Hvilken film så du sist?

Svar
Lezah

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Lezah »

The banshees of inisherin
To irer på en forblåst øy utenfor fastlandet. En av dem finner en dag ut at han ikke vil være venn med den andre, som blir fortvilet da deres småprating og pints på puben er kjernen i eksistensen hans. Det, og hans søster samt eselet Jenny.

Hadde fått med meg alle lovordene, men blir automatisk skeptisk når Farrell er med. Tok feil. Filmen er fantastisk. Dialogene er på nivå med prime-Seinfeld tidvis. Alt og alle er fantastisk her. 10/10, antar jeg. Skal se den igjen på et senere tidspunkt, kanskje jeg lander litt mer da, men en av de beste filmene jeg har sett på lenge..

steponit

Legg inn av steponit »

Lezah skrev: tor feb 02, 2023 12:56 pm The banshees of inisherin
To irer på en forblåst øy utenfor fastlandet. En av dem finner en dag ut at han ikke vil være venn med den andre, som blir fortvilet da deres småprating og pints på puben er kjernen i eksistensen hans. Det, og hans søster samt eselet Jenny.

Hadde fått med meg alle lovordene, men blir automatisk skeptisk når Farrell er med. Tok feil. Filmen er fantastisk. Dialogene er på nivå med prime-Seinfeld tidvis. Alt og alle er fantastisk her. 10/10, antar jeg. Skal se den igjen på et senere tidspunkt, kanskje jeg lander litt mer da, men en av de beste filmene jeg har sett på lenge..
Har ikke sett denne, men hvis du har sett In Bruges fra samme regissør så burde det ikke være grunn til å være skeptisk til Farrell.

Lezah

Legg inn av Lezah »

steponit skrev: tor feb 02, 2023 12:58 pm
Lezah skrev: tor feb 02, 2023 12:56 pm The banshees of inisherin
To irer på en forblåst øy utenfor fastlandet. En av dem finner en dag ut at han ikke vil være venn med den andre, som blir fortvilet da deres småprating og pints på puben er kjernen i eksistensen hans. Det, og hans søster samt eselet Jenny.

Hadde fått med meg alle lovordene, men blir automatisk skeptisk når Farrell er med. Tok feil. Filmen er fantastisk. Dialogene er på nivå med prime-Seinfeld tidvis. Alt og alle er fantastisk her. 10/10, antar jeg. Skal se den igjen på et senere tidspunkt, kanskje jeg lander litt mer da, men en av de beste filmene jeg har sett på lenge..
Har ikke sett denne, men hvis du har sett In Bruges fra samme regissør så burde det ikke være grunn til å være skeptisk til Farrell.
Og det har jeg ikke, serru :)

steponit

Legg inn av steponit »

Lezah skrev: tor feb 02, 2023 1:08 pm
steponit skrev: tor feb 02, 2023 12:58 pm
Lezah skrev: tor feb 02, 2023 12:56 pm The banshees of inisherin
To irer på en forblåst øy utenfor fastlandet. En av dem finner en dag ut at han ikke vil være venn med den andre, som blir fortvilet da deres småprating og pints på puben er kjernen i eksistensen hans. Det, og hans søster samt eselet Jenny.

Hadde fått med meg alle lovordene, men blir automatisk skeptisk når Farrell er med. Tok feil. Filmen er fantastisk. Dialogene er på nivå med prime-Seinfeld tidvis. Alt og alle er fantastisk her. 10/10, antar jeg. Skal se den igjen på et senere tidspunkt, kanskje jeg lander litt mer da, men en av de beste filmene jeg har sett på lenge..
Har ikke sett denne, men hvis du har sett In Bruges fra samme regissør så burde det ikke være grunn til å være skeptisk til Farrell.
Og det har jeg ikke, serru :)
Da bør vi kanskje bytte-se filmer snart, du ser In Bruges og jeg ser Banshees of Inisherin.

Tormund

Legg inn av Tormund »

steponit skrev: tor feb 02, 2023 12:58 pm
Lezah skrev: tor feb 02, 2023 12:56 pm The banshees of inisherin
To irer på en forblåst øy utenfor fastlandet. En av dem finner en dag ut at han ikke vil være venn med den andre, som blir fortvilet da deres småprating og pints på puben er kjernen i eksistensen hans. Det, og hans søster samt eselet Jenny.

Hadde fått med meg alle lovordene, men blir automatisk skeptisk når Farrell er med. Tok feil. Filmen er fantastisk. Dialogene er på nivå med prime-Seinfeld tidvis. Alt og alle er fantastisk her. 10/10, antar jeg. Skal se den igjen på et senere tidspunkt, kanskje jeg lander litt mer da, men en av de beste filmene jeg har sett på lenge..
Har ikke sett denne, men hvis du har sett In Bruges fra samme regissør så burde det ikke være grunn til å være skeptisk til Farrell.
Du kom meg i forkjøpet her, skulle til å anbefale In Bruges til Lezah. Fantastisk liten bortgjemt perle av en film.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Kan jo slenge med Seven Psychopaths også, med Martin McDonagh og Collin Farrell i nok et samarbeid.

Ikke helt på nivå med In Bruges og Banshees imo, men fortsatt veldig fornøyelig.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The Whale (2022)
► Show Spoiler
I rollene: Brendan Fraser, Sadie Sink, Hong Chau og Ty Simpkins bl.a Regi Darren Aronofsky

Jeg har vært på kino igjen og i kveld (torsdag 2.feb) var det førpremiere på denne filmen. Vi hadde også sjansen til å kjøpe et glass øl før vi gikk inn i salen -mye blir gjort riktig på Bergen kino med slike små "treats" Mer av det!
FIlmen handler om Charlie (Brendan Fraser) som har lagt på seg litt, eller ikke bare litt. Ufattelig mye kan man heller si, slik at det det truer han på livet. Han får besøk av en sykepleier daglig som prøver å hjelpe han, men han vil ikke på sykehus. Han har ikke råd til det (amerikansk helsevesen ftw) Han har en jobb som lærer på et skrivekurs på nettet, og går aldri ut. Han klarer knapt å reise seg for å gå på toalettet.

Litt depressiv film dette men noen humorinnslag er det jo spredt utover. En rørende og fin film der Brendan Fraser er stjernen, han spiller meget godt!! Kanskje litt moralpreken her og der, men skuespillet var såpass godt at jeg gir den 8/10 Jeg får tenke litt mer på den og kanskje karakteren endrer seg etter hvert.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre feb 03, 2023 12:18 am The Whale (2022)
► Show Spoiler
I rollene: Brendan Fraser, Sadie Sink, Hong Chau og Ty Simpkins bl.a Regi Darren Aronofsky

Jeg har vært på kino igjen og i kveld (torsdag 2.feb) var det førpremiere på denne filmen. Vi hadde også sjansen til å kjøpe et glass øl før vi gikk inn i salen -mye blir gjort riktig på Bergen kino med slike små "treats" Mer av det!
FIlmen handler om Charlie (Brendan Fraser) som har lagt på seg litt, eller ikke bare litt. Ufattelig mye kan man heller si, slik at det det truer han på livet. Han får besøk av en sykepleier daglig som prøver å hjelpe han, men han vil ikke på sykehus. Han har ikke råd til det (amerikansk helsevesen ftw) Han har en jobb som lærer på et skrivekurs på nettet, og går aldri ut. Han klarer knapt å reise seg for å gå på toalettet.

Litt depressiv film dette men noen humorinnslag er det jo spredt utover. En rørende og fin film der Brendan Fraser er stjernen, han spiller meget godt!! Kanskje litt moralpreken her og der, men skuespillet var såpass godt at jeg gir den 8/10 Jeg får tenke litt mer på den og kanskje karakteren endrer seg etter hvert.
Høres ut som ei interessant film/rolle, og håper dette kanskje kan medføre at Brendan får flere gode og spennende filmroller å bryne seg på fremover, og ikke ender i slik Mickey Rourke/Darren Aronofskys The Wrestler (2008), ei kjempegod film/rolle, men så bar det oftest rett tilbake i alt annet enn imponerende film, hvert fall for Rourke dessverre.
Ut ifra Wikipedias side, skal nå Fraser medvirke i en ny Martin Scorsese westernfilm, samt ei komedie.

Uansett, fin omtale og blir vel til at en vil forsøke å se den utover året.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Cold Sweat (1970) av Terence Young

"How well do you know your own husband?"

Fortiden er i ferd med å innhente familiemannen Joe Martin (Charles Bronson), som lever livets glade og bekymringsløse dager, i hop med sin kjære familie i solfylte Frankrikes kyst. Men når en gammel "venn" plutselig besøker dem midt på nattetid, blir det klart at Joe ikke lenger kan skjule hvem han egentlig er, og hvor han kommer fra.

Ei slettes ikke gæren tidlig 70-talls action-thriller, der Bond regissør Terence Young samler sammen et interessant galleri av meget ulike personligheter, hvor Bronson i rollen som en helt "vanlig" familiemann, er kanskje ikke så veldig lett å kjøpe for enkelte, da han ser jo ut som en du definitivt ikke vil kødde eller komme på den dårlige siden av, og hvor samtlige av skurkene fremstår vel alt annet enn fysisk "truende" som potensielle motstandere.

Men klart, ting er ikke alltids som de ser ut som, og selv om Liv Ullmann og Bronson visstnok ikke kom særlig godt overens under innspillingen, så gjør de ei god jobb som ektepar der blir fanget i et dødelig kaos og må forsøke å holde fasaden noenlunde normal for omverden.

Young og Bronson gjorde jo flere filmer i hop på samme tid, og liker hvordan Bronson alltids ser ut som en der kun er ei ørliten gnist unna å eksplodere, men makter likevel å beholde ei ro, og heller la sine mer temperamentsfulle "venner" rase fra seg, og kløne det til, og så utnytte situasjonen til egen vinning, med rå muskelkraft og dødelig presisjon.

Ikke ukjent for Bond fansen, tar Terence Young i bruk noen heftige biljakter og sloss scener, og selv om enkelte muligens drar på litt i det lengste, og der forsøkene på humoristisk innslag preller av, så blir filmen aldri kjedelig.
Og er man fan av Bronson, så er den absolutt verdt å sjekke ut, selv om en foretrekker nok heller en annen Young/Bronson samarbeid i western-filmen Red Sun (1971).

6/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

ElGuaje skrev: tor feb 02, 2023 2:44 pm Kan jo slenge med Seven Psychopaths også, med Martin McDonagh og Collin Farrell i nok et samarbeid.

Ikke helt på nivå med In Bruges og Banshees imo, men fortsatt veldig fornøyelig.
Intermission (2003) kan jo også sees.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Wakanda forever (Disney +) - rating 5/10.
Imdb rating 7.1.

Blæh. Helt ok.
Har mine siste håp nå på Antman og GOTG, såvidt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Batman Returns (1992) av Tim Burton

"It's the so-called "normal" guys who always let you down. Sickos never scare me. Least they're committed."

Årets juleforberedelser skal bli ei real prøve for Gothams mørke ridder (Michael Keaton), ettersom en ny mystisk hevner (Michelle Pfeiffer), lusker rundt i gatene på nattetid, alt mens den slu og gjennomkorrupte pengemannen Max Schreck (Christopher Walken) har sine skitne fingre innom det aller meste som kan gå og røre seg på overflaten. Men han får uventet hjelp av underverdenen, når en tilsynelatende fortapt rikmannssønn (Danny DeVito), plutselig stiger opp fra kloakken for å gjøre rede på hvem han egentlig er, samt gjenopprette sitt familienavn.

Joda, et meget underholdende gjensyn med en gammel barndomsfavoritt, faktisk en av de aller første filmene man kjøpte for egne penger på VHS, attpåtil før vi fikk ei VHS spiller i heimen. Så ble mye mas og tjas på venner, naboer og øvrig familie, der eide en slik videospiller, og en av naboene våre hadde tilfeldigvis noen unger som også var filmfans, og mulighet til å spille av Batman Returns. Problemet var bare det, at foreldrene (eller hvert fall en av dem), var religiøse, og når nyheten om at en av barna som så filmen, ble skremt av Danny DeVito som godt maskert skurk kom frem, ble det raskt slutt på all filmkikking på en god stund.

Og tja, kan jo godt forstå at filmen sikkert skapte en del bry for både foreldre og ikke minst de som satsa tungt på produktpromotering, for Batman Returns innehar flust med mørke og nokså marerittlignende stunder, der er som tatt ut av ei skrekkfilm. Legger man til utallige sexspøker og frekke sleivspark, som muligens fløy langt over huet på en 8-9 år gammel gutt, men tvilsomt de mer årvåkne foreldre, så hadde Tim Burton og Warner Brothers et ikke fullt så "barnevennlig" produkt som hva Coca-Cola eller McDonalds forsøkte å selge ut til massene, og det medførte vel til slutt at Burton sa takk for seg, når han innså at en eventuelt tredjefilm ville bli vanskelig å gjennomføre uten mye strengere tøyler og mindre frihet.

Batman Returns er slettes ingen dum julerelatert eventyr-action film, eller vinter underholdning. Men en kommer ikke unna med at det er en skurk for mye her, og skulle så gjerne fått sett mer av Bruce Wayne/Batman og Selina Kyle/Catwoman, der hadde masse kjemi i hop, og i stedet ble det dytta inn stadige random sloss scener, og flyten får aldri helt satt seg til rette.

Men på den annen side, er jeg nå også svak for Christopher Walken og Danny DeVito, som også finner tonen tidlig ut, der nevnte sexspøking går jevnt og trutt:

"Just the pussy I've been lookin' for!"

"Unlimited poontang."

"It's not about power, it's about reaching out to people - touching people - groping people!"

og selvsagt

"I'd like to fill her void."

DeVito er herlig grotesk og komisk på samme tid, der ikke rart en ble skvetten som guttunge når den gikk på tv, og en så grønn og svart guffe tyte ut av kjeften hans, mens han skreik ut om å sanke sammen alle de førstefødte barna til rikingene i Gotham by, og senke dem i kloakken, levende.
Michelle Pfeiffer er og forblir min soleklare favoritt (hvert fall av filmutgavene) Selina Kyle, uten at en trenger å gå mer innpå hvorfor.
Bilde
Keaton dessverre, får ikke all verden å stille opp med, synd for scenene med Pfeiffer hadde potensiale for noe mer, kanskje ei ny film eller attpåtil spin-off med fokus på Catwoman, men det ble vel lagt dødt, når filmen ikke levde opp til forventingene, samt Burton trakk seg og Keaton fulgte samme vei.

Alt i alt, fortsatt ei meget underholdende film, nostalgi spiller selvsagt mye inn her, men ler fortsatt godt av flere scener og replikker, særlig når han sleske rævslikkeren ankommer med sin kvinnelige kompanjong, og leverer noe ala:

"Synd at det ikke er mye muligheter for å speile deg i kloakken!" etterfulgt av en selvgod latterbrøl, der Oswald Cobblepot også ler med, før han sier noe som: "Det kunne ha vært mye verre, nesa mi kunne ha sprutet blod!" og så "JAFS!" tar han en god bit av nesa til mr. sleaze og Walken avslutter med:

"LETS MAKE A MAYOR!!!!"
Bilde

8/10

zappadude

Legg inn av zappadude »

Frank.N.Steen skrev: tor feb 02, 2023 12:33 pm Bilde
The White Buffalo (1977) av J. Lee Thompson

Ei tidvis interessant og velspilt western-eventyrfilm med litt skrekkbidrag, der tar for seg fortellingen om en monstrøs hvit kjempebøffel, der virker å hjemsøke vår antihelt Charles Bronson, som setter ut på ei livsfarlig ferd, dypt inn i villmarka. Men han finner snart ut at han er ikke alene om å forsøke å innhente og nedkjempe dette tilsynelatende ustoppelige beistet.

En av de sene 70-talls Bronson filmene man lenge har hatt på vent, og fikk omsider med seg i natt. Ville så gjerne få mer utbytte av den, men føltes ut som ei spennende og interessant vinkling på den sikkert da, godt oppbrukte westernfilmen. Med ei slags Moby Dick/Jaws monsterfilm om menneskets besettelse og grådighet, satt uti villmarka fremfor det store blå havet.

Bronson gjør en solid innsats, tøff som alltids men på ingen måte helt uovervinnelig, der det er kjekt å ha gode og trofaste venner, spesielt i slike hardføre omgivelser.

Musikken er av John Barry og flere steder ut for man litt hint av og til, om ting som skal komme mye senere, i hans langt mer kjente bidrag til Dances with Wolves (1990), samt at enkelte scener også virker å ha kanskje hatt ei ørliten innflytelse på nevnte Oscar vinner. For Bronsons karakter har en lengre alvorstale med sin store indianervenn Will Sampson, og der sistnevnte tror at det stadig er mulig å overvinne den hvite mann, men Bronson forklarer at det slaget er for lengst tapt, da den hvite mann vil bare komme i hopetalls, uke etter uke, år etter år, alt mens våpnene og grådigheten deres blir større.

Ellers mange kjentfolk som dukker opp i større og mindre roller, deriblant Ed Lauter, Martin Kove, Kim Novak, John Carradine, Slim Pickens og selvsagt Jack Warden.

Ei sånn film man mulig vil se igjen senere, og kanskje sprette opp et ørlite hakk, men inntil da stopper det på ei godkjent:

6,5/10
LIker denne filmen godt, men langt fra Bronson beste. Vurderer et Charles Bronson maraton i nærmeste framtid. Har en del usett der.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: lør feb 04, 2023 9:31 am LIker denne filmen godt, men langt fra Bronson beste. Vurderer et Charles Bronson maraton i nærmeste framtid. Har en del usett der.
Ja, har veldig mye usett Bronson film på vent, der særlig Someone Behind the Door (1971), Chino (1973) og Caboblanco (1980) er blant film man lenge har hatt lyst til å bryne seg på. Deretter er det svært lite av det senere 80 og tidlig 90-talls film/tv-film en ikke allerede har vært innom, selv om også det her er noen der har forblitt ukjent, grunnet knotete og ikke lett å finne dem, verken i fysisk format eller online.

Burde jo også forsøke å sjekke opp mye eldre filmer, fra 50 og tidlig 60-tallet. Men dette var kanskje på ei tid der han sjeldent hadde hovedrollen.
Men er man fan, vil en jo før eller siden gi dem også en sjanse.

Forresten, hyggelig å se deg igjen på filmforumet. En stund siden forrige gang, men ser du har kommet godt i gang med filmkikkingen via Letterboxd.
Flere der jeg godt kunne tenkt å se, men regner vel med at en kommer seg frem mot, utover året.

Assault on Devil’s Island (1997) satt jeg og halvsov til for en tid tilbake, tror det var ei oppfølger også, med flere av de samme skuespillerne.
Husker hvert fall at begge lå ute i sin helhet på Youtube, så er dem der enda, og lysten til å slå i hjel en 90 minutter på litt (antageligvis) b-film action-moro, så vet jeg hvor en skal lete.

Foruten ei tv-thriller (tror faktisk Richard spiller skurk her) Through the eyes of a Killer (1992), så har en enda ikke fått sett noen av MacGyver tv-filmene, og på høy tid å få gjort noe med. Disse ble vel lagd etter at serien var slutt, så mulig de fremstår litt annerledes i stil og stemning.

Så du også har hatt ei vellykket John Carpenter/Kurt Russell filmgjensyn, og var smått innom begge Escape filmene, mens The Thing vurderer en å dra frem om ikke lenge, for perfekt til sene og kalde vinternetter.

How the West was Won (1962) så jeg første del av (tror det er totalt 3 og fordelt over 4 timer), og likte det man fikk igjen, veldig godt. Mye herlige skuespillere og spent på ferden videre. Hadde egentlig tenkt å se alt på en og samme tid, men tiden strakk ikke til, så greit å dele opp som ei miniserie.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Var skeptisk til lengden på filmen før jeg begynte, men det viste seg å være ubegrunnet. Så den selvsagt helt uten forstyrrelser og avbrudd, hadde tømt blæren på forhånd, og mobilen lå på lydløs i et annet rom (hei, @Tormund )

Stille, mørkt rom, filmen i 4K, og sansene skjerpet.

Her klarer altså Marvel å levere en film på 160 minutter uten kjedelig dødtid. Med andre ord det stikk motsatte av det de leverte i "Spider-Man: No Way Home". De unngikk også det som tar livet av mange filmer; nemlig irriterende comic relief.

Samt at det var minimalt med tåredryppende emosjonelle scener.

Legg til at dette visuelt var 10/10, samt at soundtracket var fint, så ble dette en givende filmaften.

Summa summarum lander jeg derfor på en velfortjent

8/10

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Når det gjelder tilbakeblikk på Charles Bronson..her ett par tips
--
Showdown At Boot Hill-1958
Machine Gun Kelly-1958
Gang War-1958
When Hell Broke Loose-1958
Fangene På Albatross(Master Of The World)-1961
X-15-1961
Kid Galahad med Elvis-1962
Farewell Friend(Original title: Adieu l'ami)-1968
Twinky(Lola) med Susan George- 1970
Rider On The Rain(Mannen I Regnet)-1970
You Can't Win Em all(To Tvilsomme Patrioter)-1970
Brutal By-1970
--det var stort sett hovedroller opp til 1970

Uansett fra You Are In The Navy Now 1951,så var det haugevis av biroller+TV serier inn i mellom opp over 50-60 tallet(bl.a Kruttrøyk) samt med Clint Eatwood i (Raw Hide)
som sikkert mange undres på,har tatt med sånn ca hovedroller her og ikke filmer som 12 Fortapte Menn,De Syv Uorvervinnelige,Ardennerslaget,Raidet På Entebbe eller Den Store Flukten

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

og selvsagt ikke ,Once Upon In The West som alle kjenner..kunne tatt med Villa Rides og The Guns Of san Sebastian da også...men de 2 mer litt biroller..vel kan man da si
Rangert Bronson i hovedrolle

Once Upon A Time In the West
Death Wish
Hard Times
The Mechanic
Chato's Land
Mr.Majestyk
Telefon
Death Wish II og III
+The Evil That Man do

Sånn pr.i dag av Bronson i hovedrolle da

The Kwames

zappadude

Legg inn av zappadude »

Frank.N.Steen skrev: lør feb 04, 2023 12:22 pm
zappadude skrev: lør feb 04, 2023 9:31 am LIker denne filmen godt, men langt fra Bronson beste. Vurderer et Charles Bronson maraton i nærmeste framtid. Har en del usett der.
Ja, har veldig mye usett Bronson film på vent, der særlig Someone Behind the Door (1971), Chino (1973) og Caboblanco (1980) er blant film man lenge har hatt lyst til å bryne seg på. Deretter er det svært lite av det senere 80 og tidlig 90-talls film/tv-film en ikke allerede har vært innom, selv om også det her er noen der har forblitt ukjent, grunnet knotete og ikke lett å finne dem, verken i fysisk format eller online.

Burde jo også forsøke å sjekke opp mye eldre filmer, fra 50 og tidlig 60-tallet. Men dette var kanskje på ei tid der han sjeldent hadde hovedrollen.
Men er man fan, vil en jo før eller siden gi dem også en sjanse.

Forresten, hyggelig å se deg igjen på filmforumet. En stund siden forrige gang, men ser du har kommet godt i gang med filmkikkingen via Letterboxd.
Flere der jeg godt kunne tenkt å se, men regner vel med at en kommer seg frem mot, utover året.

Assault on Devil’s Island (1997) satt jeg og halvsov til for en tid tilbake, tror det var ei oppfølger også, med flere av de samme skuespillerne.
Husker hvert fall at begge lå ute i sin helhet på Youtube, så er dem der enda, og lysten til å slå i hjel en 90 minutter på litt (antageligvis) b-film action-moro, så vet jeg hvor en skal lete.

Foruten ei tv-thriller (tror faktisk Richard spiller skurk her) Through the eyes of a Killer (1992), så har en enda ikke fått sett noen av MacGyver tv-filmene, og på høy tid å få gjort noe med. Disse ble vel lagd etter at serien var slutt, så mulig de fremstår litt annerledes i stil og stemning.

Så du også har hatt ei vellykket John Carpenter/Kurt Russell filmgjensyn, og var smått innom begge Escape filmene, mens The Thing vurderer en å dra frem om ikke lenge, for perfekt til sene og kalde vinternetter.

How the West was Won (1962) så jeg første del av (tror det er totalt 3 og fordelt over 4 timer), og likte det man fikk igjen, veldig godt. Mye herlige skuespillere og spent på ferden videre. Hadde egentlig tenkt å se alt på en og samme tid, men tiden strakk ikke til, så greit å dele opp som ei miniserie.
Jeg kom over Thunder In Paradise serien Terry `Hulk Hogan ` Bolea spilte i på 90 tallet og da fikk jeg lyst å sjekke ut noen B filmer av han. Men holder fortsatt Suburban Commando ( 1991 ) og No Holds Barred ( 1989 ) som favoritter der han har hovedrollen.


Elsker Escape From New York, en liten Carpenter favoritt hos meg. Liker også Escape From L.A, men ikke helt der oppe. The Thing hadde jeg et herlig og magisk gjensyn med.

Så du hadde et gjensyn med Batman Returns, en fantastisk film som jeg liker nesten like godt som den første.

zappadude

Legg inn av zappadude »

The Kwames skrev: søn feb 05, 2023 11:37 am Når det gjelder tilbakeblikk på Charles Bronson..her ett par tips
--
Showdown At Boot Hill-1958
Machine Gun Kelly-1958
Gang War-1958
When Hell Broke Loose-1958
Fangene På Albatross(Master Of The World)-1961
X-15-1961
Kid Galahad med Elvis-1962
Farewell Friend(Original title: Adieu l'ami)-1968
Twinky(Lola) med Susan George- 1970
Rider On The Rain(Mannen I Regnet)-1970
You Can't Win Em all(To Tvilsomme Patrioter)-1970
Brutal By-1970
--det var stort sett hovedroller opp til 1970

Uansett fra You Are In The Navy Now 1951,så var det haugevis av biroller+TV serier inn i mellom opp over 50-60 tallet(bl.a Kruttrøyk) samt med Clint Eatwood i (Raw Hide)
som sikkert mange undres på,har tatt med sånn ca hovedroller her og ikke filmer som 12 Fortapte Menn,De Syv Uorvervinnelige,Ardennerslaget,Raidet På Entebbe eller Den Store Flukten

The Kwames
Takk for tips!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: søn feb 05, 2023 1:31 pm Jeg kom over Thunder In Paradise serien Terry `Hulk Hogan ` Bolea spilte i på 90 tallet og da fikk jeg lyst å sjekke ut noen B filmer av han. Men holder fortsatt Suburban Commando ( 1991 ) og No Holds Barred ( 1989 ) som favoritter der han har hovedrollen.

Elsker Escape From New York, en liten Carpenter favoritt hos meg. Liker også Escape From L.A, men ikke helt der oppe. The Thing hadde jeg et herlig og magisk gjensyn med.

Så du hadde et gjensyn med Batman Returns, en fantastisk film som jeg liker nesten like godt som den første.
Hulk Hogan har jeg vel ikke sett i så mye "imponerende" film, hvert fall hvor han har en av hovedrollene. Men Suburban Commando virker jo ikke så gæren, men er rimelig ferdig med 3 Ninjas at Mountain High, Secret Agent Club og den julefilmen med ei ung Mila Kunis.

Lurer på om jeg skal kjøre The Thing i kveld, for ja, alt for lenge siden forrige besøk.

Batman Returns er definitivt underholdende, men føles ut som at Tim Burton ikke hadde like mye interesse for Batman/Bruce Wayne som i forgjengeren, og i typisk Burton stil, blir de mer groteske sirkusfigurene fremhevet kanskje litt vel mye i perioder, og forventet nesten å se Johnny Depp utkledd som Edward Scissorhands, drive å lage snøskulpturer og der snøføyken farer nedover mot den arktiske verden, alt mens Batman og Pingvinen forsøker å kverke hverandre.

Foretrekker nok Gotham i 1989 utgaven, der fremstår som en langt større og mer variert storby, mens 3 år senere er den krympa ned til ei kald og klaustrofobisk miniatyrverden, men samtidig er det jo også litt av julefilm sjarmen i alt, der Pingvinen ligner litt på Scrooge hvor han sitter å signerer og leter gjennom familiehistorikken/registeret, og burde ha slengt inn ei "Bah, Humbug!", og tror det hadde noe med at Burton og Warner Bros fant ut at det var billigere å spille inn Batman Returns over i Amerika, enn som med originalen, i England.

Nå har jeg ikke sett 1989 filmen siden 2014-15, men foretrekker å se den på sen sommer-høst enn midt på vinteren.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
How the West Was Won (1962) av John Ford, George Marshall og Henry Hathaway

Ei episk western, der vi får slå følge med en familie, fordelt over flere generasjoner, som starter opp som modige nybyggere og eventyrere, før det går over i jakten på store og rasker penger, med gull og industri, til den brutale Amerikanske borgerkrigen, før jernhestens inntreden og økende bebyggelse av storbyer, bidro til den ville vestens siste krampetrekninger.

Lenge hatt på vent, og av en eller annen grunn fikk DVD utgaven meg til å tro at det var over 4 timer med film, ikke knappe 2 timer og 40 minutter.
Men viste seg at siste disken var ei bonus dokumentar, og nei, litt frustrert for ønsket jo langt mer, og hadde en på forhånd sjekka litt grundigere, ville en ikke hatt noe problem med å se alt på en og samme tid, ettersom en så første del tidligere denne uka.

Tross en del kanskje litt forhastede situasjoner, karakterer og historieopplysninger, får man jo noen spektakulære actionscener, der særlig rafting biten nedover strykene tidlig ut, eller senere ut, med horder av løpske flokk med svære bøfler er fortsatt imponerende, men ja, man sitter igjen med et ønske om mer, og følte enkelte scener virket litt brått nedjustert, mens andre, spesielt sangnumrene kunne en helst ha vært foruten, eller minimert lengden på.

Følte vel også at noen scener ble litt vel utrolige, og skulle likt at filmen tro litt mer hardført til, men på den annen side hadde en jo såpass mange likandes skuespillere her, så nei, ville så gjerne få litt mer ut av den, og kanskje ved et senere gjensyn, når en ser alt på en og samme tid.

7/10

The Maze Runner: Noe med dødskuren (2018)

Mulig den man fikk mest igjen for, da etter å ha tidvis lidd seg gjennom denne unødig overlange filmtrilogien, og tror det hjalp på at man kom seg innafor bymurene og nei, selv om den hadde ei spilletid på oppunder 2 timer og 20 minutter, var en muligens i noe bedre humør, så eneste jeg ikke kunne gi en svak rating til:

5/10

Remote (1993) av Ted Nicolaou

En av sikkert et dusin med billige b-film forsøk i å melke Hjemme Alene og Dennis the Menace, der sistnevnte også ble utgitt samme året.
Her treffer man på ei teknisk begavet unge, der har et talent for alt som er fjernstyrt, og i perioder virker filmen mer som ei eviglang tv-reklame for Tyco fjernstyrte racerbiler, enn enn barnefilm.

Selvsagt må det slenges på en trio med klumsete skurker, der snubler og sloss seg i mellom og ja, et stort hus hvor ungen tilfeldigvis er gjemt på loftet, hvor han plager vettet av sine "gjester".
Bilde
Legger man på ei konstant creepy jodlende Hitler/Franck Ribery dukke, som heiler rikelig, ja da får man altså nok et "mesterverk" fra Full Moon Features, men med en spilletid på knappe 80 minutter, går det heldigvis kjapt av gårde.

4/10

Poke

Legg inn av Poke »

Perfect Blue (1997) 8/10

Hush (2016) 6/10 (Netflix)

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

SirJames skrev: søn feb 05, 2023 1:55 am Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Var skeptisk til lengden på filmen før jeg begynte, men det viste seg å være ubegrunnet. Så den selvsagt helt uten forstyrrelser og avbrudd, hadde tømt blæren på forhånd, og mobilen lå på lydløs i et annet rom (hei, @Tormund )

Stille, mørkt rom, filmen i 4K, og sansene skjerpet.

Her klarer altså Marvel å levere en film på 160 minutter uten kjedelig dødtid. Med andre ord det stikk motsatte av det de leverte i "Spider-Man: No Way Home". De unngikk også det som tar livet av mange filmer; nemlig irriterende comic relief.

Samt at det var minimalt med tåredryppende emosjonelle scener.

Legg til at dette visuelt var 10/10, samt at soundtracket var fint, så ble dette en givende filmaften.

Summa summarum lander jeg derfor på en velfortjent

--
Siden du kjører på med 4K og sikkert skapelig lyd,så kan du se frem til AvatarII når den kommer ut,der snakker vi CGI effekter,siden filmen oppholder seg mye under og over vann,så det kan bli en hjemmekino opplevelse,vet ikke om du har 3D i tillegg

The Kwames

SirJames

Legg inn av SirJames »

The Kwames skrev: søn feb 05, 2023 5:13 pm
Siden du kjører på med 4K og sikkert skapelig lyd,så kan du se frem til AvatarII når den kommer ut,der snakker vi CGI effekter,siden filmen oppholder seg mye under og over vann,så det kan bli en hjemmekino opplevelse,vet ikke om du har 3D i tillegg

The Kwames
Har aldri hatt sansen for 3D, men ser frem til Avatar II, ja.

Mtp at den varer i nesten 200 minutter, bør jeg nok velge tidspunktet med omhu.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

SirJames skrev: søn feb 05, 2023 6:21 pm
The Kwames skrev: søn feb 05, 2023 5:13 pm
Siden du kjører på med 4K og sikkert skapelig lyd,så kan du se frem til AvatarII når den kommer ut,der snakker vi CGI effekter,siden filmen oppholder seg mye under og over vann,så det kan bli en hjemmekino opplevelse,vet ikke om du har 3D i tillegg

The Kwames
Har aldri hatt sansen for 3D, men ser frem til Avatar II, ja.

Mtp at den varer i nesten 200 minutter, bør jeg nok velge tidspunktet med omhu.
tja,var jo lang Black Panther II da,med rulletekst sikkert 200 minutter,uten vel rundt 180 min på Avatar II da

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Hideous! (1997) av Charles Band

Vel, alle monsterfilmer kan ikke være like bra som The Thing (1982), og noe slikt forventet man selvsagt ikke med Charles Bands Hideous!, der to ulike kunstsamlere, forsøker å få tak i ei meget sjelden "skjønnhet" til deres unike samling. Problemet er bare det at en av disse skapningene som blir fiska opp fra kloakken, viser seg å ha egne tanker og meninger, som innebærer mer enn kun å være til pynt i ei glasskål.

Filmen fremstår som et forsøk i å forlenge Ghoulies (1984) møter Head of the Family (1996), og det er jo en viss likhet her og der, samt noe med den småsjarmerende sleazen og cheesen til Full Moon Features, pluss ei meget barmfager blondine, der har et talent i å vise seg godt frem, selv om hun også dukker opp i gorillamaske.
Dessverre mister filmen seg i litt for mye unødig kakling og krangel, og spilletiden på oppunder 85 minutter, føles plutselig veldig lang, og nei, antageligvis litt "bedre" enn hva en trodde på forhånd, men ettersom samtlige av Bands spillefilmer og produksjoner er nå lastet opp i sin helhet, gratis på Youtube, vil en jo forsøke å bryne seg på en del usette, hvert fall av de fra 80 og 90-tallet.

Ellers moro med den munnrappe taxisjåføren Benny fra Total Recall (1990) "Hey man, I got five kids to feed." som har en av hovedrollene som ei eksentrisk kunstsamler.

5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Laws of Gravity (1992)

I rollene Peter Greene, Adam Trese, Edie Falco og Arabella Field bl.a Regi: Nick Gomez

Oppdaget denne da jeg så en episode av Siskel & Ebert.
Filmen hadde et budsjett på svimlende 38 000 $ (!) men det er en veldig god og drivende film om to menn som driver med småkriminalitet, Greene og Trese.
Edie Falco er meget god som kjæresten til Greene og hun setter ikke pris på alt det han foretar seg for å si det forsiktig.
Man kan se at det er en amatørfilm her og der men skuespillet og råheten dekker over det meste.
En stor overraskelse dette her, jeg gir en litt snill 8/10

trønderen

Legg inn av trønderen »

Glass Onion: A Knives Out Mystery
Morsom og underholdende, men ikke like bra som den første filmen.
7/10

kibby

Legg inn av kibby »

Close (2022)

Belgiske Léo og Rémi er bestevenner og uadskillelige. Men da de begynner på ungdomsskolen begynner problemene, da flere av medelevene tror de er et par. Léo distanserer seg mer og mer fra Rémi.
► Show Spoiler
Hva skal man si? Den vakreste og mest triste filmen jeg har sett siden Call Me By Your Name ❤️ (pre-Armie Hammers kannibalisme ble kjent). Utrolige flotte scener i vakre omgivelser. Sterke skuespillerpresentasjoner av de unge skuespillerne. Eden Dambrine er en stjerne ⭐️ Hatten av. Dette blir nok stående som den beste filmen jeg kommer til å se i 2023. Det kan jeg nok si med hånden på hjertet selv om vi akkurat har beveget oss inn i februar.

9/10
Sist redigert av kibby den man feb 06, 2023 9:50 pm, redigert 1 gang totalt.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Fantastiske prestasjoner av ungguttene som spiller Leo og Remi!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»