Justisministeren prioriterer kjendisfest

Svar
Scuderia

Re: Justisministeren prioriterer kjendisfest

Legg inn av Scuderia »

Mehl har altså nektet å svare på stortingets minst ti forespørsel omkring dette i flere måneder nå også ramler dette bare ut slik? Klart brudd på informasjonsplikten til stortinget.

Støre skal vel sette ned en kommisjon og prategruppe for å vurdere om Mehl er en belastning for regjeringen.

Investor

Legg inn av Investor »

Mehl må gå. Punktum.

Edit: Nehru Sand: "Ikke mange som snakker om hennes avgang".

HÆÆÆÆÆ?!?!?!

Investor

Legg inn av Investor »

Longva skrev: ons feb 01, 2023 7:38 pm Telefonen var ugradert. Med andre ord ingen viktig informasjon der. Storm i vannglass.
Ok, hvis så er tilfelle.
Men hvorfor ville ikke Mehl svarte på 10 spørsmål fra Stortinget om dette?
Jo, hun visste hun hadde driti på draget, og har prøvd å tåkelegge saken.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:03 pm
Longva skrev: ons feb 01, 2023 7:38 pm Telefonen var ugradert. Med andre ord ingen viktig informasjon der. Storm i vannglass.
Ok, hvis så er tilfelle.
Men hvorfor ville ikke Mehl svarte på 10 spørsmål fra Stortinget om dette?
Jo, hun visste hun hadde driti på draget, og har prøvd å tåkelegge saken.
Det er jo den største skandalen. At hun ikke bare informerte om at hun hadde hatt Tiktok på tjenestemobilen med en gang, og la saken død. Jeg tror Senterpartiet hadde hatt godt av å hyre inn et par kommunikasjonsrådgivere.

Utover det er dette en ikke-sak, men det er jo typisk den norske tabloide og fordummende debatten å lage en stor greie ut av TikTok alene.

Investor

Legg inn av Investor »

Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 2:09 pm
Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:03 pm
Longva skrev: ons feb 01, 2023 7:38 pm Telefonen var ugradert. Med andre ord ingen viktig informasjon der. Storm i vannglass.
Ok, hvis så er tilfelle.
Men hvorfor ville ikke Mehl svarte på 10 spørsmål fra Stortinget om dette?
Jo, hun visste hun hadde driti på draget, og har prøvd å tåkelegge saken.
Det er jo den største skandalen. At hun ikke bare informerte om at hun hadde hatt Tiktok på tjenestemobilen med en gang, og la saken død. Jeg tror Senterpartiet hadde hatt godt av å hyre inn et par kommunikasjonsrådgivere.

Utover det er dette en ikke-sak, men det er jo typisk den norske tabloide og fordummende debatten å lage en stor greie ut av TikTok alene.
Ikke-sak?
Alle vet jo at den mye kritiserte dritt-appen Tik-Tok ber om skamløst mange tilganger når du installerer, og at kinesiske myndigheter kan kreve innsyn i dataene de har fanget opp fra verdens brukere. Men det er prinsippet her. Hun SKAL IKKE ha en slik "overvåknings-app" på sin tjenestetelefon.
Trodde hun var mer oppegående enn som så. Men der "tik"-tok jeg skammelig feil!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:18 pm
Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 2:09 pm
Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:03 pm
Ok, hvis så er tilfelle.
Men hvorfor ville ikke Mehl svarte på 10 spørsmål fra Stortinget om dette?
Jo, hun visste hun hadde driti på draget, og har prøvd å tåkelegge saken.
Det er jo den største skandalen. At hun ikke bare informerte om at hun hadde hatt Tiktok på tjenestemobilen med en gang, og la saken død. Jeg tror Senterpartiet hadde hatt godt av å hyre inn et par kommunikasjonsrådgivere.

Utover det er dette en ikke-sak, men det er jo typisk den norske tabloide og fordummende debatten å lage en stor greie ut av TikTok alene.
Ikke-sak?
Alle vet jo at den mye kritiserte dritt-appen Tik-Tok ber om skamløst mange tilganger når du installerer, og at kinesiske myndigheter kan kreve innsyn i dataene de har fanget opp fra verdens brukere. Men det er prinsippet her. Hun SKAL IKKE ha en slik "overvåknings-app" på sin tjenestetelefon.
Trodde hun var mer oppegående enn som så. Men der "tik"-tok jeg skammelig feil!
Det gjør de fleste apper. Istedenfor å ta på skylappene og mase om TikTok alene, så burde man jo stille spørsmål om regjeringsmedlemmer, stortingspolitikere og andre burde innstallere apper fra andre land på jobbtelefonene sine i det hele tatt. Det har jo også vært avsløringer om stortingspolitikere som bruker stortings-mailen sin som sine private e-poster, og logger seg inn gjennom usikrede nettverk.
Sist redigert av Solvgutt1 den tor feb 02, 2023 2:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Investor

Legg inn av Investor »

Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 2:19 pm
Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:18 pm
Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 2:09 pm
Det er jo den største skandalen. At hun ikke bare informerte om at hun hadde hatt Tiktok på tjenestemobilen med en gang, og la saken død. Jeg tror Senterpartiet hadde hatt godt av å hyre inn et par kommunikasjonsrådgivere.

Utover det er dette en ikke-sak, men det er jo typisk den norske tabloide og fordummende debatten å lage en stor greie ut av TikTok alene.
Ikke-sak?
Alle vet jo at den mye kritiserte dritt-appen Tik-Tok ber om skamløst mange tilganger når du installerer, og at kinesiske myndigheter kan kreve innsyn i dataene de har fanget opp fra verdens brukere. Men det er prinsippet her. Hun SKAL IKKE ha en slik "overvåknings-app" på sin tjenestetelefon.
Trodde hun var mer oppegående enn som så. Men der "tik"-tok jeg skammelig feil!
Det gjør de fleste apper.
Men de rapporterer ikke innholdet til myndighetene!

Investor

Legg inn av Investor »

VG nå:
Krever Tiktok-svar fra Mehl i spørretimen
Frp varsler at de vil stille justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) til veggs etter at hun onsdag fortalte TV2 at hun hadde hatt Tiktok på en tjenestemobil.

De varsler følgende spørsmål til spørretimen:

Mener statsråden at det å installere TikTok på tjenestetelefonen er i henhold til Nasjonal sikkerhetsmyndighets råd for mobilbruk?

Mener statsråden at informasjonsplikten overfor Stortinget er oppfylt?

– Ut fra hennes tidligere svar er det nå uklart for meg om statsråden skjønner at det hun har gjort bryter med råd fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet og om hun tar informasjonsplikten til Stortinget på alvor, sier lederen av justiskomiteen, Per-Willy Amundsen, i en pressemelding.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:20 pm
Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 2:19 pm
Investor skrev: tor feb 02, 2023 2:18 pm
Ikke-sak?
Alle vet jo at den mye kritiserte dritt-appen Tik-Tok ber om skamløst mange tilganger når du installerer, og at kinesiske myndigheter kan kreve innsyn i dataene de har fanget opp fra verdens brukere. Men det er prinsippet her. Hun SKAL IKKE ha en slik "overvåknings-app" på sin tjenestetelefon.
Trodde hun var mer oppegående enn som så. Men der "tik"-tok jeg skammelig feil!
Det gjør de fleste apper.
Men de rapporterer ikke innholdet til myndighetene!
Gjør de ikke det? Vi vet da at Facebook og FBI har et ganske tett samarbeid, og at det er et viktig verktøy i FBIs etterforskninger.

https://www.nettavisen.no/artikkel/nark ... 95-1087929

Så har vi denne:

https://www.aftenposten.no/verden/i/5VP ... ine-venner

"Noen av USAs største teknologiselskaper, som Apple, Facebook, Google og Microsoft, gitt NSA tilgang til sine servere, som dermed har mulighet til å følge med på alt brukerne av disse tjenester gjør i sanntid, samt lagrede data. NSA kan også hente e-post, kontakter, notater og gsp-data fra alle de ledende smarttelefonene på markedet."

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Enger Mehl har dessverre vist seg å være fullstendig inkompetent.

Investor

Legg inn av Investor »

Antakelig fortsetter føljetongen med justisministere som må ta sin hatt og gå. Og denne gangen fra en rødgrønn regjering.

lund

Legg inn av lund »

Justice 97 skrev: tor feb 02, 2023 6:32 pm Det brenner under beina på reality og tiktok-ministeren

Bestemte vurderingen selv.Det var Emilie Enger Mehls egne sikkerhetsvurderinger av seg selv som lå til grunn for at hun ikke svarte Stortinget - men det fortalte hun aldri.

Dagbladet kan nå fortelle hvilke sikkerhetshensyn Mehl har vist til i sine svar til Stortinget: Det var hennes egne vurderinger. Dette framkommer i et skriftlig svar til Per-Willy Amundsen, offentliggjort onsdag kveld.

«Jeg har derfor påpekt at jeg mener det av sikkerhetsmessige årsaker ikke har vært klokt å gå inn på detaljene om hvordan jeg bruker ulike digitale enheter», skriver justisministeren.

Høyre-leder Erna Solberg sier det ikke er slik at en politiker selv kan finne på et sikkerhetshensyn som gjør at man slipper å svare Stortinget. Slike sikkerhetsvurderinger må andre foreta, påpeker Erna Solberg - fortrinnsvis faginstanser med kompetanse på feltet.
Ironisk at svaret er til Per-Willy Amundsen, selve kongen av rævva justisministre.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Er det virkelig en stor skandale at noen har lastet ned en app?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

...Jeg blei bedt i et kjendisparty, av en god bekjent. Har aldri vært med på no sånt, så jeg var litt skremt. Folk sto i mindre grupper, og pratet avansert. Om ny lyrikk, og all slags dritt, men jeg var der for øl.

MadBum

Legg inn av MadBum »

https://www.vg.no/nyheter/i/EQjMl5/krev ... behandling

Det er få som har noe positivt å si om Mehl. Mye negativt i media nå.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Merkelig at Mehl fortsatt er statsråd. Hva har hun på Støre?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: fre feb 03, 2023 12:49 pm Merkelig at Mehl fortsatt er statsråd. Hva har hun på Støre?
En pikant TikTok-video.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PapaSmurf skrev: fre feb 03, 2023 12:50 pm
HarryH skrev: fre feb 03, 2023 12:49 pm Merkelig at Mehl fortsatt er statsråd. Hva har hun på Støre?
En pikant TikTok-video.
der han forbanner formuesskatten, nøgen og pisse skev.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/in ... /15480392/

Erna Solberg hadde selv TikTok på tjenestemobilen som statsminister, men hadde visst glemt det og påstod derfor gjentatte ganger at hun aldri har hatt TikTok. For en patetisk dame.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 9:55 am
JauKaninen skrev: fre feb 03, 2023 5:05 am Er det virkelig en stor skandale at noen har lastet ned en app?
Forsker i cybersikkerhet ved universitetet i Oslo, Audun Jøsang, mener det er problematisk, og han vet muligens hva han snakker om, eller? Appen er kinesisk, og kinesiske virksomheter har plikt til å bistå staten.

– Tiktok-appen er jo konfigurert for å ta opp lyd og bilde. Når man laster ned apper gir man dem mange tillatelser, som å bruke mikrofon og kamera. Dersom appen er konstruert som en spionapp som kan skru på mikrofon og kamera til alle slags tider, gir jo et alvorlig perspektiv. Det er teknisk mulig, og det er plausibelt.
Han som sier at vi ikke mistenker Facebook for å spionere på norske borgere av strategiske grunner kan da umulig ha så mye peiling?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:31 pm
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:26 pm
Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 9:55 am

Forsker i cybersikkerhet ved universitetet i Oslo, Audun Jøsang, mener det er problematisk, og han vet muligens hva han snakker om, eller? Appen er kinesisk, og kinesiske virksomheter har plikt til å bistå staten.

– Tiktok-appen er jo konfigurert for å ta opp lyd og bilde. Når man laster ned apper gir man dem mange tillatelser, som å bruke mikrofon og kamera. Dersom appen er konstruert som en spionapp som kan skru på mikrofon og kamera til alle slags tider, gir jo et alvorlig perspektiv. Det er teknisk mulig, og det er plausibelt.
Han som sier at vi ikke mistenker Facebook for å spionere på norske borgere av strategiske grunner kan da umulig ha så mye peiling?
Jeg antar glatt at han har mer peiling enn debattanter på FD som ikke er forskere i cybersikkerhet for å si det sånn. Mulig jeg tar feil, men inntil det motsatte er bevist holder jeg en knapp på forskeren.
Det er da velkjent at USA har brukt Facebook til å spionere på både egne og utenlandske borgere. Lite imponerende hvis han ikke vet dette.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:38 pm
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:36 pm
Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:31 pm

Jeg antar glatt at han har mer peiling enn debattanter på FD som ikke er forskere i cybersikkerhet for å si det sånn. Mulig jeg tar feil, men inntil det motsatte er bevist holder jeg en knapp på forskeren.
Det er da velkjent at USA har brukt Facebook til å spionere på både egne og utenlandske borgere. Lite imponerende hvis han ikke vet dette.
Ok. Du får sende ham et tips og lære ham om hvordan dette egentlig er. Han er sikkert glad for å få oppdatert kunnskapen sin.
Han kan lese denne: https://www.aftenposten.no/verden/i/5VP ... ine-venner

Helt hjernedødt å argumentere for at man kan ha Facebook på en tjenestemobil, men ikke TikTok. Er man så sårbar for spionasje skal man ikke ha noen av disse appene. Nå var dette imidlertid en ugradert telefon, så jeg går ifra at den ikke innneholdt sensitiv informasjon eller var med i møter med sensitivt innhold.

Nå har det blitt avslørt at Erna Solberg hadde TikTok på tjenestemobilen da hun var statsminister og at hun har løyet til pressen om dette(hun «glemte» det). Så da stilner nok kritikken fra den kanten ganske kjapt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:50 pm
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:48 pm
Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:38 pm

Ok. Du får sende ham et tips og lære ham om hvordan dette egentlig er. Han er sikkert glad for å få oppdatert kunnskapen sin.
Han kan lese denne: https://www.aftenposten.no/verden/i/5VP ... ine-venner

Helt hjernedødt å argumentere for at man kan ha Facebook på en tjenestemobil, men ikke TikTok. Er man så sårbar for spionasje skal man ikke ha noen av disse appene. Nå var dette imidlertid en ugradert telefon, så jeg går ifra at den ikke innneholdt sensitiv informasjon eller var med i møter med sensitivt innhold.

Nå har det blitt avslørt at Erna Solberg hadde TikTok på tjenestemobilen da hun var statsminister og at hun har løyet til pressen om dette(hun «glemte» det). Så da stilner nok kritikken fra den kanten ganske kjapt.
Det nytter ikke å si til meg hva han bør lese, du må nesten ta det med vedkommende. Hvem vet, plutselig er det deg VG ringer neste gang de trenger en ekspertuttalelse om cybersikkerhet.
Jeg sier det til deg fordi du trekker frem denne eksperten som et sannhetsvitne gjentatte ganger. Har du noe saklig å komme med?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:48 pm
Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:38 pm
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:36 pm
Det er da velkjent at USA har brukt Facebook til å spionere på både egne og utenlandske borgere. Lite imponerende hvis han ikke vet dette.
Ok. Du får sende ham et tips og lære ham om hvordan dette egentlig er. Han er sikkert glad for å få oppdatert kunnskapen sin.
Han kan lese denne: https://www.aftenposten.no/verden/i/5VP ... ine-venner

Helt hjernedødt å argumentere for at man kan ha Facebook på en tjenestemobil, men ikke TikTok. Er man så sårbar for spionasje skal man ikke ha noen av disse appene. Nå var dette imidlertid en ugradert telefon, så jeg går ifra at den ikke innneholdt sensitiv informasjon eller var med i møter med sensitivt innhold.

Nå har det blitt avslørt at Erna Solberg hadde TikTok på tjenestemobilen da hun var statsminister og at hun har løyet til pressen om dette(hun «glemte» det). Så da stilner nok kritikken fra den kanten ganske kjapt.
Erna Solberg, Henrik Asheim og Tina Bru, ser jeg i avisa her.
Det ser ut til at det har vært mye tiktok på statsråders jobbtelefoner......
Kanskje flere burde stå frem nå, og si "Me Too" FØR de blir funnet?
Det vil jo nå være fryktelig flaut å erklære at man "Glemte" det.....

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 12:41 am
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:52 pm
Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 11:50 pm

Det nytter ikke å si til meg hva han bør lese, du må nesten ta det med vedkommende. Hvem vet, plutselig er det deg VG ringer neste gang de trenger en ekspertuttalelse om cybersikkerhet.
Jeg sier det til deg fordi du trekker frem denne eksperten som et sannhetsvitne gjentatte ganger. Har du noe saklig å komme med?
Beklager at to ganger ble mye for deg. Men joda jeg kan alltids hoste opp enda en ekspert. Og det er vel her det ligger, mengden av data som samles av de forskjellige appene. TikTok er en versting, og det er vel derfor Ekspert 1 og 2 mener den utgjør en større risiko enn henholdsvis Facebook og Instagram, som begge eiers av Meta.


Datasikkerhetsekspert Chris Dale i River Security er kritisk til Stortingets retningslinjer: – Her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt, sier Dale.

Han mener likevel at det er flere apper som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, men peker på at TikTok samler inn mer data enn andre. – TikTok er farligere enn for eksempel Instagram, i den forstand at førstnevnte krever mer når det gjelder tilganger og at det samles tilsynelatende mer data om forbrukeren, forklarer Dale.
«Enn for eksempel Instagram». Hva med Facebook, som jeg viste til?

Nå viser det seg at det var helt vanlig med TikTok i den forrige regjeringen, men dette er altså noe dagens justisminister må gå for?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am
Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 9:50 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 12:41 am

Beklager at to ganger ble mye for deg. Men joda jeg kan alltids hoste opp enda en ekspert. Og det er vel her det ligger, mengden av data som samles av de forskjellige appene. TikTok er en versting, og det er vel derfor Ekspert 1 og 2 mener den utgjør en større risiko enn henholdsvis Facebook og Instagram, som begge eiers av Meta.


Datasikkerhetsekspert Chris Dale i River Security er kritisk til Stortingets retningslinjer: – Her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt, sier Dale.

Han mener likevel at det er flere apper som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, men peker på at TikTok samler inn mer data enn andre. – TikTok er farligere enn for eksempel Instagram, i den forstand at førstnevnte krever mer når det gjelder tilganger og at det samles tilsynelatende mer data om forbrukeren, forklarer Dale.
«Enn for eksempel Instagram». Hva med Facebook, som jeg viste til?

Nå viser det seg at det var helt vanlig med TikTok i den forrige regjeringen, men dette er altså noe dagens justisminister må gå for?
Instagram og Facebook har som nevnt samme eier, regner med Meta samler inn omtrent det samme av informasjon for tjenestene sine, uten at jeg vet det, men det gjør ikke du heller. Videre kan jeg ikke se at jeg har krevd at justisministeren skal gå noen steder på grunn av TikTok på telefonen, så det får du nesten ta med noen som har uttrykt en slik mening.

Tenker jeg setter sluttstrek her for min del, siden 2 solide kilder fra 2023 greit trumfer en debattant fra FD og en gammel artikkel fra 2013 når det kommer til sikkerhetsspørsmål for sosiale medier i 2023. Vil du kverulere videre om Facebook i forhold til TikTok, får det bli med noen andre.
TV2 har fulgt opp saken, og spurt alle politikere på Stortinget.
Liste nederst i artikkelen.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/di ... /15476625/

fargerik

Legg inn av fargerik »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:04 am
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 10:54 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am
TV2 har fulgt opp saken, og spurt alle politikere på Stortinget.
Liste nederst i artikkelen.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/di ... /15476625/
Det er artikkelen jeg har sitert fra og linket til like over her. Har også lest den. Tror Arnstad er inne på noe når hun uttaler:

"Marit Arnstad fra Senterpartiet har ikke appen selv: – Men, slik situasjonen er nå så tror jeg ikke du får noen ærlige svar på at man har hatt appen tidligere og deretter slettet den, bemerker Arnstad."
Åh, beklager. Jeg så ikke at du hadde kommet meg i forkjøpet.
Men uansett bør vel kanskje slikt ta litt av brodden fra korstoget mot Mehl. Etter min mening.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:18 am
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:11 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:04 am

Det er artikkelen jeg har sitert fra og linket til like over her. Har også lest den. Tror Arnstad er inne på noe når hun uttaler:

"Marit Arnstad fra Senterpartiet har ikke appen selv: – Men, slik situasjonen er nå så tror jeg ikke du får noen ærlige svar på at man har hatt appen tidligere og deretter slettet den, bemerker Arnstad."
Åh, beklager. Jeg så ikke at du hadde kommet meg i forkjøpet.
Men uansett bør vel kanskje slikt ta litt av brodden fra korstoget mot Mehl. Etter min mening.
Ja, som datasikkerhetseksperten Chris Dale er inne på, her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt.
Ja. Absolutt enig.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:24 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/in ... /15480392/

Erna Solberg hadde selv TikTok på tjenestemobilen som statsminister, men hadde visst glemt det og påstod derfor gjentatte ganger at hun aldri har hatt TikTok. For en patetisk dame.
Erna er stjerna vet du, hun deltar i en annen klasse :)

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am
Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 9:50 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 12:41 am

Beklager at to ganger ble mye for deg. Men joda jeg kan alltids hoste opp enda en ekspert. Og det er vel her det ligger, mengden av data som samles av de forskjellige appene. TikTok er en versting, og det er vel derfor Ekspert 1 og 2 mener den utgjør en større risiko enn henholdsvis Facebook og Instagram, som begge eiers av Meta.


Datasikkerhetsekspert Chris Dale i River Security er kritisk til Stortingets retningslinjer: – Her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt, sier Dale.

Han mener likevel at det er flere apper som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, men peker på at TikTok samler inn mer data enn andre. – TikTok er farligere enn for eksempel Instagram, i den forstand at førstnevnte krever mer når det gjelder tilganger og at det samles tilsynelatende mer data om forbrukeren, forklarer Dale.
«Enn for eksempel Instagram». Hva med Facebook, som jeg viste til?

Nå viser det seg at det var helt vanlig med TikTok i den forrige regjeringen, men dette er altså noe dagens justisminister må gå for?
Instagram og Facebook har som nevnt samme eier, regner med Meta samler inn omtrent det samme av informasjon for tjenestene sine, uten at jeg vet det, men det gjør ikke du heller. Videre kan jeg ikke se at jeg har krevd at justisministeren skal gå noen steder på grunn av TikTok på telefonen, så det får du nesten ta med noen som har uttrykt en slik mening.

Tenker jeg setter sluttstrek her for min del, siden 2 solide kilder fra 2023 greit trumfer en debattant fra FD og en gammel artikkel fra 2013 når det kommer til sikkerhetsspørsmål for sosiale medier i 2023. Vil du kverulere videre om Facebook i forhold til TikTok, får det bli med noen andre.
Så ekspert-lojal som du er, så er du vel blant de som isolerte deg fullstendig under pandemien fordi smittevernseksperten Bjørg Marit Andersen anbefalte det?

Du har en ekspert som sier at vi ikke mistenker Facebook for å spionere på norske borgere, som er beviselig feil. Så har du en annen ekspert som sier at andre apper har sikkerhetsrisikoer, men at TikTok er versting og sammenligner TikTok med Instagram istedenfor Facebook, som er den appen med mest omtalt problematikk knyttet til personvern. Dette er ikke noe argument for at det er greit å ha Facebook på mobilen, men ikke TikTok. Hvis man har en stilling som gjør at man ikke kan utsette seg for den risikoen disse appene medfører, så skal man ikke ha noen av dem på mobilen. Det er ingen saklig grunn til at en minister skal ha verken TikTok, Facebook eller Instagram på mobilen.

Når vi VET at Facebook har blitt brukt til å spionere mot europeiske borgere og myndigheter, så er det jo absurd å late som at TikTok på mobilen er et stort problem, mens Facebook er uproblematisk.

Dette er en ugradert telefon. Ingen av disse ekspertene reflekterer noe som helst rundt bruken av mobilen heller. De snakker om all tilgangen TikTok krever, men hvor problematisk er dette hvis man ikke har sensitivt innhold på den, eller har den med i møter med sensitivt innhold? Hvor problematisk er det hvis kineserne hacker en mobil hvis mobilen ikke gir dem tilgang på noe sensitivt uansett?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»