Geografiquiz

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Re: Geografiquiz

Legg inn av Karatel »

sergio skrev: fre jan 27, 2023 10:09 am
Karatel skrev: fre jan 27, 2023 7:11 am
sergio skrev: tor jan 26, 2023 9:59 pm

Nedbørfeltet til Vassvatnet, Lurøy? 110 moh, vannskillet ser ut til å ligge på ca 1000 moh
Et godt forslag som kunne vært riktig, men det er ikke området jeg vil fram til.

Du er kommet til rett land og rett fylke, men ikke til rett kommune.

I det området vi skal til, er høyeste punkt litt over 1700 meter ohv og laveste punkt litt over 800 meter ohv.

Hvis du drar fra Lurøy, må du lenger nord enn Suliskongen for å komme til dette området.
Frostisen?
Det er riktig, Frostisen i Narvik, før kommunesammenslåingen i Narvik og Ballangen, kommune.

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

Vi kan reise til en formasjon, som er både underjordisk og undersjøisk, med en liten by nesten rett i sentrum. Den kan ses på som et minnesmerke om hvor dramatisk dyreliv kan være. Fenomenet har vært gjenstand for forskning siden 1970-tallet, men hvis man googler navnet, blir det fort klart hva som skjedde der uten å lese. Man kan vel også tenke at det snart er påske.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

sergio skrev: fre jan 27, 2023 5:45 pm Vi kan reise til en formasjon, som er både underjordisk og undersjøisk, med en liten by nesten rett i sentrum. Den kan ses på som et minnesmerke om hvor dramatisk dyreliv kan være. Fenomenet har vært gjenstand for forskning siden 1970-tallet, men hvis man googler navnet, blir det fort klart hva som skjedde der uten å lese. Man kan vel også tenke at det snart er påske.
Rullesteinøya Jomfruland med nasjonalparken som har 98 % av sitt område under vann?

Jomfruland er en morenerygg som et laget av isen. Forskning på trekkfugler og geologi. Hvitveisen blomster ved påsketider. Kragerø ligger inne på fastlandet.

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

Karatel skrev: lør jan 28, 2023 6:43 pm
sergio skrev: fre jan 27, 2023 5:45 pm Vi kan reise til en formasjon, som er både underjordisk og undersjøisk, med en liten by nesten rett i sentrum. Den kan ses på som et minnesmerke om hvor dramatisk dyreliv kan være. Fenomenet har vært gjenstand for forskning siden 1970-tallet, men hvis man googler navnet, blir det fort klart hva som skjedde der uten å lese. Man kan vel også tenke at det snart er påske.
Rullesteinøya Jomfruland med nasjonalparken som har 98 % av sitt område under vann?

Jomfruland er en morenerygg som et laget av isen. Forskning på trekkfugler og geologi. Hvitveisen blomster ved påsketider. Kragerø ligger inne på fastlandet.
Interessant, men ikke det området jeg er ute etter.

Det finnes knapt noe is der, i hvert fall nå. Geologi sammen med paleontologi skal være en del av fagfeltet.

Tilknytning til påske er noe extra og rar, men den gir mening med fugler og den spesifikke søkemotoren.
Jeg må tilføye at jeg oppdaget denne på vei til Suliskongen, nå tror jeg det ikke var så tilfeldig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

sergio skrev: lør jan 28, 2023 7:40 pm
Karatel skrev: lør jan 28, 2023 6:43 pm
sergio skrev: fre jan 27, 2023 5:45 pm Vi kan reise til en formasjon, som er både underjordisk og undersjøisk, med en liten by nesten rett i sentrum. Den kan ses på som et minnesmerke om hvor dramatisk dyreliv kan være. Fenomenet har vært gjenstand for forskning siden 1970-tallet, men hvis man googler navnet, blir det fort klart hva som skjedde der uten å lese. Man kan vel også tenke at det snart er påske.
Rullesteinøya Jomfruland med nasjonalparken som har 98 % av sitt område under vann?

Jomfruland er en morenerygg som et laget av isen. Forskning på trekkfugler og geologi. Hvitveisen blomster ved påsketider. Kragerø ligger inne på fastlandet.
Interessant, men ikke det området jeg er ute etter.

Det finnes knapt noe is der, i hvert fall nå. Geologi sammen med paleontologi skal være en del av fagfeltet.

Tilknytning til påske er noe extra og rar, men den gir mening med fugler og den spesifikke søkemotoren.
Jeg må tilføye at jeg oppdaget denne på vei til Suliskongen, nå tror jeg det ikke var så tilfeldig.
Andøya med Ramsafeltet, musikkfestivalen Rock mot rus i palmehelga, fuglefjellet Bleiksøy, naturreservatene Skogvoll og Risøysundet, Andøya Space Center og Andøya Rakettskytefelt?

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:37 pm
sergio skrev: lør jan 28, 2023 7:40 pm
Karatel skrev: lør jan 28, 2023 6:43 pm

Rullesteinøya Jomfruland med nasjonalparken som har 98 % av sitt område under vann?

Jomfruland er en morenerygg som et laget av isen. Forskning på trekkfugler og geologi. Hvitveisen blomster ved påsketider. Kragerø ligger inne på fastlandet.
Interessant, men ikke det området jeg er ute etter.

Det finnes knapt noe is der, i hvert fall nå. Geologi sammen med paleontologi skal være en del av fagfeltet.

Tilknytning til påske er noe extra og rar, men den gir mening med fugler og den spesifikke søkemotoren.
Jeg må tilføye at jeg oppdaget denne på vei til Suliskongen, nå tror jeg det ikke var så tilfeldig.
Andøya med Ramsafeltet, musikkfestivalen Rock mot rus i palmehelga, fuglefjellet Bleiksøy, naturreservatene Skogvoll og Risøysundet, Andøya Space Center og Andøya Rakettskytefelt?
Helt urealistisk for meg å si at øya ikke passer :) Mitt reisemål er fortsatt på en halvøy, en av de tryggeste regionene i et ellers ikke så trygt land.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

sergio skrev: søn jan 29, 2023 12:22 am
Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:37 pm
sergio skrev: lør jan 28, 2023 7:40 pm

Interessant, men ikke det området jeg er ute etter.

Det finnes knapt noe is der, i hvert fall nå. Geologi sammen med paleontologi skal være en del av fagfeltet.

Tilknytning til påske er noe extra og rar, men den gir mening med fugler og den spesifikke søkemotoren.
Jeg må tilføye at jeg oppdaget denne på vei til Suliskongen, nå tror jeg det ikke var så tilfeldig.
Andøya med Ramsafeltet, musikkfestivalen Rock mot rus i palmehelga, fuglefjellet Bleiksøy, naturreservatene Skogvoll og Risøysundet, Andøya Space Center og Andøya Rakettskytefelt?
Helt urealistisk for meg å si at øya ikke passer :) Mitt reisemål er fortsatt på en halvøy, en av de tryggeste regionene i et ellers ikke så trygt land.
Meteorittkrateret Chicxulub på Yucatan-halvøya og i havet utenfor og med byen Chicxulub omtrent i sentrum? Den meteoritten man mener forårsaket utryddelsen av dinosauriene for 66 millioner år siden?

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

Karatel skrev: søn jan 29, 2023 7:49 am
sergio skrev: søn jan 29, 2023 12:22 am
Karatel skrev: lør jan 28, 2023 9:37 pm

Andøya med Ramsafeltet, musikkfestivalen Rock mot rus i palmehelga, fuglefjellet Bleiksøy, naturreservatene Skogvoll og Risøysundet, Andøya Space Center og Andøya Rakettskytefelt?
Helt urealistisk for meg å si at øya ikke passer :) Mitt reisemål er fortsatt på en halvøy, en av de tryggeste regionene i et ellers ikke så trygt land.
Meteorittkrateret Chicxulub på Yucatan-halvøya og i havet utenfor og med byen Chicxulub omtrent i sentrum? Den meteoritten man mener forårsaket utryddelsen av dinosauriene for 66 millioner år siden?
Nettopp det, og et nytt påskeegg fra google

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en øy. En politiker dro til denne øya og vendte hjem som krigshelt. Noen år senere fikk han en stor utmerkelse fra et land som ikke var hans hjemland, han besøkte også dette landet. Denne politikeren sørget også for at et land ble delt i to.

Nå i dag huskes han for et steinansikt, et leketøy og noe som er en helseskadelig uvane.

Øya der han ble krigshelt?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Dette er jo Teddy Roosevelt og Cuba.
Fikk Nobels Fredspris og sørger for at Colombia ble delt ved å bidra til Panamakanalen.
Kjent for Teddybjørn, Teddy sigaretter og ansiktet sitt på Mt Rushmore.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Vi skal til et fjell.
Det er det høyeste i et geografisk område. Dette området har en uvanlig status til å være så stort.
Fjellet er oppkalt etter en mann som kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Mannen har også fått et stort skip oppkalt etter seg.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jaauda skrev: søn jan 29, 2023 11:09 pm Vi skal til et fjell.
Det er det høyeste i et geografisk område. Dette området har en uvanlig status til å være så stort.
Fjellet er oppkalt etter en mann som kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Mannen har også fått et stort skip oppkalt etter seg.
Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: søn jan 29, 2023 10:44 pm Dette er jo Teddy Roosevelt og Cuba.
Fikk Nobels Fredspris og sørger for at Colombia ble delt ved å bidra til Panamakanalen.
Kjent for Teddybjørn, Teddy sigaretter og ansiktet sitt på Mt Rushmore.
Den oppgaven var nok altfor enkel og lett. Cuba er selvfølgelig riktig.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 8:00 am Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje
Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:19 am
egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 8:00 am Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje
Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Mount McKinley?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:19 am
egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 8:00 am Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje
Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Aner ikke hvem mannen er men dette området du snakker om kan det være Pecan Valley?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: man jan 30, 2023 10:23 am
Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:19 am
egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 8:00 am Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje
Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Mount McKinley?
Mount McKinley eller Denali er ikke et dårlig forslag, men ligger veldig langt unna fjellet jeg er ute etter. William McKinley kommer fra Ohio, der det riktignok dyrkes peanøtter, men staten er ikke spesielt kjent for dette. Han som mitt fjell er oppkalt etter var også politiker, men ble aldri president.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:19 am
egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 8:00 am Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje
Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
ah - jeg misforstod helt med andre ord.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Korgutt skrev: man jan 30, 2023 10:27 am
Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:19 am
egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 8:00 am Mulig jeg er helt på jordet, men med peanøtter så tenker jeg på Carver - og han er født i Missouri sier google. Han har et skip og en nasjonalpark oppkalt etter seg, men fjellet er jeg mer usikker på.
Helt på jordet dette kanskje
Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Aner ikke hvem mannen er men dette området du snakker om kan det være Pecan Valley?
Området som mannen kommer fra er en amerikansk stat. Den ligger lenger øst enn Texas, der Pecan Valley vel ligger.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:32 am
Karatel skrev: man jan 30, 2023 10:23 am
Jaauda skrev: man jan 30, 2023 10:19 am

Tja, det sentrale her er jo å komme fram til fjellet.
Det er ikke Carver som er mannen jeg tenkte på, men har samme nasjonalitet. Mannen har ikke noen tilknytning til peanøtter, men kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Mount McKinley?
Mount McKinley eller Denali er ikke et dårlig forslag, men ligger veldig langt unna fjellet jeg er ute etter. William McKinley kommer fra Ohio, der det riktignok dyrkes peanøtter, men staten er ikke spesielt kjent for dette. Han som mitt fjell er oppkalt etter var også politiker, men ble aldri president.
Mount Mitchell da kanskje? Høyeste fjellet øst for Mississippi

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

egilfinnbogason skrev: man jan 30, 2023 10:54 am
Mount Mitchell da kanskje? Høyeste fjellet øst for Mississippi
Fjellet vi skal frem til er over dobbelt så høyt som Mt Mitchell og ligger ikke i USA.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Ligger ikke i USA men er en amerikansk delstat? Hawaii og fjellet Mauna Kea?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Korgutt skrev: man jan 30, 2023 11:16 am Ligger ikke i USA men er en amerikansk delstat? Hawaii og fjellet Mauna Kea?
Her er åpningsinnlegget

Vi skal til et fjell.
Det er det høyeste i et geografisk område. Dette området har en uvanlig status til å være så stort.
Fjellet er oppkalt etter en mann som kommer fra et område jeg forbinder med peanøtter.
Mannen har også fått et stort skip oppkalt etter seg.


Siden har jeg avslørt at fjellet ikke ligger i USA.
Personen fjellet er oppkalt etter er derimot amerikaner fra en stat jeg forbinder med peanøtter.
Staten ligger øst for Texas.
Personen er/var politiker, men ikke president.

Tror dette er essensen oppsummert.

Edit: Har jo i tillegg avkreftet noen fjell og personer. Mauna Kea er heller ikke riktig sted, men nærmere enn Mt McKinley.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Kan jo tillegge at fjellet jeg er ute etter ligger i en fjellkjede som er oppkalt etter en annen mann av samme nasjonalitet.
Denne fyren er født i en by som har et kallenavn til felles med min hjemby.
Han var også involvert i oppdagelser ca på andre siden av jorden sammen med en meget kjent nordmann.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: man jan 30, 2023 12:24 pm Kan jo tillegge at fjellet jeg er ute etter ligger i en fjellkjede som er oppkalt etter en annen mann av samme nasjonalitet.
Denne fyren er født i en by som har et kallenavn til felles med min hjemby.
Han var også involvert i oppdagelser ca på andre siden av jorden sammen med en meget kjent nordmann.
Mount Vinson, 4 892 meter ohv. i fjellkjeden Ellsworth Mountains i Antarktis?

Carl G. Vinson var kongressmann fra Georgia. Ellsworth Mountains er oppkalt etter Lincoln Ellsworth som i 1925 sammen med Roald Amundsen gjorde et mislykket forsøk på nå Nordpolen med flyene N-24 og N-25. Året etter, i 1926, var Lincoln Ellsworth med Roald Amundsen i luftskipet Norge på ferden over Nordpolen.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: man jan 30, 2023 3:46 pm
Jaauda skrev: man jan 30, 2023 12:24 pm Kan jo tillegge at fjellet jeg er ute etter ligger i en fjellkjede som er oppkalt etter en annen mann av samme nasjonalitet.
Denne fyren er født i en by som har et kallenavn til felles med min hjemby.
Han var også involvert i oppdagelser ca på andre siden av jorden sammen med en meget kjent nordmann.
Mount Vinson, 4 892 meter ohv. i fjellkjeden Ellsworth Mountains i Antarktis?

Carl G. Vinson var kongressmann fra Georgia. Ellsworth Mountains er oppkalt etter Lincoln Ellsworth som i 1925 sammen med Roald Amundsen gjorde et mislykket forsøk på nå Nordpolen med flyene N-24 og N-25. Året etter, i 1926, var Lincoln Ellsworth med Roald Amundsen i luftskipet Norge på ferden over Nordpolen.
Høyeste fjell i Antarktis er korrekt.
Vinson er fra Georgia som produserer mye av peanøttene i USA. President Carter var også peanøttbonde fra Georgia.
Vinson har også fått et hangarskip oppkalt etter seg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Et sted som man omtaler etter noen landskapsformasjoner som finnes der, eller som fantes der. Nå i moderne tid har menneskelig aktivitet på dette stedet forandret hele stedet og ført til at minst 1, 5 millioner mennesker har vært nødt til å flytte derfra. Disse menneskeskapte forandringene kan sies å være både et gode og en katastrofe.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: tir jan 31, 2023 9:58 am Et sted som man omtaler etter noen landskapsformasjoner som finnes der, eller som fantes der. Nå i moderne tid har menneskelig aktivitet på dette stedet forandret hele stedet og ført til at minst 1, 5 millioner mennesker har vært nødt til å flytte derfra. Disse menneskeskapte forandringene kan sies å være både et gode og en katastrofe.
Jakarta?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: tir jan 31, 2023 2:30 pm
Karatel skrev: tir jan 31, 2023 9:58 am Et sted som man omtaler etter noen landskapsformasjoner som finnes der, eller som fantes der. Nå i moderne tid har menneskelig aktivitet på dette stedet forandret hele stedet og ført til at minst 1, 5 millioner mennesker har vært nødt til å flytte derfra. Disse menneskeskapte forandringene kan sies å være både et gode og en katastrofe.
Jakarta?
Du er i rett verdensdel, men i feil land. Stedet vi skal fram til, har navn etter topografien i området og det ligger langt fra havet.

Jayakarta er sanskrit og betyr "total seier", kalt slik etter muslimenes seier over portugiserne i 1527.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: tir jan 31, 2023 2:30 pm
Karatel skrev: tir jan 31, 2023 9:58 am Et sted som man omtaler etter noen landskapsformasjoner som finnes der, eller som fantes der. Nå i moderne tid har menneskelig aktivitet på dette stedet forandret hele stedet og ført til at minst 1, 5 millioner mennesker har vært nødt til å flytte derfra. Disse menneskeskapte forandringene kan sies å være både et gode og en katastrofe.
Jakarta?
Dette stedet har i flere hundre år vært kjent for sin store naturskjønnhet, det er nettopp den vakre naturen som har gjort stedet, eller strekningen, til et av de mest besøkte turistmål i landet der det ligger. Etter at menneskelige inngrep har forandret naturen, er den ikke helt som før, men sikkert verd et besøk likevel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»