Ordtak

Svar
LANISTA

Ordtak

Legg inn av LANISTA »

Her tenker jeg at vi samler den rike kulturarven med ordtak fra for eksempel hjerte av Telemark.

Starter med dette;
"Ja, så kan det gå sa mannen og sprengte seg sjølv og utedassen i lufta så det regna ekskrementer nedover ei gruppe psykisk utviklingshemma som var på ekskursjon."

Eller:
"Du kan ikke vinne hver gang sa mannen og spruta sæden sin inn i ei maurtue."

Er det flere?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Når solen daler i vest, arbeider den late best

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Nøden lærer naken kvinne å spinne

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

LANISTA skrev: tor apr 28, 2022 8:05 pm Her tenker jeg at vi samler den rike kulturarven med ordtak fra for eksempel hjerte av Telemark.
Tjaaa ... hvorfor begrense seg til Telemark? Vi kan jo ta med Gudbrandsdalen i samme slengen! Nå er riktignok ikke dette noe ordtak; det er en helt sann historie, kors på halsen!

Altså - på 30- 0g 40-tallet var det få i spredtbygde strøk som hadde innedass; de fleste hadde utedass. Men noen hadde vært litt heldigere enn andre, så ett og annet vannklosett fantes jo - også i ett og annet privat hjem - og det var typen med cisterne oppe under taket og en lang snor eller kjetting å dra i når man skulle spyle. I starten på 2. verdenskrig ble det sluppet noen bomber her og der, og folk ble naturlig nok forskrekket. Men så var tyskerne like etterpå på marsj oppover dalen, og da de kom til Kvam, fikk de øye på en godt voksen mann som satt på toppen av en ruinhaug og gapskratta. Tyskerne ble selvsagt nysgjerrige på dette, for egentlig var jo ikke sønderbombede hus så mye å le av. Men de fikk gjort seg forstått, og spurte mannen hva han lo av. "Jo", sa mannen, "du skjønner - jeg satt på dass, og da jeg dro i snora gikk hele huset i lufta!"

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

"Nei jeg kan ikke det. Mens jeg går her, så ligger jeg der og da står jeg der." sa gubben da han ble forespurt om han kunne låne bort kista si til en nylig avdød. (På den tiden var det vanlig å ha en kiste på lager i tilfelle.)

mvh

HB

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Dersom skaren bærer fullvoksen mann på sanhansaften, blir det sen vår.

WeirdFish
Innlegg: 592

Legg inn av WeirdFish »

if Tetris have taught me anything it is that all the errors really pile up, while the accomplishments disappear.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

"Nærmere Gud sa kjerringa, og flyttet senga på loftet." :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

"Du ser bjelken i din egen splitt, men du ser faen ikke bror din i auet"

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

"Tankeløst hode får lettest til å sove." :)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Mål to ganger, kapp én gang.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

"Bak ethvet smil skjuler det seg en halv asfalt"

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

'Blod er tjukkere enn vann'

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

"Brent barn lukter ille."

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Knaberaps skrev: man des 05, 2022 2:40 am "Du ser bjelken i din egen splitt, men du ser faen ikke bror din i auet"
Eller som salig Rolv Wesenlund utla det (muligvis som hr. Marve): "...bjelken i din egen splint"...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

"Om enda vinden ville ha snudd til jeg skal hjem igjen", sa kjerringa; hu rodde i motvind.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Dette er ikke et ordtak, men det kunne vært det: Svensken Frans G. Bengtsson har skrevet et par bøker om Røde Orm; en gutt som vokste opp i vikingtida. Blant annet beretter han om et julegilde som danekongen Harald Blåtann holdt. Disse julegildene kunne gå riktig hardt for seg, men det var liksom ikke noe å skrive hjem om dersom det ikke ble en slåsskamp med sverd oppå bordet slik at den ene deltakeren vant ved å hogge hodet av motstanderen så det trillet ned i mjødbollen. Men danekongen hadde nå gått hen og blitt kristeliøs av seg, så ved dette høvet fikk ikke mennene ta med seg våpen inn i gildehallen. Det ble riktignok noe surmulig av slikt, men det ble til at alle innrettet seg etter det kongen hadde sagt. En av gjestene som het Toste hadde også hengt fra seg sverdet Blåtunge ute i gangen. Men inne i hallen ble han sittende ved siden av en gammel uvenn han hadde noe uoppgjort med, og for å få avgjort disputten fant de ut at de skulle gå ut og pisse - og da fikk med seg våpnene ut. Vel, de gikk. Men det varte og rakk før noen kom inn igjen. Langt om lenge kom Toste inn igjen, haltende og blodig, og satte seg til å spise og drikke på nytt. Etter en stund sa sidemannen på den andre sida av ham: "Nå - hvordan gikk det med pissinga?". "Jo" svarte Toste, "det tok sin tid, men nå har han pissa fra seg."

WeirdFish
Innlegg: 592

Legg inn av WeirdFish »

Du forsøkte, men du mislykkes. Av dette lærte du: Aldri forsøk!

- Homer J. Simpson.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»