Alpint 2022/23

Svar
janesaj

Re: Alpint 2022/23

Legg inn av janesaj »

Greit at Shiffrin ikke vinner hver gang. Gratulerer, Dürr!

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Dette var sesongen for både Holdener, Swenn-Larsson og Dürr.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Veldig gøy med Dürr, og egentlig litt fint at Shiffrin må vente litt med å tangere Stenmark og gå forbi. Da er det litt spenning ut sesongen der. Verdenscupen og slalåmcupen har hun i praksis avgjort.

Ellers nok ei svak helg av de norske kvinnene, hvor Tviberg med sin 10. plass i dag er den eneste som leverer til godkjent. For en gangs skyld ble det ei litt svak helg fra herrene også, med Kildes 2. plass i går som det eneste å skrive hjem om.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

En kommentar til herrenes renn er at Dominik Paris tar sin første pallplassering for sesongen i en svært vanskelig SG hvor teknisk briljante utløpere i hopetall kjører ut. Det er virkelig spesielt for alpintsirkusets største og sterkeste!

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:14 pm
Ellers nok ei svak helg av de norske kvinnene, hvor Tviberg med sin 10. plass i dag er den eneste som leverer til godkjent. For en gangs skyld ble det ei litt svak helg fra herrene også, med Kildes 2. plass i går som det eneste å skrive hjem om.
Alt er selvfølgelig relativt, og pga. de ekstreme standardene Aamodt Kilde har satt føles det litt skuffende, som du antyder. Men når Sejersted er så sjelden på pallen som han er har vi i praksis bare en klar seiers- og pallkandidat i fart, så med en 2. plass på to renn, kun slått av en kandidat til å bli tidenes alpinist, i en marginsport som alpint, vil jeg påstå at "ei litt svak helg" er for strengt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn jan 29, 2023 1:22 pm
Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:14 pm
Ellers nok ei svak helg av de norske kvinnene, hvor Tviberg med sin 10. plass i dag er den eneste som leverer til godkjent. For en gangs skyld ble det ei litt svak helg fra herrene også, med Kildes 2. plass i går som det eneste å skrive hjem om.
Alt er selvfølgelig relativt, og pga. de ekstreme standardene Aamodt Kilde har satt føles det litt skuffende, som du antyder. Men når Sejersted er så sjelden på pallen som han er har vi i praksis bare en klar seiers- og pallkandidat i fart, så med en 2. plass på to renn, i en marginsport som alpint, kun slått av en kandidat til å bli tidenes alpinist, vil jeg påstå at "ei litt svak helg" er for strengt.
Ja, alt er relativt, men plasseringene 2-14-44 og 33-DNF-DNF er da ganske svakt uansett? Ingen nordmenn som tar poeng i et renn er jo helt utrolig spesielt, når skjedde det sist?

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:27 pm
Atom Vinter skrev: søn jan 29, 2023 1:22 pm
Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:14 pm
Ellers nok ei svak helg av de norske kvinnene, hvor Tviberg med sin 10. plass i dag er den eneste som leverer til godkjent. For en gangs skyld ble det ei litt svak helg fra herrene også, med Kildes 2. plass i går som det eneste å skrive hjem om.
Alt er selvfølgelig relativt, og pga. de ekstreme standardene Aamodt Kilde har satt føles det litt skuffende, som du antyder. Men når Sejersted er så sjelden på pallen som han er har vi i praksis bare en klar seiers- og pallkandidat i fart, så med en 2. plass på to renn, i en marginsport som alpint, kun slått av en kandidat til å bli tidenes alpinist, vil jeg påstå at "ei litt svak helg" er for strengt.
Ja, alt er relativt, men plasseringene 2-14-44 og 33-DNF-DNF er da ganske svakt uansett? Ingen nordmenn som tar poeng i et renn er jo helt utrolig spesielt, når skjedde det sist?
https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... eid=109034

18. desember 2021, sist Aamodt Kilde kjørte ut i fart, hadde vi i alle fall ingen topp 30.

Når man får med seg en pallplass på to renn med kun en klar pallkandidat og totalt tre mann på start i hvert av rennene har man fått til en godkjent helg, så enkelt er det. Men skal ikke late som at jeg kan tvinge deg til å være enig!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn jan 29, 2023 1:35 pm
Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:27 pm
Atom Vinter skrev: søn jan 29, 2023 1:22 pm

Alt er selvfølgelig relativt, og pga. de ekstreme standardene Aamodt Kilde har satt føles det litt skuffende, som du antyder. Men når Sejersted er så sjelden på pallen som han er har vi i praksis bare en klar seiers- og pallkandidat i fart, så med en 2. plass på to renn, i en marginsport som alpint, kun slått av en kandidat til å bli tidenes alpinist, vil jeg påstå at "ei litt svak helg" er for strengt.
Ja, alt er relativt, men plasseringene 2-14-44 og 33-DNF-DNF er da ganske svakt uansett? Ingen nordmenn som tar poeng i et renn er jo helt utrolig spesielt, når skjedde det sist?
https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... eid=109034

18. desember 2021, sist Aamodt Kilde kjørte ut i fart, hadde vi i alle fall ingen topp 30.

Når man får med seg en pallplass på to renn med kun en klar pallkandidat og totalt tre mann på start i hvert av rennene har man fått til en godkjent helg, så enkelt er det. Men skal ikke late som at jeg kan tvinge deg til å være enig!
Når man på seks sjanser kun to ganger har utøvere på verdenscup-poeng, så vil jeg si at det er ganske svakt. Men skal ikke late som at jeg kan tvinge deg til å være enig! ;)

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:38 pm
Atom Vinter skrev: søn jan 29, 2023 1:35 pm
Skraevadottir skrev: søn jan 29, 2023 1:27 pm Ja, alt er relativt, men plasseringene 2-14-44 og 33-DNF-DNF er da ganske svakt uansett? Ingen nordmenn som tar poeng i et renn er jo helt utrolig spesielt, når skjedde det sist?
https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... eid=109034

18. desember 2021, sist Aamodt Kilde kjørte ut i fart, hadde vi i alle fall ingen topp 30.

Når man får med seg en pallplass på to renn med kun en klar pallkandidat og totalt tre mann på start i hvert av rennene har man fått til en godkjent helg, så enkelt er det. Men skal ikke late som at jeg kan tvinge deg til å være enig!
Når man på seks sjanser kun to ganger har utøvere på verdenscup-poeng, så vil jeg si at det er ganske svakt. Men skal ikke late som at jeg kan tvinge deg til å være enig! ;)
Jeg synes du bommer når du skal avgjøre om helgen er svak eller ikke basert på hvor mange som tar vcup-poeng. Norge har veldig svak bredde i fart, det tror jeg vi er enige om. Fossland har en topp 30-plassering i karrieren. Men dette er toppidrett, og det er i første omgang pallplassene det handler om. Der var vi nok en gang, på tross av bare to sjanser i praksis. Selvfølgelig var Kildes utkjøring i dag dyr, men det er ikke med på å definere om denne helgen isolert sett var svak.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Sodajr skrev: søn jan 29, 2023 11:20 am Han som satt løypa bør få en reprimande etter løpet
Absolutt.. blir bare tull når man lager en sving som fører til 1/3 blir DNF. Og folk som sier det bare er å bremse forstår ikke hva det dreier seg om.
Kan ikke lage en bane hvor det å satse gir deg 70% mulighet til å kjøre ut.. bli bare dumt.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Ikke sett rennene (begge kjønn) i helga pga bortreist og egen skikjøring og kommer nok ikke til å se repriser heller da det er mye annet jeg "Må ta igjen" og må ærlig nok si at jeg ikke gidder å se renn i opptak hvor jeg vet de norske kjører ut he he. Men Odermatt er er kongen, og Kilde må få lov til å kjøre ut han også. En pallplass er bra det og vi kan herje pallen hver dag.

startelver

Legg inn av startelver »

Har Sverige vunnet eller kommet på pallen i det hele tatt denne sesongen ?

janesaj

Legg inn av janesaj »

startelver skrev: søn jan 29, 2023 10:45 pm Har Sverige vunnet eller kommet på pallen i det hele tatt denne sesongen ?
Ikke på herresiden, nei. Der har de jo egentlig kun Kristoffer Jakobsen, og han kjører jo ut 90% av tiden. På damesiden har de jo derimot én seier og ytterligere fem pallplasser.

startelver

Legg inn av startelver »

janesaj skrev: søn jan 29, 2023 10:54 pm
startelver skrev: søn jan 29, 2023 10:45 pm Har Sverige vunnet eller kommet på pallen i det hele tatt denne sesongen ?
Ikke på herresiden, nei. Der har de jo egentlig kun Kristoffer Jakobsen, og han kjører jo ut 90% av tiden. På damesiden har de jo derimot én seier og ytterligere fem pallplasser.
Var damesiden jeg først og fremst tenkte på. Da har det jo vært en vellykket sesong for dem.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

startelver skrev: søn jan 29, 2023 11:04 pm
janesaj skrev: søn jan 29, 2023 10:54 pm
startelver skrev: søn jan 29, 2023 10:45 pm Har Sverige vunnet eller kommet på pallen i det hele tatt denne sesongen ?
Ikke på herresiden, nei. Der har de jo egentlig kun Kristoffer Jakobsen, og han kjører jo ut 90% av tiden. På damesiden har de jo derimot én seier og ytterligere fem pallplasser.
Var damesiden jeg først og fremst tenkte på. Da har det jo vært en vellykket sesong for dem.
Vil vel si ok, men ikke noe mer. Hector har jo vært dårligere i år en i fjor selv om hun har noen pallplasser, men forrige sesong vant hun både OL, GS verdenscupen og da 3 renn. Men de svenske kvinnene har jo noen talenter på gang inkl årets jr verdensmester. Har ikke full oversikt over gutta mht hvor mange svensker som har kjørt WC i vinter men kan ikke være mange. Mener kun å sett ett navn i storslalom (Rønneberg, tror ikke han har kvalet til 2 omgang i vinter) og par stk utenom Jakobsen i slalom (som jeg også mener ikke har kvalet til 2 omgang), kan ikke huske å sett noen i fart. Antar at Monsen har lagt opp, evt skadd ? Måtte sjekke Jakobsen sin "historie" for har ikke helt koll på den. Trodde han har vært ren slalomkjører hele veien, men han debuterte faktisk i storslalom i WC (Solden 16) og hans eneste tellende resultat fra VM er også storslalom (nr 29 i St Moritz), for av en eller merkelig grunn har han DNF i de to VM slalomene han har kjørt. Nei Sverige, dere kan ikke leve på Ingmar i evig tid selv om han er legende nr 1. Noen som følger svensk "alpintmiljø"/media og hva som sies om tilstanden i svensk alpin og da spesielt herrene ? Eneste svenske nettside jeg følger er freeride.se og der er det null tematisering av alpint racing og da kun fokus på frikjøring, snøforhold rundt omkring etc. Aftonbladet/Ekspressen sjekker jeg ikke ofte nok til å være skråsikker, men ett inntrykk er at de kun skriver når det går bra, og sånn sett er det damene det skrives om og en sjelden gang Jakobsen når han gjør en god andreomgang. Sjelden jeg ser de skriver noe om Odermatt, Kilde eller våre teknikere. Men antar også svensk mainstream media merker at interessen for alpint faller når sendingene på tv havner utenfor de vanlige tv kanalene (ser for meg svenskene også savner de "gamle" SVT tidene med vinterstudio og alpint).

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Biff_Byford skrev: søn jan 29, 2023 4:38 pm Ikke sett rennene (begge kjønn) i helga pga bortreist og egen skikjøring og kommer nok ikke til å se repriser heller da det er mye annet jeg "Må ta igjen" og må ærlig nok si at jeg ikke gidder å se renn i opptak hvor jeg vet de norske kjører ut he he. Men Odermatt er er kongen, og Kilde må få lov til å kjøre ut han også. En pallplass er bra det og vi kan herje pallen hver dag.
Borte i helga her også, men fikk da sett rennene til gutta i ettertid :)
Blir litt oppgitt over en del av reaksjonene herfra, maken til syting! Jeg er glad for at alpint er en idrett der både utøver og utstyr må prestere maks før vi får sett norske utøvere på toppen av pallen. I motsetning til langrenn og skiskyting for herrer, der vi omtrent uansett hva har 4-5 av de 8 første. Dønn solid kjøring av Kilde på lørdagen, og OK+ for Adrian. Rimelig sikker på at Kilde kunne safet seg til andreplass søndagen også. Men når man er så god som Aleks, så er det helt normalt at han gutser for å kunne slå Odermatt. Så i tillegg ut som ene skia eller set up'en var et stykke fra optimalt, og da skjer slikt som dette, men det skjer jo nesten aldri lengre for Kilde, men noen ganger må det jo skje. Adrian er jo helt åpen om at alltid kjører med risiko. Kunne helt sikkert tatt risikoen noe ned og nærmest garantert kjørt inn til omtrent samme plassering som på lørdag. Synes imidlertid det var helt greit at Adrian kjørte for noe bedre. Velger heller å nyte og bli imponert over Odermatt, deilig skikjøring! Om jeg skal ''klage'' på noe fra norsk synsvinkel så hadde det vært utrolig interessant å se Lucas og Atle i denne traseen. Skjønner godt Lucas som har formen inne foran VM og ikke vil ta noen risiko, synes dog McGrath burde tatt sjansen. Anser kombien som hans største sjanse i VM, da hadde det ikke blitt feil med å kjøre litt ekstra fart før VM...

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Fantastiske VM-minner fra VM-utforen i Åre 2019 nå på NRK2.
Noe av det største….

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Kanskje verdt å legge merke til 20-åringen Niklas Skaardal fremover, sønnen til you-know-who, som gikk litt under radaren i junior-VM, men faktisk ble nummer 8 på utforen der. Denne uka er han med i Europacupen for andre gang og prøver å ta sine første poeng der. Han er faktisk en habil storslalåmkjører også, og var nummer 9 i det åpne slovenske mesterskapet forrige sesong, kun et par sekunder bak Kranjec. Dessverre starter han for fødelandet til moren, Karin Köllerer, nemlig Østerrike.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

@e-lectron
Skårdal har vel bodd i Østerrike hele sitt liv, så er vel mer riktig å si at han ikke kjører for sin fars fødeland, men for sitt hjemland.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »


startelver

Legg inn av startelver »

Ja det er litt uvanlig, at Skaardal-navnet skal havne i Østerrike.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Mikaela Shiffrin debuterte altså i verdenscupen kun 2 dager før hun fylte 16 år. Ikke særlig vellykket start i storslalåm, men dagen etter var hun kun 5 hundredeler fra å kvalifisere seg til andreomgangen i slalåm i løpet som vises over. Det var de eneste løpene hennes på høyeste nivå den sesongen (2010/11), men 8 måneder senere sto hun for første gang på pallen og ble fast inventar i verdenstoppen, og der har hun forblitt siden. Helt enormt!

Ingen norske på start i disse løpene forøvrig, verdt å huske på ståa for 12 år siden, før man syter for mye over 10-15.plasser til Holtmann, Stjernesund, Tviberg & Co.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Skal jeg vente med å poste VM-tråd til etter slalåmen i Chamonix på lørdag, eller vil folk ha den før? Er nesten ferdig med den nå, men bør vel kanskje uansett vente på den norske troppen, som så vidt jeg kan se ennå ikke har blitt annonsert.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Vi klarer vel 2 baller i luften, men kanskje vente til troppen er klar ja, og mulig den ikke blir klar før etter lørdag, vet ikke om det er "amerikansk" uttak mellom Steen Olsen og Haugan i slalom, men begge blir vel med i troppen fordi en skal vel ha med reserve også. Så da blir det kanskje uttak av 6 til de 5 plassene i slalom, og 5 til de 4 plassene i storslalom. Men 4 av de som er aktuell i slalom er vel også aktuell i storslalom ? HK, Braathen, Mcgrath, Steen Olsen ? Føler vel at Steen Olsen har relativt større potensiale en Windingstad ? Vet ikke om Kilde er en dark horse ? 2 renn, 2 topp 10 er jo ganske bra. Blir spennende om de siste plassene både i slalom og storslalom. Fart og damene er vel ganske enkel ?

janesaj

Legg inn av janesaj »

Biff_Byford skrev: ons feb 01, 2023 10:04 pm vet ikke om det er "amerikansk" uttak mellom Steen Olsen og Haugan i slalom, men begge blir vel med i troppen fordi en skal vel ha med reserve også.
Føler Steen Olsen har et lite overtak på form der, men mulig de venter til etter Chamonix med å bestemme seg, ja. Haugan gjorde det jo bra i WC-avslutningen i VM-bakken i fjor, kan jo kanskje tjene litt på det.
Biff_Byford skrev: ons feb 01, 2023 10:04 pm Men 4 av de som er aktuell i slalom er vel også aktuell i storslalom ? HK, Braathen, Mcgrath, Steen Olsen ? Føler vel at Steen Olsen har relativt større potensiale en Windingstad ? Vet ikke om Kilde er en dark horse ? 2 renn, 2 topp 10 er jo ganske bra. Blir spennende om de siste plassene både i slalom og storslalom. Fart og damene er vel ganske enkel ?
Tror storslalåmlaget blir som det første forslaget ditt, ja. Windingstad har ikke klart å følge opp femteplassen i Sölden godt nok, og nå slo jo også Steen Olsen besteresultatet hans sist. Kilde drar vel kanskje hjem etter utforen for å forberede seg til resten av sesongen?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Tullete at kombien i VM skal bestå av Super G og Slalom. Da kunne dem like så godt kjørt Utfor og Storslalom og kalt det kombi.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da ville visst blindtarmen til Lucas Braathen ut av kroppen nå like før VM 😔

https://www.skiforbundet.no/alpint/nyhe ... alpinrenn/

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Braathen operert for akutt blindtarmbetennelse så er dessverre ikke med i Chamonix. Gode muligheter for å rekke VM da.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Ok då røk kombien og fort storslalåm rennet dessverre. Ufatteleg trist sidan han var eit stort medaljehåp :(

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Tinkler skrev: tor feb 02, 2023 12:07 pm Braathen operert for akutt blindtarmbetennelse så er dessverre ikke med i Chamonix. Gode muligheter for å rekke VM da.
Nei, det står "en liten mulighet"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»