Prishopp på matvarer

Svar
Solvgutt1

Re: Prishopp på matvarer

Legg inn av Solvgutt1 »

Rainmaker skrev: tor feb 02, 2023 1:49 pm
Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 1:24 pm
Rainmaker skrev: tor feb 02, 2023 1:20 pm

Om noen tror at noen bedrifter er "snill" med kundene så trenger de en realitetsorientering.
Jeg skjønner bare ikke den negative vinklingen. Er ikke hele poenget med konkurranse at det skal holde prisene nede?
I et velfungerende marked vil prisene "stabiliseres" pga konkurranse. Det er ingen automatikk i at de "holdes nede". Konkurranse sørger i grunn bare for at de som selger til "ågerpriser" blir utkonkurrert.

Ideelt vil leverandører av varer bli korrigert ved at forbruker i praksis sier "jeg kjøper ikke til den prisen", og det vil fungerer på varer man ikke trenger (og varer hvor man har alternativer). På varer som man "må" ha så fungerer egentlig ikke konkurranse slik, da forbruker kjøper uansett. Så vil noen hevde at leverandørene av varer og tjenester vil konkurrere seg imellom og den som tilbyr lavest pris vinner, og andre vil enten justere seg eller dø ut. I praksis fungerer det imidlertid ikke slik. Ikke innen næringer som dagligvare. Ett moment er at aktørene er for store, og for isolerte fra den daglige driften, til at det vil skje. Ta Rema for eksempel De drifter ikke butikker. De selger en franchise til en lokal kjøpmann, og legger sine betingelser på den virksomheten. At Hans Hansen som daglig leder av den lokale butikken ikke vinner priskrigen med Kiwi'en på hjørnet betyr ikke så mye. De har fått betalt for franchisen, og får betalt for innkjøpene okke som. Går Hans Hansen konkurs kan de jo bare selge en ny franchise til Per Persen. Aksjonærene vil være like fornøyde.

Konkurransesystemet fungerer ypperlig når det er små lokale enheter som konkurrerer seg imellom. Det fungerer mindre bra når det er store (multinasjonale) konglomerater som i bunn og grunn bare deler kaken seg imellom. Det eneste vi oppnår er prisstabilitet, ikke pris reduksjon, som følge av "konkurransen". Da disse store enhetene ikke vil merke det på bunnlinjen om de får en liten dipp i inntektene fordi noen husholdninger stopper på Kiwi i stedet for Rema. Vi så det under "bestevennstuntet" med Æ-appen; Mange sluttet å bruke Rema, og omsetningen falt ganske mye i noen måneder, men var det egentlig noen indikasjoner fra Reitan og co på at det var noe stort problem? Om noe er eneste endringen at Æ har blitt mindre gunstig for kundene....
Nå var det snakk om en veldig konkret situasjon. Der Rema 1000 og Coop setter opp sine priser med 10%, mens Kiwi holder prisen på samme nivå og kjører markedsføring på en "prislås". Erdetslik mener at dette er noe som Kiwi vil tjene på, dessuten vil det presse Rema og Coop til å sette ned sine priser på de varene Kiwi har satt "prislås" på. Han mener at Kiwi gjør dette for å tjene penger, ikke for å være snille.

Det var med tanke på dette konkrete caset at jeg stilte spørsmål om dette ikke er akkurat slik man vil at konkurransen skal fungere? At en aktør ser mulighet til å tjene penger på å legge prisen sin under konkurrentene, og da også presser disse til å redusere sine priser.

Utover det så syns jeg ikke de norske matvareprisene er så veldig høye. Norge er et land med et sterkt importvern, et dyrt landbruk og høye lønnskostnader i alle ledd fra matproduksjon til salg av matvarer. Vi har også strenge krav til kvalitet og kontroll i både dyrehold og mathåndtering. Da er det ikke så rart at vi ligger høyt oppe på listen over pris på mat i Europa, men det er vel ikke sånn at vi ligger på toppen av listen heller? Er vi ikke rundt 10. plass?

At dagligvarebaronene tjener veldig mye penger handler ikke om at de tar så stor profitt ut av hver matvare, men at noen få aktører sitter på enorme markedsandeler. De kunne satt ned prisene så mye at de gikk i minus, uten at det hadde merkes så mye på lommeboken til forbrukerne.

Hadde man for eksempel redusert omsetningen på matvarer på 20 milliarder i året, så ville det utgjort et kostnadskutt på 300,- måneden per nordmann.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Varulv2468 skrev: tor feb 02, 2023 1:01 am
Neptun skrev: ons feb 01, 2023 8:35 pm Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.
Det er ikke matvareprissituasjonen som påvirker kundene; de er de mentale konsekvensene som oppstå, og som både butikkjedene, myndighetene og "eksperter" lot til å fullstendig glemme. Dette er gammel kunnskap for dagligvarebutikkeiere som er klart over at man må ha et inntrykk av rimelighet i sine prisene; man søke å bedra og berolige potensielle kjøperne med enkelte triks som 99 kr istedenfor 100 kr, for de vet det finnes en grense i kundens mentalitet. Hvis en populær vare man pleiet å kjøpe i mange år skulle "sprenge" en grense som fra 30-kronersklassen (31-29) til 40-kronersklassen, vil det forårsake reaksjoner. Her virker det som at butikkjedene, også medregnet Kiwi, hadde glemt dette. Prisstigningen skjer altfor raskt for kundene som må bruke lang tid for å akseptere høyere priser.

Men det er ikke bare det; om dette var gjort med full overlegg til tross for det nevnte, må det da betyr at produksjons-, frakts- og lagringsutgiftene er mye høyere enn ønskelig - et direkte konsekvens av Støres katastrofale feil. Hans strømstøtteordning for bedriftene bommet på selve låveveggen og sørget for at strømutgiftene bli altfor høy for produsent og selger. Mange bønder hadde dessuten sluttet, slik at det er blitt mindre enn før, og det er allerede varslet at det vil bli mindre kjøtt, melk og grønnsaker i fremtiden. Andre bønder opplevd at utgiftene for brensel og maskindrift som traktor hadde steget meget høyt. Fordi mye av maten sentraliseres mer og mer i distribusjonslagre over hele landet, betyr det ekstra transport som kjølelagring og deretter ekstra utgifter i strømforbruk og dieselforbruk.

Matproduksjon i Norge måtte ofte skje med kunstgjødsel og for fra utenlandet, som er blitt dyrere pga. svekket krone, dårlig tilgang på naturgass og de nevnte transportutgiftene. Dessuten er matimporten for norskproduserte mat - de fleste bearbeide kjøttvarer med norsk adresse har utenlandske ingredienser - mye mer omfattende enn hva de fleste realisert. Det er oppstått knapphet på mat som hvete og annet globalt sett, slik at det globale markedet måtte deretter mette etterspørselen med størst mulig bredde fra produsenter over hele verden. Dette driver opp prisen. En brød som i dag kostet 50 kroner, kunne bestå av utenlandske korn - solstikkerfrø kom oftest fra Ukraina. Tørkekatastrofen og hetebølgene i 2022 hadde fulgt til matproduksjonssvikt som bare så vidt kunne dekkes til høyere pris enn vanlig.

Det vil dessuten ikke hjelpe ved å ta bort toll på mat med tanke på valutasituasjonen og knappheten i markedet, aktuelt hadde man holdt ned prisstigningen inntil 1. februar ved å beskytte det norske markedets selvforsyningsevne. Produksjonsutgiftene er lavere i utenlandet enn i Norge. Og i Norge er næringsvirksomheten kritisk for landets realøkonomi som kultur og bosetting. Uten norske mat vil Bygde-Norge dø ut. Utallige milliarder kroner var brukt for å fremme lokalmat i Norge. For flere år siden avslørte smørkrisen at norske kunder vil heller ha kostbare smør fra deres matkultur enn billig og fremmedartede smør fra utenlandet. Man kan ikke endre egne kultur omkring mat.

Men nå kommer det til å svi skikkelig. Kundene kunne utholde det meste, men hvis de utsettes for mentale sjokk vil det få meget store og alvorlige konsekvenser for disses handlingsmønstre og matforbruk. Det vil ikke engangs hjelpe om flesteparten har råd, inntrykket vil sitte seg fast i alle uansett hvor mye eller lite penger man har. De må betale mer for strøm, vann, flere avgifter, mer skatt og mye annet. I mange kommuner har det lenge vært sulteforing - som dermed leder til ekstra skattepress. Det er lettere å spare på innkjøp enn på offentlige og daglige levekostnader.

Nå kommer mange til å spare.
Jeg siterte bare den siste setningen i et forøvrig bra innlegg...
Ja, selvfølgelig kommer vi til å knipe igjen og spare. Men mat må vi ha, derfor er mitt prosjekt å spare på andre områder. Det vil si å la være å kjøpe "luksusvarer" som f. eks. et møbel eller et plagg.
Matbransjens aktører har en vare alle må ha. Det har ikke f. eks møbelbutikken eller gullsmeden.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 8:46 am Vestre skapte vel et fantastisk "Kinderegg" ved sitt fokus på prisene innen dagligvare.
1. Rema 1000 og Coop Extra vil nok redusere sine priser på de samme varene som har annonsert "prislås" på.
2. Folk løper og handler hos Kiwi framfor Rema 1000 og Coop Extra
3, Det vil gi en enda mer konsentrert til Norgesgruppen. - og ga Kiwi en markedsføringsgave verdt flere millioner kroner.
Og da er spørsmålet om det var dette Næringsministeren ønsket ?
En forskyvning av omsetning til Kiwi og Norgesgruppen vil gi Norgesgruppen mer makt - det var vel ikke det Vestre ønsket.
Hvis noen tror at Kiwi innførte "prislås" for snill mot forbrukerne, så tar de feil.
Kiwi utnyttet denne muligheten til å vinne større markedsandel og å tjene mer penger.
Det er av aller største viktighet at folk markerer sin misnøye ved å vende Rema og Extra ryggen.
Viser at de er prisbeviste. Det er slikt som holder prisene nede.
Litt usikker på hva du ville frem til?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Gode nyheter. De vil ikke selge med tap, så de prøvde seg nok.

Toreinar1986

Legg inn av Toreinar1986 »

Hvilken overraskelse.

Dette måtte komme. Da er det nok bare å vente på at prisene i stedet vil bli økt sakte, men sikkert utover våren utenfor medias mest voldsomme oppmerksomhet. Samtidig er det nok stor sannsynlighet for en større prisøkning til 1.Juli i stedet når både folks og medias oppmerksomhet retter seg i helt andre retninger enn matprisene.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Gud bedre så pinlig og griskt. At de faen prøver seg!

Hatten av til Kiwi som viser en skikkelig langfinger til Rema og Coop.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fernandovonarb skrev: tor feb 02, 2023 5:32 pm Gode nyheter. De vil ikke selge med tap, så de prøvde seg nok.
MEN, dette prissjokket betyr at man kan ikke mer ignorere utgiftsøkningen for matvaremarkedet i Norge, det er åpenbart at mye må gjøres for å bringe ned prisene på et aksepterbart nivå - og da må saken med strømutgiftene og brenselsutgiftene som er Støres feil, løses. Dette skulle ikke ha hendt om strømstøtteordningen for bedriftene var gjennomført i bredden fremfor et voldsomt bomskudd av store rang!

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Justice 97 skrev: tor feb 02, 2023 5:28 pm Prisene går ned igjen.

Rema 1000 og Coop Extra dumper prisene. – Vi gjør det ikke fordi vi har råd til det, men fordi vi må, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge til VG.

Rema 1000 skriver i en pressemelding at de velger å skru prisene tilbake til det de var før hevingen 1. februar. – Vi har små marginer fra før og konkurransen i norsk dagligvare er hard. Men grunnfilosofien vår er at vi skal ha de laveste prisene eller stenge dørene. Dette vil koste, men den kostnaden tar vi, slik at vi kan holde kundeløftet vårt, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i REMA 1000 Norge.
Vi har ikke råd til å ikke øke prisene og vi har ikke råd til å la være.
Snakk om å tale med 2 tunger.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

stc887 skrev: tor feb 02, 2023 7:05 pm
Justice 97 skrev: tor feb 02, 2023 5:28 pm Prisene går ned igjen.

Rema 1000 og Coop Extra dumper prisene. – Vi gjør det ikke fordi vi har råd til det, men fordi vi må, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge til VG.

Rema 1000 skriver i en pressemelding at de velger å skru prisene tilbake til det de var før hevingen 1. februar. – Vi har små marginer fra før og konkurransen i norsk dagligvare er hard. Men grunnfilosofien vår er at vi skal ha de laveste prisene eller stenge dørene. Dette vil koste, men den kostnaden tar vi, slik at vi kan holde kundeløftet vårt, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i REMA 1000 Norge.
Vi har ikke råd til å ikke øke prisene og vi har ikke råd til å la være.
Snakk om å tale med 2 tunger.
Temmelig latterlig ja. Alle skjønner at Reitan & co begynte å frykte et omdømmeproblem og vi ser nå en pinlig retrett fra Ole Robert Reitan. Og selvsagt sender han en administrerende direktør ut for å dobbeltkommunisere. Hadde det vært en solskinnshistorie ville han nok ha inntatt rampelyset selv.

En aldri så liten PR-katastrofe for mannen bak "kuttismen" det her.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Megapixsel skrev: tor feb 02, 2023 6:18 pm Gud bedre så pinlig og griskt. At de faen prøver seg!

Hatten av til Kiwi som viser en skikkelig langfinger til Rema og Coop.
Rema viste endelig sitt stygge ansikte så alle fikk se det.
Jeg forlot Rema i går etter tidenes prissjokk, tomhendt - og for godt
Kiwi er butikken jeg skal handle i heretter. Stoor prisforskjell og mye bedre utvalg.

Patetisk forsøk på retrett av Rema og Coop.

William_S

Legg inn av William_S »

Altså at Coop Xtra, Rema og KIWI koster det samme å handle på er da videns kjent. Det var helt forventet dette av Rema og COOP. Når en kjede sier A så sier de andre B kort tid etterpå. De følger hverandre nærmest på krona hva gjelder pris på de samme varene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

William_S skrev: tor feb 02, 2023 8:49 pm Altså at Coop Xtra, Rema og KIWI koster det samme å handle på er da videns kjent. Det var helt forventet dette av Rema og COOP. Når en kjede sier A så sier de andre B kort tid etterpå. De følger hverandre nærmest på krona hva gjelder pris på de samme varene.
Yep, denne logikken her kan genuint ikke være så vanskelig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

peraleks skrev: tor feb 02, 2023 9:31 pm
William_S skrev: tor feb 02, 2023 8:49 pm Altså at Coop Xtra, Rema og KIWI koster det samme å handle på er da videns kjent. Det var helt forventet dette av Rema og COOP. Når en kjede sier A så sier de andre B kort tid etterpå. De følger hverandre nærmest på krona hva gjelder pris på de samme varene.
Yep, denne logikken her kan genuint ikke være så vanskelig.
Alle forbrukere som har litt omløp i toppen bør straffe Rema og Coop nå for tidenes verste prisstigning på ett døgn.
At de nå snur kappen etter vinden bør ikke vektlegges. At de setter ned prisene 10-20% har jeg dessuten ingen tro på.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: tor feb 02, 2023 9:38 pm
peraleks skrev: tor feb 02, 2023 9:31 pm
William_S skrev: tor feb 02, 2023 8:49 pm Altså at Coop Xtra, Rema og KIWI koster det samme å handle på er da videns kjent. Det var helt forventet dette av Rema og COOP. Når en kjede sier A så sier de andre B kort tid etterpå. De følger hverandre nærmest på krona hva gjelder pris på de samme varene.
Yep, denne logikken her kan genuint ikke være så vanskelig.
Alle forbrukere som har litt omløp i toppen bør straffe Rema og Coop nå for tidenes verste prisstigning på ett døgn.
At de nå snur kappen etter vinden bør ikke vektlegges. At de setter ned prisene 10-20% har jeg dessuten ingen tro på.
Jeg var i Rema i dag (det er den nærmeste butikken) og så til min overraskelse at det jeg kjøper koster det samme som før. Indrefilet var faktisk til halv pris.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:20 pm
Neptun skrev: tor feb 02, 2023 9:38 pm
peraleks skrev: tor feb 02, 2023 9:31 pm

Yep, denne logikken her kan genuint ikke være så vanskelig.
Alle forbrukere som har litt omløp i toppen bør straffe Rema og Coop nå for tidenes verste prisstigning på ett døgn.
At de nå snur kappen etter vinden bør ikke vektlegges. At de setter ned prisene 10-20% har jeg dessuten ingen tro på.
Jeg var i Rema i dag (det er den nærmeste butikken) og så til min overraskelse at det jeg kjøper koster det samme som før. Indrefilet var faktisk til halv pris.
Høres da ut som Rema er rette butikken for deg.
"Mine" matvarer ble betydelig dyrere der over natten.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Queenie skrev: man jan 30, 2023 1:23 pm
Neptun skrev: man jan 30, 2023 1:22 pm
B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
- At det må gjøres noe radikalt med de skyhøye prisdrivende strømprisene/drivstoffpriser, prissamarbeide og markedsmakt hos de tre store (dagligvarekartellet) og norske tollbarrierer (proteksjonisme).

Vi kan ikke leve med 60% høyere priser enn i sammenlignbare land på grunn av dette.
60% høyere priser? Hvor langt må vi reise for å finne slike priser?
[/quote

Hadde der vært for 100 år siden hadde vi hatt borgerkrig i Norge nå. men vi har tydelig spist for mye fet mat, at det genet (vikingenet) er borte for lengst.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: tor feb 02, 2023 10:57 pm
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:20 pm
Neptun skrev: tor feb 02, 2023 9:38 pm

Alle forbrukere som har litt omløp i toppen bør straffe Rema og Coop nå for tidenes verste prisstigning på ett døgn.
At de nå snur kappen etter vinden bør ikke vektlegges. At de setter ned prisene 10-20% har jeg dessuten ingen tro på.
Jeg var i Rema i dag (det er den nærmeste butikken) og så til min overraskelse at det jeg kjøper koster det samme som før. Indrefilet var faktisk til halv pris.
Høres da ut som Rema er rette butikken for deg.
"Mine" matvarer ble betydelig dyrere der over natten.
Det var rart. Jeg leser i avisa at både Rema og Coop har bestemt at prisene skal holdes slik de var.
De er nok et svar på at Kiwi erklærte det.
Bytt butikk, du. Dersom din lokale kjøpmann ikke følger opp.
Jeg sjekket flere ting, kjøpte en grandis til samme pris som forrige uke.
Kaffe nøyaktig samme pris. Poteter nøyaktig samme pris.
Det blir jo helt umuligå huske alle før og nå- priser på alle varer i butikken, da.
Men min lille handlerunde ble ikke dyrere i går enn forrige uke.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: fre feb 03, 2023 8:20 am
Neptun skrev: tor feb 02, 2023 10:57 pm
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:20 pm
Jeg var i Rema i dag (det er den nærmeste butikken) og så til min overraskelse at det jeg kjøper koster det samme som før. Indrefilet var faktisk til halv pris.
Høres da ut som Rema er rette butikken for deg.
"Mine" matvarer ble betydelig dyrere der over natten.
Det var rart. Jeg leser i avisa at både Rema og Coop har bestemt at prisene skal holdes slik de var.
De er nok et svar på at Kiwi erklærte det.
Bytt butikk, du. Dersom din lokale kjøpmann ikke følger opp.
Jeg sjekket flere ting, kjøpte en grandis til samme pris som forrige uke.
Kaffe nøyaktig samme pris. Poteter nøyaktig samme pris.
Det blir jo helt umuligå huske alle før og nå- priser på alle varer i butikken, da.
Men min lille handlerunde ble ikke dyrere i går enn forrige uke.
Rart?
Det som teller er at Rema og Coop Extra la på prisene sine svært mye til 1 februar. (unntatt i din lokale Rema-butikk)
Noe Kiwi ikke gjorde.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: fre feb 03, 2023 9:15 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 8:20 am
Neptun skrev: tor feb 02, 2023 10:57 pm

Høres da ut som Rema er rette butikken for deg.
"Mine" matvarer ble betydelig dyrere der over natten.
Det var rart. Jeg leser i avisa at både Rema og Coop har bestemt at prisene skal holdes slik de var.
De er nok et svar på at Kiwi erklærte det.
Bytt butikk, du. Dersom din lokale kjøpmann ikke følger opp.
Jeg sjekket flere ting, kjøpte en grandis til samme pris som forrige uke.
Kaffe nøyaktig samme pris. Poteter nøyaktig samme pris.
Det blir jo helt umuligå huske alle før og nå- priser på alle varer i butikken, da.
Men min lille handlerunde ble ikke dyrere i går enn forrige uke.
Rart?
Det som teller er at Rema og Coop Extra la på prisene sine svært mye til 1 februar. (unntatt i din lokale Rema-butikk)
Noe Kiwi ikke gjorde.
Det var 2. februar i går.
Jeg var ikke i butikken 1. februar.
Skal ikke i noen butikk i dag, men du kan jo dra til butikken og sjekke i dag dersom du vil.
Noe sier meg at du ØNSKER å finne høyere priser.
Lykke til.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Neptun skrev: tor feb 02, 2023 4:35 pm
erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 8:46 am Vestre skapte vel et fantastisk "Kinderegg" ved sitt fokus på prisene innen dagligvare.
1. Rema 1000 og Coop Extra vil nok redusere sine priser på de samme varene som har annonsert "prislås" på.
2. Folk løper og handler hos Kiwi framfor Rema 1000 og Coop Extra
3, Det vil gi en enda mer konsentrert til Norgesgruppen. - og ga Kiwi en markedsføringsgave verdt flere millioner kroner.
Og da er spørsmålet om det var dette Næringsministeren ønsket ?
En forskyvning av omsetning til Kiwi og Norgesgruppen vil gi Norgesgruppen mer makt - det var vel ikke det Vestre ønsket.
Hvis noen tror at Kiwi innførte "prislås" for snill mot forbrukerne, så tar de feil.
Kiwi utnyttet denne muligheten til å vinne større markedsandel og å tjene mer penger.
Det er av aller største viktighet at folk markerer sin misnøye ved å vende Rema og Extra ryggen.
Viser at de er prisbeviste. Det er slikt som holder prisene nede.
Litt usikker på hva du ville frem til?
Da skal jeg forklare:
Vestre, Støre, Vedum og Borch har skreket seg hese om prisstigningen ikke må bli for høy. (Ut i fra ideen om at disse kjedene er nærmest å regne som kjeltringer som utnytter alt og alle - trolig fordi de har lagt seg opp noen milliarder suksessivt over sånn ca 40 år.
Og truet med bøter for prissamarbeid - fordi journalister har fattet interesse for og skrevet om prisvekst uten særlig kunnskap.
Påstanden fra statsrådene har vært prissamarbeid og en bransje med for dårlig konkurranse. Det de nå har oppnådd er at vi ville fått en omsetningsvekst hos Kiwi / Norgesgruppen og en nedgang i omsetning hos Rema 1000 og Coop Extra pga "prislås" som Kiwi innførte degen eller et par dager før 1. februar.
M.a.o. statsrådene får en dreining av omsetning og en enda sterkere konstellasjon i Norgesgruppen, som da vil bli enda større og mektigere i prisforhandlinger med leverandører - og trolig større fordeler. Og da kan det se ut som om dette fokus disse statsråder har hatt mot dagligvare har fått motsatt effekt = at en av de tre utnyttet fokuset til å styrke sin egen posisjon. Samtidig som det trekket Kiwi gjorde viser at det finnes ikke prissamarbeid i bransjen, men en beinhard priskonkurranse. Kiwi kunne ha økt volumet / salget og tjent inn "prislåset" på den måten.
Når jeg var innom Coop Extra i går kveld, ble jeg overrasket over å se at Appelsiner kostet 19,90 for kg og 4pk Coca Cola Zero kostet fremdeles kr. 54,90 samme som før 1.februar.
Men når jeg kom hjem fikk jeg se at både Coop Extra og Rema 1000 vil skru tilbake prisene for å komme på samme nivå som Kiwi. Og det betyr nok (kanskje) at kjedene omorganiserer prissetting eller finner andre måter å spare utgifter. Avhengig av hvor stor del av omsetningen disse 140 varene med "prislås" utgjør.
For med en generell prisnedgang på 4 - 5% uten å redusere andre kostnader vil bety at en del butikker må legges ned som ulønnsomme.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: fre feb 03, 2023 9:17 am
Neptun skrev: fre feb 03, 2023 9:15 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 8:20 am
Det var rart. Jeg leser i avisa at både Rema og Coop har bestemt at prisene skal holdes slik de var.
De er nok et svar på at Kiwi erklærte det.
Bytt butikk, du. Dersom din lokale kjøpmann ikke følger opp.
Jeg sjekket flere ting, kjøpte en grandis til samme pris som forrige uke.
Kaffe nøyaktig samme pris. Poteter nøyaktig samme pris.
Det blir jo helt umuligå huske alle før og nå- priser på alle varer i butikken, da.
Men min lille handlerunde ble ikke dyrere i går enn forrige uke.
Rart?
Det som teller er at Rema og Coop Extra la på prisene sine svært mye til 1 februar. (unntatt i din lokale Rema-butikk)
Noe Kiwi ikke gjorde.
Det var 2. februar i går.
Jeg var ikke i butikken 1. februar.
Skal ikke i noen butikk i dag, men du kan jo dra til butikken og sjekke i dag dersom du vil.
Noe sier meg at du ØNSKER å finne høyere priser.
Lykke til.
Det stemmer det, både Rema 1000 og Coop Extra skrur prisene tilbake til det de var 31.januar. De var bare nødt til det. Det skal bli litt spennende å se hva resultatet av dette blir. Mulig det kan ende opp med en del ulønnsomme butikker som må legges ned - eller de kan spare penger på andre måter.

peraleks

Legg inn av peraleks »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 9:51 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 9:17 am
Neptun skrev: fre feb 03, 2023 9:15 am

Rart?
Det som teller er at Rema og Coop Extra la på prisene sine svært mye til 1 februar. (unntatt i din lokale Rema-butikk)
Noe Kiwi ikke gjorde.
Det var 2. februar i går.
Jeg var ikke i butikken 1. februar.
Skal ikke i noen butikk i dag, men du kan jo dra til butikken og sjekke i dag dersom du vil.
Noe sier meg at du ØNSKER å finne høyere priser.
Lykke til.
Det stemmer det, både Rema 1000 og Coop Extra skrur prisene tilbake til det de var 31.januar. De var bare nødt til det. Det skal bli litt spennende å se hva resultatet av dette blir. Mulig det kan ende opp med en del ulønnsomme butikker som må legges ned - eller de kan spare penger på andre måter.
Garantert flere ulønnsome butikker som legges ned.
Ellers spiser de nok litt av egenkapitalen nå fremover, samtidig som prisene innføres over tid, skal tippe man inn mot midten av mars har sett flere matvarer som har hoppet litt og litt opp i pris.

fargerik

Legg inn av fargerik »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 9:51 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 9:17 am
Neptun skrev: fre feb 03, 2023 9:15 am

Rart?
Det som teller er at Rema og Coop Extra la på prisene sine svært mye til 1 februar. (unntatt i din lokale Rema-butikk)
Noe Kiwi ikke gjorde.
Det var 2. februar i går.
Jeg var ikke i butikken 1. februar.
Skal ikke i noen butikk i dag, men du kan jo dra til butikken og sjekke i dag dersom du vil.
Noe sier meg at du ØNSKER å finne høyere priser.
Lykke til.
Det stemmer det, både Rema 1000 og Coop Extra skrur prisene tilbake til det de var 31.januar. De var bare nødt til det. Det skal bli litt spennende å se hva resultatet av dette blir. Mulig det kan ende opp med en del ulønnsomme butikker som må legges ned - eller de kan spare penger på andre måter.
Personlig tror jeg det vil komme små prisøkninger litt her og der, etterhvert når den verste støyen har lagt seg i mediene. Ispedd noen tilbud og kampanjer for å lokke.
Vi får se.
Kanskje noen nedleggelser, men det er kanskje størst fare for det der det er masse butikker tett i tett.
Jeg bor litt ute i periferien, og håper selvfølgelig at nærbutikken består.
Jeg krever ikke at alle priser skal låses til evig tid, det ville vært urimelig.
Noe må vi nok regne med. Husk at det har vært store lønnsøkninger de to siste årene, og at det antydes lønnsøkninger opp til 5% i år. Butikkene har jo også lønnskostnader som alle andre.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: fre feb 03, 2023 10:07 am
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 9:51 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 9:17 am
Det var 2. februar i går.
Jeg var ikke i butikken 1. februar.
Skal ikke i noen butikk i dag, men du kan jo dra til butikken og sjekke i dag dersom du vil.
Noe sier meg at du ØNSKER å finne høyere priser.
Lykke til.
Det stemmer det, både Rema 1000 og Coop Extra skrur prisene tilbake til det de var 31.januar. De var bare nødt til det. Det skal bli litt spennende å se hva resultatet av dette blir. Mulig det kan ende opp med en del ulønnsomme butikker som må legges ned - eller de kan spare penger på andre måter.
Personlig tror jeg det vil komme små prisøkninger litt her og der, etterhvert når den verste støyen har lagt seg i mediene. Ispedd noen tilbud og kampanjer for å lokke.
Vi får se.
Kanskje noen nedleggelser, men det er kanskje størst fare for det der det er masse butikker tett i tett.
Jeg bor litt ute i periferien, og håper selvfølgelig at nærbutikken består.
Jeg krever ikke at alle priser skal låses til evig tid, det ville vært urimelig.
Noe må vi nok regne med. Husk at det har vært store lønnsøkninger de to siste årene, og at det antydes lønnsøkninger opp til 5% i år. Butikkene har jo også lønnskostnader som alle andre.
Ja, enig, det tror jeg, også. Det er store sammenhenger i dette også.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: fre feb 03, 2023 10:07 am Husk at det har vært store lønnsøkninger de to siste årene
Du som er pensjonist har vel kanskje ikke merket så mye til det?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: fre feb 03, 2023 10:18 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 10:07 am Husk at det har vært store lønnsøkninger de to siste årene
Du som er pensjonist har vel kanskje ikke merket så mye til det?
Stemmer nok det, gitt!
Bør kanskje begynne å tenke på å klippe et nytt hull i livreima, for å kunne stramme inn et hakk til :-)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: fre feb 03, 2023 10:22 am
Stemmer nok det, gitt!
Bør kanskje begynne å tenke på å klippe et nytt hull i livreima, for å kunne stramme inn et hakk til ;.)
Slik du skriver, tyder nok på at du sitter bra i det.

Jeg husker jeg var yngre, og synes det var rart at mine pensjonerte besteforeldre synes alt var så dyrt, men jeg skjønner jo nå hvorfor.

Når ikke alderspensjon samsvarer med prisvekst og lønninger, slik tilfellet definitivt var på 80-tallet, så blir selvfølgelig alt dyrt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: fre feb 03, 2023 10:28 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 10:22 am
Stemmer nok det, gitt!
Bør kanskje begynne å tenke på å klippe et nytt hull i livreima, for å kunne stramme inn et hakk til ;.)
Slik du skriver, tyder nok på at du sitter bra i det.

Jeg husker jeg var yngre, og synes det var rart at mine pensjonerte besteforeldre synes alt var så dyrt, men jeg skjønner jo nå hvorfor.

Når ikke alderspensjon samsvarer med prisvekst og lønninger, slik tilfellet definitivt var på 80-tallet, så blir selvfølgelig alt dyrt.
Det går rundt. Man er jo gjeldfri, det bidrar godt.
Alle bør gjøre alt for å bli gjeldfri før man blir pensjonist.
Man må jo forsake en del, men har igjen for det når inntekten stuper.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Folk_flesk skrev: tor feb 02, 2023 8:26 pm
stc887 skrev: tor feb 02, 2023 7:05 pm
Justice 97 skrev: tor feb 02, 2023 5:28 pm Prisene går ned igjen.

Rema 1000 og Coop Extra dumper prisene. – Vi gjør det ikke fordi vi har råd til det, men fordi vi må, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge til VG.

Rema 1000 skriver i en pressemelding at de velger å skru prisene tilbake til det de var før hevingen 1. februar. – Vi har små marginer fra før og konkurransen i norsk dagligvare er hard. Men grunnfilosofien vår er at vi skal ha de laveste prisene eller stenge dørene. Dette vil koste, men den kostnaden tar vi, slik at vi kan holde kundeløftet vårt, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i REMA 1000 Norge.
Vi har ikke råd til å ikke øke prisene og vi har ikke råd til å la være.
Snakk om å tale med 2 tunger.
Temmelig latterlig ja. Alle skjønner at Reitan & co begynte å frykte et omdømmeproblem og vi ser nå en pinlig retrett fra Ole Robert Reitan. Og selvsagt sender han en administrerende direktør ut for å dobbeltkommunisere. Hadde det vært en solskinnshistorie ville han nok ha inntatt rampelyset selv.

En aldri så liten PR-katastrofe for mannen bak "kuttismen" det her.
En oversikt over hva Rema1000-kjøpmennene tjente i 2015, artikkelen var laget i 2016
https://www.finansavisen.no/nyheter/nae ... udd?hegnar
De tre bukkene Reitan tok ut en halv milliard hver i utbytte i fjor
https://www.nettavisen.no/okonomi/rema- ... 3424304847

Noen her vil sikkert gråte en skvett over deres formueskatt, jf de her som bare ikke kan forstå - hvorfor ikke også Reitan-familien har flyttet til Sveits.

Klipp fra E24, 17.oktober 2021;
"Cruisekongen (Torstein Hagen) med en anslått formue på rundt 30 milliarder kroner, ifølge Kapitals oversikt, tapte flere titalls milliarder kroner under pandemien.
I et VG -intervju forteller Hagen at han nylig hadde besøk av sønnen sin, som har flyttet fra England til Norge.

– Sønnen min sa: «Jeg betaler nå formuesskatt i Norge, men hva fanden betyr det: Vi har nok.» Det er ikke så ofte en far får høre en sønn si noe klokt, men det var klokt sagt.

På spørsmål om også han vurderer flytting til Norge, svarer Hagen:

– Ja, Norge er et godt land å leve i. Vi kan godt diskutere i mange timer hva rette skattemodeller og -satser bør være, men det lar vi ligge i dag."
-------

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Hatten av til KIWI for tidenes reklamestunt, men jeg må si jeg er overrasket hvor naive folk er og proklamerer at man ikke vil handle hos Rema eller Coop igjen. Det var jo det KIWI ville. Hvilken konkurranse og følgelig priser tror man at sitter igjen med om alle handler hos KIWI.

Problemet er at Norgesgruppen er størst og KIWI får varene billigere enn Rema og Coop og kan ha lavere pris og fortsatt tjene på det. Til mer folk handler hos Coop og Rema til mer reel konkurranse får man. Om man tror at KIWI, sikkert for første gang, ikke justerer prisene i februar i solidaritet med kundene tar nok feil.

Jeg lurer virkelig på hvem som har trukket i trådene her. Først ved å snakke opp prisene i forkant så media går av skaftet for å rapportere om det, slik at de rapporter om kraftig prisøkning bortsett fra hos KIWI. VG har jo slått opp at Coop og Rema setter ned igjen prisene, men Dagsrevyen tok seg ikke tid til å nevne det, selv om økningen var toppsak hos NRK i hele onsdagen.

Greit å ta Reitan da man har en person å angripe, men tallene viser jo at Norgesgruppen tjener mer (6.6% mot 3.6% sentralt), Og man vil boikotte Reitan så går jeg ut i fra man dropper Kims potetgull eller Grandiosa og en Ringnes pils til fotballkampen også.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tjene ... -95-864909

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»