Rødt + Putin = Sant?

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Rødt + Putin = Sant?

Legg inn av greyserpent »

HB4596 skrev: ons feb 01, 2023 11:16 pm
greyserpent skrev: ons feb 01, 2023 9:54 pm
HB4596 skrev: ons feb 01, 2023 8:14 pm Har skjønt at Rødts dårlige målinger i de siste 14 dager er et sårt tema.
Hvor?
bla. i denne tråden på 17 sider.
Rødt er langt over sperregrensa... hvor er de dårlige målingene?

Har du flyttet til et land med høyere skatt enn Norge for å betale mindre skatt ennå?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

HB4596 skrev: ons feb 01, 2023 11:08 pm
Folk_flesk skrev: ons feb 01, 2023 9:39 pm
HB4596 skrev: ons feb 01, 2023 8:14 pm

:D Nei. Det står sort på hvitt at jeg undrer meg over dine utsagn, samtidig som du undrer deg over folk. Jeg undrer meg også på hvordan "folk" klarer å snu på det som står på trykk.
Jeg ser at du er tydelig irritert, så jeg avslutter her før noen går bananas. Har skjønt at Rødts dårlige målinger i de siste 14 dager er et sårt tema.

mvh

HB (som ikke lar seg vippe av pinnen pga. målinger.)
Nei, du lar deg ikke vippe av pinnen. Og du leser iallefall ikke hva jeg skriver. Det er IKKE en dårlig måling for Rødt å få 6,3%. 4,5% hadde vært knallbra. Er det forståelig norsk?
Jeg har leste det også.
Menleste du det jeg skrev? Det har jeg ingen tro på.

MVH

HB.
Nei, troll vil før eller siden oppleve at folk ikke gidder å lese videre. Nå får du den oppleven. Nyt den.

ulefos

Legg inn av ulefos »

JauKaninen skrev: ons feb 01, 2023 9:57 pm Og denne nølingen med våpenhjelp til Ukraina vil straffe seg.
det er vel grunn til å håpe at folk i vesten ser behovet for å hjelpe Ukraina med våpen og at det manifesterer seg i valg av parti, det er allerede for mange diktaturer i verden

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

greyserpent skrev: ons feb 01, 2023 11:25 pm
HB4596 skrev: ons feb 01, 2023 11:16 pm
greyserpent skrev: ons feb 01, 2023 9:54 pm
Hvor?
bla. i denne tråden på 17 sider.
Rødt er langt over sperregrensa... hvor er de dårlige målingene?

Har du flyttet til et land med høyere skatt enn Norge for å betale mindre skatt ennå?
Er du så misunnelig med bakgrunn i et regnestykke som Solfiguren satte ut? Du er rett og slett ikke sann.
Jeg skjønner at du har et digert problem, du bør først og fremst skaffe deg hjelp. For det er ikke lov å være så misunnelig basert på et rykt som er satt ut.
For det er ikke noe annet enn et rykte. Da bare mangler vi hovedpersonen selv og at han legger ut regnestykket slik at vi kan se hva jeg "tjener". Regner med at han følger opp.

Men som den misunnelige mannen du er så kan jeg godt svare deg en gang til, men etter det svaret gidder jeg ikke svare mer. Da blir det for dumt og jeg ber deg innstendig om å lese om og om igjen til du forstår.

Svaret er at bl.a. lesning igjennom 17 sider i denne tråden så har jeg forstått at Rødt sliter med målinger.
Da skulle vel det være oppklart forhåpenligvis.

ps.

I motsetning til deg så tør jeg innrømme at jeg er misunnelig på de som kan kjøpe det de peker på. Men jeg unner ikke de mer skatt av den grunn.
Du er åpenbart misunnelig på en som har normal inntekt fra selvstendig næring. Er det vanlig fra Rødts medlemsmasse å være misunnelig på alle?
I så fall er det ennå en grunn til å sky kommunismen som pesten.

mvh.

HB

4200570

Legg inn av 4200570 »

Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Det finnes lettere måter å fjernes som ordførerkandidat på enn det der.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 1:38 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Det finnes lettere måter å fjernes som ordførerkandidat på enn det der.
Litt av en inngang i valgkampen for Våler FrP...

Falcon

Legg inn av Falcon »

4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
:lol: Forsåvidt bra at mr. Noldus står fram offentlig

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Falcon skrev: tor mar 16, 2023 1:44 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
:lol: Forsåvidt bra at mr. Noldus står fram offentlig
Det har jo vist seg at det ofte er de ytterst til høyre i det politiske landskapet, med fascistiske tendenser, som er de som støtter Putin, og/eller snakker om å ikke støtte Ukraina (som jo i bunn og grunn bare er en måte å uttrykke støtte til Putin uten å eksplisitt si det).

Falcon

Legg inn av Falcon »

Rainmaker skrev: tor mar 16, 2023 2:26 pm
Falcon skrev: tor mar 16, 2023 1:44 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
:lol: Forsåvidt bra at mr. Noldus står fram offentlig
Det har jo vist seg at det ofte er de ytterst til høyre i det politiske landskapet, med fascistiske tendenser, som er de som støtter Putin, og/eller snakker om å ikke støtte Ukraina (som jo i bunn og grunn bare er en måte å uttrykke støtte til Putin uten å eksplisitt si det).
Det stemmer nok i mange tilfeller, men det er mange gammalkommunister og rødstrømper som er glad i putingutten også. Begge sidene går gjerne under «fredsfaner», selv om det aldri vil bli fred med putin

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Falcon skrev: tor mar 16, 2023 2:34 pm
Rainmaker skrev: tor mar 16, 2023 2:26 pm
Falcon skrev: tor mar 16, 2023 1:44 pm

:lol: Forsåvidt bra at mr. Noldus står fram offentlig
Det har jo vist seg at det ofte er de ytterst til høyre i det politiske landskapet, med fascistiske tendenser, som er de som støtter Putin, og/eller snakker om å ikke støtte Ukraina (som jo i bunn og grunn bare er en måte å uttrykke støtte til Putin uten å eksplisitt si det).
Det stemmer nok i mange tilfeller, men det er mange gammalkommunister og rødstrømper som er glad i putingutten også. Begge sidene går gjerne under «fredsfaner», selv om det aldri vil bli fred med putin
Ja tankies er også med i den grupperingen. De er autoritære de også.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Imponerende konklusjon når det handler om én politiker som er uenig med resten av partiet.

Like "imponerende" av andre FrP-hatere som sikkert vil forsøke å koke suppe på dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: tor mar 16, 2023 3:34 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Imponerende konklusjon når det handler om én politiker som er uenig med resten av partiet.

Like "imponerende" av andre FrP-hatere som sikkert vil forsøke å koke suppe på dette.
En Putin-fan som ORDFØRERkandidat.
Ta deg en suppebolle.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Neptun skrev: tor mar 16, 2023 3:34 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Imponerende konklusjon når det handler om én politiker som er uenig med resten av partiet.

Like "imponerende" av andre FrP-hatere som sikkert vil forsøke å koke suppe på dette.
Er ikke noen vesentlig forskjell på det han sier og det Tybring-Gjedde og Carl I. Hagen har uttalt tidligere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: tor mar 16, 2023 3:48 pm
Neptun skrev: tor mar 16, 2023 3:34 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Imponerende konklusjon når det handler om én politiker som er uenig med resten av partiet.

Like "imponerende" av andre FrP-hatere som sikkert vil forsøke å koke suppe på dette.
En Putin-fan som ORDFØRERkandidat.
Ta deg en suppebolle.
Han blir ikke det, selvsagt.
FrP har visse prinsipper mot russervennlige i motsetning til visse andre parti. F.eks. døde en kjent russervennlig nylig i Moskva, omgitt av venner.
Regjeringen er mer russervennlig enn noe annet vestlig land med åpne grenser og fritt leide i hele Norge inkl. forsvarsanlegg og kritisk infrastruktur inkl. oljeinstallasjoner og rørledninger.
Ville gått stille i dørene om jeg tilhørte venstresiden.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

fargerik skrev: tor mar 16, 2023 3:48 pm
Neptun skrev: tor mar 16, 2023 3:34 pm
4200570 skrev: tor mar 16, 2023 1:34 pm Rødt har fått en utfordrer i FrP.

https://www.solungavisa.no/jan-erik-gau ... -141-21156
- Ordførerkandidat for Våler Frp, Jan Erik Gaup, mener egen stortingsgruppe har blitt fanget i en «anti-russisk massepsykose».
Imponerende konklusjon når det handler om én politiker som er uenig med resten av partiet.

Like "imponerende" av andre FrP-hatere som sikkert vil forsøke å koke suppe på dette.
En Putin-fan som ORDFØRERkandidat.
Ta deg en suppebolle.

Vet ikke hvilket tabloidmedia som var først ute med ordet ordførerkandidat, om det er nrk eller annen møkkakanal.
Så langt jeg klarer å spa opp opplysninger så var han sist innvalgt som vararepresentant for hedemark i 2001-2005.

Det finnes et ordtak: en fjør blir fort til fem høns. At nrk ikke klarer å skaffe riktige opplysninger kommer heller aldri som noen bombe.

mvh

HB.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Og der er han kastet ut av partiet.

Ja, slike folk må man holde milevis unna alt som heter maktposisjoner.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gjorde kort prossess med putinisten gitt. Bra!
https://www.nettavisen.no/putin/frp/mor ... -95-977536

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Rødt-leder Bjørnar Moxnes sier i et intervju med NRK at han støtter at Norge skal sende våpen til Ukraina:

– Rødt må ha en prinsipiell antiimperialistisk politikk og stå for disse prinsippene i praksis. Etter mitt syn innebærer det både at Rødt skal si ja til at Ukraina må kunne få våpenstøtte fra Norge, men ikke ubetinget, og at Norge må jobbe hardere for en fredsløsning, sier Moxnes til kanalen.

Partiet har vært splittet i spørsmålet om å gi Ukraina våpenstøtte.

Nå er støtter et flertall i partiets sentralstyre å sende våpen til Ukraina, men det endelige standpunktet blir ikke klart før saken er behandlet på partiets landsmøte i slutten av april.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

HB4596 skrev: tor mar 16, 2023 5:47 pm

Vet ikke hvilket tabloidmedia som var først ute med ordet ordførerkandidat, om det er nrk eller annen møkkakanal.
Så langt jeg klarer å spa opp opplysninger så var han sist innvalgt som vararepresentant for hedemark i 2001-2005.

Det finnes et ordtak: en fjør blir fort til fem høns. At nrk ikke klarer å skaffe riktige opplysninger kommer heller aldri som noen bombe.

mvh

HB.
Du gjorde dårlig reseach. Han sitter i kommunestyret for Frp og var 1.kandidat ved valget i 2019

Så kan man diskutere betegnelsen ordførerkandidat i stede for 1.kandidat som nok er mer riktig for et parti som ikke er veldig sannsynlig kan få ordfører. Men det er nyanser.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 9:12 am Rødt-leder Bjørnar Moxnes sier i et intervju med NRK at han støtter at Norge skal sende våpen til Ukraina:


Så er spørsmålet om han går ut nå for at han føler seg trygg på at det er flertall for å sende våpen, eller om han gjør det for å sette press på partiet til å ta dette standpunktet. Det er mulig han ser det som veldig skadelig for partiet om de ender opp med et nei.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 9:12 am Rødt-leder Bjørnar Moxnes sier i et intervju med NRK at han støtter at Norge skal sende våpen til Ukraina:

– Rødt må ha en prinsipiell antiimperialistisk politikk og stå for disse prinsippene i praksis. Etter mitt syn innebærer det både at Rødt skal si ja til at Ukraina må kunne få våpenstøtte fra Norge, men ikke ubetinget, og at Norge må jobbe hardere for en fredsløsning, sier Moxnes til kanalen.

Partiet har vært splittet i spørsmålet om å gi Ukraina våpenstøtte.

Nå er støtter et flertall i partiets sentralstyre å sende våpen til Ukraina, men det endelige standpunktet blir ikke klart før saken er behandlet på partiets landsmøte i slutten av april.
"Jobbe hardere for en fredsløsning". For en feig avledningsmanøver. Akkurat hva skal lille Norge gjøre for å fremskaffe en fredsløsning Moxnes? Skal vi gi noen innrømmelser til Putin? "Ja, dere kan få Krim".

Hadde Ukraina får mer våpen, tidligere hadde vi vært nærmere fredsløsning nå. Hadde Ukraina vært medlem av NATO før 2022 så hadde det vært fred i Ukraina nå. Har du tenkt på det Moxnes?

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 9:17 am
greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 9:12 am Rødt-leder Bjørnar Moxnes sier i et intervju med NRK at han støtter at Norge skal sende våpen til Ukraina:

– Rødt må ha en prinsipiell antiimperialistisk politikk og stå for disse prinsippene i praksis. Etter mitt syn innebærer det både at Rødt skal si ja til at Ukraina må kunne få våpenstøtte fra Norge, men ikke ubetinget, og at Norge må jobbe hardere for en fredsløsning, sier Moxnes til kanalen.

Partiet har vært splittet i spørsmålet om å gi Ukraina våpenstøtte.

Nå er støtter et flertall i partiets sentralstyre å sende våpen til Ukraina, men det endelige standpunktet blir ikke klart før saken er behandlet på partiets landsmøte i slutten av april.
"Jobbe hardere for en fredsløsning". For en feig avledningsmanøver. Akkurat hva skal lille Norge gjøre for å fremskaffe en fredsløsning Moxnes? Skal vi gi noen innrømmelser til Putin? "Ja, dere kan få Krim".

Hadde Ukraina får mer våpen, tidligere hadde vi vært nærmere fredsløsning nå. Hadde Ukraina vært medlem av NATO før 2022 så hadde det vært fred i Ukraina nå. Har du tenkt på det Moxnes?
Moxnes er en drømmer. Norge skal liksom bli fredsmegler???
Putin driter i Norge.
Russland angriper alle de tror er svakere, mens NATO-land som Norge ikke blir angrepet.
Moxnes tar feil. Norge kan ikke bli fredsmegler.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 9:18 pm Og der er han kastet ut av partiet.

Ja, slike folk må man holde milevis unna alt som heter maktposisjoner.
Interessant prinsipielt spørsmål det der. I hvor stor grad skal et partimedlem utrykke enighet med sitt partis politikk? Hvis ingen kunne si imot noe av politikken ville man jo ikke hatt noen utvikling i politikken. Så en viss grad av frihet må det jo være.

Bør en KrF'er som er for abort opp til 22 uke bli ekskludert fra partiet f.eks?

Gaup sier jo som sant er at han ikke har noen problem med å ikke lenger være FrP-medlem. Hans synspunkter i den viktiktigste saken for tiden bryter jo helt med FrP sin holdning. Kanskje Rødt hadde vært noe for ham?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 9:29 am
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 9:18 pm Og der er han kastet ut av partiet.

Ja, slike folk må man holde milevis unna alt som heter maktposisjoner.
Interessant prinsipielt spørsmål det der. I hvor stor grad skal et partimedlem utrykke enighet med sitt partis politikk? Hvis ingen kunne si imot noe av politikken ville man jo ikke hatt noen utvikling i politikken. Så en viss grad av frihet må det jo være.

Bør en KrF'er som er for abort opp til 22 uke bli ekskludert fra partiet f.eks?

Gaup sier jo som sant er at han ikke har noen problem med å ikke lenger være FrP-medlem. Hans synspunkter i den viktiktigste saken for tiden bryter jo helt med FrP sin holdning. Kanskje Rødt hadde vært noe for ham?
Jeg tenker at det må være rom for uenighet innad i et parti. Men det går en grense. Og når en fyr sitter med en Putin-kopp og uttaler ting som er ganske forskrudde og som går hardt i mot eget partis ståsted om den kanskje viktigste saken i verden akkurat nå så trygler han jo om å bli ekskludert.

Det vi så i går var ikke bare uenighet, det var en ren provokasjon i retning det Norge står for og også det eget parti står for.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 9:22 am
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 17, 2023 9:17 am
greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 9:12 am Rødt-leder Bjørnar Moxnes sier i et intervju med NRK at han støtter at Norge skal sende våpen til Ukraina:

– Rødt må ha en prinsipiell antiimperialistisk politikk og stå for disse prinsippene i praksis. Etter mitt syn innebærer det både at Rødt skal si ja til at Ukraina må kunne få våpenstøtte fra Norge, men ikke ubetinget, og at Norge må jobbe hardere for en fredsløsning, sier Moxnes til kanalen.

Partiet har vært splittet i spørsmålet om å gi Ukraina våpenstøtte.

Nå er støtter et flertall i partiets sentralstyre å sende våpen til Ukraina, men det endelige standpunktet blir ikke klart før saken er behandlet på partiets landsmøte i slutten av april.
"Jobbe hardere for en fredsløsning". For en feig avledningsmanøver. Akkurat hva skal lille Norge gjøre for å fremskaffe en fredsløsning Moxnes? Skal vi gi noen innrømmelser til Putin? "Ja, dere kan få Krim".

Hadde Ukraina får mer våpen, tidligere hadde vi vært nærmere fredsløsning nå. Hadde Ukraina vært medlem av NATO før 2022 så hadde det vært fred i Ukraina nå. Har du tenkt på det Moxnes?
Moxnes er en drømmer. Norge skal liksom bli fredsmegler???
Putin driter i Norge.
Russland angriper alle de tror er svakere, mens NATO-land som Norge ikke blir angrepet.
Moxnes tar feil. Norge kan ikke bli fredsmegler.
Selvfølgelig kan Norge bli fredsmegler. Selv Andorra bør jobbe for fred i Ukraina.

Damned if you do, and damned if you don't.

Afghanistan: Støtte til fredsarbeidet og regionalt samarbeid.
Colombia: Involvert i freds- og forsoningsarbeid i Colombia i flere tiår.
Filippinene: Tilrettelegger for forhandlingene mellom kommunistbevegelsen NDFP og regjeringen siden 2001.
Guatemala: Rolle som tilrettelegger under forhandlingene og medlem av Vennelandsgruppen for Guatemala. Fredsavtale inngått i 1996.
Israel, Palestina: Tilrettelegger for forhandlingene i forbindelse med Oslo-avtalen 1992-1993. Ledet Folk-til-folk programmet som det ble enighet om i Oslo II-avtalen i 1995. Har ledet giverlandsgruppen for Palestina (AHLC).
Myanmar: Bidrar til fredsprosessen gjennom Joint Peace Fund (JPF) og kapasitetsbyggende fredstiltak overfor de væpnede gruppene.
Nepal: Bidro med en uformell møteplass for partene under fredsprosessen. Fredsavtale inngått i 2006.
Somalia: Grunnlegger av International Contact Group (ICG) sammen med USA. Støttet etableringen av det nasjonale rammeverket for forsoning, vedtatt i 2019.
Sri Lanka: Tilrettelegger for fredsforhandlingene i perioden 2000-2006.
Sudan/Sør-Sudan: Drivkraft i fredsforhandlingene som førte til fredsavtalen i 2005 og støtte til forhandlinger frem mot fredsavtalen for Sør-Sudan.
Venezuela: Tilrettelegging av forhandlinger i 2019 mellom partene i Venezuela.
Sist redigert av greyserpent den fre mar 17, 2023 10:22 am, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 10:15 am
Selvfølgelig kan Norge bli fredsmegler.
Nei, som NATO-medlem og naboland til Russland så er vi uegnet å være fredsmegler. Det har vel vært snakk om at India kan ha en slik rolle, selv om de tjener vel mye på å kjøpe billig russisk energi.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:22 am
greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 10:15 am
Selvfølgelig kan Norge bli fredsmegler.
Nei, som NATO-medlem og naboland til Russland så er vi uegnet å være fredsmegler. Det har vel vært snakk om at India kan ha en slik rolle, selv om de tjener vel mye på å kjøpe billig russisk energi.
Så da bør ikke Norges mål være fred mellom Russland og Ukraina?
Fredsmeglere kommer i forskjellig kledning.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 10:23 am
GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:22 am
greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 10:15 am
Selvfølgelig kan Norge bli fredsmegler.
Nei, som NATO-medlem og naboland til Russland så er vi uegnet å være fredsmegler. Det har vel vært snakk om at India kan ha en slik rolle, selv om de tjener vel mye på å kjøpe billig russisk energi.
Så da bør ikke Norges mål være fred mellom Russland og Ukraina?
Fredsmeglere kommer i forskjellig kledning.
Norges mål er fred mellom Russland og Ukraina. Merkelig at du ikke har fått med deg det.

Men Norge som fredsmekler vil ikke øke sannsynligheten for fred. Norge er et NATO-land og er dermed helt uaktuelle for russerne å ha som en nøytral tredjepart.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 10:23 am
GoingKronos skrev: fre mar 17, 2023 10:22 am
greyserpent skrev: fre mar 17, 2023 10:15 am
Selvfølgelig kan Norge bli fredsmegler.
Nei, som NATO-medlem og naboland til Russland så er vi uegnet å være fredsmegler. Det har vel vært snakk om at India kan ha en slik rolle, selv om de tjener vel mye på å kjøpe billig russisk energi.
Så da bør ikke Norges mål være fred mellom Russland og Ukraina?
Fredsmeglere kommer i forskjellig kledning.
Det er to forskjellige ting, alle ønsker fred (enten gjennom forhandlinger eller gjennom å vinne krigen) - men Norge er indirekte part i konflikten, både som NATO-medlem som hjelper Ukraina militært og for at vi har egne særinteresser som nabo til Russland der vi deler på viktige naturressurser. Så vi kan ikke drive diplomati på egen hånd, det vil ikke bli tatt seriøst av noen og det vil skade vår sikkerhet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»