Legalisering av narkotika.

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Re: Legalisering av narkotika.

Legg inn av Bantor »

Sentralstimulerende er jeg skeptisk til pga. risikoen for psykisk uhelse.

Det som påvirker psykisk helse minst av rusmidler, er visstnok opiater. Men der er det jo visse problemer med avhengighet og forgiftning.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 8:17 pm Sentralstimulerende er jeg skeptisk til pga. risikoen for psykisk uhelse.

Det som påvirker psykisk helse minst av rusmidler, er visstnok opiater. Men der er det jo visse problemer med avhengighet og forgiftning.
Det er nettopp det som er problemet bak begrepet narkotika. Man vet ikke hva det innebærer.

Fint at du presiserer dette med sentralstimulerende rusmidler. Her er vi relativt enige. Jeg er nok stadig der at det bør bli legalisert, men samtidig ønsker jeg en så streng regulering at legalisering ikke vil ha en særlig effekt på det ulovlige markedet. Da er man kanskje like godt unna å bare avkriminalisering, samtidig som man åpner opp for bredere bruk av rusmiddeltesting, utlevering til sterkt avhengige og lignende.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Centrist skrev: tir jan 31, 2023 6:26 pm https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... tte-foerst

En av de mer saklige kronikkene på forbud-siden. Derimot misser artikkelforfatterne en del viktige poeng.
- Cannabisbruken i Canada er en erstatning for alkholbruket. Ikke udelt positivt det heller, men i allefall ikke så negativt som de forsøker å fremstille det. Det er helt sentralt når kronikken ikke debatterer de faktiske skadene relatert til cannabis, nettopp fordi de er like omfattende eller mindre som alkohol. Det er faktisk ikke så ille som moralistene skal ha det til at folk ruser seg på cannabis kontra alkohol.

- Veldig lite fokus på liberaliseringspunktet, og individets rett til å styre egen hverdag.

- + En rekke mer.
Og i tillegg et veldig snevert samfunnsperspektiv. Fokuset er utelukkende på om bruken går opp eller ned, og de tar ikke pro et contra-diskusjonen på andre aspekter av legaliseringen. Illegal økonomi, rekruttering til kriminalitet og mer alvorlige stoffer, kapasitet i politiet og kriminalomsorgen, terskel for å be om helsehjelp, stigmatisering osv. Det er denne kost-nytte-vurderingen som etter mitt syn er kjernen her, ikke om bruken går opp eller ned et par prosent. Det er også et påfallende lite fokus på misbruk, som bør være veldig mye mer interessant enn bruk.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Durek skrev: søn nov 27, 2022 9:47 pm Ok. Trodde det var mere type antipsykotika som ble regnet som apedop
Tror flere av de eldre typene antipsykotika som kom på 1960- tallet ikke blir produsert lenger. Mange nyere typer av slike medisiner, er ikke "apedop". De er heller ikke "tunge medisiner", eller medisiner som gir rusvirkning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»