HF 872 - Heyrði í Hafrsfirði, hvé hizug barðisk

Svar
Jaauda

Re: HF 872 - Heyrði í Hafrsfirði, hvé hizug barðisk

Legg inn av Jaauda »

startelver skrev: fre feb 03, 2023 2:53 pm Var han naken eller i badedrakt når han utførte denne aktivismen sin. ref bilde
Uten at jeg har full oversikt tror jeg det er riktig å svare nei. Han var nok smakfullt antrukket på jobb.
Bildet er nok fra en tilfeldig svømmetur el. Uten at jeg har noen opplysninger om hvornår det er tatt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Moaning.

Utøvende vitenskap av noe slag ? Sint arkeolog ? En gamle dagers Mats Gilbert ? Utagerende lingvist ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 7:45 am Moaning.

Utøvende vitenskap av noe slag ? Sint arkeolog ? En gamle dagers Mats Gilbert ? Utagerende lingvist ?
Nei på alt egentlig, men jeg tipper Mads Gilbert og vår mann kunne følt et visst fellesskap i det minste.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jaauda skrev: man feb 06, 2023 8:10 am
Nei på alt egentlig, men jeg tipper Mads Gilbert og vår mann kunne følt et visst fellesskap i det minste.
I samme ende av den politiske skala ? Eventuelt diametralt motsatt ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 8:11 am
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 8:10 am
Nei på alt egentlig, men jeg tipper Mads Gilbert og vår mann kunne følt et visst fellesskap i det minste.
I samme ende av den politiske skala ? Eventuelt diametralt motsatt ?
Vanskelig å si, tipper ikke så langt ut på noen av sidene, men jeg aner egentlig ikke.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Offentlig ansatt ? Kriger i sivil ? Nordlending ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 8:21 am Offentlig ansatt ? Kriger i sivil ? Nordlending ?
Ja, mnjei, nei

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jaauda skrev: man feb 06, 2023 8:38 am
Boccherini skrev: man feb 06, 2023 8:21 am Offentlig ansatt ? Kriger i sivil ? Nordlending ?
Ja, mnjei, nei
Politi ? Etterretning ? Toller ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 8:44 am
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 8:38 am
Boccherini skrev: man feb 06, 2023 8:21 am Offentlig ansatt ? Kriger i sivil ? Nordlending ?
Ja, mnjei, nei
Politi ? Etterretning ? Toller ?
Nei på alt, men etterretning er relevant.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Spion ? For sovjeterene ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 9:21 am Spion ? For sovjeterene ?
Ikke noe sånt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Var han selv under lupen for lysskyvirksomhet ? Annet kriminelt ? Svensk ? Dansk ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 9:27 am Var han selv under lupen for lysskyvirksomhet ? Annet kriminelt ? Svensk ? Dansk ?
Han var under lupen for flere av sine handlinger. Lyssky virksomhet tror jeg det er rett å svare ja på, men om dette er kriminelt er nok avhengig av hvem du spør. Mange hyllet ham for det han gjorde. Svenske.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Var det svenske myndigheter som overvåket ham ? Er Krigen relevant ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 9:41 am Var det svenske myndigheter som overvåket ham ? Er Krigen relevant ?
Han var ikke ukontroversiell hos svenske myndigheter, men det var vel helst ulike andre myndigheter som syntes at han ikke holdt seg på rett side av strekene. Krigen er relevant for deler av det han er kjent for.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jaauda skrev: man feb 06, 2023 9:58 am
Han var ikke ukontroversiell hos svenske myndigheter, men det var vel helst ulike andre myndigheter som syntes at han ikke holdt seg på rett side av strekene. Krigen er relevant for deler av det han er kjent for.
Tyske ? Britiske ? Norske ? Tjommi av Biggen Dahlerus ? Dotten ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 10:00 am
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 9:58 am
Han var ikke ukontroversiell hos svenske myndigheter, men det var vel helst ulike andre myndigheter som syntes at han ikke holdt seg på rett side av strekene. Krigen er relevant for deler av det han er kjent for.
Tyske ? Britiske ? Norske ? Tjommi av Biggen Dahlerus ? Dotten ?
Under krigen var det vel tyske myndigheter i et okkupert land som holdt øye med han, men opplysningene er litt uklare.
Etter krigen var det myndighetene i et land lenger unna som etter hvert mislikte hans virksomhet.
Biggen Dahlerus og Dotten må du snakke i klarspråk om for at en enkel nordlending skal forstå.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:11 am
Under krigen var det vel tyske myndigheter i et okkupert land som holdt øye med han, men opplysningene er litt uklare.
Etter krigen var det myndighetene i et land lenger unna som etter hvert mislikte hans virksomhet.
Biggen Dahlerus og Dotten må du snakke i klarspråk om for at en enkel nordlending skal forstå.
Biggen & Dotten.

Var vår mann virksom i Danmark ? Transport av jøder relevant ?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Boccherini skrev: man feb 06, 2023 10:14 am
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:11 am
Under krigen var det vel tyske myndigheter i et okkupert land som holdt øye med han, men opplysningene er litt uklare.
Etter krigen var det myndighetene i et land lenger unna som etter hvert mislikte hans virksomhet.
Biggen Dahlerus og Dotten må du snakke i klarspråk om for at en enkel nordlending skal forstå.
Biggen & Dotten.

Var vår mann virksom i Danmark ? Transport av jøder relevant ?
Det står ikke noe om aktivitet i Danmark, men jeg kan ikke helt utelukke det. Transport av jøder er absolutt relevant for deler av hans virksomhet.
Når det gjelder de to herrene er det mulig, og jeg vil si sannsynlig at han kjente begge to via sitt virke. Jeg finner ikke noen direkte kobling, og han er litt yngre enn disse, men verden er ikke så stor.

startelver

Legg inn av startelver »

Dette var vanskelig

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

startelver skrev: man feb 06, 2023 5:09 pm Dette var vanskelig
Så bra.. Det er jo matchball så litt vanskelig bør det være.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Har han wikiside? På engelsk? norsk? svensk?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

tartaglia2 skrev: man feb 06, 2023 6:59 pm Har han wikiside? På engelsk? norsk? svensk?
Ja på alt.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:22 am Transport av jøder er absolutt relevant for deler av hans virksomhet.
Til Sverige? Fra Norge? Tyskland? Polen? Ungarn?

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:22 am
Boccherini skrev: man feb 06, 2023 10:14 am
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:11 am
Under krigen var det vel tyske myndigheter i et okkupert land som holdt øye med han, men opplysningene er litt uklare.
Etter krigen var det myndighetene i et land lenger unna som etter hvert mislikte hans virksomhet.
Biggen Dahlerus og Dotten må du snakke i klarspråk om for at en enkel nordlending skal forstå.
Biggen & Dotten.

Var vår mann virksom i Danmark ? Transport av jøder relevant ?
Det står ikke noe om aktivitet i Danmark, men jeg kan ikke helt utelukke det. Transport av jøder er absolutt relevant for deler av hans virksomhet.
Når det gjelder de to herrene er det mulig, og jeg vil si sannsynlig at han kjente begge to via sitt virke. Jeg finner ikke noen direkte kobling, og han er litt yngre enn disse, men verden er ikke så stor.
Dette kan jo høres ut som Harald Edelstam, men jeg finner ikke bildet... en av hans kolleger?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

tartaglia2 skrev: man feb 06, 2023 11:01 pm
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:22 am Transport av jøder er absolutt relevant for deler av hans virksomhet.
Til Sverige? Fra Norge? Tyskland? Polen? Ungarn?
Ja, ja, nei, nei, nei.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Artaxerxes skrev: man feb 06, 2023 11:21 pm
Jaauda skrev: man feb 06, 2023 10:22 am
Boccherini skrev: man feb 06, 2023 10:14 am

Biggen & Dotten.

Var vår mann virksom i Danmark ? Transport av jøder relevant ?
Det står ikke noe om aktivitet i Danmark, men jeg kan ikke helt utelukke det. Transport av jøder er absolutt relevant for deler av hans virksomhet.
Når det gjelder de to herrene er det mulig, og jeg vil si sannsynlig at han kjente begge to via sitt virke. Jeg finner ikke noen direkte kobling, og han er litt yngre enn disse, men verden er ikke så stor.
Dette kan jo høres ut som Harald Edelstam, men jeg finner ikke bildet... en av hans kolleger?
Det er Harald Edelstam. Dukker opp et stykke ned på siden hos meg.


tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Googlet både "Harald Edelstam" og "Svarta nejlikan" i går, men fikk ikke opp bildet da. Googlet "Harald svarta nejlikan edelstam" nå og da fikk jeg det opp.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Moaning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Historie»