Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av kytec »

Han har selv ikke gjort noe galt selvsagt bare sett på grusomheter ........... spar meg ..... og nå vandrer han fritt rundt i "trygge Oslo".

https://www.nrk.no/urix/ukrainere-vil-i ... 1.16277796

Hmm

Legg inn av Hmm »

Garindan skrev: tir jan 31, 2023 5:18 pm
Hmm skrev: tir jan 31, 2023 8:24 am
Garindan skrev: tir jan 31, 2023 12:25 am

Er det en grunn til at du spesifiserer at landet må være fritt og demokratisk for at man ikke skal kunne invadere det? Er det helt legitimt å invadere land som ikke er demokratiske, er det det du mener? Eller er det bare at du gjentar vestlig propapanda "talking points"?
Liten grunn til å være useriøs!

Men selvfølgelig er det et poeng. Du tenker ikke det er forskjell på å f.eks invadere Finland/Ukraina og drepe/fjerne Sanna Marin/Zelenskyy og det å prøve å fjerne Hitler/Saddam/Assad eller nå i disse dager, Putin? Folket under disse lederne kan sammenlignes og lever i fred og frihet? Du ser ingen forskjell?
Fra et moralfilosofisk ståsted så er det forskjell. Fra et juridisk ståsted er det ingen forskjell. Og det sier jo en del om hvorfor vi har beveget oss vekk fra politikk basert på lover og regler til å basere oss på hva som "føles" rett. Folk her på tråden heier fram likvideringer av russere og Putin fordi de mener at det er i det godes tjeneste. Men det er likefullt ulovlig. Jeg tror det har noe med feminiseringen av samfunnet å gjøre. Avgjørelser blir tatt på følelsesmessig grunnlag, ikke pga lover og regler. Ikke meningen at denne brannfakkelen skal starte en ny avsporing. Det er bare noen tanker jeg gjør meg.
Det er ingen brannfakkel du kommer med, du tar bare feil.
Kriger har lite med følelser eller moralfilosofi (!) å gjøre, uansett om de rett eller feil juridisk sett.

Og når det er sagt, at folk ønsker russere drept i hopetall er forståelig, men et lite hyggelig ønske. Uansett er det ikke relevant for krigen i seg selv.

startelver

Legg inn av startelver »

Wagner-Medvedev vandrer altså rundt i Oslos gater, tilsynelatende uten å bli passet på. Smått utrolig. Se innslaget på Dagsrevyen.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

startelver skrev: tir jan 31, 2023 8:50 pm Wagner-Medvedev vandrer altså rundt i Oslos gater, tilsynelatende uten å bli passet på. Smått utrolig. Se innslaget på Dagsrevyen.
Tviler på at han ikke blir overvåket. Men utrolig ja, vi er kanskje av og til et for godt demokrati.

Caputo

Legg inn av Caputo »

JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 8:51 pm
startelver skrev: tir jan 31, 2023 8:50 pm Wagner-Medvedev vandrer altså rundt i Oslos gater, tilsynelatende uten å bli passet på. Smått utrolig. Se innslaget på Dagsrevyen.
Tviler på at han ikke blir overvåket. Men utrolig ja, vi er kanskje av og til et for godt demokrati.
Det er slett jobb av regjeringen å ikke ha planlagt for denne situasjonen. Vi er tross alt ett naboland til Russland. Han her burde behandles på nogenlunde lik linje med de som ble med i ISIS.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Jeg er sterkt tvilende til om russland i det hele tatt har stort flere å mobilisere.

"Siden i fjor høst er flere tusen menn mobilisert ulovlig for å delta i krigen i Ukraina, innrømmer russiske myndigheter. Over 9.000 er hentet tilbake.

– Over 9.000 borgere som var ulovlig mobilisert, er hentet hjem, inkludert personer som av helsemessige årsaker ikke skulle vært mobilisert under noen omstendighet, opplyste regjeringsadvokat Igor Krasnov i et møte med president Vladimir Putin.

Kritiske observatører antar at langt flere er rekruttert ulovlig etter Putins mobiliseringsordre i september – og at mange trolig aldri har kommet tilbake. I de første ukene etter at mobiliseringen startet ble det meldt om kaotiske tilstander ved mange regionale rekrutteringssentre. Til sammen 300.000 menn fra hele Russland ble kalt inn til tjeneste ved fronten.

Når han ser tilbake, medgir Krasnov også at de militære strukturene i landet har «mange alvorlige problemer». (NTB)"

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Når Putin kaster titusenvis av kropper på et problem så ville det jo vært rart om de ikke hadde noe fremgang å spore i det hele tatt. Så jeg kan ikke si jeg er like bekymret på Ukrainas vegne. Fremgangen er vel relativt ubetydelig uansett.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 8:51 pm
startelver skrev: tir jan 31, 2023 8:50 pm Wagner-Medvedev vandrer altså rundt i Oslos gater, tilsynelatende uten å bli passet på. Smått utrolig. Se innslaget på Dagsrevyen.
Tviler på at han ikke blir overvåket. Men utrolig ja, vi er kanskje av og til et for godt demokrati.
Naiviteten til nordmenn straffer seg jevnlig. Og det er nesten så man ikke tror det er mulig innimellom.

Her kommer det altså en soldat fra Wagner-gruppen som herjer i Ukraina. Og han lar vi gå fritt. Hodeløst.

startelver

Legg inn av startelver »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 9:14 pm
JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 8:51 pm
startelver skrev: tir jan 31, 2023 8:50 pm Wagner-Medvedev vandrer altså rundt i Oslos gater, tilsynelatende uten å bli passet på. Smått utrolig. Se innslaget på Dagsrevyen.
Tviler på at han ikke blir overvåket. Men utrolig ja, vi er kanskje av og til et for godt demokrati.
Naiviteten til nordmenn straffer seg jevnlig. Og det er nesten så man ikke tror det er mulig innimellom.

Her kommer det altså en soldat fra Wagner-gruppen som herjer i Ukraina. Og han lar vi gå fritt. Hodeløst.
Og snart blir asylsøknaden godkjent så han kan få over hele familien, og nyte godt av velferdssystemet i Norge.

Terroristen Mullah Krekar levde jo godt her i mange år før han ble utvist.
Sist redigert av startelver den tir jan 31, 2023 9:27 pm, redigert 1 gang totalt.

b0lle

Legg inn av b0lle »

JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 9:13 pm Når Putin kaster titusenvis av kropper på et problem så ville det jo vært rart om de ikke hadde noe fremgang å spore i det hele tatt. Så jeg kan ikke si jeg er like bekymret på Ukrainas vegne. Fremgangen er vel relativt ubetydelig uansett.
Ja dette er noe helt annet en hva vi så i starten av krigen når russerne avanserte mange mil om dagen og kom nesten helt frem til Kiev på få dager. Ukrainerne forsvarer seg nå nesten uten unntak og da er det naturlig at de må avgi noen meter her og der. Belønningen er at de dreper helt latterlig mange russere i prosessen noe som forhåpentligvis gir de en K/D russerne ikke kan leve med for alltid. På et eller annet tidspunkt er det naturlig å tro at russerne ikke kan opprettholde presset over hele fronten, og det er da Ukrainerne kan sette inn støtet og forhåpentligvis times det slik at de kan benytte seg vestlig stridsvogner backet opp av Himars samt mye annet godt de har fått av vesten i det siste.

Deila

Legg inn av Deila »

For et shitshow, men komisk hvordan de later som de har kontroll. Det er bare propaganda det også. Følg også med på det stygge trynet til Putin underveis i klippe, har han fått slag eller noe? :lol:


Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er farlig å slippe denne krigsflyktningen desertøren fri i Norge. Det er lett bytte for russerne å bruke ham . Presse ham og familien hans.

Nå er det russerne som har fremgang enn så lenge.
Bare vent litt så eskalerer det litt til.
Mellomdistanse raketter neste.

Så atomkrig. 90 sek iflg dommedagsklokken.

startelver

Legg inn av startelver »

Frode57 skrev: tir jan 31, 2023 9:34 pm Det er farlig å slippe denne krigsflyktningen desertøren fri i Norge. Det er lett bytte for russerne å bruke ham . Presse ham og familien hans.

Nå er det russerne som har fremgang enn så lenge.
Bare vent litt så eskalerer det litt til.
Mellomdistanse raketter neste.

Så atomkrig. 90 sek iflg dommedagsklokken.
Det er større sjanse for at jeg vinner 7 rette i lotto.

Deila

Legg inn av Deila »

startelver skrev: tir jan 31, 2023 9:38 pm
Frode57 skrev: tir jan 31, 2023 9:34 pm Det er farlig å slippe denne krigsflyktningen desertøren fri i Norge. Det er lett bytte for russerne å bruke ham . Presse ham og familien hans.

Nå er det russerne som har fremgang enn så lenge.
Bare vent litt så eskalerer det litt til.
Mellomdistanse raketter neste.

Så atomkrig. 90 sek iflg dommedagsklokken.
Det er større sjanse for at jeg vinner 7 rette i lotto.
Skal du jinxe atomkrig også nå? Makan.

Deila

Legg inn av Deila »

Frode57 skrev: tir jan 31, 2023 9:34 pm Det er farlig å slippe denne krigsflyktningen desertøren fri i Norge. Det er lett bytte for russerne å bruke ham . Presse ham og familien hans.

Nå er det russerne som har fremgang enn så lenge.
Bare vent litt så eskalerer det litt til.
Mellomdistanse raketter neste.

Så atomkrig. 90 sek iflg dommedagsklokken.
Ukraina er litt på defensiven ja, men vent til soldatene som er trent opp av NATO med nye våpensystemer returnerer om noen mnd. Da blir det andre boller :twisted:

Deila

Legg inn av Deila »

:twisted:


startelver

Legg inn av startelver »


Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Dette er ikke første trafikkulykken jeg har sett være forårsaket av de forbanna okkupantene. De tar seg til rette på alle mulige måter, og lokalbefolkningen lider for det. Jeg blir så provosert.

Her fra byen Antratsyt i Lukahsk der de kjører på rødt og forårsaker en alvorlig ulykke.


Ljot

Legg inn av Ljot »

Deila skrev: tir jan 31, 2023 9:40 pm
startelver skrev: tir jan 31, 2023 9:38 pm
Frode57 skrev: tir jan 31, 2023 9:34 pm Det er farlig å slippe denne krigsflyktningen desertøren fri i Norge. Det er lett bytte for russerne å bruke ham . Presse ham og familien hans.

Nå er det russerne som har fremgang enn så lenge.
Bare vent litt så eskalerer det litt til.
Mellomdistanse raketter neste.

Så atomkrig. 90 sek iflg dommedagsklokken.
Det er større sjanse for at jeg vinner 7 rette i lotto.
Skal du jinxe atomkrig også nå? Makan.
Dette er en dobbeltjinx-fra selveste jinxekongen? Elver sier at det er større sjans for at han vinner i Lotto. Da vinner vi vel? Eller, elver? Jinxekongen? Har du tatt det til et nytt nivå? Vanskelig, dette her.

Faen. Vi er nok fortapte. Elver har talt. Selg deres aksjer sporenstreks og grav dere ned! Russerne kommer!

Deila

Legg inn av Deila »

Ljot skrev: tir jan 31, 2023 11:15 pm
Deila skrev: tir jan 31, 2023 9:40 pm
startelver skrev: tir jan 31, 2023 9:38 pm

Det er større sjanse for at jeg vinner 7 rette i lotto.
Skal du jinxe atomkrig også nå? Makan.
Dette er en dobbeltjinx-fra selveste jinxekongen? Elver sier at det er større sjans for at han vinner i Lotto. Da vinner vi vel? Eller, elver? Jinxekongen? Har du tatt det til et nytt nivå? Vanskelig, dette her.

Faen. Vi er nok fortapte. Elver har talt. Selg deres aksjer sporenstreks og grav dere ned! Russerne kommer!
► Show Spoiler
Ble forvirret her nå, må innrømme det. Like greit og bare grave seg ned for sikkerhetsskyld.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Interessant intervju igjen med Ukrainas etterretningssjef, Kyrylo Budanov, i The Washington Post. Han er klar på at Putin ikke kommer til å bruke atomvåpen, at det er skremselspropaganda. Og at Krim vil komme hjem.
Budanov’s forecast for this year is that Russia will focus on occupying more territory in the eastern Donetsk and Luhansk regions. A renewed offensive from its forces stationed north of Ukraine, in Belarus, is unlikely, he said, and just an attempt to distract and divide Kyiv’s troops. He also said that “we must do everything to ensure that Crimea returns home by summer.”

Asked if he thinks Ukrainian troops reaching Crimea, which Russia invaded and annexed illegally in 2014, could trigger Russian President Vladimir Putin to use a nuclear weapon, Budanov said: “This is not true. And Crimea will be returned to us. I’ll tell you more: It all started in Crimea in 2014, and it will all end there.”

“It’s a scare tactic,” he added, speaking in his office, where he keeps a pet frog. “Russia is a country that you can expect a lot from but not outright idiocy. Sorry, but it’s not going to happen. Carrying out a nuclear strike will result in not just a military defeat for Russia but the collapse of Russia. And they know this very well.”
Link til artikkel er gyldig i 14 dager: https://wapo.st/3HfHDSo

Deila

Legg inn av Deila »


Troygirl

Legg inn av Troygirl »

b0lle skrev: tir jan 31, 2023 9:27 pm
JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 9:13 pm Når Putin kaster titusenvis av kropper på et problem så ville det jo vært rart om de ikke hadde noe fremgang å spore i det hele tatt. Så jeg kan ikke si jeg er like bekymret på Ukrainas vegne. Fremgangen er vel relativt ubetydelig uansett.
Ja dette er noe helt annet en hva vi så i starten av krigen når russerne avanserte mange mil om dagen og kom nesten helt frem til Kiev på få dager. Ukrainerne forsvarer seg nå nesten uten unntak og da er det naturlig at de må avgi noen meter her og der. Belønningen er at de dreper helt latterlig mange russere i prosessen noe som forhåpentligvis gir de en K/D russerne ikke kan leve med for alltid. På et eller annet tidspunkt er det naturlig å tro at russerne ikke kan opprettholde presset over hele fronten, og det er da Ukrainerne kan sette inn støtet og forhåpentligvis times det slik at de kan benytte seg vestlig stridsvogner backet opp av Himars samt mye annet godt de har fått av vesten i det siste.
Siden august har russerne kun avansert noen fattige kilometer i Donetsk. Det er det. Jeg synes det er rart at det brått skal være så doom and gloom her inne nå. Vi må ikke glemme at det er ekstremt mye vilt gode våpen på vei til Ukraina de kommende månedene. Ammunisjonsproduksjonen kommer også til å bli skrudd opp ganske så kraftig. Bare tenk på at ukrainerne har blitt lovet 38 HIMARS fra USA. De har 20 stk nå, så der blir det nesten en dobling av et våpensystem de har hatt ekstremt stor nytte av. Jeg får si som ukrainerne sier: "Ha tro på AFU!"

Deila

Legg inn av Deila »


Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Troygirl skrev: tir jan 31, 2023 10:21 pm Dette er ikke første trafikkulykken jeg har sett være forårsaket av de forbanna okkupantene. De tar seg til rette på alle mulige måter, og lokalbefolkningen lider for det. Jeg blir så provosert.

Her fra byen Antratsyt i Lukahsk der de kjører på rødt og forårsaker en alvorlig ulykke.

Lokalbefolkningen lider, ingen tvil om det…jeg tror imidlertid ikke at trafikkulturen blant russerne skiller seg nevneverdig fra det ukrainerne allerede er vant til.

Russland: 11,6 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2019)
Ukraina. : 13,7 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2016)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate




Hedning

Legg inn av Hedning »

Foucault skrev: ons feb 01, 2023 12:13 am
Troygirl skrev: tir jan 31, 2023 10:21 pm Dette er ikke første trafikkulykken jeg har sett være forårsaket av de forbanna okkupantene. De tar seg til rette på alle mulige måter, og lokalbefolkningen lider for det. Jeg blir så provosert.

Her fra byen Antratsyt i Lukahsk der de kjører på rødt og forårsaker en alvorlig ulykke.

Lokalbefolkningen lider, ingen tvil om det…jeg tror imidlertid ikke at trafikkulturen blant russerne skiller seg nevneverdig fra det ukrainerne allerede er vant til.

Russland: 11,6 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2019)
Ukraina. : 13,7 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2016)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate



Ikke en eneste ting du ikke klarer å lage en "Ja,dette er ille. Men se på Ukraina da. De er mye verre" greie ut av?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Foucault skrev: ons feb 01, 2023 12:13 am
Troygirl skrev: tir jan 31, 2023 10:21 pm Dette er ikke første trafikkulykken jeg har sett være forårsaket av de forbanna okkupantene. De tar seg til rette på alle mulige måter, og lokalbefolkningen lider for det. Jeg blir så provosert.

Her fra byen Antratsyt i Lukahsk der de kjører på rødt og forårsaker en alvorlig ulykke.

Lokalbefolkningen lider, ingen tvil om det…jeg tror imidlertid ikke at trafikkulturen blant russerne skiller seg nevneverdig fra det ukrainerne allerede er vant til.

Russland: 11,6 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2019)
Ukraina. : 13,7 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2016)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate



Jeppsipepsi. Der våkna du igjen. Du er jo aldri langt unna når noe som helst kan serveres med en antiukrainsk twist.

La oss for all del bruke trafikkstatistikk i kampen for å vise at ukrainere er fæle og fortjener invasjon. Her har Putin et godt argument for å invadere Kina (18,8/100k). Men har han baller til det, denne eiegode lille far?

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Ljot skrev: ons feb 01, 2023 12:48 am
Foucault skrev: ons feb 01, 2023 12:13 am
Troygirl skrev: tir jan 31, 2023 10:21 pm Dette er ikke første trafikkulykken jeg har sett være forårsaket av de forbanna okkupantene. De tar seg til rette på alle mulige måter, og lokalbefolkningen lider for det. Jeg blir så provosert.

Her fra byen Antratsyt i Lukahsk der de kjører på rødt og forårsaker en alvorlig ulykke.

Lokalbefolkningen lider, ingen tvil om det…jeg tror imidlertid ikke at trafikkulturen blant russerne skiller seg nevneverdig fra det ukrainerne allerede er vant til.

Russland: 11,6 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2019)
Ukraina. : 13,7 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2016)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate



Jeppsipepsi. Der våkna du igjen. Du er jo aldri langt unna når noe som helst kan serveres med en antiukrainsk twist.

La oss for all del bruke trafikkstatistikk i kampen for å vise at ukrainere er fæle og fortjener invasjon. Her har Putin et godt argument for å invadere Kina (18,8/100k). Men har han baller til det, denne eiegode lille far?
Fascinerende respons du har på min korrigering til en noe overivrig «Troygirl» som brukte nettopp trafikkatferd for å vise at russere er fæle. Rare greier.

Tror du virkelig at denne statistikken blir brukt som argument for noe som helst fra russiske eller ukrainske myndigheter?
Den eneste jeg har sett benytte denne til noe er nevnte bruker.

Stråmenn som «for å vise at ukrainere er fæle og fortjener invasjon», bør du holde deg for god til.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver

Stoltenberg noted that Russia may mobilize upwards of 200,000 personnel and is continuing to acquire weapons and ammunition through increased domestic production and partnerships with authoritarian states such as Iran and North Korea. Stoltenberg emphasized that Russian President Vladimir Putin retains his maximalist goals in Ukraine

DennisB

Legg inn av DennisB »

Foucault skrev: ons feb 01, 2023 1:11 am
Ljot skrev: ons feb 01, 2023 12:48 am
Foucault skrev: ons feb 01, 2023 12:13 am

Lokalbefolkningen lider, ingen tvil om det…jeg tror imidlertid ikke at trafikkulturen blant russerne skiller seg nevneverdig fra det ukrainerne allerede er vant til.

Russland: 11,6 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2019)
Ukraina. : 13,7 trafikkrelaterte dødsfall pr. 100.000 innbyggere. (2016)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
Jeppsipepsi. Der våkna du igjen. Du er jo aldri langt unna når noe som helst kan serveres med en antiukrainsk twist.

La oss for all del bruke trafikkstatistikk i kampen for å vise at ukrainere er fæle og fortjener invasjon. Her har Putin et godt argument for å invadere Kina (18,8/100k). Men har han baller til det, denne eiegode lille far?
Fascinerende respons du har på min korrigering til en noe overivrig «Troygirl» som brukte nettopp trafikkatferd for å vise at russere er fæle. Rare greier.

Tror du virkelig at denne statistikken blir brukt som argument for noe som helst fra russiske eller ukrainske myndigheter?
Den eneste jeg har sett benytte denne til noe er nevnte bruker.

Stråmenn som «for å vise at ukrainere er fæle og fortjener invasjon», bør du holde deg for god til.
Hvorfor legger du denne statistikken inn her? Den har jo ingenting med okkupantenes skjødesløshet og måte å ta seg til rette på, hvor trafikkregler åpenbart ikke gjelder for dem. De hevder tydeligvis sin rett til å kjøre på rødt lys, for å nevne noe. Det var "nevnte brukers" intensjon å sette fingeren på.

Du henviser til en helt generell trafikkstatistikk, som er en helt, helt annen sak. Kan ikke engang sammenlignes, og har heller ingenting i tråden å gjøre.

Du må forstå at det er griseenkelt å sette motivene dine i tvil, og i bås, når du stadig vekk poster det minste du kan finne av kritikkverdige forhold for Ukraina generelt, og nærmest intet annet. Bortsett fra de høyst merkelige wiki-postene dine, for å rette en moraliserende pekefinger mot ord og uttrykk brukt i tråden.

Jeg blir helt svett av slikt vås, som minner mest om kverulering.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»