Espen Pirelli Benestad

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Espen Pirelli Benestad

Legg inn av return_of_drakkar »

Her er det ja: https://blikk.no/esben-esther-pirelli-b ... ege/229321

Her er bakteppe-sak
https://www.tv2.no/underholdning/god-kv ... /15230194/

Sitat fra siste lenken
"– Vår begrunnelse for oversendelsen til Statens helsetilsyn var basert på en helhetsvurdering av tidligere tilsynssaker, samt fire tilsynssaker av nyere dato som blant annet dreide seg om behandling av pasienter med kjønnsinkongruens, legens rekvirering av vanedannende legemidler, informasjonsplikt og journalføring, sier avdelingsdirektør Aase Aamland hos Statsforvalteren i Agder.

I disse fire sakene ble det konkludert med brudd på helselovgivningens krav til forsvarlighet, journalføring og informasjon."

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Malacay skrev: ons feb 01, 2023 5:50 pm Har blitt fratatt legeautorisasjonen. Trodde vedkommende var ryddig, men slike ting skjer stort sett ikke uten grunn. Nok en «bauta» som kommer til å falle hardt ?
Har nok ikke vært direkte ryddig, rotet med journaler og behandlet flere som har blitt avvist fra Rikshospitalet.

https://www.tv2.no/underholdning/god-kv ... /15230194/

Edit: Ser jeg ble sen med den linken...

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Har Helsetilsynet først fattet det vedtaket så er det grundig gjennomgått og det blir stående.
Der er det heller ikke rom for følelser slik Benestad appellerer til,de ser bare på sak.
Så tror jeg også at Benestad har hjulpet fryktelig mange som har blitt ofre for Riksen sitt opplegg.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Bra at det gripes inn mot denne tullingen. Han har latt sitt eget dysfunksjonelle liv styre sin egen legepraksis.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Malacay skrev: ons feb 01, 2023 5:50 pm Har blitt fratatt legeautorisasjonen. Trodde vedkommende var ryddig, men slike ting skjer stort sett ikke uten grunn. Nok en «bauta» som kommer til å falle hardt ?
Vært ganske tydelig at hen ikke er ryddig.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Malacay skrev: ons feb 01, 2023 6:16 pm Mulig Benestad har et poeng. Men man kan ikke drite i lover/regler man ikke liker.
Synes dette virker å være i overkant strengt jeg da, men ser jo nå at beslutningen ankes videre. Synes Benestad virker som en solid lege og godt likt av de han forsøker å hjelpe.

Ja, en lege bør kanskje ikke være alt for fleksibel med lover og regler, men til og med for dem så kan kanskje noen lover og regler IKKE være til det beste for pasienten, så da må det vel være greit å kanskje "bryte" noen hvis det er til det beste for pasienten. Man får stole på at bruddet da er til det beste for pasienten.

Jeg har ingen problem med å bryte lover/relger jeg ikke liker - altså som jeg mener er så idiotisk at det ikke engang skader noen om jeg bryter dem. Men nå er ikke jeg lege da.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Trolljegeren skrev: ons feb 01, 2023 6:34 pm Vært ganske tydelig at hen ikke er ryddig.
*Han*

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Kul_Djevel skrev: ons feb 01, 2023 7:39 pm
Malacay skrev: ons feb 01, 2023 6:16 pm Mulig Benestad har et poeng. Men man kan ikke drite i lover/regler man ikke liker.
Synes dette virker å være i overkant strengt jeg da, men ser jo nå at beslutningen ankes videre. Synes Benestad virker som en solid lege og godt likt av de han forsøker å hjelpe.

Ja, en lege bør kanskje ikke være alt for fleksibel med lover og regler, men til og med for dem så kan kanskje noen lover og regler IKKE være til det beste for pasienten, så da må det vel være greit å kanskje "bryte" noen hvis det er til det beste for pasienten. Man får stole på at bruddet da er til det beste for pasienten.

Jeg har ingen problem med å bryte lover/relger jeg ikke liker - altså som jeg mener er så idiotisk at det ikke engang skader noen om jeg bryter dem. Men nå er ikke jeg lege da.
Ikke så rart han er populær når han skriver ut B-preperater over en lav sko i så store mengder at man ser det på statistikken. Han har regler å følge, men gjør det ikke. Uansett så er han overmoden og kan pensjonere seg nå.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Malacay skrev: ons feb 01, 2023 8:29 pm
Kul_Djevel skrev: ons feb 01, 2023 7:39 pm
Malacay skrev: ons feb 01, 2023 6:16 pm Mulig Benestad har et poeng. Men man kan ikke drite i lover/regler man ikke liker.
Synes dette virker å være i overkant strengt jeg da, men ser jo nå at beslutningen ankes videre. Synes Benestad virker som en solid lege og godt likt av de han forsøker å hjelpe.

Ja, en lege bør kanskje ikke være alt for fleksibel med lover og regler, men til og med for dem så kan kanskje noen lover og regler IKKE være til det beste for pasienten, så da må det vel være greit å kanskje "bryte" noen hvis det er til det beste for pasienten. Man får stole på at bruddet da er til det beste for pasienten.

Jeg har ingen problem med å bryte lover/relger jeg ikke liker - altså som jeg mener er så idiotisk at det ikke engang skader noen om jeg bryter dem. Men nå er ikke jeg lege da.
Djevelen, tror mye av greia her at Benestad rett og slett har gitt blaffen. Journalføring f.eks. Han har en del poeng, men du kan ikke være unntatt kontroll fordi du selv mener du er den beste på området.
Du har sikkert rett. Jeg har ikke satt meg noe spesielt inn i hva han eventuelt har gjort galt. Sånn rent generelt så virker Benestad som en bra person, men mulig Benestad har blitt litt "sloppy" på gammeldagene :D

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Flott at han mistet lisensen. Støtter Statsforvalteren 100 %. Menn kan ikke bli kvinner. Det er fysisk umulig. Kjønn er en del av oss, kjønn er en del av alle celler i kroppen. Man kan aldri bli et annet kjønn, uansett hvor mye man prøver med medisiner og operasjoner. Det er galt at menn nå får adgang til toaletter, skifterom og fengsel for kvinner.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

TerryMcDermott skrev: ons feb 01, 2023 6:07 pm --- Har Helsetilsynet først fattet det vedtaket så er det grundig gjennomgått og det blir stående.
Der er det heller ikke rom for følelser slik Benestad appellerer til,de ser bare på sak.
Så tror jeg også at Benestad har hjulpet fryktelig mange som har blitt ofre for Riksen sitt opplegg.
Hjulpet?! Med hva? Du støtter at kvinner kutter av sine bryster fordi de tror de er menn? Eller at menn kutter av penisen sin fordi de tror de er kvinner? Da spør jeg deg: definer en kvinne og definer en mann. Hva skal til for å være en kvinne eller mann?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Malacay skrev: ons feb 01, 2023 6:16 pm Mulig Benestad har et poeng. Men man kan ikke drite i lover/regler man ikke liker.
Hvordan har han et poeng? Det skal være strengt å få byttet kjønn (ikke at det i det hele tatt er mulig, men...). De går gjennom en lang prosess, nettopp for å unngå at de angrer senere. Det er en grunn til at folk blir avvist. Det er ikke hans jobb å "ordne opp".

William_S

Legg inn av William_S »

Helsetilsynet gikk jo også gjentatte ganger etter nå avdøde Sverre Eika. Der klarte de dog aldri å frata han autorisasjonen

William_S

Legg inn av William_S »

GiPazzini_85 skrev: ons feb 01, 2023 6:33 pm Bra at det gripes inn mot denne tullingen. Han har latt sitt eget dysfunksjonelle liv styre sin egen legepraksis.
Hvorfor mener du livet hans er dysfunksjonelt?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kul_Djevel skrev: ons feb 01, 2023 7:39 pm
Malacay skrev: ons feb 01, 2023 6:16 pm Mulig Benestad har et poeng. Men man kan ikke drite i lover/regler man ikke liker.
Synes dette virker å være i overkant strengt jeg da, men ser jo nå at beslutningen ankes videre. Synes Benestad virker som en solid lege og godt likt av de han forsøker å hjelpe.

Ja, en lege bør kanskje ikke være alt for fleksibel med lover og regler, men til og med for dem så kan kanskje noen lover og regler IKKE være til det beste for pasienten, så da må det vel være greit å kanskje "bryte" noen hvis det er til det beste for pasienten. Man får stole på at bruddet da er til det beste for pasienten.

Jeg har ingen problem med å bryte lover/relger jeg ikke liker - altså som jeg mener er så idiotisk at det ikke engang skader noen om jeg bryter dem. Men nå er ikke jeg lege da.
LOL! Hvordan hjelper han andre? Tror du virkelig at det er mulig å bytte kjønn? Kjønn er en del av oss, man kan ikke separere kjønn fra hjernen. Kjønn er en del av alle celler i hele kroppen. Det er ikke mulig å bytte kjønn. Kjønn er heller ikke en "følelse", slik transaktivister hevder. F.eks. vil alle kvinner ha ulike oppfatninger av det å være kvinne. For det er ikke en riktig eller feil måte å være kvinne på. Det er nok å være født med kvinnelige kjønnsorganer. Det handler om biologi, at kvinner kan føde barn. Menn kan aldri vite hvordan det er å være kvinne. Akkurat som kvinner selv ikke vet hvordan det er å være i kroppen til en annen person. Kvinner er, de eksisterer. Kjønn handler om biologi, ikke følelser.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

TheBaseline skrev: tor feb 02, 2023 7:37 am
Kul_Djevel skrev: ons feb 01, 2023 7:39 pm
Malacay skrev: ons feb 01, 2023 6:16 pm Mulig Benestad har et poeng. Men man kan ikke drite i lover/regler man ikke liker.
Synes dette virker å være i overkant strengt jeg da, men ser jo nå at beslutningen ankes videre. Synes Benestad virker som en solid lege og godt likt av de han forsøker å hjelpe.

Ja, en lege bør kanskje ikke være alt for fleksibel med lover og regler, men til og med for dem så kan kanskje noen lover og regler IKKE være til det beste for pasienten, så da må det vel være greit å kanskje "bryte" noen hvis det er til det beste for pasienten. Man får stole på at bruddet da er til det beste for pasienten.

Jeg har ingen problem med å bryte lover/relger jeg ikke liker - altså som jeg mener er så idiotisk at det ikke engang skader noen om jeg bryter dem. Men nå er ikke jeg lege da.
LOL! Hvordan hjelper han andre? Tror du virkelig at det er mulig å bytte kjønn?
Nei. Hvorfor spør du om det? Hvordan greide du å tolke det jeg skrev til å dra slike konklusjoner? :)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Har altid ønsker Benstad som deltaker på Farmen. Han hadde jo væt sikret plass i finalen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Malacay skrev: ons feb 01, 2023 5:50 pm Har blitt fratatt legeautorisasjonen. Trodde vedkommende var ryddig, men slike ting skjer stort sett ikke uten grunn. Nok en «bauta» som kommer til å falle hardt ?
Skulle vel ikke være en så stor katastrofe for han akkurat. Fyren er jo snart 75 år og burde heller nyte pensjonisttilværelsen nå. Mener jeg da :)

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Når han holder foredrag på skoler og lignende er visstnok essensen i budskapet at det er normalt å føle seg forvirret og usikker i puberteten, fordi samfunnet bestemmer kjønnet ditt for deg. Mistenker at denne lisensfratakelsen skulle ha skjedd allerede for 30 år siden.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Hjulpet?! Med hva? Du støtter at kvinner kutter av sine bryster fordi de tror de er menn? Eller at menn kutter av penisen sin fordi de tror de er kvinner? Da spør jeg deg: definer en kvinne og definer en mann. Hva skal til for å være en kvinne eller mann?
Dette er samfunnet av idag. Det er langt farligere at unge menn lytter til at Andrew Tate sier de skal slutte å syte, bygge seg litt muskler, vise selvtillitt og forvente null hjelp fra folk rundt deg. Dette er så farlig at det må man gjøre alt for å stoppe . Sier du derimot at en 13-14 åring bør få stoppe puberteten, få insprøytet gifter i kroppen som endrer utviklingen og til og med få operert bort deler av kroppen så er det derimot noe kjempepositivt og ikke skadelig i det hele tatt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Maxus5 skrev: tor feb 02, 2023 11:48 am
Hjulpet?! Med hva? Du støtter at kvinner kutter av sine bryster fordi de tror de er menn? Eller at menn kutter av penisen sin fordi de tror de er kvinner? Da spør jeg deg: definer en kvinne og definer en mann. Hva skal til for å være en kvinne eller mann?
Dette er samfunnet av idag. Det er langt farligere at unge menn lytter til at Andrew Tate sier de skal slutte å syte, bygge seg litt muskler, vise selvtillitt og forvente null hjelp fra folk rundt deg. Dette er så farlig at det må man gjøre alt for å stoppe . Sier du derimot at en 13-14 åring bør få stoppe puberteten, få insprøytet gifter i kroppen som endrer utviklingen og til og med få operert bort deler av kroppen så er det derimot noe kjempepositivt og ikke skadelig i det hele tatt.
Begge ytterpunktene er psykdom

Investor

Legg inn av Investor »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 02, 2023 8:29 am Har alltid ønsket Benestad som deltaker på Farmen. Han hadde jo vært sikret plass i finalen.
Hadde blitt legendarisk! ...og pirrende ;)

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Ubegripelig at lisensen ikke har blitt fratatt tidligere

Visste du at det finnes sju kjønn?
Bilde
https://www.nrk.no/video/257951

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

VG har en utfyllende artikkel angående denne saken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ads-metode

Her kommer det frem mye grums.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Rent generelt mener jeg at transpersoner ikke skal behandle transpersoner. De kan være forutinntatte og derfor ikke objektive i sine vurderinger.

KBY

Legg inn av KBY »

Bur _det_ inn

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Cannabis Connoisseur skrev: søn apr 30, 2023 9:29 am
Texas_John skrev: fre feb 10, 2023 1:18 am Ubegripelig at lisensen ikke har blitt fratatt tidligere

Visste du at det finnes sju kjønn?
Noe så forbanna sjukt. Lisensen burde vært revet i fillebiter for lengst.
Det beste er at folk som forkaster hele idéen om kjønn, er et eget kjønn, ifølge Benestads liste over de 7 kjønn. Denne bautaen innen medisin som @Malacay betegner ham som.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Norges Dr. Mengele:



I mer lesbart format: https://threadreaderapp.com/thread/1655 ... 29314.html

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Bliss skrev: ons mai 10, 2023 9:47 pm Norges Dr. Mengele:



I mer lesbart format: https://threadreaderapp.com/thread/1655 ... 29314.html
😲

Bliss

Legg inn av Bliss »

"Rikshospitalet sa nei – privat lege fjernet brystene til mindreårige

I 2019 fikk lege Halfdan Vier Simensen en advarsel fra Helsetilsynet etter å ha operert bort brystene på to jenter under 18 år. Siden har han operert mer enn 100 transpersoner."


VG omsider på ballen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z ... ndreaarige

Det å fjerne brystene "kan være irreversibelt" i følge Helsetilsynet. En vanvittig formulering. Legen mener den psykotiske 14-åringen kan skylde seg selv for at han kappet brystene av henne:

"Nylig skrev VG at Esben Esther Pirelli Benestad anbefalte hormonbehandling for en tenåringsjente som følte seg som en gutt – uten å ha møtt eller utredet henne først. Noen år senere angret kvinnen.

Til VG forteller hun at kirurg Halfdan Vier Simensen opererte bort brystene hennes.

– Jeg har ikke hatt en eneste pasient som har meldt noe negativt tilbake til meg, sier Simensen til VG.

– Men hva tenker du om tenåringen som angret?

– Hvis hun har opplevd noe negativt, hvorfor har hun ikke kommet til meg?

Han fortsetter:

– Hun ønsket selv å bli operert, men angret åtte år etterpå. Det synes jeg hun selv også må ta litt ansvar for."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»