Geografiquiz

Svar
pava

Re: Geografiquiz

Legg inn av pava »

Halong Bay?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pava skrev: fre feb 03, 2023 9:57 amHalong Bay?
Nei, som sagt ligger dette stedet langt fra havet. Fra det ene ytterpunktet til det andre for dette stedet er det mellom 200 og 300 kilometer.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: fre feb 03, 2023 2:04 pm
pava skrev: fre feb 03, 2023 9:57 amHalong Bay?
Nei, som sagt ligger dette stedet langt fra havet. Fra det ene ytterpunktet til det andre for dette stedet er det mellom 200 og 300 kilometer.
Uten å ha sjekket noen av hintene høres dette ut som 3 kløfters dam i Kina.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: fre feb 03, 2023 3:26 pm
Karatel skrev: fre feb 03, 2023 2:04 pm
pava skrev: fre feb 03, 2023 9:57 amHalong Bay?
Nei, som sagt ligger dette stedet langt fra havet. Fra det ene ytterpunktet til det andre for dette stedet er det mellom 200 og 300 kilometer.
Uten å ha sjekket noen av hintene høres dette ut som 3 kløfters dam i Kina.
De tre kløfter, med eller uten demning, er riktig.

"De tre kløfter, eller raviner eller slukter (kinesisk: 三峡; pinyin: Sānxiá) er navnet på det idylliske berg- og naturskjønne landskapet som floden Chang Jiang renner igjennom ca. 200 km på vei fra Chongqing til Hubei. Det er et historisk viktig område, og før det ble nesten helt neddemmet frem til 2009 på grunn av De tre kløfters demning var det blant Kinas fremste turistattraksjoner."

https://no.wikipedia.org/wiki/De_tre_kl%C3%B8fter

"The Three Gorges span from the western, upriver, cities of Fengjie and Yichang, in Chongqing Municipality, to the east, downstream, to Hubei province. The Three Gorges Reservoir Region is approximately 200 km (120 mi) in length, while the Three Gorges themselves occupy about 120 km (75 mi) within this region: this has attracted global attention to the Three Gorges Dam and changed the culture and environment of the region.[2][better source needed]

Although it is primarily famous for its scenery, the Three Gorges region is historically and culturally important in China. Many settlements and archaeological sites were submerged by the upstream reservoir of the Three Gorges Dam"

https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Gorges

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Da skal vi fram til et geografisk sted som er størst i et geografisk område dersom du måler et kjennetegn.
Måler du et annet karakteristika kommer denne på 3 plass. 1-3 på den listen ligger i 3 ulike verdensdeler.
Den får ofte æren av å ha en annen rekord, men der viser målinger at det er feilaktig.
Jeg kan også si at stedet er oppkalt etter en mann som organiserte turen der dette stedet ble «oppdaget» uten at han deltok selv.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Ale skrev: lør feb 04, 2023 11:07 amBogotá?
Dette er feil verdensdel, og det er ikke en by jeg skal fram til.

pava

Legg inn av pava »

Mount Everest?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

pava skrev: søn feb 05, 2023 11:36 amMount Everest?
Feil verdensdel og denne gang er det ikke et fjell jeg er ute etter.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: lør feb 04, 2023 10:54 am Da skal vi fram til et geografisk sted som er størst i et geografisk område dersom du måler et kjennetegn.
Måler du et annet karakteristika kommer denne på 3 plass. 1-3 på den listen ligger i 3 ulike verdensdeler.
Den får ofte æren av å ha en annen rekord, men der viser målinger at det er feilaktig.
Jeg kan også si at stedet er oppkalt etter en mann som organiserte turen der dette stedet ble «oppdaget» uten at han deltok selv.
Etter et kjennetegn er Sahara verdens største ørken. Etter en annen karakteristikk er Sahara verdens tredje største ørken etter Antarktis og Arktis.

??

pava

Legg inn av pava »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 10:00 am
Jaauda skrev: lør feb 04, 2023 10:54 am Da skal vi fram til et geografisk sted som er størst i et geografisk område dersom du måler et kjennetegn.
Måler du et annet karakteristika kommer denne på 3 plass. 1-3 på den listen ligger i 3 ulike verdensdeler.
Den får ofte æren av å ha en annen rekord, men der viser målinger at det er feilaktig.
Jeg kan også si at stedet er oppkalt etter en mann som organiserte turen der dette stedet ble «oppdaget» uten at han deltok selv.
Etter et kjennetegn er Sahara verdens største ørken. Etter en annen karakteristikk er Sahara verdens tredje største ørken etter Antarktis og Arktis.

??
Har den på listen over alternativer selv... Men navnet da?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 10:00 am
Jaauda skrev: lør feb 04, 2023 10:54 am Da skal vi fram til et geografisk sted som er størst i et geografisk område dersom du måler et kjennetegn.
Måler du et annet karakteristika kommer denne på 3 plass. 1-3 på den listen ligger i 3 ulike verdensdeler.
Den får ofte æren av å ha en annen rekord, men der viser målinger at det er feilaktig.
Jeg kan også si at stedet er oppkalt etter en mann som organiserte turen der dette stedet ble «oppdaget» uten at han deltok selv.
Etter et kjennetegn er Sahara verdens største ørken. Etter en annen karakteristikk er Sahara verdens tredje største ørken etter Antarktis og Arktis.

??
Også feil verdensdel, og det er ikke en ørken jeg er ute etter. Nærmere det motsatte.

pava

Legg inn av pava »

Da slenger jeg inn - Lake baikal. Selv om jeg ikke får det til å stemme med navn her heller.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

pava skrev: tir feb 07, 2023 11:36 am Da slenger jeg inn - Lake baikal. Selv om jeg ikke får det til å stemme med navn her heller.
Baikal er rett type, det er en innsjø jeg er ute etter. Baikal er størst i verden når du måler i volum vann, men ikke overflate. Dette er veldig relevant også for min oppgave.
Mitt geografiske område er derimot ikke verden, men et mye mindre område. Når dere ser på mine tidligere oppgaver kan det hende dere får noen tanker om hvor dette kan være.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 11:56 am
pava skrev: tir feb 07, 2023 11:36 am Da slenger jeg inn - Lake baikal. Selv om jeg ikke får det til å stemme med navn her heller.
Baikal er rett type, det er en innsjø jeg er ute etter. Baikal er størst i verden når du måler i volum vann, men ikke overflate. Dette er veldig relevant også for min oppgave.
Mitt geografiske område er derimot ikke verden, men et mye mindre område. Når dere ser på mine tidligere oppgaver kan det hende dere får noen tanker om hvor dette kan være.
Det kaspiske hav? Verdens største og verdens tredje dypeste innsjø.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 1:25 pm
Det kaspiske hav? Verdens største og verdens tredje dypeste innsjø.
Som nevnt begrenser jeg meg til et mindre område enn verden. Det kaspiske hav ligger utenfor området jeg tenkte på. Feil verdensdel er det også.

pava

Legg inn av pava »

Lake Superior? hehe, blir jo bare gjetting. Misforstår jeg hintet med mindre område enn verden?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

pava skrev: tir feb 07, 2023 2:32 pm Lake Superior? hehe, blir jo bare gjetting. Misforstår jeg hintet med mindre område enn verden?
Lake Superior er en sjø i rett verdensdel. Den ligger derimot ikke innenfor det området jeg er ute etter.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:41 pm
pava skrev: tir feb 07, 2023 2:32 pm Lake Superior? hehe, blir jo bare gjetting. Misforstår jeg hintet med mindre område enn verden?
Lake Superior er en sjø i rett verdensdel. Den ligger derimot ikke innenfor det området jeg er ute etter.

Great Salt Lake i Utah?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 4:46 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:41 pm
pava skrev: tir feb 07, 2023 2:32 pm Lake Superior? hehe, blir jo bare gjetting. Misforstår jeg hintet med mindre område enn verden?
Lake Superior er en sjø i rett verdensdel. Den ligger derimot ikke innenfor det området jeg er ute etter.

Great Salt Lake i Utah?
Ikke den heller. Utenfor området og feil land.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:48 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 4:46 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:41 pm

Lake Superior er en sjø i rett verdensdel. Den ligger derimot ikke innenfor det området jeg er ute etter.

Great Salt Lake i Utah?
Ikke den heller. Utenfor området og feil land.
Titicaca? Største innsjø i Sør-Amerika og den høyest beliggende innsjøen, 3812 meter ohv, med skipsfart?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:16 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:48 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 4:46 pm


Great Salt Lake i Utah?
Ikke den heller. Utenfor området og feil land.
Titicaca? Største innsjø i Sør-Amerika og den høyest beliggende innsjøen, 3812 meter ohv, med skipsfart?
Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 5:29 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:16 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:48 pm

Ikke den heller. Utenfor området og feil land.
Titicaca? Største innsjø i Sør-Amerika og den høyest beliggende innsjøen, 3812 meter ohv, med skipsfart?
Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.
Great Bear Lake? Den største innsjøen som ligger bare i Canada.

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 5:29 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:16 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 4:48 pm

Ikke den heller. Utenfor området og feil land.
Titicaca? Største innsjø i Sør-Amerika og den høyest beliggende innsjøen, 3812 meter ohv, med skipsfart?
Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.
Robert-Bourassa-demningen, et av de største vannkraftanlegg, oppkalt etter Canadas statsminister?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:35 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 5:29 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:16 pm

Titicaca? Største innsjø i Sør-Amerika og den høyest beliggende innsjøen, 3812 meter ohv, med skipsfart?
Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.
Great Bear Lake? Den største innsjøen som ligger bare i Canada.
Canada er rett land, men ikke Great bear lake. Området jeg skal fram til strekker seg over flere land og verdensdeler.
Vi skal altså fram til den største innsjøen i dette området målt på en måte.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

sergio skrev: tir feb 07, 2023 5:54 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 5:29 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:16 pm

Titicaca? Største innsjø i Sør-Amerika og den høyest beliggende innsjøen, 3812 meter ohv, med skipsfart?
Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.
Robert-Bourassa-demningen, et av de største vannkraftanlegg, oppkalt etter Canadas statsminister?
Vi skal fram til en innsjø i Canada. Den er imidlertid oppkalt etter en mann fra et naboland til Canada.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 7:05 pm
Karatel skrev: tir feb 07, 2023 5:35 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 5:29 pm

Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.
Great Bear Lake? Den største innsjøen som ligger bare i Canada.
Canada er rett land, men ikke Great bear lake. Området jeg skal fram til strekker seg over flere land og verdensdeler.
Vi skal altså fram til den største innsjøen i dette området målt på en måte.
X

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 7:07 pm
sergio skrev: tir feb 07, 2023 5:54 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 5:29 pm

Nope, feil vei fra Utah og feil verdensdel.
Robert-Bourassa-demningen, et av de største vannkraftanlegg, oppkalt etter Canadas statsminister?
Vi skal fram til en innsjø i Canada. Den er imidlertid oppkalt etter en mann fra et naboland til Canada.
Lake Hazen på Ellesmere Island. I vannmengde den største innsjøen nord for polarsirkelen, i areal den tredje største. Oppkalt etter den amerikanske general William Babcock Hazen som finansierte den første ekspedisjonen dit i 1881-83.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 7:37 pm
Jaauda skrev: tir feb 07, 2023 7:07 pm
sergio skrev: tir feb 07, 2023 5:54 pm

Robert-Bourassa-demningen, et av de største vannkraftanlegg, oppkalt etter Canadas statsminister?
Vi skal fram til en innsjø i Canada. Den er imidlertid oppkalt etter en mann fra et naboland til Canada.
Lake Hazen på Ellesmere Island. I vannmengde den største innsjøen nord for polarsirkelen, i areal den tredje største. Oppkalt etter den amerikanske general William Babcock Hazen som finansierte den første ekspedisjonen dit i 1881-83.
Der satt den. Lake Hazen er korrekt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

En by der en mann med en fortid som medlem i nazipartiet, SA, SS med graden oberscharführer, som møtte Hitler og ble hyllet av ham, i noen år var ansatt som privatlærer/huslærer for en berømt tenåring.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: tir feb 07, 2023 8:47 pm En by der en mann med en fortid som medlem i nazipartiet, SA, SS med graden oberscharführer, som møtte Hitler og ble hyllet av ham, i noen år var ansatt som privatlærer/huslærer for en berømt tenåring.
Hüttenberg

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»