Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av kytec »

JauKaninen skrev: tor feb 02, 2023 8:54 am Hva faen? Det hevdes at 67 nordmenn kjemper for Wagner. Hvis det er sannhet i det så er dem landssvikere!

https://www.dagbladet.no/video/skal-vis ... d/TgzstdtU
Åpenbart.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Deila skrev: tor feb 02, 2023 11:45 am
PapaSmurf skrev: tor feb 02, 2023 11:44 am
Koffer skrev: tor feb 02, 2023 11:23 am Russland kommer til å angripe fra tre fronter igjen, minst, og med nesten 350 000 soldater i 18 % av Ukraina befestet med miner, artilleri og anti-luft/tank utstyr - er det meget usannsynlig at Ukraina skal ta tilbake alt okkupert land.

Og med opptil 250 000 reserver rett over grensa, hjelper det heller ikke med 200-300 tanks og flere Himars. Russerne sprer seg, blir mer kyniske og bryr seg ikke om 100 000 mann (stort sett kanonføde) blir drept.

De kan fortsette å pumpe inn hundretusener av soldater, år etter år.

Ukraina kommer til å tape de fire regionene på sikt. Men, det må bygges forsvar så de ikke mister Kiev/Kharkiv og hele landet. Det blir viktigst nå.
Det var dråpen. Nå blokkerer jeg deg. Det er faen meg en evig flom med det samme rælet hele tiden.
Allerede gjort her. Det går på repeat med det samme gnålet.
Jeg teller hvor mange variasjoner det er av det samme innlegget, så langt har jeg kommet til 109.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: tor feb 02, 2023 4:15 pm
Jack_Daniels skrev: tor feb 02, 2023 7:53 am Terroristene fornekter seg ikke.
Bare 3 drepte når dette er et direkte hit mot en boligblokk høres merkelig ut. Regner med dødstallene her vil stige, med mindre dette var en delvis tom boligblokk.
Er dessverre fare for det. Sist gang ble det rapportert om 5 døde og jeg nevnte på at det er dyrt å sende 200 millionersraketter for å drepe 5. Dessverre ble det vel 30-40 drepte.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Mon tro om det kommer mange utlendinger og verver seg til Ukrainas side ?
Hvis russerne sender 300 000 eller flere utrente soldater må man ha solide våpen
på ukrainsk side. Skal vi gjette mange russere deserterer ?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: tor feb 02, 2023 9:49 am
Karatel skrev: tor feb 02, 2023 9:31 am
DennisB skrev: tor feb 02, 2023 9:18 am

Jepp. Jeg skrev det for en ukes tid siden da nyheten var framme, at disse landssvikerne ikke er det grann bedre enn landssvikerne fra 1940-45.
Jeg håper de stryker med, sammen med resten av Wagner, for de er ikke velkommen tilbake til Norge.
For noen udugelige fjotter.
Norge er ikke i krig med Russland, da er ikke norske Wagner- soldater landssvikere.

Men de kan kanskje tiltales og straffes etter denne paragrafen:

§ 5.Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet
Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt

a. av en norsk statsborger,
b. av en person med bosted i Norge, eller
c. på vegne av et foretak registrert i Norge,
når handlingene:

1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,
2. anses som krigsforbrytelse, folkemord eller forbrytelse mot menneskeheten,
3. anses som brudd på krigens folkerett,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005 ... 28/*#*
Du skjønner forskjellen på å være "landssvikere" på folkemunne, og å være det juridisk sett, ikke sant?

Russland kan være på terskelen til å gå til krig mot Nato, inkludert Norge. Da ser det unektelig ut til at disse landssvikerne har valgt side.

Et meningsløst innlegg denne gangen, Karatel.
Joda, jeg skjønner forskjellen, men jeg er langt fra sikker på at alle debattanter her skjønner den.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Putin har under disse 11 månedene hele tiden gitt inntrykk av at ting gikk deres vei og vi har sett handshakes med andre diktatorer.
Det får meg til å tro at Putin ikke har alle disse soldatene som han sier. Det er også hans plan å senke moralen hos ukrainerne.

Jack

Legg inn av Jack »

... javel... Om dette stemmer vil det mildt sagt være et problem.


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Justice 97 skrev: tor feb 02, 2023 8:27 pm De norske frivillige ambulansearbeiderne Sander Sørsveen og Simon Johnsen ble torsdag truffet av et bombeangrep i Ukraina. – Vi er begge på vei ut i ambulanse for behandling. Vi ble truffet direkte i dag, rett på. De jævlene, skriver Simon til VG. Torsdag var de to i Bakhmut for å evakuere skadede etter russiske angrep da det smalt like ved dem.

Sanders mor Grethe Sørsveen skrev torsdag et innlegg om sønnen på Facebook: «Vil bare informere dere om at Sander blitt skada nede i Ukraina. Han blir fraktet til sykehuset i Dnipro nå for operasjoner. Han er brannskada og har splinter fra bombe i kroppen. Han har ikke skada indre organer», skriver hun.
Uff, ikke nyheter en vil høre.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack_Daniels skrev: tor feb 02, 2023 9:43 pm ... javel... Om dette stemmer vil det mildt sagt være et problem.

Da bør det være fritt fram å sende inn NATO-soldater for å trygge de ukrainske stillingene også.
Russland kan bare holde kjeft da, når de selv gjør det samme.

Egentlig ubegripelig at Nord-Korea går inn i et vepsebol som dette, med politi/militære/"security-folk". Det er ikke russisk territorium de forsvarer mot stygge, imperialistiske Vesten (som de sikkert har fått servert som løgn), men de går inn i stjålet land, og kjemper da mot en nasjon som bare vil ha landet sitt tilbake.
Selv om Nord-Korea framstår spik spenna gærne til tider, så bør de vite bedre.
Sist redigert av DennisB den tor feb 02, 2023 11:13 pm, redigert 3 ganger totalt.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Opposisjonspolitiker Ilya Yashin (som nylig ble dømt til 8.5 års fengsel for å ha fordømt Russlands krigsforbrytelser i Ukraina) skrev på Telegram tidligere denne uken at det går kraftige rykter om en ny mobilisering. Vi vet at menn fra Moskva og St. Petersburg i stor grad slapp billig unna mobiliseringen i september/oktober, noe han bekrefter her, og antyder at det er borgermesteren i Moskva, Sergey Sobyanin, sin "fortjeneste". Hvis unge menn fra disse "vestligvendte" byene mobiliseres kan korthuset til Putin raskt rase sammen.
Fear of a new wave of mobilization permeates Russia - even behind bars I feel it. Arguments are heard in the investigation rooms of the pre-trial detention center about whether lawyers will be sent to war. Jailers whisper about friends and classmates who died in battle.

Even before the stage in Udmurtia, I drew attention to one pattern. The more loyal and quieter the population of a certain region behaved in recent years, the more barbarically the mobilization took place there in the fall. Whole villages were taken to the war; grabbed in public transport, twisted hands; sent to the barracks literally in one day.

Perhaps the fact is that the mayor of Moscow is a humanist and democrat? No matter how. It's just that Sobyanin knows well: if Muscovites are properly angered, they can take to the streets and cause problems. Therefore, since February 24, the city authorities have been trying to sit on two chairs - both to please Putin and not to annoy people too much. And in regions where citizens usually sit straight on their chairs, officials do not even think about delicacy. The men are kicked into the military registration and enlistment offices.

Do not misunderstand me. I'm not trying to say that somewhere people are better and somewhere worse. My thought is that one should not be afraid to rebuff arbitrariness. The more actively you resist, the more chances you have not only to protect your rights, but simply to survive in this meat grinder.

Resistance is helpful.
► Show Spoiler

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Bilde av bidrag fra Norge 1 minutt inn i video:


Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Jeg blir pissed når jeg leser overskriftene til VG og Dagbladet. De bidrar jo til å spre frykt.

Putin og russere er klassiske luringer, de vil aldri ofre sin familie og land for noen områder i øst-Ukraina.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Judge Napolitano serverer en tirade mot Bidens utenrikspolitikk. Jeg vet ikke om dette synet bare representerer en liten minoritet i USA, eller om Biden begynner å miste vind i seilene...


DennisB

Legg inn av DennisB »

Vilnius i Litauen er i dag utsatt for bombetrusler mange steder i byen. Hvis dette er i russisk regi, så lever de farlig. Bombing av et NATO-medlem tas ikke godt i mot.

Selvsagt er det russere som står bak, men det bli vel aldri innrømmet offentlig, og heller aldri innrømmet koblet til Kreml.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=122587

I Kiev skal det i dag være et toppmøte i EU, hvor det diskuteres mer økonomisk støtte, og flere våpenleveranser. Naturligvis går det da flyalarmer i byen igjen, russerne kan ikke dy seg.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=122584

Støre meldte for øvrig nettopp at Forsvaret går til innkjøp av 54 nye Leopard 2 fra Tyskland, og ytterligere 18 senere, for å styrke Forsvaret.
Sist redigert av DennisB den fre feb 03, 2023 10:39 am, redigert 4 ganger totalt.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 10:17 am Judge Napolitano serverer en tirade mot Bidens utenrikspolitikk. Jeg vet ikke om dette synet bare representerer en liten minoritet i USA, eller om Biden begynner å miste vind i seilene...

Kompisen til idioten Douglas MacGregor gidder jeg ikke engang forsøke å ta seriøst.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 10:43 am Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

missChance skrev: fre feb 03, 2023 10:50 am
izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 10:43 am Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.
Ja. Russland har bygget opp et vanvittig lager av våpen i vasallstaten Transnistria, ingen skal prøve å innbille meg noe annet enn at det er en forberedelse til å legge Moldova i ruiner.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Fernandovonarb skrev: fre feb 03, 2023 11:35 am Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.
det må ha kommet indikasjoner på at tysk militærindustri er på rett vei, noe som jo er bra. Leo-kompetansen er stor her i norden, hvor alle landene bruker varianter av Leo 2.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

fargerik skrev: fre feb 03, 2023 11:39 am
missChance skrev: fre feb 03, 2023 10:50 am
izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 10:43 am Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.
Ja. Russland har bygget opp et vanvittig lager av våpen i vasallstaten Transnistria, ingen skal prøve å innbille meg noe annet enn at det er en forberedelse til å legge Moldova i ruiner.
Det er et gammelt Sovjetisk lager der. Skulle destrueres under Jeltsin men ble aldri utført pga kostnader og mengden. Stiller spørsmål om alt er brukbart. Noe er sikkert det, men mye garantert ikke.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Fernandovonarb skrev: fre feb 03, 2023 11:35 am Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.
Jeg er mest overrasket over at forsvarsministeren kjøper stridsvogner etter at forsvarssjefen frarådet det. Menmen, vi får håpe disse stridsvognene er gode. Og om man skal lese noe ut av dette er det kanskje at Norge tenker å donere flere av de eldre stridsvognene til Ukraina.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fernandovonarb skrev: fre feb 03, 2023 11:44 am
fargerik skrev: fre feb 03, 2023 11:39 am
missChance skrev: fre feb 03, 2023 10:50 am

Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.
Ja. Russland har bygget opp et vanvittig lager av våpen i vasallstaten Transnistria, ingen skal prøve å innbille meg noe annet enn at det er en forberedelse til å legge Moldova i ruiner.
Det er et gammelt Sovjetisk lager der. Skulle destrueres under Jeltsin men ble aldri utført pga kostnader og mengden. Stiller spørsmål om alt er brukbart. Noe er sikkert det, men mye garantert ikke.
Putin henter da stadig frem våpen fra gamle sovjet. Så en del av det vil sikkert virke. Om ikke annet, sikkert til til random teppebombing, som vi vet russerne trives med.

bigwin

Legg inn av bigwin »

OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 12:16 pm
Fernandovonarb skrev: fre feb 03, 2023 11:35 am Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.
Jeg er mest overrasket over at forsvarsministeren kjøper stridsvogner etter at forsvarssjefen frarådet det. Menmen, vi får håpe disse stridsvognene er gode. Og om man skal lese noe ut av dette er det kanskje at Norge tenker å donere flere av de eldre stridsvognene til Ukraina.
Forsvarssjefen støtter nå kjøpet av disse:
"Forsvarssjef, Eirik Kristoffersen seier til NRK i dag at dette er ei god avgjerd. I utgangspunktet hadde han anbefalt regjeringa å prioritere anna innkjøp.
Han seier han har hatt god dialog med regjeringa. Kristoffersen er nøgd med at dei kjøper 54, og ikkje 72 med ein gong, som også er eit tal som har vore diskutert.
– No ligg det ein opsjon inne på 18 nye, men det frigir også middel til at forsvaret kan investere i langtrekkande eld, luftvern og også dronar som har vist seg effektive i krigen i Ukraina, seier forsvarssjefen."

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

bigwin skrev: fre feb 03, 2023 12:23 pm
OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 12:16 pm
Fernandovonarb skrev: fre feb 03, 2023 11:35 am Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.
Jeg er mest overrasket over at forsvarsministeren kjøper stridsvogner etter at forsvarssjefen frarådet det. Menmen, vi får håpe disse stridsvognene er gode. Og om man skal lese noe ut av dette er det kanskje at Norge tenker å donere flere av de eldre stridsvognene til Ukraina.
Forsvarssjefen støtter nå kjøpet av disse:
"Forsvarssjef, Eirik Kristoffersen seier til NRK i dag at dette er ei god avgjerd. I utgangspunktet hadde han anbefalt regjeringa å prioritere anna innkjøp.
Han seier han har hatt god dialog med regjeringa. Kristoffersen er nøgd med at dei kjøper 54, og ikkje 72 med ein gong, som også er eit tal som har vore diskutert.
– No ligg det ein opsjon inne på 18 nye, men det frigir også middel til at forsvaret kan investere i langtrekkande eld, luftvern og også dronar som har vist seg effektive i krigen i Ukraina, seier forsvarssjefen."
Hahah, ja, det har nok vært oppgjør på kammerset. Og når han er glad for at de kjøper 54 og ikke 72 sier jo det det meste... :lol:

RvsB

Legg inn av RvsB »

OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 12:37 pm
bigwin skrev: fre feb 03, 2023 12:23 pm
OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 12:16 pm
Jeg er mest overrasket over at forsvarsministeren kjøper stridsvogner etter at forsvarssjefen frarådet det. Menmen, vi får håpe disse stridsvognene er gode. Og om man skal lese noe ut av dette er det kanskje at Norge tenker å donere flere av de eldre stridsvognene til Ukraina.
Forsvarssjefen støtter nå kjøpet av disse:
"Forsvarssjef, Eirik Kristoffersen seier til NRK i dag at dette er ei god avgjerd. I utgangspunktet hadde han anbefalt regjeringa å prioritere anna innkjøp.
Han seier han har hatt god dialog med regjeringa. Kristoffersen er nøgd med at dei kjøper 54, og ikkje 72 med ein gong, som også er eit tal som har vore diskutert.
– No ligg det ein opsjon inne på 18 nye, men det frigir også middel til at forsvaret kan investere i langtrekkande eld, luftvern og også dronar som har vist seg effektive i krigen i Ukraina, seier forsvarssjefen."
Hahah, ja, det har nok vært oppgjør på kammerset. Og når han er glad for at de kjøper 54 og ikke 72 sier jo det det meste... :lol:
Han er nok ikke imot tanksene fordi han mener at de er dårlige eller noe slikt. Problemet er at vi er flinke til å beslutte at vi skal bruke en haug med penger på noe, og så følges det ikke opp med nok årlige midler tl trening, vedlikehold, ammunisjon, drivstoff etc så det å holde disse tanksene i drift kan gå på bekostning av annen drift og kapasitetsbygging i forsvaret. Dette har vi sett både med fly og fregatter. Det er vel samme grunnen til at han er imot den nye spesialstyrken de har besluttet å bygge. Slikt koster vanvittig med penger, og vi burde kanskje heller brukt disse på flere soldater i hæren, mer luftvern eller langtrekkende artilleri.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

RvsB skrev: fre feb 03, 2023 1:06 pm
OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 12:37 pm
bigwin skrev: fre feb 03, 2023 12:23 pm

Forsvarssjefen støtter nå kjøpet av disse:
"Forsvarssjef, Eirik Kristoffersen seier til NRK i dag at dette er ei god avgjerd. I utgangspunktet hadde han anbefalt regjeringa å prioritere anna innkjøp.
Han seier han har hatt god dialog med regjeringa. Kristoffersen er nøgd med at dei kjøper 54, og ikkje 72 med ein gong, som også er eit tal som har vore diskutert.
– No ligg det ein opsjon inne på 18 nye, men det frigir også middel til at forsvaret kan investere i langtrekkande eld, luftvern og også dronar som har vist seg effektive i krigen i Ukraina, seier forsvarssjefen."
Hahah, ja, det har nok vært oppgjør på kammerset. Og når han er glad for at de kjøper 54 og ikke 72 sier jo det det meste... :lol:
Han er nok ikke imot tanksene fordi han mener at de er dårlige eller noe slikt. Problemet er at vi er flinke til å beslutte at vi skal bruke en haug med penger på noe, og så følges det ikke opp med nok årlige midler tl trening, vedlikehold, ammunisjon, drivstoff etc så det å holde disse tanksene i drift kan gå på bekostning av annen drift og kapasitetsbygging i forsvaret. Dette har vi sett både med fly og fregatter. Det er vel samme grunnen til at han er imot den nye spesialstyrken de har besluttet å bygge. Slikt koster vanvittig med penger, og vi burde kanskje heller brukt disse på flere soldater i hæren, mer luftvern eller langtrekkende artilleri.
Ja, han har vel vært temmelig klar på at vi ville fått mer valuta for pengene dersom de ble brukt på andre ting enn stridsvogner.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

missChance skrev: fre feb 03, 2023 10:50 am
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.
De har allerede startet i Georgia for flere år siden. https://www.independent.co.uk/news/worl ... 35756.html
https://www.aljazeera.com/features/2022 ... occupation

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

missChance skrev: fre feb 03, 2023 10:50 am
izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 10:43 am Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.
Så Norge står ikke på lista? Skal vi la Putin få holde på ¨å okkupere nye land? Men hvordan skal Vesten greie å stoppe han.....

startelver

Legg inn av startelver »

Mye rot i denne tråden i dag. Kom med noe nytt fra fronten.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»