Bilkjøp 2023

Svar
burkar

Re: Bilkjøp 2023

Legg inn av burkar »

Når V16 dukker opp så tenker jeg på den gamle Gran Turismo-favoritten Cizeta V16T: https://en.wikipedia.org/wiki/Cizeta-Moroder_V16T#

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: tir jan 31, 2023 11:11 pm Kompressor skrev:
'....men eneste V16 jeg kjenner til lydmessig....'

**********

Du mener vel W16? Eller er du helt tilbake på 1930-tallet og Cadillac V16?
Trenger ikke å gå lengre tilbake enn 90-tallet for å finne V16 i en bil. Riktignok produserte ikke Cizeta mange bilene, men nok til at V16 var et alternativ.

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

burkar skrev: tir jan 31, 2023 11:57 pm Når V16 dukker opp så tenker jeg på den gamle Gran Turismo-favoritten Cizeta V16T: https://en.wikipedia.org/wiki/Cizeta-Moroder_V16T#
Nydelig!

Selv om jeg verken har drømmer eller ambisjoner aærlig utenfor topp 10 mesr solgte bilmodeller-listen er det spennende at det fint mye!

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: tir jan 31, 2023 8:54 pm
Someone skrev: man jan 30, 2023 1:36 pm Da var I-Pace hentet, eneste jeg må finne ut av er hvordan jeg får endret tripteller og rekkeviddeteller fra miles til kilometer :p
Kult, liker du den? Jeg digger I-Pace. Nesten like god å kjøre som Taycan faktisk, bare mye billigere og mye mer romslig og praktisk.

Til det du lurer på: gå inn i menyen på rattknappene i displayet foran rattet. Velg visningstyper etc, mener det er inni der du endrer. Er ganske likt på både land rover og jaguar fra den tidsepoken. Hadde Range Roveren på service og hadde I-Pace EV400 som lånebil i går, og jeg måtte kjøre meg en ekstra runde.
Ja, er fornøyd, selv om jeg kanskje synes Polestaren var hakket bedre å kjøre og litt mer "brukervennlig" på endel områder

Fikk endret tilslutt, men akkurat på tripteller måtte det gjøres på den store skjermen i midten

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: lør feb 04, 2023 2:36 pm Ja, er fornøyd, selv om jeg kanskje synes Polestaren var hakket bedre å kjøre og litt mer "brukervennlig" på endel områder

Hvordan er den som fornuftig familiebil?

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: ons feb 08, 2023 2:39 pm
Someone skrev: lør feb 04, 2023 2:36 pm Ja, er fornøyd, selv om jeg kanskje synes Polestaren var hakket bedre å kjøre og litt mer "brukervennlig" på endel områder

Hvordan er den som fornuftig familiebil?
Jaguaren eller Polestaren?

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: ons feb 08, 2023 3:30 pm
FredPerry^2 skrev: ons feb 08, 2023 2:39 pm
Someone skrev: lør feb 04, 2023 2:36 pm Ja, er fornøyd, selv om jeg kanskje synes Polestaren var hakket bedre å kjøre og litt mer "brukervennlig" på endel områder

Hvordan er den som fornuftig familiebil?
Jaguaren eller Polestaren?

Forsåvidt begge, men jeg er mest nysgjerrig på Jaguar. Hadde bagasjerommet taklet en Stokke Trailz pluss bagasje?

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: ons feb 08, 2023 8:45 pm
Forsåvidt begge, men jeg er mest nysgjerrig på Jaguar. Hadde bagasjerommet taklet en Stokke Trailz pluss bagasje?
Jeg tror det, men har ikke lenger noen barnevogn i teste med.

Sånn basert på første inntrykket er at bagasjerommet skal holde for oss. Men første test blir neste søndag når noen store bagger og kofferter skal frakter til Gardermoen

Men gikk i hvertfall greit å få inn alpinutstyr for 2 store og 2 små, inni bilen sist søndag

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Prøvekjørte jo nylig nyeste Model S long range. Og den var en god bil.
Men nå har jeg prøvd en EQS 580 4 matic sedan også. Må si den leverte veldig bra på kjøreopplevelse. Svært god fjæringskomfort og plassen er meget bra innvendig. Kunne hatt en slik selv med 2 små kids.
Støydempingen er bedre enn Model S’en, omtrent på nivå med BMW iX. Fjæringskomforten er ikke tesla i nærheten sv, mens iX40 er stivere og likevel komfortabel. Mens iX50 med luftfjærer nærmer seg EQS, bare litt fastere.

Styrefølelsen er nydelig og den styrer veldig lett inn i svinger med lite rattutslag. Musikkanlegget er meget bra. Bare de råeste Range Rover musikkanleggene er bedre synes jeg.

Hyperscreen har overraskende god respons, veldig tett opptil Tesla, men virker mer intuitivt og fungerer mye bedre enn jeg trodde. Man sitter ganske nære skjermen og kjører og man slipper å strekke seg etter menyvalg.

Setene er bare ok, skikkelig S-klasse seter er bedre, spesielt i baksetet. Men bra nok isolert sett. Fikk mye mer lyst på en EQS etter prøvetur.

Someone

Legg inn av Someone »

For å bruke "riktig" tråd ;)

Planen var egentlig å bytte bil i Fleks til noe mindre og billigere etter vinteren, og da droppe I-Pacen. Men nå er jeg egentlig litt i villrede om jeg skal gidde å bytte

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Koster i-pace 10-11000kr per mnd er jo ikke det så altfor ille. Synes fiat 500 eller peugeot 508 til 6000 og 9000 er dyrere i forhold til hva man får.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: fre apr 14, 2023 7:23 am Koster i-pace 10-11000kr per mnd er jo ikke det så altfor ille. Synes fiat 500 eller peugeot 508 til 6000 og 9000 er dyrere i forhold til hva man får.
Jeg betaler 9000 for min I-Pace, pluss bompenger. Som jo ikke utgjør så mye lenger for min del

Husk at prisene også er inkludert veibruksavgift, forsikring etc, som man sånn roughly kan regne med man uansett måttet betale 1000kr per måned. Nærmest uansett bil. Så kommer jo service, dekkskift, etc, som også er inkludert i prisen. Så man kan heller ikke helt sammenligne med vanlig leasing

Elelrs liker jeg konseptet med å slippe å eie en bil. Da er det mange ting som "ikke er mitt problem/risiko"

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ser fordelene ved å leie bil sånn, likevel er det jo verdt å betale litt mer for å ha sitt eget synes jeg, men om man ser på bil som en ren nytteverdi virker det jo som et ok konsept.

burkar

Legg inn av burkar »

Kompressor skrev: fre apr 14, 2023 8:49 pm Ser fordelene ved å leie bil sånn, likevel er det jo verdt å betale litt mer for å ha sitt eget synes jeg, men om man ser på bil som en ren nytteverdi virker det jo som et ok konsept.
Moroa med det for min del er å kunne bytte ofte. Prøve forskjellige ting.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Alltid moro det, det kan man jo ved å prøvekjøre og vurdere ofte bytter også. Å kjøpe og selge kan være moro i seg selv det og, samtidig som man prøver mye forskjellig.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Passat06 skrev: søn des 04, 2022 1:54 pm 2. Skal levere inn leasingbil i mai, men har kjøpt ny bolig og ikke solgt den gamle. Må dermed se an litt hvor mange biler vi skal ha.
Ok, det ble bilkjøp. Overrasket meg selv på to måter; kjøpte en brukt bil (knapt 5 mnd gammel) og av en modell jeg ikke utelukkende har knyttet positive kommentarer til.

Someone

Legg inn av Someone »

Passat06 skrev: man apr 24, 2023 9:26 pm
Passat06 skrev: søn des 04, 2022 1:54 pm 2. Skal levere inn leasingbil i mai, men har kjøpt ny bolig og ikke solgt den gamle. Må dermed se an litt hvor mange biler vi skal ha.
Ok, det ble bilkjøp. Overrasket meg selv på to måter; kjøpte en brukt bil (knapt 5 mnd gammel) og av en modell jeg ikke utelukkende har knyttet positive kommentarer til.
Tesla?

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Someone skrev: man apr 24, 2023 9:54 pm
Passat06 skrev: man apr 24, 2023 9:26 pm
Passat06 skrev: søn des 04, 2022 1:54 pm 2. Skal levere inn leasingbil i mai, men har kjøpt ny bolig og ikke solgt den gamle. Må dermed se an litt hvor mange biler vi skal ha.
Ok, det ble bilkjøp. Overrasket meg selv på to måter; kjøpte en brukt bil (knapt 5 mnd gammel) og av en modell jeg ikke utelukkende har knyttet positive kommentarer til.
Tesla?
Nei, men elbil.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Prøvekjørte en nydelig og tidlig 300SL R129. Lav km og fin historikk. Problemet var bare at da jeg kom frem til forhandleren var selve taket helt ekstremt uberegnelig og på over en time med testing fikk vi det hverken opp eller ned. Endte med å kjøre bilen med fast hardtop-tak da det regnet. Selve bilen var nydelig å kjøre. En komfort man ikke kjenner igjen i dag, vil påstå at fjæringen er på et lignende komfortnivå med f eks min egen range rover. Motoren er faktisk litt spak i den relativt tunge bilen, jeg trodde det skulle gå helt greit, men den mangler bunndrag og man blir en slow-driver som cruiser rundt. Og det er egentlig helt ok. Men det får jeg til å ville prøve en 500 SL og kanskje en 600 SL før man evt slår til på noe.
Min ekspert-kontakt på Mercedeser ba meg styre unna dersom taket feilet og diverse instrumentpanellys lyser litt til og fra. Da er det vaierfeil og elektronikk må byttes pluss mye dyrt kan være feil med det helutomatiske taket. En lav kjøpesum er dermed egentlig mye større.
Så jeg trakk et par skritt tilbake og avventer og tenker litt til. Men bilen ellers var utrolig fristende. Man tenker jo da på R107 der taket uansett er manuelt og ikke kan ryke, i tillegg mindre elektronikk enn r129. Men de er nok ganske kostbare å ha i god stand til enhver tid.

henlie

Legg inn av henlie »

Synes R129 er flott. En klassiker, men langt mer moderne enn R107 som blir litt "mer" veteranbil. R107 kan ha problemer med KE-Jetronic som ikke er bare-bare å skru på har jeg lært i klubben.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser forresten jeg ikke er i nærheten av å bruke opp kilometerene jeg har gjennom Fleks. I tillegg til 1000 per måned, har jeg fått 2000 i ymse bonus og vervepremier. Og ligger vel 2500km bak dette

Elektrolytt
Innlegg: 12

Legg inn av Elektrolytt »

1.

Venter på NiO ET5 som leveres i løpet av mai mnd.

Someone

Legg inn av Someone »

En liten ulempe med litt hyppige bilbytter gjennom Fleks er at det tar litt tid før jeg forstår hvordan jeg fikser ulike settinger og duppeditter. På I-Pacen slet jeg en stund med å klare å resette dekktrykksmålerne etter jeg fikk på sommerdekk. Og det tok flaut lang tid før jeg klarte skru av barnesikringen på dørene bak, til lettere irritasjon hos 9-åringen

Ribba

Legg inn av Ribba »

Someone skrev: man mai 08, 2023 7:05 pm En liten ulempe med litt hyppige bilbytter gjennom Fleks er at det tar litt tid før jeg forstår hvordan jeg fikser ulike settinger og duppeditter. På I-Pacen slet jeg en stund med å klare å resette dekktrykksmålerne etter jeg fikk på sommerdekk. Og det tok flaut lang tid før jeg klarte skru av barnesikringen på dørene bak, til lettere irritasjon hos 9-åringen
Hvorfor delegerte du ikke bare den oppgaven til nevnte 9-åring? Da hadde det vel løst seg kjapt?

Someone

Legg inn av Someone »

Ribba skrev: man mai 08, 2023 10:02 pm
Someone skrev: man mai 08, 2023 7:05 pm En liten ulempe med litt hyppige bilbytter gjennom Fleks er at det tar litt tid før jeg forstår hvordan jeg fikser ulike settinger og duppeditter. På I-Pacen slet jeg en stund med å klare å resette dekktrykksmålerne etter jeg fikk på sommerdekk. Og det tok flaut lang tid før jeg klarte skru av barnesikringen på dørene bak, til lettere irritasjon hos 9-åringen
Hvorfor delegerte du ikke bare den oppgaven til nevnte 9-åring? Da hadde det vel løst seg kjapt?
Det var en kombinasjon av moren og han som løste det tilslutt, ved et "uhell" :p

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»