Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Canucks »

Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 12:32 pm Podcasten diskuterer også fenomenet "tanking", som er en del av amerikansk sport, og om Chelsea gjør det i år.
Ett stort problem med å sammenligne amerikansk sport og tanking er at det er fordeler med å være rævva en periode, mens det i PL kun er ulemper, altså store tapte inntekter som følge av å miste CL og Europa, som gjør klubben langt mindre attraktiv, og det er kun risiko.

I Amerikanske idretter er det to elementer som gjør tanking til en fordel, og som ikke finnes i fotball i Europa, og hvorfor det er et direkte bomskudd.

Inntak av nye spillere gis til de dårligste lagene, gjennom draft. Det og være dårlig blir belønnet, og det koster ikke penger og vinne draften med å være dårlig, kjøpe inn spillere som Chelsea gjør derimot koster penger. Så det kan ikke sammenlignes da amerikanske idretter i stor grad sitter med monopol på sine idretter

En annen ting med tanking er at man kan trade vekk assets for flere picks og inntak på den måten, man kan godt si at Chelsea selger unna noen eldre spillere til lag som kjemper, men det er ikke i bytte for det samme som i amerikanske idretter.

Så hele sammenligningen med amerikansk idrett på det er helt målplasert hva tanking gjelder. Det og fordele lønn over lengre tid og slikt ser man riktignok i amerikanske idretter, men noen som f.eks NHL som har lønnstak har satt maks på det også, slik at klubbene ikke kan gjøre det heller lengre, men det Chelsea gjør hva tanking gjelder kan ikke sammenlignes og gjennskapes grunnet måten systemet er bygget på i Nord-Amerika vs. Europa. Så de i podcasten som prøver den sammenligningen er helt på jordet.

Tror ikke at eierne til Chelsea tror at de holder på med tanking, i så fall vil jeg gi kritikerne av Chelsea rett, jeg tror at deres eiere har en plan, det er risiko knyttet til den, men tanking er nok ikke noe de tror på.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Altså, de vet jo at det handler om draft picks, og det sier de også. De drar bare en parallell, og at eierskapet utnytter en slags krise til noe godt, for det er absolutt mulig. I stedet for å gjøre gradvise utskiftninger over tid, så tar man en større risiko med dertil større oppside ved å gjøre store utskiftninger ila kort tid.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Trolljegeren skrev: ons feb 08, 2023 12:49 pm Altså, de vet jo at det handler om draft picks, og det sier de også. De drar bare en parallell, og at eierskapet utnytter en slags krise til noe godt, for det er absolutt mulig. I stedet for å gjøre gradvise utskiftninger over tid, så tar man en større risiko med dertil større oppside ved å gjøre store utskiftninger ila kort tid.
Enig. Normal strategi i PL er at man ikke skal gjøre større endringer enn at man beholder topp4. En slik strategi er uforenlig med valg som eierne faktisk har tatt, som å gi Tuchel fyken etter at sesongen har startet og erstatte han med en kar som får flere år til å skape et nytt lag, eller å kjøpe "for mye" ungt (feil alderssammensetning i laget) eller å eksperimentere med medisinsk apparat mv.

Jeg tror at eierne har "tanking-tankesettet" i hodet i den forstand at de lever greit med en dårlig sesong eller to, hvis de deretter kan oppnå et mesterlag som kan vare i mange år. Jeg ser dette som enda et eksempel på disruption-tilnærmingen deres.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Canucks skrev: ons feb 08, 2023 12:42 pm Tror ikke at eierne til Chelsea tror at de holder på med tanking, i så fall vil jeg gi kritikerne av Chelsea rett, jeg tror at deres eiere har en plan, det er risiko knyttet til den, men tanking er nok ikke noe de tror på.
Hvis målet er å være best i 2030 prioriterer man annerledes enn hvis målet er å havne i topp4 flest mulig ganger innen 2030.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 2:56 pm
Trolljegeren skrev: ons feb 08, 2023 12:49 pm Altså, de vet jo at det handler om draft picks, og det sier de også. De drar bare en parallell, og at eierskapet utnytter en slags krise til noe godt, for det er absolutt mulig. I stedet for å gjøre gradvise utskiftninger over tid, så tar man en større risiko med dertil større oppside ved å gjøre store utskiftninger ila kort tid.
Enig. Normal strategi i PL er at man ikke skal gjøre større endringer enn at man beholder topp4. En slik strategi er uforenlig med valg som eierne faktisk har tatt, som å gi Tuchel fyken etter at sesongen har startet og erstatte han med en kar som får flere år til å skape et nytt lag, eller å kjøpe "for mye" ungt (feil alderssammensetning i laget) eller å eksperimentere med medisinsk apparat mv.

Jeg tror at eierne har "tanking-tankesettet" i hodet i den forstand at de lever greit med en dårlig sesong eller to, hvis de deretter kan oppnå et mesterlag som kan vare i mange år. Jeg ser dette som enda et eksempel på disruption-tilnærmingen deres.
Jeg vil på ingen måte si at de tanker. Da hadde de ikke hentet Sterling, Koulibaly og Aubameyang, som alle er forholdsvis kortsiktige signeringer.

Det man kan argumentere for er at de ikke er i win-now modus, som er et annet begrep fra amerikansk idrett. Det er når man pusher alle chipsene inn i midten og satser alt på at man skal vinne innen kort tid. Man kan jo på mange måter si at Arsenal er i den fasen nå, hvor man hentet spillere som Trossard og Jorginho som ikke ellers matcher den filosofien man har driftet etter de siste årene. Hadde du brukt det begrepet og sagt dere ikke var i den modusen så ville jeg vært mer enig. Veldig mange av valgene og handlingene som klubbenhar gjort har vært for å sette opp klubben langsiktig. Men selv ikke dette begrepet fungerer 100% i fotball ettersom man ikke har en wage cap som begrenser ressursene som klubben bruker.

"Problemet" er FFP som nærmest krever at dere må ha noe kortsiktig suksess for å oppretteholde inntektene slik at dere kan balansere det mot utgiftene som dere har forpliktet dere til. Jeg vet ikke hvor mange år dere "tåler" uten CL, men jeg kan ikke se for meg at det er mer enn 2 år, altså at dere må nesten kvalle til CL for 25/26-sesongen. Hvis dere ikke lykkes med det så kan jeg ikke se at Chelsea skal klare å tilstrekkelig øke inntekene sine fremover for å kunne betjene den regnskapslige overgangsgjelden som dere har forpliktet dere til.

Men hvis dere får inn en spiss og hentet inn Rice/Caidedo/annen midtbanespillerstjerne så skal det godt gjøres at dere ikke oppnår topp 4 innen da. Da må dere isåfall ha bommet langt mer på de signeringene dere har gjort enn hva jeg forventer.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Jeg er ikke uenig i at å si at vi ikke er i "win now modus" kan være en mer korrekt beskrivelse.

Det sagt, så virker det som lederskapet i sommer hadde tro på Tuchel, men at de etter hvert mistet trua, og dermed kjører full rebuild.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Skal bli godt å se Kante i 25 min før han blir skadet igjen.

Men sånn seriøst - en skadefri og 100% Kante fom mars og ut sesongen hadde vært ellevilt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 3:00 pm
Canucks skrev: ons feb 08, 2023 12:42 pm Tror ikke at eierne til Chelsea tror at de holder på med tanking, i så fall vil jeg gi kritikerne av Chelsea rett, jeg tror at deres eiere har en plan, det er risiko knyttet til den, men tanking er nok ikke noe de tror på.
Hvis målet er å være best i 2030 prioriterer man annerledes enn hvis målet er å havne i topp4 flest mulig ganger innen 2030.
Har man en 2030 målsetning i fotball så vinner man ikke heller, da man trenger cashflow, jeg er enig i at Chelsea denne sesongen ikke bryr seg veldig, men jeg vil tippe at klubben alt neste år forventer at man skal kjempe om topp-4 minst, og at man i 24-25 skal kjempe om seriegull om alt går etter planen for Chelsea, og spillerne som de har investert i slår til og klaffer.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: ons feb 08, 2023 3:16 pm
Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 2:56 pm
Trolljegeren skrev: ons feb 08, 2023 12:49 pm Altså, de vet jo at det handler om draft picks, og det sier de også. De drar bare en parallell, og at eierskapet utnytter en slags krise til noe godt, for det er absolutt mulig. I stedet for å gjøre gradvise utskiftninger over tid, så tar man en større risiko med dertil større oppside ved å gjøre store utskiftninger ila kort tid.
Enig. Normal strategi i PL er at man ikke skal gjøre større endringer enn at man beholder topp4. En slik strategi er uforenlig med valg som eierne faktisk har tatt, som å gi Tuchel fyken etter at sesongen har startet og erstatte han med en kar som får flere år til å skape et nytt lag, eller å kjøpe "for mye" ungt (feil alderssammensetning i laget) eller å eksperimentere med medisinsk apparat mv.

Jeg tror at eierne har "tanking-tankesettet" i hodet i den forstand at de lever greit med en dårlig sesong eller to, hvis de deretter kan oppnå et mesterlag som kan vare i mange år. Jeg ser dette som enda et eksempel på disruption-tilnærmingen deres.
Jeg vil på ingen måte si at de tanker. Da hadde de ikke hentet Sterling, Koulibaly og Aubameyang, som alle er forholdsvis kortsiktige signeringer.

Det man kan argumentere for er at de ikke er i win-now modus, som er et annet begrep fra amerikansk idrett. Det er når man pusher alle chipsene inn i midten og satser alt på at man skal vinne innen kort tid. Man kan jo på mange måter si at Arsenal er i den fasen nå, hvor man hentet spillere som Trossard og Jorginho som ikke ellers matcher den filosofien man har driftet etter de siste årene. Hadde du brukt det begrepet og sagt dere ikke var i den modusen så ville jeg vært mer enig. Veldig mange av valgene og handlingene som klubbenhar gjort har vært for å sette opp klubben langsiktig. Men selv ikke dette begrepet fungerer 100% i fotball ettersom man ikke har en wage cap som begrenser ressursene som klubben bruker.

"Problemet" er FFP som nærmest krever at dere må ha noe kortsiktig suksess for å oppretteholde inntektene slik at dere kan balansere det mot utgiftene som dere har forpliktet dere til. Jeg vet ikke hvor mange år dere "tåler" uten CL, men jeg kan ikke se for meg at det er mer enn 2 år, altså at dere må nesten kvalle til CL for 25/26-sesongen. Hvis dere ikke lykkes med det så kan jeg ikke se at Chelsea skal klare å tilstrekkelig øke inntekene sine fremover for å kunne betjene den regnskapslige overgangsgjelden som dere har forpliktet dere til.

Men hvis dere får inn en spiss og hentet inn Rice/Caidedo/annen midtbanespillerstjerne så skal det godt gjøres at dere ikke oppnår topp 4 innen da. Da må dere isåfall ha bommet langt mer på de signeringene dere har gjort enn hva jeg forventer.
Sterling, Koulibaly og Auba ble hentet mens Tuchel var trener. Da var nok planen å prøve å få topp4 til tross for store endringer. Denne strategien vraket de det sekundet Tuchel fikk sparken og det de har gjort siden har vært svært langsiktig.

Du skriver "hadde du brukt det begrepet" ift win-now modus. Jeg mener det kommer klart frem i innlegget jeg skrev at det var podcasten som drøftet "tanking", ikke jeg. De brukte ikke begrenset win-now modus. Derfor brukte heller ikke jeg det. Jeg skrev også "overført til PL" veldig tidlig i innlegget, nettopp fordi reglene er ulike.

Når det gjelder fremtidige topp4 muligheter er jeg ikke veldig bekymret. Nå bruker vi denne sesongen godt og jeg forventer at vi er tilbake igjen allerede neste sesong. Vi kan også få gullet raskere enn jeg har trodd tidligere mht hva som skjer rundt City, samt Liverpool sin raske "decline". Hvis Arsenal vinner i år tror jeg de vil merke den vanskelige andresesongen neste år og i et slikt scenario blir det plutselig interessant å sette penger på Chelsea som neste sesongs vinner. Tipper oddsen blir bedre enn den burde være.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Canucks skrev: ons feb 08, 2023 5:22 pm
Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 3:00 pm
Canucks skrev: ons feb 08, 2023 12:42 pm Tror ikke at eierne til Chelsea tror at de holder på med tanking, i så fall vil jeg gi kritikerne av Chelsea rett, jeg tror at deres eiere har en plan, det er risiko knyttet til den, men tanking er nok ikke noe de tror på.
Hvis målet er å være best i 2030 prioriterer man annerledes enn hvis målet er å havne i topp4 flest mulig ganger innen 2030.
Har man en 2030 målsetning i fotball så vinner man ikke heller, da man trenger cashflow, jeg er enig i at Chelsea denne sesongen ikke bryr seg veldig, men jeg vil tippe at klubben alt neste år forventer at man skal kjempe om topp-4 minst, og at man i 24-25 skal kjempe om seriegull om alt går etter planen for Chelsea, og spillerne som de har investert i slår til og klaffer.
I forlengelsen av innlegget ovenfor: Nettopp fordi man gjør generasjonsskiftet ekstremt raskt og brutalt er det grunn til å forvente raskere resultater. Jeg forventer topp 4 neste sesong og jeg tror også vi kan få gullet raskere enn antatt. Liverpool må trolig gjennom et generasjonsskifte de også og de vil trolig bruke lenger tid på det enn vi har. City kan få trøbbel med sanksjoner og Arsenal tror jeg ikke vil reprodusere årets form. Det er nesten så ManU virker skumlest i et 2-3 års perspektiv, særlig hvis de får eiere med dype lommer.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 6:11 pm
Canucks skrev: ons feb 08, 2023 5:22 pm
Orakelet skrev: ons feb 08, 2023 3:00 pm

Hvis målet er å være best i 2030 prioriterer man annerledes enn hvis målet er å havne i topp4 flest mulig ganger innen 2030.
Har man en 2030 målsetning i fotball så vinner man ikke heller, da man trenger cashflow, jeg er enig i at Chelsea denne sesongen ikke bryr seg veldig, men jeg vil tippe at klubben alt neste år forventer at man skal kjempe om topp-4 minst, og at man i 24-25 skal kjempe om seriegull om alt går etter planen for Chelsea, og spillerne som de har investert i slår til og klaffer.
I forlengelsen av innlegget ovenfor: Nettopp fordi man gjør generasjonsskiftet ekstremt raskt og brutalt er det grunn til å forvente raskere resultater. Jeg forventer topp 4 neste sesong og jeg tror også vi kan få gullet raskere enn antatt. Liverpool må trolig gjennom et generasjonsskifte de også og de vil trolig bruke lenger tid på det enn vi har. City kan få trøbbel med sanksjoner og Arsenal tror jeg ikke vil reprodusere årets form. Det er nesten så ManU virker skumlest i et 2-3 års perspektiv, særlig hvis de får eiere med dype lommer.
Altså ikke noe tanking med andre ord, dersom det skjer, jeg tror ikke at Chelsea vil lykkes personlig, har da mer troen på Arsenal sin unge stamme som heller vil bli bedre før den blir dårligere :-) men tiden vil vise selvsagt, fotball er en marginal sport.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GatlingGun skrev: tir feb 07, 2023 7:15 pm Gode nyheter. Christian Atsu er funnet i live.

https://www.cnn.com/2023/02/07/africa/g ... index.html
Over ett døgn etter at klubben bekreftet at Christian Atsu var funnet, kommer kontrabeskjeden: Hatayspor-spilleren er fortsatt savnet.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/q1mRM ... kke-funnet

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Auba veldig nære å lånes ut til MLS.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Guttorm123 skrev: ons feb 08, 2023 7:40 pm
GatlingGun skrev: tir feb 07, 2023 7:15 pm Gode nyheter. Christian Atsu er funnet i live.

https://www.cnn.com/2023/02/07/africa/g ... index.html
Over ett døgn etter at klubben bekreftet at Christian Atsu var funnet, kommer kontrabeskjeden: Hatayspor-spilleren er fortsatt savnet.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/q1mRM ... kke-funnet
Tolket det som at han er kommet ut men at man ikke vet hvor han befinner seg i kaoset som har oppstått under de tragiske omstendighetene i Tyrkia.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Lew_Ashby skrev: ons feb 08, 2023 8:34 pm Auba veldig nære å lånes ut til MLS.
Skulle ønske vi fikk til et salg. Vil ikke kalle han en flopp heller siden ingen hadde noen forventninger da han kom.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

chelsea8 skrev: ons feb 08, 2023 11:03 pm
Lew_Ashby skrev: ons feb 08, 2023 8:34 pm Auba veldig nære å lånes ut til MLS.
Skulle ønske vi fikk til et salg. Vil ikke kalle han en flopp heller siden ingen hadde noen forventninger da han kom.
De fleste hadde forventninger til at han skulle floppe. Sånn sett har han levd opp til alle våre forventninger.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

GatlingGun skrev: ons feb 08, 2023 11:10 pm
chelsea8 skrev: ons feb 08, 2023 11:03 pm
Lew_Ashby skrev: ons feb 08, 2023 8:34 pm Auba veldig nære å lånes ut til MLS.
Skulle ønske vi fikk til et salg. Vil ikke kalle han en flopp heller siden ingen hadde noen forventninger da han kom.
De fleste hadde forventninger til at han skulle floppe. Sånn sett har han levd opp til alle våre forventninger.
Jeg var sikker på at han ville floppe og slik sett er jeg ikke overrasket, men samtidig må jeg innrømme at han har hatt noen kamper hvor han har vært bedre enn jeg forventet. Han kunne blitt en nyttig spiller hvis Tuchel fortsatte, men slik gikk det ikke.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: ons feb 08, 2023 11:10 pm
chelsea8 skrev: ons feb 08, 2023 11:03 pm
Lew_Ashby skrev: ons feb 08, 2023 8:34 pm Auba veldig nære å lånes ut til MLS.
Skulle ønske vi fikk til et salg. Vil ikke kalle han en flopp heller siden ingen hadde noen forventninger da han kom.
De fleste hadde forventninger til at han skulle floppe. Sånn sett har han levd opp til alle våre forventninger.
Spesielt hvordan Auba floppet og allikevel gjorde det litt bedre enn vi fryktet. Kjempekjøp...

Ellers har Romano rapportert at vi jobber med kontraktsforlengelser for Hall, Kante og Silva (prioritet). I tillegg til Mount selvsagt. Ikke noe progresjon der, vi har kanskje satt oss litt i en knipe med James sin lønn. Mount kommer ikke til å bli tilbydd det samme.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Lew_Ashby skrev: tor feb 09, 2023 10:14 am
GatlingGun skrev: ons feb 08, 2023 11:10 pm
chelsea8 skrev: ons feb 08, 2023 11:03 pm

Skulle ønske vi fikk til et salg. Vil ikke kalle han en flopp heller siden ingen hadde noen forventninger da han kom.
De fleste hadde forventninger til at han skulle floppe. Sånn sett har han levd opp til alle våre forventninger.
Spesielt hvordan Auba floppet og allikevel gjorde det litt bedre enn vi fryktet. Kjempekjøp...

Ellers har Romano rapportert at vi jobber med kontraktsforlengelser for Hall, Kante og Silva (prioritet). I tillegg til Mount selvsagt. Ikke noe progresjon der, vi har kanskje satt oss litt i en knipe med James sin lønn. Mount kommer ikke til å bli tilbydd det samme.
Han må ha mer å vise til annet enn masse løping og "kule" innlegg i sosiale medier for å få tilsvarende lønn. Mount slår meg som en type som fungerer bra når laget fungerer bra, men som ikke er den spilleren som kan løfte et lag alene.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lew_Ashby skrev: tor feb 09, 2023 10:14 am I tillegg til Mount selvsagt. Ikke noe progresjon der, vi har kanskje satt oss litt i en knipe med James sin lønn. Mount kommer ikke til å bli tilbydd det samme.
Emm. bør Mount helt opplagt få samme lønn som James. Mount er årets spiller de to siste årene og er den av de to som har vært skadefri i år. Ja, James har vært bedre i år, men vi må ikke undervurdere hvor viktig Mount kan bli i et lag som fungerer.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tor feb 09, 2023 12:24 pm
Lew_Ashby skrev: tor feb 09, 2023 10:14 am I tillegg til Mount selvsagt. Ikke noe progresjon der, vi har kanskje satt oss litt i en knipe med James sin lønn. Mount kommer ikke til å bli tilbydd det samme.
Emm. bør Mount helt opplagt få samme lønn som James. Mount er årets spiller de to siste årene og er den av de to som har vært skadefri i år. Ja, James har vært bedre i år, men vi må ikke undervurdere hvor viktig Mount kan bli i et lag som fungerer.
Der er jeg fullstendig uenig - Mount kan erstattes mens James er en av verdens beste i sin posisjon og løfter hele laget hver gang han er på banen. Mange vil hevde at Mount ikke engang forsvarer en plass i laget per i dag, og heller ikke har gjort det på en stund. Mount kan muligens være viktig når laget fungerer (hva betyr det egentlig) mens James får laget til å fungere. To vidt forskjellige nivåer.

Det kan emm vanskelig forsvares å gi Mount 250k i uken. Det måtte i så fall forsvares med at han har vært underbetalt i flere sesonger, og at vi har gjort en tabbe med å gi Koulibaly og Sterling for høye lønninger - men en feil skal ikke nødvendigvis resultere i følgefeil. I tillegg er klubbtilhørigheten selvsagt en faktor.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Orakelet skrev: tor feb 09, 2023 12:24 pm Mount er årets spiller de to siste årene og er den av de to som har vært skadefri i år. Ja, James har vært bedre i år, men vi må ikke undervurdere hvor viktig Mount kan bli i et lag som fungerer.
Det er ikke så mye tvil om at Mason Mount har vært vel så viktig for laget de to siste sesongene som Reece James. Fra Mount sitt ståsted forstår jeg veldig godt at han forlanger like god eller bedre lønn enn James.

Bilde

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

chelsea8 skrev: tor feb 09, 2023 12:42 pm
Orakelet skrev: tor feb 09, 2023 12:24 pm Mount er årets spiller de to siste årene og er den av de to som har vært skadefri i år. Ja, James har vært bedre i år, men vi må ikke undervurdere hvor viktig Mount kan bli i et lag som fungerer.
Det er ikke så mye tvil om at Mason Mount har vært vel så viktig for laget de to siste sesongene som Reece James. Fra Mount sitt ståsted forstår jeg veldig godt at han forlanger like god eller bedre lønn enn James.
Mount har vært god, men gratulerer med å ha vært en (klar) PotY i 20/21 og en (tvilsom) PotY i to middelmådige sesonger som ble reddet av CL-trofeet. Mount var god i CL, men ikke vår viktigste spiller i den turneringen heller. Etter min mening har han spilt som en rotasjonsspiller i godt over et år nå.

Skadene er selvsagt det som gjør at James sin verdi skulle vært likt som Mount, for ferdighetsmessig er det to fullstendig forskjellige verdener etter min mening. Vi snakker om at vi hadde kunne vært med i kampen om PL dersom James ikke hadde blitt skadet i fjor. Mount har aldri vært i nærheten av det nivået.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jeg rater Mount høyere. Podcasten "the Chels" hadde et godt poeng med at Chelsea-fans er flinke til å unnskylde spillere som spiller i feil posisjon, f.eks. Havertz, mens de gjerne slakter Mount selv om han stort sett alltid spiller i feil posisjon. Han tetter hullet vi til en hver tid har. Det er ikke slik at vi bygger laget rundt han.

Når vi var på vårt beste under Tuchel var Mount en "katalysator" for energien og aggressiviteten i laget. Samtidig er han også god med ball og det er en sjelden og verdifull kombinasjon.

Under Potter har vi ikke sett denne energien og aggressiviteten i laget. Vi spiller fotball i "sakte film" og resultatene er tilsvarende dårlige. Det er en grense for hvor lenge det kan fortsette og Potter må ha til tilbake energien i laget hvis han skal lykkes.

Hvis Potter derimot ikke ser dette er jeg redd Mount vil bli en stor spiller for en rivaliserende klubb og at Potter snart vil være den siste i listen over ex-Chelsea trenere. Som Jolla har påpekt i noen innlegg er det for mange offensive fibre i noen av startoppstillingene som Chelsea-fans drømmer om (og som spillerkjøpene trekker i retning av). Det vil være behov for spillere som er gode begge veier, som Mount, hvis det skal bli balanse i disse lagene.

Før sesongen ville jeg forventet høyere lønn på Mount enn James. Basert på denne sesongen syns jeg samme lønn er greit.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tor feb 09, 2023 1:31 pm Jeg rater Mount høyere. Podcasten "the Chels" hadde et godt poeng med at Chelsea-fans er flinke til å unnskylde spillere som spiller i feil posisjon, f.eks. Havertz, mens de gjerne slakter Mount selv om han stort sett alltid spiller i feil posisjon. Han tetter hullet vi til en hver tid har. Det er ikke slik at vi bygger laget rundt han.

Når vi var på vårt beste under Tuchel var Mount en "katalysator" for energien og aggressiviteten i laget. Samtidig er han også god med ball og det er en sjelden og verdifull kombinasjon.

Under Potter har vi ikke sett denne energien og aggressiviteten i laget. Vi spiller fotball i "sakte film" og resultatene er tilsvarende dårlige. Det er en grense for hvor lenge det kan fortsette og Potter må ha til tilbake energien i laget hvis han skal lykkes.

Hvis Potter derimot ikke ser dette er jeg redd Mount vil bli en stor spiller for en rivaliserende klubb og at Potter snart vil være den siste i listen over ex-Chelsea trenere. Som Jolla har påpekt i noen innlegg er det for mange offensive fibre i noen av startoppstillingene som Chelsea-fans drømmer om (og som spillerkjøpene trekker i retning av). Det vil være behov for spillere som er gode begge veier, som Mount, hvis det skal bli balanse i disse lagene.

Før sesongen ville jeg forventet høyere lønn på Mount enn James. Basert på denne sesongen syns jeg samme lønn er greit.
Synes Mount slet tidvis ganske mye siste halvdel av fjorårssesongen også.

Mount brukt mye i feil posisjon? Hvilken posisjon er egentlig da hans beste?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden, dere er flinke til å bruke den så det er så mye her at jeg ikke har tid...så beklager på forhånd hvis dette er tatt opp.

Hva er greia med Mount og en del CFC-fans på SoMe? Hadde ikek tenkt over det personlig (følger lite CFC-greier på Twitter) inntil jeg så en ganske fortvilt supporter ta det opp. F.eks:



Ser at en egen "Mount ut"-konto ble mekket også. Hvor kommer dette fra?

MentalM

Legg inn av MentalM »

"Chelsea skal ha sett seg nødt til å låne ut 18-åringen Andrey Santos etter at han ikke lyktes med å få arbeidstillatelse i Storbritannia"

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lezah skrev: tor feb 09, 2023 2:10 pm Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden, dere er flinke til å bruke den så det er så mye her at jeg ikke har tid...så beklager på forhånd hvis dette er tatt opp.

Hva er greia med Mount og en del CFC-fans på SoMe? Hadde ikek tenkt over det personlig (følger lite CFC-greier på Twitter) inntil jeg så en ganske fortvilt supporter ta det opp. F.eks:

Ser at en egen "Mount ut"-konto ble mekket også. Hvor kommer dette fra?
Deler av Chelsea fanbase er merkelig, og det har oppstått en slags friksjon mellom bla britiske og utenlandske fans. Internasjonale fans (ser særlig en del afrikanske) ser jeg er veldig kritisk til Mount, Gallagher og Rice, mens mange briter hatet bla Jorginho. Havertz får også mye tyn - men det er vel fra alle leire.

Hele opplegget er merkelig, og det skaper en del friksjon på feks Twitter. Mount får veldig mye tyn fordi man mener han får for mye spilletid basert på at han er britisk og Cobham, og London-fansen ønsker å støtte ham pga all kritikken han får om dagen.

For øvrig er jo ikke dette IQ-eliten i verden som tweeter hatmeldinger til Mount. Ser blant annet veldig mange ikke ønsker Rice til klubben fordi han er engelsk, og enda verre, venn med Mount. Solid argumentasjon der altså.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lezah skrev: tor feb 09, 2023 2:10 pm Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden, dere er flinke til å bruke den så det er så mye her at jeg ikke har tid...så beklager på forhånd hvis dette er tatt opp.

Hva er greia med Mount og en del CFC-fans på SoMe? Hadde ikek tenkt over det personlig (følger lite CFC-greier på Twitter) inntil jeg så en ganske fortvilt supporter ta det opp. F.eks:
► Show Spoiler
Ser at en egen "Mount ut"-konto ble mekket også. Hvor kommer dette fra?
Så en tråd på en norsk fotballside om Mount og hans kontraktssituasjon. Var drøssevis med Chelsea-supportere der som nærmest ønsket ham dit peppern gror. Ikke spesielt flatterende........

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: tor feb 09, 2023 2:58 pm Så en tråd på en norsk fotballside om Mount og hans kontraktssituasjon. Var drøssevis med Chelsea-supportere der som nærmest ønsket ham dit peppern gror. Ikke spesielt flatterende........
Det er helt nitrist.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»