Innsparinger i helsevesenet.

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Innsparinger i helsevesenet.

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: søn jan 29, 2023 1:18 pm Hvis det er slik at private kan ta betalt for håndverk de ikke utfører så er det først og fremst inkompetansen hos det offentlige når det gjelder systemets utforming og fraværet av konkurranse mellom de private som er problemet.
Slik er det jo alltid, private aktører velger hvilke inngrep og deler av jobben som de gjør, regninga overlates til det offentlige.

En burde selvfølgelig sette krav til private at de måtte få på plass et system for å følge opp de som får komplikasjoner. 24 timer i døgnet.

Da skal du se at regnestykket ville sett annerledes ut...

ulefos

Legg inn av ulefos »

MRSA skrev: søn jan 29, 2023 12:08 pm
ulefos skrev: søn jan 29, 2023 11:45 am
MRSA skrev: søn jan 29, 2023 10:49 am Men å behandle infeksjon som oppstår etterpå den gir lita inntekt samtidig som den er dyr å behandle. Dette medføre at dei private tar pengane får det offentlege, samtidig som det offentlege må utføre dei dyraste prosedyrane sjølv.
er det fortsatt slik at offentlige sykehus må reparere skader fra private sykehus for egen regning?
Sjølvsagt
det er langt fra sjølsagt

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: søn jan 29, 2023 1:20 pm
MRSA skrev: søn jan 29, 2023 1:04 pm Problemet er at desse operasjonane som blant anna å skifte hofte er godt betalt for det er enkelt å sette ein pris på. Komplikasjonane er dessverre vanskeleg å sette ein pris på og er dermed ikkje satt nokon pris på.
Ifølge debattanten over deg får det private betalt både for inngrepet og for eventuelle komplikasjoner gjennom en takst som skal dekke hele behandlingsopplegget, så da er det tydeligvis satt en pris på det. Men det stemmer altså ikke?
Hugs komplikasjonane kan oppstå ei stund etter inngrepet.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

MRSA skrev: søn jan 29, 2023 4:50 pm
Texas_John skrev: søn jan 29, 2023 1:20 pm
MRSA skrev: søn jan 29, 2023 1:04 pm Problemet er at desse operasjonane som blant anna å skifte hofte er godt betalt for det er enkelt å sette ein pris på. Komplikasjonane er dessverre vanskeleg å sette ein pris på og er dermed ikkje satt nokon pris på.
Ifølge debattanten over deg får det private betalt både for inngrepet og for eventuelle komplikasjoner gjennom en takst som skal dekke hele behandlingsopplegget, så da er det tydeligvis satt en pris på det. Men det stemmer altså ikke?
Hugs komplikasjonane kan oppstå ei stund etter inngrepet.
Jeg har gjennomgått tre behandlinger i det offentlige helsevesen og en i det private (Aleris for snart 12 år siden).
Alle tre i det offentlige har endt med infeksjon - den ene med streptokokker.
Etter operasjonen på Aleris har jeg ikke hatt problem.
Så at det er mer komplikasjoner i det private tror jeg ikke på med mindre jeg får se tall på det.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Vi har nok penger, så vi burde slippe å spare på helse. Det er noe byråkratene har funnet på. Vi har milliarder på bok, at om vi bruker av de, så blir det press på økonomien. Det tror jeg ingen ting på. Andre land greier seg mye bedre en oss, og de har ikke milliarder på bok.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

erdetslik skrev: søn jan 29, 2023 5:58 pm
MRSA skrev: søn jan 29, 2023 4:50 pm
Texas_John skrev: søn jan 29, 2023 1:20 pm
Ifølge debattanten over deg får det private betalt både for inngrepet og for eventuelle komplikasjoner gjennom en takst som skal dekke hele behandlingsopplegget, så da er det tydeligvis satt en pris på det. Men det stemmer altså ikke?
Hugs komplikasjonane kan oppstå ei stund etter inngrepet.
Jeg har gjennomgått tre behandlinger i det offentlige helsevesen og en i det private (Aleris for snart 12 år siden).
Alle tre i det offentlige har endt med infeksjon - den ene med streptokokker.
Etter operasjonen på Aleris har jeg ikke hatt problem.
Så at det er mer komplikasjoner i det private tror jeg ikke på med mindre jeg får se tall på det.
No er det vel ingen som seie det er meir infeksjonar i det private enn i offentlege.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 6:12 pm Vi har nok penger, så vi burde slippe å spare på helse.
Den påstanden slengte du ut helt i starten av tråden. Jeg synes det er totalt unødvendig å gjenta den uten noen videre utdypning.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: søn jan 29, 2023 1:20 pm
MRSA skrev: søn jan 29, 2023 1:04 pm Problemet er at desse operasjonane som blant anna å skifte hofte er godt betalt for det er enkelt å sette ein pris på. Komplikasjonane er dessverre vanskeleg å sette ein pris på og er dermed ikkje satt nokon pris på.
Ifølge debattanten over deg får det private betalt både for inngrepet og for eventuelle komplikasjoner gjennom en takst som skal dekke hele behandlingsopplegget, så da er det tydeligvis satt en pris på det. Men det stemmer altså ikke?
Stykkprisen er pr prosedyre/behandling/enhet. Reinnleggelse starter taksameteret på nytt. Fjerning av mandlene (dagkirurgi) er en behandling, blødning når skorpene løsner (innleggelse) etter halvannen uke er en ny behandling.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: fre jan 27, 2023 5:13 pm
izzet2015 skrev: fre jan 27, 2023 5:00 pm Nå hører jeg at i Møre og Romsdal har sykehusene fått beskjed om å spare 200 millioner. Mange blir sagt opp og liggetiden skal ned. Dette skjer i et land som har 13000 milliarder på bok. Her skal det spares på helse og på eldreomsorg, de kunne ha brukt f.eks 10 milliarder på helsevesenet og på de eldre. Det hadde ikke påvirket inflasjonen. Det sløses på mange andre områder. Vi sparer oss til fant! Det er bare skammelig! :twisted:
Vrak foretaksmodellen, reduser bruken av ISF og NPM, og sparebehovet ville blitt mye mindre. Det er en myte at vi bruker så mye penger på helse i Norge.
Foretaksmodellen? Var ikke det med hilsen fra Arbeiderpartiet og Høyre?

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

izzet2015 skrev: fre jan 27, 2023 5:00 pm Nå hører jeg at i Møre og Romsdal har sykehusene fått beskjed om å spare 200 millioner. Mange blir sagt opp og liggetiden skal ned. Dette skjer i et land som har 13000 milliarder på bok. Her skal det spares på helse og på eldreomsorg, de kunne ha brukt f.eks 10 milliarder på helsevesenet og på de eldre. Det hadde ikke påvirket inflasjonen. Det sløses på mange andre områder. Vi sparer oss til fant! Det er bare skammelig! :twisted:
Uttrykket har sin opprinnelse, har selv erfart/sett eksempler på dette som virker å være en "god, norsk tradisjon..!"

Helseforetakene er pålagt å gå med overskudd, hvordan skal det henge sammen, oppnås og hva f... betaler vi og generasjonene før/etter skatt for...?!

Helse er ikke buiseness, det er en tjeneste stat/fylker/kommuner tilbyr Norges befolkning, en investering som de direkte høster fruktene av ved å holde befolkningen ved god helse, utenfor trygd og sykemeldinger og som allerede er betalt for..!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5 ... -overskudd

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

hauge23 skrev: man jan 30, 2023 3:15 pm Foretaksmodellen? Var ikke det med hilsen fra Arbeiderpartiet og Høyre?
Arbeiderpartiets hjertebarn, adoptert av Høyre.

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: man jan 30, 2023 4:12 pm
hauge23 skrev: man jan 30, 2023 3:15 pm Foretaksmodellen? Var ikke det med hilsen fra Arbeiderpartiet og Høyre?
Arbeiderpartiets hjertebarn, adoptert av Høyre.
det vil forbause meg om ikke Venstre og FRP var med på laget

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Må si jeg er bekymret for eldreomsorgen og hvordan dette skal bli i årene som kommer:

https://www.vg.no/forbruker/i/vewy7B/op ... er-pasient

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: man jan 30, 2023 6:25 pm det vil forbause meg om ikke Venstre og FRP var med på laget
Tja, Frp har jo faktisk vært en av de sterkeste kritikerne av foretaksmodellen. Rett skal være rett.

Men de har støttet opp om den i regjering.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Og flere mener man ikke trenger noen revolusjonerende grep i dette landet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Henningsen skrev: fre jan 27, 2023 5:08 pm Kunne man kuttet vesentlig i konsulentbruk, enkelte konsekvensutredninger og utvalg som er så populært om dagen?
Det er mye i det ja.
I 2020 brukte man 12 milliarder.
Nå skal jeg ikke si at alt er unødvendig, det er det sikkert ikke.

Nav nevnes i lenken nedenfor som et eksempel på fiasko.
For noen år siden brukte de over 1 milliard på eksterne konsulenter.

Mye går nok til IT-prosjekter hvor brukere av nye systemer ikke tas med i vurderingene.
Så funker det ikke og pengene yngler ut. Man kan sjelden eller aldri bare stoppe heller...
Tress-90 er en klassiker.

Follobanen har vel også brukt mye på eksterne konsulenter.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/mRKeQ1/ ... onsulenter
https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet ... b40d3912f5

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Zorbeltuss skrev: man jan 30, 2023 12:05 am
izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 6:12 pm Vi har nok penger, så vi burde slippe å spare på helse.
Den påstanden slengte du ut helt i starten av tråden. Jeg synes det er totalt unødvendig å gjenta den uten noen videre utdypning.
Du har hørt om pensjonsfond utland Vi har 13000 milliarder der, vi kan vel bruke noe? :?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

izzet2015 skrev: ons feb 01, 2023 9:13 am Du har hørt om pensjonsfond utland Vi har 13000 milliarder der, vi kan vel bruke noe? :?
Nå var det ikke det jeg mente, du sa helt i starten av tråden at vi har masse penger vi kan bruke, å gjenta den påstanden på side to er ikke å bidra til diskusjonen. Særlig når andre allerede har kommet med argumenter for hvorfor det ikke nødvendigvis er en god idè, du kan imøtegå de argumentene, men det gjør du ikke nå.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det må være lov å mene noe annet, vi har penger, det kom inn 130 milliarder bare i fjor til oljefondet. Her må det være mulig å bruke noe. Og så er det feil prioriteringer , det går igjen. Tunellen som ikke fungerer som kostet mange milliarder, det har de penger til og rådhus og andre unødvendige bygg. Da sitter pengene løst. Men når det gjelder helsevesenet er det skrapet kasse. Det må bare bevilges mer til helsevesenet, og så må de oppløse foretaksmodellen, det er bare fordyrende.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

En ting er penger, en annen ting er hvor alle helsearbeiderne som trengs til å øke kapasiteten skal hentes fra. Den enkle løsningen om å bare bruke mer penger er ikke så enkel.

At man kan frigjøre tid ved å kaste NPM og dokumentasjonslasset på dør krever ikke nødvendigvis at en skal kaste mer penger på saken. Tror foretaksmodellen lever først og fremst fordi den gjør det slik at politikerne kan peke på helseforetakene når de legger ned sykehus i Kristiansund og andre ting som godt kan være rett prioritering, men fordi media er media så er det så godt som umulig for en helseminister å komme godt ut av det når en upopulær beslutning bør tas. Så kan en nok få til mye hvis en faktisk oppnevner kompetent styrer istedenfor venner av regjeringspartiene.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Hvor mye kan egentlig frigjøres av tid ved at helsepersonell slipper å utføre "unødvendige" byråkratiske oppgaver og dokumentasjon?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

KongOlav2 skrev: tor feb 02, 2023 3:43 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Hvor mye kan egentlig frigjøres av tid ved at helsepersonell slipper å utføre "unødvendige" byråkratiske oppgaver og dokumentasjon?
Alt skal dokumenteres og det skal dokumenteres at det er dokumentert. Det finnes mye forskning på tidstyver generelt og hvis jeg skal tippe så vil jeg si opp mot halvparten av tiden går med til annet enn det man egentlig skal gjøre. Nå er bildet litt mer nyansert enn det, for hvis alle skal utføre kun kjerneoppgaver så vil det bli mye samlebåndsarbeid med lite variasjon og behandling/pleie vil bli veldig fragmentert. Det er heller ikke bra.

Et sted jeg jobbet var det en sengepost hvor det ti år tidligere hadde vært 24 pasienter og en avdelingssykepleier som hjalp til litt når det trengtes. Det var også 2-3 sykepleier 1 (som hadde ansvaret når avdelingssykepleieren ikke var til stede). Etter hvert ble det 18 pasienter og en avdelingssykepleier som aldri var til stede. Det var også en assisterende avdelingssykepleier som hjalp til litt når det trengtes og en fagsykepleier som var ute i posten mesteparten av tiden. Så kontoret gikk fra 1 pult uten datamaskin til 3 pulter med 3 datamaskiner. Bemanningen ble hver gang redusert forholdsvis mer enn sengeantallet, fra ca 2 pasienter/pleier til ca 2,5 pasienter/pleier. I løpet av den samme tiden ble det borte 5 av 7 hjelpepleiere. Hvor mange renholdere, portører og andre som forsvant fra sykehuset vet jeg ikke, men det var mange. Legebemanningen ble redusert tilsvarende og overlegen tilbrakte mer og mer tid på kontoret. Assistentlegene og turnuslegene fikk mindre tid til visitt og måtte ofte gå visitt på andre poster der det var større behov. På kveldsvakt ble det ofte ikke legevisitt i det hele tatt, hvis det ikke skjedde noe akutt. På grunn av plassmangel måtte pasienter ofte ligge på helt andre poster eller avdelinger enn der de hørte hjemme; slagpasienter på kreftavdeling, hjertesviktpasienter på kirurgisk post, etc, og de fikk ofte ikke visitt av "sin" lege i det hele tatt. Samtidig så økte administrasjonen. Ikke så mye, men den økte.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: tor feb 02, 2023 3:43 pm Hvor mye kan egentlig frigjøres av tid ved at helsepersonell slipper å utføre "unødvendige" byråkratiske oppgaver og dokumentasjon?
Sikkert masse, byråkratiet i Norge er abnormt. Fastlegen vår sier at det er ikke antall pasienter som er et problem i forbindelse med fastlegekrisen, men alt byråkratiet de må forholde seg til. Og løsningen til kommunene er jo å ansette kommunale fastleger, da kan andre i byråkratiet ta hånd om alle unyttige skrivebordsoppgaver. Man kan lett forsvare den enkelte dokumentasjon, det er totalen som gjør at det er uoverkommelig.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 8:09 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.
Papirflyttere.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 8:09 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 8:09 pm

Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Hardy-guttene skrev: lør feb 04, 2023 10:35 pm
virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.
Du kan jo begynne med å identifisere hvilke oppgaver du mener er unødvendige, og hvorfor.

Hittil er det bare fjas og tomme påstander som er kommet

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»