Prishopp på matvarer

Svar
DoktorS

Re: Prishopp på matvarer

Legg inn av DoktorS »

Dette med "kan bli en prisstigning på 10 prosent fra februar" er en av sånne "mediesannheter*" som får satt seg i Norge - det er nå alle mediene løper i flokk og vinkler alt ut fra en eller annen tese som er satt opp av en eller annen ekspert eller en som har ment et eller annet en gang. Så blir det en slags etablert sannhet, som alle journalister og mediehus kaster seg på. Vanlige folk, med mindre kritisk sans til journalistikk og hvor enfoldige norske medier er, går nå rundt og tror at prisene stiger 10 prosent i morgen...

Men som det ofte skjer, etter noen uker med ensidig kjør, dukker det opp noe som faktisk er litt mer nyansert:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... ar-smellen

* andre typiske saker her er den vanvittige ensidige mediedekningen i forkant av Fotball VM i Qatar. Av riktig gamle saker husker jeg for noen år siden da mediene hadde fått det for seg at det var en ransbølge i Oslo. Det viste seg ikke å stemme - det var bare at alle mediene trodde det og fortalte om hvert eneste ran...

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

KIWI som skryter av seg selv til de grader burde gjemme seg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kiwi- ... -95-884358

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tir jan 31, 2023 8:05 am KIWI som skryter av seg selv til de grader burde gjemme seg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kiwi- ... -95-884358
"Varene som ble sjekket var med i Kiwi sin priskampanje for januar. Der lovte de å holde prisene nede på en rekke varer til 29. januar."
Greit å skape presseoppslag, men det der kunne Nettavisen spart seg.
"Tilbudet gjelder til 29. januar"
I følge Kiwi er prisen satt tilbake til den prisen som var før kampanjen.
Personlig syns jeg pressen skaper et hysteri vi sjeldent ser.
Katastrofen er opplest og vedtatt før prisendringene som vanlig kommer to ganger pr. år.
Pust med magen, se tiden an.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: tir jan 31, 2023 9:03 am
return_of_drakkar skrev: tir jan 31, 2023 8:05 am KIWI som skryter av seg selv til de grader burde gjemme seg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kiwi- ... -95-884358
"Varene som ble sjekket var med i Kiwi sin priskampanje for januar. Der lovte de å holde prisene nede på en rekke varer til 29. januar."
Greit å skape presseoppslag, men det der kunne Nettavisen spart seg.
"Tilbudet gjelder til 29. januar"
I følge Kiwi er prisen satt tilbake til den prisen som var før kampanjen.
Personlig syns jeg pressen skaper et hysteri vi sjeldent ser.
Katastrofen er opplest og vedtatt før prisendringene som vanlig kommer to ganger pr. år.
Pust med magen, se tiden an.
Ja, dette var tåpelig. Man har altså kampanjepriser i januar, så blir folk forferdet og skuffet Ivar at prisene går tilbake til normalen etter kampanjen. Svindel har gått igjen i flere kommentarfelt. Er folk så tjukke i huet at de virkelig tror at 120% høyere pris er en normal prisstigning?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Når selveste Beckham begynner å blande seg inn i norske matvarepriser skjønner man det er alvorlig:

https://www.nrk.no/norge/lo-topp-ber-ve ... 1.16277214

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: tir jan 31, 2023 9:14 am Når selveste Beckham begynner å blande seg inn i norske matvarepriser skjønner man det er alvorlig:

https://www.nrk.no/norge/lo-topp-ber-ve ... 1.16277214
Dersom de rike får redusert matmoms vil de ikke legge merke til det.
Like lite som de merker noe til at de får økt barnetrygd.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Kjøpekrafteffekten for det norske folket har - som mange fagarrogante som denne professoren ikke evnet å innse - alltid hvilt på hvor store marginer man har for å opprettholde et verdig og normal hverdagsliv i et høykostnadssamfunn hvor det finnes tollbeskyttelse, sterk behov for billig transport for et stort og langstrakt land og høy vareimport som må betales med den nasjonale kjøpekraften generert av realøkonomien, ikke av olje, gass og strøm. Disse marginene er veldig viktig, som mange ikke legge merke til fordi alt er så mye dyrere i Norge enn i resten av EU/EØS, for å ha en sterk personøkonomi knyttet til bolig, transport, klær, fritid, mat og vann som skatt.

Disse marginene er borte. Meget mange kunne ikke lenge kjøpe mye mat som før. Det sies at en halv million er rammet. Og det sies også at det er mange nyfattige fordi disses lønn strakk ikke lenge til når de har familie, bolig og transport.

Dessuten vil ikke matvareprisene gå nedover, selv om det som sees hos Kiwi er ikke særskilt klokt, fordi det er en global matkrise på gang pga. klimaendringene og de politiske krisene med Ukraina/Russland som bare den første av en rekke. Det vil ikke hjelpe ved å fjerne toll på mat fra utlandet, da dette vil bare gjør det mer dyrere, den norske kronen er for svekket. Inflasjonen som skyldes strøm, har ikke tidsnok blitt stoppet, og Støres strømstøtteordningen for bedriftene har blitt en total 100 % katastrofe som har kastet den norske realøkonomien ut i krise samtidig som kjøpekraften stupte ned uke for uke.

Norge har ikke vært et høykostnadsland i eldre tid, slik at man kunne klare seg med minimal kjøpekraft uten å bli fattig; i dag er det helt annerledes.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: tir jan 31, 2023 9:17 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 31, 2023 9:14 am Når selveste Beckham begynner å blande seg inn i norske matvarepriser skjønner man det er alvorlig:

https://www.nrk.no/norge/lo-topp-ber-ve ... 1.16277214
Dersom de rike får redusert matmoms vil de ikke legge merke til det.
Like lite som de merker noe til at de får økt barnetrygd.
Mens en såkalt professor er med på å ville øke all moms til 25%.
Og - så snakker han om skattelette.
Man ser jo at de som har midlere og lavere inntekt vanligvis får skattelette til en verdi av en brokkoli (som er på tilbud) i måneden...

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tir jan 31, 2023 10:28 am
fargerik skrev: tir jan 31, 2023 9:17 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 31, 2023 9:14 am Når selveste Beckham begynner å blande seg inn i norske matvarepriser skjønner man det er alvorlig:

https://www.nrk.no/norge/lo-topp-ber-ve ... 1.16277214
Dersom de rike får redusert matmoms vil de ikke legge merke til det.
Like lite som de merker noe til at de får økt barnetrygd.
Mens en såkalt professor er med på å ville øke all moms til 25%.
Og - så snakker han om skattelette.
Man ser jo at de som har midlere og lavere inntekt vanligvis får skattelette til en verdi av en brokkoli (som er på tilbud) i måneden...
Jepp. De skattelettelsene vi har sett gjennom åtte Erna- år har favorisert de rike.
Det utvalget med sin rapport virket helt hinsides feil for meg, selv om det var noen grep de påsto ville være "utjevnende".
Det blir interessant å se hva som stiger mest, dog. Importerte varer har steget et kusehår mer enn norskproduserte varer frem til nå.....

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Spent på om 250 gram kaffe øker til over 50 kroner. Den er sinnsyk dyr allerede. Så får vi se hvor mye melk og ost går opp. Forøvrig et helt unødvendig prishopp. Det er dyrt nok nå.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

10 kroner tilbudenes vareutvalg vil nok krympe inn. Ser allerede, at det i enkelte butikker stadig innskrenkes i mengden av slike tilbud. Beklager vi er utsolgt. Selv tar jeg meg gjerne en pils. Det blir av den mer rimeligere typen. Her minnes jeg et utsagn, om at de som bygde pyramidene i Egypt, fikk gratis øl for å holde arbeidsmoralen oppe. Nå skal jeg ikke her påstå at vi i dagens Norge, er i nærheten av datidens forhold i Egypt. Men som det heter: "Stanser maskineriet, så må det repareres". Eller: "Vedlikeholdes maskineriet, så stanser det ikke".

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg handler på Kiwi, innbiller meg at det er billigst der. Mega og Bunnpris er de dyreste..Vi får håpe det ikke øket med 10%..Ser ut som matbaronene har til salt til maten..😜😜

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Queenie skrev: man jan 30, 2023 9:12 am 50 % av et større måltid bør være grønnsaker, det er som regel ganske billig, sunt og smakfullt.

Tipper prisene går opp nå, for så å gå ned igjen mot påske.
Har på følelsen at prisene ikke vil gå opp så mye i morgen som de sier. Alt blir så veldig haussa opp.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg lurer på hvor mye av den maten som nå hamstres, som kommer til å bli spist og hvor mye som blir kastet.

Selv om 10% høres dramatisk ut, så gir det et langt mindre utslag på folk flest økonomi enn renteøkningene. Bruker man 5000,- i måneden på mat er det 500 kroner ekstra.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det må bli Trond Giske, han er rett mann til å lede partiet. Ikke Hadia.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Ser ingen grunn til å hamstre, tror ikke det blir så dyrt. Men det er ganske sleipt gjort da. Blir vel litt mer avanse på "matbaronene"

peraleks

Legg inn av peraleks »

izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 1:06 pm Ser ingen grunn til å hamstre, tror ikke det blir så dyrt. Men det er ganske sleipt gjort da. Blir vel litt mer avanse på "matbaronene"
Blir det mer avanse om utgiftene deres igjen går opp med 10 % fra leverandørene igjen?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

peraleks skrev: tir jan 31, 2023 1:10 pm
izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 1:06 pm Ser ingen grunn til å hamstre, tror ikke det blir så dyrt. Men det er ganske sleipt gjort da. Blir vel litt mer avanse på "matbaronene"
Blir det mer avanse om utgiftene deres igjen går opp med 10 % fra leverandørene igjen?
De øker vel bare prisen mer en nødvendig, det gjør de vel hele tiden. Hvis vi ser på formuene til kjede eierne så ser det ut til at det går bra.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 12:46 pm Jeg lurer på hvor mye av den maten som nå hamstres, som kommer til å bli spist og hvor mye som blir kastet.

Selv om 10% høres dramatisk ut, så gir det et langt mindre utslag på folk flest økonomi enn renteøkningene. Bruker man 5000,- i måneden på mat er det 500 kroner ekstra.
Prisøkning på ca. 20% i året, lønnsøkning ca. 3%
Nei, hvorfor skal vi bry oss og si noe? Tafatte nordmenn som aksepterer prissamarbeid og mafiametoder for å kvitte seg med konkurranse fortjener kanskje ikke bedre.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Jeg har legeerklæring (muntlig) på at jeg trenger 1 kilo rødt kjøtt om dagen for å maksimere testoproduksjon, opprettholde muskelmasse etc., og ironisk nok kommer mye av det jeg spiser fra Namibia hvor man kan importere fra tollfritt. Ironisk fordi man har vokst opp med bilder av sultne afrikanere som må reddes av hvite mennesker, nå er det - etter år med sosialisme og venstreradikal politikk - omvendt.
Sist redigert av Texas_John den tir jan 31, 2023 1:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Neptun skrev: tir jan 31, 2023 1:15 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 12:46 pm Jeg lurer på hvor mye av den maten som nå hamstres, som kommer til å bli spist og hvor mye som blir kastet.

Selv om 10% høres dramatisk ut, så gir det et langt mindre utslag på folk flest økonomi enn renteøkningene. Bruker man 5000,- i måneden på mat er det 500 kroner ekstra.
Prisøkning på ca. 20% i året, lønnsøkning ca. 3%
Nei, hvorfor skal vi bry oss og si noe? Tafatte nordmenn som aksepterer prissamarbeid og mafiametoder for å kvitte seg med konkurranse fortjener kanskje ikke bedre.
Nå bruker ikke nordmenn hele lønnen sin på mat. En lønnsøkning på 3% utgjør nok for de fleste nordmenn flere kroner enn en prisøkning på 20%.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 1:20 pm
Neptun skrev: tir jan 31, 2023 1:15 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 12:46 pm Jeg lurer på hvor mye av den maten som nå hamstres, som kommer til å bli spist og hvor mye som blir kastet.

Selv om 10% høres dramatisk ut, så gir det et langt mindre utslag på folk flest økonomi enn renteøkningene. Bruker man 5000,- i måneden på mat er det 500 kroner ekstra.
Prisøkning på ca. 20% i året, lønnsøkning ca. 3%
Nei, hvorfor skal vi bry oss og si noe? Tafatte nordmenn som aksepterer prissamarbeid og mafiametoder for å kvitte seg med konkurranse fortjener kanskje ikke bedre.
Nå bruker ikke nordmenn hele lønnen sin på mat. En lønnsøkning på 3% utgjør nok for de fleste nordmenn flere kroner enn en prisøkning på 20%.
«Lønnen min steg bare med 3%, mens brokkoli gikk opp 128% i pris! Jeg må jobbe i over 42 år for å ha råd til en brokkoli ;(«

peraleks

Legg inn av peraleks »

izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 1:13 pm
peraleks skrev: tir jan 31, 2023 1:10 pm
izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 1:06 pm Ser ingen grunn til å hamstre, tror ikke det blir så dyrt. Men det er ganske sleipt gjort da. Blir vel litt mer avanse på "matbaronene"
Blir det mer avanse om utgiftene deres igjen går opp med 10 % fra leverandørene igjen?
De øker vel bare prisen mer en nødvendig, det gjør de vel hele tiden. Hvis vi ser på formuene til kjede eierne så ser det ut til at det går bra.
De ligger på ca. 2-4 % i resultat etter skatt, dette er igjen ganske lite, det meste du finner der ute av andre bransjer har høyere resultat igjen.

Samtidig var omsetningen for hele dagligvarebransjen i 2021 på 208,1 millarder kroner.
https://dagligvarehandelen.no/2022/fort ... varemarked

2-4 % blir altså ca. 4-8 milliarder kroner til diverse eiere igjen.

Det er klart de blir rike, men dette er igjen i kraft av at omsetningen er såpass enorm, selve inntjeningen per vare er svært liten og med det fokuset matvareindustrien har hatt de siste årene så tror jeg nok at du må komme med litt mer enn at de bare øker prisen slik som det passer dem.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Texas_John skrev: tir jan 31, 2023 1:20 pm Jeg har legeerklæring (muntlig) på at jeg trenger 1 kilo rødt kjøtt om dagen for å maksimere testoproduksjon, opprettholde muskelmasse etc.
Haha. Hva?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg kjøpte et kålhode i dag. 19,90 pr. kilo.
Kålhodet veide 2 kilo. Huff!

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

peraleks skrev: tir jan 31, 2023 1:45 pm
izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 1:13 pm
peraleks skrev: tir jan 31, 2023 1:10 pm

Blir det mer avanse om utgiftene deres igjen går opp med 10 % fra leverandørene igjen?
De øker vel bare prisen mer en nødvendig, det gjør de vel hele tiden. Hvis vi ser på formuene til kjede eierne så ser det ut til at det går bra.
De ligger på ca. 2-4 % i resultat etter skatt, dette er igjen ganske lite, det meste du finner der ute av andre bransjer har høyere resultat igjen.

Samtidig var omsetningen for hele dagligvarebransjen i 2021 på 208,1 millarder kroner.
https://dagligvarehandelen.no/2022/fort ... varemarked

2-4 % blir altså ca. 4-8 milliarder kroner til diverse eiere igjen.

Det er klart de blir rike, men dette er igjen i kraft av at omsetningen er såpass enorm, selve inntjeningen per vare er svært liten og med det fokuset matvareindustrien har hatt de siste årene så tror jeg nok at du må komme med litt mer enn at de bare øker prisen slik som det passer dem.
Når du har 6 milliarder i formue, har du tjent bra på mat. Se til Rema Reitan og Johanessen i Norgesgruppen. De lider ingen nød. Så det ser ut som fortjenesten er formidabel. Så de kan godt senke prisene med 10%.

peraleks

Legg inn av peraleks »

izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 2:45 pm
peraleks skrev: tir jan 31, 2023 1:45 pm
izzet2015 skrev: tir jan 31, 2023 1:13 pm

De øker vel bare prisen mer en nødvendig, det gjør de vel hele tiden. Hvis vi ser på formuene til kjede eierne så ser det ut til at det går bra.
De ligger på ca. 2-4 % i resultat etter skatt, dette er igjen ganske lite, det meste du finner der ute av andre bransjer har høyere resultat igjen.

Samtidig var omsetningen for hele dagligvarebransjen i 2021 på 208,1 millarder kroner.
https://dagligvarehandelen.no/2022/fort ... varemarked

2-4 % blir altså ca. 4-8 milliarder kroner til diverse eiere igjen.

Det er klart de blir rike, men dette er igjen i kraft av at omsetningen er såpass enorm, selve inntjeningen per vare er svært liten og med det fokuset matvareindustrien har hatt de siste årene så tror jeg nok at du må komme med litt mer enn at de bare øker prisen slik som det passer dem.
Når du har 6 milliarder i formue, har du tjent bra på mat. Se til Rema Reitan og Johanessen i Norgesgruppen. De lider ingen nød. Så det ser ut som fortjenesten er formidabel. Så de kan godt senke prisene med 10%.
Tenker du at tidsperioden de eventuelt har brukt for å tjene disse 6 milliarder i formue eventuelt spiller en rolle her?

Kan de senke prisene med 10 % når resultatet fra før av ligger mellom 2-4%?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Ser noen synes at det er greit at folk har blitt millardærer på salg av matvarer. Da er vi bare litt uenig, og det er greit.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 1:20 pm
Neptun skrev: tir jan 31, 2023 1:15 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 12:46 pm Jeg lurer på hvor mye av den maten som nå hamstres, som kommer til å bli spist og hvor mye som blir kastet.

Selv om 10% høres dramatisk ut, så gir det et langt mindre utslag på folk flest økonomi enn renteøkningene. Bruker man 5000,- i måneden på mat er det 500 kroner ekstra.
Prisøkning på ca. 20% i året, lønnsøkning ca. 3%
Nei, hvorfor skal vi bry oss og si noe? Tafatte nordmenn som aksepterer prissamarbeid og mafiametoder for å kvitte seg med konkurranse fortjener kanskje ikke bedre.
Nå bruker ikke nordmenn hele lønnen sin på mat. En lønnsøkning på 3% utgjør nok for de fleste nordmenn flere kroner enn en prisøkning på 20%.
Problemet for mange er at det ikke bare er matprisene som stiger.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

John Garfield skrev: tir jan 31, 2023 2:58 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 1:20 pm
Neptun skrev: tir jan 31, 2023 1:15 pm

Prisøkning på ca. 20% i året, lønnsøkning ca. 3%
Nei, hvorfor skal vi bry oss og si noe? Tafatte nordmenn som aksepterer prissamarbeid og mafiametoder for å kvitte seg med konkurranse fortjener kanskje ikke bedre.
Nå bruker ikke nordmenn hele lønnen sin på mat. En lønnsøkning på 3% utgjør nok for de fleste nordmenn flere kroner enn en prisøkning på 20%.
Problemet for mange er at det ikke bare er matprisene som stiger.
Folk får leve litt mer edruelig da. Den gjennomsnittlige nordmann kaster jo mat for flere tusen kroner i året. Å spise opp maten er en grei start.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»