Mobbing på skolen

Svar
HNilsen

Re: Mobbing på skolen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 6:57 pm @HNilsen meget imponerende å klage på spydig tone slik du åpnet i første innlegget i denne tråden mot Lezah...

Enig i at å oppfordre til vold er elendig, uenig i at man må sammenligne seg med lignende profesjonsyrker for å klage
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.

MentalM

Legg inn av MentalM »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
Det er din mening, så får andre ha en annen mening.

Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 7:47 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
"Det er din mening, så får andre ha en annen mening."
Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 6:57 pm
Enig i at å oppfordre til vold er elendig
Jeg vil ellers påpeke at du er enig med meg i det vesentlige. At oppfordring til vold "er elendig". Det var dette temaet som var eneste årsak til at jeg rotet meg inn i tråden. Det andre vi diskuterer er et sidespor, som vel strengt tatt tar bort oppmerksomheten fra trådens tema.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?

MentalM

Legg inn av MentalM »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:53 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 7:47 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
"Det er din mening, så får andre ha en annen mening."
Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?
Ja, men da får du droppe å klage på spydighet når du drev på like ille... Det blir hyklersk

At Utdanningsforbundet står mer på for lærere i skolen er ikke rart, mtp at de er majoriteten. At barnehagelærere burde fått større fokus er sikkert også lurt. Tenker dog at å kalle en yrkesgruppe navlebeskuende fordi de prøver å få fokus på sin egne utfordringer er malplassert.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm
kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Det er jo bare å spørre, da! Dum eller?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm
kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Må være sikkert selvsagt, tipper barna hvet hvem som mobber de.

Om ikke så er det ikke mobbing.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 8:13 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:53 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 7:47 pm

"Det er din mening, så får andre ha en annen mening."
Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?
Ja, men da får du droppe å klage på spydighet når du drev på like ille... Det blir hyklersk

At Utdanningsforbundet står mer på for lærere i skolen er ikke rart, mtp at de er majoriteten. At barnehagelærere burde fått større fokus er sikkert også lurt. Tenker dog at å kalle en yrkesgruppe navlebeskuende fordi de prøver å få fokus på sin egne utfordringer er malplassert.
"Hyklersk" blir vel litt i overkant, alvorets omfang og den generelle omgangsformen her inne tatt i betraktning? Du synes ikke det er litt arrogant å forsvare en åpenbar skjev-behandling av en gruppe med at de er færre, og at de derfor, underforstått, bare får finne seg i å bli underprioritert? Det mest nærliggende burde være å si at det ikke burde være slik, og at når det er slik, så er det nettopp "navlebeskuende" av majoriteten.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

LANISTA skrev: tor des 08, 2022 8:25 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm
kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Det er jo bare å spørre, da! Dum eller?
Ja, hvis du spør, så får du ofte fire ulike svare. Denge alle sammen da?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: tor des 08, 2022 8:26 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm
kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Må være sikkert selvsagt, tipper barna hvet hvem som mobber de.

Om ikke så er det ikke mobbing.
Poenget var nettopp at barna ofte har ulike kandidater.

Everenga

Legg inn av Everenga »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 6:57 pm @HNilsen meget imponerende å klage på spydig tone slik du åpnet i første innlegget i denne tråden mot Lezah...

Enig i at å oppfordre til vold er elendig, uenig i at man må sammenligne seg med lignende profesjonsyrker for å klage
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
Er du såpass blåst som du framstår i denne tråden eller gjør du deg til?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:42 pm
kytecpost_id=1133135 skrev:tor des 08, 2022 8:26 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm

Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Må være sikkert selvsagt, tipper barna hvet hvem som mobber de.

Om ikke så er det ikke mobbing.
Poenget var nettopp at barna ofte har ulike kandidater.
Dersom du har et barn som ikke vet hvem han er mobbet av så kan du bare puste med magen og returnere til hvilepuls.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: tor des 08, 2022 8:45 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:42 pm
kytecpost_id=1133135 skrev:tor des 08, 2022 8:26 pm

Må være sikkert selvsagt, tipper barna hvet hvem som mobber de.

Om ikke så er det ikke mobbing.
Poenget var nettopp at barna ofte har ulike kandidater.
Dersom du har et barn som ikke vet hvem han er mobbet av så kan du bare puste med magen og returnere til hvilepuls.
Barnet ditt vet nok hvem mobberen er, men i mange tilfeller vil mobberen si at barnet ditt også er mobber. Det er vanligere enn du tror. I disse tilfellene må skolen ivareta begge. Ingen skal denges.

MentalM

Legg inn av MentalM »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:41 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 8:13 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:53 pm

Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?
Ja, men da får du droppe å klage på spydighet når du drev på like ille... Det blir hyklersk

At Utdanningsforbundet står mer på for lærere i skolen er ikke rart, mtp at de er majoriteten. At barnehagelærere burde fått større fokus er sikkert også lurt. Tenker dog at å kalle en yrkesgruppe navlebeskuende fordi de prøver å få fokus på sin egne utfordringer er malplassert.
"Hyklersk" blir vel litt i overkant, alvorets omfang og den generelle omgangsformen her inne tatt i betraktning? Du synes ikke det er litt arrogant å forsvare en åpenbar skjev-behandling av en gruppe med at de er færre, og at de derfor, underforstått, bare får finne seg i å bli underprioritert? Det mest nærliggende burde være å si at det ikke burde være slik, og at når det er slik, så er det nettopp "navlebeskuende" av majoriteten.
Om du skal tillegge meg noe jeg aldri har skrevet får du diskutere med deg selv. Samme du gjorde med Lezah faktisk...

peraleks

Legg inn av peraleks »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 6:57 pm @HNilsen meget imponerende å klage på spydig tone slik du åpnet i første innlegget i denne tråden mot Lezah...

Enig i at å oppfordre til vold er elendig, uenig i at man må sammenligne seg med lignende profesjonsyrker for å klage
Nå var jo hele det angrepet hans mot Lezah rimelig blåst i utgangspunktet.

Kjenner meg ikke igjen at det skal være så vanskelig å identifisere barn som systematisk mobber andre barn over en lengre periode heller.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:42 pm
LANISTA skrev: tor des 08, 2022 8:25 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm

Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Det er jo bare å spørre, da! Dum eller?
Ja, hvis du spør, så får du ofte fire ulike svare. Denge alle sammen da?
Ja.
Det er bra for blodsirkulasjonen. For lite deng i dette århunderet.

Tosh

Legg inn av Tosh »

joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Enig her. Men det er jo lettere sagt enn gjort, for skarp tunge er en kunst ikke alle forunt og det trengs mye trening samme med gode sparringspartnere.

Som også Jhinx var inne på, så tenker jeg det handler det mye om selvtillit.

Fra noen av mine erfaringer fra VGS, så er det litt typisk at de som har en tendens til å være veldig skarpe mot andre, klager over at de har blitt mobbet selv når jeg tar en prat med de. Og selvsagt er det bare fin stas det de holder på med og ikke mobbing.

Og når de har en skarp tone mot nesten alle i klassen, så er det jo ikke så rart at de ikke får noe særlig støtte når andre elever går løs på de.

Heldigvis(om jeg får si) har jeg jobbet med gutter, og det er nok lettere å se og ta tak i det som foregår.

(Takk for sist forresten, 23stein fra vgd.)

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

GiPazzini_85 skrev: fre okt 14, 2022 10:41 am
Geraldt skrev: tor okt 13, 2022 10:58 am Vi kan nå glede oss over enda et program mot det evige problemet mobbing. Fra før har vel Olweus https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/ol ... bpp-2-utg/ vært en av gudene. Man har også Tove Flack, https://fagfokus.no/lei-en-ekspert/tove-flack/

Zero, https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=197474

Mot, https://www.mot.no/

Og nå også https://www.uia.no/nyheter/uia-lanserer ... g-i-skulen dette her, "Dialogmodellen".

Bare å plukke det du liker best. Felles for alle sammen er at de skaper et slags alter alle kan tilbe og være enige om. Det tar definitivt vekk fokuset på mobbing! For mens alle er opptatte med å vise hvor flinke de er til å sette seg inn i programmet, bedrive "dialoger" med gud og hvermann, kurse lærere som allerede har for mye ansvar, skrike om enda flere miljøarbeidere med spesialkunnskap i nevnte kurs, i det hele tatt gjør at mens samtlige er opptatte av "Dialogmodellen" og dens fabelaktige egenskaper. Så kan mobbere uforstyrret torturere sine ofre videre, nå med hjelp av enda et redskap i verktøykassa. Foreldre kan klumpe seg sammen med sine omgangsvenner i nabolaget og vise hvor samfunnsengasjerte de er, uten å si et ord til de foreldrene som faktisk har barn som blir mobbet. For alle vet hvem de er. De applauderer når rektor snakker og er såre enige alle sammen om at deres unger aldri mobber. Hvis du som forelder har spørsmål om dette som ikke er kun positive om tiltaket, ja da er DU problemet. Da er det jo ikke rart at ungene dine blir mobbet!

Med friskt i minne den gangen vi hadde barn i barneskolen som ble plaget så mye at vi byttet skole to ganger. Der lærerinnen (for ja, de er stort sett kvinner) brukte slike programmer for å "styrke jentegruppa". Hvor jentegruppa brukte anledningen til å terrorisere jenta vår rett under nesa på henne, væpnet med hennes egne jævla programmer "mot mobbing".
"Hvis JEG hadde sett noen bli mobbet ute så hadde jeg grepet inn og sagt fra til de voksne med EN gang!". Sagt av djevlemobberen selv, med engleøyne i en slik gruppetime der jentene grundig sørget for at vår datter ble holdt utenfor ved å ganske enkelt sørge for å holde av plasser til hverandre..."du kan ikke sitte der for der skal Ingrid sitte.." med søte smil og armen over den ledige pulten... send videre heter den leken.

Noen som fortsatt lurer på hva som er feil i skolen?
Er mye potensielt "koseprat"-mat for manipulatorer fra ressurssterke hjem her, ja. Er vel nokså typisk for skolen å kjøre inn ett eller annet kurs for elever, lærere og (noen ganger) foreldre. Skoledere kan krysse av for at de gjør noe og kan ta det inn i skolens "visjoner". Men tiltakene mot mobbing i skolen (og som oftest stort sett ganske mye mer enn bare i skolen) viser stort sett hvor lite myndighet skoler har for å ta tak i problemet, hvordan mobbere selv kan beskyttes av 9a i opplæringsloven og hvor "farlig" det er å ansvarliggjøre foreldre mer når barna deres mobber.
Like urgammelt som Metusalem, dette med mobbing. Eneste som hjelper er never. Allt annet er prøvet fram til i dag..uten virkning. Husker på 50 tallet vi hadde en noe forvokst 8åring,kraftig, han mobbet og styrte skolegården med sine "kamphaner" som oftest heiet og så på. Endte med at "noen" ringte på hos hans foreldre, og fortalte hva han bedrev. Jeg har aldri siden sett en gutt få så mye juling av faren i nærvær av flere skole elever i samme gata. Mobbingen var slutt og med tiden gled han inn sammen med de andre i fredens tegn.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Jhinx skrev: tir nov 29, 2022 12:09 pm Har en gutt som har blitt mobbet siden barnehagen. Han går nå i 3. klasse. Vi har meldt fra til barnehage og skole 7 eller 8 ganger. Kun fått handlingsplan 1 gang på 30 dager. Han har holdt på å bli blind, fått blåe øyer, blåmerker over hele kroppen, blir jaget rundt skolen av større grupper. Redd for å gå på skolen til tider. Har nesten ingen venner pga dette. Er den flinkeste faglig og trener 5 dager i uken. Blant annet judo for å kunne forsvare seg i fremtiden. Men vi har fått streng beskjed at uansett hvor mye mobbet han blir, så har han ikke lov å ta igjen. Han har kun lov å si fira til en lærer.
På sist foreldremøte spurte han hva han skule gjøre om han ikke så en lærer. Da skulle han bare løpe til han fant en. Men han sa det er ikke alltid han finner en og etter 3-4 runder rundt skolen tar de han igjen. De kaster pinner og stener på han. Den ene gangen han skulle ta igjen, DA fikk læreren det med seg og stormet mot min gutt og grep tak i han med voldsom raft og løftet han opp i luften. Dette fikk en anen lærer med seg. Heldigvis. Rektor krevde en kontrakt fra læreren at han ikke fikk lov til å ta på gutten min til handlingsplanen var over. Gutten min er nå redd elevene OG læreren sin.
Jeg er nestleder i FAU og har prøvd å ta opp slike ting der. Men rektor il ikke ta opp slike ting i FAU. Kun økonomi ting og ting som har med administrasjon og drift av skole. Ikke på 3 år har vi pratet om elevene eler utfordringer i skolegård.
Så til dere andre som har et barn som blir mobbet. Gi opp å prøve å få det fikset via skolen. Eneste løsning er å manne opp barnet til å kunne ta igjen. Min trener judo og skal lære seg MMA teknikker veldig snart. Det er bare viktig at når barnet lærer seg skadelige forsvarsmetoder, så må de ikke brukes på skolen, men utenfor skoletid. På vei hjem fks.
Før så ble mobberne straffet og de som ble mobbet beskyttet. Nå har den rollen snudd. Mobberne blir beskyttet, mens de som blir mobbet blir oversett eller ikke trodd. For mobberne lyver og sier de ikke har gjort noe, og lærerne må nødt til å tro på det. Sev om det andre barnet har blåmerker.
Andre løsninger er å få eldre barn til å banke opp mobberne. Gi dem et par hundrelapper og si de kan få gjøre det en gang i uken fks.

Jeg hører kanskje litt kald og brutal ut nå. Men når barnet ditt har blitt mobbet i snart 5 år, og ingenting blir gjort, så blir du desperat etter løsninger.
Ikke la mobberne vinne. Samfunnet er lagt opp til å beskytte dem, så vi må handle smart selv.
Ikke lov å ta igjen! Pisseprat. Lær eleven selvforsvar så det svir. Kan/hun alliere seg med flere er jo det positum. La mobberen få så det merkes. Nille og dakkar gjelder ikke der i gården. Lær poden alle dirty knep og litt til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»