Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Svar
GoingKronos

Re: Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Legg inn av GoingKronos »

alseboy skrev: man jan 09, 2023 11:13 am
Hva konkret legger du i "venstreekstrem"?
Ser at Lula av politiske analytikere ses på som venstresentrum.
Kanskje ekstremist var å ta i, men dette med tette bånd mellom rettsvesenet og hans administrasjon er ganske ekstremt. Og vi skal huske på at det var veldig gode grunner til at han ble dømt for korrupsjon, selv om det sikkert var korrekt at det var en politisk prosess som førte til dommen så var bevisene for korrupsjon der (og det er jo også flere andre korrupsjonssaker). I tillegg skal vi huske på at han egentlig tok en Putin og skulle styre den nye administrasjonen fra en tilbaketrukket rolle i 2011. Og generelt så er han litt for tett på diktatorer, om det gjelder Bolivia, Venezuela, Cuba eller Russland. Så jeg er på ingen måte overbevist om hans egentlige demokratiske sinnelag.

Men så var det også et lett valg mellom han og Bolsonaro, for sistnevnte trenger vi ikke spekulere på hva står for når det kommer til demokratisk sinnelag eller vilje til maktmisbruk.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Folk_flesk skrev: man jan 09, 2023 6:37 pm
alseboy skrev: man jan 09, 2023 11:13 am
GoingKronos skrev: man jan 09, 2023 10:01 am
Så skal vi være på vakt mot at Lula og hans venstreekstreme regime vil bruke dette til å angripe demokratiet og det at guvernør nå er suspendert er bekymringsfullt, det samme at det ikke ser ut til å være noe reell uavhengighet mellom presidenten og høyesterett. Det er ingen god side i denne fighten, så at man forakter Bolsonaro gjør ikke at man skal skjønnmale de som styrer der nå.
Hva konkret legger du i "venstreekstrem"?
Ser at Lula av politiske analytikere ses på som venstresentrum.
Har også inntrykk av at han er mer sosialdemokrat enn kommunist, så litt merkelig å fremstille ham som en slags Trump/Bolsonaro på venstresiden. Ev. som en Maduro. Nå er jeg ikke helt ukritisk til Lula, selv om jeg sikkert er ganske enig med mye av politikken hans. Men grunnen til at han ikke er en ideell president er først og fremst dette Odebrecht-snusket som han og PT har vært borti de siste årene, og ikke at han representerer noen farlig ideologi. Og så er han mildt sagt "godt brukt". Håper brasiliansk venstreside kan komme opp med noe nytt og friskt snart, for det kan trengs mot Bolsonaro og mafia-familien hans.
Hvis du med sosialdemokrat mener næringslivsfiendtlig omtrent på linje med SV (R er hakket verre) og dagens AP (de var et relativt godt parti for næringslivet så sent som under Stoltenberg), så har du rett. Lula kommer til å kvele den brasilianske økonomien totalt med både skattene og de lemfeldige utdelingene av offentlige midler, med politikken sin. Det blir i praksis ekstremt vanskelig eller umulig å drive privat verdiskapning.

Jeg er i Brasil nå og i går så jeg en London-basert brasiliansk sjefsøkonom i et brasiliansk stort ikke-bankbasert investeringskonglomerat holde et foredrag om de økonomiske konsekvensene av Lulas politikk. Jeg har også snakket med næringsdrivende jeg kjenner her, bl.a. en god venninne som driver et eiendomsselskap i Sao Paulo og har en stor farm for matproduksjon midt i Brasil. Alle er helt oppgitte, og gruer seg til fremtiden under Lulas presidenskap.

For øvrig er det interessant - men ikke overraskende - at norsk presse prøver å fremstille (de høyst uakseptable) opptøyene i Brasilia på søndag som en pro Bolsonaro greie. Det er helt feil. Protestene var mot Lula og hans korrupte fortid. Litt utrolig at en korrupt politikker kan bli valgt, men vi har jo det samme i mindre skala med Lysbakken som ble tatt i korrupsjon men likevel endte opp som partileder i mange år.

Lula har beviselig vært korrupt før. Likevel pøser nå norske myndigheter regnskog-milliarder inn i den Brasilianske statlige økonomien, selv om regnskogen ble massivt hugget ned forrige gang Lula var president.

Jeg personlig liker deler av politikken til Lula, som går på sosial utjevning. For det er liten tvil om at de sosiale forskjellene i Brasil er så til de grader for store. Men når det går så sterkt på bekostning av privat verdiskapning, så forstår jeg at mange blir frustrerte. Det blir ikke langt unna en situasjon hvor vi hadde fått fått Audun Lysbakken som statsminister i Norge. Det er et Norge jeg ikke hadde villet leve i, over tid.

For øvrig helt enig med deg i at Lula ikke kan kalles venstreekstrem eller kommunist. Men han er lengre til venstre enn du beskriver her imo. Han er definitivt ikke noe i nærheten av en sentrumspolitikker. Men det er jo ikke SP og Vedum heller, selv om både kommentatorer og han selv betegner seg slik. (Lula er for øvrig et godt stykke til venstre for Vedum imo).

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Hetfield skrev: tir des 13, 2022 7:49 pm Forhåpentligvis har folka der borte fått opp øya for hvor farlig høyre-ekstreme statsledere er, nå som Trump og Bolsanaro begge er borte fra hvert sitt kontinents supermakt.
Splittelsene og polariseringen i både USA og Brasil har ikke forsvunnet med Trump og Bolsonaro. De oppstod ikke pga. av disse to, tvert i mot var det splittelsene og polariseringen som førte til at de ble valgt.

Alle de underliggende forholdene er fortsatt like ille, og det kommer til å komme de samme eller andre høyre-kandidater i fremtiden som vil spille på dette for å vinne valg.

Det er en total systemsvikt i begge landene som er helt dysfunksjonell. Den går ikke vekk av at Biden og Lula ble valgt.

Opptøyene i Brasilia på søndag viser veldig tydelig hvor mye og sterk anti-Lula stemning som finnes i Brasil. Ja, de var få. Men det er veldig mange anit-Lula i Brasil. Antakelig like mange eller nesten like mange som det fantes og finnes anti-Bolsonaro.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Enzino skrev: tir jan 10, 2023 7:16 pm
Folk_flesk skrev: man jan 09, 2023 6:37 pm
alseboy skrev: man jan 09, 2023 11:13 am

Hva konkret legger du i "venstreekstrem"?
Ser at Lula av politiske analytikere ses på som venstresentrum.
Har også inntrykk av at han er mer sosialdemokrat enn kommunist, så litt merkelig å fremstille ham som en slags Trump/Bolsonaro på venstresiden. Ev. som en Maduro. Nå er jeg ikke helt ukritisk til Lula, selv om jeg sikkert er ganske enig med mye av politikken hans. Men grunnen til at han ikke er en ideell president er først og fremst dette Odebrecht-snusket som han og PT har vært borti de siste årene, og ikke at han representerer noen farlig ideologi. Og så er han mildt sagt "godt brukt". Håper brasiliansk venstreside kan komme opp med noe nytt og friskt snart, for det kan trengs mot Bolsonaro og mafia-familien hans.
Hvis du med sosialdemokrat mener næringslivsfiendtlig omtrent på linje med SV (R er hakket verre) og dagens AP (de var et relativt godt parti for næringslivet så sent som under Stoltenberg), så har du rett. Lula kommer til å kvele den brasilianske økonomien totalt med både skattene og de lemfeldige utdelingene av offentlige midler, med politikken sin. Det blir i praksis ekstremt vanskelig eller umulig å drive privat verdiskapning.

Jeg er i Brasil nå og i går så jeg en London-basert brasiliansk sjefsøkonom i et brasiliansk stort ikke-bankbasert investeringskonglomerat holde et foredrag om de økonomiske konsekvensene av Lulas politikk. Jeg har også snakket med næringsdrivende jeg kjenner her, bl.a. en god venninne som driver et eiendomsselskap i Sao Paulo og har en stor farm for matproduksjon midt i Brasil. Alle er helt oppgitte, og gruer seg til fremtiden under Lulas presidenskap.

For øvrig er det interessant - men ikke overraskende - at norsk presse prøver å fremstille (de høyst uakseptable) opptøyene i Brasilia på søndag som en pro Bolsonaro greie. Det er helt feil. Protestene var mot Lula og hans korrupte fortid. Litt utrolig at en korrupt politikker kan bli valgt, men vi har jo det samme i mindre skala med Lysbakken som ble tatt i korrupsjon men likevel endte opp som partileder i mange år.
I valget mellom en halvkorrupt gamling og en ren fascist, så velger jeg førstnevnte 10 av 10 ganger.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Folk_flesk skrev: tir jan 10, 2023 11:17 pm
Enzino skrev: tir jan 10, 2023 7:16 pm
Folk_flesk skrev: man jan 09, 2023 6:37 pm

Har også inntrykk av at han er mer sosialdemokrat enn kommunist, så litt merkelig å fremstille ham som en slags Trump/Bolsonaro på venstresiden. Ev. som en Maduro. Nå er jeg ikke helt ukritisk til Lula, selv om jeg sikkert er ganske enig med mye av politikken hans. Men grunnen til at han ikke er en ideell president er først og fremst dette Odebrecht-snusket som han og PT har vært borti de siste årene, og ikke at han representerer noen farlig ideologi. Og så er han mildt sagt "godt brukt". Håper brasiliansk venstreside kan komme opp med noe nytt og friskt snart, for det kan trengs mot Bolsonaro og mafia-familien hans.
Hvis du med sosialdemokrat mener næringslivsfiendtlig omtrent på linje med SV (R er hakket verre) og dagens AP (de var et relativt godt parti for næringslivet så sent som under Stoltenberg), så har du rett. Lula kommer til å kvele den brasilianske økonomien totalt med både skattene og de lemfeldige utdelingene av offentlige midler, med politikken sin. Det blir i praksis ekstremt vanskelig eller umulig å drive privat verdiskapning.

Jeg er i Brasil nå og i går så jeg en London-basert brasiliansk sjefsøkonom i et brasiliansk stort ikke-bankbasert investeringskonglomerat holde et foredrag om de økonomiske konsekvensene av Lulas politikk. Jeg har også snakket med næringsdrivende jeg kjenner her, bl.a. en god venninne som driver et eiendomsselskap i Sao Paulo og har en stor farm for matproduksjon midt i Brasil. Alle er helt oppgitte, og gruer seg til fremtiden under Lulas presidenskap.

For øvrig er det interessant - men ikke overraskende - at norsk presse prøver å fremstille (de høyst uakseptable) opptøyene i Brasilia på søndag som en pro Bolsonaro greie. Det er helt feil. Protestene var mot Lula og hans korrupte fortid. Litt utrolig at en korrupt politikker kan bli valgt, men vi har jo det samme i mindre skala med Lysbakken som ble tatt i korrupsjon men likevel endte opp som partileder i mange år.
I valget mellom en halvkorrupt gamling og en ren fascist, så velger jeg førstnevnte 10 av 10 ganger.
Poenget er vel at det er helt absurd at det skal stå mellom de to. Akkurat som det var absurd at Trump og Biden skulle være de to beste kandidatene i USA. Det er et skikkelig sykdomstegn for både systemene og samfunnene.

Og økonomien i Brasil kommer til å gå (enda mer) åt skogen, uansett om man er happy for å bli kvitt Bolsonaro.

Så selv om jeg kan forstå argumentene MOT Bolsonaro (obviously), så ser jeg veldig få argumenter FOR Lula. Akkurat som at det beste argumentet for Biden var at han ikke var Trump, så er det veldig nært at det beste argumentet for Lula er at han ikke er Bolsonaro.

Og det er også det pressen enten ikke fanger opp eller ikke vil skrive. Derfor velger de bevisst eller bevisstløst å skrive at protestene er pro-Bolsonaro, når de faktisk er mot Lula.

Det er "fodida" som de sier her. Fucked up.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

-Former Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva said Russia never should have invaded Ukraine, but he believes Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy is as much to blame for the war as Russian leader Vladimir Putin.

-Lula said Biden and European Union leaders failed to do enough to negotiate with Russia in the run-up to its invasion of Ukraine in February.


Lulas virkelighetsoppfattelse er på mange måter like ille som Bolsonaros.

https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-05-04/

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

oddvar_kjempebra skrev: ons jan 11, 2023 8:28 am -Former Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva said Russia never should have invaded Ukraine, but he believes Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy is as much to blame for the war as Russian leader Vladimir Putin.

-Lula said Biden and European Union leaders failed to do enough to negotiate with Russia in the run-up to its invasion of Ukraine in February.


Lulas virkelighetsoppfattelse er på mange måter like ille som Bolsonaros.

https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-05-04/
Nå tror jeg verken Lula, Bolsonaro eller folk flest i Brasil bryr seg så veldig mye om krigen i Ukraina. For dem blir det en meget fjern konflikt. Kanskje litt sånn som vi i Norge ser på krigen i Etiopia eller Jemen.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Lula var en av de beste regjeringssjefene i Brasils historie siden 1889 da det brasilianske keiserdømmet som var en av de beste styrer i Latin-Amerikas historie, erstattes med et meget turbulent og dårlig stabilt republikkstyre. Hans meritter kan ikke betviles, han etterlatt seg en sterk nasjonaløkonomi, hadde ført Brasil til nye høyder og sørget for at det brasilianske flagget vaier sammen med andre flagg som fra India - Brasil hadde fått en ledende posisjon i "den tredje verdenen" eller ikke-Vesten. Nedhuggingen som i begynnelsen var intenst, kuttes ned til et minimum da Lula avsluttet hans presidenttjeneste, og han hadde tross alt en umulig jobb i et gjennomkorrupt og moralsk forvitret land. Der hvor gatebarn var massakrert på bestilling av butikkeierne i 1970-1990 perioden!

Lulas største bragd er allikevel at han profesjonaliserte den dømmende kraften som selv sendt ham i fengsel. Det var han som startet den nasjonale korrupsjonsbekjempelsen. Det var han som gav dommerne så stor frihet, at de kunne opptre selvstendig. Det var han som aksepterte rettsprosessene mot hans etterfølger og andre sentrale skikkelser uansett hvor mye han mislikt dette, før han var selv rammet. Men så kom det flere år etter Lula var dømt, at korrupsjonsjegerne hadde gått altfor langt, de var utenfor enhver kontroll og lot seg kjøpes - og selv blitt et verktøy for skruppelløse høyrekrefter i samarbeid med søkkrike oligarker. Så høyesteretten som innså at Brasil hadde blitt ustabilt som et resultat, grep inn og ikke bare stoppet korrupsjonsbekjempingen som settes under streng kontroll, men også reverserte mye av skadene.

Det er ikke Bolsanaro eller Lula som har den reelle makten, det er høyesteretten som har vist seg å være det eneste hindret mellom orden og kaos i Brasil som var blitt ført mot stupet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7814

Legg inn av Big George »

Dessverre er det veldig mange politikere og ex-politikere som ikke forsto Putlers tankegang.
Russlands historie med Ukraina er en ting, denne krigen var muligvis ikke til å unngå.
Putlers involvering i krig på 2000 tallet og nettangrep på vesten.
Cyberterror og påvirkning av valg....you name it !

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Det kommer frem nye klare indikasjoner på at Bolsonaro hadde seriøse planer om å undergrave valgresultatet. En av hans tidligere allierte har nå vendt seg mot ham og sier han ble invitert inn i et møte der en senatskollega la frem en plan om å få fjernet høyesterettsdommeren som har vært en garantist for at valgresultatet ble respektert. Bolsonaro var angivelig til stede på dette møtet, uten å si noe. Senatoren som la frem planene er nå arrestert:

https://www.theguardian.com/world/2023/ ... ot-senator

Kan ikke skjønne annet enn at dette må bety juridiske kjempeproblemer for eks-presidenten og det fremstår nå som rimelig logisk at han forlot Brasil og har oppholdt seg i Florida helt siden Lula overtok som president. Det fremstår også som logisk at Bolsonaro har søkt om forlenget opphold
i USA på 6 måneder. Han er rett og slett i ferd med å bli en flyktning fra sitt eget lands rettssystem.

Hva gjør Biden hvis det nå etterhvert skulle lande en utleveringsbegjæring på hans skrivebord?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»