Israelsk fascisme i praksis.

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Re: Israelsk fascisme i praksis.

Legg inn av Karatel »

Keva skrev: fre jan 13, 2023 10:07 am
Karatel skrev: tir jan 10, 2023 2:50 pm

Tenker du nå på Aftenpostens leder fra 4. april 1933?

Jødehat
Det kan ikke være tvil om at tyskernes aksjon mot
jødene i disse dager skaper en forsterket
jødesympati ute i verden, som disse Israels sønner
neppe fortjener.
Imidlertid mangler vi her i landet
forutsetninger for å kunne dømme rettferdig om
aksjonen mot jødene. Vi vet ikke noe om i hvilken
utstrekning det tyske folks lidelser skyldes jødenes
metoder og mentalitet. Vi vet bare at de er blitt
forhatt, og vi får gå ut fra at dette ikke skyldes bare
mindreverdighetsfølelse og misunnelse, men har
reelle årsaker. […]
Å dømme etter de mange innlegg vi har
mottatt om dette spørsmål, er der også her i
landet adskillig jødehat. Man beskylder dem bl.a.
for å være flinke til å lage fordelaktige konkurser.
Men etter at gjeldsnedskriving er blitt et
legitimt politisk krav, kan vi ikke på den hvite rases
vegne anstille oss særlig moralsk indignert i den
anledning. Derimot kan vi innrømme at en
tusenårig kamp mot allverdens vanskeligheter har
gitt jødene en spesiell smidighet og en særlig
begavelse i å øyne muligheter og utveier i alle
situasjoner – egenskaper som vi på vår side burde
møte med solide lover, med germansk dyktighet
og med forsterket årvåkenhet.
Vi kan ikke befri oss fra den tanke, at det
også skyldes svakheter hos oss selv, når jødene så
ofte trekker det lengste strå.

https://www.hlsenteret.no/undervisning/ ... i-1933.pdf
Særlig den - men det var vel flere også.
Ja det var mange flere, både av det Aftenposten selv forfattet og det de siterte fra norske og utenlandske antisemitter.

«At også Norge – som de fleste civiliserte stater – uten hensyn til race yder en beskjeden håndsrekning til fremmede folk, bør ikke opfattes som noget ønske om å importere jøder». Det skrev Aftenposten på lederplass 2. desember 1938."

Dette var tre uker etter Krystallnatten.

«Jødespørsmålet er ennu et uløst problem i verden, skjønt man i århundrer har forsøkt å løse det. (…) Ved tvungen dåb, ved landsforvisning, ved massakrer og ved å innrette ghettoer for dem, men intet av dette har ført frem». Det sa dr. Conrad Hoffmann, sekretær i Det internasjonale misjonsråd, til Aftenposten 21. april 1936"

«Den jødiske ånd er destruktiv, uten jordbunn, hans innstilling unasjonal i dette ords mest skjebnesvangre betydning.» I en kronikk datert 6. april 1933 forsøker doktor Jon Alfred Mjøen å forklare «antisemittismens biologiske årsaker»

«Jødene brer seg over alt, men vi ønsker ikke jøder hos oss. Det er intet for dem å gjøre i vårt samfund.» 1. juli 1935 siterer Aftenposten propagandaminister Joseph Goebbels’ tale under nasjonalsosialistenes årsmøte i Berlin."

"«Italias stolte historie vilde ende i et kapitel om søle og blod, mens bolsjevikjøder og finansjøder mesket seg som gribber på et åtsel. Men slik gikk det ikke, for tross de voldsomste anstrengelser har det ikke lykkes dem som har sammensvoret seg mot Europa, å slå ned Adolf Hitler.»

Denne teksten fra NTB sto på Aftenpostens forside 13. september 1943. Det er bare ett eksempel på hvordan avisen omtalte jøder under andre verdenskrig."

"2. juni 1943 skrev Aftenposten om «evakueringen» av de norske jødene. Tegningen er fra en russisk avis i 1907 og skulle illustrere at det ikke bare var i Tyskland man hadde en politikk mot jøder."

https://premium.vgc.no/v2/images/be03d4 ... b44ee31345

"Evakueringen"? En grotesk eufemisme, men Aftenposten visste sannsynligvis ikke hva som hadde skjedd med de "evakuerte" jødene.

"«Julegaven iår bør være Vidkun Quislings bok: Russland og Vi». Tirsdag 16. desember 1941 reklamerte Aftenposten for Vidkun Quislings bok på forsiden"

«Jødene har alltid været det evige uromoment blandt folkene. Hvor dette merkelig folk slo sig ned, reiste det sig efter kortere eller lengere tid sociale, moralske og åndelige problemer». 16. desember 1941 siterer Aftenposten NAT


«Tildelingen av Nobels fredspris til en notorisk landsforræder er en så uforskammet utfordring og fornærmelse mot det nye Tyskland at det vil bli gitt et tilsvarende tydelig svar på det». 25. november 1936 siterer Aftenposten Tysk Telegrambyrå etter utdelingen av Nobels fredspris til Carl von Ossietzky. Han var en klar og tydelig motstander av Adolf Hitlers nye Tyskland."

Knut Hamsun gikk hardt ut mot at Carl von Ossietzky fikk Fredsprisen og kong Haakon var ikke til stede ved utdelingen.

" Ifølge den tyske sendemann Heinrich Sahm uttalte kongen til lederen av den norsk-tyske forening i Norge (Selmer) at han holdt det for nødvendig «[...] i dette spesielle tilfelle ved min uteblivelse ved nobelpriskomiteens festmiddag å bringe til uttrykk, at jeg synes prisutdelingen til Ossietzky er ytterst uheldig og skadelig for de norsk-tyske forbindelsene.»

Tilbake til Aftenposten.

"Det bemerkes også at lægeforeningene i flere land har nedlagt bestemt protest mot at innvandrede jødiske læger får rett til å praktisere. Man henholder sig her til de erfaringer man har gjort andre steder.» I 1939 forsøkte ti østerrikske leger med jødisk bakgrunn å komme til Norge etter at de hadde flyktet fra sitt hjemland. Aftenposten argumenterte kraftig mot at de skulle slippes inn."

Dette er om andre aviser.

" 1. oktober 1942 ble jøder omtalt som bolsjevik-skorpioner, parasitter, kreftbiller og internasjonale giftblandere. De neste ukene, i tiden før de norske jødene ble arrestert og sendt til dødsleirene i Polen, trappet NAT opp propagandaen.

To dager etter at de norske jødene var sendt ut av landet, skrev NAT under overskriften «Jødeplutokratenes Europadrøm er slutt» at jødenes drøm om å legge Europa åpent for Østens barbarer omsider var slutt, slik at «den hvite manns førerstilling i verden» kunne fortsette."

https://www.aftenposten.no/kultur/i/y3y ... rsk-presse

Dagbladet var vel den eneste større norske avisen som konsekvent tok avstand fra all antisemittisk propaganda.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Keva skrev: fre jan 13, 2023 10:07 am Særlig den - men det var vel flere også.
Dette var faktisk nytt og ukjent for meg.

"Jødene Norge ikke ønsket
I 1968 kastet kommunistregimet i Polen ut titusenvis av landets jøder. Danmark og Sverige tok imot tusener, men Norge sa nei. I over 50 år har det ligget et slør over hva som skjedde – og hvem som sto bak.

Fra 1968 til 1970 måtte 30.000 jøder forlate Polen. Det var så godt som alle som hadde overlevd de grusomme forfølgelsene under krigen. Jødene dro til Danmark, Sverige og Israel. Men ikke til Norge. Hvorfor ikke?"

Det kan se ut til at Det mosaiske trossamfunn fryktet at polske jøder til Norge kunne få norsk antisemittisme til å blusse opp.

"Noen dager senere ble Harry Koritzinsky oppringt av Kjell Kolding i Utenriksdepartementet. Svaret fra styret i Det Mosaiske Trossamfundet var at de ikke stilte seg positive til å ta imot en gruppe jøder fra Polen, sier Reisel i dag.

I dag, over 50 år senere, bærer ikke Berit Reisel noe nag til Harry Koritzinsky og resten av styret i DMT.Hun har forståelse for hvor vanskelig det var å bygge opp en jødisk menighet som nesten ble utslettet under krigen. Hun forstår frykten for at mange nye jøder som ikke snakket norsk og som oppførte seg annerledes enn de godt integrerte norske jødene, kunne få antisemittismen til å blomstre opp i Norge.

Hun skjønner Koritizinskys metode: Å holde en lav profil og ikke tiltrekke for mye oppmerksomhet til det jødiske miljøet."

Men først og fremst de norske myndighetene.

"Hun legger skylden for at Norge ikke tok imot jødiske flyktninger på norske myndigheter.- Både i årene etter krigen og i 1968 krevde de økonomiske garantier av menigheten, sier Reisel.Og bosettingspolitikken for nyankomne jøder hadde gjort det nesten umulig å fortsette jødisk menighetsliv."

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/jodene ... 1.15143130

Og i 1967 sto hele Norge, untatt Friheten og Orientering sammen i stormende begeistring og jubel for Israels seier i seksdagerskrigen.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Karatel skrev: fre jan 13, 2023 3:37 pm
Keva skrev: fre jan 13, 2023 10:07 am Særlig den - men det var vel flere også.
Dette var faktisk nytt og ukjent for meg.

"Jødene Norge ikke ønsket
I 1968 kastet kommunistregimet i Polen ut titusenvis av landets jøder. Danmark og Sverige tok imot tusener, men Norge sa nei. I over 50 år har det ligget et slør over hva som skjedde – og hvem som sto bak.

Fra 1968 til 1970 måtte 30.000 jøder forlate Polen. Det var så godt som alle som hadde overlevd de grusomme forfølgelsene under krigen. Jødene dro til Danmark, Sverige og Israel. Men ikke til Norge. Hvorfor ikke?"

Det kan se ut til at Det mosaiske trossamfunn fryktet at polske jøder til Norge kunne få norsk antisemittisme til å blusse opp.

"Noen dager senere ble Harry Koritzinsky oppringt av Kjell Kolding i Utenriksdepartementet. Svaret fra styret i Det Mosaiske Trossamfundet var at de ikke stilte seg positive til å ta imot en gruppe jøder fra Polen, sier Reisel i dag.

I dag, over 50 år senere, bærer ikke Berit Reisel noe nag til Harry Koritzinsky og resten av styret i DMT.Hun har forståelse for hvor vanskelig det var å bygge opp en jødisk menighet som nesten ble utslettet under krigen. Hun forstår frykten for at mange nye jøder som ikke snakket norsk og som oppførte seg annerledes enn de godt integrerte norske jødene, kunne få antisemittismen til å blomstre opp i Norge.

Hun skjønner Koritizinskys metode: Å holde en lav profil og ikke tiltrekke for mye oppmerksomhet til det jødiske miljøet."

Men først og fremst de norske myndighetene.

"Hun legger skylden for at Norge ikke tok imot jødiske flyktninger på norske myndigheter.- Både i årene etter krigen og i 1968 krevde de økonomiske garantier av menigheten, sier Reisel.Og bosettingspolitikken for nyankomne jøder hadde gjort det nesten umulig å fortsette jødisk menighetsliv."

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/jodene ... 1.15143130

Og i 1967 sto hele Norge, untatt Friheten og Orientering sammen i stormende begeistring og jubel for Israels seier i seksdagerskrigen.
Dette hadde ikke jeg heller hørt om - det er sannelig ikke rart at mange jøder er engstelige for at historien skal gjenta seg. Norge har ikke mye å være stolt av når det gjelder behandlingen av jøder.
Seksdagerskrigen var vel også det som fikk opp en gryende bevissthet blant også andre enn de rødeste raddisene i Vesten vedrørende palestinernes situasjon.
Jeg vet at min egen tvil og skuffelse over Israel begynte der.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1721

Legg inn av JauKaninen »

Onv95 skrev: man jan 09, 2023 2:49 pm
Da får de all sympati fra Israel-haterne i Midr-østen og Vesten, med de milliardene det medfører. Som egen stat ville det blitt katastrofe på kort tid. Nå har de iallefall noen som kan ta vare på de og hindrer at de imploderer totalt.
Noe mange ikke er klar over er at en eventuell palestinsk stat blir en trestatsløsning, ikke noe tostatsløsning. Fordi palestinerne på vestbredden vil aldri finne seg i å bli styrt av Hamas, mens Hamas vil aldri finne seg i at det kommer folk fra vestbredden for å ta over lederskapet der. Reiser man fra vestbredden til Gaza så kan man fort bli arrestert, mistenkt for å være spion og torturert. Slik er ståa idag. Så en tostatsløsning er nok bare en fjern drøm selv før det Israel har gjort galt/rett engang er nevnt. Noe som er talende for konflikten er når norske politikere kommer i regjering og tar inn over seg realiteten så endres plutselig språkbruken drastisk. Slik som har skjedd med Støre, Huitfeldt osv nylig. Du har kanskje lagt merke til at palestinavenner ikke er spesielt fornøyd med denne regjeringen sin MØ-konflikt heller. Vel, det er fordi de må forholde seg til realitetene i konflikten og ikke lettvinte slagord og paroler. Budskapet fra Huitfeldt etter at hun trådde inne i regjering ble plutselig "palestinerne må samle seg opp rundt en felles ledelse". Og det har hun helt rett i, men neppe om det vil skje i vår levetid.

Når det kommer til disse milliardene du sikter til så minsker det stadig. Sverige har nettopp gått ut med at det skal kuttes 40-60% av bistanden til palestinerne. En rekke arabiske nasjoner har kuttet 85% etter Abrahamsavtalene tredde i kraft. Mange land i vesten har kuttet. Ingen vil være med på å bidra til palestinsk terrorlønn, terror og jødehat i palestinske skolebøker lenger. Selv etter advarsler har palestinske selvstyremyndigheter nektet å omprioritere pengebruken sin. Så dette er jo en god nyhet da, for oss som ikke støtter dette. Dette er underkommunisert i norsk media, jeg antar fordi vi er et av de land som enda ikke har kuttet.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1721

Legg inn av JauKaninen »

Jolla skrev: man jan 09, 2023 2:43 am
Jeg vil vel si som Karatel, de er et demokrati på samme måte som USA på slutten av 1700-tallet var et demokrati.
Lederen er demokratisk valgt av den lille gruppen mennesker som nasjonen har bestemt at skal få lov til å stemme.
Henger USA fortsatt igjen på 1700-tallet? Jeg spør fordi Israel er rangert som et bedre demokrati enn USA på indexen det vises til. De er også rangert som et bedre demokrati enn de fleste land i Europa.

Så får vi se hvor mye Netanyahu klarer å ødelegge..

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

JauKaninen skrev: søn jan 22, 2023 10:38 am
Jolla skrev: man jan 09, 2023 2:43 am
Jeg vil vel si som Karatel, de er et demokrati på samme måte som USA på slutten av 1700-tallet var et demokrati.
Lederen er demokratisk valgt av den lille gruppen mennesker som nasjonen har bestemt at skal få lov til å stemme.
Henger USA fortsatt igjen på 1700-tallet?
På noen områder så har de forbedret demokratiet sitt (flere folk og interessegrupper som har innvirkning på valget - og dermed flere folk som myndighetene må ta hensyn til), og på noen områder så har de forverret demokratiet sitt (Mer korrupsjon som avgjør hvem som kan være reelle alternativer i diverse valg, og mer makt spredd over en mye mindre gruppe mennesker ettersom at etablerte politiske partier er mye sterkere enn før (noe som svekker demokratiet).)

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1721

Legg inn av JauKaninen »

Jolla skrev: søn jan 22, 2023 10:47 am
På noen områder så har de forbedret demokratiet sitt (flere folk og interessegrupper som har innvirkning på valget - og dermed flere folk som myndighetene må ta hensyn til), og på noen områder så har de forverret demokratiet sitt (Mer korrupsjon som avgjør hvem som kan være reelle alternativer i diverse valg, og mer makt spredd over en mye mindre gruppe mennesker ettersom at etablerte politiske partier er mye sterkere enn før (noe som svekker demokratiet).)
Det kan godt være. Jeg synes dog du er litt vel streng med land nr 23 og 26 på indexen det vises til. De har tross alt henholdsvis 103 og 100 land bak seg. Så noe rett gjør de nok også 8-)

Men når man lytter til norsk media så får man ofte inntrykk av at de har 103 og 100 land foran seg. Faktum er nok at både USA og Israel tilbyr rettigheter for innbyggerne sine man bare kan drømme om ellers i midtøsten og mange steder i verden. Man kan sikkert si mye stygt om Israel, men for en homofil eller religiøs minoritet så betyr det nok mye at han får lov til å bo fritt der og ikke i f.eks Iran.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Innlegget mitt tidligere i tråden trenger ikke å tolkes som støtte til den palestinske stat eller andre stater i området. Ei heller som ren slakt av det israelske demokratiet den dag idag eller det amerikanske demokratiet på 1700-tallet. Dette er kompliserte saker med mange sider, både positive og negative.

Det å kun påpeke de negative sidene ved Israel som stat, og fremstille dem som djevelen er feil. Det å kun påpeke de positive sidene ved Israel som stat, og fremstille dem som en engel omringet av demoner er feil. Det å ta en side i konflikten, og så være "supporter" med tilhørende supporterbriller for denne siden hvor alt de gjør er perfekt og alt motstanderen gjør er fælt opplever jeg som feil. Alle kan være bedre, og her snakker jeg om både stater og mennesker (og både om Norge, Laos og Palestina - ikke spesifikt knyttet til denne konflikten).

Det går an å ha forståelse for hvorfor Israel har oppført seg som de har, og samtidig kritisere dem når de gjør det jeg opplever som feil og galt. Til tross for alle overgrepene de har gjort mot deler av befolkningen sin så er de også den staten i midtøsten som nok har tatt best vare på størstedelen av befolkningen sin, og lagt til rette for at folk skal ha det best mulige livet (igjen, i konkurranse med andre stater i midtøsten). Dette er sammenlignbart med at USA var et fyrtårn for menneskerettigheter, demokrati og gjennom å gi muligheter for befolkningen sin til å klatre sosialt igjennom livet sitt sammenlignet med den jevne nasjon på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet. Og IGJEN så vil jeg si at det at det var bedre / større mulighet for å oppnå noe etter å ha blitt født som sønn av en skorsteinsfeier og en prostituert i USA kontra Spania på den tiden ikke betyr at det var greit det som USA gjorde mot de innfødte nasjonene på kontinentet eller de som var regnet som slaver.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

JauKaninen skrev: søn jan 22, 2023 11:02 am
Jeg synes dog du er litt vel streng med land nr 23 og 26 på indexen det vises til. De har tross alt henholdsvis 103 og 100 land bak seg. Så noe rett gjør de nok også 8-)
Hvis jeg kritiserer kompisen min fordi han slenger ølboksen sin inn i hagen til en nabo i fylla eller jeg ser ham kjøre i 82 kilometer i timen i en 70-sone, og han velger å kontre med at han aldri stjeler, at han ikke er narkoman, at han ikke er utro mot dama si, at han husker på å kjøpe gave til moren sin på bursdagen, at han ikke er en massemorder og at han rangert oppfører seg bedre enn sånn rundt 80% av menneskene i verden så vil jeg si at det er et elendig argument.

Vær bedre. Alltid.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1721

Legg inn av JauKaninen »

Jolla skrev: søn jan 22, 2023 11:12 am
Hvis jeg kritiserer kompisen min fordi han slenger ølboksen sin inn i hagen til en nabo i fylla eller jeg ser ham kjøre i 82 kilometer i timen i en 70-sone, og han velger å kontre med at han aldri stjeler, at han ikke er narkoman, at han ikke er utro mot dama si, at han husker på å kjøpe gave til moren sin på bursdagen, at han ikke er en massemorder og at han rangert oppfører seg bedre enn sånn rundt 80% av menneskene i verden så vil jeg si at det er et elendig argument.

Vær bedre. Alltid.
Den og store deler av ditt forrige innlegg må jeg si meg enig med 8-) Også håper jeg at Netanyahu ikke lykkes i å rive ned demokratiet i Israel slik han nå forsøker.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Big George skrev: søn jan 08, 2023 9:57 am Israel og Palestinerne er i krig og palestinerne ønsker å utslette Israel.
I en krig er det ikke plass til objektive betraktninger
det er en luksus man har i fredfylte miljøer når livet ikke er i fare.
Vi ønsker fred mellom israelere og palestinerne
Dessverre er det mye hat fortsatt og det ødelegger for partene.
Palestinerne får stadig mer langtrekkende raketter fra Iran
Det er en av grunnene til at man tar områder fra palestinerne
Ingen vil vel ha raketter som lander inn i sitt land og sine byer.
Unge palestinere fores med hat av den eldre garde.
Mange tror folk sultes og står i kø for det nødvendigste
Jeg var støttekontakt for en tidligere PLOer
Han sa rett ut at ingen av partene vil ha fred
Han burde ha god innsikt i denne konflikten.
her hjelper ikke å ha god innsikt. Faktum er at Israel stjeler land fra palestinerene og forviser de som bor der. Yjuveri heter det utenfor sjargongen av politiske uttalelser. Også ordet rent ut brukt: banditter.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Onv95 skrev: man jan 09, 2023 2:49 pm
Karatel skrev: man jan 09, 2023 2:34 pm
Onv95 skrev: man jan 09, 2023 2:21 pm Israel er fremdeles det eneste fungerende demokrati mellom Middelhavet og Sør-Korea/Japan.
Hvilken glede og nytte har palestinerne i Gaza og i Jerusalem, på Vestbredden og i flyktningeleirene av det?
Da får de all sympati fra Israel-haterne i Midr-østen og Vesten, med de milliardene det medfører. Som egen stat ville det blitt katastrofe på kort tid. Nå har de iallefall noen som kan ta vare på de og hindrer at de imploderer totalt.
At du kaller folk for "Israel-hatere" når deres eneste "synd" (i dine øyne) er å se på palestinere som mennesker med menneskerettigheter, gidder man nesten ikke kommentere - det ligger litt for lavt.

Og det siste avsnittet ditt - vet du hva det ligner på?
Det skal jeg fortelle deg:
Det er omtrent ord for ord "argumentene" apartheid-regimet i Israels tidligere bestevenn brukte for å nekte den undertrykte urbefolkningen rettigheter som forlengst var og er selvsagte i resten av den vestlige verden - unntatt i YouKnowWho, som fortsetter i de samme baner.
Ikke rart at både Nelson Mandela og Desmond Tutu sammenlignet dem med systemet de selv kjente så alt for godt til.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Personlig har jeg vært mer positiv til Israel tidligere i andre nettdebatter tidligere. Men jeg har gitt opp å heie på Israel.

Det som var dråpen for meg, var ryktene om Shin Beths avhørsteknikker for kvinnelige palestinerne.

Kan likevel ikke si at jeg bryr meg mye om palestinerne da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»