Oslo-bobla`s klimamål

Svar
Scuderia

Re: Oslo-bobla`s klimamål

Legg inn av Scuderia »

MentalM skrev: tor jun 09, 2022 11:34 am
Scuderia skrev: man mai 02, 2022 11:09 am
Det er en symbiose mellom byer og distrikter og begge er avhengige av hverandre. Verdiene skapes både i byene og distriktene. Husk at "by" oppstod etter "distrikter" som en nødvendighet for å foredle det arbeidet som ble utført av menneske rundt.
Det som er mer skummelt nå når det kommer til "Oslo bobla" er mer hvordan Oslo stenger seg selv mer inne. Byer har alltid eksistert for administrasjon og som sentrum for handel. Det vi ser nå er at Oslo mer og mer eksisterer kun for de som bor i Oslo. Dette skaper en selvgodhet og uforstand for hva som skjer utenfor som i det lange løp er skadelig. Byer skal tiltrekke seg mennesker og handel. Dagens politikk motarbeider dette og konsekvensene vil vi nok se om noen år.
Føler ikke det selv med dagens byråd i Oslo. Eksisterer kun for de innenfor Ring 1. Vi andre teller ikke med lenger
Til nød innafor ring 3 kanskje. Tviler på at en som bor på Røa føler at dagens regime i Oslo jobber for dem.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Scuderia skrev: tor jun 09, 2022 12:56 pm
Til nød innafor ring 3 kanskje. Tviler på at en som bor på Røa føler at dagens regime i Oslo jobber for dem.
Til nød ring 2, absolutt ikke ring 3 😁 byrådet driver med diskriminering av alle vest for Majorstuen

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

En del av tiltakene i Oslo har jo vært bra, utfordringen er jo den evinnelige desperasjonen til MDG for å hasteinnføre litt for mye og litt for fort.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Harduetforslag skrev: tor jun 09, 2022 2:00 pm En del av tiltakene i Oslo har jo vært bra, utfordringen er jo den evinnelige desperasjonen til MDG for å hasteinnføre litt for mye og litt for fort.
Ja. Partier som vinner valget to ganger på rad bør skjerpe seg litt, og la være å innføre det de gikk til valg på så fort.
Det får være grenser for ufin oppførsel.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargeblind skrev: tor jun 09, 2022 4:13 pm
Harduetforslag skrev: tor jun 09, 2022 2:00 pm En del av tiltakene i Oslo har jo vært bra, utfordringen er jo den evinnelige desperasjonen til MDG for å hasteinnføre litt for mye og litt for fort.
Ja. Partier som vinner valget to ganger på rad bør skjerpe seg litt, og la være å innføre det de gikk til valg på så fort.
Det får være grenser for ufin oppførsel.
Snodig tilnærming. Hastverk er lastverk uansett hva man ønsker å oppnå. Vi har det vel gjerne litt for godt når byrådet tar seg råd til å bruke 15 millioner bare på konsulenttjenester for å planlegge en garderobe som skulle koste 18 millioner å bygge, som det vel aldri ble noe av heller. Utslippsfrie byggeplasser, hvor vi bruker importert stein fra Kina og India, tømmer fra regnskogen, utekontorene som ble geiteskjul, supert. Kvalitetssikringen uteblir, dessverre. Nå er det jo selvsagt ikke bare i Oslo man gjør mye rart, ei heller er det bare nåværende byråd som er problematisk, men litt perspektiv må det være lov til å ha. Hanna Marcussen er jo fette blåst, noe som selvsagt ikke hjelper på.

Lurer på hvor mye bedre ting kunne vært med en litt mer pragmatisk tilnærming og et mer realistisk perspektiv på Norge som miljøfyrtårn for resten av verden. Mye som fascinerer, import og eksport av søppel f.eks.

Jeg lurer på om enkelte organisasjoner reflekterer over nåværende situasjon og balansegangen iht tilgangen på energi.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

https://www.nrk.no/norge/yara-skal-lagr ... 1.16081617

Hurra! Langskip har fått sin første ekte kunde. Yara har kjøpt parkering for 800000 tonn CO2 i Northern Lights hull dypt under Nordsjøen.

Er dette redningen eller oligarker som lurer oss?

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: ons aug 31, 2022 10:19 am https://www.nrk.no/norge/yara-skal-lagr ... 1.16081617

Hurra! Langskip har fått sin første ekte kunde. Yara har kjøpt parkering for 800000 tonn CO2 i Northern Lights hull dypt under Nordsjøen.

Er dette redningen eller oligarker som lurer oss?
Det er en kommersiell avtale hvor ikke noe statsstøtte er tema.
Det er jo et fremskritt.
Tilsvarende kan sikkert gjøres mange sterder rundt i verden hvor de har like gode steder for å deponere.
Den som er frempå og fortsetter å utvikle teknologi kan sikkert tjene grassat med penger.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 10:32 am
FjodorDVD skrev: ons aug 31, 2022 10:19 am https://www.nrk.no/norge/yara-skal-lagr ... 1.16081617

Hurra! Langskip har fått sin første ekte kunde. Yara har kjøpt parkering for 800000 tonn CO2 i Northern Lights hull dypt under Nordsjøen.

Er dette redningen eller oligarker som lurer oss?
Det er en kommersiell avtale hvor ikke noe statsstøtte er tema.
Det er jo et fremskritt.
Tilsvarende kan sikkert gjøres mange sterder rundt i verden hvor de har like gode steder for å deponere.
Den som er frempå og fortsetter å utvikle teknologi kan sikkert tjene grassat med penger.
Pussig vi ser så ulikt på dette. Jeg aner det er den norske staten som drar i alle tråder og betaler alt sammen iført forskjellige hatter. Mange ressurser spilt til ingen nytte.
https://www.aftenposten.no/verden/i/G3v ... ningen-din
Da det kanskje er en pluss-sak kopierer jeg litt.
– Vi ser at store volumer gass fakles ved Portovaja-anlegget, sier gass-analytiker Nikoline Bromander i Rystad Energy.
Selskapet anslår at 4,4 millioner kubikkmeter naturgass brennes opp, hver dag.
Med dagens gasspriser, betyr det at russerne brenner opp gass for 100 millioner kroner hver dag, i stedet for å selge det til EU.
Det tilsvarer 1,6 milliarder kubikkmeter hvert år, ifølge analysen til selskapet
– Det tilsvarer 0,5 prosent av hele EUs etterspørsel i løpet av et år. Dette er veldig mye, sier Bromander.


Nei, jeg synes vi er litt høye på oss selv og fanger småfisk når vi i realiteten bare sløser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: ons aug 31, 2022 1:36 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 10:32 am
FjodorDVD skrev: ons aug 31, 2022 10:19 am https://www.nrk.no/norge/yara-skal-lagr ... 1.16081617

Hurra! Langskip har fått sin første ekte kunde. Yara har kjøpt parkering for 800000 tonn CO2 i Northern Lights hull dypt under Nordsjøen.

Er dette redningen eller oligarker som lurer oss?
Det er en kommersiell avtale hvor ikke noe statsstøtte er tema.
Det er jo et fremskritt.
Tilsvarende kan sikkert gjøres mange sterder rundt i verden hvor de har like gode steder for å deponere.
Den som er frempå og fortsetter å utvikle teknologi kan sikkert tjene grassat med penger.
Pussig vi ser så ulikt på dette. Jeg aner det er den norske staten som drar i alle tråder og betaler alt sammen iført forskjellige hatter. Mange ressurser spilt til ingen nytte.
https://www.aftenposten.no/verden/i/G3v ... ningen-din
Da det kanskje er en pluss-sak kopierer jeg litt.
– Vi ser at store volumer gass fakles ved Portovaja-anlegget, sier gass-analytiker Nikoline Bromander i Rystad Energy.
Selskapet anslår at 4,4 millioner kubikkmeter naturgass brennes opp, hver dag.
Med dagens gasspriser, betyr det at russerne brenner opp gass for 100 millioner kroner hver dag, i stedet for å selge det til EU.
Det tilsvarer 1,6 milliarder kubikkmeter hvert år, ifølge analysen til selskapet
– Det tilsvarer 0,5 prosent av hele EUs etterspørsel i løpet av et år. Dette er veldig mye, sier Bromander.


Nei, jeg synes vi er litt høye på oss selv og fanger småfisk når vi i realiteten bare sløser.
Russland er ute fra alt samarbeid for mange generasjoner, kanskje for alltid.
Glem de der.
Europa skal avslutte alle gasskjøp fra Russland.
De brenner bokstavelig inne med masse gass, og har ikke mulighet til å sende alt til Kina og India.

Pussig at du er motstander av at privat næringsliv bestemmer selv hva de skal gjøre vedrørende karbonfangst, da. Det var mildt sagt underlig.
Skal den norste stat blande seg inn og diktere at næringslivet ikke skal få lov til å bestemme selv???

Minner om kommunisme og planøkonomi for meg.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

FjodorDVD skrev: man des 20, 2021 10:42 pm Enda et meningsløst grønt prosjekt i milliardformat betalt av oljepenger.
https://e24.no/naeringsliv/i/pW41rV/en- ... paa-kartet
Har hørt at når oljeinntektene er tomme så skal vi selge grønn kål.......

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Xpoolman skrev: tir des 21, 2021 9:30 am
FjodorDVD skrev: ons des 01, 2021 5:56 pm Selvsagt vil Vestland være med i bruke oljepenger for å redde klima. Vestland vil gå fra verst til best i klassen. Men det koster 223 milliarder.
https://www.nrk.no/vestland/utsleppsfyl ... 1.15735418
Dette såkalte "grønne skiftet" kommer til å sende Norge og resten av den vestlige verden inn i en resesjon som vil få 1930-tallet og krakket i 2008 til å blekne fullstendig !
Hvordan i all verden skal vi komme oss ut av dette uføret ?
Bore enda flere olje/gasshøl. Ingen vei utenom. Resten av verden borer etter kull så det holder. Men mulig norge blir igjen som Langøyene......den grønne prakt.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Kan Oslo-bobla få hjelp fra en Hamburg-boble for å plassere aktivismen sterkere inn i en politisk sammenheng?
Det kan jo bli en Oslo-babling som monner.
Her er ord-salaten fra Hamburg: Kilde: Hamburg Climate Futures Outlook

"Fortetting av den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak
En tett global mulighetsstruktur som gir en rekke ressurser for klimatiltak er en nødvendig forutsetning for å øke momentumet eller endre retningen til sosiale drivere mot dyp dekarbonisering. I denne Outlook viser de sosiale plausibilitetsvurderingene at globale muligheter for klimatiltak multipliserer, får synlighet og materialiserer seg i det minste gradvis. I forhold til forrige utgave observerer vi en kvantitativ økning av klimarelaterte aktiviteter, som flere klimarelaterte reguleringer, protester, netto-null-løfter og transnasjonale initiativer innenfor FNs klimastyring og utover (avsnitt 6.1.1, 6.1. 2, 6.1.3 og 6.1.4). Disse aktivitetene betyr imidlertid ikke nødvendigvis en reduksjon av vedvarende ambisjoner, implementering og kunnskapshull. Vi observerer bare begrensede bevis når det gjelder kvalitative endringer i den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak. Disse er knyttet til trinnvise endringer i myk og hard lov eller til frivillige og forpliktende ordninger for klimastyring (avsnitt 6.1.1 og 6.1.5). Forhandlingene på COP26 i Glasgow, Storbritannia, har ikke klart å løse implementeringshull og nødvendige skritt for å fase ut fossilt brensel. Dette gjelder i det store og hele også for COP27 i Sharm el-Sheikh, Egypt, som fant sted etter at vår vurdering av FNs klimastyring var ferdigstilt. Nasjonalt bestemte bidrag (NDC), transnasjonale initiativer, avhending av fossilt brensel og selskapenes reaksjoner forblir stort sett frivillige, til tross for presset fra klimarettssaker og sosiale bevegelser for å gjøre disse til juridiske bestemmelser eller retningslinjer (avsnitt 6.1.2, 6.1.6 og 6.1.7). Faktisk,krever kvalitative forskyvninger i ressursene for klimahandlinger, som nye former for aktivisme, nye virkemidler og skjerping av myk lov (punkt 6.1.3, 6.1.4 og 6.1.5). Det samme gjelder lavkarbonforbruksmønstre (avsnitt 6.1.8) og økt integrering av ulike aktører og måter å vite på i kunnskapsproduksjon, beslutningstaking og klimastyringsprosesser (avsnitt 6.1.10). I denne forbindelse spiller urfolk en avgjørende rolle i å bringe disse spørsmålene på banen sammen med klimaprotester og sosiale bevegelser og i å bidra til å bevare eksisterende naturskoger, som kan gi et større bidrag når det gjelder naturlige synker mot karbonnøytralitet enn skogplanting. (Avsnitt 6.1.4, 6.1.10 og 6.2.5)."

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker

anbessa

Legg inn av anbessa »

ingenkanvite skrev: fre feb 03, 2023 12:00 pm Her er ord-salaten fra Hamburg: Kilde: Hamburg Climate Futures Outlook

"Fortetting av den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak
En tett global mulighetsstruktur som gir en rekke ressurser for klimatiltak er en nødvendig forutsetning for å øke momentumet eller endre retningen til sosiale drivere mot dyp dekarbonisering. I denne Outlook viser de sosiale plausibilitetsvurderingene at globale muligheter for klimatiltak multipliserer, får synlighet og materialiserer seg i det minste gradvis. I forhold til forrige utgave observerer vi en kvantitativ økning av klimarelaterte aktiviteter, som flere klimarelaterte reguleringer, protester, netto-null-løfter og transnasjonale initiativer innenfor FNs klimastyring og utover (avsnitt 6.1.1, 6.1. 2, 6.1.3 og 6.1.4). Disse aktivitetene betyr imidlertid ikke nødvendigvis en reduksjon av vedvarende ambisjoner, implementering og kunnskapshull. Vi observerer bare begrensede bevis når det gjelder kvalitative endringer i den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak.
:lol:
Dette er strålende. I dag skal jeg gjøre en klimarelatert aktivitet - gå på ski!

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

anbessa skrev: tor mar 23, 2023 7:48 am
Dette er strålende. I dag skal jeg gjøre en klimarelatert aktivitet - gå på ski!
What ???????

Finnes det snø og gå på ?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 8:01 am
anbessa skrev: tor mar 23, 2023 7:48 am
Dette er strålende. I dag skal jeg gjøre en klimarelatert aktivitet - gå på ski!
What ???????

Finnes det snø og gå på ?
Bombe at nedbør kommer som snø i Norge om vinteren, gitt!

Pernille

Legg inn av Pernille »

Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 7:37 am Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker
Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Pernille skrev: tor mar 23, 2023 9:22 am
Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 7:37 am Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker
Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 9:22 am
Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 7:37 am Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker
Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Superenkel forskning har dokumentert at flere reiser kollektivt dersom prisene senkes og tilbudet blir bedre.
Hva skjer for å møte utfordringen? Tilbudet reduseres, ruter nedlegges og prisene økes.
Dermed må folk kjøre bil.
Jeg for min del, som ikke har bil, ble helårssyklist når de la ned bussen her.
Sykling er sunt, året rundt. Det eneste skjæret i sjøen er at de har sluttet å brøyte snø her jeg bor.
Det er dyrt å brøyte snø på den kommunale veien.
Sist redigert av fargerik den tor mar 23, 2023 11:43 am, redigert 1 gang totalt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:45 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....
Og poenget ditt er? Om folk kjører elbil eller bensinbil spiller da ingen rolle i dette tilfellet da tallene det her er snakk om handler om biltrafikk totalt såvidt jeg kan se.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: tor mar 23, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:45 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am

Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....
Og poenget ditt er? Om folk kjører elbil eller bensinbil spiller da ingen rolle i dette tilfellet da tallene det her er snakk om handler om biltrafikk totalt såvidt jeg kan se.
Beklager. Det var FjodorDVD som dro opp elbilsubsidier.
Det ble selvfølgelig helt feil å sitere ditt innlegg.
Stygg feil som jeg skal gjøre alt for å prøve å unngå i fremtiden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: tor mar 23, 2023 12:14 pm
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:45 am
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....
Og poenget ditt er? Om folk kjører elbil eller bensinbil spiller da ingen rolle i dette tilfellet da tallene det her er snakk om handler om biltrafikk totalt såvidt jeg kan se.
Beklager. Det var FjodorDVD som dro opp elbilsubsidier.
Det ble selvfølgelig helt feil å sitere ditt innlegg.
Stygg feil som jeg skal gjøre alt for å prøve å unngå i fremtiden.
No problem. :)

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:40 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 9:22 am

Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Superenkel forskning har dokumentert at flere reiser kollektivt dersom prisene senkes og tilbudet blir bedre.
Hva skjer for å møte utfordringen? Tilbudet reduseres, ruter nedlegges og prisene økes.
Dermed må folk kjøre bil.
Jeg for min del, som ikke har bil, ble helårssyklist når de la ned bussen her.
Sykling er sunt, året rundt. Det eneste skjæret i sjøen er at de har sluttet å brøyte snø her jeg bor.
Det er dyrt å brøyte snø på den kommunale veien.
Når det skal sies, har jeg alltid ønsket at mange flere skal reise kollektivt, men i de siste tiårene hadde det vært alt annet enn enkelt; stadig underfinanisering, bransjekonflikt som trikk vers buss og organisasjonsmessig kaos i den tiden Høyre regjerte hadde vært katastrofalt fram til de rødgrønne overtok, i begynnelsen klarte de å bringe orden i kollektivmaskineriet, fikk inn en rekke fornyelser og iverksette interessante forslag. Men Solberg sulteforet hele Norge for viktige pengestøtte, under ideen om å spare, og Oslo sliter dermed med å komme i havn med Oslopakke 3 i år etter år. Bompenger hentes inn som en alternativ løsning, men da gjort folk opprør med rette. Da Støre overtok var det sterke forhåpninger, ettersom pandemien hadde kostet for mye, og underfinaniseringen hadde tæret for meget på budsjettet i Oslo hvor sykkelveger og MDGs uvane med å legge seg ut med vanlige folk avledet altfor mye fokus og ressurser.

Alle vet deretter hvordan det gikk. Solberg var ingen god statsminister for kollektiv-Norge. Høyre har tradisjonelt alltid rotet det til. Strømpriskrisen og inflasjonen har fulgt til store problemer for alle, og nå den fallende kronen som er ved å bli meget faretruende. Ingen økonomiprofessor er i stand til å forstå hvorfor kronen er på vei nedover, i likhet med en lang rekke "små" valutaer, selv i disse med sterk økonomi. Det spekuleres nå at dette er AI (kunstige intelligens) som er den skyldige. Det er simpelt ikke mulig å få ned biltrafikken, pandemien hadde vært en total katastrofe fordi vi var på det rette sporet i 2019, det var sterk optimisme, men da den sluttet, ble det oppdaget at mange vil ikke tilbake. Og Solberg holdt tilbake pengene fram til Støre vant i 2021, men da Ap og Sp kom til, hadde den økonomiske situasjonen forverret seg. Alt måtte utsettes.

I verste fall må kollektivtrafikken underlegges direkte statlig støtte, ettersom utslippene må ned i dette tiåret fram til 2030, og da må bilbruken reduseres til det nødvendige. Da mener det billigere billetter, bedre tilbud og bedre områdedekking med tog, buss, båt og trikk som metro.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Varulv2468 skrev: tor mar 23, 2023 8:16 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:40 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am

Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Superenkel forskning har dokumentert at flere reiser kollektivt dersom prisene senkes og tilbudet blir bedre.
Hva skjer for å møte utfordringen? Tilbudet reduseres, ruter nedlegges og prisene økes.
Dermed må folk kjøre bil.
Jeg for min del, som ikke har bil, ble helårssyklist når de la ned bussen her.
Sykling er sunt, året rundt. Det eneste skjæret i sjøen er at de har sluttet å brøyte snø her jeg bor.
Det er dyrt å brøyte snø på den kommunale veien.
Når det skal sies, har jeg alltid ønsket at mange flere skal reise kollektivt, men i de siste tiårene hadde det vært alt annet enn enkelt; stadig underfinanisering, bransjekonflikt som trikk vers buss og organisasjonsmessig kaos i den tiden Høyre regjerte hadde vært katastrofalt fram til de rødgrønne overtok, i begynnelsen klarte de å bringe orden i kollektivmaskineriet, fikk inn en rekke fornyelser og iverksette interessante forslag. Men Solberg sulteforet hele Norge for viktige pengestøtte, under ideen om å spare, og Oslo sliter dermed med å komme i havn med Oslopakke 3 i år etter år. Bompenger hentes inn som en alternativ løsning, men da gjort folk opprør med rette. Da Støre overtok var det sterke forhåpninger, ettersom pandemien hadde kostet for mye, og underfinaniseringen hadde tæret for meget på budsjettet i Oslo hvor sykkelveger og MDGs uvane med å legge seg ut med vanlige folk avledet altfor mye fokus og ressurser.

Alle vet deretter hvordan det gikk. Solberg var ingen god statsminister for kollektiv-Norge. Høyre har tradisjonelt alltid rotet det til. Strømpriskrisen og inflasjonen har fulgt til store problemer for alle, og nå den fallende kronen som er ved å bli meget faretruende. Ingen økonomiprofessor er i stand til å forstå hvorfor kronen er på vei nedover, i likhet med en lang rekke "små" valutaer, selv i disse med sterk økonomi. Det spekuleres nå at dette er AI (kunstige intelligens) som er den skyldige. Det er simpelt ikke mulig å få ned biltrafikken, pandemien hadde vært en total katastrofe fordi vi var på det rette sporet i 2019, det var sterk optimisme, men da den sluttet, ble det oppdaget at mange vil ikke tilbake. Og Solberg holdt tilbake pengene fram til Støre vant i 2021, men da Ap og Sp kom til, hadde den økonomiske situasjonen forverret seg. Alt måtte utsettes.

I verste fall må kollektivtrafikken underlegges direkte statlig støtte, ettersom utslippene må ned i dette tiåret fram til 2030, og da må bilbruken reduseres til det nødvendige. Da mener det billigere billetter, bedre tilbud og bedre områdedekking med tog, buss, båt og trikk som metro.
Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge, men i knøttlille og rike Luxembourg har de rett og slett gjort all kollektivtrafikk gratis.
Det kan selvfølgelig ikke vi.
Men personlig mener jeg staten kan bruke en god del penger for å gjenopprette tilbud som har blitt nedlagt for å spare penger.
Å bruke kollektivtrafikken som salderingspost er som å spare seg til fant.
https://www.vg.no/spesial/c/stories/BRE4Qv

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 8:10 am
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.
Jeg hadde også busskort. Men etter at bussen ble nedlagt trenger jeg det ikke lengre ;-)

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

FjodorDVD skrev: man nov 22, 2021 8:02 am Oslo`s klimamål går fløyten. EU sier nei til å støtte prosjektet med 2 milliarder og da sier staten nei til 5 milliarder og da går CO2en fra Oslo`s søppelforbrenning rett til værs. Det beste spør du meg, men så er jeg skeptisk til statlige miljøsubsidier som skal gjøre oss teoretisk klimanøytrale.
Trodde de fleste voksne var ferdig med å tro på Julenissen? Mange barn er fortalt at denne Julenissen, bare er noe vi voksne har funnet på? Kanskje trykke opp flere "klokebøker"?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Slutt for Klemetsrud karbonfangstanlegg.

https://www.nrk.no/osloogviken/budsjett ... 1.16388134
Pengene er brukt opp og Hafslund drar i nødbremsen. (Aftenpostens populærformulering)

Er det ikke ett utpresningsforsøk fra klimaspekulantene? Ikke moro å være politiker å måtte fortsette denne galskapen mens man innerst inne vet det er lureri alt sammen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»