Reiseplaner fremover..

Svar
Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: man jan 30, 2023 1:19 pm
SirJames skrev: man jan 30, 2023 1:18 pm
Hvis du vil ha bra sommervær der nede er det vel best å vente til et stykke ut i mai?
Spørs hva man mener med bra sommervær da? Jeg klarer meg fint med 15-20 grader. Får jeg ca 20, er jeg veldig fornøyd.
Vi er forskjellige og jeg sier som SirJames. Om jeg skal kalle det sommervær skal det være godt over 20 grader og sol. Mange på jobben mener det er fine dager om det er overskyet men varmt. Jeg er ikke enig, jeg teller sommervær på antall soldager.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: man jan 30, 2023 1:18 pm
KongOlav2 skrev: søn jan 29, 2023 11:35 am Er det for øvrig noen som har vært på Costa Brava-kysten, dvs nord for Barcelona? Så litt på en mulighet for å reise en plass i april, og det virket som et fristende sted.
Hvis du vil ha bra sommervær der nede er det vel best å vente til et stykke ut i mai?
Jeg var i Malaga en kjapp tur i slutten av mars i fjor , og håpet på brukbare temperaturer men var forberedt på ruskevær. Og det var det, regn og vind langs med hele kysten.
En av dagene skinte sola og tempen kom kanskje opp i 18 grader.

Feil årstid hvis man skal på sydenferie.

Forfun

Legg inn av Forfun »

KongOlav2 skrev: søn jan 29, 2023 11:35 am Er det for øvrig noen som har vært på Costa Brava-kysten, dvs nord for Barcelona? Så litt på en mulighet for å reise en plass i april, og det virket som et fristende sted.
Var der i påsken i fjor. Ikke badevær, men fikk noen veldig behagelige dager. Og noen litt kaldere og nedbør. Ikke optimalt, men må fly lenger for å finne bedre vær. Middelhavet i påsken er egentlig helt ok, noen dager med flipflopper og shorts er ikke å forakte. . Men kan være uheldig. Kveldene er kalde.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Forfun skrev: man jan 30, 2023 10:36 pm Var der i påsken i fjor. Ikke badevær, men fikk noen veldig behagelige dager. Og noen litt kaldere og nedbør. Ikke optimalt, men må fly lenger for å finne bedre vær. Middelhavet i påsken er egentlig helt ok, noen dager med flipflopper og shorts er ikke å forakte. . Men kan være uheldig. Kveldene er kalde.
Oki. Nøyaktig hvor var du? Ser på flere mulige landsbyer, spesielt litt nord på kysten. Jeg er mer ute etter sånn passelig godt vær, moderate priser (området virker billigere enn f.eks den franske rivieraen) og gode treningsforhold. Litt nord på kysten virker det som det er litt mer kupert med fine stier for løping og kanskje noen bra veier for sykling.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Startet i nord, Cadaques. Nydelig sted, var der off season tipper det er mye turister her om sommeren. Litt langt å kjøre. Dårligst vær, vet ikke om det var for hele området eller fordi det var rett ved fjellene. Noen netter i L¨escala. Ikke like sjarmerende, men fikk veldig god mat her. Var innom noen flere steder, tror alle har sin sjarm. Leide fulldempet elsykkel hos bikeonrental.com. Anbefales, fine stier i området (foretrekker å sykle i steinrøyser fremfor asfalt). Kunne gjerne hatt dette området som base for turen. Kan godt gjenta turen, men med nye landsbyer. Skader ikke med en dag eller to i Barcelona heller.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Forfun skrev: tir jan 31, 2023 8:54 pm Startet i nord, Cadaques. Nydelig sted, var der off season tipper det er mye turister her om sommeren. Litt langt å kjøre. Dårligst vær, vet ikke om det var for hele området eller fordi det var rett ved fjellene. Noen netter i L¨escala. Ikke like sjarmerende, men fikk veldig god mat her. Var innom noen flere steder, tror alle har sin sjarm. Leide fulldempet elsykkel hos bikeonrental.com. Anbefales, fine stier i området (foretrekker å sykle i steinrøyser fremfor asfalt). Kunne gjerne hatt dette området som base for turen. Kan godt gjenta turen, men med nye landsbyer. Skader ikke med en dag eller to i Barcelona heller.
Ja, se på Cadaques samt nabolandsbyen Roses og et par mindre landsbyer litt lengre sør. Foretrekker de mindre stedene fremfor litt større og mer resortaktige småbyer som det ser ut til å være flere av nedover kysten.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Maldivene til høsten.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Tenerife i midten av mars. Må ha sol på kroppen.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

London om 12 dager. Lukter Rhodos i april. London igjen i mai. Lengre sydenferie et sted i juni, juli eller august.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

DoktorS skrev: søn jan 29, 2023 10:25 am Det er vel flere ting som spiller inn - kronekursen er jo på bunnmål i forhold til både euro og dollar... Trasige greier. Tenkte at "nå er hotell blitt dyrt i Berlin" - men så tenker jeg jo på at det er over 10 år siden jeg dro dit ganske hyppig og legger man til generell prisøkning og dårligere kurs, så har den "lokale prisen" egentlig ikke steget så mye. Men det sitter jo litt i hodet at man for 10-15 år siden kunne få MotelOne-overnatting for under 700 kroner, mens man nå må et stykke over 1000-lappen....

... nuvel, uansett, det frister med en tur i mai, selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt det. Lenge siden Berlin og jeg har også lyst på en tur til Lepizig. På den annen siden møtte jeg en kompis som skulle til Paris i vinterferien. Det frister også litt, men kanskje det får blir neste vår.
Jada, mye som spiller inn, men vi snakker altså om rundt 400 usd per natt for ok rom og man er nesten 300 dager i forveien. Nesten sånn at jeg vurderer Airbnb

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kom nettopp hjem fra Heidelberg i Tyskland. Fikk ikke all verdens tid til å se hele byen, men det vi rakk ga mersmak.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Ohlaien skrev: tir jan 31, 2023 9:53 pm London om 12 dager. Lukter Rhodos i april. London igjen i mai. Lengre sydenferie et sted i juni, juli eller august.
Har dem vunnet i pengelotteriet?

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Rexwiller skrev: ons feb 01, 2023 9:16 pm
Ohlaien skrev: tir jan 31, 2023 9:53 pm London om 12 dager. Lukter Rhodos i april. London igjen i mai. Lengre sydenferie et sted i juni, juli eller august.
Har dem vunnet i pengelotteriet?
Heldig med kontakter i reisebransjen.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan jo bare fly Ryan Air hver gang, så koster det ikke noe.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Blir cruise i Østersjøen i juni. Tur til England og RIAT i juli. Og tur til VM i friidrett i Budapest i august på meg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Litt ang reising og flyselskaper etter at Flyr gikk konkurs.

Finnes det egentlig flere samarbeidskonstellasjoner som gir muligheten for gjennomgående reiser fra Norge enn Star Alliance? Flybilletter og flyreiser er nå egentlig den største "utfordringen" for min del med tanke på reising ved at det enten blir dyrt og/eller tar veldig lang tid. Hadde f.eks Norwegian hatt et samarbeid med en større aktør i Nord-Europa, som BA, ville dette potensielt vært gull. Ser at Norwegian og Widerøe skal ha inngått et samarbeid, men foreløpig finner jeg ikke at dette har gitt mulighet for kjøp av gjennomgående billetter.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:27 pm Litt ang reising og flyselskaper etter at Flyr gikk konkurs.

Finnes det egentlig flere samarbeidskonstellasjoner som gir muligheten for gjennomgående reiser fra Norge enn Star Alliance? Flybilletter og flyreiser er nå egentlig den største "utfordringen" for min del med tanke på reising ved at det enten blir dyrt og/eller tar veldig lang tid. Hadde f.eks Norwegian hatt et samarbeid med en større aktør i Nord-Europa, som BA, ville dette potensielt vært gull. Ser at Norwegian og Widerøe skal ha inngått et samarbeid, men foreløpig finner jeg ikke at dette har gitt mulighet for kjøp av gjennomgående billetter.
Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 2:31 pm Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.
Kr.sund eller Molde. Jeg brukte KLM en del da jeg bodde i Trondheim med direkterute til Amsterdam og fly videre derfra.

Skulle gjerne sett at Widerøe eller Norwegian, helst sistnevnte ble med i en av disse to konstellasjonene.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:34 pm
Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 2:31 pm Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.
Kr.sund eller Molde. Jeg brukte KLM en del da jeg bodde i Trondheim med direkterute til Amsterdam og fly videre derfra.

Skulle gjerne sett at Widerøe eller Norwegian, helst sistnevnte ble med i en av disse to konstellasjonene.
Tja, sannsynligheten for at Norwegian eller Widerøe går konk i nærliggende fremtid er jo svært liten, så hvis du vil unngå SAS (hvor du kan få gjennomgående billett med Widerøe og Star Alliance), så blir det jo å fly Norwegian/Widerøe til nærmeste flyplass med flying Blue eller oneworld, dvs dele opp innenlands og utenlandsruten din. Men det hjelper jo svært lite opp mot forsinkelser som fører til at innenlandsruten kanselleres.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 3:29 pm Tja, sannsynligheten for at Norwegian eller Widerøe går konk i nærliggende fremtid er jo svært liten, så hvis du vil unngå SAS (hvor du kan få gjennomgående billett med Widerøe og Star Alliance), så blir det jo å fly Norwegian/Widerøe til nærmeste flyplass med flying Blue eller oneworld, dvs dele opp innenlands og utenlandsruten din. Men det hjelper jo svært lite opp mot forsinkelser som fører til at innenlandsruten kanselleres.
Har absolutt ikke mål om å unngå SAS. Vil bare ha flest mulig alternativer.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:34 pm
Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 2:31 pm Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.
Kr.sund eller Molde. Jeg brukte KLM en del da jeg bodde i Trondheim med direkterute til Amsterdam og fly videre derfra.

Skulle gjerne sett at Widerøe eller Norwegian, helst sistnevnte ble med i en av disse to konstellasjonene.
Widerøe samarbeider med både KLM og Air France

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.

startelver

Legg inn av startelver »

Høres farlig ut.

Staten

Legg inn av Staten »

B.O.B. skrev: tir feb 07, 2023 4:38 pm Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.
har vært i Israel et par ganger. Veldig interessant om man har et snev av interesse for historie, religion og internasjonal politikk. Jerusalem med romersk, jødisk, ottomansk og arabisk historie. Alle bibelstedene. Anbefaler også en tur til Vestbredden om det ikke er veldig urolig der. Bethlehem ligger der. For moro og avslapning kan Tel Aviv anbefales. Moderne og vestlig by, helt forskjellig fra Jerusalem. Mye uteliv, flott strand. Hvis været er viktig, så kan man reise ned til Eilat, men dette er et rent sydensted.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Staten skrev: ons feb 08, 2023 1:58 pm
B.O.B. skrev: tir feb 07, 2023 4:38 pm Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.
har vært i Israel et par ganger. Veldig interessant om man har et snev av interesse for historie, religion og internasjonal politikk. Jerusalem med romersk, jødisk, ottomansk og arabisk historie. Alle bibelstedene. Anbefaler også en tur til Vestbredden om det ikke er veldig urolig der. Bethlehem ligger der. For moro og avslapning kan Tel Aviv anbefales. Moderne og vestlig by, helt forskjellig fra Jerusalem. Mye uteliv, flott strand. Hvis været er viktig, så kan man reise ned til Eilat, men dette er et rent sydensted.
Drar du bare på flybillett og noen dagers hotel, og derfra ordner dagsturer eller hvordan dro du? Kjøpe guidet sightseeingtur på hotellet? Ser jo at man kan ta tematurer, men det passer ikke med tidsplanen min. Litt redd for å sitte på buss med en gjeng pensjonister i en uke også.

Kan du gå rundt i byen og alle prater engelsk, og hvordan er samfunnet f.eks. i Tel Aviv? Like trygt som Oslo i gatene med unntak av raketter?

Staten

Legg inn av Staten »

B.O.B. skrev: ons feb 08, 2023 9:21 pm
Staten skrev: ons feb 08, 2023 1:58 pm
B.O.B. skrev: tir feb 07, 2023 4:38 pm Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.
har vært i Israel et par ganger. Veldig interessant om man har et snev av interesse for historie, religion og internasjonal politikk. Jerusalem med romersk, jødisk, ottomansk og arabisk historie. Alle bibelstedene. Anbefaler også en tur til Vestbredden om det ikke er veldig urolig der. Bethlehem ligger der. For moro og avslapning kan Tel Aviv anbefales. Moderne og vestlig by, helt forskjellig fra Jerusalem. Mye uteliv, flott strand. Hvis været er viktig, så kan man reise ned til Eilat, men dette er et rent sydensted.
Drar du bare på flybillett og noen dagers hotel, og derfra ordner dagsturer eller hvordan dro du? Kjøpe guidet sightseeingtur på hotellet? Ser jo at man kan ta tematurer, men det passer ikke med tidsplanen min. Litt redd for å sitte på buss med en gjeng pensjonister i en uke også.

Kan du gå rundt i byen og alle prater engelsk, og hvordan er samfunnet f.eks. i Tel Aviv? Like trygt som Oslo i gatene med unntak av raketter?
Jeg reiste rundt på egenhånd, liker ikke arrangerte turer. Men finnes massevis av det der, du kan sikkert melde deg på på forhånd, eller ta det på hotellet dere nede. Israel har et veldig bra bussnett så funker bra å komme seg rundt. Innad på Vestbredden er det mer minibusser som kjører hit og dit, litt mer uformelt. Jeg leide en taxi en halv dag da jeg var på Vestbredden - var bl. a innom Hebron. Alltid bra å støtte lokal økonomi synes jeg. Ja, og leide også en lokal guide ved fødselskirken i Bethlehem. Du skal klare deg bra med engelsk i hele området. Tel Aviv er hipt og kult. Trygt bortsett fra terrortrusselen som alltid er i området. Rakettene blir vel omtrent alltid skutt ned før de når byen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hmm - litt av noen flypriser Norwegian skal ha i juni - ligger jo jevnt 7.000-8.000 kr om man skal f.eks. tur-retur Palermo.... Jeg betalte 8.500 for tur/retur Cape Town...

Jaja - prøver å lage et opplegg der jeg får med meg en lang langhelg i Napoli og så fly til Varna i Bulgaria for en siste uka, men sannelig ikke så lett å finne noe som passer helt perfekt. Sjekker både Roma, Pisa og Sicilia her, men foreløpig ikke noe ideelt...

.. det er jo alltid morsomt å planlegge, men ikke fullt så morsomt når prisene enten er ekstremt høye, eller alt er kronglete og fly som går om natten... En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm Hmm - litt av noen flypriser Norwegian skal ha i juni - ligger jo jevnt 7.000-8.000 kr om man skal f.eks. tur-retur Palermo.... Jeg betalte 8.500 for tur/retur Cape Town...

Jaja - prøver å lage et opplegg der jeg får med meg en lang langhelg i Napoli og så fly til Varna i Bulgaria for en siste uka, men sannelig ikke så lett å finne noe som passer helt perfekt. Sjekker både Roma, Pisa og Sicilia her, men foreløpig ikke noe ideelt...

.. det er jo alltid morsomt å planlegge, men ikke fullt så morsomt når prisene enten er ekstremt høye, eller alt er kronglete og fly som går om natten... En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Kan bli riktig så ille de prisene, vurdere å kjøre nedover til Italia, hvis det er mulig å få drivstoff litt rimeligere enn i dag.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm Hmm - litt av noen flypriser Norwegian skal ha i juni - ligger jo jevnt 7.000-8.000 kr om man skal f.eks. tur-retur Palermo.... Jeg betalte 8.500 for tur/retur Cape Town...

Jaja - prøver å lage et opplegg der jeg får med meg en lang langhelg i Napoli og så fly til Varna i Bulgaria for en siste uka, men sannelig ikke så lett å finne noe som passer helt perfekt. Sjekker både Roma, Pisa og Sicilia her, men foreløpig ikke noe ideelt...

.. det er jo alltid morsomt å planlegge, men ikke fullt så morsomt når prisene enten er ekstremt høye, eller alt er kronglete og fly som går om natten... En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Jeg har lagt merke til at Norwegian er veldig dyre på enkelte ruter midt på sommeren. Spesielt på de som frekventeres bare 1-2 ganger i uka. Jeg har kikket på steder for å dra på våren eller forsommeren, men det er stort sett bare ganske typiske ferie- og "sydensteder" som Malaga, Nice og Alicante hvor det går an få greie priser. Type Bilbao og Verona er klart dyrere, eller ikke ruter. Samt Bergamo som jeg så på som et alternativ til Milano Malpensa ved en eventuell reise til Gardasjøen.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Kan være en måte å få seg en "gratis" kveld/natt Wien på :p

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»