Sverige og Finland inn i NATO

Svar
Folk_flesk

Re: Sverige og Finland inn i NATO

Legg inn av Folk_flesk »

Helloween skrev: ons jan 25, 2023 8:14 pm
Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:00 pm
Helloween skrev: ons jan 25, 2023 4:30 pm På tide at de dumme svenskene prioriterer seg selv, gir f i kurdere og kommer seg inn i NATO
På tide at Sverige skyller sin troverdighet som ansvarlig rettsstat ned i dass, mener du? Kristersson og disse høyre-politikerne som styrer landet ønsker sikkert å utlevere kurdere til den store gullmedaljen, men de vet at store deler av den svenske opinionen ikke vil ta lett på en slik knehøne-oppførsel.

Ellers er det ganske utrolig at noen tror at Paludan og andre høyreradikale idioter er en avgjørende brikke i dette. Det er selvsagt kurder-spørsmålet som gjør at Tyrkia ikke vil vike - mot Sverige og ikke minst YPG-støttende USA.
Hvis det svenske folk kan velge mellom en russisk invasjon eller å miste troverdighet for noe bare den vestlige elite er opptatt av, hva tror du resultatet blir ?
Resultatet blir at de prøver å gi Erdogan noe og mister all sin troverdighet. Og at Erdogan deretter ler dem opp i trynet og blokkerer dem igjen. Så bra for dem at det ikke er du som styrer skuta i Sverige.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 8:17 pm
Helloween skrev: ons jan 25, 2023 8:14 pm
Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 5:00 pm

På tide at Sverige skyller sin troverdighet som ansvarlig rettsstat ned i dass, mener du? Kristersson og disse høyre-politikerne som styrer landet ønsker sikkert å utlevere kurdere til den store gullmedaljen, men de vet at store deler av den svenske opinionen ikke vil ta lett på en slik knehøne-oppførsel.

Ellers er det ganske utrolig at noen tror at Paludan og andre høyreradikale idioter er en avgjørende brikke i dette. Det er selvsagt kurder-spørsmålet som gjør at Tyrkia ikke vil vike - mot Sverige og ikke minst YPG-støttende USA.
Hvis det svenske folk kan velge mellom en russisk invasjon eller å miste troverdighet for noe bare den vestlige elite er opptatt av, hva tror du resultatet blir ?
Resultatet blir at de prøver å gi Erdogan noe og mister all sin troverdighet. Og at Erdogan deretter ler dem opp i trynet og blokkerer dem igjen. Så bra for dem at det ikke er du som styrer skuta i Sverige.
Troverdighet blandt hvem ? En bussjåfør i Nederland ? En kelner i Spania ? Hvem eksakt er det i vest-Europa som bryr seg om at terrorister blir utlevert til Tyrkia for at Sverige skal bli NATO medlem ?
La meg gjette, kan det være the usual suspects, kan det være partier som Rødt og SV og deres likesinnede i Europa ? Latterlige partier som har tatt systematisk feil i over 50 år. At de i hele tatt eksisterer er beyond fatteevne for alle velfungerende mennesker.
Vest Europa er den største humanitære suksessen i verdenshistorien, aldri før har så mange hatt en så høy levestandard og personlig frihet. Det har vi klart helt uten innblanding fra idiotpartiene på ytterste venstresiden. Den store trusselen mot Europas frihet og velstand er Russland og Europas ekstreme venstreside.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Helloween skrev: ons jan 25, 2023 8:54 pm
Folk_flesk skrev: ons jan 25, 2023 8:17 pm
Helloween skrev: ons jan 25, 2023 8:14 pm

Hvis det svenske folk kan velge mellom en russisk invasjon eller å miste troverdighet for noe bare den vestlige elite er opptatt av, hva tror du resultatet blir ?
Resultatet blir at de prøver å gi Erdogan noe og mister all sin troverdighet. Og at Erdogan deretter ler dem opp i trynet og blokkerer dem igjen. Så bra for dem at det ikke er du som styrer skuta i Sverige.
Troverdighet blandt hvem ? En bussjåfør i Nederland ? En kelner i Spania ? Hvem eksakt er det i vest-Europa som bryr seg om at terrorister blir utlevert til Tyrkia for at Sverige skal bli NATO medlem ?
La meg gjette, kan det være the usual suspects, kan det være partier som Rødt og SV og deres likesinnede i Europa ? Latterlige partier som har tatt systematisk feil i over 50 år. At de i hele tatt eksisterer er beyond fatteevne for alle velfungerende mennesker.
Vest Europa er den største humanitære suksessen i verdenshistorien
Man kan trygt si at det ikke er pga folk som vil la Erdogan diktere svensk flyktningepolitikk.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Helloween skrev: ons jan 25, 2023 8:14 pm Hvis det svenske folk kan velge mellom en russisk invasjon eller å miste troverdighet for noe bare den vestlige elite er opptatt av, hva tror du resultatet blir ?

Nå er det ikke slik at dette er de to alternativene svenskene har. En russisk invasjon av Sverige fremstår som utenkelig og dersom det mot all formodning skulle skje vil det bli en verdenskrig, Svensk NATO-medlemsskap eller ei.

Svenskene bør følge svensk lov og gi F i Erdogan.

Vemero

Legg inn av Vemero »

Helloween skrev: ons jan 25, 2023 8:54 pm


Troverdighet blandt hvem ? En bussjåfør i Nederland ? En kelner i Spania ? Hvem eksakt er det i vest-Europa som bryr seg om at terrorister blir utlevert til Tyrkia for at Sverige skal bli NATO medlem ?
La meg gjette, kan det være the usual suspects, kan det være partier som Rødt og SV og deres likesinnede i Europa ? Latterlige partier som har tatt systematisk feil i over 50 år. At de i hele tatt eksisterer er beyond fatteevne for alle velfungerende mennesker.
Det tyrkiske regimets definisjon av "terrorist" er ganske så enkelt markerte motsandere av Erdogan. Alt fra journalister, politikere, artister og basketballspillere betegnes som "terrorister". Det er ikke snakk om terrorister innen normalt oppegående menneskers oppfattelse av betegnelsen. Selv om du gjentar diktatorens forskrudde beskrivelse av menneskene som ei papegøye. Dog trolig mer ut kunnskapsløshet om tema som diskuteres enn noe annet.

morrisey

Legg inn av morrisey »

newsflash skrev: ons mai 18, 2022 4:46 pm Det er overraskende at Erdogan stiller disse kravene angående PKK ++ offentlig. Det minsker sjansen til å få en avtale, da en av partene blir nødt til å "gi seg". Erdogan ønsker neppe å "tape ansikt" ved å måtte akseptere Sverige og Finland, uten å ha fått igjennom de kravene han har stilt offentlig.

Men jeg tror fremdeles at en gjeninntredelse i F35 programmet vil løse mye.
Erdogan er på valg, og bruker dette for å bli gjenvalgt.
At brødgjøker som Paladan og hans meningsfeller gjør alt de kan for å få islamisten gjenvalgt, det enten bryr de seg ikke om, eller så ser de fordelen i å styrke en "fiende" i ren egeninteresse..

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Swedish journalist Chang Frick, affiliated with Russian propagandist channel RT, paid for Danish far-right activist Rasmus Paludan to publicly burn the Quran near the Turkish embassy in Sweden.

Swedish media learned that while Paludan, who also holds Swedish citizenship, traveled to Stockholm specifically for the protest, his application fee for the demonstration permit was paid by Frick. Paludan confirmed to the media that the idea to burn the Quran was proposed to him by Frick. He also guaranteed that any damage that Paludan could sustain as a result of this protest will be covered.
Paludan gjorde altså dette på oppdrag fra ytringsfrihetens store forkjemper - Russland.

Hørte jeg noen si hykler?

Edit: https://www.i24news.tv/en/news/internat ... -in-sweden

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

morrisey skrev: fre jan 27, 2023 7:15 pm
newsflash skrev: ons mai 18, 2022 4:46 pm Det er overraskende at Erdogan stiller disse kravene angående PKK ++ offentlig. Det minsker sjansen til å få en avtale, da en av partene blir nødt til å "gi seg". Erdogan ønsker neppe å "tape ansikt" ved å måtte akseptere Sverige og Finland, uten å ha fått igjennom de kravene han har stilt offentlig.

Men jeg tror fremdeles at en gjeninntredelse i F35 programmet vil løse mye.
Erdogan er på valg, og bruker dette for å bli gjenvalgt.
At brødgjøker som Paladan og hans meningsfeller gjør alt de kan for å få islamisten gjenvalgt, det enten bryr de seg ikke om, eller så ser de fordelen i å styrke en "fiende" i ren egeninteresse..
Tror du er inne på noe med det siste.

I polariserte politiske kamper så ser man jo ofte at motstanderne "trenger hverandre". Derfor er selvsagt et nasjonalistisk og provoserende Tyrkia det beste for Paludan & anti-jihadist-gutta, som vil skremme med Islam. En samarbeidsvillig og moderat versjon av Tyrkia med en annen president enn Erdogan har de iallefall ikke bruk for.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er et stort spill. Som eksperten sa i media i går så ville Erdogan funnet noe dritt på Sverige uansett. Men han mente det var brennsikkert at Sverige slapp inn i NATO litt etter det tyrkiske valget.

Han sa vi måtte huske at tyrkisk politikk ikke er som vår politikk.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

- UiO-professor mener reaksjonen til Erdogan er forståelig

«Om man skal gjøre det verste mulige mot muslimer, er det jo å brenne deres hellige skrift. Blasfemi er reelt for den troende. Det er det også for meg, som er kristen. Hvis noen brenner Bibelen, vil jeg bli rasende, dypt krenket og såret, for Bibelen er min hellige skrift som behandles med respekt og kjærlighet. Så Erdogans og andre muslimers reaksjon er helt forutsigbar og forståelig, og det er ubegripelig at svenske myndigheter ikke stoppet dette stuntet i tide, for man må ha visst hva effekten av det er. For den sekulære er hellige skrifter bare innbundet papir, men for den religiøse er dette blasfemi av verste sort».

https://www.nettavisen.no/nato/tyrkia/k ... -95-879250

Selbekk er optimist:

"– Jeg tror uansett at Sverige kommer inn i Nato i løpet av året. USA og andre store Nato-land kommer ikke til å akseptere at Erdogan sitter som en propp i systemet, sier Selbekk."

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Tyrkia kan godta at Finland går inn i Nato, sier Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Egentlig ganske lurt av Erdogan, det. Da virker han ikke som en vrangpeis som er vanskelig for moro skyld, men heller at han er åpen og villig til å ta i mot land som har "oppført seg ordentlig" i tyrkiske øyne. Det legger egentlig bare enda større press på Sverige om han godtar Finland, enn om han bare hadde slått seg vrang og nektet alt og alle.

William_S

Legg inn av William_S »

JauKaninen skrev: lør jan 28, 2023 1:16 pm - UiO-professor mener reaksjonen til Erdogan er forståelig

«Om man skal gjøre det verste mulige mot muslimer, er det jo å brenne deres hellige skrift. Blasfemi er reelt for den troende. Det er det også for meg, som er kristen. Hvis noen brenner Bibelen, vil jeg bli rasende, dypt krenket og såret, for Bibelen er min hellige skrift som behandles med respekt og kjærlighet. Så Erdogans og andre muslimers reaksjon er helt forutsigbar og forståelig, og det er ubegripelig at svenske myndigheter ikke stoppet dette stuntet i tide, for man må ha visst hva effekten av det er. For den sekulære er hellige skrifter bare innbundet papir, men for den religiøse er dette blasfemi av verste sort».

https://www.nettavisen.no/nato/tyrkia/k ... -95-879250

Selbekk er optimist:

"– Jeg tror uansett at Sverige kommer inn i Nato i løpet av året. USA og andre store Nato-land kommer ikke til å akseptere at Erdogan sitter som en propp i systemet, sier Selbekk."
Tja det er klart at Erdogan murrer litt nå. Og egentlig er jo hans styre basert på de religiøse. Om han ikke hadde murret ville han mistet støtte på hjemmebane.

Denne fyren som står bak brenningen er uansett en tulling men fyren har ytringsfrihet som alle andre. Så får Erdogan like det eller ei. Uansett jeg tror Erdogan tilslutt godkjenner og bøyer seg i støvet. Han driver litt politisk spill nå for å virke sterk inn mot valget I Tyrkia.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

William_S skrev: søn jan 29, 2023 7:23 pm
Tja det er klart at Erdogan murrer litt nå. Og egentlig er jo hans styre basert på de religiøse. Om han ikke hadde murret ville han mistet støtte på hjemmebane.

Denne fyren som står bak brenningen er uansett en tulling men fyren har ytringsfrihet som alle andre. Så får Erdogan like det eller ei. Uansett jeg tror Erdogan tilslutt godkjenner og bøyer seg i støvet. Han driver litt politisk spill nå for å virke sterk inn mot valget I Tyrkia.
Han er utvilsomt en tulling ja, det er vel snakk om at Russland er innblandet også. Folk som eventuelt lar seg kjøpe av Russland er tullinger. Så det var unødvendig, men samtidig så kan ikke en slik fillesak være viktig nok til å blokkere NATO-medlemskap. Det er jo helt absurd egentlig.

Her tror jeg Erdogan må ha lovet Putin å blokkere for NATO-medlemskap. Og da finner han den minste unnskyldning for å kunne holde løftet sitt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

sertono skrev: søn jan 29, 2023 7:15 pm Tyrkia kan godta at Finland går inn i Nato, sier Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan.
Da må finnene passe på å holde den småfeite danske idioten langt unna den tyrkiske ambassaden i Helsingfors ;)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Diktatur med vetorett i FN, i NATO osv.
Hva er greia med dette?

Man gir diktatur diktatorisk makt over demokratiske land. Hvorfor skal ett land kunne diktere mange?
Noen har ikke tenkt gjennom konsekvensen av dette. En svært dårlig ide.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

JauKaninen skrev: søn jan 29, 2023 7:40 pm
William_S skrev: søn jan 29, 2023 7:23 pm
Tja det er klart at Erdogan murrer litt nå. Og egentlig er jo hans styre basert på de religiøse. Om han ikke hadde murret ville han mistet støtte på hjemmebane.

Denne fyren som står bak brenningen er uansett en tulling men fyren har ytringsfrihet som alle andre. Så får Erdogan like det eller ei. Uansett jeg tror Erdogan tilslutt godkjenner og bøyer seg i støvet. Han driver litt politisk spill nå for å virke sterk inn mot valget I Tyrkia.
Han er utvilsomt en tulling ja, det er vel snakk om at Russland er innblandet også. Folk som eventuelt lar seg kjøpe av Russland er tullinger. Så det var unødvendig, men samtidig så kan ikke en slik fillesak være viktig nok til å blokkere NATO-medlemskap. Det er jo helt absurd egentlig.

Her tror jeg Erdogan må ha lovet Putin å blokkere for NATO-medlemskap. Og da finner han den minste unnskyldning for å kunne holde løftet sitt.
Tja, Erdogan åpner jo nå opp for Finland. Det er jo de som har grense mot Russland og det er jo et mye større nederlag for Putin at Finland blir NATO-medlem enn at Sverige blir det.

Mia

Legg inn av Mia »

Vill heller ha Tyrkia i NATO enn Sverige og Finland. Hva om USA og andre NATO-land presser Tyrkia for mye, og plutselig så er Tyrkia ute av NATO, hva hindrer dem da med å støtte Russland mer.

Sverige og Finland er jo ikke noe trussel uansett mot NATO om dem er medlem eller ikke.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mia skrev: man jan 30, 2023 11:05 am Vill heller ha Tyrkia i NATO enn Sverige og Finland. Hva om USA og andre NATO-land presser Tyrkia for mye, og plutselig så er Tyrkia ute av NATO, hva hindrer dem da med å støtte Russland mer.

Sverige og Finland er jo ikke noe trussel uansett mot NATO om dem er medlem eller ikke.
Jeg har vanskelig for å se for meg at Tyrika vil forlate NATO. De har såpass mange fiender i nabolaget og uten NATO-beskyttelsen må de regne med en helt annet sikkerhetspolitisk situasjon. Russland er ikke i stand til å garantere Tyrika deres sikkerhet.

Det er jo ikke slik at Erdogan har sagt "Det er enten Sverige eller Tyrika". Han benytter seg bare av kravet om enstemighet fra alle NATO-land til å presse dette så langt han klarer. Og med valg i Mai vil han skvise denne sitronen for det den har har saft frem til da.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Mia skrev: man jan 30, 2023 11:05 am Vill heller ha Tyrkia i NATO enn Sverige og Finland. Hva om USA og andre NATO-land presser Tyrkia for mye, og plutselig så er Tyrkia ute av NATO, hva hindrer dem da med å støtte Russland mer.

Sverige og Finland er jo ikke noe trussel uansett mot NATO om dem er medlem eller ikke.
Tyrkia har ikke atomvåpen og kan ikke presse amerikanerne ut av basene der, så det hadde vært å skyte seg selv i foten.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Erdogan hoppas på riklig belöning från sin vapenbroder Putin för han stoppar Sverige/Finland från Nato, då slipper Putin bl.a. det osänkbara hangarfartyget Gotland mitt i Östersjön ingående i Nato.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

USA setter press på Tyrkia, la oss håpe at det funker


oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Fornuftig av Sverige og Finland og stå samlet og vente tålmodig på hva som skjer. De har uansett fått sikkerhetsgarantier fra de fleste NATO-land så de er jo halvveis inne i NATO allerede. Ingen grunn til å la seg presse av Erdogan.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Fler och fler ifrågasätter nu om de verkligen vill vara med i en organisation där Erdogan bestämmer vilka som ska få vara med.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

MacanGTS skrev: fre feb 03, 2023 5:39 pm Fler och fler ifrågasätter nu om de verkligen vill vara med i en organisation där Erdogan bestämmer vilka som ska få vara med.
Det er nok langt flere som begynner å lure på hvorfor Tyrkia fremdeles får være med i NATO.

Ellers er det jo morsomt at lusekoftan ser ut å ha forandret mening om Tyrkia, tidligere ville du jo til og med ha de med i EU :D

Fontolan
Innlegg: 312

Legg inn av Fontolan »

Mia skrev: man jan 30, 2023 11:05 am Vill heller ha Tyrkia i NATO enn Sverige og Finland. Hva om USA og andre NATO-land presser Tyrkia for mye, og plutselig så er Tyrkia ute av NATO, hva hindrer dem da med å støtte Russland mer.

Sverige og Finland er jo ikke noe trussel uansett mot NATO om dem er medlem eller ikke.
Russland og Tyrkia har for motstridende interesser i Kaukasus og Syria til at de vil bli bestevenner. Erdogan holder igjen Sverige og Finland i et forsøk på å score politiske poeng i hjemlandet og resten av den muslimske verden. Ser ut som om senatet er dritt lei og har bestemt seg for å syne den tyrkiske bløffen. Tipper Erdogan føyer seg.

I mellomtiden er Sverige og Finland for alle praktiske grunner alt medlem av alliansen uansett…

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Skulle tro att alla nuvarande 6 stycken NATO-länder runt Östersjön gärna ser att Sverige & Finland också kommer med, det innebär bl.a. att det osänkbara hangarfartyget Gotland som NATO-område mitt i Östersjön får en nyckelposition att kunna hjälpa till att försvara de tre baltiska staterna om Ryssland anfaller.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 10:44 pm USA setter press på Tyrkia, la oss håpe at det funker

Tviler på at Erdogan gir seg før valget. Situasjonen i Tyrkia økonomisk er svært dårlig og har vært det lenge nå, og oppslutninga om Erdogan er dårlig. Så han vil nok bruke “trassen” sin til å fremstå som e”sterk leder”. Men håper jo egentlig jeg tar feil og du har rett da. Ikke noe hadde vært bedre enn det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Sverige og Finland er NATO-medlemmer til sommeren. Men jeg tror heller ikke Erdogan gir seg før etter valget.

Så bør det etterpå bli en diskusjon i NATO om man skal kunne bruke NATO som et verktøy for å score billige poeng i nasjonal politikk eller om dette ved senere tilfeller vil få konsekvenser.

Det er bra at USA viser muskler, for Erdogan har tøyd strikken fryktelig langt nå.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: søn feb 05, 2023 1:24 am Sverige og Finland er NATO-medlemmer til sommeren. Men jeg tror heller ikke Erdogan gir seg før etter valget.

Så bør det etterpå bli en diskusjon i NATO om man skal kunne bruke NATO som et verktøy for å score billige poeng i nasjonal politikk eller om dette ved senere tilfeller vil få konsekvenser.

Det er bra at USA viser muskler, for Erdogan har tøyd strikken fryktelig langt nå.
Amen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»