Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Forfun

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Forfun »

rosmebraad skrev: ons jan 11, 2023 6:00 pm
Min foreløbige praktiske konklusjon er da at man skal klare seg fint med elbil som topper 200 kW lading på 200 kW-ladere, som bla. Eviny har flere av. Klarer man bruke en smarttelefon klarer man ogaå å lade samt lese bruksanvisninger.
Ellers er jeg smått misfoenøyd med imperfekt software, være det seg biler eller PC.
Jeg har svært lite nødvendig kjøring på plakaten, så bompenger slår ikke så hardt inn for meg.
Ikke helt riktig at det holder å kunne bruke mobil . Har to ganger opplevd feil på lader, virket på den ved siden av. Ett parkeringshus uten nett, hvordan laste ned app da? Samt kastet bort masse til på å laste ned apper. Skulle jeg lest brukervilkårne på alle er det sikkert 10 timers lesing.

Krever også at en ikke reiser, utenfor Norge er det mye dårligere. I Spania holder det ikke med telefon når det ikke er ladere der.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: ons jan 11, 2023 6:40 pm
rosmebraad skrev: ons jan 11, 2023 6:00 pm
Min foreløbige praktiske konklusjon er da at man skal klare seg fint med elbil som topper 200 kW lading på 200 kW-ladere, som bla. Eviny har flere av. Klarer man bruke en smarttelefon klarer man ogaå å lade samt lese bruksanvisninger.
Ellers er jeg smått misfoenøyd med imperfekt software, være det seg biler eller PC.
Jeg har svært lite nødvendig kjøring på plakaten, så bompenger slår ikke så hardt inn for meg.
Ikke helt riktig at det holder å kunne bruke mobil . Har to ganger opplevd feil på lader, virket på den ved siden av. Ett parkeringshus uten nett, hvordan laste ned app da? Samt kastet bort masse til på å laste ned apper. Skulle jeg lest brukervilkårne på alle er det sikkert 10 timers lesing.

Krever også at en ikke reiser, utenfor Norge er det mye dårligere. I Spania holder det ikke med telefon når det ikke er ladere der.

Hm, nå må jeg ta rollen som elbil-proponent her: Syns altså at Eviny har svært god kapasitet på E6 Trondheim-Oslo. Jeg har KUN denne ene lade-appen. Funker også fint med Tesla og autofakturering. På de store Tesla-stedene er der mange kontakter/omformere.

Mange reiser med fly og leier bil lokalt.
Skjønt hva skal man holde seg til, de som skryter av hvor lett det er med Teslaferie hit og dit? Jeg har ikke vært i utlandet med elbil. Det skaper litt edruelighet å se at verden er mer enn Oslo vest.

Men ja, jeg har også vært borti at ladere og bil-ladingen ga feilmelding. Måtte starte på nytt, evt. bytte lader. Og jeg har snakket med elektriker som sa der var xxx feil på visse omformere/ladere. Men generelt syns jeg dette er mer et software-problem enn elbilproblem.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Forfun skrev: ons jan 11, 2023 6:40 pm Ikke helt riktig at det holder å kunne bruke mobil . Har to ganger opplevd feil på lader, virket på den ved siden av. Ett parkeringshus uten nett, hvordan laste ned app da? Samt kastet bort masse til på å laste ned apper. Skulle jeg lest brukervilkårne på alle er det sikkert 10 timers lesing.

Krever også at en ikke reiser, utenfor Norge er det mye dårligere. I Spania holder det ikke med telefon når det ikke er ladere der.
Bruker ikke apper for å lade, det er tungvint og knot. Skaffe seg en ladebrikke, feks fra NAF eller Elbilforeningen (eller gratis fra mange ladeleverandører). Den ene brikka registrerer du hos de ladelevenrandører, sammen med ønsket betalingsmåte (typisk betalingskort), så bare sviper man brikka på ladestasjonen når man skal lade.
App bruker jeg kun når lader på Tesla sine åpne ladere.

I Europa er det Plugsurfing som gjelder, skaff deg en ladebrikke derfra og registrer betalingsmiddel så har du tilgang til de fleste ladere på samme måte uten app.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som det blir krav om mulighet til kortbetaling i 2025

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#126827

Det er bred politisk enighet i Stortinget om at alle ladestasjoner til elbiler må ha mulighet for kortbetaling, og det innen 2025. Elbilforeningen er fornøyd.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hjelpes.

Havila kystruten nekter elbiler ombord:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=120208

(Hjelpes. Jeg linket til Daily Mail og Dagbladet.)

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: tor jan 12, 2023 8:58 pm Ser ut som det blir krav om mulighet til kortbetaling i 2025

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#126827

Det er bred politisk enighet i Stortinget om at alle ladestasjoner til elbiler må ha mulighet for kortbetaling, og det innen 2025. Elbilforeningen er fornøyd.
Det er fint og flott. Men at man skal pålegge ladeselskapene å ettermontere kortbetalingsløsning på eksisterende hurtigladere som ikke har det fra før (som de rød-grønne partiene + Venstre ønsker), virker som en merkelig prioritering. Fra hva jeg har hørt så vil det bli ganske kostbart, og de pengene tenker jeg er bedre brukt på å fortsette å bygge ut ladenettverk med nye hurtigladere (med kortbetalingsløsning), og la det være valgfritt med ettermonteringen. Er viktigere å få opp kapasiteten på hurtiglading enn å tilfredsstille de "tekniske analfabetene" som ikke greier å forholde seg til QR-kode/app/brikke. Dersom man har et krav om at alle ny-oppsatte hurtigladere skal ha kortbetaling, så vil man uansett over tid oppnå det man ønsker ved at gamle eksisterende ladere uten kortbetaling når de har nådd forventet levetid erstattes av nye ladere med kortbetaling.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

burkar skrev: tir des 20, 2022 8:19 pm
Passat06 skrev: søn des 18, 2022 3:41 pm
FredPerry^2 skrev: ons des 14, 2022 2:29 pm

Jeg er nok i kraftig mindretall, men syns hybrid fungerer veldig fint. I likhet med Ziggy har jeg alltid isfrie ruter og bilen "starter" på første trykk. Kjører på strøm på alle de korte turene, men kan fortsatt tillate meg å holde tre-sifrede hastigheter over lengre distanser selv om det er 15 minus ute. Er fortsatt ikke sikker på om det blir helelektrisk eller "ny" hybridbil når leasingen går ut neste år.
Hadde tenkt å gå over til to elbiler i mai når leasing på XC60 T8 går ut. Innser at elbil med akseptable egenskaper nå blir så dyr i innkjøp, og besparelsene i drift så små, at ny XC60-leasing er den mest sannsynlige løsningen.
Har ikke XC60 blitt ganske dyr å lease? En kollega har en på leasing som går ut til våren, og tenkte å ta ut en ny. Men han syntes tilbudet han fikk var med en for høy månedspris i forhold til den gamle avtalen.

Husker ikke eksakt, men rundt 10k i måneden tror jeg.
Prisene har nok gått opp, har ikke kommet så langt at jeg har sjekket. Men ser at det finnes videreleasing på 22/23-modeller til lavere pris enn hva jeg betaler i dag.

Har bestilt en EX90, litt vingling her, må uansett finne en midlertidig løsning. Utkjøp er et alternativ, disse bilene har tydeligvis falt mye i verdi nå.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Hele 28 biler stiller til start til NAF vintertest av rekkevidde 2023 (El Prix 2023). Her er alle bilene:

https://nye.naf.no/elbil/elprix

Testen gjennomføres 1. februar.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hollabaloo skrev: ons jan 25, 2023 10:42 pm Hele 28 biler stiller til start til NAF vintertest av rekkevidde 2023 (El Prix 2023). Her er alle bilene:

https://nye.naf.no/elbil/elprix

Testen gjennomføres 1. februar.
Smått skandaløst om ikke Tesla-Bjørn/Kia-Bjørn og hva hans andre aliaser måtte være ikke er innleid som generalsekretær for hele greia.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Testen hadde vært bedre hvis de startet på Lillehammer. Mye bakker og kulde på slutten gir merkelige resultater.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da er elbil testen i gang, og alle bilene har nå passert 50 km. Foreløpig er det jo ikke så mye å si om det, alle klarte å kjøre 50 km noe som ikke var uventet.
Det som det foreløpig er store forskjeller på er reelt forbruk kontra oppgitt forbruk WLTP. Følgende biler ligger mer enn 10% over i forbruk hittil:
- Mercedes EQE300 23,1 i testen/ 16-18,8 WLTP
- BMW i7 24/19,4
- VW ID.5 Pro 19,2/17
- Skoda Enyaq Coupe 20,9/17,2
- Toyota BZ4 18,7/14,7
- Voyah Free 23,6/20,2
- Hongqi E-HS9 28/22
- Mercedes EQB 250 20,2/15,4 - 17,1
- VW ID Buzz 24,5/21,3

Noen biler ligger foreløpig under i forbruk:
Model S, Nio ET7, Model X Plaid, BYD Han, Kia Niro EV, Model Y 2WD, Ioniq5, MG ZS, Kia EV6,

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Shagalott skrev: ons feb 01, 2023 11:23 am Da er elbil testen i gang, og alle bilene har nå passert 50 km. Foreløpig er det jo ikke så mye å si om det, alle klarte å kjøre 50 km noe som ikke var uventet.
Det som det foreløpig er store forskjeller på er reelt forbruk kontra oppgitt forbruk WLTP. Følgende biler ligger mer enn 10% over i forbruk hittil:
- Mercedes EQE300 23,1 i testen/ 16-18,8 WLTP
- BMW i7 24/19,4
- VW ID.5 Pro 19,2/17
- Skoda Enyaq Coupe 20,9/17,2
- Toyota BZ4 18,7/14,7
- Voyah Free 23,6/20,2
- Hongqi E-HS9 28/22
- Mercedes EQB 250 20,2/15,4 - 17,1
- VW ID Buzz 24,5/21,3

Noen biler ligger foreløpig under i forbruk:
Model S, Nio ET7, Model X Plaid, BYD Han, Kia Niro EV, Model Y 2WD, Ioniq5, MG ZS, Kia EV6,

Ikke bare skulle jeg sett TeslaBjørn, men også hatt parallellomtale av kaffen underveis.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da har alle passert 250 kilometer, og de som har kortest rekkevidde igjen i km estimert av bilen er:
- Toyota BZ4 47 km. (503 km WLTP)
- MG5 54 km (380)
- Hongqi HS9 57 km (465)
- MG Marvel 61 km (370)
- Renault Megane 63 km. (428)
- Maxus Euniq 6 65 km. (354)
. VW ID Buzz 70 km. (408)
- BMW iX1 91 km. (428)
- MG ZS LR 99 km (440)

Lengste rekkevidde igjen i km har Model S med 307.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Shagalott skrev: ons feb 01, 2023 2:02 pm Da har alle passert 250 kilometer, og de som har kortest rekkevidde igjen i km estimert av bilen er:
- Toyota BZ4 47 km. (503 km WLTP)
- MG5 54 km (380)
- Hongqi HS9 57 km (465)
- MG Marvel 61 km (370)
- Renault Megane 63 km. (428)
- Maxus Euniq 6 65 km. (354)
. VW ID Buzz 70 km. (408)
- BMW iX1 91 km. (428)
- MG ZS LR 99 km (440)

Lengste rekkevidde igjen i km har Model S med 307.

Testen ble nettopp nevnt på TV2 Nyhetskanalen!
Sitter benket!. (Ihvertfall noen minutter)

Og JA, fyren fra NAF nevner kaffe og pissing, endelig litt realitetsfokus!

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da er flere biler begynt å stoppe og det ser ut som VW ID Buzz er den som har kjørt kortest, hvis jeg har tolket kartet riktig.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da har mange biler stoppet, og der en del skuffende resultater.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Ikke uventet gjorde Tesla Model S det best på reell rekkevidde, og den overbeviser også med blant de laveste prosentavvikene fra WLTP. Mange som ikke-overraskende gjorde det dårlig (som Hongqi og Toyota), men den som for meg var overraskende dårlig var Model Y 2WD. Ikke at den skiller seg noe negativt ut ift mange av konkurrentene, men den har et prosentvis mye større avvik fra WLTP enn storebrødrene model S og X.

Jan

Legg inn av Jan »

I går kjørte jeg et voksent par fra Australia som hadde vært på tur med Hurtigruten. Han var av det joviale og pratsomme slaget og satte deg foran. Nysgjerrig så han seg rundt i ID.4 interiøret og lurte på hva dette var for noe. Jeg forklarte og han lurte på hvor langt den kunne gå mellom hver lading,

Ubrukelig for oss down under. Vi kommer oss knapt fra en bensinstasjon til den neste.

Så elbilen vil nok ikke erobre hele verden på en lang stund.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: lør feb 04, 2023 10:52 am I går kjørte jeg et voksent par fra Australia som hadde vært på tur med Hurtigruten. Han var av det joviale og pratsomme slaget og satte deg foran. Nysgjerrig så han seg rundt i ID.4 interiøret og lurte på hva dette var for noe. Jeg forklarte og han lurte på hvor langt den kunne gå mellom hver lading,

Ubrukelig for oss down under. Vi kommer oss knapt fra en bensinstasjon til den neste.

Så elbilen vil nok ikke erobre hele verden på en lang stund.
De fikk nå med seg en kuriositet som omsattr sikkert under en promille av feriens energiomsetning.
Vi får hygge oss med batteribilene mens diesel sørger for mat og varer.

burkar

Legg inn av burkar »

Jan skrev: lør feb 04, 2023 10:52 am I går kjørte jeg et voksent par fra Australia som hadde vært på tur med Hurtigruten. Han var av det joviale og pratsomme slaget og satte deg foran. Nysgjerrig så han seg rundt i ID.4 interiøret og lurte på hva dette var for noe. Jeg forklarte og han lurte på hvor langt den kunne gå mellom hver lading,

Ubrukelig for oss down under. Vi kommer oss knapt fra en bensinstasjon til den neste.

Så elbilen vil nok ikke erobre hele verden på en lang stund.
Jeg vil ikke si det er noe stort problem for australiere flest. De aller fleste bor i tett befolkede områder langs kysten, og har ikke behov for å kjøre masse ute i outbacken.

Og ser man på salgstall, så var faktisk Tesla Model 3 på tredje plass i januar i Australia.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Cirka 2% av Australias befolkning bor i outbacken. 86% bor i byer.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 9:23 am
Rainmaker skrev: fre jul 30, 2021 12:27 am
Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.
Å bruke 450k på ny bil hvert 6 år er rundt det som er "normalt" å bruke på bilhold her til lands. Hvor mange ser du kjøpe ny G400d hvert 18. år? Takke meg til ny bil hvert 6. år fremfor hvert 18. år. For ikke å snakke om hvor dumt det er å "kaste vekk" så mye i verditap som det ville blitt med Gelandewagen-strategien. Selv satt jeg på C-klassen i 10 år, og angrer på at jeg ikke byttet tidligere pga verditapet.
Nei, det er ikke oppkonstruert. Elbil er og blir tungvint, iallfall for meg og mitt kjøremønster. Tid er det mest dyrebare jeg har, jeg orker ikke å bruke 1 time på en ladestasjon heller.

Nei, det er ikke normalt å bruke så mye penger på bil, du gjør kanskje det og fint for deg. Den gjennomsnittlige bilen i Norge blir 19 år gammel, hvor miljøvennlig er det egentlig å bytte ut biler så ofte? Ikke spesielt bærekraftig nei! Hvorfor kjøper du egentlig elbil om du ikke tenker på miljøet, bakdelene ved dem er jo mange?
Nå har det vært mang dager med -15 -20 grader her på Gardermoen området. Nesten alle typer el-biler har hatt gjenngrodde sidevinduer med is, slik man så på 60 tallet,grunnet dårlig varme. Jeg kan ikke tenke meg å fryse i en bil. Har alltid med 20l bensin i kanne, så el må nok bli bedre en i dag. Snakket med en eier av en Tesla som parkerte ved min side..(-18gr)..bilen skranglet noe forferdelig, så jeg sa til han at noe måtte være feil. neida, det er varmepumpa, svart han. Han var ikke fornøyd med varmen.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

perchri skrev: søn feb 05, 2023 12:02 am Nå har det vært mang dager med -15 -20 grader her på Gardermoen området. Nesten alle typer el-biler har hatt gjenngrodde sidevinduer med is, slik man så på 60 tallet,grunnet dårlig varme. Jeg kan ikke tenke meg å fryse i en bil. Har alltid med 20l bensin i kanne, så el må nok bli bedre en i dag. Snakket med en eier av en Tesla som parkerte ved min side..(-18gr)..bilen skranglet noe forferdelig, så jeg sa til han at noe måtte være feil. neida, det er varmepumpa, svart han. Han var ikke fornøyd med varmen.
Og samtidig kan vi lese på elbilforumet om hvor deilig det er med elbil som både kan forvarmes og ellers blir kjemperaskt varm, og at dette er en av de viktigste grunnene til at en aldri skal tilbake til fossil.

Erfaringene er tydeligvis ulike, her tuller varmeapparatet i XC40 (el) om dagen, mens XC60 (hybrid) er både duggfri og varm.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: lør feb 04, 2023 2:07 pm Jeg vil ikke si det er noe stort problem for australiere flest. De aller fleste bor i tett befolkede områder langs kysten, og har ikke behov for å kjøre masse ute i outbacken.
Som turist beveget jeg meg på de lange strekningene mellom byene (ikke direkte ut i outback).

Mellom Cairns og Darwin og mellom Darwin og Adelaide måtte fylling av bensin eller diesel planlegges. Tennant Creek var fyllingspunkt for alle retninger. Stedet besto nærmest kun av bensinstasjon og kafeteria. I tillegg til biler og busser dukket det opp aboriginals med planet på pickup'en fullt med jerrykanner.

burkar

Legg inn av burkar »

Iseran2770 skrev: man feb 06, 2023 11:02 am
burkar skrev: lør feb 04, 2023 2:07 pm Jeg vil ikke si det er noe stort problem for australiere flest. De aller fleste bor i tett befolkede områder langs kysten, og har ikke behov for å kjøre masse ute i outbacken.
Som turist beveget jeg meg på de lange strekningene mellom byene (ikke direkte ut i outback).

Mellom Cairns og Darwin og mellom Darwin og Adelaide måtte fylling av bensin eller diesel planlegges. Tennant Creek var fyllingspunkt for alle retninger. Stedet besto nærmest kun av bensinstasjon og kafeteria. I tillegg til biler og busser dukket det opp aboriginals med planet på pickup'en fullt med jerrykanner.
Ja, det er sant med Northern Territory - det er litt som Australias Finnmark - stort, langt nord, og tynt befolket. Er vel rundt 250k i hele territoriet - og nesten 4 ganger så stort som Tyskland. Der er det nok lite ideelt med elbil.

Someone

Legg inn av Someone »

Passat06 skrev: søn feb 05, 2023 8:50 am
perchri skrev: søn feb 05, 2023 12:02 am Nå har det vært mang dager med -15 -20 grader her på Gardermoen området. Nesten alle typer el-biler har hatt gjenngrodde sidevinduer med is, slik man så på 60 tallet,grunnet dårlig varme. Jeg kan ikke tenke meg å fryse i en bil. Har alltid med 20l bensin i kanne, så el må nok bli bedre en i dag. Snakket med en eier av en Tesla som parkerte ved min side..(-18gr)..bilen skranglet noe forferdelig, så jeg sa til han at noe måtte være feil. neida, det er varmepumpa, svart han. Han var ikke fornøyd med varmen.
Og samtidig kan vi lese på elbilforumet om hvor deilig det er med elbil som både kan forvarmes og ellers blir kjemperaskt varm, og at dette er en av de viktigste grunnene til at en aldri skal tilbake til fossil.

Erfaringene er tydeligvis ulike, her tuller varmeapparatet i XC40 (el) om dagen, mens XC60 (hybrid) er både duggfri og varm.
Det er vel ikke helt usannsynlig at det her spiller en langt større rolle med produsent og modell, enn hva slags drivstoff bilen går på

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: man feb 06, 2023 11:02 am
burkar skrev: lør feb 04, 2023 2:07 pm Jeg vil ikke si det er noe stort problem for australiere flest. De aller fleste bor i tett befolkede områder langs kysten, og har ikke behov for å kjøre masse ute i outbacken.
Som turist beveget jeg meg på de lange strekningene mellom byene (ikke direkte ut i outback).

Mellom Cairns og Darwin og mellom Darwin og Adelaide måtte fylling av bensin eller diesel planlegges. Tennant Creek var fyllingspunkt for alle retninger. Stedet besto nærmest kun av bensinstasjon og kafeteria. I tillegg til biler og busser dukket det opp aboriginals med planet på pickup'en fullt med jerrykanner.
Tror ikke jeg hadde begitt meg ut på den kjøreturen med elbil. Det viser at mine passasjerer hadde et poeng. De bodde på et mindre sted i Queensland som jeg ikke husker navnet på, da jeg aldri hadde hørt om det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Her i huset kjører begge elbil. Og en av de største gledene jeg opplever er jo at jeg får varmluft etter halvannet minutt der jeg før måtte kjøre et kvarter med dieselbilen før det kom en anelse lunk.

Jeg har ikke lada bilen et annet sted enn hjemme siden i oktober og kan i ro og mak spasere ut av bilen inne i garasjen og plugge inn ledningen for å komme tilbake til fullt batteri dagen etter.

Jeg sparer penger, jeg har mer komfort og jeg har en bil som er gøy å kjøre. Strålende fornøyd.

Jeg har ingen planer om å nekte noen å kjøre fossil-bil, men det er en del rare utsagn rundt elbil i denne tråden som ikke hører til i virkeligheten.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Jeg mener oppriktig at jo mer bensin jeg bruker jo bedre livskvalitet har jeg. Å gå over til elbil senket livskvaliteten.
Men elbilen er ikke bare håpløs. Godt varmeapparat og null is og dugg. Ikke skranglete er den heller. Samme støynivå som en bensinbil.
Ulempen, langkjøring er den uegnet til. Og for tung til å være morsom å kjøre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: man feb 06, 2023 7:37 pm
Iseran2770 skrev: man feb 06, 2023 11:02 am
burkar skrev: lør feb 04, 2023 2:07 pm Jeg vil ikke si det er noe stort problem for australiere flest. De aller fleste bor i tett befolkede områder langs kysten, og har ikke behov for å kjøre masse ute i outbacken.
Som turist beveget jeg meg på de lange strekningene mellom byene (ikke direkte ut i outback).

Mellom Cairns og Darwin og mellom Darwin og Adelaide måtte fylling av bensin eller diesel planlegges. Tennant Creek var fyllingspunkt for alle retninger. Stedet besto nærmest kun av bensinstasjon og kafeteria. I tillegg til biler og busser dukket det opp aboriginals med planet på pickup'en fullt med jerrykanner.
Tror ikke jeg hadde begitt meg ut på den kjøreturen med elbil. Det viser at mine passasjerer hadde et poeng. De bodde på et mindre sted i Queensland som jeg ikke husker navnet på, da jeg aldri hadde hørt om det.
Stedet het sikkert Wolmmabilla-dongdong eller noe sånt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»