe legevakten.

- Jeg snakket med en sykepleier som sa at jeg måtte ringe Giftinformasjonen. Jeg fikk også time hos legen og måtte muligens på sykehuset, sier han.

Etter å ha vært i kontakt med både Giftinformasjonen og legevakt, fikk han endelig vite hva som var galt. Rasmussen hadde pustet inn den giftige gassen hydrogensulfid.

- De sa at det kan være dødelig, hvis konsentrasjonen er sterk nok, forteller han.

Heldigvis var ikke garasjen til Rasmussen helt tett. Dette gjorde at konsentrasjonen av gassen ble svak, og han ble lettere forgiftet.

Han fikk i ettertid vite at den giftige gassen kom fra batteriet i bilen. Det hadde kortsluttet og tatt fyr innvendig.

- Tesla ordnet opp og fikset det, sier Rasmussen.

Neste dag var batteriet byttet ut, og bilen var så god som ny.

Sjeldent tilfelle

Selv om dette er noe som kan skje, er det svært sjeldent. I fjor fikk Giftinformasjonen totalt 48 henvendelser om hendelser der noen var utsatt for hydrogensulfid.

- De aller fleste spørsmålene om hydrogensulfid dreier seg om mulige gjødselgassforgiftninger, men vi får også spørsmål om eksponering via blant annet kloakk, på fiskebåter og i forbindelse med industriprosesser der hydrogensulfid er et biprodukt, forteller Jartrud Wigen Skjerdal, seniorrådgiver ved Giftinformasjonen.

Hun legger vekt på at forgiftning med hydrogensulfid fra elbilbatterier ikke er en vanlig problemstilling.

- Puster man inn lave konsentrasjoner av hydrogensulfid kan man kjenne ubehag i øynene, på huden og i munn, nese, svelg og luftveier fordi gassen gir lokal irritasjon. Mild svimmelhet, hodepine og brekninger kan også være symptomer på lett forgiftning, sier Wigen Skjerdal videre.

Ved høye konsentrasjoner kan noen få åndedrag være nok til at man mister bevisstheten, og situasjonen kan raskt bli livstruende.

- Burde bli informert

Selv om konsekvensene kunne ha vært alvorlige, gikk det heldigvis bra med Rasmussen. Av legen fikk han beskjed om å få i seg nok væske og masse frisk luft.

Likevel mener han dette er noe alle elbileiere burde bli informert om.

- Hadde jeg bare visst det med én gang, hadde jeg kjørt bilen rett ut. Men jeg lå og snuste i garasjen i en halvtime og prøvde å finne ut hva som luktet, sier han.

Rasmussen beskriver opplevelsen som skummel, og foreslår at et eget skriv legges i bilene.

- Å kaste opp i mange dager og å ha diaré i to uker er ikke noe å anbefale. Folk må være obs på dette, sier Rasmussen.

Tesla kommenterer at dette ikke er et kjent problem, og at hydrogensulfidforgiftning fra elbil er svært uvanlig. Det finnes likevel eksempler på lignende tilfeller på forskjellige nettforumer og Facebook-grupper.

Someone

Legg inn av Someone »

I Nettavisens test av Model Y mot ID.5 så vinner VW'n på interiør.....da sier litt om hvor stusselig Teslaen sitt interiør er

Jan

Legg inn av Jan »

Someone skrev: fre feb 10, 2023 9:25 am I Nettavisens test av Model Y mot ID.5 så vinner VW'n på interiør.....da sier litt om hvor stusselig Teslaen sitt interiør er
ID4/5 er jo ikke akkurat noen höjdare .

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Rekkevidden på Tesla Model S Plaid testet av teslabjørn.
Helt ærlig - dette er selvfølgelig isolert sett veldig godkjent, men var det likevel litt skuffende at den ikke knuste EQS? Snarere tvert i mot?

EQS 580 4matic har jo klart 120km/t vinter med 21 tommere 404km i 4 grader selv uten varmepumpe. Mens Model S her klarer 392km med bittesmå 19 tommere. Hjulstørrelse har jo en del å si.
Uansett, helt i toppen rekkeviddemessig er den fortsatt og den slår f eks suv’en iX50 med 27km, men Tesla er ikke best på rekkevidde. Forbruket derimot er imponerende lavt.
Mulig Long range går litt lenger, for man ser EQS 53 amg går litt kortere enn 580 4matic.


Someone

Legg inn av Someone »

Dog på pris/rekkevidde ratioen så kommer ikke Plaid så godt ut

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Kompressor skrev: ons feb 22, 2023 10:07 pm EQS 580 4matic har jo klart 120km/t vinter med 21 tommere 404km i 4 grader selv uten varmepumpe. Mens Model S her klarer 392km med bittesmå 19 tommere. Hjulstørrelse har jo en del å si.
EQS 580 4matic står på 265 dekk foran og bak. Model S som ble kjørt her hadde 245 foran og 275 bak. Husk også at EQS 580 4matic har større batteri.

Til det med long range: Den var jo med i årtes NAF vinter-rekkeviddetest og klarte 530km (ny vinterrekord). EQS var ikke med i år men med i fjor, og klarte da 513km. Men verdien av å sette disse tallene opp mot hverandre synes jeg blir litt bob-bob all den tid testene ikke er utført under de samme vær- og føre-forholdene, og forbruk på elbil påvirkes ganske mye av uheldige værforhold. Det hadde vært litt artig om NAF alltid hadde stilt med gjeldende "rekkeviddekonge" så den hadde hatt muligheten til å forsvare seg mot testkobbelet under de samme vær- og føre-forholdene. Sånn det ble nå så vet vi ikke om den gamle rekkeviddekongen EQS 580 4matic kunne skvist ut noen km ekstra under 2023-forholdene vs 2022-forholdene da den ble testet, og følgelig kanskje forsvart plassen mot Model S long range som nå "tar over tronen".

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: ons feb 22, 2023 10:11 pm Dog på pris/rekkevidde ratioen så kommer ikke Plaid så godt ut
Jeg synes det er litt tragikomisk at man øker bøtesatser for bruk av håndholdt mobil fra allerede høye 7450 kr til 9700 kr, men samtidig glatt tillater salg av en bil med yoke-ratt med touch-sensitive knapper for blinklys på rattet (i tillegg til horn og vindusvisker). Synes Tesla Bjørn med videoene av denne grønne Plaid-en viser veldig godt hvor idiotisk og hvor lite brukervennlig det opplegget er.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Hollabaloo skrev: ons feb 22, 2023 10:50 pm
Kompressor skrev: ons feb 22, 2023 10:07 pm EQS 580 4matic har jo klart 120km/t vinter med 21 tommere 404km i 4 grader selv uten varmepumpe. Mens Model S her klarer 392km med bittesmå 19 tommere. Hjulstørrelse har jo en del å si.
EQS 580 4matic står på 265 dekk foran og bak. Model S som ble kjørt her hadde 245 foran og 275 bak. Husk også at EQS 580 4matic har større batteri.

Til det med long range: Den var jo med i årtes NAF vinter-rekkeviddetest og klarte 530km (ny vinterrekord). EQS var ikke med i år men med i fjor, og klarte da 513km. Men verdien av å sette disse tallene opp mot hverandre synes jeg blir litt bob-bob all den tid testene ikke er utført under de samme vær- og føre-forholdene, og forbruk på elbil påvirkes ganske mye av uheldige værforhold. Det hadde vært litt artig om NAF alltid hadde stilt med gjeldende "rekkeviddekonge" så den hadde hatt muligheten til å forsvare seg mot testkobbelet under de samme vær- og føre-forholdene. Sånn det ble nå så vet vi ikke om den gamle rekkeviddekongen EQS 580 4matic kunne skvist ut noen km ekstra under 2023-forholdene vs 2022-forholdene da den ble testet, og følgelig kanskje forsvart plassen mot Model S long range som nå "tar over tronen".

Dekkene på Model s her var 245 foran og 275 bak, smalere enn det skal være. Likevel er den ikke helt på topp vs EQS med mye større 21 tommere. Skal man få testet mer likt mot likt må man ha 21 tommere på Model S også.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Kompressor skrev: tor feb 23, 2023 11:51 am Dekkene på Model s her var 245 foran og 275 bak, smalere enn det skal være. Likevel er den ikke helt på topp vs EQS med mye større 21 tommere. Skal man få testet mer likt mot likt må man ha 21 tommere på Model S også.
Ah, ja nå så jeg starten på denne videoen (har bare sett deler av yoke-wheel-review-videoen). Med smalere enn det skal være, så er det snakk om at Marcusbil har montert en "snillere" dekkdimensjon enn det som er standard for Model S Plaid som er (slo opp kjøretøyopplysninger):
Foran: 255/45R19 XL
Bak: 285/40R19 XL
Alternativ 1 foran: 265/35ZR21 XL
Alternativ 2 bak : 295/30ZR21 XL

Da får nok Model S noen få km ekstra rekkevidde p.g.a. dekkdimensjon ja. På toppen av noen få km ekstra p.g.a. (antatt) lavere vekt med de mindre felgene. Men samlet dekkbredde (som er en del av regnestykket for rullemotstand) på de to bilene as-is er ganske lik:
245*2 + 275*2 = 1040mm
265*4 = 1060mm

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Fun fact:
Da VW ID.3 ble lansert, så kom den som 1st med 215/55-18, 1st plus med 215/50-19 og 1st max med 215/45-20. Rekkevidden for de 3 var oppgitt til hhv 424km, 419km og 409km. Lik dekkbredde på de 3 utgavene, men ulik felgstørrelse. Så felgstørrelsen i antall tommer har i seg selv ikke nødvendigvis så voldsomt mye å si for rekkevidden.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Tesla kutter prisen på Model X med 100.000kr og på Model S med 50.000kr (gitt at dollaren står i 10kr):

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... n/78672762

Stakkars de som må selge unna bilene sine.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

De har ikke kuttet i Norge enda? Mulig det kommer.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Kompressor skrev: man mar 06, 2023 3:04 pm Tesla kutter prisen på Model X med 100.000kr og på Model S med 50.000kr (gitt at dollaren står i 10kr):

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... n/78672762

Stakkars de som må selge unna bilene sine.
Har du ikke råd til 10% verditap på en millionbil er det noen skruer løs i utgangspunktet.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: man mar 06, 2023 3:04 pm Tesla kutter prisen på Model X med 100.000kr og på Model S med 50.000kr (gitt at dollaren står i 10kr):

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... n/78672762

Stakkars de som må selge unna bilene sine.
Forskjellen her er at det er få som har kjøpt disse aldrende modellene nye i det siste ;)

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: man mar 06, 2023 4:36 pm
Kompressor skrev: man mar 06, 2023 3:04 pm Tesla kutter prisen på Model X med 100.000kr og på Model S med 50.000kr (gitt at dollaren står i 10kr):

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... n/78672762

Stakkars de som må selge unna bilene sine.
Forskjellen her er at det er få som har kjøpt disse aldrende modellene nye i det siste ;)
Ikke få. Mange har kjøpt for å flippe. 90 stk på Finn nå.

Jan

Legg inn av Jan »

Det kan se ut som Tesla sliter litt med kvaliteten :
https://www.motor.no/aktuelt/tyskland-o ... I7St_f2qpw

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Og ratt skal de ha ja........

grundig journalistikk ('sjornalistikk') å vise bilde av rattet i Mod. S/X i en saknom Mod Y. (Nederst i saken)

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og ... ersoekelse

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: tir mar 07, 2023 8:25 pm Det kan se ut som Tesla sliter litt med kvaliteten :
https://www.motor.no/aktuelt/tyskland-o ... I7St_f2qpw
Med tanke på hvor mange TM3 som kjører rundt med tilsynelatende feilinnstilte kjørelys, så er det ikke overraskende at de har høy pkk-feilrate. Hadde nesten forventet at prosenten skulle vært høyere enn den var.

Elysian

Legg inn av Elysian »

Tesla hadde sitt høyeste salg på en dag noensinne i går i Norge med 638 biler totalt. Derav 602 Model Y. De har over 47 % av elbilsalget i Norge hittil i mars med snart 3000 biler. Med konkurransen de har er det høyst forståelig. Og det uten å bruke penger på reklame.

Someone

Legg inn av Someone »

Tesla eller taxisjåfør som gikk berserk her?

https://www.nettavisen.no/nyheter/knust ... 95-1093797

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»