The Last of Us [HBO]

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: The Last of Us [HBO]

Legg inn av greyserpent »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:21 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm jeg for min del hadde veldig vanskelig for å ta kjærligheten i eps 3 seriøst.
Hele opplegget/historien virket så utrolig lettvint og enkelt, de to eneste homofile i mils omkrets vil jeg tro, finner hverandre.
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.

Føltes mer som en meget rask, enkel, fullstendig lite troverdig "cop out" for å etablere dette forholdet som tydeligvis er i spillet.
Så dette falt jeg overhodet ikke for. Kunne like godt vært et heterofilt forhold, men jeg kjøpte bare ikke den kjappe og ukompliserte måten dette skjedde på.
Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:29 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:21 pm

Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.
Fint for deg, jeg derimot - jeg kjøper ikke måten det skjedde på.
Snakker ikke om det etablerte forholdet, det var fint nok det.
Vi er ulike.
Sist redigert av Winnowill den fre feb 03, 2023 8:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:35 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:29 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.
Fint for deg, jeg derimot - I dont buy it.
Vi er ulike.
Det som gjør verden sjarmerende. ;)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent
Fikk du ikke med deg noen av signalene og de subtile hintene Bill ga under den første middagen deres sammen, før pianoscenen. Som måten han la håret bakover på da han satte seg ned?

Scenen la ikke skjul på at Bill var homofil på noen som helst måte ovenfor seerne, så da burde det være ganske enkelt for Frank å skjønne dette også.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Chromeback skrev: lør feb 04, 2023 12:20 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent
Fikk du ikke med deg noen av signalene og de subtile hintene Bill ga under den første middagen deres sammen, før pianoscenen. Som måten han la håret bakover på da han satte seg ned?

Scenen la ikke skjul på at Bill var homofil på noen som helst måte ovenfor seerne, så da burde det være ganske enkelt for Frank å skjønne dette også.
Hehe, nei det la jeg ikke merke til.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Og av de 80 minuttene episode 3 varte var det vel nærmere 27 minutter med Joel og Ellie.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Chromeback skrev: lør feb 04, 2023 12:23 pm Og av de 80 minuttene episode 3 varte var det vel nærmere 27 minutter med Joel og Ellie.
Joda, mitt poeng som jeg skrev var at de kunne kuttet møtet mellom de 2 (det er det jeg ikke finner troverdig og som ødela for min del) og bare vist alt annet med de to etter forholdet var etablert.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

sertono skrev: fre feb 03, 2023 8:09 pm
VivaLV skrev: Flere har jo gitt 10/10 på den siste episoden/hele serien og mente også ep. 3 var noe av den beste enkeltepisoden i noen serie noengang.
Jeg er ikke enig i det i det hele tatt, jeg datt nærmest totalt ut av stemningen jeg hadde etter de to første episodene da jeg så ep.3. Greit nok at de var homofile osv men å tvære det ut en hel episode (80min?) med alskens middagger, vinskjenking, grønsaksdyrkning og bla bla bla, we get it! Jeg kjedet meg stort sett gjennom hele episoden og syns det hadde holdt lenge med toppen 10min omkring dette paret og så gått videre med den virkelige handlingen.

Jeg gir karakteren 10/10 til ep.1 og ep.2. Ep.3 gir jeg kun 4/10.
Ja tenk at de var homofile gjennom hele episoden da. Var da alt for meget. Der der ville ikke Morgan Kane gjort.
Vi er alle forskjellige, heldigvis. Men herregud...

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.
I podcasten til serien så snakket de litt om dette. Og flere av de som er med å lage serien er middelaldrende homofile menn. Og de snakket om at noen er det helt umulig å se er homofile, og andre ganger så vet du det med en gang. Og dette skal da være en av disse gangene.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Winnowill skrev: lør feb 04, 2023 12:33 pm
Chromeback skrev: lør feb 04, 2023 12:23 pm Og av de 80 minuttene episode 3 varte var det vel nærmere 27 minutter med Joel og Ellie.
Joda, mitt poeng som jeg skrev var at de kunne kuttet møtet mellom de 2 (det er det jeg ikke finner troverdig og som ødela for min del) og bare vist alt annet med de to etter forholdet var etablert.
Møtet mellom dem er helt vitalt for tematikken til historien til The Last of Us, som man også ser Joel går igjennom. Bill og Joel er to speilbilder av hverandre, men er i hver sin unike situasjon, mens Frank og Ellie spiller samme rolle for de to.

Hvordan man åpner seg opp igjen for nære relasjoner midt i en verden hvor det kun står om død og liv, og man ikke egentlig stoler på noen.

Bill hater alle mennesker, er en (homofil) eremitt som lever drømmelivet før Frank kommer inn.
Joel har mistet datteren sin, og nå Tess. Bill måtte lære seg å åpne seg opp for Frank for å komme nærme han, nå må Joel gjøre det samme med Ellie.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DuncanE skrev: lør feb 04, 2023 12:39 pm
sertono skrev: fre feb 03, 2023 8:09 pm
VivaLV skrev: Flere har jo gitt 10/10 på den siste episoden/hele serien og mente også ep. 3 var noe av den beste enkeltepisoden i noen serie noengang.
Jeg er ikke enig i det i det hele tatt, jeg datt nærmest totalt ut av stemningen jeg hadde etter de to første episodene da jeg så ep.3. Greit nok at de var homofile osv men å tvære det ut en hel episode (80min?) med alskens middagger, vinskjenking, grønsaksdyrkning og bla bla bla, we get it! Jeg kjedet meg stort sett gjennom hele episoden og syns det hadde holdt lenge med toppen 10min omkring dette paret og så gått videre med den virkelige handlingen.

Jeg gir karakteren 10/10 til ep.1 og ep.2. Ep.3 gir jeg kun 4/10.
Ja tenk at de var homofile gjennom hele episoden da. Var da alt for meget. Der der ville ikke Morgan Kane gjort.
Vi er alle forskjellige, heldigvis. Men herregud...
Jeg mente å tvære ut alt hva dette paret drev med av alskens trivialliteter en hel episode, uavhengige om de var homofile eller ikke, det hadde vært akkurat like kjedelig med et hetrofilt par. Jess, vi er heldigvis forskjellige.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jaja, det ble for dumt i mine øyne, folk opplever det ulikt.
At man ikke er enig uansett hvordan man forklarer og vrir på det, får man jo bare tåle :)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent
Han visste det, ettersom det står i manus 8-)

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

Når kommer episode 4 i kveld? Klokkeslett?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Justice 97 skrev: søn feb 05, 2023 9:05 pm
Sportsidiot skrev: søn feb 05, 2023 9:02 pm Når kommer episode 4 i kveld? Klokkeslett?
Det er visst 03:00.
Takker for svaret. Hadde akkurat tenkt å spørre om det :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:29 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:21 pm

Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.
Mener Brokeback Mountain er dobbelt så bra. Spesielt hvis man skal kun eksplisitt se på homofil kjærlighet.
Det var vel "bare" rundt 50 minutter med Frank og Bill så jeg syntes man fikk for liten tid til å "komme under huden" på de to :-)
Hadde det vært en hel sesong med Frank og Bill så kunne jeg kanskje forstå den unisone hyllesten. Akkurat nå klarer jeg ikke helt å forstå den.

Og som tidligere nevnt. INGENTING med at det var homofilt par. For en tåreskvett i øynene bare jeg hører musikken til Brokeback Mountain.

Brukeravatar
JaffaKree
Innlegg: 31

Legg inn av JaffaKree »

VivaLV skrev: søn feb 05, 2023 9:33 pmOg som tidligere nevnt. INGENTING med at det var homofilt par. For en tåreskvett i øynene bare jeg hører musikken til Brokeback Mountain.
Fun fact: Brokeback Mountain hadde samme komponist som The Last of Us.

dani07

Legg inn av dani07 »

Fun fact: Hyllesten har ingenting med at de var homofile å gjøre.
Det var en episode som var helt annerledes enn hva vi alle forventet, som også var både vakker, rørende og ikke minst, plottdrivende.

Vi får ganske mye mer ut av en slik episode, enn om de skulle filmet det som skjedde i spillet. Når vi da i tillegg får utdypt karakterer fra spillet, og vi får en parallell til Joel og Ellie sitt forhold, så er det rett og slett magisk.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

DET ER MANDAG! DEN BESTE DAGEN I UKA!

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

ElGuaje skrev: man feb 06, 2023 12:08 am DET ER MANDAG! DEN BESTE DAGEN I UKA!
Er du Petter Stordalen?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Sportsidiot skrev: man feb 06, 2023 12:15 am
ElGuaje skrev: man feb 06, 2023 12:08 am DET ER MANDAG! DEN BESTE DAGEN I UKA!
Er du Petter Stordalen?
Det er meg
Bilde

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

LANISTA skrev: ons feb 01, 2023 8:55 pm Tenkte først at "å nei, skal vi inn i politisk korrekt-terreng med homofili her også" men glemte det raskt pga klipping, skuespillerne og hele stemningen som lages.
Kan ikke si annet enn at serien leverer over forventning.
Slik er serier laget siste 6-7 årene. Man har standardene at så få hvite personer som mulig, de som er skal enten være dumme, rasistiske eller pingler. Alle ledere skal være kvinner, minst 1/5 skal være LGBT++++ , alle hetrofile par skal være blandet etnisitet og ingen familier skal ha flere enn 2 barn. Joda vi har lært oss det men denne serien har faktisk overrasket så langt og styrt unna det woke-mølet som ødelegger 90 % av det som lages for tiden. Når man først skulle inn i homoverden så gjorde man det iallefall på en bra måte. Og joda statistisk sett så er sjansen liten for at 2stk som tilhører en minoritet på 1-2 % av den mannlige befolkningen i en verden der de fleste har dødd. Men det får heller være.

Bra serie, spennende. også får vi se om hvilken retning den tar. om den gjør som Walking Dead å starter med 3 intense sesonger som man står opp om natten for å se, for så å pine oss gjennom årevis med tullesesonger uten at vi blir noe klokere for hvordan viruset slo ut andre steder enn noen mil i hver retning for der karakterene befinner seg til en hver tid. Men jeg er positiv , inntil videre.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Maxus5 skrev: man feb 06, 2023 12:41 am
LANISTA skrev: ons feb 01, 2023 8:55 pm Tenkte først at "å nei, skal vi inn i politisk korrekt-terreng med homofili her også" men glemte det raskt pga klipping, skuespillerne og hele stemningen som lages.
Kan ikke si annet enn at serien leverer over forventning.
Slik er serier laget siste 6-7 årene. Man har standardene at så få hvite personer som mulig, de som er skal enten være dumme, rasistiske eller pingler. Alle ledere skal være kvinner, minst 1/5 skal være LGBT++++ , alle hetrofile par skal være blandet etnisitet og ingen familier skal ha flere enn 2 barn. Joda vi har lært oss det men denne serien har faktisk overrasket så langt og styrt unna det woke-mølet som ødelegger 90 % av det som lages for tiden. Når man først skulle inn i homoverden så gjorde man det iallefall på en bra måte. Og joda statistisk sett så er sjansen liten for at 2stk som tilhører en minoritet på 1-2 % av den mannlige befolkningen i en verden der de fleste har dødd. Men det får heller være.

Bra serie, spennende. også får vi se om hvilken retning den tar. om den gjør som Walking Dead å starter med 3 intense sesonger som man står opp om natten for å se, for så å pine oss gjennom årevis med tullesesonger uten at vi blir noe klokere for hvordan viruset slo ut andre steder enn noen mil i hver retning for der karakterene befinner seg til en hver tid. Men jeg er positiv , inntil videre.
Om du erfarer at 90% av det du ser på for tiden er øderlagt av "woke-møl", må jeg si at din evne til å finne serier (og filmer) oppleves som svært lite imponerende. Ser du selv opererer med den klissete klisjén "Facts don't care about Yours feelings" som flair på bruker. Ikke så rent lite flaut siden din opprinnelige påstand har mikroskopisk lite med fakta å gjøre. Kun følelser.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Nok en flott episode. Man får bygget videre på forholdet mellom Ellie og Joel på en god måte og en god cliffhanger.

Synd at episoden bare var 45 minutter :( vil ha mer!
Sist redigert av ElGuaje den man feb 06, 2023 12:16 pm, redigert 1 gang totalt.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Da har man forresten fått den første skuespilleren fra spillet inn i TV-serien. Jeffrey Pierce spiller Tommy spillet, men i serien er han Perry, den skjeggete soldaten som var med Melanie Lynskey sin karakter (Kathleen).

Bilde
Sist redigert av ElGuaje den man feb 06, 2023 12:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

En uke til neste...

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »



Da bør den vel komme natt til lørdag her i Norge eller..?

Jack

Legg inn av Jack »

ElGuaje skrev: man feb 06, 2023 12:23 pm

Da bør den vel komme natt til lørdag her i Norge eller..?
Vi får håpe det!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Jack_Daniels skrev: man feb 06, 2023 12:24 pm
ElGuaje skrev: man feb 06, 2023 12:23 pm

Da bør den vel komme natt til lørdag her i Norge eller..?
Vi får håpe det!
Da blir det riktig nok ekstra ventetid til episode 6, men hadde vært digg å se neste episode til frokosten på lørdag.

eppaen

Legg inn av eppaen »

ElGuaje skrev: man feb 06, 2023 11:52 am Nok en flott episode. Man får bygget videre på forholdet mellom Ellie og Joel på en god måte og en god cliffhanger.

Synd at episoden bare var 45 minutter :( vil ha mer!
Ble så skuffet når jeg så den bare skulle vare i 45 minutter. Som jo er helt vanlig ellers. Syns også de greide å utvikle forholdet mellom Joel og Ellie videre her nå. Ikke minst greier man også å vise at de infiserte ikke lenger er det største problemet isolert sett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»