Breaking news: Angrep på ytringsfriheten!

Svar
Knaberaps

Re: Breaking news: Angrep på ytringsfriheten!

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 6:56 pm Nei, dette ser ut som knefall for Erdogan og ser det slik ut, så er det nok gjerne noe i det. Trenger ikke være konspiratorisk for å se noe så opplagt.
Dersom politiet snudde etter at ambassadøren i Tyrkia fikk kjeft, så ser det virkelig slik ut.

Corvus

Legg inn av Corvus »

GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 4:54 pm
Cochise skrev: tor feb 02, 2023 4:49 pm
GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 4:21 pm At politiet på et døgns varsel skal klare å sikre denne type arrangement er ikke å forvente. De får prøve igjen en annen dag, dette har vi jo vært gjennom flere ganger tidligere - de får avslag for at det ikke er praktisk gjennomførbart og så etter noen dager de later som dem er offer for innskrenket ytringsfrihet så får de brenne koranen på et annet tidspunkt.
Dette er noe annerledes enn tidligere tilfeller, der det har vært fare for/har forekommet
motdemonstrasjoner. Gjengene som møtte opp på SIANs markeringer for å bråke,
har blitt færre og færre. Det er ikke så morro lenger, mange har innsett at
uten motdemonstranter er SIAN-show med eller uten bokbål bare tøys som
folk ignorerer eller flirer av!

Denne gangen er det ikke potensielle motdemonstrasjoner som er årsaken til at politiet
trekker tillatelsen (som legg merke til allerede var gitt).
Det er Tyrkia som har kalt den norske ambassadøren inn på teppet pg
forlangt at Norge stanser markerigen! Og Norge adlyder!
Skammelig!

cochise.
Nei, norske myndigheter fortalte Tyrkia at vi har ytringsfrihet og at det derfor er lov å brenne koranen.
Det var den offisielle forklaringen ja. Vi vet ikke hva regjeringenen har fortalt PST/politiet siden man får dette knefallet for islamisten Erdogan.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Corvus skrev: tor feb 02, 2023 7:05 pm
Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 3:57 pm Politiet som skal beskytte vår grunnlovsfestet rett til ytringsfrihet, har istedet valgt å angripe ytringsfriheten og stopper en planlagt demonstrasjon foran Tyrkias ambassade og SIAN sin plan med å brenne koranen.

For all del. SIAN er en gjeng tapere og har mange motbydelige meninger, men selv de med meninger vi ikke liker skal ha ytringsfrihet på lik linje med alle.

Jeg mener dette er grovt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... paa-teppet

Det er ikke politiets oppgave å løpe ærend for muslimer eller andre lettkrenkede grupper. Deres oppgave i dette tilfellet er å beskytte ytringsfriheten vår og ikke angripe denne.

Dette mener jeg er grovt og skandaløst! Hva tenker dere?
Det blir feil uansett.
Enten er dette et brudd på ytringsfriheten, hvilket er meget alvorlig.
Eller man har farlige og sterke islamistiske trusler av en viss størrelse her i landet som PST og politiet ikke vil fotelle befolkningen om.
Begge alternativer er skremmende.
Men ytringsfriheten skal man forsvare med blod og tårer. Det farligste alternativet er å undertrykke ytringsfriheten. Den bokbrenningen burde funnet sted KUN for å vise Erdogan at i Norge har vi ytringsfrihet.

Nå har vi gjort det motsatte. Vi har kanskje ikke ytringsfrihet likevel.

En stor skam dette. En sørgelig dag at SIAN ikke fikk brenne denne boken.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 7:05 pm Faktisk så hadde det mest riktige vært å la de gjennomføre denne demonstrasjonen. Hadde faktisk vært BRA for Norge som nasjon å vise Erdogan at i Norge har vi ytringsfrihet og hans trusler mot Sverige og Finland ikke gjelder oss, fordi vi allerede er et NATO-land. Bare pga det så burde vi ALLE ønsket nettopp denne demonstrasjonen velkommen!
En slik brenning foran den tyrkiske ambassaden burde blitt gjort til faste tider jevnlig til Erdogal godtar Sverige i NATO.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: tor feb 02, 2023 7:08 pm
Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 7:05 pm Faktisk så hadde det mest riktige vært å la de gjennomføre denne demonstrasjonen. Hadde faktisk vært BRA for Norge som nasjon å vise Erdogan at i Norge har vi ytringsfrihet og hans trusler mot Sverige og Finland ikke gjelder oss, fordi vi allerede er et NATO-land. Bare pga det så burde vi ALLE ønsket nettopp denne demonstrasjonen velkommen!
En slik brenning foran den tyrkiske ambassaden burde blitt gjort til faste tider jevnlig til Erdogal godtar Sverige i NATO.
Sjelden vi er enig, men nå er vi faktisk det. Nå støtter jeg faktisk brenning av koranen jeg også pga omstendighetene. Når man ofrer ytringsfriheten for tekkes Erdogan, så er vi som nasjon ille ute å kjører.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/po ... /15476972/

Skjemmes - for ei til å linke...?

Edit: Den fixer det selv-
Fucking amazing.


cochise-

trønderen

Legg inn av trønderen »

Megapixsel skrev: tor feb 02, 2023 6:50 pm Ytringsfriheten har jo vært død lenge, den er vel strengt tatt begravet.
Er den virkelig det i Norge? På hvilken måte egentlig?

trønderen

Legg inn av trønderen »

Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 6:56 pm
GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 6:46 pm
Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 6:41 pm
Ekstremt merkelig at du ikke kan innrømme at dette ser rart ut. Protesten først godkjent. Så blir ambassadør innkalt på teppet i Ankara. Politiet forbyr.

Det ser muffens ut og ser det muffens ut, så er det gjerne noe i det.
Nei, men jeg forstår jo for at folk som er veldig konspiratorisk anlagt og ikke forstår så enkel logikk ser det slik. Men for gjenta, i det øyeblikket Tyrkia gjør det til en sak så går det fra 10-15 tapere som nok en gang brenner koranen til at det vil komme hundrevis, kanskje tusenvis av motdemonstranter og nysgjerrige. Det er opplagt at det blir et kaos, og da er det bedre å si at dette kan ikke gjennomføres nå og så ha en dialog om en ny dato som gjør politiets arbeid gjennomførbart.
At hundrevis hadde giddet å møte opp for å sutre over en bokbrenning nå på sure vinteren høres fantasifullt og oppdiktet ut. Dessuten så er det politiet oppgave å sørge for at ytringsfriheten skal kunne gjennomføres. Greier de ikke takle noen hundre mennesker (som de har gjort før) så bør de finne seg noe annet å gjøre.

Nei, dette ser ut som knefall for Erdogan og ser det slik ut, så er det nok gjerne noe i det. Trenger ikke være konspiratorisk for å se noe så opplagt.
Jeg støtter GK her i at forutsetningene for politiet forandrer seg. Vi så jo også i sommer at politiet sliter med å garantere sikkerheten for folk når de på kort varsel må planlegge for markeringer. Jeg tipper at om SIAN søker om å få markere neste fredag så får de lov til det. Hvis de eventuelt også da hadde fått nei, så kunne jeg kjøpt litt av konspirasjonsteoriene dine.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Det er ikke evt motdemonstrasjoner politiet frykter. De hevder å ha informasjon
om at deltagere i SIAN-markeringen kan være i fare...

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/po ... /15476972/

"– Ut i fra på etterretningsopplysninger, har vi vurdert at det ikke er sikkert nok å gjennomføre dette arrangementet.
Men hvilken etterretningsinformasjon politiet besitter, er Strand ordknapp om.
– Det vil jeg ikke gå inn på. Det handler om sikkerhetssituasjonen for de som skal være på denne demonstrasjonen, sier Strand til TV 2."

Jøje meg - har de vært hos Bhatti igjen?

cochise-

Hedning

Legg inn av Hedning »

Dette vil jo bare gi Erdogan mer vann på mølla når det kommer til å presse Sverige. "Se Norge stopper slike blasfemiske handlinger" vil han nå kunne si,og peke på denne feige avgjørelsen. Da håper jeg i det minste Politiet jobber på spreng med å finne de som de ser på som så rabiate at denne demonstrasjonen er for farlig å gjennomføre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

FjodorDVD skrev: tor feb 02, 2023 6:26 pm
Karatel skrev: tor feb 02, 2023 5:22 pm
FjodorDVD skrev: tor feb 02, 2023 5:09 pm Jeg synes det skulle vært forbudt å brenne bøker. Det er i seg selv ett brudd på ytringsfriheten.

Det er enkelte ting jeg ikke inngår kompromisser om for å bevare freden. Bevisst provokasjon for å lage bråk, som å brenne koranen og nasjonalflagg eller tegne karikaturer av helligdommer til andre folk kan jeg derimot lett avstå fra.
Å brenne en bok du selv har kjøpt og betalt, er selvfølgelig ikke brudd på ytringfriheten.

Norske forlag og bokhandlere makulerer mengder av bøker. I 2015 ble rundt tre millioner bøker makulert her i Norge.
Om lagersjefen må brenne noen bøker er det greit for meg. Er det Sannhetsministeriet eller SIAN som vil omskrive historien eller lage bråk i det offentlige rom er det ikke greit.
Hvis et forlag eller en bokhandel har en stor beholdning av Koranen, Bibelen, Mein Kampf, Das Kapital, Maos Lille røde, Kim Il Sungs samlede verker oa., som de ikke får solgt, mener jeg at de fritt må få makulere alle disse bøkene. Siden loven er lik for alle og alle skal behandles likt, kan man ikke forby brenning av Koranen og samtidig tillate brenning av Mein Kampf, Das Kapital oa.

Nå i disse dager med krig i Ukraina er det sikkert mange som ønsker å brenne russiske flagg foran den russiske ambassaden, og det mener jeg de fritt må få lov til, så får bare russerne bli sinte og fornærmet.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Karatel skrev: tor feb 02, 2023 8:53 pm Nå i disse dager med krig i Ukraina er det sikkert mange som ønsker å brenne russiske flagg foran den russiske ambassaden, og det mener jeg de fritt må få lov til, så får bare russerne bli sinte og fornærmet.
Lover må ikke tolkes som fanden leser bibelen.

Tenk, om jeg brenner denne boka her blir det krig. Da brenner jeg ikke boka. Om jeg ikke brenner dette flagget blir det fred. Da brenner jeg ikke flagget. Selv om jeg har lov.

Men blir det fred om jeg brenner boka gjør jeg det og blir det ikke krig om jeg brenner flagget gjør jeg det. Uansett om jeg har lov eller ikke.

Man må vise til gode og aktverdige hensikter for å ha loven på sin side.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 5:17 pm

Tidslinjen er ganske naturlig om man ikke er konspirasjonsteoretiker. Politiet tror at det er de vanlige 15-20 idiotene som brenner koranen for hundrede gang, men plutselig involverer Tyrkia seg og gjør at det sannsynligvis kommer hundre, kanskje tusenvis av motdemonstranter. Da er sikkerhetssituasjonen plutselig en helt annen, og det lar seg ikke organisere på noen få timer.
Så da er man altså redd for at islamistene og deres supportere skal finne på noe faenskap.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Guttorm123 skrev: tor feb 02, 2023 10:07 pm
GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 5:17 pm

Tidslinjen er ganske naturlig om man ikke er konspirasjonsteoretiker. Politiet tror at det er de vanlige 15-20 idiotene som brenner koranen for hundrede gang, men plutselig involverer Tyrkia seg og gjør at det sannsynligvis kommer hundre, kanskje tusenvis av motdemonstranter. Da er sikkerhetssituasjonen plutselig en helt annen, og det lar seg ikke organisere på noen få timer.
Så da er man altså redd for at islamistene og deres supportere skal finne på noe faenskap.
Absolutt, det er jo ikke så mange månedene siden vi hadde et islamistisk terrorangrep. Så er neppe terror det mest sannsynlige, mer tradisjonell voldsbruk. Og SIAN-medlemmer ble jo kjørt av veien i fjor også, så det er klart at politiet er klar over at de trenger ekstra sikkerhet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

FjodorDVD skrev: tor feb 02, 2023 9:57 pm

Tenk, om jeg brenner denne boka her blir det krig. Da brenner jeg ikke boka. Om jeg ikke brenner dette flagget blir det fred. Da brenner jeg ikke flagget. Selv om jeg har lov.
Problemet er om man bøyer av for trusler så gir man makt til dem som fremsetter trusler, og vi får mer av det og vi blir mindre og mindre fritt samfunn. Og vi ser jo det spesielt nå med Putin, han rasler med bruk av atomvåpen - men i det øyeblikket vi viser at vi bøyer av pga hans trusler så er han verdens mektigste mann og vi er underkastet hans galskap. Det er ikke en verden det er verd å leve i. Og heller ikke en verden der islamister skal bestemme hva vi skal få lov til eller ikke er verd å leve i.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Hvis den løken i SIAN absolutt må brenne Koranen får han gjøre det i hagen sin (om han har en) uten alt showet.

Ytringsfriheten trenger ikke bli misbrukt av hjernedøde provokasjoner. Tipper politiet til slutt blir lei av alt tullet.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 3:57 pm Politiet som skal beskytte vår grunnlovsfestet rett til ytringsfrihet, har istedet valgt å angripe ytringsfriheten og stopper en planlagt demonstrasjon foran Tyrkias ambassade og SIAN sin plan med å brenne koranen.

For all del. SIAN er en gjeng tapere og har mange motbydelige meninger, men selv de med meninger vi ikke liker skal ha ytringsfrihet på lik linje med alle.

Jeg mener dette er grovt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... paa-teppet

Det er ikke politiets oppgave å løpe ærend for muslimer eller andre lettkrenkede grupper. Deres oppgave i dette tilfellet er å beskytte ytringsfriheten vår og ikke angripe denne.

Dette mener jeg er grovt og skandaløst! Hva tenker dere?
Kan ikke være mer en enig.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Cochise skrev: tor feb 02, 2023 4:49 pm
GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 4:21 pm At politiet på et døgns varsel skal klare å sikre denne type arrangement er ikke å forvente. De får prøve igjen en annen dag, dette har vi jo vært gjennom flere ganger tidligere - de får avslag for at det ikke er praktisk gjennomførbart og så etter noen dager de later som dem er offer for innskrenket ytringsfrihet så får de brenne koranen på et annet tidspunkt.
Dette er noe annerledes enn tidligere tilfeller, der det har vært fare for/har forekommet
motdemonstrasjoner. Gjengene som møtte opp på SIANs markeringer for å bråke,
har blitt færre og færre. Det er ikke så morro lenger, mange har innsett at
uten motdemonstranter er SIAN-show med eller uten bokbål bare tøys som
folk ignorerer eller flirer av!

Denne gangen er det ikke potensielle motdemonstrasjoner som er årsaken til at politiet
trekker tillatelsen (som legg merke til allerede var gitt).
Det er Tyrkia som har kalt den norske ambassadøren inn på teppet pg
forlangt at Norge stanser markerigen! Og Norge adlyder!
Skammelig!

cochise.
Det kan jeg si...hadde vi vært Vikinger, hadde aldri situasjonen vi her snakker, om kunnet skje. Vikinger var vikinger ...og så alle de andre.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Starstruck skrev: tor feb 02, 2023 10:39 pm Hvis den løken i SIAN absolutt må brenne Koranen får han gjøre det i hagen sin (om han har en) uten alt showet.

Ytringsfriheten trenger ikke bli misbrukt av hjernedøde provokasjoner. Tipper politiet til slutt blir lei av alt tullet.
Det er ikke nødvendigvis misbruk.

Det vitner om en trang forståelse av ytringsfrihet og offentlig debatt at det å skulle brenne en religiøs bok nærmest er automatisk misbruk av ytringsfriheten.

Tidligere har man sett at slike brenninger har blusset opp deler av offentlig debatt som var død, og bringet inn nye perspektiver. Det er en fordel, selv om handlingen i seg selv er høl i hodet.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Starstruck skrev: tor feb 02, 2023 10:39 pm Hvis den løken i SIAN absolutt må brenne Koranen får han gjøre det i hagen sin (om han har en) uten alt showet.

Ytringsfriheten trenger ikke bli misbrukt av hjernedøde provokasjoner. Tipper politiet til slutt blir lei av alt tullet.
Man misbruker ikke ytringsfriheten ved å være kontroversiell,eller si noe ubehagelig. Man bruker ytringsfriheten.
Det er ubehagelige,og provoserende ytringer ytringsfriheten er laget for. Ting som ikke provoserer trenger ikke vern. Problemet er ikke bokbrenning,men folk som ikke takler å se andre brenne bøker.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg forstår ikke hvorfor de som blir krenka velger å gi disse koranbrenningene oppmerksomhet.

Hadde ingen brydd seg hadde de slutta. Det at de får oppmerksomhet er jo det som trigger dem.

Det er en bok. Den fysiske boken er fullstendig uvesentlig.

Om man er troende muslim er det jo innholdet som betyr noe. En brent bok dreper ikke det innholdet.

Overse dem så slutter de.

Det som derimot ergrer meg er at ytringsfriheten misbrukes til slikt møl. Dette er ikke en ytring, det er pur provokasjon. Kun ment for å skape uhygge.

Jeg blir ikke provosert på religionens vegne. Men jeg irriterer meg over de som bruker tiden sin på denne kloden på å være utrivelige.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Starstruck skrev: tor feb 02, 2023 10:39 pm Hvis den løken i SIAN absolutt må brenne Koranen får han gjøre det i hagen sin (om han har en) uten alt showet.

Ytringsfriheten trenger ikke bli misbrukt av hjernedøde provokasjoner. Tipper politiet til slutt blir lei av alt tullet.
Får ikke håpe vi får slike tilstander:

12. mars 2022 utførte Saudi-Arabia den største massehenrettelsen i nyere tid. 81 personer ble henrettet på én og samme dag.

Amnesty mener bin Salman bruker dødsstraff for å tie meningsmotstandere og kneble politisk opposisjon.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rl ... bin-salman

joplina

Legg inn av joplina »

busemannen skrev: tor feb 02, 2023 4:05 pm Det er vel skaubrannfare nu. Ikke lurt å tenne bål.
Ja, det er "skaubrannfare" nå.
Med en spenna gærn Putin som kriger i Ukraina(øst-Europa) har alvoret gått opp for både Finland og evig-nøytrale-Sverige , slik at begge land ønsker å bli medlemmer i NATO.
Erdogan har skramlet over Sverige som huser fiender av Tyrkia og som ivaretar PKK-medlemmer og lar de få "fritt spillerom" noe som har medført at Tyrkia har vært kritiske til svenskt medlemskap i NATO hele veien. Så mildnet det noe - frem til den høyreradikale idioten Rasmus Paludan fikk lov å demonstrere med koranbrenning vel à merke. Da satte Erdogan seg fullstendig på bakbena på ny.

Det er hva det er...Putin er fortsatt like gal og det er fortsatt krig i Europa - og det er et soleklart ønske og behov at både Finland og Sverige blir NATO-medlemmer slik at vi står samlet mot Russland.
I krigstid må ofte kameler svelges.
- Det er ikke tvil om at Paludan og SIAN ikke kjenner sin besøkelsestid og ei heller sitt publikum. De lager vanskeligheter og oppfører seg som om det slettest ikke er viktig å få med Sverige i NATO. At det er viktigere å få provosere Erdogan som kan ødelegge for svenskt medlemskap - for de hater Islam så sterkt at svenskt medlemskap i NATO blir plassert i baksetet.

- Er kamelen "knefall for Erdogan" hvis koranbrenning utenfor Tyrkias ambassade ikke tillates i disse tider - eller er kamelen at disse skrudde høyreekstremistene blir satt på pause vedrørende koranbrenning for ikke å provosere frem flere vanskeligheter for svenskt medlemskap i NATO?

Hva er mest tungtveiende?
Nato-medlemskap for våre nærmeste naboer i disse krigstider eller høyreekstremisters provoserende koranbrenninger utenfor den tyrkiske ambassade...Tyrkia som sitter med nøkkelen for svenskt medlemskap i NATO
?

På grunn av omstendighetene med krig i Europa og dermed Finland og Sveriges ønske og behov for å bli medlemmer i NATO, så syns jeg det blir litt lættis å gjøre dette til kun et spørsmål om ytringsfrihet. Som om det ikke eksisterer noe bakteppe med krig i Europa og som om Tyrkia ikke har noen rolle vedrørende Sveriges muligheter for medlemskap.

Som allerede sagt - i krigstid må ofte kameler svelges for å oppnå et overordnet gode for flest mulig.
..og for å si det slik så er det i hvert fall IKKE Paludan &co eller SIAN som vil redde oss fra Russland og Putin!

OrmenLange
Innlegg: 1805

Legg inn av OrmenLange »

joplina skrev: fre feb 03, 2023 7:25 am
busemannen skrev: tor feb 02, 2023 4:05 pm Det er vel skaubrannfare nu. Ikke lurt å tenne bål.
Ja, det er "skaubrannfare" nå.
Med en spenna gærn Putin som kriger i Ukraina(øst-Europa) har alvoret gått opp for både Finland og evig-nøytrale-Sverige , slik at begge land ønsker å bli medlemmer i NATO.
Erdogan har skramlet over Sverige som huser fiender av Tyrkia og som ivaretar PKK-medlemmer og lar de få "fritt spillerom" noe som har medført at Tyrkia har vært kritiske til svenskt medlemskap i NATO hele veien. Så mildnet det noe - frem til den høyreradikale idioten Rasmus Paludan fikk lov å demonstrere med koranbrenning vel à merke. Da satte Erdogan seg fullstendig på bakbena på ny.

Det er hva det er...Putin er fortsatt like gal og det er fortsatt krig i Europa - og det er et soleklart ønske og behov at både Finland og Sverige blir NATO-medlemmer slik at vi står samlet mot Russland.
I krigstid må ofte kameler svelges.
- Det er ikke tvil om at Paludan og SIAN ikke kjenner sin besøkelsestid og ei heller sitt publikum. De lager vanskeligheter og oppfører seg som om det slettest ikke er viktig å få med Sverige i NATO. At det er viktigere å få provosere Erdogan som kan ødelegge for svenskt medlemskap - for de hater Islam så sterkt at svenskt medlemskap i NATO blir plassert i baksetet.

- Er kamelen "knefall for Erdogan" hvis koranbrenning utenfor Tyrkias ambassade ikke tillates i disse tider - eller er kamelen at disse skrudde høyreekstremistene blir satt på pause vedrørende koranbrenning for ikke å provosere frem flere vanskeligheter for svenskt medlemskap i NATO?

Hva er mest tungtveiende?
Nato-medlemskap for våre nærmeste naboer i disse krigstider eller høyreekstremisters provoserende koranbrenninger utenfor den tyrkiske ambassade...Tyrkia som sitter med nøkkelen for svenskt medlemskap i NATO
?

På grunn av omstendighetene med krig i Europa og dermed Finland og Sveriges ønske og behov for å bli medlemmer i NATO, så syns jeg det blir litt lættis å gjøre dette til kun et spørsmål om ytringsfrihet. Som om det ikke eksisterer noe bakteppe med krig i Europa og som om Tyrkia ikke har noen rolle vedrørende Sveriges muligheter for medlemskap.

Som allerede sagt - i krigstid må ofte kameler svelges for å oppnå et overordnet gode for flest mulig.
..og for å si det slik så er det i hvert fall IKKE Paludan &co eller SIAN som vil redde oss fra Russland og Putin!
Hvorfor skal Norge gjøre knefall for Tyrkia for at Erdogan skal slippe Sverige inn i NATO, når Sverige selv ikke er villige til det samme? Det er rett og slett idiotisk.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Kul_Djevel skrev: tor feb 02, 2023 3:57 pm Politiet som skal beskytte vår grunnlovsfestet rett til ytringsfrihet, har istedet valgt å angripe ytringsfriheten og stopper en planlagt demonstrasjon foran Tyrkias ambassade og SIAN sin plan med å brenne koranen.

For all del. SIAN er en gjeng tapere og har mange motbydelige meninger, men selv de med meninger vi ikke liker skal ha ytringsfrihet på lik linje med alle.

Jeg mener dette er grovt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... paa-teppet

Det er ikke politiets oppgave å løpe ærend for muslimer eller andre lettkrenkede grupper. Deres oppgave i dette tilfellet er å beskytte ytringsfriheten vår og ikke angripe denne.

Dette mener jeg er grovt og skandaløst! Hva tenker dere?
Kunne faktisk ikke vært mer enig.

Selv om denne SIAN gjengen er en gjeng kronidioter, så fryktes nok en gang de rabiate idonen på den andre siden av sperrebåndene mest.

Og denne gjengen virker for dumme til å selv forstå ar de er problemet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

joplina skrev: fre feb 03, 2023 7:25 am
Hva er mest tungtveiende?
Nato-medlemskap for våre nærmeste naboer i disse krigstider eller høyreekstremisters provoserende koranbrenninger utenfor den tyrkiske ambassade...Tyrkia som sitter med nøkkelen for svenskt medlemskap i NATO
?

Hva er sammenhengen her?

joplina

Legg inn av joplina »

OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 7:43 am
Hvorfor skal Norge gjøre knefall for Tyrkia for at Erdogan skal slippe Sverige inn i NATO, når Sverige selv ikke er villige til det samme? Det er rett og slett idiotisk.
Det der "knefallet" er det ikke alle som ser...Jeg ser det ikke f.eks.

Det jeg ser er at høyreekstremisten Paludan's stunt i Sverige vakte særdeles sterke reaksjoner i Tyrkia og at Erdogan som allerede var forbannet på Sveriges PKK-camp gikk helt i vranglås.
- Tror du svenskene er tjent med at Paludan's stunt kan medføre at de ikke får bli medlemmer av NATO i disse krigstider...?
Tror du medel-Svensson er glade og fornøyde over følgene det kan få..?

Og i etterdønningene finner de glupe norske høyreekstermistene på at DE kan jo brenne koranen utenfor Tyrkias ambassade som en støtterklæring til Paludan "og for ytringsfriheten"..for det er jo tross alt viktigere enn noe svenskt NATO-medlemskap.
Tyrkia og Erdogan er ikke helt kunnskapsløse. De er fullstendig klar over at Sverige og Norge er broderfolk og deler en laaang grense og fritt reiser over grensen både for handel og arbeid. Og mens Norge allerede er NATO-medlemmer som Tyrkia ikke kan røre så er det verre for Sverige som både ønsker og trenger et medlemskap i disse tider.

Det jeg ser er en kamel og ikke noe knefall.

Kamelen er at SIAN ble satt på pause for sin Paludan-støttende koranbrenning utenfor Tyrkias ambassade.
Som broderfolk i krigstid støtter vi hverandre. Vi svelger en kamel for ikke å gjøre ting verre - som i dette tilfelle betyr at vi ikke pisker opp Tyrkias aversjon mot Sverige i etterdønningene av koranbrenningen som vakte så sterke reaksjoner.
SIAN kunne søkt om å brenne den boka hvor som helst, men de valgte spesifikt ut området utenfor Tyrkias ambassade og fikk nei.
Jeg må si at personlig syns jeg det var helt riktig å svelge den kamelen når det er krig i Europa og vår nærmeste nabo sliter med å få medlemskap i NATO.

Faktisk syns jeg det er en liten kamel å svelge for et større gode.
Dessuten ser jeg ikke helt hvordan det skulle være noe "angrep på ytringsfriheten" at de ikke fikk grille koranen rett utenfor Tyrkias ambassade. Hadde det vært slik at de ikke fikk grille koranen .n.o.e..s.t.e.d. så kunne man begynne snakke om "angrep på ytringsfriheten" - men det er jo ikke tilfelle.

Det er tross alt ikke som om vi alle bare kan trampe i vei hvor vi vil for å demonstrere og rope slagord om-hva-det-skulle-være . Vi kan ikke bare trampe inn i Stortinget eller i en rettsal eller stille oss opp foran Det kongelige slott og rope og flagge og hevde at det er et angrep på ytringsfriheten at vi blir stoppet eller ikke får lov til det i utgangspunktet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

FjodorDVD skrev: tor feb 02, 2023 9:57 pm
Karatel skrev: tor feb 02, 2023 8:53 pm Nå i disse dager med krig i Ukraina er det sikkert mange som ønsker å brenne russiske flagg foran den russiske ambassaden, og det mener jeg de fritt må få lov til, så får bare russerne bli sinte og fornærmet.
Lover må ikke tolkes som fanden leser bibelen.

Tenk, om jeg brenner denne boka her blir det krig. Da brenner jeg ikke boka. Om jeg ikke brenner dette flagget blir det fred. Da brenner jeg ikke flagget. Selv om jeg har lov.

Men blir det fred om jeg brenner boka gjør jeg det og blir det ikke krig om jeg brenner flagget gjør jeg det. Uansett om jeg har lov eller ikke.

Man må vise til gode og aktverdige hensikter for å ha loven på sin side.
Da har vi straks et problem: hvem skal være overdommer og bestemme hva som er gode og aktverdige hensikter, og hva som ikke er gode og aktverdig hensikter?

KBY

Legg inn av KBY »

GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 10:28 pm Og SIAN-medlemmer ble jo kjørt av veien i fjor også, så det er klart at politiet er klar over at de trenger ekstra sikkerhet.
Hvordan tror du det går med oppfølgingen fra politiet av de to som kjørte SIAN-medlemmene av veien?

Siste jeg hørte var at de ikke ville la seg avhøre - tipper at det ikke har kommet så mye lengre siden den gangen og at det er en direkte nedprioritert oppgave for politiet og påtalemyndigheten sin side.....

OrmenLange
Innlegg: 1805

Legg inn av OrmenLange »

joplina skrev: fre feb 03, 2023 8:25 am
OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 7:43 am
Hvorfor skal Norge gjøre knefall for Tyrkia for at Erdogan skal slippe Sverige inn i NATO, når Sverige selv ikke er villige til det samme? Det er rett og slett idiotisk.
Det der "knefallet" er det ikke alle som ser...Jeg ser det ikke f.eks.

Det jeg ser er at høyreekstremisten Paludan's stunt i Sverige vakte særdeles sterke reaksjoner i Tyrkia og at Erdogan som allerede var forbannet på Sveriges PKK-camp gikk helt i vranglås.
- Tror du svenskene er tjent med at Paludan's stunt kan medføre at de ikke får bli medlemmer av NATO i disse krigstider...?
Tror du medel-Svensson er glade og fornøyde over følgene det kan få..?

Og i etterdønningene finner de glupe norske høyreekstermistene på at DE kan jo brenne koranen utenfor Tyrkias ambassade som en støtterklæring til Paludan "og for ytringsfriheten"..for det er jo tross alt viktigere enn noe svenskt NATO-medlemskap.
Tyrkia og Erdogan er ikke helt kunnskapsløse. De er fullstendig klar over at Sverige og Norge er broderfolk og deler en laaang grense og fritt reiser over grensen både for handel og arbeid. Og mens Norge allerede er NATO-medlemmer som Tyrkia ikke kan røre så er det verre for Sverige som både ønsker og trenger et medlemskap i disse tider.

Det jeg ser er en kamel og ikke noe knefall.

Kamelen er at SIAN ble satt på pause for sin Paludan-støttende koranbrenning utenfor Tyrkias ambassade.
Som broderfolk i krigstid støtter vi hverandre. Vi svelger en kamel for ikke å gjøre ting verre - som i dette tilfelle betyr at vi ikke pisker opp Tyrkias aversjon mot Sverige i etterdønningene av koranbrenningen som vakte så sterke reaksjoner.
SIAN kunne søkt om å brenne den boka hvor som helst, men de valgte spesifikt ut området utenfor Tyrkias ambassade og fikk nei.
Jeg må si at personlig syns jeg det var helt riktig å svelge den kamelen når det er krig i Europa og vår nærmeste nabo sliter med å få medlemskap i NATO.

Faktisk syns jeg det er en liten kamel å svelge for et større gode.
Dessuten ser jeg ikke helt hvordan det skulle være noe "angrep på ytringsfriheten" at de ikke fikk grille koranen rett utenfor Tyrkias ambassade. Hadde det vært slik at de ikke fikk grille koranen .n.o.e..s.t.e.d. så kunne man begynne snakke om "angrep på ytringsfriheten" - men det er jo ikke tilfelle.

Det er tross alt ikke som om vi alle bare kan trampe i vei hvor vi vil for å demonstrere og rope slagord om-hva-det-skulle-være . Vi kan ikke bare trampe inn i Stortinget eller i en rettsal eller stille oss opp foran Det kongelige slott og rope og flagge og hevde at det er et angrep på ytringsfriheten at vi blir stoppet eller ikke får lov til det i utgangspunktet.
Kamel eller knefall, det er ikke ordvalget det handler om. Poenget mitt står:
Hvorfor skal Norge svelge en kamel for å blidgjøre Erdogan for svensk NATO-medlemskap, når Sverige selv ikke er villige til å svelge den samme kamelen? Det er rett og slett idiotisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»