HBOs House of the Dragon

Svar
Tormund

Re: HBOs House of the Dragon

Legg inn av Tormund »

Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 5:03 pm
Kærlighed skrev: ons jan 11, 2023 1:17 pm Har ikke sett The Crown, men Severance og Better Call Saul holder høy høy kvalitet. Den siste sesongen av Better Call Saul er oppe på Breaking Bad-nivå. Ozark holdt også høy kvalitet frem til den siste sesongen som ikke var like sterk.
Beklager avsporingen, men jeg begynte å se på Better Call Saul, men ga opp etter 3 episoder. Noe av det tregeste jeg har sett. Hvor lang tid tar det før den tar seg opp?
Hører så mange skryter av den, men når den begynner sååå himla tregt...
Det tar omtrent fire sesonger...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tormund skrev: ons jan 11, 2023 5:06 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 5:03 pm
Kærlighed skrev: ons jan 11, 2023 1:17 pm Har ikke sett The Crown, men Severance og Better Call Saul holder høy høy kvalitet. Den siste sesongen av Better Call Saul er oppe på Breaking Bad-nivå. Ozark holdt også høy kvalitet frem til den siste sesongen som ikke var like sterk.
Beklager avsporingen, men jeg begynte å se på Better Call Saul, men ga opp etter 3 episoder. Noe av det tregeste jeg har sett. Hvor lang tid tar det før den tar seg opp?
Hører så mange skryter av den, men når den begynner sååå himla tregt...
Det tar omtrent fire sesonger...
Såpass ja... Jeg led meg gjennom 3 episoder, og har ikke nok tålmodighet til flere sesonger med å se gresset gro for å si det sånn.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 5:10 pm
Tormund skrev: ons jan 11, 2023 5:06 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 5:03 pm

Beklager avsporingen, men jeg begynte å se på Better Call Saul, men ga opp etter 3 episoder. Noe av det tregeste jeg har sett. Hvor lang tid tar det før den tar seg opp?
Hører så mange skryter av den, men når den begynner sååå himla tregt...
Det tar omtrent fire sesonger...
Såpass ja... Jeg led meg gjennom 3 episoder, og har ikke nok tålmodighet til flere sesonger med å se gresset gro for å si det sånn.
Er mange som har den oppfatningen av serien. Jeg led meg igjennom pga at jeg likte Breaking Bad og håpet på at serien når som helst skulle ta av.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tormund skrev: ons jan 11, 2023 5:15 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 5:10 pm
Tormund skrev: ons jan 11, 2023 5:06 pm

Det tar omtrent fire sesonger...
Såpass ja... Jeg led meg gjennom 3 episoder, og har ikke nok tålmodighet til flere sesonger med å se gresset gro for å si det sånn.
Er mange som har den oppfatningen av serien. Jeg led meg igjennom pga at jeg likte Breaking Bad og håpet på at serien når som helst skulle ta av.
Samme her. BB er jo stor. BCS ble en skikkelig nedtur.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Altså...

BCS er (tv-)kunst som skal nytes over lang tid, i et tempo som samsvarer med seriens.

På samme måte som man ikke tar vinglasset på styrten når det inneholder den dyreste og beste vinen. Er man ute etter et "kjapt ligg" med action fra start til slutt, får man heller se 100 episoder av Seal Team. I overført betydning; helle i seg 3 liter pappvin til 70 kr. BCS er et univers hvor man skal engasjere seg i karakterene, leve seg inn i ethvert aspekt av det som skjer og ikke skjer på skjermen. Serien skal også speile samfunnet på mange områder, og da sier det seg selv at det ikke kan være action og all guns blazing i hver eneste episode. Liker man slike lettvinte løsninger, og vil ha en daglig quickfix med slike ting, henviser jeg til nevnte Seal Team. Eller The Rookie for den saks skyld, en politiserie hvor politiet må bruke våpnene sine i hver bidige episode, til tross for at de i IRL brukes bare et fåtall ganger i løpet av politikarrieren.

Man må innlede et forhold til BCS, rett og slett. Og i ethvert forhold er det (nødvendige) dødpunkter.

Som har sine funksjoner, herunder at høydepunktene blir desto bedre.

BCS er slow cooked kunst. For oss som foretrekker slow cooked beef på restaurant fremfor en BigMac i bilen 8-)

Tormund

Legg inn av Tormund »

Her var det så mange dårlige analogier at jeg fikk sår i øynene :D

Jeg kan også den kunsten, "BCS er for oss som foretrekker gåselever fra gås som ikke er tvangsforet".

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tormund skrev: ons jan 11, 2023 6:20 pm Her var det så mange dårlige analogier at jeg fikk sår i øynene :D

Jeg kan også den kunsten, "BCS er for oss som foretrekker gåselever fra gås som ikke er tvangsforet".
Mine var bedre :D

Dårlige analogier, my smelly and newly powdered ass

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg har nettopp sett ferdig de to første sesongene med Better Call Saul og syns ikke det var kjedelig i det hele tatt. Ikke like intens som BB kunne være men nesten like bra.

Tormund

Legg inn av Tormund »

SirJames skrev: ons jan 11, 2023 6:22 pm
Tormund skrev: ons jan 11, 2023 6:20 pm Her var det så mange dårlige analogier at jeg fikk sår i øynene :D

Jeg kan også den kunsten, "BCS er for oss som foretrekker gåselever fra gås som ikke er tvangsforet".
Mine var bedre :D

Dårlige analogier, my smelly and newly powdered ass
You never beat an idiot on his own turf :lol:

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 5:03 pm
Kærlighed skrev: ons jan 11, 2023 1:17 pm Har ikke sett The Crown, men Severance og Better Call Saul holder høy høy kvalitet. Den siste sesongen av Better Call Saul er oppe på Breaking Bad-nivå. Ozark holdt også høy kvalitet frem til den siste sesongen som ikke var like sterk.
Beklager avsporingen, men jeg begynte å se på Better Call Saul, men ga opp etter 3 episoder. Noe av det tregeste jeg har sett. Hvor lang tid tar det før den tar seg opp?
Hører så mange skryter av den, men når den begynner sååå himla tregt...
Er helst i/etter sesong 3 det virkelig tar av, men den er veldig bra før det også. Men kan forstå at den oppleves litt treg i starten.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SirJames skrev: ons jan 11, 2023 5:55 pm Altså...

BCS er (tv-)kunst som skal nytes over lang tid, i et tempo som samsvarer med seriens.

På samme måte som man ikke tar vinglasset på styrten når det inneholder den dyreste og beste vinen. Er man ute etter et "kjapt ligg" med action fra start til slutt, får man heller se 100 episoder av Seal Team. I overført betydning; helle i seg 3 liter pappvin til 70 kr. BCS er et univers hvor man skal engasjere seg i karakterene, leve seg inn i ethvert aspekt av det som skjer og ikke skjer på skjermen. Serien skal også speile samfunnet på mange områder, og da sier det seg selv at det ikke kan være action og all guns blazing i hver eneste episode. Liker man slike lettvinte løsninger, og vil ha en daglig quickfix med slike ting, henviser jeg til nevnte Seal Team. Eller The Rookie for den saks skyld, en politiserie hvor politiet må bruke våpnene sine i hver bidige episode, til tross for at de i IRL brukes bare et fåtall ganger i løpet av politikarrieren.

Man må innlede et forhold til BCS, rett og slett. Og i ethvert forhold er det (nødvendige) dødpunkter.

Som har sine funksjoner, herunder at høydepunktene blir desto bedre.

BCS er slow cooked kunst. For oss som foretrekker slow cooked beef på restaurant fremfor en BigMac i bilen 8-)
Enig i det meste her, men altså - sesong 4 og utover er jo bare actionfylt nytelse. Ingen slow-burn der lenger :-)

BCS er egentlig hakket over BB i mine øyne, er så ellevilt høy kvalitet på karakterene. Og måten de klarer å gjøre en forhistorie med kjent slutt så spennende og bra på er kunst. Kunst!

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SirJames skrev: ons jan 11, 2023 1:36 pm
Moist skrev: ons jan 11, 2023 12:43 pm
sertono skrev: ons jan 11, 2023 9:57 am Golden Globe for beste dramaserie til "House of the Dragon" i natt:

Beste dramaserie:

«Better Call Saul»
«The Crown»
«House of the Dragon» (VINNAR)
«Ozark»
«Severance»
Her var det ikke akkurat mye spennende
?

Har du sett seriene?

BCS og Severance er fra øverste hylle, Ozark like bak der igjen.

"Ikke akkurat mye spennende"... :lol:
Så ikke Severance før nylig, men årets overraskelse for meg. Veldig kult konsept, spent på om de kan følge opp sesong 1.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Funkhouser skrev: ons jan 11, 2023 6:52 pm
SirJames skrev: ons jan 11, 2023 1:36 pm
Moist skrev: ons jan 11, 2023 12:43 pm

Her var det ikke akkurat mye spennende
?

Har du sett seriene?

BCS og Severance er fra øverste hylle, Ozark like bak der igjen.

"Ikke akkurat mye spennende"... :lol:
Så ikke Severance før nylig, men årets overraskelse for meg. Veldig kult konsept, spent på om de kan følge opp sesong 1.
Ja, veldig spent jeg også.

Det kan enten bli veldig bra, ev et skikkelig mageplask i forhold til sesong 1. Som hadde en flott stigning hele veien.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Fikk sett denne nå og likte serien ganske godt. CGI-budsjettet må være 1/3 av GOT, og slet litt med alle hoppene i tid, inkludert utskiftning av skuespillerne. En del av dødsfallene som sannsynligvis var ment å få oss til å føle noe, var litt preget av at vi hadde fått for lite tid med karakterene eller det var ikke godt nok bygget opp. Var heller ikke like imponert over skuespilleren som spilte unge Rhaenyra som mange andre tydeligvis er, men jevnt over var skuespillerne ypperlig.

Likte serien mye bedre enn feks siste sesongene av GOT. Noen enkle grep for å skape drama som minnet om en tenåringsserie, men stort sett kvalitet hele veien. Er enig i at langdryge sexscener sjeldent gir noe særlig, mens den fødselsscenen på slutten var viktig for å bygge oppunder stresset og sinnet som Rhaenyra allerede var under da hun fikk beskjeden om at Luce var dau. Ser fram til sesong 2.

Better Call Saul er forresten en helt fantastisk serie, og bedre enn Breaking Bad i mine øyne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»