Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Albania »

Fernandovonarb skrev: lør feb 04, 2023 12:27 pm De to profilerte Rødtmedlemene som var så voldsomt mot Ukrainsk våpenhjelp, blir satt skikkelig på plass av VG her. Nesten kostelig hvor de rører rundt i sin egen konspirasjon og ekko i hodet når de blir sitatsjekket. Viser i all sin prakt fordelen med fri presse når de blir konfrontert med sine påstander. Jeg er spent på hva Mimir klarer å få ut av deres landsmøte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... in-apologi
Fyfaen for noen skapninger. Dette partiet må aldri få noen som helst innflytelse i norsk sikkerhetspolitikk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DennisB skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am Første norskproduserte NASAMS hevdes å ha blitt ødelagt av Russland. Om man skal tro på dette da. De har jo tidligere hevdet å ha ødelagt våpen som ennå ikke var blitt levert..

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -i-ukraina
Det er selvsagt mulig, men om det er russere som sier det så er det max 49% sjans for at det er sant.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 12:36 pm
Andy skrev: lør feb 04, 2023 12:12 pm Godt mulig Ukraina burde kjøre en vår-offensiv sørover for å ta tilbake Krim, før de fokuserer på å ta Donbas tilbake til slutt. Dersom de får inn en kile ned til Melotipol, så vil jo Krim være avhengig av å få alle forsyninger via skip, gitt at Ukraina klarer å holde brua ute av spill. Med min meget begrensede militær- strategiske innsikt, så må det da være mye vanskeligere for Russland å holde Krim sammenlignet med Donbas i en slik situasjon.
Det er derfor disse uttalelsene fra USA kommer. Verken de eller NATO er interessert i å hjelpe Ukraina med å ta tilbake Krim. Det har de vært rimelig tydelig på hele veien. Hvis Ukraina da velger å utnytte situasjonen og ta Krim tilbake med vestlig våpenhjelp før de tar Donbas, så kan de medføre en klart svekket vilje til å hjelpe Ukraina videre. Det handler nok ikke bare, eller i det hele tatt først og fremst, om USA, men om europeiske land som også lider på grunn av krigen, som Tyskland.
De har da ikke vært det. I starten av krigen var det jo ingen som trodde at ukrainerne kunne ta tilbake alt som var okkupert, da snakket ingen om Krim. Etter høstoffensivene der 54% av okkupert territorium ble frigjort, har det vært mer og mer snakk om at Krim også skal tas tilbake. Og Zaluzhny og Yermak har ukentlige møter med Milley og Sullvian, der Zaluzhny etter nær sagt hvert møte skriver at de skal ta tilbake hver cm av ukrainsk territorium.

Det er jo mye mer logisk for ukrainerne å først kutte landbroen til Krim og isolere styrkene der, for å så ta Krim, enn å kjøre på i Donbas nå. Donbas er et helt annet beast.

Det er merkelig at disse amerikanerne (det bør imidlertid påpekes at dette gjelder langt fra alle amerikanere) heller ikke ser hvordan dette vil sette presedens for andre konflikter. Skal se det ikke er lenge til de selv får Taiwan rett i fleisen.

Russerne må tape alt i denne krigen. Det er den eneste måten vi kan få en varig fred i Europa på. Og europeiske land må ruste opp. Man kan ikke regne med amerikanerne i fremtidige konflikter, og det bør heller ikke være slik at det er amerikanere som skal bestemme hvilke land som skal eie hvilket territorium i Europa.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Karma er så digg noen ganger. Elsker det.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Deila skrev: lør feb 04, 2023 1:16 pm Fin fyr å følge, frivillig britisk soldat som kjemper på Ukrainsk side:

Jeg blir alltid lettet når jeg ser at han er tilbake fra et oppdrag. Leste for noen dager siden på russiske telegramkanaler at de hadde tilintetgjort flere båter med ukrainske rekognoseringssoldater på den andre siden av Dnieper, og ble som vanlig litt bekymret, men i og med at russerne er verdensmestre i å skryte på seg ting som ikke har skjedd, så er sjansen alltid der for at det har gått bra med ukrainerne.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Troygirl skrev: lør feb 04, 2023 3:02 pm
Deila skrev: lør feb 04, 2023 1:16 pm Fin fyr å følge, frivillig britisk soldat som kjemper på Ukrainsk side:

Jeg blir alltid lettet når jeg ser at han er tilbake fra et oppdrag. Leste for noen dager siden på russiske telegramkanaler at de hadde tilintetgjort flere båter med ukrainske rekognoseringssoldater på den andre siden av Dnieper, og ble som vanlig litt bekymret, men i og med at russerne er verdensmestre i å skryte på seg ting som ikke har skjedd, så er sjansen alltid der for at det har gått bra med ukrainerne.
Jeg følger en ukrainer som er i Bakhmut-området og med russere på nesten alle kanter. Jeg er kvalm av frykt ... Det er en ting å lese om og se bilder fra krigen og synes det er fælt, men når en kommer ned på personnivå er det virkelig skremmende. En blir investert i disse menneskene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: lør feb 04, 2023 11:57 am
Orakelet skrev: lør feb 04, 2023 11:27 am "Pro-russere" i Pentagon gjør det verste man kan gjøre; problematisere om Zelensky kan / bør få alt han ber om:

"Pentagon tviler på om Ukraina kan gjenerobre Krim[/b]
Ukrainske styrker vil i den nærmeste framtid ikke være i stand til å gjenerobre Krim-halvøya fra Russland, mener Pentagon.

Dette kom fram da fire Pentagon-topper bak lukkede dører denne uka orienterte forsvarskomiteen i Representantenes hus, skriver Politico , som viser til flere kilder som var til stede under møtet.

Russland annekterte Krim-halvøya i 2014, og gjenerobring av området er et uttalt mål fra Ukrainas side. Pentagons analyse blir derfor neppe godt mottatt i Kyiev.

Blant Pentagon-toppene som deltok under orienteringen, var viseforsvarsminister Laura Cooper, som har ansvar for Russland, samt general Douglas Sims som er operativ leder i USAs generalstab.
Hvorfor skriver du "pro-russere"? Et unødvendig stikk, synes jeg. Dette er jo bare en realitetsorientering, slik de selv mener realitetene er per nå. Det har ingenting med pro-russiske meninger å gjøre. Du kan bedre enn dette.

Men et interessant innlegg. Jeg tror at det er svært farlig om man går ut offentlig og sier at støtten fra USA vil bli svekket, eller helt borte i framtiden. Selv valget i 2024 er ingen garanti for noe som helst.
Det vil i såfall bli en russisk boost, bare de holder ut en stund til, kan (og jeg er helt sikker på VIL) de utnytte dette til fulle. Dersom Zelensky blir overtalt og realitetsorientert nok til å starte forhandlinger om å avslutte krigen, vil Russland se på det som en svakhet, og kan utmerket godt tvinge fram enda større innrømmelser, eller kort og godt avvise forhandlinger til de har okkupert, stjålet og annektert enda mer land.

Inneforstått at gir man Russland lillefingeren, så frykter jeg at de tar hele hånda. Spesielt når de vet at bakgrunnen er bortfall av USAs støtte.

Dette må ikke skje, og noe vesten ikke kan eller bør leve med. Europa bør trappe opp, ruste opp, og stå bedre på egne bein, for disse kampene berører amerikanerne på langt nær i samme grad som oss i Europa. NATO må fortsette sin massive støtte, uavhengig av hva som vil skje i USA.

En stor opinion i USA vil bare ha slutt på å kaste penger inn i Europas krigføring, de har nok med problemene i eget land.
Krim har vært russisk i lang tider. Om ikke Nikita K. var ukrainsk, hadde han et nært forhold til Ukraina med sin oppvekst i Kharkiv. Handlingen med at han overdro Krim fra Russland til Ukraina i 1954 var ren symbolisme, ved at dette uansett var Sovjet. Det at russerne ikke fikk Krim i 1991 skyldes høyst sannsynlig en forglemmelse fra en vodkafull Jeltsin. Majoriteten av innbyggerne på Krim er etniske russere. Dette bakteppet var nok sentralt da omverdenen knapt hevet et øyebryn med annekteringen i 2014. Verden, og ukrainerne selv, reagerte mye mer på den skjulte russiske invasjonen av Donbas i 2014, som aldri var noen borgerkrig.

Folk her viser til folkeretten med Krim og Ukraina. Halvøya har vært styrt fra Kyiv i en kort perioden fra 1991 til 2014, og med store russiske marinebaser. Etter Maydan 2014 hvor ukrainerne vendte seg vestover, var russerne engstelig for at de mistet sine marinebaser, og annekterte Krim. Om man skal være opptatt av Krim og folkerett bør man i det minste være konsekvente å se hen til blant annet Israel. Få er opptatt av dette.

I likhet med Hans Vilhelm Steinfeldt - som ikke akkurat er en Putin tilhenger - så er jeg klar på at Krim er russisk, og at russerne får beholde området. Denne presidenten i Ukraina som maste og maser om en NATO flyforbudssone, og som ved det vil trekke NATO og Norge direkte inn i krigen, kan roe seg ned. Dette er ikke vår krig. Vi må selvfølgelig fortsette å støtte Ukraina massivt med våpen og økonomisk hjelp slik at russerne jages vekk fra hele Donbas, men den dagen Ukraina går til angrep på Krim bør våpenleveransene stanse. Et ukrainsk angrep på Krim har absolutt null støtte fra meg. Russerne vil være så militært og økonomisk svekket når denne krigen om de fire nylig annekterte oblastene, forhåpentligvis med et sviende russisk nederlag, at de ikke vil være noen fare for omverdenen på lenge. Et ukrainsk angrep på Krim vil bli et enda større blodbad enn det vi har sett til nå, og det vil virkelig sette verdensfreden i fare. Toppene i Pentagon ved hva de prater om.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Den amerikanske avisen The Wall Street Journal melder at Kina hjelper Russland med utrustning til krigen i Ukraina. Dette skal vises i data fra handel mellom landene, skriver avisen.

Det skal dreie seg om at Kina utruster Russlands jagerfly, ubåter og soldater.

Videre skriver The Wall Street Journal at dokumenter fra tollvesenet viser at statseide kinesiske forsvarsselskaper sender navigasjonssystemer, utstyr til å forstyrre radiosignaler, og deler til jagerfly til statseide russiske forsvarsselskaper.

Dette til tross for at det er rettet sanksjoner mot disse russiske selskapene.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Troygirl skrev: lør feb 04, 2023 2:30 pm
Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 12:36 pm
Andy skrev: lør feb 04, 2023 12:12 pm Godt mulig Ukraina burde kjøre en vår-offensiv sørover for å ta tilbake Krim, før de fokuserer på å ta Donbas tilbake til slutt. Dersom de får inn en kile ned til Melotipol, så vil jo Krim være avhengig av å få alle forsyninger via skip, gitt at Ukraina klarer å holde brua ute av spill. Med min meget begrensede militær- strategiske innsikt, så må det da være mye vanskeligere for Russland å holde Krim sammenlignet med Donbas i en slik situasjon.
Det er derfor disse uttalelsene fra USA kommer. Verken de eller NATO er interessert i å hjelpe Ukraina med å ta tilbake Krim. Det har de vært rimelig tydelig på hele veien. Hvis Ukraina da velger å utnytte situasjonen og ta Krim tilbake med vestlig våpenhjelp før de tar Donbas, så kan de medføre en klart svekket vilje til å hjelpe Ukraina videre. Det handler nok ikke bare, eller i det hele tatt først og fremst, om USA, men om europeiske land som også lider på grunn av krigen, som Tyskland.
De har da ikke vært det. I starten av krigen var det jo ingen som trodde at ukrainerne kunne ta tilbake alt som var okkupert, da snakket ingen om Krim. Etter høstoffensivene der 54% av okkupert territorium ble frigjort, har det vært mer og mer snakk om at Krim også skal tas tilbake. Og Zaluzhny og Yermak har ukentlige møter med Milley og Sullvian, der Zaluzhny etter nær sagt hvert møte skriver at de skal ta tilbake hver cm av ukrainsk territorium.

Det er jo mye mer logisk for ukrainerne å først kutte landbroen til Krim og isolere styrkene der, for å så ta Krim, enn å kjøre på i Donbas nå. Donbas er et helt annet beast.

Det er merkelig at disse amerikanerne (det bør imidlertid påpekes at dette gjelder langt fra alle amerikanere) heller ikke ser hvordan dette vil sette presedens for andre konflikter. Skal se det ikke er lenge til de selv får Taiwan rett i fleisen.

Russerne må tape alt i denne krigen. Det er den eneste måten vi kan få en varig fred i Europa på. Og europeiske land må ruste opp. Man kan ikke regne med amerikanerne i fremtidige konflikter, og det bør heller ikke være slik at det er amerikanere som skal bestemme hvilke land som skal eie hvilket territorium i Europa.
Skape presedens ? Følger du med på andre internasjonale konflikter enn denne i Ukraina ? Hvor var du, EU og NATO i 2014 ? Øst Jerusalem ? Bør Norge sende våpen til palestinerne ?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Legg inn av Albania »

Krim er ukrainsk, dette er vår eneste sjanse til å knuse dette russiske faenskapet. Putin og Lavrov har familie og sønner/døtre, de vil aldri starte en atomkrig pga Krim. Jeg hadde forstått det dersom det sto NATO soldater utenfor Moskva. Slutt å la dere skremme av russiske trusler, det er det eneste de lever på.

Fago

Legg inn av Fago »

DennisB skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am Første norskproduserte NASAMS hevdes å ha blitt ødelagt av Russland. Om man skal tro på dette da. De har jo tidligere hevdet å ha ødelagt våpen som ennå ikke var blitt levert..

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -i-ukraina
Så langt har ruzzerne hevdet å ha ødelagt minst 300 HIMARS, og de la ut et bilde av en Abrams de påsto å ha ødelagt. et bilde fra Kirkut i Irak....

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: lør feb 04, 2023 3:49 pm
DennisB skrev: lør feb 04, 2023 11:57 am Men et interessant innlegg. Jeg tror at det er svært farlig om man går ut offentlig og sier at støtten fra USA vil bli svekket, eller helt borte i framtiden. Selv valget i 2024 er ingen garanti for noe som helst.
Det vil i såfall bli en russisk boost, bare de holder ut en stund til, kan (og jeg er helt sikker på VIL) de utnytte dette til fulle. Dersom Zelensky blir overtalt og realitetsorientert nok til å starte forhandlinger om å avslutte krigen, vil Russland se på det som en svakhet, og kan utmerket godt tvinge fram enda større innrømmelser, eller kort og godt avvise forhandlinger til de har okkupert, stjålet og annektert enda mer land.

Inneforstått at gir man Russland lillefingeren, så frykter jeg at de tar hele hånda. Spesielt når de vet at bakgrunnen er bortfall av USAs støtte.

Dette må ikke skje, og noe vesten ikke kan eller bør leve med. Europa bør trappe opp, ruste opp, og stå bedre på egne bein, for disse kampene berører amerikanerne på langt nær i samme grad som oss i Europa. NATO må fortsette sin massive støtte, uavhengig av hva som vil skje i USA.

En stor opinion i USA vil bare ha slutt på å kaste penger inn i Europas krigføring, de har nok med problemene i eget land.
Krim har vært russisk i lang tider. Om ikke Nikita K. var ukrainsk, hadde han et nært forhold til Ukraina med sin oppvekst i Kharkiv. Handlingen med at han overdro Krim fra Russland til Ukraina i 1954 var ren symbolisme, ved at dette uansett var Sovjet. Det at russerne ikke fikk Krim i 1991 skyldes høyst sannsynlig en forglemmelse fra en vodkafull Jeltsin. Majoriteten av innbyggerne på Krim er etniske russere. Dette bakteppet var nok sentralt da omverdenen knapt hevet et øyebryn med annekteringen i 2014. Verden, og ukrainerne selv, reagerte mye mer på den skjulte russiske invasjonen av Donbas i 2014, som aldri var noen borgerkrig.

Folk her viser til folkeretten med Krim og Ukraina. Halvøya har vært styrt fra Kyiv i en kort perioden fra 1991 til 2014, og med store russiske marinebaser. Etter Maydan 2014 hvor ukrainerne vendte seg vestover, var russerne engstelig for at de mistet sine marinebaser, og annekterte Krim. Om man skal være opptatt av Krim og folkerett bør man i det minste være konsekvente å se hen til blant annet Israel. Få er opptatt av dette.

I likhet med Hans Vilhelm Steinfeldt - som ikke akkurat er en Putin tilhenger - så er jeg klar på at Krim er russisk, og at russerne får beholde området. Denne presidenten i Ukraina som maste og maser om en NATO flyforbudssone, og som ved det vil trekke NATO og Norge direkte inn i krigen, kan roe seg ned. Dette er ikke vår krig. Vi må selvfølgelig fortsette å støtte Ukraina massivt med våpen og økonomisk hjelp slik at russerne jages vekk fra hele Donbas, men den dagen Ukraina går til angrep på Krim bør våpenleveransene stanse. Et ukrainsk angrep på Krim har absolutt null støtte fra meg. Russerne vil være så militært og økonomisk svekket når denne krigen om de fire nylig annekterte oblastene, forhåpentligvis med et sviende russisk nederlag, at de ikke vil være noen fare for omverdenen på lenge. Et ukrainsk angrep på Krim vil bli et enda større blodbad enn det vi har sett til nå, og det vil virkelig sette verdensfreden i fare. Toppene i Pentagon ved hva de prater om.
Nå har ikke jeg nevnt Krim i dette innlegget, men du vet hvor jeg står angående halvøya. Den er og har vært internasjonalt anerkjent som ukrainsk siden 1991, da Sovjetunionen gikk i oppløsning. Det er det som gjelder, og bare det, for meg.
Det er ellers masse historie verden rundt som hadde gitt enkelte land visse rettigheter til områder, men tider forandrer seg. Hva som gjelder nå, er avtalene fra 1991.

Om Ukraina evner og bør ta Krim tilbake i denne krigen, er en annen sak. Jeg er usikker på om de vil klare det. Jeg har mer tro på at de kan evne å vinne tilbake Donbass, men det er en mengde utfordringer med det også. Krim kan kanskje ses på i forhandlingsøyemed senere, dersom det er fare for en voldsom eskalering pga. halvøya. Jeg er ikke uenig i at Krim er et svært sårt tema, for alle parter.

Det sagt, så er det ofte slik i krig, at når ett eller flere viktige steder faller, så kan resten falle som dominobrikker. Om hele Donbass er frigjort, og ukrainske soldater står i store mengder utenfor Krim, klare til å ta tilbake den også, så ser jeg ikke bort i fra at det kan skje. Men Krim bør uansett være siste stridsåsted i denne krigen, om den blir det i det hele tatt.

Men jeg vil kommenter den setningen jeg har uthevet. "Denne presidenten i Ukraina som maste og maser om en NATO flyforbudssone, og som ved det vil trekke NATO og Norge direkte inn i krigen, kan roe seg ned. Dette er ikke vår krig."
Dette var uvanlig negativt ladet toner fra den kanten. Svært underlig å lese, for en som har støttet deg i omtrent alt du har skrevet (bortsett fra Krim).

For det første, en flyforbudssone hadde selvsagt vært gull verdt for Ukraina. Vi må ta hensyn til hvordan Zelensky (ikke "denne presidenten", han har et navn) opplever denne krigen. Som president har han besøkt frontlinjene, han har sett massegraver og torturkamre, snakket med sårede, og opplever daglig at hundrevis av ukrainere blir drept i meningsløse kamper. Han har opplevd terror av verste sort. Og han står der med et stort ansvar for det hele.
Selvsagt vil han ønske at NATO intervenerer, og f.eks. sørger for en flyforbudssone, noe som vil gjøre Ukrainas krigsmareritt mer levelig. Det sier jeg ingenting på. Jeg vil heller si at slik krigen har utviklet seg, så burde Ukraina ha fått en mengde F-16, slik at de kan bestemme sin egen flysone i større grad.

Dette er ikke urimelig å ønske av en president så hardt presset som Zelensky er. Tvert i mot.
Dette er ikke vår krig, sier du. Nja, jeg vet ikke det. Det føles jo slik, vi er godt innblandet i dette, som NATO-medlem, og om vi ikke gjør noen grep for å stagge Russland, kan det fort BLI vår krig, bokstavelig talt. Så vi er i høyeste grad allerede en del av denne krigen, enten vi liker det eller ikke.

Nå er jeg ikke uenig i at det kan være farlig å sende inn bakkestyrker med NATO-soldater, men en flyforbudssone gjør jo ikke direkte det. Man kan la ukrainske piloter gjøre den jobben, eller man kan bruke noen NATO-piloter i viss grad, og sikre områdene der krigen ikke direkte pågår. Som f.eks de store byene. Så kan ukrainske piloter sørge for luftherredømme i ukrainske soner nær de okkuperte områdene.

Det Ukraina trenger, er flere og mer moderne fly. Det har NATO, og opplæring på disse flyene skjer i dag. De har bare ikke fått klarsignal av NATO til å fly inn med F-16-fly. Ennå.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

De har sine ekle tentakler over alt.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Crazy Horse skrev: lør feb 04, 2023 4:00 pm
► Show Spoiler
Skape presedens ? Følger du med på andre internasjonale konflikter enn denne i Ukraina ? Hvor var du, EU og NATO i 2014 ? Øst Jerusalem ? Bør Norge sende våpen til palestinerne ?
Hva vil du med dette?

Utrolig merkelig setning: "Hvor var du, EU og NATO i 2014?"

EU og NATO sov i timen da russerne gikk inn og tok Krim. Det hadde ikke vært krig i Ukraina i dag hvis man hadde stoppet russerne som nær sagt uten kamp i 2014 annekterte en halvøy som folkerettslig ikke er deres. Girkin og co hadde ikke fått blod på tann og startet opprøret i Slovyansk.

Jeg er grunnleggende uenig med deg hva gjelder Krim, og jeg kommer ikke til å snakke om andre konflikter enn den i Ukraina her inne. Alt annet er avsporing, det skjønner du vel?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Topp at de rydder opp i russisk artilleri på andre siden av Kherson. Excalibur er dyre granater, men kost/nytte er formidabel. Bare å tvinge dritten så langt unna som mulig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 3:04 pm
Fernandovonarb skrev: lør feb 04, 2023 2:53 pm Karma er så digg noen ganger. Elsker det.
► Show Spoiler
Flotte bilder. Har en drøm om å se den ufyselige Jevgenij Prigozjin slik, og gjerne Putin selv også.
Håper han overlever med full hjernekapasitet, men uten at noen oppdager det slik at han sitter fanget i sin egen kropp på et slitt guffent russisk sykehjem uten noen form for mental stimuli resten av sitt miserable liv.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tror mange som håper på fred i Ukraina kunne "ofret" Krim for å få fred og slutt på mord og lidelser.

Men hva sier de som dør om den saken?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg støtter Ukraina 100% om de forsøker å ta tilbake Krim.

Russland kunne fått rettigheter gjennom diplomati, ikke gjennom vold.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

kytec skrev: lør feb 04, 2023 5:49 pm Tror mange som håper på fred i Ukraina kunne "ofret" Krim for å få fred og slutt på mord og lidelser.

Men hva sier de som dør om den saken?
Kan jo minne om at innbyggerne i Krim ville til Ukraina i sin tid.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Crazy Horse skrev: lør feb 04, 2023 3:49 pm
Dette er ikke vår krig.
Jeg mener du tar feil. Dette er vår krig enten vi vil eller ikke.

Hvis vi sitter stille og ser på at Russland gjør som de vil kommer vi, våre barn og barnebarn til å vokse opp i en verden langt farligere enn den vi har vært heldige å vokse opp i.

Det er dette Stoltenberg er tydelig på i alle sine taler.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: lør feb 04, 2023 5:54 pm
kytec skrev: lør feb 04, 2023 5:49 pm Tror mange som håper på fred i Ukraina kunne "ofret" Krim for å få fred og slutt på mord og lidelser.

Men hva sier de som dør om den saken?
Kan jo minne om at innbyggerne i Krim ville til Ukraina i sin tid.
Bruk denne sida så vi kan se smurfen din i det minste.

https://www.iloveimg.com/compress-image

EverLast

Legg inn av EverLast »

Driver Kina å forsyner Russland med teknologi som brukes i blant annet luftfart, og forsvarsteknologi? Ifølge WSJ referert av flere norske nyhetskanaler i kveld.

På tideå fase ut kinesiske produkter i norske og europeiske hyller, først som sist. Den krigen i Asia med USA direkte involvert tror jeg kjem nokså snart.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Russerne er jo kjent for å "bytte ut" folkeslag. Det er å fordrive en befolkning og la noen andre overta området. Lyder helt surrealistisk for oss nordmenn, men russerne har drevet med denslags også under Stalin.

EverLast

Legg inn av EverLast »

En ting er å miste eit ukjent tettsted eller by Øst i Ukraina for så å rapportere det tilbake til russerne og Moskva. Men å miste Krim, da blir det andre boller.

Dette tror jeg Ukraina og deres allierte spiller litt på nå. De snakker mye om Krim, å ta tilbake halvøya og true med angrep. Dette binder opp store ressurser for det russiske militæret, og sterke ord og advarsler får vi høre annenhver dag fra politisk hold om dette.

Så kommer Ukraina med et stort angrep og offensiv eit helt annet sted som vi så høsten 2022. Krim kan fint vente.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

EverLast skrev: lør feb 04, 2023 6:47 pm Driver Kina å forsyner Russland med teknologi som brukes i blant annet luftfart, og forsvarsteknologi? Ifølge WSJ referert av flere norske nyhetskanaler i kveld.

På tideå fase ut kinesiske produkter i norske og europeiske hyller, først som sist. Den krigen i Asia med USA direkte involvert tror jeg kjem nokså snart.
Ja, det er tragisk å se at så mange kjøper en elbil fra Kina her i Norge.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

nometalhorse skrev: lør feb 04, 2023 7:10 pm
EverLast skrev: lør feb 04, 2023 6:47 pm Driver Kina å forsyner Russland med teknologi som brukes i blant annet luftfart, og forsvarsteknologi? Ifølge WSJ referert av flere norske nyhetskanaler i kveld.

På tideå fase ut kinesiske produkter i norske og europeiske hyller, først som sist. Den krigen i Asia med USA direkte involvert tror jeg kjem nokså snart.
Ja, det er tragisk å se at så mange kjøper en elbil fra Kina her i Norge.
Sikkert fullspekket med spionutstyr.

Falcon

Legg inn av Falcon »



...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Falcon skrev: lør feb 04, 2023 8:12 pm

...
Karma is a bitch ;)

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»