Jeg kan lese statistikk, det er faktisk ikke så vanskelig. Så om du ikke tror at SSB forfalsker tallene så er altså median 98.000 og gjennomsnittet 94.000 i måneden.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:41 pmJeg kjenner en pilot som har fløyet for SAS, Flyr og skal tilbake til SAS igjen. Jeg antar vedkommende har mer innsikt i forholdene enn det du og mange andre har.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:29 pmJeg vet ikke hvor du tar det fra, det er jo bare å google. Snittlønnen for piloter er nesten 100.000 kroner i måneden i følge SSB, og kapteiner er lønnsledende.
Flyr er konkurs
Re: Flyr er konkurs
Minner meg om den gamle vitsen om hva som er den raskeste måten å bli millionær.
Svar: Vær milliardær og start et flyselskap.
Svar: Vær milliardær og start et flyselskap.
Aner ingenting om piloter men den lønnen flyvertene tjener er virkelig ikke mye å hoppe i taket over, hadde tjent mer i kassen på kiwi samtidig som man sper på litt kveldsvakter. Der selges det godt inn at man tross alt får "fly til eksotiske destinasjoner".William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pmDenne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Vel jeg kan love deg at min venn som snart begynner i SAS igjen er langt unna det her. Og det gjelder de aller fleste piloter som er ansatt.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:05 pmJeg kan lese statistikk, det er faktisk ikke så vanskelig. Så om du ikke tror at SSB forfalsker tallene så er altså median 98.000 og gjennomsnittet 94.000 i måneden.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:41 pmJeg kjenner en pilot som har fløyet for SAS, Flyr og skal tilbake til SAS igjen. Jeg antar vedkommende har mer innsikt i forholdene enn det du og mange andre har.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:29 pm
Jeg vet ikke hvor du tar det fra, det er jo bare å google. Snittlønnen for piloter er nesten 100.000 kroner i måneden i følge SSB, og kapteiner er lønnsledende.
Dette er faktisk sant, man må huske på at ingen som jobber i lufta får kveldstillegg eller helgetillegg.peraleks skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:26 pmAner ingenting om piloter men den lønnen flyvertene tjener er virkelig ikke mye å hoppe i taket over, hadde tjent mer i kassen på kiwi samtidig som man sper på litt kveldsvakter. Der selges det godt inn at man tross alt får "fly til eksotiske destinasjoner".William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pmDenne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Nei, derfor jeg ga både gjennomsnitt og median. Men det virker som du har bestemt deg for å vite bedre enn SSB, så da kan vi avslutte.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:36 pmVel jeg kan love deg at min venn som snart begynner i SAS igjen er langt unna det her. Og det gjelder de aller fleste piloter som er ansatt.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:05 pmJeg kan lese statistikk, det er faktisk ikke så vanskelig. Så om du ikke tror at SSB forfalsker tallene så er altså median 98.000 og gjennomsnittet 94.000 i måneden.
https://www.nrk.no/norge/ingrid-nansve- ... 1.16137713William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:36 pmDette er faktisk sant, man må huske på at ingen som jobber i lufta får kveldstillegg eller helgetillegg.peraleks skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:26 pmAner ingenting om piloter men den lønnen flyvertene tjener er virkelig ikke mye å hoppe i taket over, hadde tjent mer i kassen på kiwi samtidig som man sper på litt kveldsvakter. Der selges det godt inn at man tross alt får "fly til eksotiske destinasjoner".William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pm
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.
Har jo denne saken blant annet, "Som trikkefører vil grunnlønna i en 100 prosent stilling øke fra 320.000 kroner i SAS".
Grunnlønn på 320 000 kr i året 100 % er faktisk så vilt at jeg knapt har ord.
Eller denne:
https://xgamesnorway.no/hvor-mye-tjener ... i-maneden/
Startlønna for en nyansatt i fulltidsstilling som kabinansatt i SAS er på 25.039 kroner i måneden før skatt, ifølge forbundslederen.
Sist redigert av peraleks den tir jan 31, 2023 9:45 pm, redigert 1 gang totalt.
Jeg påstår ikke dette, men det er nok en ganske liten gruppe som drar dette snittet og medinanen betydelig opp. Millionlønningene er forbeholdt de som er kapteiner og har maks ansennitet iallefall her i Norge.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:42 pmNei, derfor jeg ga både gjennomsnitt og median. Men det virker som du har bestemt deg for å vite bedre enn SSB, så da kan vi avslutte.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:36 pmVel jeg kan love deg at min venn som snart begynner i SAS igjen er langt unna det her. Og det gjelder de aller fleste piloter som er ansatt.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:05 pm
Jeg kan lese statistikk, det er faktisk ikke så vanskelig. Så om du ikke tror at SSB forfalsker tallene så er altså median 98.000 og gjennomsnittet 94.000 i måneden.
Nei, det er det ikke - da ville median vært mye lavere enn gjennomsnittet.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:45 pmJeg påstår ikke dette, men det er nok en ganske liten gruppe som drar dette snittet og medinanen betydelig opp. Millionlønningene er forbeholdt de som er kapteiner og har maks ansennitet iallefall her i Norge.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:42 pmNei, derfor jeg ga både gjennomsnitt og median. Men det virker som du har bestemt deg for å vite bedre enn SSB, så da kan vi avslutte.
Et annet poeng her er at flybransjen hadde mange oppsagte i 2020-2021. Så de som var igjen var de som ja hadde høyest lønninger og best ansiennitet. Så 2021 tallet er ikke helt representativt.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 10:02 pmNei, det er det ikke - da ville median vært mye lavere enn gjennomsnittet.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:45 pmJeg påstår ikke dette, men det er nok en ganske liten gruppe som drar dette snittet og medinanen betydelig opp. Millionlønningene er forbeholdt de som er kapteiner og har maks ansennitet iallefall her i Norge.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 9:42 pm
Nei, derfor jeg ga både gjennomsnitt og median. Men det virker som du har bestemt deg for å vite bedre enn SSB, så da kan vi avslutte.
Sjekket 2019, 90.600 kroner i gjennomsnitt - 89.630 i median. Så utgjorde ikke stort, fortsatt årslønn på over millionen.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 10:36 pmEt annet poeng her er at flybransjen hadde mange oppsagte i 2020-2021. Så de som var igjen var de som ja hadde høyest lønninger og best ansiennitet. Så 2021 tallet er ikke helt representativt.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 10:02 pmNei, det er det ikke - da ville median vært mye lavere enn gjennomsnittet.
At de tjener dårlig og fortsatt velger å bli i jobben er jo det sikreste tegnet på at vedkommende trives. Hadde de tjent mye kunne man mistenkt at de mistrives men var der for pengenes skyld.
Sissener er morsom, smått spesielt å kjøre den linja nå alle vet hva redningsforslaget han frontet gikk ut på, han ble bare slått på målstreken når han forsøkte å komme seg ut bakdøra mens resten skulle brenne inne.
Er ihvertfall greit å vite hvem vi IKKE skal lytte til når det gjelder råd om innvesteringer.Folk_flesk skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:10 pm Jan Petter Sissener har fortsatt tro på Flyr.
"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"
Så da så.
Sissener meler sin egen kake, helst med andre sine penger og det er selvsagt ingen overraskelse at hans eget fond dumpet Flyr aksjene før konkursen, for så mye tro hadde de.Kjetil-e skrev: ↑ons feb 01, 2023 9:37 amEr ihvertfall greit å vite hvem vi IKKE skal lytte til når det gjelder råd om innvesteringer.Folk_flesk skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:10 pm Jan Petter Sissener har fortsatt tro på Flyr.
"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"
Så da så.
Nei, det synes jeg ikke. Ellers ville alle kjøpt EMV, kjørt asiatiske biler, kjøpt billigste kaffemaskiner, Jernia og lignende dyre butikker ville ikke hatt kunder osv. Mange tar Flytoget til Oslo Lufthavn isteden for Vy, men allikevel velger å spare penger og kjøpe den billigste flybilletten.
Det er mange som vil betale for gode smaker, kvalitet og komfort, men merkelig nok ikke når det gjelder fly.
Fordi for folk flest er det faktisk slik.ehall skrev: ↑ons feb 01, 2023 9:18 pmNei, det synes jeg ikke. Ellers ville alle kjøpt EMV, kjørt asiatiske biler, kjøpt billigste kaffemaskiner, Jernia og lignende dyre butikker ville ikke hatt kunder osv. Mange tar Flytoget til Oslo Lufthavn isteden for Vy, men allikevel velger å spare penger og kjøpe den billigste flybilletten.
Det er mange som vil betale for gode smaker, kvalitet og komfort, men merkelig nok ikke når det gjelder fly.
På en rekke områder dominerer lavprisbutikker i Norge.
Alt fra IKEA, Chlas Olsson, HM, Nille, Kiwi, Toyota, BIK BOK etc.
Det skulle jo bare mangle at dette ikke reflekterte over på flybilletten og.
Og altså, det handles definitivt inn kvalitet her og der tidvis, men dette gjøres mulig av at folk ellers handler billig.
Maschmanns matmarked på Skøyen for eksempel, ikke akkurat en butikk som rennes ned av folk men det trengs heller ikke så lenge de med god råd kommer titt og stadig vekk innom og handler. De vil aldri kunne konkurrere med Norgesgruppen og flere, men et hyggelig overskudd blir det uansett.
Ellers oppfatter jeg nordmenn som betydelig mye mer interessert i hva ting faktisk koster, kontra smaker, kvalitet og komfort.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute